Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Torgny Rönnqvist

    Ankelstrumpor

    Med i utrustningkortet så finns det ankelstrumpor tre par. Vad är dom till? Tycker själv att dom är till användning med m/87.
  3. Yesterday
  4. Perman

    Polsk OPV startar provturer

    Polish OPV ‘Slazak’ starts first sea trials ORP Ślązak (2015) Från början skulle hon bli den första enheten av Gawron-klass (typ MEKO A100 korvett), men projektet las ner 2012. Därefter så beslöt man att hon skulle konverteras till en s. k. "Offshore Patrol Vessel" (OPV). Dock så är hon en mycket kapabel OPV med en 76 mm OTO Super Rapido av den senaste modellen, 2 st 30 mm Marlin-WS pjäser från Leonardo, 4 st Manpads typ PZR Grom, 4 st 12,7 mm ksp typ WKM-B, CODAG maskineri med GE LM-2500 gasturbin på 25.000 KW och 2 st MTU dieslar på 3.240 KW, KAMEWA props, 1 st azimuth propulsor typ Schottel förut, Thales TACTICOS integrerade stridsledningssystem, LINK 11/16, 1 st RIB + 1 arbetsbåt, aktiv rullstabilisator, 30 knops maxfart samt flygdäck för hkp/UAV. Möjligheten kvarstår att uppgradera henne till korvett i framtiden. /Per
  5. I dag presenterade regeringen budgetpropositionen och Försvarsmakten konstaterar att den inte innehåller några förstärkningar av myndighetens ekonomi för nästa år. GD – Men sista ordet är inte sagt ännu. Det finns en bred politisk samsyn om vikten av ett starkt och utvecklat försvar. Budgetprocessen fortsätter nu genom riksdagens behandling av propositionen, säger generaldirektör Peter Sandwall. Generaldirektören betonar att propositionen nu ska analyseras i sin helhet, men menar att det är ett risktagande om den militära förmågan är på nedåtgående, inte bara för Sverige utan också för stabiliteten i hela regionen. – Tills annat är sagt planerar vi för en verksamhet under 2019 med de reduceringar vi tidigare beskrivit - mindre övningsverksamhet, minskad flygtid och gångtid för fordon och fartyg. Det påverkar också materialunderhåll och anskaffningar och berör alla delar av Försvarsmakten, säger Peter Sandwall. För Försvarsmaktens ges det slutliga beskedet om de ekonomiska ramarna för 2019 i det regleringsbrev som förväntas beslutas i slutet av december. Läs hela inlägget här >>
  6. Strax innan lunch på söndagen ringde det på mobiltelefonen hos chefen för 72:a stridsflygdivisionen på Skaraborgs flygflottilj. En kort order förmedlades: ”Kalla in personal enligt larmlista och hämta ut order hos vakthavande befäl på F 7 Såtenäs.” Inom kort hade delar av divisionens personal anlänt till arbetsplatsen, hämtat ut ordern och påbörjat förberedelser för lösandet av uppgiften. Uppgiften i ordern var att från måndag 12 november kockan 13.00 lösa luftförsvarsuppgifter från Halmstad med en rote Jas 39. Jämnt ett dygn efter att larmkedjan initierades hade 72:a stridsflygdivisionen med egna resurser omgrupperat divisionens personal och materiel, inklusive tre Jas 39 Gripen, och kunde påbörja lösandet av uppgifter från Halmstadbasen med stöd av personal ur Försvarsmaktens Tekniska Skola i Halmstad. – Den här övningen visar på den höga beredskap och rörlighet som stridsflygdivisionerna har redan under normalberedskap, säger Carl Bergqvist, chef för 72:a stridsflygdivisionen. Övningen var helt okänd för divisionens personal när den initierades på söndagen. Denna gång var uppgiften att operera från Halmstad. Nästa gång kan det lika gärna vara en annan civil flygplats. Ökad förmåga till rörlighet och spridning av flygstridskrafterna inom och mellan baser är en tydlig uppgift till Försvarsmakten i det försvarspolitiska inriktningen. – De senaste tre åren har F 7 och flygvapnet tagit flera viktiga steg i den riktningen, säger Lars Helmrich, chef för Skaraborgs flygflottilj, F 7. Med övningen den här veckan fortsätter vi att stärka förmågan att verka med flygstridskrafterna från flera baser. Därmed ökar tillgängligheten av flygstridskrafterna och tröskeleffekten höjs. Övningen bidrar till en trovärdig försvarsförmåga och stärker Försvarsmaktens krigsavhållande effekt. 72:a stridsflygdivisionen fortsatte att operera från Halmstadbasen till och med onsdag eftermiddag, för att därefter återgruppera till hemmabasen Såtenäs. Senaste gången Flygvapnet genomförde en liknande beredskapsövning med snabb omgruppering av en stridsflygdivision var under 90-talet. Läs hela inlägget här >>
  7. Last week
  8. Beror helt klart vad du siktar på för tjänst. Löpning/cykel ska man prioritera enligt mej högst. Många pratar om att de kan "kötta" kondistest av olika slag men ändå cyklar de 5or och springer under 50 på milen på SANS-tester. Kan man träna tre gånger i veckan utöver idrotten man gör på skolan så skulle jag köra två pass löpning och ett gympass med fokus på helkroppsövningar, typ marklyft, benböj, pullups och bål.
  9. Sebastian C

