Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/22/2019 in all areas

  1. 2 points
    Har endast tagit med sista version av Draken på respektive flottilj när så varit möjligt: F1 1966–1983: J 35F Draken F3 1965–1973: J 35D/F Draken F10 1964–1998: J 35B/D/F/J Draken F12 1968–1980: J 35F Draken F13 1960–1980: J 35A/D/F Draken F16 1976–1986: J 35F Draken F17 1972–1982: J 35F Draken Svaret blir således att näst-sista flygflottilj att flyga Draken var F16 Uppsala och att F10 Ängelholm fick flyga Draken ensam i tolv år. Danmark flög sina RF-35:or till 1993. Finland flög sina SK 35C och J 35F till 2000. Österrike flög sina J 35Ö till 2005. Flygbara: J 35J 35556, SE-DXR. Saab AB, disponeras av Swedish Air Force Historic Flight, F7 Såtenäs Sk 35C 35810, SE-DXP. Flygvapenmuseum, disponeras av Swedish Air Force Historic Flight. J 35D 35350, N35350. Privatägd. McCellan Airport, Kalifornien. Källa: Wikipedia
  2. 2 points
    Korpral Frisk skriver om den finska HX Challenge som börjar nu. Första utmanaren är Eurofighter Typhoon. De fem stridsflygplanen utvärderas individuellt på flygbasen Pirkkala vid Tampere. Tidsplanen ser ut såhär: Eurofighter 9.-17.1.2020 Rafale 20.-28.1.2020 Gripen 29.-6.2.2020 F-35 7.-17.2.2020 Super Hornet 18.-26.2.2020 https://corporalfrisk.com/2020/01/11/hx-challenge-pt-1-complete-independence/ https://corporalfrisk.com/2019/11/05/hx-challenge-on-the-horizon/ https://www.key.aero/article/finland-kicks-hx-challenge-pirkkala
  3. 2 points
    Kortaste avstånd för Spike MR och LR är 200 m. Sedan håller jag med att det behöver inte bli en överdrivet antal med Spike monterat på fordon. Men dessa bör göra en stor nytta i linsatsplutoner och även i Sthlms lätta brigad. Var inte pvrb förband lite armens brandkårsstyrka. Så en mix är att föredra. Spike är väl också anpassad för robotstation 2. Vad jag förstår är avfyringsenheten dyrare än Hellfire och Javelin. Men dess raketer är dyrare än Spike. Det finns numera även Spike mini som passar till UAV. Men att även förband skulle kunna ha det. Men där tycker jag att M4:s utveckling med även raket är en bättre lösning.
  4. 2 points
    Håller inte med. Pvrb ger oss förmågan att nedkämpa stridsvagn i front. Med nuvarande materiel så är pansarskyttekompaniet kokt i bajs om man får sammanstöt med stridsvagn med skyttet uppsuttet. Med PV-robot är kompaniet fortfarande rätt kokt i bajs, men det finns iallafall chans att nedkämpa några stridsvagnar, istället för 0 med nuvarande förmåga.
  5. 2 points
    Jag vidhåller nog att förutom en ersättare för de gamla korvetterna (i form av Visby 2.0?) så behövs även ett enklare patrullfartyg på kanske 300 ton. Detta fartyg behöver bara ha en skrovsonar som snabbt kan bemannas i fredstid (precis som på Stockholmsfartygen idag), men som enkelt kan uppgraderas med sjörobot/släpsonar/lätt torped i händelse av ofred. Det skulle då kunna avhjälpa bristen på lämpliga patrullfartyg i fredstid, användas i navigationsutbildningen tillsammans med Altair-klassen och vid kriser, skymningslägen eller ofred kunna "fylla luckorna" mellan de fåtaliga korvetterna. Lämplig bestyckning i fredstid skulle kunna vara 1 st 40 mm Mk4 förut och 1 SAAB Trackfire akterut plus augrkastare, minor och sjunkbomber, och det skulle kunna ha ett dieselmaskineri för att en fart ca 30 knop. Med stålskrov och aluminium överbyggnad så skulle det kunna byggas relativt billigt så att man kan bygga minst 6 fartyg och utnyttja serieeffekten. Två fartyg skulle kunna vara stationerade vid varje marinbas i Berga, Karlskrona och Göteborg. Att bara bygga ett fåtal avancerade korvetter som ska klara allt tror jag inte är rätt väg för den framtida flottan. /Per
  6. 2 points
    Hej allihopa! Det är säkert tio år sedan jag loggade in på soldf.com-forumet senast, men när jag sökte på nätet efter vapnen för de gamla ytstridsdivisionerna var den här tråden den enda jag hittade. Orsaken till att jag lämnade Soldf.com en gång i tiden var att jag i stället engagdeade mig i Wikipedia. Nu i julhelgen har jag gått igenom de flesta svenska förband och sett till att de har rätt bilder för förbandsfana, vapen och så vidare. Men för torpedbåtsdivisionerna och robotbåtsdivisionerna har jag gått bet. Ytstridsflottiljernas vapen kombinerar de heraldiska symbolerna för de ingående divisionerna (femuddig stjärna för torpedbåtsdivisionerna, ett arv från tiden då alla torpedbåtar bar namn efter stjärnor eller stjärnbilder, armborst för robotbåtdivisionerna, ett stiliserat timglas för korvettdivisionerna och en blixt för patrullbåtsdivisionerna). Patrullbåtsdivisionernas vapen har jag återskapat från en minnestavla jag köpte på Tradera för länge sedan och två av korvettdivisionernas vapen har en annan användare skapat sedan tidigare. Men 20. korvettdivisionen, 42. minröjningsdivisionen, robotbåtsdivisionerna och torpedbåtsdivisionerna saknar fortfarande vapen. Är det någon som sitter på bilder av dessa eller som kommer ihåg hur de såg ut?
