Perman

Nivå 6
  • Content count

    1,511
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

About Perman

  • Rank
    Fanjunkare
  • Birthday 08/29/1951

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kön
    Man
  • Placering
    Stavsjö
  • Intressen
    Natur, foto, flygshower, marindagar, regattor, resor (speciellt till Danmark, Finland, Polen, Tyskland och Ukraina), dokumentärer, krigs- och westernfilmer av bra kvalitet, motorcyklar, båtliv.

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Pansar
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Placering/Tjänst
    Skytte/Skydd
  • Övrig militär verksamhet
    Stf gruppchef i 22. Svartådalens kompani, Mjölby, Östergötland 2007-08. 2003-06 var jag NBC-befäl i batstaben för Folkungabataljonen i Mjölby. Sedan 1 Jan 2009 stf gruppchef i 32. Bråbo - Östgöta Bergslag kompani i Norrköping.

Recent Profile Visitors

794 profile views
  1. US destroyer, Philippine ship collide off Japan Ser ut som om USS Fitzgerald har fått stora skador på styrbordssidan av överbyggnaden föröver men dock ej katastrofala. Fartyget verkar röra sig väldigt sakta. Containerfartyget verkar bara ha fått smärre skador, men enligt japanska tv-bolaget NHK så saknas sju besättningsmän. Amerikanska flottan uppger nu att en person skadats och förts till sjukhus. Jagaren uppges ta in vatten men väntas ändå kunna ta sig tillbaka till hamn för egen maskin. De senaste rapporterna talar om att USS Fitzgerald's befälhavare har skadats och flugits till sjukhus, men hans tillstånd betecknas som stabilt. Även ytterligare en besättningsman har förts till sjukhus, medan sju besättningsmän fortfarande saknas. Fartygets besättning och den japanska kustbevakningen letar för närvarande efter dessa. USS Fitzgerald går nu med 3 knop mot hemmahamnen Yokosuka i Japan. Två bogserbåtar från US Navy, jagaren USS Dewey samt flygplan har avdelats för assistera. 7 Sailors Missing, CO Injured After Destroyer USS Fitzgerald Collided with Philippine Merchant Ship Enligt BBC så ska containerfartyget ha gjort en U-sväng strax före kollisionen: USS Fitzgerald crash: Seven navy crew missing off Japan /Per
  2. Ber om ursäkt för min tidigare info att TP 45/TP451 har pumpjet drift. Av bilder att döma så har den inte det (min info kom från Marinkalender 2002). Uppenbarligen är TP 47 först med detta vad gäller svenska lätta torpeder. Har svårt att tänka mig att finnarna väljer nån annan torped. /Per
  3. Jag har egentligen inte tvivlat på att A26 ska kunna avfyra TP47 från 53 cm tuberna, bara ifrågasatt varför det inte längre kommer att finnas 400 mm tuber. Detta förstås pga. att den tuben som används med TP47 är i stort sett låst till detta tills alla lätta torpeder som finns i tuben har avfyrats eller tagits ur. Till skillnad från SÖD och GLD klasserna som har 6 st lätta torpeder totalt så är förmodligen antalet lätta torpeder färre på A26. Om man får tro den datoranimerade bilden från SAAB så kommer alla tuber inkl. dykarslussen att arrangeras i en vågrät rad på A26, vilket tyder på att man är medveten om risken att få in bottensediment vid bottenläge så att man inte kan stänga dykarslussen. Möjligheten att avfyra lätta torpeder från 53 cm tuber har för övrigt funnits åtminstone sedan Draken-klassen på 70-talet. Även på ytfartyg så har möjligheten att avfyra torpeder med mindre diameter än själva tuben funnits i viss mån. /Per
  4. Tack! Häftigt! Automatiserad omladdning av tuberna infördes ju redan på Gotlandsklassen, så man får hoppas att den ytterligare förfinats på A26. /Per
  5. Saab´s New Lightweight Torpedo Shows up at UDT for the First Time /Per
  6. FMV levererar ribbåtar till Försvarsmakten De flesta RIB båtarna ska gå till röjdykardivisionen, och de tre största båtarna är 12,2 m långa och kommer bl a att ha lavetter för KSP 58 eller KSP 90. /Per
  7. Jo det är tråkigt, men jag har lite svårt att se att dom bara kommer att operera tyska ubåtar på 2.000 ton eller mer i framtiden. De är knappast optimala för de omgivande farvattnen inkl. det relativt grunda Singaporesundet. Om jag vore marinchef för RSN så skulle satsa på att ha Archer-klassen i tjänst så länge som möjligt, och även köpa in HMS Östergötland som reservdelsbåt efter att hon utgått nästa år. /Per
  8. Modell av nya sjöroboten som mobil kustrobot: IMDEX Asia 2017 Online Show Coverage - Saab Anti-Ship Missile Tydligen så överväger man fortfarande produktnamnet hos SAAB. /Per
