ATK1797 Posted February 21, 2024 Report Posted February 21, 2024 Om man tittar på flottans behov efter 2035 så är det en hel del fartygs klasser som måste ersättas exempel Koster klassen, Visby korvetterna, Gotland klassen och nya patrullbåtar mm. Frågan är hur det ska gå till och vad ska dom ersättas med? Quote
Perman Posted February 21, 2024 Report Posted February 21, 2024 1 hour ago, ATK1797 said: Om man tittar på flottans behov efter 2035 så är det en hel del fartygs klasser som måste ersättas exempel Koster klassen, Visby korvetterna, Gotland klassen och nya patrullbåtar mm. Frågan är hur det ska gå till och vad ska dom ersättas med? Även Styrsö-klassen liksom alla spanings- och bevakningsbåtar måste ersättas. Förmodligen även HMS Belos men hon ersätts säkert av ett liknande civilt begagnat fartyg. Detta tror jag kallas "block obsolence" på eng. och är resultatet av att man måste fortsätta livstidsförlänga fartyg i det oändliga utan att ersätta dem. Det enda fartyg av de du räknade upp som möjligen kan behållas förbi 2040 är väl ubåten HMS Halland. Jag tror att man blir tvungen att behålla åtminstone delar av Visby-klassen även förbi 2040. /Per 1 Quote
ATK1797 Posted February 22, 2024 Report Posted February 22, 2024 Regeringen måste försöka öka takten på ny anskaffningar det är helt klart. När är det tänkt att Koster klassen ska in för renovering? Quote
Smalandsman Posted February 23, 2024 Report Posted February 23, 2024 On 2/22/2024 at 11:29 AM, ATK1797 said: Regeringen måste försöka öka takten på ny anskaffningar det är helt klart. När är det tänkt att Koster klassen ska in för renovering? - Tidsplaner/positioner behöver ju inte vädras i det här offentliga forumet, men det blir gjort och de är i världsklass i sina respektive uppdragsförmågor redan nu : ) 1 1 Quote
Perman Posted February 23, 2024 Report Posted February 23, 2024 CAMM beställd till Visbysystemet: 2023 i siffror (fmv.se) /Per 3 Quote
Slenke Posted February 24, 2024 Report Posted February 24, 2024 (edited) 20 hours ago, Smalandsman said: - Tidsplaner/positioner behöver ju inte vädras i det här offentliga forumet, men det blir gjort och de är i världsklass i sina respektive uppdragsförmågor redan nu : ) ”Större beställda projekt för Marinmateriel är Artilleriplattformar till Amfibie samt HTM VBY anskaffning Lv-robot. Marinen har uppdragit FMV att anskaffa i enlighet med beslutad materielplan men även genom ett antal särskilda offertförfrågningar. Under året har ekonomi tillförts, vilket omfattar utökad ekonomi för materieluppdragen: Anskaffning Nytt ytstridsfartyg, livstidsförlängning av minröjningsfartyg typ Koster, anskaffa tung kustrobot samt för att anskaffa flera lätta torpeder, typ 47. Till investeringsplanen tillfördes ytterligare två uppdrag; anskaffa ROV undervattensfarkoster, samt en produktdefinitionsfas av sjöminröjning.” Ligger i pipen iaf. Ska tydligen ”slutredovisas 2029” så det är då deadline. https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-om-forsvarsmakten/dokument/arsredovisningar/arsredovisning-2023/forsvarsmaktens-arsredovisning-2023-bilagor.pdf Edited February 24, 2024 by Slenke Quote
