Parabellum Posted May 5, 2025 Report Posted May 5, 2025 (edited) Luleå-klassen är en ny svensk korvettklass under utveckling, där totalt fyra fartyg planeras att byggas av Saab Kockums och Babcock. Fartygen, som kommer att bli de största i svenska flottan med en längd på över 100 meter(Konteramiral Ewa Skoog Haslum) (vissa källor nämner >110 m -> 120 m),är avsedda att komplettera de befintliga Visby-klasskorvetterna. I juni 2023 tillkännagavs att fartygen kommer att döpas efter svenska kuststäder: HMS Luleå, HMS Norrköping, HMS Trelleborg och HMS Halmstad. Design och kapacitet Luleå-klassen kommer att vara större än både Visby- och Gävle-klasskorvetterna, med en längd på cirka 100–120 meter och en deplacement på uppskattningsvis 3 000–4 500 ton. Fartygen är utformade för att operera i Östersjön, Atlanten och kommer att ha kapacitet för luftvärn (AAW), ytmålsbekämpning (ASuW) och ubåtsjakt (ASW). Sjökrigsföring i tre dimensioner. En av de primära förmågorna blir luftvärn, med fokus på yta-till-luft-missiler, vilket gör dem viktiga för NATO:s integrerade luft- och missilförsvar. Fartygen kommer också att ha ökad räckvidd och uthållighet jämfört med tidigare klasser vilket är uppskattat från NATO. Sammanfattningsvis är Visby Gen 2-projektet nedlagt, och Luleå-klassen tar över som den primära framtida korvettklassen för svenska flottan. Edited February 11 by henke Bytt trådrubrik från Korvett till Fregatt 1 Quote
Parabellum Posted May 5, 2025 Author Report Posted May 5, 2025 (edited) 2 hours ago, Parabellum said: Luleå-klassen är en ny svensk korvettklass under utveckling, där totalt fyra fartyg planeras att byggas av Saab Kockums och Babcock. Fartygen, som kommer att bli de största i svenska flottan med en längd på över 100 meter(Konteramiral Ewa Skoog Haslum) (vissa källor nämner >110 m -> 120 m),är avsedda att komplettera de befintliga Visby-klasskorvetterna. I juni 2023 tillkännagavs att fartygen kommer att döpas efter svenska kuststäder: HMS Luleå, HMS Norrköping, HMS Trelleborg och HMS Halmstad. Design och kapacitet Luleå-klassen kommer att vara större än både Visby- och Gävle-klasskorvetterna, med en längd på cirka 100–120 meter och en deplacement på uppskattningsvis 3 000–4 500 ton. Fartygen är utformade för att operera i Östersjön, Atlanten och kommer att ha kapacitet för luftvärn (AAW), ytmålsbekämpning (ASuW) och ubåtsjakt (ASW). Sjökrigsföring i tre dimensioner. En av de primära förmågorna blir luftvärn, med fokus på yta-till-luft-missiler, vilket gör dem viktiga för NATO:s integrerade luft- och missilförsvar. Fartygen kommer också att ha ökad räckvidd och uthållighet jämfört med tidigare klasser vilket är uppskattat från NATO. Sammanfattningsvis är Visby Gen 2-projektet nedlagt, och Luleå-klassen tar över som den primära framtida korvettklassen för Svenska Flottan. Luleå-klass på FMV hemsida. Edited May 5, 2025 by Parabellum Quote
Parabellum Posted May 5, 2025 Author Report Posted May 5, 2025 (edited) Saab valde Babcock för att stödja designen av den svenska marinens nya ytstridsfartyg i Luleåklass. Det får mig att anta att Luleå projektet kommer hämta inspiration från Arrowhead-120 eller 140. Mycket bra att fartyget blir större så det går att få med sig förnödenheter inför uppdrag och slipper åka tillbaka för att bunkra. 14 dagars uthållighet som Visby-klassen har är för lite. *120 m *4000 ton *VLS upp till 16 celler *Support för NH90 och MH-60 Seahawk Edited May 5, 2025 by Parabellum Quote
