Manbane Posted March 18, 2013 Report Posted March 18, 2013 (edited) "USA utökar försvaret mot Nordkorea" http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-utokar-forsvaret-mot-nordkorea Min första tanke var att; Fan USA ser Nordkorea som ett hot. eller... "host* Ryssland *host* Jorå, de har gjort en remake på Red Dawn till och med, så det tyder ju på att det föroligger ett allvarligt hot om invasion av Amerikans mark från Nordekorea. Är mer som en instruktions film hur Amerikanska ungdomar skall kunna kämpa i mot den Nordkoreanska övermakten. Dävens vad kul det skulle vara med exakt samma film fast tvärtom... Nordekoreanska ungdomar som kämpar i mot en Amerikansk invasion. Men det vore ju overkligt, mycket mer troligt att USa blir invaderat av Nordkorea en tvärtom. Ellllllllllllllller? http://www.imdb.com/title/tt1234719/?ref_=sr_1 Edited March 18, 2013 by Manbane Quote
speculatores Posted March 18, 2013 Report Posted March 18, 2013 "USA utökar försvaret mot Nordkorea" http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-utokar-forsvaret-mot-nordkorea Min första tanke var att; Fan USA ser Nordkorea som ett hot. eller... "host* Ryssland *host* Jorå, de har gjort en remake på Red Dawn till och med, så det tyder ju på att det föroligger ett allvarligt hot om invasion av Amerikans mark från Nordekorea. Är mer som en instruktions film hur Amerikanska ungdomar skall kunna kämpa i mot den Nordkoreanska övermakten. Dävens vad kul det skulle vara med exakt samma film fast tvärtom... Nordekoreanska ungdomar som kämpar i mot en Amerikansk invasion. Men det vore ju overkligt, mycket mer troligt att USa blir invaderat av Nordkorea en tvärtom. Ellllllllllllllller? http://www.imdb.com/title/tt1234719/?ref_=sr_1 även om nordkorea knappast kommer invadera USA. så finns Amerikanska intressen i regionen. NKs lednings omdömme och retorik gör att de inte kan ignoreras, vem vet vad de tar sig för Om USA sover i tron att NK är ofarliga. Bygger NK långdistansmissiler och kärnvapen kan ju ett uppvaknande bli bryskt. Quote
Andtryggve Posted March 18, 2013 Report Posted March 18, 2013 NK har väl redan robotar som kan nå Alaska och Hawaii, så ur den synpunkten är det ju inte så långsökt att USA stärker missilskölden. Quote
vikingman Posted March 19, 2013 Report Posted March 19, 2013 B-52:or övar över Sydkorea: http://www.gp.se/dela/1.1429850-usa-flyger-b-52-or-over-sydkorea Quote
vikingman Posted March 27, 2013 Report Posted March 27, 2013 North Korea says it has ordered artillery and rocket units into "combat posture" to prepare to target US bases in Hawaii, Guam and the US mainland. http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-21935342 Quote
Apone Posted March 27, 2013 Report Posted March 27, 2013 Det landet måste i sin helhet lida av en skaplig släng av PTSD.. Det sägs att NK har medel/långdistansrobotar, men är det bekräftat och har man i sådana fall någon aning om deras träffsäkerhet? Dvs, kan vi avfärda allt detta som fånigt sabelskrammel, eller finns det en riktig hotbild där NK faktiskt skjuter mot sydkoreranska och/eller amerikanska baser? Quote
DaRaven Posted March 27, 2013 Report Posted March 27, 2013 Skjuta med kärnvapen mot USA känns som ett väldigt effektivt sätt att begå kollektivt självmord.. Någon som tror att det inte ligger en fullt bestyckad Ohio-class utanför Nordkorea och väntar - redo att förinta Pyongyang och andra strategiska mål. De har väl egentligen bara lyckats med en lyckad uppskjutning av deras långdistansrobot. Och finns det en Aegis-kryssare i närheten är nog möjligheterna för att en robot når USA:s västkust väldigt små. Quote
Pal Posted March 27, 2013 Report Posted March 27, 2013 Nordkorea är säkert färgade av McCartys försök att få tillåtelse att systembomba dem med kärnvapen när Nordkoreas konvetionella anfall på sydkorea gick bra. För dom är nog deras kärnvapen en garanti för att slippa det problemet framledes snarare än att börja skjuta kärnvapen först. Quote
DaRaven Posted March 27, 2013 Report Posted March 27, 2013 Jojo, men det är ju skillnad på att ha kärnvapen och att ha kärnvapen. Quote
adam7 Posted March 27, 2013 Report Posted March 27, 2013 (edited) Det är en sak att lägga en speldosa i spetsen för en interkontinental missil, skjuta opp den i omlopp och kalla speldosan satellit, och en helt annan att konstruera ett kärnvapen som är tillräckligt litet för att en missil skall kunna transportera kärnvapnet. Nordkoreas bråk är ett spel för de egna läktarna. Eftersom kunskap om omvärlden sipprar in över den kinesiska gränsen, som läcker som ett såll, kan detta vara regimens dödsryckningar. Frågan är öppen under vilka former regimen faller.. Edited March 27, 2013 by adam7 1 Quote