Pärmtroll Posted February 24, 2024 Report Posted February 24, 2024 (edited) On 2/17/2024 at 8:43 AM, ATK1797 said: Luleå klassen borde nog kallas Fregatter om dom är 115m+ Hur LUL ska benämnas är inte beslutat ännu, och de kan mycket väl komma att benämnas fregatter i slutändan. On 2/17/2024 at 8:43 AM, ATK1797 said: hur ser tids planen ut när är det byggstart på LUL? Tidsplanen är inte offentlig och därför inte något som ska dryftas i detalj här. Men det finns en väl definierad tidsplan som man arbetar väldigt hårt mot. Avsikten är fortsatt att att de första två fartygen ska anlända till Sverige innan 2030, men om det faktiskt blir så kan bara framtiden utvisa. Det varv som är tänkt att bygga fartygen har dock varit väldigt framgångsrika när det kommer till att hålla tidsplan och budget i sina senaste projekt. On 2/18/2024 at 10:05 PM, Perman said: Planen var tidigare att man skulle göra en utvärdering av fartygens kondition 2026, men Pärmtroll säger nu att detta är slopat och fartygen kommer att tjänstgöra till dess att Luleå börjar levereras. STO/MMÖ har varit planerade att avvecklas vid minst tre tillfällen sedan sin HTM men varje gång har detta av olika skäl ändrats. Den senaste offentliga planen är att fartygen ska förbli i tjänst till ca 2030. On 2/18/2024 at 10:05 PM, Perman said: För inte stressa de gamla skroven mer än absolut nödvändigt så vore det väl bättre att försöka lätta på arbetsbördan genom att minska vikten, eller åtminstone inte göra den värre genom lasta på ny utrustning och skapa nya uppgifter för fartygen? Skroven är i bra skick för sin ålder, så det är inget direkt problem. On 2/18/2024 at 10:05 PM, Perman said: Att lätta på bördan är ju precis vad finnarna har gjort med Rauma-klassen efter att man upptäckte sprickbildning i skroven runt 2013, och man kan även säga att vi gjorde detsamma med STO/MMÖ när de konverterades till patrullfartyg. Rauma-klassen är byggda i aluminium och är därmed betydligt känsligare för sprickbildning än vad STO/MMÖ är, eftersom de sistnämnda är byggda i höghållfast stål. Och jag skulle inte påstå att STO/MMÖ blev nämnvärt lättare efter modifieringen till patrullfartyg. On 2/19/2024 at 5:10 PM, Perman said: Ok. Jag tror vi menar två olika saker här. Eftersom infon om utvärderingen 2026 av STO klassen fanns med i pressmeddelandet om att fartygen skulle konverteras till vedettbåtar eller patrullfartyg så utgår jag ifrån att det var fråga om mer än bara en vanlig konditionskontroll. Dock irrelevant nu eftersom fartygen ska, som du skriver, behållas längre. Det var planen för drygt åtta år sedan när man beställde konverteringen av fartygen från korvetter till patrullfartyg. Sedan dess har tämligen många förutsättningar förändrats och därmed planerna för fartygens framtid. Det genomförs därför löpande åtgärder av olika slag för att kunna hålla de gamla slitvargarna i fortsatt drift... On 2/19/2024 at 5:10 PM, Perman said: Tyvärr dock utan sjörobotar de sista åren som det ser ut. Sjömålsrobotarna kommer med stor sannolikhet inte försvinna så länge fartygen är i aktiv tjänst. On 2/21/2024 at 7:29 PM, ATK1797 said: Om man tittar på flottans behov efter 2035 så är det en hel del fartygs klasser som måste ersättas exempel Koster klassen, Visby korvetterna, Gotland klassen och nya patrullbåtar mm. Frågan är hur det ska gå till och vad ska dom ersättas med? En stor del av Marinens fartyg, båtar och övrig utrustning behöver mycket riktigt omsättas under kommande decennium och det finns därför också en perspektivplan för hur Marinen skulle önska att detta skedde. Hur mycket av detta som kan förverkligas är ju dock upp till våra politiker att besluta, och det ska bli spännande att se om Marinen får några ytterligare pengar i höstens försvarsbeslut. Marinen är ju den försvarsgren som i dagsläget tilldelas överlägset minst andel av försvarsbudgeten (ca 13% mot ca 30% för Armén och Flygvapnet) och i slutändan är det som bekant alltid ekonomin som är gränssättande. Edited February 24, 2024 by Pärmtroll 3 Quote
