Jump to content

Recommended Posts

Posted

PAL!

Nk anfaller mot en nedgrävd FI som har haft 45+ år på sig att förbereda sig.

Samt att USA ser sig som protector över SK i ett ev krig.

Posted

Den stora skillanden mellan idag och 40 talet är sensorerna.

Idag går det inte att flytta ett par hundra stridsvagnar utan att det märks.

Artlokradar fanns inte heller.

Utgår från att sydkoreanerna har egna eller US ägda lämpligt utspridda. Det i kombination med deras M270:s utgör en synnerligen effektiv abek funktion med god räckvidd och nej det kommer inte röra sig om några 15 min efter upptäckt. Snarare 15-30 sekunder innan raketerna är på väg norröver.

Posted

Hur mycket vet då officerarna och soldaterna om fiendens förmåga i nordkorea.

Det är ju mycket möjligt att man tränat mot en tekniskt jämnbördig motståndare och sedan får en chock när ens egna trupper dör innam man ens upptäckt fienden.

Posted
Viktig faktor inledningsvis är även stridsmoralen.

NK har defacto oerhört många eldrör, skick och ålder på dessa spänner från WWII till tämligen "nya" skapelser.

SK har ett oerhört mycket större teknikövertag, redan när de första omgångarna lämnar pjäsplatserna i NK lär motelden vara riktad och i luften.

Hur kommer pjäsbesättningarna reagera när de ser de första pjäsplatserna fullständigt tillintetgöras av SK:s moteld?

Kommer omgång II öppna eld när det vet att de kommer gå samma öde till mötes?

Tänk ODS 91 det oövervinnliga Republikanska gardet släppte en hel det och stack, hur reagerar man när man ställs inför säker död om man röjer sin pjäsplats?

Rätta mig om jag har fel, men det jag lärt mig är att man är relativt säker i upp till två minuter efter att man röjt sin position, innan det kommer indirekt eld. Då borde väl NK's styrkor hinna slänga iväg två skott per eldrör, innan de lämnar sina eldrör? Detta skulle jag anta att Nordkoreanska militärledningen är fullt medveten om, och borde utbilda sina soldater på? Bättre att de slänger iväg två skott och springer, än att de bara låter bli att öppna eld?

Posted
Rätta mig om jag har fel, men det jag lärt mig är att man är relativt säker i upp till två minuter efter att man röjt sin position, innan det kommer indirekt eld. Då borde väl NK's styrkor hinna slänga iväg två skott per eldrör, innan de lämnar sina eldrör? Detta skulle jag anta att Nordkoreanska militärledningen är fullt medveten om, och borde utbilda sina soldater på? Bättre att de slänger iväg två skott och springer, än att de bara låter bli att öppna eld?

För nordkoreas del är det förmodligen bättre att de slänger iväg åtta skott och låter bli att springa..

Två minuter låter dessutom lite väl tilltaget, någon som vet hur lång bantiden kan tänkas vara på det avståndet?

Posted

För nordkoreas del är det förmodligen bättre att de slänger iväg åtta skott och låter bli att springa..

Två minuter låter dessutom lite väl tilltaget, någon som vet hur lång bantiden kan tänkas vara på det avståndet?

allt beror ju på beredskapen på motståndar sidan, var är motståndaren är grupperad och vilken artilleripjäs vedergälningen kommer från. men de är att rekomendera att inte försöka ha tid för granat nummer tre. både väll utbildade pjäsbesättningar och pjäser är skjut och åk att föredra.

Posted

Med tanke på hur spänt det är så får vi väl utgå från att Syd åtminstånne har några rakart baterier i eldställningar.

har de ett informations och processssytem av någorlunda modernt snitt så kan ju art-lok och B-plats generera eldorder inom 1 minut. ( första ordern där någon lite högre officer ska ta beslutet, när det väl har börjat lär man skjuta först och fråga sen. Då kan de handla om enstaka sekunder från att radarn låser granaten

Säg att det tar rakart 30 sek att få iväg salvan från att de får eldordern.