    Aircrew Interview Podcast

    I februari kommer han att intervjua Alf Ingesson Thoor - viggenpilot!
  10. Sjøforsvaret säger nu att man hoppas kunna bärga fregatten och transportera henne till Haakonsvern senast vecka 49. Man säger också att det är fortsatt risk att fartyget ska glida ut på djupt vatten och att man fortsätter att säkra fartyget där det ligger. Forsvaret håper å få fregatten til Haakonsvern om tre uker /Per
  11. Ivashkov

    SOFU - Särskild officersutbildning

    Ja, jag kan tänka mig att det är svårt att undvika. Frågan är om det finns tjänster där en juridisk bakgrund är till nytta utan att arbeta enbart vid skrivbord utan även praktiskt. Exempel som jag tänker på är någon form av militärpolis. Det vore även intressant att veta vilka tjänster som kan tänkas finnas som är mer förlagda till skrivbordsarbete. Möjligheterna finns säkert där, om man vet vart man ska leta.
  12. KNM Helge Ingstad har nu sjunkit. Endast delar av radartornet och överbyggnaden är nu över vattnet. Gissar att flera vattentäta skott brustit under natten. Tragiskt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2178mG/flere-vaiere-har-roeket-helge-ingstad-nesten-helt-under-vann UPDATE: Norska försvaret uppger på en presskonferens nu på förmiddagen att bogen på fartyget sjönk 1 meter sent igår kväll efter att två vajrar brustit. Man försökte åtgärda situationen men var tvungna att ge upp vid midnatt pga. riskerna för personalen. Omkring kl 6 så brast sedan alla kvarvarande vajrar som satt förut. Alla vajrar akterut håller dock och fartyget är stabilt. Marinens presschef säger till SVT att personal på lördagskvällen säkrat navigationssystemets hårddisk ombord. Fregatt värd fyra miljarder sjönk UPDATE II: Sjøforsvaret anklagas nu för att man ville spara pengar på bärgningen. Bärgningsföretaget Ardent Global säger att fartyget kunnat räddas om man hade anlitats direkt (Sjøforsvaret tackade nej till erbjudandet) och man hade använt kättingar i stället för stålvajrar: Sjøforsvaret ville spare penger på bergingen /Per
  13. Mikael F

    Robot Taurus Kepd 350.

    Hej. Sverige är ju med i utvecklingen av kryssningsroboten Taurus Kepd 350 genom Saab, om jag inte är fel ute. Den har 500 km räckvidd med en hyfsat okej punch. Nu har visserligen rbs 15 mk iv Gungir kommit med 300km räckvidd och jag undrar om Sverige helt avfärdat Taurus Kepd 350 trots att Gripen E kan bära den? Dessutom undrar jag varför saab är så glada för nordisk mytologi när det gäller namn?
  14. Harzdorf

    SOFU - Särskild officersutbildning

    Jag har inte mycket att komma med, men med den akademiska bakgrunden tror jag att du har svårt att inte få en tjänst bakom ett skrivbord. Om du nu vill knyta an till din tidigare akademiska bakgrund.
  15. Helt klart isokai. Mer teknik. Cykeltestet kan man kötta sig genom på ett annat sätt medan jag sätt starka personer få dåligt resultat på isokaien för att dom drog med fel teknik.
  16. enigmatik

