Perman

Nivå 6
  • Content count

    1,488
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

About Perman

  • Rank
    Fanjunkare
  • Birthday 08/29/1951

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kön
    Man
  • Placering
    Stavsjö
  • Intressen
    Natur, foto, flygshower, marindagar, regattor, resor (speciellt till Danmark, Finland, Polen, Tyskland och Ukraina), dokumentärer, krigs- och westernfilmer av bra kvalitet, motorcyklar, båtliv.

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Pansar
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Placering/Tjänst
    Skytte/Skydd
  • Övrig militär verksamhet
    Stf gruppchef i 22. Svartådalens kompani, Mjölby, Östergötland 2007-08. 2003-06 var jag NBC-befäl i batstaben för Folkungabataljonen i Mjölby. Sedan 1 Jan 2009 stf gruppchef i 32. Bråbo - Östgöta Bergslag kompani i Norrköping.

Recent Profile Visitors

683 profile views
  1. Russian navy ship crashes into vessel carrying livestock in Black Sea Tydligeh så ska alla sjömän på det ryska fartyget ha räddats. Hur det har gått med besättningen och djuren på det andra fartyget är ännu okänt. EDIT: Det andra fartyget ska bara ha fått mindre skador: Russian spy ship sinks off Turkey after collision with freighter /Per
  2. Saab väljer polskt varv för själva fartyget: Saab väljer polskt varv 730-miljonersaffären: Fartyget kommer inte att byggas i Sverige ”Vi har inte tillräckligt med folk” /Per
  3. Wartofta strvkompani och strv 122 visar upp sig på ELMIA (Tack till Tom Nilsson Hedlund) /Per
  4. Bevakningsbåtarna blir ju ändå halvtidsmoderniserade och modifierade nu. Ett mer akut behov är väl kanske att ersätta HMS Trossö som stödfartyg? Hon får ju bara livsuppehållande åtgärder nu om jag förstått det rätt. Även HMS Pelikanen borde nog behöva bytas ut. Om tio år är alla äldre korvetter och patrullfartyg färdiga för utrangering. Behoven är som sagt oändliga. /Per
  5. Tack för infon! Trodde faktiskt det var längre tillbaka i tiden. De 730 miljonerna som ordern uppges vara värd kan ju rimligen bara vara för själva fartyget som sådant. Sedan tillkommer tiden och kostnaden för installation av all spanings- och kommunikationsutrustning. HMS Orion byggdes med omfattande stöd från USA:s National Security Agency (NSA), vilket gör att man undrar om så är fallet nu också med det nya fartyget. Eftersom Orion även har hydrofon så förmodar jag att även det nya fartyget får detta, men det är naturligtvis inget som FM kan bekräfta. Även om det nya signalspaningsfartyget blir dubbelt så stort som Orion vad gäller tonnaget så är hon inte så stor i jämförelse med norska flottans nya signalspaningsfartyg FS Marjata 4 som är 125 m lång: Her er Norges nye spionskip: – En teknologisk revolusjon /Per
  6. Positiva nyheter! Nytt signalspaningsfartyg till Försvarsmakten Saab får order på signalspaningsfartyg FMV beställer signalspaningsfartyg av Saab AB Jämfört med HMS Orion som ska ersättas så blir det nya signalspaningsfartyget ca 10 m längre och det kommer att ha ungefär det dubbla tonnaget. Beställningen har uppenbarligen gått till SAAB Kockums och fartyget kommer att levereras under 2020. När byggde Kockums ett stålfartyg av den här storleken senast? /Per
  7. Intressant fartyg. Jag är dock lite förvånad över storleken 1250 ton. Det har ju redan rests invändningar mot att Visby på 640 ton ska kunna användas för att röja minor. Man menar att det vore mer eller mindre självmord att ge sig in ett minfält med ett så stort fartyg. Dock ska man komma ihåg att Visbys ev. minröjningsförmåga är för självförsvar och inget annat. Vad ska man då säga om MCMV 80 som har dubbla tonnaget mot Visby? Dessutom så verkar det märkligt att man använder en så stor och kraftig pjäs som Bofors 57 mm på ett minröjningsfartyg. Vilka negativa konsekvenser kan detta ha för fartygets möjligheter att röja magnetiska minor? Intressant dock med landningsdäck (och hangar?) för UAV. /Per
  8. Finska FNS Pori 83 har rört sig i mycket speciellt rörelsemönster idag. Fram och tillbaka i 9-10 knop i ett vågrätt mönster utanför Helsingfors. Var kan förorsaka detta rörelsemönster? Är det fråga om avmagnetisering? /Per
  9. Som jag misstänkte lite då. Hade ju som sagt verkat lite ologiskt att skänka bort 20-åriga och ganska moderna robotjagare samtidigt som man planerar att behålla ett antal av de äldre AEGIS kryssarna i mer än 50 år. Har lite svårt att förstå grekernas förkärlek för just robotjagare. De var ju även det enda landet som övertog am. robotjagare av Charles F Adams klassen (förutom ett fartyg som överfördes till den australiska flottan som reservdelsfartyg), även om de sen bara behöll dem i tjänst ett drygt decennium (gissningsvis blev de för dyra att hålla igång pga. den stora besättningen som krävdes och för det komplicerade högtrycksmaskineriet med ångturbiner). /Per