Posted
I Operation Desert Storm användes en fullt fungerande mekaniserad armé på det sämsta tänkbara sättet man kan. Den beordrades att gräva ned sig, ligga stilla, bygga värn och vänta på att fienden skulle anfalla. De grävde ned sig och väntade i vad var det, sex månader? Jag tror man lurar sig själv grovt om man tror det blir lika lätt om fienden inte är så totalt dum i huvudet.

Och du tror att utfallet hade blivit ljusare ifall de Irakiska förbanden istället hade bedrivit anfallsstrid mot koalitionens grupperingar i Saudiarabien? Speciellt utan eget LV-paraply eller luftöverlägsenhet?

Man kan skjuta och flytta även med äldre artilleri. Och att tro att SydKorea har någon som helst chans att hela tiden ha turen att ha sitt eget artilleri grupperat på rätt ställe för att kunna motbekämpa en upptäckt Nordkoreansk artilleriställning inom 15 minuter är i min mening önsketänkande. I bästa fall kommer man kunna ha turen att lyckas med det var femtionde gång en NordKoreansk artillerställning upptäcks.

Bara för att man kan så betyder det inte att man kommer göra så. Hur tror du att de Nordkoreanska artilleripjäserna kommer stå utgångsgrupperade? Hur ser Sovjetisk artilleridoktrin från 60-talet ut? Vi snackar om ett enormt antal pjäser som ska in på en liten yta, med en utdaterad artilleridoktrin som bygger på förplanerade, svepande artilleristötar. Hur pass väldrillade tror du att de Nordkoreanska pjäsbesättningarna är på att genomföra "Shoot and scoot"? Har dom rekognoserat alternativa eldställningar för samtliga pjäser på samtliga nivåer?

Om jag var en NordKoreansk general så skulle fokus vara på genombrott. Och sedan gå runt varenda ställe som bjuder motstånd och ta hand om det senare. Gammalt hederligt blixtkrig alá Guderian. För detta är stor numerär mycket användbart, du kan trycka på över hela linjen och kommer få reda på var det är mjukt inom någon timme. Och mot ett omobiliserat Sydkorea kommer du hitta massor av hål. Sen är det bara att köra söderut för allt vad tygen håller.

Och hur har du tänkt genomföra detta genombrott? Har du förband, fordon och utbildade chefer för att kunna genomföra ett? Först och främst att kunna slå hål på linjen men sedan att också kunna utnyttja möjligheten att ta striden på det operativa djupet? Hur ser Sovjetisk manöverdoktrin på strid på djupet?

"Blixtkrig" utgår från att du har en motståndare som inte är beredd att ta sitt försvar på djupet, inte har möjlighet att hinna ifatt dina manöverförband, att du har möjlighet att understödja dina förband med luftkrafter. Som Nordkoreans general har du inget utav detta. Du har en fiende som har organiserat sina förband för att kunna föra sin försvarsstrid på ett operativt djup, som har tillgång till mekaniserade förband som kan agera reserv för att täppa till hål eller genomföra motanfall mot dina egna förband. Du har en fiende som kommer att dominera luftrummet och som kommer att genomföra luftanfall på dina förband, din logistikkedja och dina staber.

Då du väl väljer att bryta vapenstilleståndet med Sydkorea så väljer du också att bryta vapenstilleståndet med världens enda kvarvarande supermakt. Hur pass många timmar det kommer ta innan din vardag fylls med kryssningsrobotar utan dess like går det bara att spekulera i. Vilka kapaciteter till telekrig, spaning och ledning dom kommer att tillföra går det bara att spekulera i.