DaRaven Posted March 27, 2013 Report Posted March 27, 2013 Nordkorea har slutat att svara på den direktlinje som går från USA:s militära styrkor i den demilitariserade zonen till Pyongyang. ”Krig kan bryta ut när som helst och det finns ingen anledning att hålla igång kommunikationen”, säger en talesperson för Nordkoreas väpnade styrkor. http://www.dn.se/nyheter/varlden/nordkorea-svarar-inte-pa-direktlinjen Quote
Chassi Posted March 27, 2013 Report Posted March 27, 2013 Någon skärmytsling kan säkerligen hända inom snar framtid, men långdistansrobotar till Hawaii eller Alaska, nä.Det lilla som krävs är att någon stackars officer någonstans missuppfattar något och trycker på den gröna knappen och sen har vi en konflikt i händerna, men så länge spelet får fortgå utan att en olycka händer så lär det inte hända så mycket mer.Ett taktiskt drag ifrån regimen är att "låtsas" som om omvärlden är hotet och att landet nu måste förbereda sig för att sedan "låtsas" som om att landets mobilisering var det som gjorde att omvärlden avstod från konflikt, vilket sedan Den tjocka sonen antagligen går som vinnare ur. Samt att man fortsätter den militära linje som Landsfadern med platåskor höll på med. Men rapporterna säger att man inte sett skymten till någon mobilisering och ska man förbereda ett par hundra tusen man inför krig så görs det inte osynligt. slutsats= har vi hört det förut? 1 Quote
Aigore Posted March 27, 2013 Report Posted March 27, 2013 De vill väl ha en matsänding som vanligt och istället för att be om en så skramlas och svärs det Lite samma taktik som min snart 2 år gamla dotter kör för tillfället när hon vill ha något :P 6 Quote
Anders G. Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Nordkorea är säkert färgade av McCartys försök att få tillåtelse att systembomba dem med kärnvapen när Nordkoreas konvetionella anfall på sydkorea gick bra. För dom är nog deras kärnvapen en garanti för att slippa det problemet framledes snarare än att börja skjuta kärnvapen först. MacArthur. Quote
SG OLSSON Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Vi kan nog rätt lungt utgå från att det finns ett antal fartyg med Aegis och SM3 klara för utskjutning i området. Lägger man på ett antal celler med tomahawk så är npg risken för några långräckviddiga robotar rätt låg. Att mosa Seol däremot är ju en lättare uppgift. Quote
Magnus Redin Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Den nordkoreanska befolkningen kan ha det så illa att de skulle få det bättre om de startade ett krig som förloras. Det känns bra underligt att inte hoppas på fred... Quote
speculatores Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Den nordkoreanska befolkningen kan ha det så illa att de skulle få det bättre om de startade ett krig som förloras. Det känns bra underligt att inte hoppas på fred... frågan är om hur mycket ledningen i Nordkorea vill behålla sin makt och hur långt de är beredda att gå. Bäst vore ju om regimen faller mer likt den östtyska. ett krig där en part har kärnvapen och kan komma i ett desperat läge är knappast bra. Quote
hajjper Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Det kommer smälla. Jag tror dock inte att det är lille Kim som trycker på knappen. Det verkar finnas ett starkt motstånd till honom i militären, någon general kommer trycka på knappen. Dock tror jag inte på kärnvapenanfall, som jag förstått har inte NK något bärsystem till sina bomber, att köra in en bomb i Seoul ser jag som omöjligt. Sannolikheten för att det regnar raketer över sydkorea ser jag som överhängande. Quote
Magnus Redin Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Bäst vore ju om regimen faller mer likt den östtyska. ett krig där en part har kärnvapen och kan komma i ett desperat läge är knappast bra. Det vore definitivt det bästa! Jag hoppas så mycket av militären som möjligt håller med och förlorar kriget snabbt och att det finns gott om humanitär hjälp att flyga in. Quote
Guest Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Tyvärr så får man nog kallt räkna med att förlustsiffrorna för ett krig kommer att skrivas med minst 6 siffror. Ett mycket tätbefolkat område med ett par miljonstäder inom skjutavstånd och Nord lär inte se förluster på nån sida som ett problem. Quote