Slenke Posted May 5, 2025 Report Posted May 5, 2025 Det tar genuint emot att kalla fartygen korvetter.... Pärmtroll har flertalet gånger skrivit att fartygen kommer ha två olika VLS-lösningar, ett för CAMM och ett för ett annat (gissningsvis Aster-30). Min gissning är att VLS för CAMM kommer placeras i fören och VLS för Aster-30 placeras midskepps. 16 celler i fören och 16 celler midskepps låter inte helt orimligt. Tror dock inte att man får plats med en volymspaningsradar likt SMART-L vilket är trist. Ser i speccsen för Arrowhead att man får plats med en Wildcat och en Firescout i hangaren, låter som en trevlig lösning istället för en MH-60 ifall ubåtsjakt är huvudsysslan för helikoptern. Quote
Parabellum Posted May 5, 2025 Author Report Posted May 5, 2025 (edited) 37 minutes ago, Slenke said: Det tar genuint emot att kalla fartygen korvetter.... Pärmtroll har flertalet gånger skrivit att fartygen kommer ha två olika VLS-lösningar, ett för CAMM och ett för ett annat (gissningsvis Aster-30). Min gissning är att VLS för CAMM kommer placeras i fören och VLS för Aster-30 placeras midskepps. 16 celler i fören och 16 celler midskepps låter inte helt orimligt. Tror dock inte att man får plats med en volymspaningsradar likt SMART-L vilket är trist. Ser i speccsen för Arrowhead att man får plats med en Wildcat och en Firescout i hangaren, låter som en trevlig lösning istället för en MH-60 ifall ubåtsjakt är huvudsysslan för helikoptern. Jag har mejlat till FMV och Projektledaren för en officiell uppdatering på projektet. Får se ifall han nappar, annars funderar jag på att ringa till han. Lite officiell information om Luleå projektet. https://blogkoms3.wordpress.com/2024/03/31/samtal-om-korvett-lulea/ Kan politiken tänkas gå med att beställa en Korvett med kapacitet för en Fregatt så är det ok för mig, större chans att det slinker in två Korvetter till i sådana fall. "Kring" år 2030 ska två av de totalt fyra fartygen levereras till marinen. Svenska särlösningar ska undvikas. Den som lever får se. Edited May 5, 2025 by Parabellum Quote
Perman Posted May 5, 2025 Report Posted May 5, 2025 (edited) 40 minutes ago, Slenke said: Pärmtroll har flertalet gånger skrivit att fartygen kommer ha två olika VLS-lösningar, ett för CAMM och ett för ett annat (gissningsvis Aster-30). Min gissning är att VLS för CAMM kommer placeras i fören och VLS för Aster-30 placeras midskepps. 16 celler i fören och 16 celler midskepps låter inte helt orimligt. Tror dock inte att man får plats med en volymspaningsradar likt SMART-L vilket är trist. 16 VLS celler för CAMM på fördäck skulle väl utesluta användningen av ExLS eftersom basutförandet av denna är tre VLS celler för 12 CAMM. Detta borde då innebära antingen 3 celler för 12 robotar eller 6 celler för 24 robotar. Vad menar du att man skulle använda för VLS modul/-er förut alltså? Inte mushroom designen som på type 23 hoppas jag för den tar ju upp mycket plats. Två 8 cells Mk 41 moduler förut borde väl innebära 64 quadpacked CAMM? Jag tror inte man kommer att använda Mk 41 för CAMM på LUL utan jag tror det blir ExLS. Troligen även på VBY. Den är nog den mest kompakta VLS modulen som kan användas för CAMM. Speciellt förut där det är mindre med utrymme borde det vara viktigt att använda så kompakta VLS moduler som möjligt. /Per Edited May 5, 2025 by Perman Quote