Peo Posted February 24, 2024 Report Posted February 24, 2024 28 minutes ago, Pärmtroll said: Marinen är ju den försvarsgren som i dagsläget tilldelas överlägset minst andel av försvarsbudgeten (ca 13% mot ca 30% för Armén och Flygvapnet) och i slutändan är det som bekant alltid ekonomin som är gränssättande. Det stämmer att marinen får minst samtidigt måste man komma ihåg att armén "åderlåtits" enormt på det stöd som skickats till Ukraina. Tyvärr kommer vi nog inte se att någon annan del än flygvapnet får de pengar som de vill ha (så det brukar se ut tycker jag) Quote
Pärmtroll Posted February 24, 2024 Report Posted February 24, 2024 17 minutes ago, Peo said: Det stämmer att marinen får minst samtidigt måste man komma ihåg att armén "åderlåtits" enormt på det stöd som skickats till Ukraina. Absolut, och det har FM också fått ekonomisk kompensation för, inte i tillräcklig utsträckning, men åtminstone till del. Gränssättande för att ersätta den skänkta materielen just nu är främst industriens produktionskapacitet och leveranstider och inte så mycket ekonomin, även om det utan tvekan kommer behöva tillföras ytterligare medel. 20 minutes ago, Peo said: Tyvärr kommer vi nog inte se att någon annan del än flygvapnet får de pengar som de vill ha (så det brukar se ut tycker jag) Det är ingen försvarsgren som får för mycket pengar, alla är underfinansierade och har så varit under lång tid. Quote
Peo Posted February 24, 2024 Report Posted February 24, 2024 4 minutes ago, Pärmtroll said: Absolut, och det har FM också fått ekonomisk kompensation för, inte i tillräcklig utsträckning, men åtminstone till del. Gränssättande för att ersätta den skänkta materielen just nu är främst industriens produktionskapacitet och leveranstider och inte så mycket ekonomin, även om det utan tvekan kommer behöva tillföras ytterligare medel. Håller med om att det är industrin som är gränssättande, men där är problemet att man inte vågar/kan ge tillräckligt långa orderserier (är svårt med fartyg som vi diskuterat tidigare...) då blir det svårt eller omöjligt för vinstdrivande företag att göra investeringar i tillräcklig skala. Till stor del har försvarsbudgetens tillväxt gränssatts till "organisatorisk kapacitet för tillväxt" snarare än att "köpa prylar". Vi kan inte öka antalet fartyg särdeles fort, men vi skulle kunna köpa in ammunition, robotar osv. Bygga ut och modernisera infrastrukturen (det är civil arbetskraft trots allt) osv. Quote
Pärmtroll Posted February 24, 2024 Report Posted February 24, 2024 1 hour ago, Peo said: Håller med om att det är industrin som är gränssättande, men där är problemet att man inte vågar/kan ge tillräckligt långa orderserier (är svårt med fartyg som vi diskuterat tidigare...) då blir det svårt eller omöjligt för vinstdrivande företag att göra investeringar i tillräcklig skala. Yes, visst är det så. 1 hour ago, Peo said: Till stor del har försvarsbudgetens tillväxt gränssatts till "organisatorisk kapacitet för tillväxt" snarare än att "köpa prylar". Vi kan inte öka antalet fartyg särdeles fort, men vi skulle kunna köpa in ammunition, robotar osv. Bygga ut och modernisera infrastrukturen (det är civil arbetskraft trots allt) osv. Absolut, och det är precis det FM gör. Det satsas många miljarder på infrastruktur under de närmaste åren, i Marinen kommer t.ex. så gott som samtliga hamnanläggningar på samtliga garnisoner att renoveras och byggas ut, och det anskaffas både nya/nygamla byggnader och nya/nygamla markområden för att få plats med nya/utökade förband och nya materielsystem. Även basplattan i form av reservdelar, drivmedel, livsmedel och ammunition anskaffas i förhållandevis stor mängd åt hela FM. I FM ÅR 23, bilaga 2 listas en mängd exempel från samtliga försvarsgrenar. 2 Quote