  7. 2 points
    Skipper på twitter ska besöka Istanbul i sam Selami Haktan på twitter 20200106 Marshal Ustinov aborts Sarayburnu Slavakryssaren RFS Marshal Ustinov återvände till aktiv tjänst i Norra Ishavsflottan så sent som årsskiftet 2016/17 efter att ha genomgått diverse reparationer och uppgraderingar under fyra år. Enligt navyrecognition (inte den allra pålitligaste källan) så fick hon även Kalibr eller Oniks robotar, men inte något mer avancerat luftförsvar. Upgraded Slava-class Cruiser Marshal Ustinov Returns to Northern Fleet’s Base Following Enligt globalsecurity så ingick även en skrov rekonstruktion och digitalisering och reparationer av maskiner och drivlinan. Man kan ju inte låta bli att undra hur hon kan få maskinhaveri bara tre år efter rekonstruktionen? UPDATE: Verkar som om det inte är fråga om maskinhaveri utan mer om att man inte kunnat lägga till p g a starka vindar. Trots hjälp av 4 bogserbåtar så fick man avbryta försöket. Hon ska besöka Istanbul i samband med Putins besök. Fartyget gör troligen ett nytt försök i morgon. "Strong winds prevented berthing of Marshal Ustinov to Sarayburnu pier in Istanbul this noon. Despite the assistance of 4 tugs the Slava class cruiser aborted her maneuver and sailed to the Marmara Sea where she spent last night." Bosphorus Naval News på twitter /Per
  8. 2 points
    Det verkar som att man snart är i luften igen! Källa
  9. 2 points
    Australia will sell two second-hand Adelaide-class guided missile frigates to Chile /Per
  10. 2 points
    Förmodligen till stor del ett resultat av det ganska ensidiga satsande på dyra Aegis kapabla robotjagare. Hade man tidigare satsat på en high/low mix och ersatt O H Perry klassen fregatter fartyg för fartyg (eller näst intill i varje fall) med en modern fregattyp så hade man sannolikt varit betydligt närmare målet. Royal Navy verkar ha förstått detta med sin type 26 frigate som "high-end" och type 31 GP frigate som "low-end" (som kostar ca 1/4 av vad type 26 kostar per fartyg). Sent omsider så håller dock US Navy nu på att anskaffa en "riktig" patrol frigate för ytstrid, ubåtsjakt och eskort det s k FFG(X) projektet. LCS projektet verkar för övrigt ganska dödfött nu när man t o m ska ta de första fyra ur tjänst 2021 (då endast 7-13 år gamla). Kommer man igång med FFG(X) projektet så gissar jag att alla LCS fartyg kommer att vara tagna ur tjänst inom en 10 års period. Freedom varianten kommer förmodligen att överföras till andra vänskapliga mariner. När det gäller hangarfartyg så har vi kanske börjat se ett embryo till high-low mix även där, i och med att man har börjat testa att operera ett mindre antal F-35 på landsättningsfartyg typ LHA och LHD. /Per
  11. 2 points
    Oj det var många frågor. Vet inte vad det är med OH Perry klassens fregatter, men det verkar vara rätt ofta som det strular när dessa ska överföras till andra mariner. Pakistan skulle ju få flera enheter men det slutade med ett enda fartyg. Att U S Navy tog bort Mk 13 lavettaget på sina fartyg 2004-05 gjorde väl inte att de blev mer attraktiva. Andra länder verkar dock behållit Mk 13 på sina fartyg. Vad gäller australiska Adelaide klassen så togs de första två fartygen ur tjänst för att kompensera för den dyra uppgraderingen på de övriga fyra. Att klassen har behållits i tjänst så länge har väl delvis att göra med att nya Hobart klassens robotjagare inte kunnat tas i tjänst förrän nu 2017-2020 (ursprungligen skulle de ha tagits i tjänst 2014-16). Polen var ju länge i överläggning med australiensarna om att överta två av dessa fartyg, men det ledde inte till något. Australien har väl heller ingen direkt historia att överföra större stridsfartyg, utan det har tidigare uteslutande varit fråga om patrullbåtar. Att de två äldsta fartygen Sydney och Darwin inte blev dykvrak också skulle jag tro har att göra med miljöaspekter och de protester som varit med två första fartygen i klassen. Varför de inte såldes vet jag inte men de var ju ändå rätt gamla trots moderniseringen. De sista fyra enheterna som genomgick FFG Upgrade är de fartyg av den här klassen som med råge genomgått den mest omfattande moderniseringen av alla O H Perry klass fartyg runt om i världen, så att de inte moderniserats stämmer inte. Skillnaden med de två sista som nu sålts till Chile är som sagt att de är tio år yngre än de andra två som också moderniserades. /Per
  12. 2 points
    Jag är tämligen säker på att det inte finns några planer på att göra det. E är ett helt nytt flygplan och konstruerat för att bära de nya avioniksystemen. Jag svarar i egenskap av ingenjör som jobbat med i Gripen i >10 år.