    Norsk fregatt kolliderade med tanker - sju lätt skadade

    Opprinnelig, tidlig i prosjektet ble behovet anslått til 20-25 nye fregatter. Det ble selvfølgelig aldri anbefalt anskaffet, da det var utenfor en hver virklighet.Når det gjelder det sjette fartøyet forvant det så stille og rolig ut av prosjektet at de færreste fikk det med seg.Men analogien til Visby er der. Nå skal det også bemerkes at KNM Fridtjof Nansen har fungert som deleskip i en årrekke. Dette for å sikre 4 operative fregatter. Nå kan Nansen settes i stand og fungere som det 4 opeative skipet.Dermed er situasjon uforandret fra slik situasjonen er idag. Deletilgangen har vært vanskelig i alle år, mye pga av ett just in time prinsipp, å anskaffe deler etter. Nå bygges det igjen opp reserver både på dele og ammunisjonssiden.
  17. Cykeltestet helt klart. Grundstyrkan för att lyfta tungt har de flesta, men cykeltestet tror jag de flesta behöver träna på för att kunna prestera fullt ut.
  18. Nu håller jag på och städar i förrådet och hittar en massa grejor som jag glömt att jag har... Vad är det här för något? m 7337-500030-4. Ett par ta-på-på-utsidan skor i grov gummi. Stora nog att få i mina Lundhagskängor i, vilka skymtar på bilden. En enkel snörning med friktionslås på. Jag har fått dom från en kompis, men det är oklart vad det är dom är till för. En tanke är att de är snarlika de här och är till för att användas när det är riktigt kallt, man det är ju bara ett lager gummi, så det borde inte isolera speciellt mycket. Men vad vet jag? Kanske kan det räcka i och med att kängorna inte kommer i kontakt direkt med snön... Eller är det någon form av NBC-skydd? Nån som sett de här på förband?
  19. I helgen samlades drygt 130 kompanichefer ur Hemvärnet för att under två dagar diskutera Hemvärnets framtid. Detta gjordes under ledning av den nya rikshemvärnschefen, generalmajor Stefan Sandborg: – Det här är viktiga dagar för mig som kommer ge ett bra avstamp för Hemvärnets fortsatta utveckling, säger han. Luften på hotellet i Södertälje där konferensen ägde rum riktigt dallrade av förväntningar när kompanicheferna från landets alla hörn träffades. Claes-Åke Henriksson från 42:a hemvärnsbataljonen i Göteborg bekräftade det: – Ja, visst har i alla fall jag höga förväntningar. Inte minst nu när vi har en ny rikshemvärnschef. Det är viktigt att få höra hur han tänker. Johan Malmström från 37:e hemvärnsbataljonen i Karlskrona håller med och tillägger: – Det här är dessutom en bra möjlighet att få påverka den framtida utvecklingen. Konferensens huvudnummer var sex stycken gruppseminarier som bland annat avhandlade förbandsutveckling, personalförsörjning, utveckling av medinflytande och värdegrundsarbete i kölvattnet av förra årets #metoo-upprop. På lördagen besöktes konferensen av överbefälhavaren Micael Byden. – Det känns fint att få vara här. Hemvärnet imponerar med engagemang och professionalism från enskild soldat upp till bataljon. Ni står för stabilitet och kontinuitet och tillgängliga hemvärnsförband är en förutsättning för att andra delar av Försvarsmakten ska kunna lösa sina uppgifter. Ni är dessutom bland de finaste ambassadörerna för Försvarsmaktens verksamhet inte minst när ni stödjer samhället med till exempel eftersök eller vid sommarens alla bränder. Tack - fortsätt så, konstaterade ÖB. Läs hela inlägget här >>
  20. I en hypotetisk värld, där du bara får välja en av sakerna att träna på inför mönstringen. Skulle det vara Isokai(styrke)testet eller cyklingen? Vilken är jobbigast för en helt vanlig medelmåtta att göra? Notera gärna att detta som sagt är rent hypotetiskt och inte gäller mig eller någon annan. Enbart nyfiken.
  21. Det hade jag inte en aning om att det beställdes 6 fregatter. En motsvarighet till Visby-klassen alltså där det också beställdes 6 fartyg, men där det sista fick avbeställas pga. kostnadsökningar i projektet. All utrustning, vapensystem, sensorer m.m. ska dock ha levererats för det 6:e fartyget. Enda trösten i bedrövelsen är väl att man nu som du säger kanske kan bemanna alla resterande fartyg fullt ut och kanske också utrusta dem fullt (med CIWS t ex?). Regeringen kanske även kommer att inse det galna med att låta Skjold-klassen utgå redan 2025. Ok intressant. Metoden att gömma sig bland handelsfartyg under krig är dock inte ny. Användes bl a i oktoberkriget 1973 när två syriska robotbåtar (som var under robotanfall från israeliska robotbåtar) försökte gömma sig bland handelsfartygen i Latakias hamn. Fartygen sänktes ändå liksom två handelsfartyg. Det brittiska polarpatrullfartyget HMS Endurance lyckades även gömma sig en period från argentinska fartyg under Falklandskriget 1982 genom att simulera ett drivande isberg. /Per
  22. enigmatik