Perman Posted February 25, 2024 Report Posted February 25, 2024 (edited) On 2/24/2024 at 1:38 PM, Pärmtroll said: Sjömålsrobotarna kommer med stor sannolikhet inte försvinna så länge fartygen är i aktiv tjänst. Du menar alltså att Marinen kommer att ha två olika tunga sjömålsrobotsystem operativa samtidigt under en begränsad tid i slutet av detta decennium? Det hade jag knappast väntat mig, men å andra sidan så lever vi i en orolig tid nu och man kan nog förvänta sig en hel del oväntade beslut de närmaste åren från FM. Naturligtvis så borde det vara lättare och mer motiverat att behålla det gamla systemet på STO/MMÖ om det samtidigt också är operativt i kustrobotbatteriet. /Per Edited February 25, 2024 by Perman 1 Quote
madman Posted February 25, 2024 Report Posted February 25, 2024 (edited) 3 hours ago, Perman said: Du menar alltså att Marinen kommer att ha två olika tunga sjömålsrobotsystem operativa samtidigt under en begränsad tid i slutet av detta decennium? Det hade jag knappast väntat mig, men å andra sidan så lever vi i en orolig tid nu och man kan nog förvänta sig en hel del oväntade beslut de närmaste åren från FM. Naturligtvis så borde det vara lättare och mer motiverat att behålla det gamla systemet på STO/MMÖ om det samtidigt också är operativt i kustrobotbatteriet. /Per Jag framförde tidigare att det var ingen större vinst att uppgradera RBS15 på Stockholmsklassen. Då blev jag nedröstad. Medans någon nu på FM har insett att det är en möjlig plan. Har vi även kvar RBS15KA med äldre robotar och inte uppgraderar systemet så motiverar det ännu mer. Även RBS 15 MK4 på flygplanen är ju bara anpassad för JAS39E. Så jag ser det inte heller som omöjligt att JAS39C även fortsättningsvis är utrustad med RBS 15 MK2+. Sedan har det ju stått i inköpsplanen att fler fästen för robotar skulle kompletteras och inköpas succesivt för 10+10 st flygplan. Vilka man avser med det vet väl bara FM. Men det var väl något ny typ som man avsåg till flygvapnet. Edited February 25, 2024 by madman Quote
Perman Posted February 25, 2024 Report Posted February 25, 2024 (edited) 10 minutes ago, madman said: Jag framförde tidigare att det var ingen större vinst att uppgradera RBS15 på Stockholmsklassen. Då blev jag nedrustad. Medans någon nu på FM har insett att det är en möjlig plan. Har vi även kvar RBS15KA med äldre robotar och inte uppgraderar systemet så motiverar det ännu mer. Även RBS 15 MK4 på flygplanen är ju bara anpassad för JAS39E. Så jag ser det inte heller som omöjligt att JAS39C även fortsättningsvis är utrustad med RBS 15 MK2+. Jo jag vet att du skrev det, så 1-0 till dig om det nu blir så. Det lär komma fler överraskningar från FM de närmaste åren. Finland kommer för övrigt också att operera med två olika sjömålssystem om Gabriel V hinner levereras till Hamina-klassen innan RBS 15 SF tas ur tjänst på Rauma-klassen. /Per Edited February 25, 2024 by Perman Quote
madman Posted February 25, 2024 Report Posted February 25, 2024 (edited) 6 minutes ago, Perman said: Jo jag vet att du skrev det, så 1-0 till dig om det nu blir så. Det lär komma fler överraskningar från FM de närmaste åren. Finland kommer för övrigt också att operera med två olika sjömålssystem om Gabriel V hinner levereras till Hamina-klassen innan RBS 15 SF tas ur tjänst på Rauma-klassen. /Per Tänker mer på sunt förnuft kopplat till ekonomin. Då vi inte har råd att utrusta och köpa allt nytt. Hur Finland gör med sina RBS15KA återstår att se. Vi kanske skulle köpa dem, då de har fyra stycken ? Så kan vi placera några på Gotland, Öland och i höjd med Ålands hav. Då provocerar vi inte heller ryssen. Då det är ett försvarsvapen. Medans de nya RBS 15 MK3+ placeras på fastlandet. Och som kan förflyttas fram vid en provokation. Edited February 25, 2024 by madman Quote