  13. 1 point
    Enligt nationalinterest.org så kommer A26 att få 4 Stirlingmotorer med en "patrol speed" på mellan 6 och 10 knop. Inte så dåligt gissat av mig då kanske eftersom jag tidigare spekulerat i en AIP fart på ca 8 knop. "Tyvärr" så påstås också att A26 får 4 53 cm och 2 400 mm torpedtuber, så man kanske får ta deras uppgifter med en smula salt. För övrigt så finns redan en ubåtsklass i tjänst som har 4 Stirlingmotorer nämligen japanska Sōryū-classen, som enligt eng wiki har en AIP räckvidd på 6100 nautical miles vid 6.5 knop. Kinesiska ubåtar av Yuan-klassen med Stirling är det svårt för att inte säga omöjligt att få pålitliga uppgifter om. Dagens svenska ubåtar har en "patrol speed" på 5 knop (med 1 Stirlingmotor; den andra motorn används då för s. k. "hotel load"). This 1 Country Makes Submarines Tough, Stealthy, and Cheap (Not America) /Per
  14. 1 point
    Som alla andra som jobbat i försvarsmakten mer än ett par år så tror jag på det först när jag kan ta på prylarna! Den tidslinjal som man jobbar mot just nu säger iaf produktionsstart för första fartyg 2022 med provturer från 2025, följt av ett fartyg om året (om man får bygga alla fyra direkt!). Den planen kommer ju naturligtvis aldrig hålla, men man måste ju sikta på nått! Ja, på sätt och vis! FM:s vilja är att de första två VBY G2 ersätter GLE, och GLE ersätter i sin tur MMÖ som patrullfartyg. Men politiker är ju som bekant mästare på att drömma i fyrfärg och tror sig oftast veta bäst, så vi får se vad som till slut beslutas! Vi gör som vi blir beordrade och gör vad vi kan med det vi har... Stämmer! Nej som du säger kommer detta aldrig att hända, men det skulle vara en smidig lösning för att skapa en bättre närvaro på västkusten! VBY är inte mer "gökunge" än något annat stort försvarsprojekt skulle jag säga! Krig är som bekant en matrielsport, om man inte håller sig uppdaterad så är man heller inte lika farlig för fienden! Dessutom går dagens teknikutveckling så väldigt mycket snabbare än den gjorde för bara 20 år sedan, vilket leder till att tillverkare omsätter sina produkter i mycket högre takt än för. Detta gör det svårt att skaffa reservdelar till många system eftersom tillverkarna har bytt modell (ofta både två och tre gånger!), och då har man inget annat val än att byta ut prylen mot en ny om vi vill att fartygen ska fortsätta fungera! Är detta dyrt? Ja, ibland! Är det nödvändigt? Ja, fullständigt! Till att börja med så är det inte "nu", det ska bytas gasturbiner (Det är inte ens säkert att det blir nya gasturbiner! Pengarna kanske inte räcker!). Det är under HTM som detta i så fall skall göras, och HTM planeras påbörjas på första fartyget 2024. Sedan spelar det ingen roll om yngsta skrovet "bara" är 14 år, fartygen utgör tillsammans ett fartygssystem - och fartygssystemet är 20 år! Alla stora prylar som sitter i skrovet är ju beställda och tillverkade samtidigt, d.v.s. sent 90-tal! Det i kombination med att man vill att alla fartygen ska vara så lika som möjligt för att underlätta saker som utbildning, dokumentation samt underhåll och reservdelshantering gör att om man byter ut ett utslitet system på ett fartyg, så byter man ut det på samtliga fartyg (fast successivt då såklart!). Definiera färdigt!? Fartygen är formellt färdiga och överlämnade med alla ursprungligen beslutade förmågor (skedde den 16 september 2015!)! Det som nu görs kallas vidmakthållande, d.v.s. man säkerställer att fartygen fortsätter att vara operativt relevanta i de roller som det är bestämt att de ska ha, och detta är något som görs med alla stora materielsystem i FM! Än en gång, om vi vill att VBY ska kunna skydda mer än bara sig själv så behöver vi tillföra ett kvalificerat lv-robotsystem! Om vi inte anser att det finns ett behov av att kunna skydda andra, ja då kan vi lägga pengarna på annat! Det handlar om prioriteringar! Just nu ser både politikerna och försvarsmakten ett behov av ett fartygsbaserat lv-robotsystem, så just nu är det prioriterat framför andra investeringar! Önska kan man alltid! Jag hoppas på att få lv-robot och minst fyra VBY G2... Men ExLs på våra korvetter får vi möjlighet - om vi så skulle vilja - att bära flera olika vapensystem utöver medelräckviddig lv-robot. T.ex. lätta sjömålsrobotar, lätta markmålssrobotar, korträckviddiga lv-robotar och olika typer av motmedelsraketer. Smaskens!
  15. 1 point
    Det har inte tillkommit någon utrustning på vapendäck efter sjösättning av fartygen. Dock är grundkonstruktionen av fartygen baserad på att av tio skrov, så skulle fyra vara inriktade mot minröjning och sex vara inriktade mot ytstrid. Minröjningsvarianten skulle normalt bära ROV-system och FRB men med möjlighet att bära sjömålsrobotar, och ytstridsvarianten skulle normal bära sjömålsrobotar men med möjlighet att bära ROV-system och FRB. Nu fick man bara beställa sex fartyg och då gjorde man dessa likadana - d.v.s. samtliga bär robotar men har möjlighet att bära ROV-system och FRB. Eftersom skroven redan var i produktion när dessa ändringar beslutades så var det för sent för att göra stora strukturella modifieringar - som att utöka ytan på vapendäck - och detta gjorde att detta utrymme blev som det blev! Men fartygen i sig är alltså inte direkt för trånga för de förmågor som de är konstruerade för, det finns både utrymme och reservdeplacement fortfarande (t.ex. för lv-robot!), däremot är fördelningen av utrymme mellan vapendäck och lastdäck inte riktigt optimal idag... Vad är "en MK batteri"? Man önskar bra mycket fler än 2+2 fartyg, men det finns inte pengar till mer (om ens det!)