Jump to content

Andtryggve

Nivå 7
  • Content count

    1,066
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Andtryggve last won the day on November 26 2017

Andtryggve had the most liked content!

Community Reputation

25 Excellent

About Andtryggve

  • Rank
    1:e Sergeant

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Signal/Televapen
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Detaljer Grundutbildning
    Värnplikt 1994-95 Kryptör S2 Karlsborg
  • Placering/Tjänst
    Ledning/Samband

Recent Profile Visitors

609 profile views
  1. När det gäller Norge och Danmark så har väl båda dessa länder reducerat numerären på sina markstridsförband en hel del de senaste 10-20 åren?
  2. Jo, men jag syftade på när värnplikten en gång infördes, i början av 1900-talet. När det inte sågs som en naturlag att ha värnplikt,. Då var det rätt vanligt att män stack utomlands för att slippa. Att i princip ingen gör det i Sverige idag håller jag helt med om. Och det finns ju rätt tydliga data som visar att de som genomför värnplikt faktiskt förlorar på det ekonomiskt, genom att få längre lön senare under sina yrkesliv. Det är ju något som kommer att slå hårdare nu när det bara är några få som kommer att omfattas av systemet. Att det är politikerna som vill ha detta är ju självklart, men frågan är hur det blir i praktiken. Att det skulle bli något pengaregn över försvaret är ju rätt otroligt, och ska man då utbilda och repöva dessa värnpliktiga så kommer det att kräva resurser. Och då kommer ju de att tas från något annat.
  3. Det är förstås möjligt, jag baserade som sagt mitt intryck på artiklar som jag länkat till. Men åsikten kanske har ändrats. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Frågan är väl som sagt också om det inte behövs mer pengar om detta verkligen ska få en effekt utöver att fylla upp numerären på papperet, men vi får väl se. I fallet Ukraina så avskaffade man väl värnplikten i oktober 2013. Det var väl bara några månader före Ryssland annekterade Krim, så frågan är väl hur stor skillnad det hade gjort i praktiken. Ukraina hade väl i alla fall på papperet en rätt stor armé sett till numerären.
  4. När värnplikten en gång i tiden infördes så var det väl inte helt ovanligt att unga män stack utomlands för att slippa att genomföra den. Så illa verkar det inte vara idag, men det kanske är på sin plats att tänka på att det inte på något sätt är en naturlag att ha värnplikt, även om många tycks anse det idag. Jag tycker att det är fel att ha en plikt som ska omfatta så pass få personer som är fallet idag. Det var väl dessutom så att utredningen var "arrangerad" från politiskt håll så att man skulle komma fram till att värnplikt behövdes. Min bild är att man inom FM var betydligt mindre entusiastiska för en återaktiverad värnplikt än vad man var från politiskt håll. Nå, det om det. Jag vill minnas att man inom FM sade att det skulle krävas mer pengar för att man skulle kunna genomföra utbildningen av detta antal värnpliktiga. Har man fått det? Eller kommer man att få dra ned på något annat för att klara detta? Och hur blir det med pengar till repetitionsövningar? Det kommer väl att behövas om dessa värnpliktiga ska kunna användas inom krigsorganisationen.
  5. Nordkorea

    Det som styr är väl just det som sagts, Kina vill inte få landgräns med ett land som är allierat med USA. När det gäller ekonomi så är det väl redan så att utlokalisering av produktion sker till länder som har ännu lägre löner än Kina? Nordkorea har väl tidigare "exporterat" arbetskraft på det sättet att man har skickat arbetare utomlands, men tagit hand om det mesta som de har tjänat till statskassan. Sådant borde väl vara svårare att göra nu i och med sanktionerna.
  6. Luftvärn - nuvarande och framtida behov?

    Enligt den här uppgiften så var förfrågan tydligen från Sverige på 200 st PAC 3 och 100 st "enklare" missiler. Dessa missiler skulle enligt denna länk då kosta ca 15 miljarder SEK. Plus 10 miljarder för utrustningen, vilket då skulle bli ca 25 miljarder kr. http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/190152/sweden-discovers-unexpectedly-high-cost-of-patriot-air_defense-missile.html Så det står väl rätt klart att om valet fallet på Patriot så lär det inte bli speciellt många missiler som köps in. EDIT: här är originalkällan. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-luftvarn-kan-bli-dubbelt-sa-dyrt
  7. Torped 47

    Aha. Ja, så kanske är fallet. Jag är ingen expert på det där med fysik.... Dock så vill jag nog påstå att även om svenska lätta torpeder är bättre än andra lätta torpeder (vad det nu konkret innebär) så är det väl fortfarande så att de är rätt begränsande att använda för ytstrid. Främst för begränsad räckvidd med hög fart.
  8. Torped 47

    Tack för uppgiften om Tp 45. Om stridsdelen på Tp 45 är så pass mycket större än på andra lätta torpeder så har man knappast plats för väldigt större batterikapacitet. StingRay väger enligt wiki 267 kg, och är enligt Wiki eldriven. Om stridsladdningen hos Tp 45 väger 45 kg mer så är vi ju redan där uppe i drygt 300 kg. Så någon våldsamt större räckvidd i hög hastighet hos Tp 45 är nog inte så sannolik, för så väldigt mycket mer batterikapacitet får man nog inte plats med. Att man skulle komma så pass nära en kvalificerad motståndare i ytstrid att man kan skjuta lätt torped får nog anses rätt osannolikt. Man måste komma så pass nära att man bör vara sårbar för både artilleri och eventuellt tunga torpeder hos motståndaren. Och tittar vi t ex på ryssarna så har väl de tunga torpeder på de flesta av sina ytstridsfartyg. Plus förstås sjömålsrobotar och luftvärnsrobotar som kan skjutas mot sjömål.
  9. Torped 47