Perman Posted February 25, 2024 Report Posted February 25, 2024 (edited) 11 minutes ago, madman said: Tänker mer på sunt förnuft kopplat till ekonomin. Då vi inte har råd att utrusta och köpa allt nytt. Hur Finland gör med sina RBS15KA återstår att se. Vi kanske skulle köpa dem, dö de har fyra stycken ? Fyra stycken vadå? Skulle finnarna bara ha fyra robotbilar? Eftersom åtgärder är beställda till 39 C/D och dessa 45-60 individer är planerade att användas en bra bit in på 2030-talet så gissar jag att det även ingår anpassning till nya RBS 15 Mk3+. Det verkar inte logiskt att de skulle fortsätta använda den gamla. Den nya roboten ska ju dessutom vara något lättare än den gamla tror jag. Det är nog enklare att modifiera 39C/D om man ändå ska genomföra moderniserings- och livstidsförlängande åtgärder på dem jämfört med att modifiera STO/MMÖ. Flygvapnet lär ha mer medel avsatta också. /Per Edited February 25, 2024 by Perman Quote
madman Posted February 25, 2024 Report Posted February 25, 2024 2 minutes ago, Perman said: Fyra stycken vadå? Skulle finnarna bara ha fyra robotbilar? Eftersom åtgärder är beställda till 39 C/D och dessa 45-60 individer är planerade att användas en bra bit in på 2030-talet så gissar jag att det även ingår anpassning till nya RBS 15 Mk3+. Det verkar int logiskt att de skulle fortsätta använda den gamla. Den nya roboten ska ju dessutom vara något lättare än den gamla tror jag. Det är nog enklare att modifiera 39C/D om man ändå ska genomföra moderniserings åtgärder på dem jämfört med att modifiera STO/MMÖ. Flygvapnet lär ha mer medel avsatta också. /Per Vad jag har läst så har de bara 4 st robotbilar med RBS15. Eftersom vi skriver här om flottans framtid. Så skulle robotbilar oavsett vilka bli en komplettering till flottan. Till flyget ser jag mer att man lägger pengarna på andra typer av vapen. Quote
Slenke Posted February 25, 2024 Report Posted February 25, 2024 22 minutes ago, madman said: Tänker mer på sunt förnuft kopplat till ekonomin. Då vi inte har råd att utrusta och köpa allt nytt. Hur Finland gör med sina RBS15KA återstår att se. Vi kanske skulle köpa dem, då de har fyra stycken ? Så kan vi placera några på Gotland, Öland och i höjd med Ålands hav. Då provocerar vi inte heller ryssen. Då det är ett försvarsvapen. Medans de nya RBS 15 MK3+ placeras på fastlandet. Och som kan förflyttas fram vid en provokation. Provokation? De har Iskander i Königsberg med kärnstridsspetsar. Quote
madman Posted February 25, 2024 Report Posted February 25, 2024 (edited) 15 minutes ago, Slenke said: Provokation? De har Iskander i Königsberg med kärnstridsspetsar. Ja men vi har aldrig vågat skaffa något som de kan uppfatta som provokation. Medans jag delar ett framskjutet försvar. Som fanns som ett alternativ för en tid sedan. Där vi även ska kunna agera hos en fiendes land om de attackerar oss. Just nu är vi för svaga för ett sådant agerande. Så vi hoppas på Nato som ska vara med och skydda oss. Men då ska vi även vara med och försvara andra. Då handlar det inte om sjukhus, fotografering, spaning, logistikförband med flest pontonbroar etc. Edited February 25, 2024 by madman 1 Quote
TKraften Posted February 25, 2024 Report Posted February 25, 2024 3 hours ago, madman said: Jag framförde tidigare att det var ingen större vinst att uppgradera RBS15 på Stockholmsklassen. Då blev jag nedröstad. Medans någon nu på FM har insett att det är en möjlig plan. Har vi även kvar RBS15KA med äldre robotar och inte uppgraderar systemet så motiverar det ännu mer. Vad gör man med de gamla sjöburna robotarna? Går de över till lastbilsburet som RB15KA? 3 hours ago, madman said: Även RBS 15 MK4 på flygplanen är ju bara anpassad för JAS39E. Så jag ser det inte heller som omöjligt att JAS39C även fortsättningsvis är utrustad med RBS 15 MK2+. Vad jag har förstått så är det bara E som orkar bära 4st RB15MK3+. JAS39C kommer bara orka 2st RB15MK3+ om man nu lägger pengar på mujukvaruuppgradering. //TF Quote