! Det är också anledningen till att det står 2+2, man tvingas sprida anskaffningskostnaden över en längre tid för att få pengarna att räcka till eftersom regeringen inte är beredd att skjuta till de pengar som fattas för att genomföra värnkraft. Alltså 2 VBY G2 runt 2025 och en inriktning på ytterligare två runt 2030... Lite roligt hur många, som oftast inte ens har sett fartygen i verkligheten, som tror sig veta bättre än besättningarna om hur bra eller dåliga fartygen är! Vi har haft fartygsklassen i 20 år, VBY är sjösatt 2000! Så menar du att motorerna inte användes under provtursverksamheten? Har du någon som helst aning om hur stort drifttidsuttag fartygen har gentemot vad de är konstruerade för? Hur pigg tror du din bil hade varit om den hade gått minst 2500 timmar om året i 24 år (HTM VBY är planerad att påbörjas 2024!) - på en ofta tämligen gropig väg och ofta på förhållandevis höga varvtal?! Som en jämförelse så kommer vi under samma tidsperiod omsatt hela JAS 39 Gripen flottan inte bara en, utan två gånger... Ingen påstår att VBY är perfekt, det finns absolut många saker som kan förbättras - men överlag är korvett VBY utan tvekan de mest kompetenta fartygen vi haft i modern tid! Därför vill vi i nästa fartygsklass utgå från VBY, behålla allt som är bra, och förbättra det som brister! Varför just 90 meter? Varför inte 300 meter?! Alla fartygskonstruktioner är en kompromiss! Till att börja med vilka förmågor vill jag att fartyget ska ha? Hur ser hotet ut? Vilka sensorer behöver jag för detta? Vilka vapensystem behöver jag? Hur vill jag uppträda taktiskt? Hur fort vill jag kunna köra? Hur långt vill jag kunna köra? I vilket väder ska jag kunna köra? Hur många drifttimmar om året räknar jag med? Hur stor besättning behöver jag för att kunna lösa detta? Hur många fartyg behöver jag minst bygga? När man så har tittat på allt detta (och mycket, mycket mer!) så får man så titta på den eviga frågan - vad kostar det och vad har jag råd med! Därefter är det bara att börja prioritera, eftersom svaret alltid blir att det kostar mer än vad du har råd med! Efter att Försvarsmakten, FMV, FOI och SAAB Kockums har tittat och räknat på just dessa frågor så har man preliminärt kommit fram till att fartygen behöver vara ungefär 10 meter längre än VBY, efter att man gjort de modifieringar man vill göra. Nog för att reservvolym är bra, men gör vi fartygen för stora så begränsar vi vårt taktiska uppträdande i skärgården, vi begränsar också vilka hamnar vi kan nyttja för T-basering och fartygen får en större radarsignatur - återigen handlar det om kompromisser! Nej, stridsledningssystemet (9LV460!) hade inte med saken att göra! Du syftar på sonarsystemet, närmare bestämt sonarsystem 135 (även kallat HYDRA MSS!). General Electric hade heller ingenting med saken att göra, systemet levererades av General Dynamics Canada (GDC!). Omsättningen skedde heller inte vid leverans, utan efter över 10 års nyttjande ombord. Du måste dessutom förstå att det är väldigt långa ledtider vid så här stora materielprojekt - mycket av elektroniken beställdes redan när första fartygsbeställningen lades i mitten av 90-talet - hur många datorer från 90-talet använder du fortfarande dagligen? Att systemet inte levererade som avsett är dock helt rätt, samt att GDC inte lyckades få rätt på sitt system! Upphandlingen av HYDRA MSS är helt klart ett typexempel på misslyckat materielprojekt, man hade på tok för hög ambition! Och FMV borde lyssnat när flera välkända sonartillverkare sa att det inte var tekniskt möjligt, i stället gav man GDC - ett företag som aldrig byggt ett sonarsystem - kontraktet, och resultatet blev därefter! Idag fungerar systemet dock bra efter att SAAB har gjort sin grej! Nja, det som gäller nu är att motorerna (RM16!) inte ska skickas till USA för underhåll. Detta ska istället skötas av f.d. Volvo flygmotor (nu GKN!) som redan sköter underhållet på befintliga motorer (RM12!). Anledningen att underhållet tidigare skulle skötas av tillverkaren i USA var återigen kostnader, det var helt enkelt billigare! Men i.o.m den förändrade politiska viljan att det nu är det territoriella försvaret och inte utlandsuppdrag som är styrande, så är man nu beredd att betala mer för att höja beredskapen! Då tar vi det igen. VBY har redan idag ett bra självskydd mot dimensionerande lufthot. I detta integrerade och automatiserade luftförsvarssystem ingår inte bara pjäsen, utan också telekrigssystemet (d.v.s. det taktiska signalspaningssystemet, laservarnarssystemet och motmedelssystemet!) samt inte minst designen (d.v.s. den mycket omfattande signaturanpassningen!). Fartygen är alltså fullt kapabla att försvara sig själva, men är dåliga på att försvara andra! En del i att förbättra denna förmåga är tillförseln av ett kvalificerat medelräckviddigt luftvärnsrobotsystem, en annan är införandet av NATO kompatibla datalänkar (L16/22!) som möjliggör krypterad direktsamverkan med flygvapnet och luftvärnsbataljon 103/98, samt en sekundaktuell försvarsmaktsgemensam luftlägesbild. Dessa länkar medger också att både NATO enheter och finska enheter kan delta fullt ut i lägesbilden om vi så önskar.
  16. 1 point
    Angående trånghet har du själv bekräftat. Med att man måste välja om och vad man ska ta med sig. Visby fick ju fler uppdrag än vad det var tänkt från början. Så att ha ett fartyg med lite extra utrymme vid planeringsstadiet är ju en fördel. 10 ton är ju inte så mycket då en MK batteri kan väga runt 7 ton. Det ser man ju på Hamina klassen som måste byta till en lättare kanon för viktens skull. Då man vill uppgradera den. Nu låter det som i försvarets skrift att man önskar 2 st Visby G2 och två andra fartyg längre fram. Lite roligt att läsa hur de flesta försvarar Visbys kompetens. Som att vi har haft fartyget i snart 20 år. Vi behöver en ny uppgradering med motorer etc efter knappt 11 år. Då de första två levererades till försvaret 2009. Resterande tid är utvecklingstid. Vi fick RBS 15 2012.. För att åtgärda de små fel som finns på Visby vill man åtgärda med Visby G2. Så en gökunge vill man ersätta med en större gökunge. Varför då inte en stor gökunge på minst 90 m och bredare som är rustade och även förberedd för framtiden. Vet du att stridsledningssystemet var så uråldrig att de behövde uppgraderas i samband med leverans. Men man köpte ett system som inte kunde uppgraderas av GE. Så SAAB/Eriksson? fick gå in och rädda dem till ca 50 % av ursprungskostnaden. Vilket gjorde att vi inte kunde köpa andra saker. Nu pratar man om att nya motorerna till JAS E måste skickas till USA för översyn efter visst antal flygtimmar. Jag förstår varför försvaret kostar pengar. Men hur mycket får vi för det då det existerar viss inkompetens. Ett fartyg som har jättemycket teknik bara försvaras med en kanon men har ändå ett bra skydd. Visby:s uppgift är inte att försvara hamnar och eskort tjänst. Det behövs ingen eskort till Gotland heller tydligen. Nu då vi kanske får luftvärn. Då kan den skydda andra fartyg vid eskort och även skydda hamnar. Hur ska man ha det. Min och andras tolkning var att Visby inte hade tillräcklig kompetens när det saknade luftvärn. För att nu när den får det är den både lämplig att skydda hamnar och vid eskort. Så vi får hoppas på CAMM eller snarlikt system.