Peo Posted May 5, 2025 Report Posted May 5, 2025 16 minutes ago, Perman said: 16 VLS celler för CAMM på fördäck skulle väl utesluta användningen av ExLS eftersom basutförandet av denna är tre VLS celler för 12 CAMM. Detta borde då innebära antingen 3 celler för 12 robotar eller 6 celler för 24 robotar. Vad menar du att man skulle använda för VLS modul/-er förut alltså? Inte mushroom designen som på type 23 hoppas jag för den tar ju upp mycket plats. Två 8 cells Mk 41 moduler förut borde väl innebära 64 quadpacked CAMM? Jag tror inte man kommer att använda Mk 41 för CAMM på LUL utan jag tror det blir ExLS. Troligen även på VBY. Den är nog den mest kompakta VLS modulen som kan användas för CAMM. /Per Pärmtroll har redan sagt att det är två olika kastare för de olika systemen. Exls för camm ngt annat för det med längre. Som ska placeras på olika platser på fartyget. Quote
Slenke Posted May 5, 2025 Report Posted May 5, 2025 28 minutes ago, Perman said: 16 VLS celler för CAMM på fördäck skulle väl utesluta användningen av ExLS eftersom basutförandet av denna är tre VLS celler för 12 CAMM. Detta borde då innebära antingen 3 celler för 12 robotar eller 6 celler för 24 robotar. Vad menar du att man skulle använda för VLS modul/-er förut alltså? Inte mushroom designen som på type 23 hoppas jag för den tar ju upp mycket plats. Två 8 cells Mk 41 moduler förut borde väl innebära 64 quadpacked CAMM? Jag tror inte man kommer att använda Mk 41 för CAMM på LUL utan jag tror det blir ExLS. Troligen även på VBY. Den är nog den mest kompakta VLS modulen som kan användas för CAMM. Speciellt förut där det är mindre med utrymme borde det vara viktigt att använda så kompakta VLS moduler som möjligt. /Per Fick för mig att exls kom i 4-pack. Blir väl 12 eller 18 i fören då med 4 CAMM i varje rör. Sylver kommer väl däremot i 4-pack så 16 st midskepps bör få plats, färre än 16 känns dessutom för lite. Quote
Perman Posted May 5, 2025 Report Posted May 5, 2025 1 hour ago, Peo said: Pärmtroll har redan sagt att det är två olika kastare för de olika systemen. Exls för camm ngt annat för det med längre. Som ska placeras på olika platser på fartyget. Jo det har jag redan förstått. Jag bara reagerade på Slenke's förslag om 16 VLS celler i fören och undrade vad han menade. Ja högst troligt blir det ExLS för CAMM. Resten återstår att se som sagt. /Per Quote
Parabellum Posted May 7, 2025 Author Report Posted May 7, 2025 4*Luleå-klass ligger ju inom planen, jag tror inte politiken vågar ta bort någon av korvetterna eftersom klassen's primära kompetens är LF och förväntas ingå i European Sky Shield Initiative (ESSI) för att förstärka Natos integrerade luft- och robotförsvar (IAMD). Här signerar Pål Jonsson avtalet. Quote
Parabellum Posted May 8, 2025 Author Report Posted May 8, 2025 (edited) Hur mycket personal kommer Luleå att kräva och hur mycket kommer fartygen kosta? Edited May 8, 2025 by Parabellum Quote
Parabellum Posted May 8, 2025 Author Report Posted May 8, 2025 Nu går ju även Luleå att använda till eskort, vad är det som säger att Luleå's skrov inte går att modifiera till en roll i multipurpose var det gäller nya korvetter, typ som FDI ? Quote
Parabellum Posted May 8, 2025 Author Report Posted May 8, 2025 (edited) Nu är det ju så att mindre fartyg får problem med uthålligheten och stabiliteten, hur tänker du då? NATO vill ha med dom på multinationella uppdrag. Moderna korvetter förväntas hantera ubåtsjakt, luftförsvar, ytstrid och elektronisk krigföring. Detta kan kräva något större fartyg (upp till 100–120 meter, 2000–3 500 ton) För övrigt så har Sverige aldrig byggt egna Fregatter, Luleåklassen kommer klassas som Korvett, tänk på det. Edited May 8, 2025 by Parabellum Quote