Smalandsman Posted February 26, 2024 Report Posted February 26, 2024 15 hours ago, madman said: Just nu är vi för svaga för ett sådant agerande. Så vi hoppas på Nato som ska vara med och skydda oss. Men då ska vi även vara med och försvara andra. Då handlar det inte om sjukhus, fotografering, spaning, logistikförband med flest pontonbroar etc. - Ryssarnas förmåga är kraftigt nedsatt/slitenoch lär knappast kunna matcha "en" NATO-stat i en flerfrontskonflikt de närmaste åren. Som medlemsnation i NATO agerar man inte ensam i uppdragen, utan är delaktig i gemensamma aktioner oavsett om det handlar om att skydda eget eller annan allierads närområde. Quote
Hanski Posted February 26, 2024 Report Posted February 26, 2024 17 hours ago, madman said: Vad jag har läst så har de bara 4 st robotbilar med RBS15. Eftersom vi skriver här om flottans framtid. Så skulle robotbilar oavsett vilka bli en komplettering till flottan. Till flyget ser jag mer att man lägger pengarna på andra typer av vapen. Det finns 4 robotBATTERIER med RBS15 i Finland. Finsk batteri är i alla fall mindre än i Sverige. 1 Quote
madman Posted February 27, 2024 Report Posted February 27, 2024 12 hours ago, Hanski said: Det finns 4 robotBATTERIER med RBS15 i Finland. Finsk batteri är i alla fall mindre än i Sverige. Men vi har inte återgått till sex fordon vad jag vet. Som det var innan RBS15KA avvecklades några år. Quote
Pärmtroll Posted February 27, 2024 Report Posted February 27, 2024 (edited) On 2/25/2024 at 2:07 PM, Perman said: Du menar alltså att Marinen kommer att ha två olika tunga sjömålsrobotsystem operativa samtidigt under en begränsad tid i slutet av detta decennium? Det hade jag knappast väntat mig, men å andra sidan så lever vi i en orolig tid nu och man kan nog förvänta sig en hel del oväntade beslut de närmaste åren från FM. Naturligtvis så borde det vara lättare och mer motiverat att behålla det gamla systemet på STO/MMÖ om det samtidigt också är operativt i kustrobotbatteriet. Så länge som patrullfartyg typ MMÖ är kvar i tjänst så skulle jag tro att det är sannolikt att fartygen också kommer ha kvar RBS 15. Om det sedan innebär att man bibehåller befintliga RBS 15mk2 fram till att fartygen slutligen avvecklas eller om man uppgraderar fartygen med nya mk3+ får framtiden utvisa. Av vad som kommunicerats offentligt så ska ju förövrigt även korvett typ GLE fortsätta nyttja mk2, även om detta också kan komma att förändras. Men vi får helt enkelt se vad som händer. On 2/25/2024 at 5:37 PM, madman said: Jag framförde tidigare att det var ingen större vinst att uppgradera RBS15 på Stockholmsklassen. Beroende på hur länge Malmöklassen avses fortsätta i tjänst efter att nya RBS 15mk3+ levererats så kan det finnas stora samordningsvinster med att ensa till att bara ha en typ av tung sjömålsrobot i Marinen. Enklare att utbilda både operatörer och tekniker, enklare att underhålla, enklare reservdelsförsörjning, bättre driftsäkerhet, bättre prestanda o.s.v. On 2/25/2024 at 5:37 PM, madman said: Även RBS 15 MK4 på flygplanen är ju bara anpassad för JAS39E. Tvärt om. Bara JAS 39E är i nuläget anpassade för RBS 15F ER. On 2/25/2024 at 5:37 PM, madman said: Så jag ser det inte heller som omöjligt att JAS39C även fortsättningsvis är utrustad med RBS 15 MK2+. JAS 39C/D kan inte bära några RBS 15mk2. JAS 39C/D kan däremot bära