  17. 1 point
    Jaså? Enligt vem? Nej inte enbart därför, men det är huvudorsaken! Man vill bl.a. även tillföra ledningsutrymmen för en mindre stab samt tidigare nämnd organisk RPAS. Till befintliga VBY blir det i så fall nya gasturbiner. T.ex. Rolls Royce MT7... Det som man benämner "10 ton viktreserv" är just vad det står - en viktreserv om 10 ton som kan användas för framtida modifieringar och uppgraderingar. Om fartyget som exempel konstrueras för att kunna bära 150 ton last, så stoppar man bara i max 140 ton när båtarna levereras - man bygger alltså in en marginal på 10 ton som man i framtiden kan använda lite till vad man vill. Förhoppningsvis blir det inte så, utan fyra VBY G2 direkt (men måhända utslaget över en lite längre tidsperiod!). Det är dyrt att bygga små serier, genom att beställa fyra fartyg direkt så blir kostnaden för varje fartyg lägre eftersom varvet kan effektivisera produktionen. Men oavsett om beställningen blir 4 fartyg eller 2+2 fartyg så är det VBY G2 flottan ser framför sig just nu och inte två olika fartygsklasser. Eskortverksamhet på västkusten har våra kära politiker i försvarsberedningen bestämt att vi inte ska syssla med, det ska "någon annan" lösa åt oss. Och skulle de ändra sig framöver så kan både VBY och VBY G2 lösa de uppgifterna även i nordsjön, smygegenskaperna är dessutom precis lika viktiga där då hotsystemen till stor del är de samma. Utrymmet där robotarna står kallas vapendäck. Detta är ett modulbaserat utrymme som kan konfigureras med olika system efter behov, fritt från minnet finns det runt åtta olika lastalternativ som man kan välja mellan. Ett av dessa är som sagt åtta robotar, vissa av fartygen har normalt åtta robotar ombord, vissa har mindre! Oavsett så kan alla bära åtta robotar med kort varsel! Att VBY ska få nya robotar är förövrigt inte ett förslag, det är beslutat, budgeterat och arbetet pågår. Den nya roboten kallades initialt för rbs15mk3+, men har nu namnet rbs15mk4 Gungnir (hos SAAB!). Detta är alltså olika namn på samma robot! Rbs15mk4 har - utöver namnet - nästintill ingenting gemensamt med den befintliga rbs15mk3 (utan +!) som används av bl.a. Tyskland och Polen! CAMM hade varit utmärkt även som brigadluftvärn i armèn! Ett gemensamt inköp hade dessutom både pressat inköpspriset och gett samordningsfördelar i drift, utbildning och uppgraderingar!
  18. 1 point
    Patria överlät idag den första robotbåten av Hamina-klass som genomgått livstidsförlängning till Marinen i Obbnäs: Marinen tog emot den första robotbåten av Hamina-klass som genomgått livstidsförlängning Detta borde betyda att de under 2021 kommer att få den nya sjöroboten och förmodligen även en uppdaterad version av Umkhonto-IR. Tror inte att de kommer att få ESSM som korvetterna, eftersom det systemet inte är lika kompakt som Umkhonto. Omöjligt är det förstås inte, men då torde det bli något färre robotar. Danska Flyvefisken som är något större tror jag kunde ta 6 VL Sea Sparrow på akterdäck om de utrustades för "combat role". /Per
  19. 1 point
    Gripenmotor ska underhållas i Sverige. På grund av ett försämrat säkerhetsläge i Sverige ändras nu beslutet så att Jas Gripen E:s motor servas i Trollhättan istället för i USA. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7384704
  20. 1 point
    Ytterligare en sketch från Damen på twitter. /Per
  21. 1 point
    Enligt tyska (men engelskspråkiga) DVV Media Group så har polska ställföreträdande försvarsministern nyligen varit på besök i Sverige för att diskutera ubåtsköpet. Polen vill (trots detta) även modernisera sina två kvarvarande över 50 år gamla ubåtar av Kobben klass. Detta kan möjligtvis ha att göra med att HMS Södermanland inte kan övertas förrän hon är klar med utbildningen av de polska besättningarna. Dessutom så tvivlar jag på att marinen och ÖB vill släppa henne i förtid. Regeringen kan naturligtvis ändå ge klartecken och därmed ta en ny strategisk risk. Kan bli svårt att ta Halland ur tjänst för en ev. halvtidsmodernisering om inte SÖD är tillgänglig. Ska vi behöva gå ner på två operativa ubåtar en gång till? Swedish submarines for Poland? /Per
  22. 1 point
    Vill bara klargöra att jag i mina inlägg inte har argumenterat för att bygga ut ubåtsvapnet på bekostnad av nya ytstridsfartyg, utan endast försökt ge ett exempel på hur man skulle kunna öka det totala antalet ubåtar med minsta möjliga kostnad. Tvärtom så håller jag med om att vi behöver nya ytstridsfartyg och det med det snaraste. Försvarsberedningens förslag om att börja planeringen av två nya ytstridsfartyg sent i perioden 2020-25 är alldeles otillräckligt. Dock så anser jag inte att vi bara ska satsa på ett litet antal avancerade korvetter, utan jag tror att en high/low mix är bästa lösningen. Hur kompetent en korvett än är så kan den bara vara på en plats, och närvaron på havet blir alldeles för dålig med en handfull fartyg. Ett mindre och enklare (men fortfarande effektivt) patrullfartyg skulle kunna byggas för en bråkdel av kostnaden för en ny Visby 2.0 (som exempel så beräknas Royal Navys planerade type 31 GP fregatter t ex komma att kosta ca 1/4-del av vad type 26 ASW fregatterna som är under