Magnus Redin Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Tyvärr så får man nog kallt räkna med att förlustsiffrorna för ett krig kommer att skrivas med minst 6 siffror. Ett mycket tätbefolkat område med ett par miljonstäder inom skjutavstånd och Nord lär inte se förluster på nån sida som ett problem. När Nordkorea har depression föredrar de att låta 6-7 siffrigt antal av de egna medborgarna svälta ihjäl före att öppna landet gentemot omvärlden. Nu har de bara korta medborgare pga matbrist, matbrist utöver detta och koncentrationsläger, deras vardag är redan lika illa som ett krig. Quote
Guest Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Klart en poäng. Men ändock så känns det som att dessa stackare kommer att få det ännu jobbigare om de skickas ut i heroiska massanfall mot en fiende som är 40 år före i vapenutvecklingen. Vore jag Kines skulle jag överväga en insats. Blir det krig så faller Nordkorea och då får de välja mellan att ta över det själv eller överlämna landet till Syd och USA. Inbillar mig att Kina och USA kommer att ha ungefär samma intresse vid ett krig. Få bort knallkorken i Pyongyang och återställa lugnet. Med tanke på NK:s ekonomiska status så ser nog alla det som en stor nitlott att ta över efteråt. Quote
Chassi Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Samtidigt så är den 40 år nyare vapenutvecklingen utvecklad för ett krig mot en annan modern motståndare. En storkonflikt kan bli mycket blöt men jag tror att det i regel går över ganska fort. Quote
vikingman Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usa-flog-bombflyg-over-sydkorea_8038952.svd USA sade sig på torsdagen ha flugit två bombflygplan av typen B2 över Sydkorea. Uppdraget ska ha utförts i avskräckande syfte, efter Nordkoreas hot om vedergällning mot USA i det upptrappade ordkrig som ökat spänningen på den koreanska halvön. Quote
Magnus Redin Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Samtidigt så är den 40 år nyare vapenutvecklingen utvecklad för ett krig mot en annan modern motståndare. En storkonflikt kan bli mycket blöt men jag tror att det i regel går över ganska fort. Sydkorea har säkerligen rustat på rätt sätt. F.ö. hoppas jag att de svenska Arthur anti-artilleri radaranläggningarna kommer att göra god nytta, den bästa vapenexporten är den som hjälper en demokrati att försvara sig mot en diktatur. 1 Quote
employed Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Tycker den här videon summerar rätt bra hur media tolkar NK idag http://www.liveleak.com/view?i=0d8_1364325495 Tex som bilden av NK i media är intressant. Tex bilden på hur KJU sitter vid ett datornliknande piano och alla hela världen skrattar åt honom och tror att alla deras datorer ser ut så, medans man vet att de lyckats skjuta upp en raket i rymden ifrån ett kontrollrum som vilket annat som helst i världen. Kanske försöker media rikta in sig och skapa en opinion mot NK så som de gjorde i Lybien mot Kadaffi. För övrigt så åker B2 bombare helt öppet i SKs luftrum. Quote
Chassi Posted March 28, 2013 Report Posted March 28, 2013 Säkerligen rustat på rätt sätt, hur ser det ut då?Ett storkrig mot Nordkorea (om dessa nu inte ger upp efter en månad) kommer vara något i en egen klass tror jag, något som vi inte sett på ganska lång tid, tänk (starship troopers) Sen kan ju den bästa vapenexporten (under tiden demokratin inte befinner sig i krig och behöver försvaras) användas för att gagna demokratins anfall på diktaturer eller andra stater , även om dessa nu kanske strider mot folkrätten och krigets lagar . http://www.fokus.se/2011/06/svenska-vapen-smusslades-till-irak/ Quote
Nestor Posted March 29, 2013 Report Posted March 29, 2013 http://edition.cnn.com/2013/03/28/world/asia/north-korea-us-threats/index.html?hpt=hp_t1 North Korea's leader has signed off on a plan to prepare rockets to be on standby for firing at U.S. targets, including the U.S. mainland and military bases in the Pacific and in South Korea, state media reported. Ladies and gentlemen, books are now open. Please place your bets. Quote
hajjper Posted March 29, 2013 Report Posted March 29, 2013 Som jag skrev innan, det kommer smälla. Frågan är hur många KJU får med sig innan han själv sprängs i bitar. Quote
Guest Posted March 29, 2013 Report Posted March 29, 2013 Skulle gissa på att antingen smäller det inom en månad eller så lugnar han ner sig. Nån som vet vad Syd hittar på? De borde väl ha sin FM i hyfsat hög beredskap. Quote
Recommended Posts