RBS 15F som är den idag äldsta versionen av RBS 15 och snabbt närmar sig EOL, dessa lär därför inte vara aktuella att fortsätta användas efter att nya RBS 15F ER har levererats. On 2/25/2024 at 9:27 PM, TKraften said: Vad gör man med de gamla sjöburna robotarna? Går de över till lastbilsburet som RB15KA? Båda dagens varianter av RBS 15 (RBS 15mk2 och RBS 15F) kommer ersättas då de är gamla och närmar sig EOL. Ju äldre ett system blir ju svårare är det att få tag i t.ex. reservdelar, utbytesenheter och teknisk personal som kan den äldre tekniken, och därmed blir det också allt svårare att fortsatt hålla det i drift. Det är just därför FM har beställt helt nya sjömålsrobotsystem i form av RBS 15F ER och RBS 15mk3+ som kan ersätta våra äldre versioner. Edited February 27, 2024 by Pärmtroll 3 Quote
madman Posted February 28, 2024 Report Posted February 28, 2024 (edited) 16 hours ago, Pärmtroll said: Så länge som patrullfartyg typ MMÖ är kvar i tjänst så skulle jag tro att det är sannolikt att fartygen också kommer ha kvar RBS 15. Om det sedan innebär att man bibehåller befintliga RBS 15mk2 fram till att fartygen slutligen avvecklas eller om man uppgraderar fartygen med nya mk3+ får framtiden utvisa. Av vad som kommunicerats offentligt så ska ju förövrigt även korvett typ GLE fortsätta nyttja mk2, även om detta också kan komma att förändras. Men vi får helt enkelt se vad som händer. Beroende på hur länge Malmöklassen avses fortsätta i tjänst efter att nya RBS 15mk3+ levererats så kan det finnas stora samordningsvinster med att ensa till att bara ha en typ av tung sjömålsrobot i Marinen. Enklare att utbilda både operatörer och tekniker, enklare att underhålla, enklare reservdelsförsörjning, bättre driftsäkerhet, bättre prestanda o.s.v. Tvärt om. Bara JAS 39E är i nuläget anpassade för RBS 15F ER. JAS 39C/D kan inte bära några RBS 15mk2. JAS 39C/D kan däremot bära RBS 15F som är den idag äldsta versionen av RBS 15 och snabbt närmar sig EOL, dessa lär därför inte vara aktuella att fortsätta användas efter att nya RBS 15F ER har levererats. Båda dagens varianter av RBS 15 (RBS 15mk2 och RBS 15F) kommer ersättas då de är gamla och närmar sig EOL. Ju äldre ett system blir ju svårare är det att få tag i t.ex. reservdelar, utbytesenheter och teknisk personal som kan den äldre tekniken, och därmed blir det också allt svårare att fortsatt hålla det i drift. Det är just därför FM har beställt helt nya sjömålsrobotsystem i form av RBS 15F ER och RBS 15mk3+ som kan ersätta våra äldre versioner. Om vi har gott om utrustning för just RBS 15 MK 2 som ska avvecklas. Så ser jag inga större problem att åtminstone Stockholmsklassen får behålla sina de fåtal år de är kvar. Reservdelar finns ju då från avvecklade system. Sedan kan jag hålla med att det skulle vara bättre om Gävle fick nya RBS 15 mk 3+. Men inte så stor katastrof om även de fick behålla sina RBS 15 MK 2. Då det finns andra hål som våra pengar kan läggas på istället. Även till JAS 39 C/D så ser jag inga större problem att de får behålla RBS15F. Vi får ju bättre RBS 15 EF till 60 st JAS 39E flygplan. När de slutligen levereras. Då är det bättre att typ köpa in ett mindre antal Taurus Kepd 350 som en tillfällig lösning. För just en längre räckvidd. Då även JAS 39 C/D kan bära dessa. Att sedan SAAB är delaktig i det projektet bör ju göra att det går lättare. Ser även fördelar om vi slutligen skickar JAS 39 C/D till Ukraina. Att de också kan utrustas med våra RBS 15F. Samt att de redan är prövade att bära de tyska Taurus Kepd 350 som Tyskland skulle skicka. Det skulle bli ett bra tillskott till Ukrainas försvar. De kunde då skjuta Taurus Kepd 350 från skyddade zoner. Liknande som Ryssland gör med sina kryssningsmissiler. Vill vi så skulle vi kunna skicka RBS15KA om nu även dessa börjar få EOL. För att förstärka deras kust. Edited February 28, 2024 by madman Quote