  10. Jag kan tyvärr konstatera att du inte svarar på mina argument och mina frågor. Du har inget förslag till hur sjöövervakningsuppgiften skulle kunna lösas inom nuvarande budgetram när bevakningsbåtarna försvinner i den uppgiften, och du undviker det faktum att fartygen skulle utgått 2015 och med stor sannolikhet skrotats om inte denna ombyggnad kommit till. Du har inte heller kommenterat att fartygen har byggts om med målet att snabbt kunna konvertera tillbaka till korvett. Visst hade varit bättre om de hade livstidsförlängts och behållits som korvetter, men nu har vi en verklighet och en budgetram att ta hänsyn till. Ombyggnaden, livstidsförlängningen och det faktum att besättningens storlek reduceras med 25% samtidigt som man organiserar två besättningar per fartyg gör att man i fredstid kan utnyttja dessa fartyg optimalt och på ett kostnadseffektivt sätt i sjöövervakningen i minst 10 år, samtidigt som de hela tiden kan konvertera tillbaka till korvetter om så skulle behövas. Att de som patrullfartyg dessutom behåller huvudpjäs, sjörobot, torped, stridsledning och eldledning i operativt skick betyder att de bara är ett beslut från fullfjädrade korvetter. Vid en hastigt uppkommen ubåtsincident så kan personal för ubåtsjakt snabbt tillföras för bemanning av skrovhydrofonen och ubåtsjaktsystemen. Ingen skulle ha varit gladare än jag om man hade rustat KMR och GBG som korvetter och även behållit STO och MMÖ som korvetter vilket i så fall hade betytt 11 operativa korvetter, men som alltid så finns som sagt en verklighet och en budget att förhålla sig till och då får man helt enkelt välja den bästa lösningen för stunden och som pengarna räcker till. /Per
  11. Ombyggnaden har skett med tanken att fartygen snabbt ska kunna återställas till korvetter om behovet skulle uppstå. Var är degraderingen om de används som patrullfartyg i fredstid och återställs som korvetter i skymningslägen och ofred? Alternativet hade ju varit utrangering och i bästa fall malpåse och förfall utan underhåll, och då hade det varit betydligt mycket svårare att sätta dem i tjänst igen för att inte säga omöjligt. Även i ett extremt läge som en mycket hastigt uppflammande konflikt med öppna stridigheter där man inte hinner konvertera om fartygen så kan de fortfarande utgöra en viktig ytattackresurs med sina robotar och torpeder. Om vi jämför med hur dessa fartyg har sett ut som korvetter de senaste åren så har ju faktiskt HMS Stockholm dubbelt så många sjörobotar nu som patrullfartyg mot vad hon haft som korvett. Sedan ME 01 2009 så har ju de facto robotbestyckningen på styrbords sida varit utbytt mot en RHIB med tillhörande kran. Se bild: (foto: Försvarsutbildarna) Jag hävdar fortfarande att det här som FM gjort med dessa fartyg är en Bydénare. Hade vi fått en annan ÖB så hade fartygen med all sannolikhet varit bortom räddning nu. /Per
  12. Du glömmer bort en mycket viktig sak i ditt resonemang, nämligen vad alternativet hade varit om dessa fartyg inte hade byggts om och livstidsförlängts. Fartygen har länge varit planerade att utgå 2015. Då hade det varit utrangering och med stor sannolikhet skrotning som gällt. Det är detta man måste jämföra med. Sjötrafikövervakningsuppgiften var tvungen att lösas på nåt sätt, och att fortsätta med bevakningsbåtar var inget alternativ eftersom dessa inte är lämpliga för utomskärs operationer. Det gjorde tidigare MI Jan Thörnqvist klart mycket tydligt. Vad hade varit ditt förslag till lösning av sjötrafikövervakningen? Inom nuvarande budgetram naturligtvis. Och nej, jag är ingen moderat och inte heller någon försvarspolitiker. /Per
  13. Ingen aning, och det är nog ingen annan som vet heller. Vi vet ju inte ens om det är ett tidigt aprilskämt eller inte. /Per
  14. Ny sjömålsrobot beställd FMV beställer ny försvarsmaktsgemensam sjömålsrobot Ny sjömålsrobot viktig för Gotlands försvar Goda nyheter! Särskilt positivt att man avser vidmakthålla sjömålskapaciteten på Gripen. Enligt FMV är det fråga om Rb 15 Mk 3+ för Visbysystemet och Rb 15 F-ER (extended range) för Gripen E-systemet. Beställningen omfattar även livstidsgaranti för de befintliga systemen. /Per
  15. Naval Analyses rapporterar på twitter att den grekiska flottan ska få två robotjagare av Arleigh Burke klassen från US Navy, och att dessa ska ha ersatt de fyra fregatterna av Kortenaer klassen 2019. Om detta är sant så är det de första överföringarna av fartyg av denna kompetenta typ, som förmodligen är världens starkast bestyckade robotjagare. Samtidigt så kan man konstatera att US Navy är fast beslutna att modernisera och behålla åtminstone 11 av robotkryssarna av Ticonderoga klassen till kanske bortåt 2040-talet, vilket skulle betyda att de då kommer att ha varit i tjänst i ca 50 år. /Per