Guest Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 Nato är nog rätt nöjd med att Sverige håller sig i Östersjön. Quote
Parabellum Posted May 8, 2025 Author Report Posted May 8, 2025 (edited) På ett sätt har du rätt i kontexten att det smäller i Östersjöområdet först, och det är vårat primära område. Dock tror jag NATO är föga imponerade av den Svenska shoot & scoot ytvattenflotta som skall skjuta och och gömma sig bakom kobbar och skär och det förväntade är Sea Control. Sen hade jag personligen föredragit skall istället för bör i nedanstående text. Jag har f.d. Marinchef Ewa Skoog Haslum's önskemål på antal ytstridsfartyg som mål på 20 st när vi är NATO anslutna, under detta är oansvarigt. Edited May 8, 2025 by Parabellum 1 Quote
vikingman Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 2 hours ago, Parabellum said: För övrigt så har Sverige aldrig byggt egna Fregatter, Luleåklassen kommer klassas som Korvett, tänk på det. Vanadis, officiellt HM Fregatt Vanadis, var Sveriges första och enda ångfregatt. Hon sjösattes 1862, utrangerades 1893 och höggs upp 1945. Byggnadsvarv: Karlskrona örlogsvarv Vanadis (1862) Svenska flottan har aldrig nybeställt några motordrivna fregatter, men ett 15-tal jagare byggdes om till fregatter mellan 1950 och 1974. De två sista var landskapsjagarna HMS Öland och HMS Uppland, sjösatta 1945, som 1974 omklassades till fregatter. De togs ur tjänst 1978 respektive 1979. 1 Quote
Perman Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 (edited) 1 hour ago, vikingman said: Vanadis, officiellt HM Fregatt Vanadis, var Sveriges första och enda ångfregatt. Hon sjösattes 1862, utrangerades 1893 och höggs upp 1945. Byggnadsvarv: Karlskrona örlogsvarv Vanadis (1862) Svenska flottan har aldrig nybeställt några motordrivna fregatter, men ett 15-tal jagare byggdes om till fregatter mellan 1950 och 1974. De två sista var landskapsjagarna HMS Öland och HMS Uppland, sjösatta 1945, som 1974 omklassades till fregatter. De togs ur tjänst 1978 respektive 1979. Det stämmer att det inte är rätt att säga att Sverige inte byggt fregatter tidigare. Som jag skrivit tidigare nånstans så är siffran ett 15-tal ombyggda jagare inte korrekt trots att det oftast är den siffran som omnämns och som det referreras till. Detta eftersom ett flertal jagare omklassades till fregatter utan någon faktisk ombyggnad. Enligt boken Svenska Jagare av Lars Carlbom (ISBN 978-91-86597-78-8) så omklassades och ombyggdes följande jagare till fregatter under efterkrigstiden: • 2 st Enhrensköld-klass: 2 jagare ombyggdes till fregatter 1951-52. • 6 st Göteborg-klass: 5 jagare omklassades till fregatter under slutet av 50-talet med endast 3 fick en faktisk ombyggnad. • 2 st Italiensk Spica-klass: 2 jagare omklassades 1953 till fregatter utan faktisk ombyggnad. • 4 st Visby-klass: 2 jagare omklassade till fregatter under 60-talet utan faktisk ombyggnad. 2 jagare ombyggda till fregatter i mitten av 60-talet enligt Marinplan 60. Detta var den mest omfattande ombyggnaden av äldre jagare till fregatter och omfattade nya 57 mm allmålspjäser m/50, ny auraketpjäs m/50, 2 sjb fällare, ny spaningsradar, ny digital eldledningsradar, hkp plattform för lätt hkp samt utökad minkapacitet till 130 minor. • 2 st Öland-klass: 2 jagare omklassades till fregatter 1975 utan faktiska ombyggnader. Totalt så omklassades alltså 15 jagare till fregatter under efterkrigstiden, men av dessa så fick endast 7 jagare en faktisk ombyggnad. Detta berodde oftast på att det saknades pengar för ombyggnader. Dock så fick övriga jagare ändå oftast förstärkt luftvärn-, ubåtsjakt- och minkapacitet. /Per Edited May 8, 2025 by Perman 1 Quote
