Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/24/2018 in all areas

  1. 2 points
    Odd Werin på twitter Lätt trossbåt: Lätt trossbåt (wikipedia) Lätt trossbåt https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/sjo/latt-trossbat/ (FM:s hemsida) This 120MM Gun Built into a Shipping Container Is Pretty Damn Genius http://www.thedrive.com/the-war-zone/6440/this-120mm-gun-built-into-a-shipping-container-is-pretty-damn-genius /Per
  2. 2 points
    Ett stridsflygplan idag definieras inte av om det har vapenbalkar eller ej. Det är taktisk avionik, motmedel, systemredundans, radar, krypterade radiolänkar osv som avgör om planet ska ha någon chans och inte bli bara en sittande anka. Tyvärr.
  3. 2 points
    För den händelse att krig utbrutit under det kalla kriget så hade lite oreda i de baltiska hamnarna och panik i sovjetiska uppmarschområden kanske varit värt det. Att sänka överskeppningstonnaget medans de står vid kaj blockerar även lastningsmöjligheter för efterföljande fartyg. Sen om insatsen hade varit en enkelbiljett eller ej, är jobbet tillräckligt viktigt, ledarskapet kompetent, förbandsandan god och utbildningsståndpunkten hög, då finns det människor som är beredda att utmana oddsen och ge allt. Min uppfattning var att attackflygarna historiskt hade kryss i alla dom rutorna.
  4. 2 points
    Royal Danish Navy Orders SM-2 Block IIIA for Iver Huitfeldt-class Frigates Det står SM-2 Block IIA i början av artikeln, men det ska nog vara Block IIIA. Att notera är att en fregatterna av Ivar Huitfeldt klass kommer att få anti-ballistisk förmåga, vilket i så fall skulle vara första nordiska örlogsfartyget med en sådan förmåga. /Per
  5. 2 points
    I veckan har tester med antiubåtsgranatkastare på minjaktfartyg genomförts på 4e sjöstridsflottiljen: 4sjöstridsflottiljken på twitter /Per
  6. 2 points
    Nemo containerns är ju kapad, gäller att läsa. Men inte tillnärmelsevis lika låg som en installation i ett klassiskt stridsfordon skulle vara, så det finns ju utrymme att förbättra. 259,1-59,69 =199,4 cm.
  7. 2 points
    Trossbåten är nog mer rätt storlek för en pjäs i 120 mm klassen än en liten Stridsbåt 90. Att ha den i en container gör ju att båten kan användas till annat när just understöd av GRK inte är Prio 1.
  8. 2 points
    Helt underbara nyheter trillade in nu under kvällen, Boeing och Saab tar hem upphandlingen!!! Nu kan vi nog räkna med att se detta flyg ersätta våra egna SK 60, vilket känns underbart även om planet nog är overkill. https://www.af.mil/News/Article-Display/Article/1647147/air-force-awards-next-generation-fighter-and-bomber-trainer/
  9. 1 point
    The Swedish Army’s new Mjolner twin 120 mm mortar system is expected to undergo firing trials Forty Swedish Army CV90 infantry fighting vehicles will be equipped with the Mjolner system: Sweden’s twin 120 mm mortar system takes shape /Per
  10. 1 point
    FMV provskjuter nya granatkastarpansarbandvagnen /Per
  11. 1 point
    Full salva mot ubåt Vet inte om granat modell 90E är modifierad men granaterna verkar vara något längre än tidigare versioner när de sitter i kastarna. Synd att man inte anammade den uppgraderade versionen ASW 601 med vridbara kastare och något längre räckvidd, men det kanske hade blivit för dyrt vad vet jag. Man får hoppas att GLE korvetterna, bevakningsbåtarna och spaningsbåtarna så småningom också får kastare. /Per
  12. 1 point
    Försöken med kontainerbaserad NEMO på lätt trossbåt är nu avslutade och rapporteras ha gått bra: Sjöstridsskolan på twitter /Per
  13. 1 point