  9. INDEX Asia 2017: A26 kan utrustas med modul för kryssningsrobotar IMDEX Asia: A26 sub goes vertical Saab A26 submarine gets vertical launched Tomahawks Intressant men man är nog naiv om man tror att det inte påverkar ubåtens prestanda. Åtminstone så måste det göra att ubåten inte kan uppträda på lika grunt vatten som en omodifierad ubåt. Borde dock inte vara svårare än att sätta in en AIP modul. Om den ska vara aktuell för svenska marinen så måste i så fall en variant av den nya Ro 15 utvecklas för undervattensavfyring, eftersom USA aldrig skulle sälja Tomahawk till ett land som inte är med i NATO eller ANZUS. Dock tvivlar på att vi skulle satsa på nåt sånt när det finns så mycket annat inom FM som är i skriande behov av förnyelse. Möjligen att det skulle kunna bli aktuellt för polska flottan om man väljer A26, men det kräver som sagt att USA godkänner export av Tomahawk till det landet. /Per
  10. Vad gäller den 11% ökningen så gäller det tydligen den innevarande perioden 2015-2020. 7 + 10,2 + 0,5 miljarder? /Per
  11. Hoppas bara inte HMS Gävle visar sig bli lika dyr när hon tas in för livstidsförlängning och modernisering nästa år (troligen). Hon har ju legat i malpåse sedan December 2012 nu (först i Karlskrona men numera i Musköanläggningen tror jag). Nu är det ju inte en komplett modernisering av alla system som ska göras, utan endast en uppgradering av sensorer och ubåtsjaktsystem kombinerat med en livstidsförlängning vad jag har förstått (att kalla det för en halvtidsmodernisering som ofta görs känns nästan lite märkligt när man vet att fartygen redan är 26 resp. 24 år gamla). Rimligtvis borde hon få en ny aktra pjäs också, eftersom 40 mm Mk2 är på väg att utgå. Detta gäller för övrigt naturligtvis även pjäserna på systerfartyget HMS Sundsvall, minjakterna och HMS Carlskrona. /Per
  12. Jag håller med dig om att försköningar av verkligheten är en anledning till det anorektiska försvaret vi har idag, men i det här fallet så är jag rädd att du misstagit dig. Att rädda två av våra större stridsfartyg från skrotdöden är ingen försköning av verkligheten. Felet med ditt resonemang är att du inte anser dig behöva ta hänsyn till budgetramen, men tyvärr befinner sig inte FM och marinledningen i samma avundsvärda situation. Att hävda att fartygen bara skulle ha kunnat fortsätta som korvetter som du gör är kanske en vacker önskedröm, men tyvärr faller den på sin egen orimlighet. Det gör den nämligen när man vet att fartygen varit i nästan oavbruten tjänst i över 30 år (varav flera år på 80-talet och början av 90-talet med mycket hög utnyttjandegrad), att de var i stort behov av översyn och renovering och att man hade planerat under lång tid att de skulle utgå 2015 utan ersättning (dvs. inga medel hade avsatts för att hålla fartygen i drift efter 2015). Vill du inte inse att detta är fakta så kan jag bara beklaga ditt ställningstagande. /Per
  13. Enligt försvarsminister Peter Hultqvist som fått en fråga om "på vilket sätt det svenska försvarets förmåga att bedriva ubåtsjakt har förstärkts sedan hösten 2014" så blev svaret att "minröjningsfartygen av Kosterklass får antiubåtsgranatkastarsystem monterat på fartygen". Den svenska ubåtsjaktförmågan I juli 2016 rapporterade som sagt FMV att man "tecknat ett avtal med Saab Kockums AB om modifiering av två minröjningsfartyg av Kosterklass. Leverans av fartygen kommer att ske 2017 och 2018." FMV tecknar avtal om modifiering av två minröjningsfartyg "Sedan tidigare är modifiering av ett fartyg beställt och det är nu under slutförande och kommer inom kort att levereras till Försvarsmakten." Detta var alltså i början av juli 2016 så man undrar ju om inget hänt sedan dess. Det ska spännande att se om fartygen får antiubåtskastare och ny huvudpjäs. Hur länge kommer man att kunna hålla liv i Kosterfartygen? /Per
  14. Sverige planerar att öka försvarsutgifterna med 11% över de kommande fem åren enligt statssekreteraren vid Försvarsdepartementet Jan Salestrand: Sweden, upping military funding, seeks US cooperation /Per
  15. Swedish Air Force interested in Boeing-Saab trainer jet, but probably not other T-X options Boeing - SAAB T-X måste väl ändå anses som en av de starkare kandidaterna. Hoppas US Air Force väljer detta plan. Skulle ha stor betydelse för det svenska flygvapnet. /Per