TKraften Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 2 hours ago, Parabellum said: På ett sätt har du rätt i kontexten att det smäller i Östersjöområdet först, och det är vårat primära område. Dock tror jag NATO är föga imponerade av den Svenska shoot & scoot ytvattenflotta som skall skjuta och och gömma sig bakom kobbar och skär och det förväntade är Sea Control. Sen hade jag personligen föredragit skall istället för bör i nedanstående text. Jag har f.d. Marinchef Ewa Skoog Haslum's önskemål på antal ytstridsfartyg som mål på 20 st när vi är NATO anslutna, under detta är oansvarigt. Var inte minst 30st ytfartyg ett måste förr? 20st ytfartyg är väl bättre än 7st men vad är en realistisk summa för kunna bekämpa naziryzzland och kunna uppnå sjökontroll? Sen tror jag mer på flera ubåtar, flyg och lastbilsburna RB15 för att bättre kunna sänka tonnage från putlers sovjet 2.0 flotta. //TF Quote
Parabellum Posted May 8, 2025 Author Report Posted May 8, 2025 (edited) Jag är mycket väl medveten om att Sverige förändrade gamla Jagare och klassade om dessa till Fregatter. Det jag inte visste var att vi nybyggt HM Fregatt Vanadis, som var Sveriges första och enda ångfregatt. Tydligt att vi en gång har haft den kompetensen, det innebär ju att vi kan bygga (5*Vanadis) nya för att ersätta HMS Visby. Edited May 8, 2025 by Parabellum 1 1 Quote
Perman Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 (edited) 10 minutes ago, TKraften said: Var inte minst 30st ytfartyg ett måste förr? //TF Räknar man in även motortorpedbåtar så hade Sverige inte mindre än 43 ytstridsfartyg 1977: 6 jagare av Halland- och Östergötland-klasserna + 26 stora torpedbåtar av Norrköping-, Spica- och Plejad-klasserna + 11 mtb av T 42-klassen. Idag har vi 9 st. /Per Edited May 8, 2025 by Perman Quote
Parabellum Posted May 8, 2025 Author Report Posted May 8, 2025 (edited) 10 minutes ago, TKraften said: Var inte minst 30st ytfartyg ett måste förr? 20st ytfartyg är väl bättre än 7st men vad är en realistisk summa för kunna bekämpa naziryzzland och kunna uppnå sjökontroll? Sen tror jag mer på flera ubåtar, flyg och lastbilsburna RB15 för att bättre kunna sänka tonnage från putlers sovjet 2.0 flotta. //TF Helt riktigt, jag tror vi hade 30 ytstridsfartyg när jag var matros, men det var när Sverige var utanför NATO. Doktrinen var då SeaDenial. Allt annat är oansvarigt. Edited May 8, 2025 by Parabellum 1 Quote
Guest Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 Senaste versionen av Rbs15 har räckvidd på 300+ km. Det innebär att den täcker i princip hela Östersjön från land. Därför finns det ingen vits att ha motsvarande robotbåtar utan bättre då att skaffa ett gäng lastbilar. Flottan kan koncentrera sig på Lv och ubåtsjakt. Quote