    Precis. Jag vill minnas att anledningen till att man la ner de fyra divisionerna lätt attack var ju inte att det inte fanns flygplan tillgängliga, utan det var ju dels budgetskäl men också att man bedömde att systemet inte skulle kunna överleva i den hårda flygmiljön utan full kontroll över luftrummet (vilket vi med få flygplan och minimalt luftvärn förmodligen inte kan räkna med i ett modernt krig). Jag vill inte låta som en pessimist, men vad säger att T-X planet har större möjligheter att överleva? Jag bedömer att möjligheten att vi köper planet som skolflygplan är relativt goda nu, under förutsättning dock att försvarsanslaget når 1,5-2% av BNP inom de närmaste åren. Däremot så tror jag tyvärr inte på att det kommer att användas som lätt attackflygplan. Möjligen att man i ett krigsläge skulle kunna utnyttja det som nåt slags "emergency fighter" eller "point defence fighter" ungefär som britterna och finnarna tänker/tänkte med sina BAE Hawk. /Per
  14. 1 point
    Fast det är ju det man gör. Ett skolplan ska köpas in. Kostar det kanske 10% extra att ge den en AKAN och balkar att kunna hänga på raketpoddar? Kanske ytterligare 10% för att kunna hänga på enklare jaktrobotar och RBS15? Känns väldigt funkis att ha mostvarande mängd flygplan som hela danska flygvapnet tillägnat att t ex hemvärnet ska kunna få CAS och att kunna bli av med attackhelikoptrar? I synnherhet om det kostar kostar mindre än ett extra JAS.
  15. 1 point
    Man kan tänka sig att TX är en hyfsad grund till ett lätt jakt- eller attackplan. Maxhastighet M1.2, mer än 1:1 twr... Ge den jaktlänk och RB101 eller RB99 så har man en "missile truck" och häng på ett par RB15 så blir den väldigt användbar i invasionsförsvaret. Kan vara en lösning ifall inga ytterligare 39E beställs...
  16. 1 point
    Jätteaffär i hamn – konkurrenterna ger upp Lockheed, Leonardo won’t protest T-X, handing program to Boeing Saab och Boeings storaffär för planet T-X med amerikanska flygvapnet uppges vara klar Grattis till SAAB och Sverige! Tyvärr är väl risken stor nu att SAAB flyttar utomlands på sikt - förmodligen då till USA. Delvis beroende på uteblivna försvarsorder här men också för att överleva och utvecklas på sikt. /Per
  17. 1 point
    021845: Nu verkar det som om man fått igång maskinerna på den danska färjan Regina Seaways. Hon var på väg från Kiel till Klaipeda i Litauen när hon fick maskinhaveri på em idag. Nu befinner hon sig ca 50 km V om Klaipeda och rör sig österut med ca 14 knop. Hon eskorteras av flera fartyg bl a litauiska minfartyget N42 Jotvingis, minjaktfartyget M53 Skalvis, SAR fartyget Sakiai, samt holländska bogserbåten Atlantis. Även de litauiska patrullfartygen P11 Žemaitis och P12 Dzūkas verkar ha deltagit i operationen. Explosion på färja Östersjön – 294 passagerare ombord En grupp med minst fyra skolfartyg av Altair-klassen gick ut från Karlskrona igår och har sedan dess rört sig norrut utmed Östersjökusten. Just nu verkar de befinna sig i St Annas skärgård. Möjligen övernattar de på Orren ca 7 km NO om Valdemarsvik, som förr brukade vara en vanlig övernattningsbas för örlogsfartygen. I gruppen finns A501 Altair, A502 Antares, A503 Arcturus samt A504 Argo. En bevakningsbåt (88 Rapp?) lämnade farvattnen utanför Nynäshamn vid 15-tiden och har sedan dess stävat med SO kurs och ca 14 knop. Möjligen är hon på väg mot Fårösund. Finska skolfartyget 56 Kajava lämnade farvattnen utanför Åbo vid 16-tiden och befinner sig nu ca 25 km SV om Åbo med VSV kurs och ca 19 knop. /Per
  18. 1 point