byggnad kostar). Dessa enklare patrullfartyg kan opereras med en mindre besättning i fredstid, och skulle snabbt kunna växlas upp om så skulle behövas precis som dagens Stockholm-klass (som är förberedda för att snabbt kunna konverteras tillbaka till korvetter). Dessutom behövs i första hand inte fullfjädrade korvetter med lv-robot på västkusten, utan där behövs robusta uthålliga eskortfartyg med god ubåtsjaktförmåga som kan skydda sjöfartsimporten. Vad gäller Australiens ubåtsplaner så ville jag bara illustrera att det finns länder som faktiskt planerar för fler ubåtar än ytstridsfartyg. En tidigare chef för 1. ubåtsflottiljen uttryckte en gång i en intervju att sju ubåtar är det absoluta minsta antalet ubåtar om kompetensen i ubåtsvapnet ska kunna vidmakthållas in i framtiden. Idag har vi fyra ubåtar. /Per
  23. 1 point
    Capt(N) på twitter Vad säger detta om ryssarna system med idnr på sina fartyg? Är det bara till för att förvilla väst? Att man bytte idnr på ett fartyg var vanligt under kalla kriget, men att två hade likadana nummer har jag inte läst om tidigare. /Per
  24. 1 point
    När jag var ombord på HMS Helsingborg när hon besökte Norrköping för ett par år sedan så sa man att man kunde ta 8 Robot 15. Jag tror att 4 robotar gäller om man måste medföra minjakt utrustning. Däremot så kan finska Hamina-klassen bara ta fyra sjörobotar. Anledningen till att man byter ut 57 mm pjäsen mot en 40 mm Mk4 är flera. Dels slipper man anskaffa nya pjäser till Pohjanmaa-klassens korvetter och dels så var reservdeplacementet litet på Hamina. Nu kan man prioritera ubåtsjakt kapaciteten i stället och på så vis ersätta denna hos Rauma-klassen. Genom den mindre och lättare pjäsen kan man nu utrusta Hamina med bl a släphydrofon, två torpedtuber och en SAAB Trackfire på aktra överbyggnaden. Sjunkbomber kan även fällas nu men jag är osäker om man inte kunde det redan innan HTM. Det är riktigt att man har beställt och betalat för vapensystem och utrustning för en sjätte Visby, men jag tror att man kunnat använda åtminstone delar av utrustningen i utbildningen (kanonen t ex?). Samma sak hände för övrigt 1991-94 med Kaparen-klassen där man beställde ubåtsjaktutrustning till halvtidsmoderniseringen av tolv patrullbåtar, men p g a politiska beslut så blev bara åtta båtar ombyggda. Politikerna undgår alltid ansvar i dessa fall eftersom man alltid kan hävda att man utgår från att FM kommer att använda den extra utrustningen på bästa sätt. /Per
  25. 1 point
    Bloggerwisser har ett väldigt bra inlägg om varför pvrb inte är svaret på allt. I inlägget finns stycket: "Pvrb på stridsfordon då? Bmp har, Bradley har. Borde inte stormakterna veta vad de håller på med? Jadå det vet de, men åter igen det är ett tänk optimerat för centraleuropa. Det har gjorts försök med Rbs 56 på stridsfordon 9040. Anfall är 9040 förband främsta uppgift. Under anfall med mekförband undviks självklart typiskt öppen ”robotterräng”. Det säger sig då självt att man inte kommer kunna nyttja de egna robotarna på ett bra sätt. Övergår vi till försvar som hinner förberedas däremot, då får vi nytta av robotsytem som är monterade på stridsfordon. Men jag anser att det inte är försvarbart att åka omkring med ett dyrt vapensystem vi bara kan använda på ett godtagbart sätt, då vi övergår till ett sekundärt stridssätt. I så fall är det mer ändamålsenligt att ha speciella pvrb-fordon, som används i förband där defensiva stridssätt är huvudstridssätt. Självklart vore det bäst om alla fordon hade alla förmågor, men det finns ingen ekonomisk realism i det." (källa: https://bloggerwisser.wordpress.com/2015/05/10/realistisk-syn-pa-pansarvarnsrobotar-om-jag-far-be/) Håller i stort med honom, det finns inte mycket för svenska Strf90 att vinna på att få pvrb installerat. Ser hellre att andra fordon och förband får det i så fall.
  26. 1 point
    Att marscha med kroppsskydd tror jag många gånger dels är en kvarleva från förr (hårdare är ALLTID bättre) och dels en övertolkning av den ganska söndertolkade ”train as you fight” eller varianter av den. Att marschera långt sliter på hela kroppen och i större utsträckning om du har kroppsskydd kontra inte har det. ”Du vet aldrig när det kan smälla på riktigt” är helt sant. Det vet jag inte. Men det jag vet är att inget förband kan upprätthålla ett bra stridsvärde över en längre tid om man jämt och ständigt ska vara redo för det värsta. För att kunna vara redo när det gäller måste man vara aktiv med beslut om utrustning och stridsberedskap. Särskilt på avsuttna förband. Därför måste chefer gör bedömningar/avvägningar baserat på uppgiften, tiden, truppen och terrängen. Det enklaste är såklart att inte göra det utan bara säga ”Allt ska på/med”. Det är av denna anledning man ex brukar dela in framryckningsvägar/stråk i grön, gul och röd. Ska kroppsskyddet vara påtaget eller uppfäst på packningen? Lägg inte supermycket vikt vad du ser på olika sociala medier. Tänk på att det är en ögonblicksbild av en situation och du inte ser helheten. I det nämnda fallet på P7 instagram kanske bilden visar en avsutten skyttepluton 500m från anfallsmålet, eller en strapatsövning eller eller eller.