    Norsk fregatt kolliderade med tanker - sju lätt skadade

    Ja, det er riktig.Men som du sier var dette på 90 tallet, da det ikke forelå noe trussel. Nå er situasjonen en annen og med bare 4 fregatter igjen er vi 2 under det som ble regnet som minimum tidlig på 2000 tallet. Opprinnelig ble det jo bestilt 6 Nansen fregatter, men så falt 1 fra pga budsjettoverskridelser. Vi må nok vente på mer klarhet i dette. For som VG skriver hadde de muligens orde om å gå så tett på andre skip som mulig for å øve seg på en krigssituasjon, Uansett høres dette dypt uansvarlig ut, rett utenfor en oljeterminal midt på natten. Tror det blir ett politisk oppgjør for åpen scene hvis opplysningen stemmer. Seneste nytt nå er at skipet kommer til å ligge lenge der det er nå. Noe som tyder på det er oppgitt som redningsobjekt. PS. Radiotrafikken som er gjengitt av VG skal ikke være komplett fra det angivende tidsvinduet, da det bare dekker en kanal, mens hovedkalalen (80) ikke er med. Særlig går dette utover Fedje VTS, som her virker passiv.
  23. Nej du har nog rätt om att det inte kommer att byggas någon ny fregatt som ersättning. Man gick ju ner från först 5 till 4 när KNM Oslo sjönk och sedan till 3 när KNM Stavanger las i malpåse, och det var på 90-talet innan Fridtjof Nansen-klassen var beställd. Förhoppningsvis så har väl som du säger chansen att man nu ersätter Skjold-klassen på nåt sätt nu ökat. Radiotrafik och radarbild från Helge Ingstad och Solas TS kollision. Mardrömslikt att lyssna. Befälet på KNM Helge Ingstad verkar inte förstå allvaret i situationen när tankern upprepade gånger uppmanar dem att svänga styrbord. Tankern höll ca 7 knop vid kollisionen och Helge Ingstad höll ca 17. Otroligt snabb respons dock från bogserbåten Ajax som befann sig vid terminalen: Hør samtalen mellom skipene UPDATE: Sjötrafikcentralen kritiseras för passivitet. Verkar inte ha gett någon info till tankern om att ett snabbt örlogsfartyg närmade sig norr på mötande kurs: Styrmann reagerer på passiv sjøtrafikksentral: Det som skjedde, skal ikke skje i det hele tatt /Per
  24. henke

    Den blomstertid nu kommer

    Filmen finns nu att hyra via streamingtjänster som Google Play, iTunes, Viaplay, mfl. Google tar 39 kr / 48 timmar, 49 kr för HD upplösning. Kul att se svensk action där man inte spar på effekterna och många personer iförda M90 uniform. Själva handlingen lämnade dock en del att önska. Filmen är helt klart sevärd och välgjord. För att sponsra kommande liknande verk är det viktigt att göra det på lagligt sätt för att visa industrin att det finns ett intresse och betalningsvilja för denna genre. Om Crazy Pictures stod bakom en filmatisering av någon av Wilderängs Midsommar/Höst- böcker skulle det bli grymt. Apple iTunes https://itunes.apple.com/se/movie/den-blomstertid-nu-kommer/id1436998979 Google Play SF Anytime https://www.sfanytime.com/sv/movie/29992/den-blomstertid-nu-kommer Viaplay https://viaplay.se/store/den-blomstertid-nu-kommer-2018
  25. enigmatik