    NEMO Container completes on-the-move firing trials Det verkar som om dessa försök är en del av PATRIAs utveckling av systemet och alltså inte nånting som har beställts av den svenska försvarsmakten. Ungefär som när BAE Systems testade 40 mm Mk4 pjäsen på vedettbåten Jägaren 2014. Patria Oyj på twitter NEMO systemet har alltså normalt en eldhastighet på 10 sk/min, men som är något lägre vid "fire on the move". Systemet har en vikt av 10 ton utan ammunition och en besättning på 3 man. Räckvidden är ca 10 km och kan användas i direkt eller indirekt eldunderstöd inkl. MRSI kapacitet ( MRSI animation ) /Per
  19. 1 point
    NEMO tornet ser ut att vara bepansrat vilket kanske är onödigt när varken containern, båten samt dess styrhytt är det. Sparar nog några kilo. Continern ser dessutom lite hög ut vilket medför att tyngdpunkten flyttas upp och skapar onödig krängning. Inget av de fordon NEMO normalt monteras på har ståhöjd i stridsutrymmet. En normal 20" shipping container är 2,36 m hög. Rätt stor skillnad mot en Patria 360 eller Stridsfordon 90. Så en "kapad" container borde ge bättre resultat och även vara fördelaktigt om man vill skjuta från ett lastbilsflak som det antyds om i länken om NEMO. Ger dessutom mindre målyta för Fi att träffa och betydligt mindre (lägre vikt) att bepansra om man nu vill det.
  20. 1 point
    Precis. StrB 90 visade sig ju för liten för AMOS eller NEMO och när det nu inte verkar bli en ny större stridsbåt på ca 40 ton så är den lätta trossbåten med mer än fyra ggr större deplacement det bästa alternativet som plattform. Trossbåten kan ta en däckslast på 15 ton plus 9 ton i lastutrymmet (eller 17 soldater). Nackdelen då att den bara gör 25 knop med lätt last och 13 knop fullastad (enl JFS 2014-15). /Per
  21. 1 point
    Tvärtom: Tomvikt 3,5 ton, maxvikt 5,5.
  22. 1 point
    Finns det nån som kan förklara hur en bevakningsbåt (88 Rapp?) kan vara 30 km V om Gotska Sandön i mellersta Östersjön kl 00:10 idag 28/9 och ca 6,5 timmar senare kl 06:40 lämna Grebbestads Marina på västkusten? /Per
  23. 1 point
    Goda nyheter indeed, även om jag inte tror att det är helt rätt att beskriva detta som att "Boeing och SAAB tar hem upphandlingen". Enligt SAABs kommentar så är det Boeing som tar hem upphandlingen, medan SAAB är en "risk-sharing partner with Boeing in the development of the T-X aircraft". Man framhåller också att "At this stage, Saab has not received an order from Boeing", och att "More than 90 percent of Boeing’s offering will be made in America, supporting more than 17,000 jobs in 34 states". U.S. Air Force Selects Saab and Boeing T-X Trainer Att vi därmed också kan räkna med att Sverige också väljer planet låter jag vara osagt, men chansen har naturligtvis ökat exponentiellt. Eftersom man bara flyger med och klarar sig med ca 45 st Sk 60 idag så kan det tyda på ett behov av ca 25-40 skolflygplan gissningsvis (min lekmanna bedömning; Sk 60 används ju även som sambandsflygplan). En sekundär användning av Boeing T-X som nån slags "lightweight fighter" eller lätt attackflygplan i händelse av inköp vore naturligtvis en bonus, men tyvärr är det ganska osannolikt. Ett ev. svenskt inköp beror nog helt på planets användbarhet som skolflygplan. EDIT: Saab och Boeing vinner order om skolflygplanet T-X – värd mångmiljarder Wiseman: ”Saabs nya T-X kan sätta en ny standard” Saab och Boeing vann jätteorder – så här fungerar planet T-X /Per
  24. 1 point
    Tänker du på en klassisk clubblazer så kan ju den förses med förbandsknappar, eventuellt ett blazermärke på bröstfickan och rentav förbandsslips - om den sedan används i utvalda samband, såsom militäta kamratföreningar.
  25. 1 point
    Granatkastarpansarbandvagn 90 Sista pusselbiten /Per
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00


×