TKraften Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 2 minutes ago, Perman said: Räknar man in även motortorpedbåtar så hade Sverige inte mindre än 43 ytstridsfartyg 1977: 6 jagare + 26 stora torpedbåtar av Norrköping-, Spica- och Plejad-klasserna + 11 mtb av T 42-klassen. Idag har vi 9 st. /Per Ja flottan är tyvärr för liten. Vi behöver minst 3st ytstridsflottiljer som har 3 olika baser. Karlskrona Muskö Göteborg 6 fregatter med fokus på sjögående luftförsvar. 2 i varje flottilj. 18 korvetter. 4-6 i varje flottilj. 9 ubåtar. 1-3 ubåtar I varje flottilj. Sen en hel del bevakningsbåtar som egentligen kunde förts över till kustbevakningen och låta dem sköta bevakning i fred & hybrid medan i läget krig läggs väl kustbevakningen under Marinen? //TF 1 Quote
TKraften Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 Just now, Zimme said: Senaste versionen av Rbs15 har räckvidd på 300+ km. Det innebär att den täcker i princip hela Östersjön från land. Därför finns det ingen vits att ha motsvarande robotbåtar utan bättre då att skaffa ett gäng lastbilar. Flottan kan koncentrera sig på Lv och ubåtsjakt. Japp och Sverige borde köpa in eller tillverka egna lastbilsburna missiler så vi lätt kan bomba ut hamnarna i Kaliningrad och St Petersburg från ngn valfri skog i mitt Sverige som ett komplement till våra framtida sjöburna RB15MK4/MK5. //TF Quote
Parabellum Posted May 8, 2025 Author Report Posted May 8, 2025 (edited) 8 minutes ago, TKraften said: Japp och Sverige borde köpa in eller tillverka egna lastbilsburna missiler så vi lätt kan bomba ut hamnarna i Kaliningrad och St Petersburg från ngn valfri skog i mitt Sverige som ett komplement till våra framtida sjöburna RB15MK4/MK5. //TF Klarar RB15MK4 av fortifikationer under mark? Annars verkar det vara en uppgift för JAS Gripen + Taurus! P.S. Det senaste jag hörde från Statsministern var anslag på 3,5-4% . Edited May 8, 2025 by Parabellum Quote
Guest Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 (edited) Vi har ju taurus på ingång som sagt, så det löser sig. Sen kan nog polackerna hantera Kaliningrad Edited May 8, 2025 by Zimme Quote
Parabellum Posted May 8, 2025 Author Report Posted May 8, 2025 Lyssna på Ewa och hennes reflektioner. Mycket lärande för vissa individer på forumet. https://poddtoppen.se/podcast/1738827932/kungl-orlogsmannasallskapet/avsnitt-7-reaktioner-pa-forsvarsbeslutet-2025-30 Quote
Slenke Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 16 minutes ago, TKraften said: Japp och Sverige borde köpa in eller tillverka egna lastbilsburna missiler så vi lätt kan bomba ut hamnarna i Kaliningrad och St Petersburg från ngn valfri skog i mitt Sverige som ett komplement till våra framtida sjöburna RB15MK4/MK5. //TF Vi är ju redan med i ELSA så det kommer. 2 Quote
Slenke Posted May 8, 2025 Report Posted May 8, 2025 13 minutes ago, Parabellum said: Klarar RB15MK4 av fortifikationer under mark? Annars verkar det vara en uppgift för JAS Gripen + Taurus! P.S. Det senaste jag hörde från Statsministern var anslag på 3,5-4% . 3,5 % av BNP över 10 år blir ganska mycket pengar. Om vi inte tänkt att sänka rubbet i nåt inhemskt stridsflygsprojekt men det kommer inte uppskattas i Nato. Quote
Parabellum Posted May 8, 2025 Author Report Posted May 8, 2025 (edited) 42 minutes ago, Slenke said: 3,5 % av BNP över 10 år blir ganska mycket pengar. Om vi inte tänkt att sänka rubbet i nåt inhemskt stridsflygsprojekt men det kommer inte uppskattas i Nato. Det blir mycket pengar som går till FM->Sveriges försvarsindustri får en bra sudd av detta. 3,5 % av BNP över 20 år blir ganska mycket pengar. Dubbelt så mycket relativt 10 år. Jag tolkar 3,5-4% som golv. Edited May 8, 2025 by Parabellum Quote
Recommended Posts