    Norsk fregatt kolliderade med tanker - sju lätt skadade

    Jeg tror nok ikke at det blir aktuelt å anskaffe bare ett nytt fartøy. Det vil isåfall måtte baseres på oppdatert eller annen teknologi og slik bli tungsvint å drifte og forsyne.Heller ikke et innleid erstatningsfartøy har jeg den helt store troen på. Mye grunnet de samme årsakene. Med 4 fartøy får de også kabalen mellom antall fartøy og besetninger til å gå opp. Det er oppsiden av det. En helt ny klasse som erstatning for Skjold klassen og dette ene skipet virker derfor mer sansynlig - på sikt. Dvs en fartøysklasse som klassifiksjonsmessig mer vil være mer som en korvett. Kanskje noe for Norge og Sverige å samarbeide om? Nei, det finnes ingen operative fregatthelikoptere av NH90. Men de hadde minst 10000 liter med parafin ombord. Muligens til besøkende maskiner.( Bare 7 av 14 NH90 er levert og de har alle treningstatus. De trenger en oppdatering i Italia først.) I følge kilder i Nato drev Ingstad med navigasjonstrening da sammenstøtet skjedde og hadde høy fart.Her tror jeg noen hoder kommer til å rulle på toppen.
  26. Senaste bilderna på KNM Helge Ingstad från The Barents Observer. Hon har definitivt sjunkit djupare och nu är inte mycket av helikopterdäcket över vattenytan. Även kanontornet föröver är delvis under vatten. Jag börjar nog tvivla på att det går att rädda fartyget nu. Det enda som kanske går att rädda är väl den stora radarn och däcksutrustningen. Förhoppningsvis så fanns det inte någon NH90 helikopter i hangaren (har inte sett någon uppgift om detta). Undrar om spanjorerna är villiga att låna ut en robotjagare av Álvaro de Bazán-klassen tills man hunnit bygga en ny fregatt? Det torde väl vara den närmaste fartygstypen man kan hitta. Annars kanske amerikanarna kan överföra en gammal OH Perry fregatt från malpåsen som en interimslösning? See photos of Norway’s badly damaged €300 million warship /Per
  27. traedet

    Instruktionsbok Stridsväst 2000

    Jag tar gärna del av denna IBOK om någon har kvar denna i PDF
  28. enigmatik

    Norsk fregatt kolliderade med tanker - sju lätt skadade

    Ja, det virker som det er selv ankeret som har revet opp skipsiden. Selve bulben står for høyt på tankeren til at den kan lage skader så langt nede på Ingstad. Antagelig her ankret hengt nede, kanskje så lavt som vannoverflaten. Jeg har ingen opplysninger om bukserbåten, det ser ut til at den har hatt en perifer rolle. Men det var raskt flere bukserbåter tilstede fra olje terminalen. Hvordan de har blitt mobilisert vet jeg ikke. Men flaks at ulykken skjedde akkurat der. Uten disse taubåtene hadde fregatten sunket raskt. Ellers så har det blitt hevdet at vaktskiftet på broen var stipulert til 0400, mens ulykken skjedde 0403.Det kan igjen ha ledet til tap av oversikt og bortfall av tidskritiske beslutninger. Når det gjelder skyld og ansvar er det interessant at ulykken skjedde like etter Trident Juncture, etter flere uker med mye beredskap, høy arbeidsbelastning, slit og sjø på 4-5 meter. Mange var kanskje preget av mangel på søvn og en generell holding at "nå var det over". Noe som kan ha svekket dømmekraften og reaksjonevne. Flere av disse faktoren var ihvertfall fremme i de seneste kollisjonen i Sør- øst Asia der US Navy var involvert. Ett annet moment er prosessen med å bygge stabile og kompetente besetninger i stort nok antall. Det er ingen hemmlighet at det har vært endel rovdrift på personellet for å få personalkabalen til å gå opp. Dette er noe Marinen har slitt med i mange år og som fortsatt ikke er løst 100%. Besetningen på ulykkestidspunktet var på 137, som er over miminums tallet på 121, men under maks antallet på 160.
  1. Load more activity


×