    Jo, tanken var väl att ubåtar skulle använda dem om de skulle användas mot ytfartyg. Det är ju möjligt att de svenska torpederna har mer bränsle, men en större stridsspets lämnar ju mindre plats för bränsle. Det blir ju en avvägning. En Tp 45 väger (enligt wikipedia) 320 kg. Jämför man t ex med en Mk 54 så väger den 276 kg. Där väger stridsspetsen (enligt Wiki) 43,9 kg. Om den svenska torpeden har betydligt större stridsspets så är ju frågan om det lämnar så mycket mer plats för bränsle. Iofs så är väl kanske jämförelsen svår att göra, för Mk 54 är inte eldriven ser jag när jag tittar närmare. Jämför man med MU90, som är eldriven, så väger den nästan lika mycket som Tp 45 med 304 kg. MU90 har en räckvidd på runt 10 km vid maxfart, och en maximal räckvidd vid lägre hastighet på 23+ km, om man ska tro Wiki. Stridsladdningen är på 32,7 kg. https://en.wikipedia.org/wiki/MU90_Impact Om Tp 45 har en betydligt större stridsspets så är det väl tveksamt att den har en större räckvidd än vad denna torped har? Så nyttan vid ytstrid är nog rätt begränsad.
  10. Torped 47

    Det går ju säkert att använda den mot ytmål, men frågan är väl hur nära man måste komma för att ha en realistisk chans att träffa. Att Tp 45 har en maxfart på 50 knop låter väl troligt, men att den vid maxhastighet skulle ha en räckvidd på flera tiotals km är nog rätt osannolikt. Det är nog vid lägre hastigheter som man kan komma upp i den räckvidden. Rent allmänt så är det väl så med torpeder, det som anges som maxräckvidd stämmer säkert, men med vilken hastighet är det som torpeden kan gå för att komma upp i den räckvidden? Sedan har väl iofs batteritekniken gått framåt sedan Tp 45 kom. Men det är nog fortfarande så att kör man en eldriven torped i maxhastigheten så sliter det hårt på batteriet.
  11. Brittiska flottan krymper

    Jo, det förstås. Sea Knights kanske de kan få tag i, men de flesta har väl rätt många flygtimmar på skroven. De kanske vill köpa Osprey, men de kommer väl med en rätt saftig prislapp. Apaches kan de förstås köpa. Dock är det väl samma sak där. Dyrt. Det troliga är väl att de kommer att flyga med sina Seahawks från Ocean om de köper henne. Det duger hon säkert bra till. Om de köper/bygger ett fartyg med ski-jump så måste de väl i princip köpa F-35B om de ska operera med flyg från den. Det får väl anses vara rätt otroligt att de skulle ha pengar till det. Gamla Harriers kanske skulle vara ett alternativ, men finns det så många kvar längre? De som inte är skrotade är väl de som används av amerikanska marinkåren, och de lär väl mer eller mindre köra slut på sina innan de får F-35B. När det gäller hangarfartyg så sade man tydligen från brasilianskt håll att planen är ett bygga ett hangarfartyg i Brasilien, ihop med en utländsk partner. Där har tydligen fransmännen försökt sälja in en konventionell version av Charles de Gaulle, men om jag minns rätt så ansåg man väl att den var för dyr för franska flottan en gång i tiden. Det där med hangarfartyg är väl mer ett prestigeprojekt än något som de verkligen har ett behov av. Men de har ju redan haft två hangarfartyg, och före det slagskepp så det vore ju inget ovanligt om det fick styra.
  12. Om detta påverkar vete sjutton, men eftersom man redan samarbetar så är väl frågan om det är en nackdel egentligen. Som sägs i länken så har väl Saab investerat en del i Embraer också vid Gripen-affären. En googling säger att brasilianska regeringen kan stoppa affären om de önskar. Samt att Embraers USA-aktie tydligen gick upp med 31% efter nyheten om förhandlingen....
  13. Hm, hur gamla är dessa maskiner, hur många flygtimmar har de kvar? Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte blir F-35 för Kanada till slut i alla fall. Det verkar mer som det blivit en prestigegrej från politiskt håll nu att vägra F-35. De har väl dragit igång en ny upphandling, där F-35 väl lär vara med. https://globalnews.ca/news/3912118/fighter-jet-competition-boeing-trade-challenge/ Saab skulle väl kunna skicka in ett bud där förstås, men frågan är väl om de gör sig besväret.
  14. Brittiska flottan krymper

    Att Ocean inte var byggd för att vara i tjänst i mer än 20 år ändrar ju saken lite, då lär hon väl kräva en hel del underhåll? .Och det lär väl knappast vara möjligt att bygga om HMS Ocean för att operera med Skyhawks? Då måste hon väl t ex utrustas med katapult. Sedan kanske man kan få lite övning i att operera med riktiga hangarfartyg som du säger, i alla fall när det gäller helikoptrar. Men frågan är ju hur verklighetsförankrade Brasiliens planer på nya hangarfartyg verkligen är. Speciellt med tanke på att de väl har lagt atomubåtsprojektet på is i ett tag i brist på pengar. Det hon skulle kunna användas som är väl som basfartyg vid större räddningsoperationer vid naturkatastrofer och så.
  15. Brittiska flottan krymper

    Argentina har väl knappt en flotta kvar längre. Så HMS Ocean ska säljas till Brasilien. Heh. De kommer alltså att köpa ett nytt stort fartyg som de knappt kommer att ha råd att använda... Fast hon torde väl i alla fall vara i bättre skick än vad Foch var, så ur den synvinkeln är det kanske bättre.
×