  27. 1 point
    BAE Systems har genomfört test med pansarvärnsrobot på StrF 90: BAE Systems conducts anti-tank missile test from CV90 vehicle Nån som vet eller som kan göra en kvalificerad gissning vilken robot det rör sig om? /Per
  28. 1 point
    Sökande fortsätter efter den 191209 kraschade chilenska flygvapnets C-130. Samtliga 38 ombord dog. Flygplanet lämnade Punta Arenas, Patagonien, Chile och målet var en chilensk militärbas på King George Island, Antarktis. Tillsammans med det chilenska flygvapnet kommer flottan att ha fartygen Lautaro och Fuentealba att söka i sökområdet. https://seawaves.com/2020/01/03/chilean-navy-resumes-search-for-c-130-wreckage/ https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Chilean_Air_Force_C-130_crash
  29. 1 point
    Jag ska inte låtsas vara någon expert på marina fartyg, men jag tycker det är bra att man bygger vidare på Visby-klassen. Vad jag dock inte förstår och vad någon gärna får förklara för mig är varför alla nya korvetter i Flottan ska ha möjlighet att ta HKP? Känns som att det kräver ganska mycket dedikerad yta och volym. Jag undrar även över om det är så vist att enbart ha ett eldrörsvapen då det känns som att det ger låg redundans. Slutligen undrar jag om robotbåtar är helt ute? Borde vara billigare och ett bra sätt att öka antalet skrov längs kusten. Jag tänker då att man har ett mindre Visby-liknande fartyg som har akan, sjömålsrb och lvrb, men saknar undervattensförmåga, HKP-platta och minröjningsbiten.
  30. 1 point
    Jag kan inte tala specifikt för Säkkomp Sjö utan enbart för andra uttagningar. Det enda som spelar någon roll nu är hur du presterar under den utökade mönstringen. Mönstringen på RM tog dig till den utökade mönstringen. Den utökade mönstringen ska ta dig in på förbandet. Lycka till!
  31. 1 point
    Har den någonsin legat på hemsidan? Har för mig att det bara är den stora varianten som synts där. Dock svårt att se någon vara intresserad av den. För Sverige verkar det vara fullt fokus på Visby 2.0 som gäller:
  32. 1 point
    Jag kikade lite närmre på detta. Om du har utbildning på tung personterrängbil dvs Tgb20 bil så får du även köra 11 bil.
  33. 1 point
    Du måste ha utbildning på alla tre ja, sen innebär det inte alltid att du måste gå alla långa utbildningar. Men i grund och botten för att få framföra fordon så ska du ha utbildning.
  34. 1 point
    https://nationalinterest.org/blog/buzz/us-navys-dream-355-ship-fleet-dead-108576 It’s all but official. The U.S. Navy is giving up on its plan to grow its front-line fleet to 350 or 355 manned ships. Budget pressures have rendered the existing fleet plan unaffordable. In the December 2019 memo, the Navy proposed to reduce the construction of Arleigh Burke-class destroyers between 2021 and 2025 from 13 ships to just nine. Over the same five-year span, the fleet would decommission early 13 of its 22 Ticonderoga-class cruisers. The moves would save more than $10 billion from an overall $100-billion, five-year shipbuilding scheme. The net result of the construction slow-down and early retirements would be a reversal of the fleet’s slow expansion since the administration of former President Barack Obama. The Navy’s “battle force” would decline from 290 ships in 2019 to 287 in 2025.
  35. 1 point
    Österrikiska flygvapnet har hittat fler fel på sina SAAB 105 än vad svenska flygvapnet gjort. Trots detta är man fast besluten att försöka fixa problemet, eftersom kostnaden att flyga med SAAB 105 bara är 1/10 av kostnaden för Eurofighter: Austria’s remaining Saab 105s grounded /Per
  36. 1 point
    https://www.thedrive.com/the-war-zone/31620/su-57-felon-advanced-fighter-crashes-in-russia En Sukhoi Su-57 kraschade den 24 december ca 11 mil norr om Komsomolsk-na-Amure ca 90 mil NNO om Vladivostok i östra Ryssland. Russian Su-57 has crashed roughly 68 miles from the Komsomolsk-on-Amur aircraft plant in Russia's Far East. The jet belonged to Sukhoi and was executing a flight test at the time of the incident. It is the first total loss of a Su-57, although one of the type's T-50 prototypes was badly damaged due to an engine fire in 2014. State-run media outlet RIA Novosti has reported that the mishap occurred during an engine test, but it remains unclear if engine trouble was the actual cause of the accident. Some Russian media reports have pointed to a potential failure in the Su-57's engine control system, but TASS continues to report that its sources say the issue was in the flight control system.
  37. 1 point
    Sekundärsplitter och splitter i tredjeled är ju högst vanliga åkommor i stridssituationer som regel vanligare än rena skottskador. Så det är en i allra högsta grad relevant fråga om kroppsskyddets vara eller icke vara. Visst, det stoppar inga kulor eller grova splitter från minor och dylikt, men det räddar säkerligen fler liv än vad det tar, i vissa delar utav Afrika tror man att utvalda amuletter runt halsen bringar tur och håller en skyddad från yttre skador, därför kan man strida i sandaler och t-shirt. Min amulett är mitt kroppsskydd, om behovet skulle uppstå.
  38. 1 point
    När det smäller kommer du att tigga för att få vilket skydd som helst.