Winchester Posted March 7, 2024 Report Posted March 7, 2024 Mitt fullkomliga önsketänkande vore att hela skocken Östersjö-nationer plus Norge satte sig ned och arbetade fram två eller tre typer av fartyg: Ett mindre fartyg för minröjning och ubåtsjakt, med plats för sjömålsrobot i krigstid; ett lite större fartyg med luftförsvarsförmåga, helikopter, och permanent sjömålsrobot för att verka mitt ute på Östersjön och längs atlantkusten; och sen ett långfärdsfartyg som kan användas för piratjakt i Afrika och Asien, med tillräckligt många enheter att man kan skicka en på kadettresa jorden runt varje år, med blandad besättning från hela Östersjön. Den stora stötestenen är att det inte får finnas utrymme för att "vi måste ha en speciell version som gör att allas fartyg kostar extra", alla ska ha samma för att sänka kostnaderna, vilket gör det ganska omöjligt politiskt. :( 1 Quote
Tombola Posted March 7, 2024 Report Posted March 7, 2024 5 hours ago, Winchester said: Mitt fullkomliga önsketänkande vore att hela skocken Östersjö-nationer plus Norge satte sig ned och arbetade fram två eller tre typer av fartyg: Ett mindre fartyg för minröjning och ubåtsjakt, med plats för sjömålsrobot i krigstid; ett lite större fartyg med luftförsvarsförmåga, helikopter, och permanent sjömålsrobot för att verka mitt ute på Östersjön och längs atlantkusten; och sen ett långfärdsfartyg som kan användas för piratjakt i Afrika och Asien, med tillräckligt många enheter att man kan skicka en på kadettresa jorden runt varje år, med blandad besättning från hela Östersjön. Den stora stötestenen är att det inte får finnas utrymme för att "vi måste ha en speciell version som gör att allas fartyg kostar extra", alla ska ha samma för att sänka kostnaderna, vilket gör det ganska omöjligt politiskt. :( Du menar: det ”var” omöjligt politiskt? Jag skulle tro att i närtid har du rätt, eftersom YSF2030 och Pohjanmaa redan är igång. Men om man tittar steget ned, där finns det möjligheter. Att ta fram en vedettbåt i 40-50m-klassen för att ersätta Diana, STO/MMÖ, Rauma/Hamina skulle nog inte vara omöjligt alls. Man kan nog till och med få med de baltiska länderna på att finansiera några var. Även Polen och Tyskland skulle nog kunna tänka sig att samsas om en sådan. Vi pratar då antagligen om en Stanflex kapabel båt, med akan, MASS, och typ Saab Giraffe 1X som standard. Men det vore en start på ett sådant tänk. 2 Quote
Optimisten Posted March 21, 2024 Report Posted March 21, 2024 Podd från aftonbladet (20/3) med Marinchef Skoog Haslum https://www.aftonbladet.se/ledare/a/AP4Wxn/sverige-behover-fordubbla-marinen Quote
Tombola Posted March 21, 2024 Report Posted March 21, 2024 Det ska bli mycket intressant att se när Luleå kommer med sitt designförslag. Ju mer jag hör kring det, desto mer låter det som en variant på det Frankrike gör med sin FDI/Belharra-fregatt. Vi kanske bygger själva, men jag är hyfsat säker på att det kommer bli ett rätt jämförbart fartyg: Quote
Slenke Posted March 21, 2024 Report Posted March 21, 2024 4 hours ago, Tombola said: Det ska bli mycket intressant att se när Luleå kommer med sitt designförslag. Ju mer jag hör kring det, desto mer låter det som en variant på det Frankrike gör med sin FDI/Belharra-fregatt. Vi kanske bygger själva, men jag är hyfsat säker på att det kommer bli ett rätt jämförbart fartyg: Jag har lite svårt att se syftet med det där fartyget.. 16 VLS-tuber? Varken hackat eller malet. Quote
Recommended Posts