  39. 1 point
    Ok det var ingen betallänk för mig när jag öppnade den första gången, men nu ser jag att det är det. Synd. Ja det verkar vara klart att de säljs till Chile. Har även läst att chilensk marinpersonal nu får utbildning. Enligt Janes 360 så har det chilenska parlamentet inkluderat 3,7 miljoner USD i budgeten för att även täcka utbildning och associerade kostnader. Vet dock inte om kostnaden för själva fartygen även ingår. I så fall verkar det väldigt billigt. Med SM-2MR och ESSM så kommer fartygen att ha en helt annat kapacitet vad gäller luftvärnsskydd än vad de två f d holländska lv-fregatterna har haft som de ersätter. Enda frågetecknet som sagt är väl hur chilenarna löser frågan om Harpoon. Tror inte att de nöjer sig med att bara kunna avfyra en Harpoon i taget från Mk 13 lavettaget. Dessutom så kan man ju inte avfyra SM2-MR samtidigt heller i så fall. Under operation Praying Mantis 1988 när US Navy bl a sänkte en iransk robotbåt så slog lv-robotarna av typ Standard SM1-MR ut det iranska fartyget långt innan Harpoon roboten som också avfyrades nått fram. Chilean parliament confirms decision to procure Australian frigates Återstår väl för den chilenska marinen att hitta en ersättare för flaggskeppet Almirante Williams (br type 22 batch 2 frigate) i närtid och om några år även för de två f d holländska fregatterna av Karel Doorman klass så är fregattflottan up to date. Fartygen som behöver ersättas kommer med all sannolikhet att ersättas av brittiska type 23 fregatter när dessa utgår och i sin tur ersätts av type 26 i RN. De tre f d brittiska type 23 fregatterna som redan finns håller ju på att uppdateras till samma standard som Royal Navy's type 23 fregatter med bl a Sea Ceptor i stället för VL Sea Wolf. /Per
  40. 1 point
    Australiska försvarsstrateger är upprörda över försäljningen av de bägge fartygen till Chile. Man tycker att de borde behållits eller åtminstone sålts/skänkts till en vänskaplig granne i Sydostasien. Defence strategists lament sale of ‘most capable ships in RAN history’ Grekland och tydligen också Vietnam var även intresserade av dem. /Per
  41. 1 point
    F. d. HMS Tapper nu till salu på blocket. Hon ser ju ut att vara i fint skick. Konstigt om inte något av (de brittiska?) säkerhetsföretagen som sysslar med bevakning och patrullering i pirathärjade vatten vore intresserade av henne. Fartyg HMS Tapper /Per
  42. 1 point
    Indiens sista MiG-27 flygplan slutar flyga fredagen den 27 december 2019. Därmed verkar inte MiG-27 vara i aktivt bruk längre. Kazakhstans flygvapen verkar ha förrådsställt sina. MiG-27 flög för första gången 20 augusti 1970. https://www.khaleejtimes.com/international/india/indian-air-force-to-retire-mig-27-aircraft https://www.business-standard.com/article/defence/last-mig-27-fighters-retire-on-friday-iaf-down-to-28-squadrons-119122500629_1.html https://www.scramble.nl/orbats/kazakhstan/armedforces Last MiG-27 fighters to retire on Friday; IAF down to 28 squadrons The Indian Air Force (IAF) will have a moment of history in Jodhpur on Friday, when the last of its MiG-27 fighters fly into the sunset. Starting in 1985, the IAF has flown 165 MiG-27 fighters, built under licence by Hindustan Aeronautics (HAL). With this, the last MiG-27 squadron — No. 29 Squadron, which calls itself the Scorpions — will be ‘numberplated’, or placed in suspended animation until it can be re-operationalised with new aircraft and manpower.
  43. 1 point
    Norska marinens nya stödfartyg HNoMS Maud har misslyckats med en säkerhetskontroll av DNV-GL och får inte segla förrän problemen har rättats till. SeaWaves Magazine på twitter /Per
  44. 1 point
    Amerikanska försvarsdepartementet Pentagon har skickat en plan till Vita Huset där man föreslår att skära ner nybyggnationen av Arleigh Burke Flight III jagare med 40% från 12 till 7 fartyg under budgetperioden för 2021-25. Man föreslår även att öka takten på att ta robotkryssarna av Ticonderoga-klassen ur tjänst, så att endast 9 kryssare (av ursprungliga 22) kommer att kvarstå 2025 mot tidigare planerade 13. Dessutom så föreslår man att 3 landstigningsfartyg med docka av LSD 41-klass tas ur tjänst mellan 8 och 14 år tidigare än planerat, samt att de fyra första LCS fartygen (endast 5 till 12 år gamla) tas ur tjänst redan 2021. Det sistnämnda riskerar att få allvarliga konsekvenser för US Navys möjligheter att testa de olika mission modulerna som håller på att utvecklas för LCS. Pentagon proposes big cuts to US Navy destroyer construction, retiring 13 cruisers US Navy proposes decommissioning first 4 LCS more than a decade early /Per
  45. 1 point
    Kul att höra. Välkommen ombord!
  46. 1 point
    Dette er langt fra klart, men slik jeg forstår det er historien basert på at 2 ubåter tas ut av tjeneste i 2024 eller 25. Disse blir heller ikke levetidsforlenget, noe en evt kjøper må gjøre. Ved ett evt kjøp av 5 nye, er det mest sansynlig at bare en ubåt blir avhendet, men langtidsplan blir lagt frem til våren.
  47. 1 point
    Hela idén med mitt förslag att bygga två st båtar av 1.000 tons versionen i stället för en tredje A26 är ju att öka det totala antalet ubåtar. Hur bra en ubåt än är och hur många torped- och robot tuber den än har så kan den bara vara på en plats i taget. Kvantitet är också en sorts kvalité. Att kunna sätta in två ubåtar i stället för en emot ett eventuellt landstigningsföretag är en oerhörd fördel. Med sju operativa ubåtar (3 GTD + 2 A26 + 2 Pelagic) så skulle man kanske kunna stationera ett par tre båtar på Berga så att man inte har alla ägg i en korg som idag i Karlskrona. /Per
  48. 1 point
    Mittåt: "Det första serietillverkade planet av totalt 60 har målats i ett kamouflagemönster som till formen påminner om den svenska militäruniformen M90. Den svenska flygvapenchefen, Carl-Johan Edström, säger dock att de svenska stridsflygplan som tas i operativ drift inte kommer att ha kamouflagemönster. – Jag önskar att den här kamouflagemålningen även skulle vara effektiv i luften. Men tyvärr är fortfarande grått mest effektivt. Här får jag vara tråkig som flygvapenchef och säga att grått är bättre." (Östgötacorrespondenten 191221)
  49. 1 point
    Hade just mitt hembesök så det går sakta framåt. Räknar att göra Hv Intro i Februari
  50. 1 point
    En av anledningarna till att man har svårt att rekrytera till den irländska marinen kan vara att unga besättningsmedlemmar inte kan använda mobilen för att kommunicera på sociala nätverk när man är till sjöss: Recruits ditch navy because they can't use phones at sea /Per
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00


×
×
  • Create New...