Har du doktriner som möjliggör att chefer på en låg nivå kan ta egna initiativ, har du fullt mekaniserade förband för att kunna hålla en över tiden hög mmer bli de som ligger längst österut. För dit bort kommer det bli oerhört svårt att hinna få några mobiliserade förband, eller människor som kan mobba upp förband som är förrådsställda där. Därför skjuter man artilleri mot Seoul's utfartsvägar, det är det enda som är viktigt. Skjut mot dessa utfartsvägar redan från freds-ställningarna. Då får inte Sydkorea ut några människor till sina förband. Eldgivning med artilleri mot dessa utfartsvägar gör man från utgångsgrupperingen men bara i kanske 10 minuter. Sen är det dags att flytta sig i syd-östlig riktning för ny eldställning och för att ta sig närmare genombrotts-hålet. Det hål som man så småningom skall rinna igenom.

Men nu har du inte doktriner eller en ledningsfilosofi som medger att chefer på låg nivå tar egna initiativ. Dina doktriner bygger som bäst på en blandning utav en förvrängd version utav tidig Sovjetisk manöverteori och Kinesisk gerillakrigföring.

Så du har alltså över tiden tänkt skjuta mot ett enormt vägnät utan möjlighet till eldledning, med de få pjäser du har som inte redan är upptagna med att förbekämpa Sydkoreanska ställningar? Och samtidigt undvika Sydkoreansk motbekämpning i form utav eldrörsartilleri, raketartilleri, flyganfall och telekrig? För att inte tala om den svärm utav stand off-vapen som USAF förr eller senare kommer att leverera mot dig?

Det som kommer ligga kvar är det artilleri och de förband som skall ligga mur för att upp-mobbade förband inne i Seoul området inte skall försöka slå sig norrut i ett motanfall. Dessa artilleriställningar kommer få det hett om öronen men kan nog ändå tjäna på att ligga still i sina färdiga bunkrar.

När manöver-divisionerna börjar rinna igenom söderut i de uppslagna hålen så behöver inte dessa kvarliggande föband norr om Seuol härda ut särskilt många dagar innan trycket lättar.

Och hur länge tror du att dessa förband kommer att förbli i stridbart skick när du inte kan upprätthålla överlägsenhet i luftrummet? Hur har du tänkt dölja manöverdivisionernas rörelser för den Sydkoreanska/Amerikanska spaningsplattformarna? Hur har du tänkt kunna koordinera en sådan rörelse med kraftig telekrigsstörning, under konstanta flyganfall mot dina logistikfunktioner och staber? Vad har du för operativa mål?

Vi får inte glömma att vi i väst med krigsmakter av USA modell fått våra stora egon på sista tiden mot fiender som helt lojt och utan vilja lämnat ifån sig allt initiativ. Vi har absolut ingen erfarenhet eller koll på hur det går om det vore tvärtom. Det finns möjligen ett litet undantag dock. Det är Rysslands krig mot Gerogien. Georgien försökte bygga sitt försvar enligt västmodell. Men Ryssar är inte Araber och Ryssarna tog en hel del förluster i Georgien kriget utan att blinka. De förlorade till och med rätt många stridsflygplan. Men de vet hur man krigar, de skiter i förluster, de behåller initiativet. Och de vann lätt som en plätt. Så vad vet vi egentligen om hur det går mot en fiende som faktiskt gör som man skall med mekaniserade divisioner? Vi vet ingenting är svaret. Vi har ingen aning om teknologi försprånget spelar någon roll om fienden ser till att behålla sitt initiativ.

Du glömmer att vi i väst hittills har varit taktiskt, tekniskt och till en viss del numerärt överlägsna motståndarna. Vi kan till en viss del titta på, och dra erfarenheter från Sinai och Golanhöjderna 1973, Bangladesh 1971, Iran-Irak-kriget 1980-1988, Sovjets operation i Afghanistan, Rysslands två krig i Tjetjenien och Israels diverse konflikter med närliggande länder.

Anledningen till att Ryssland gick ur Georgien-konflikten som segrare var inte "att de sket i förluster". Dom var taktiskt, tekniskt och numerärt överlägsna Georgien.

Posted
Jag vet. Jag vet att DMZ är minerad och jag vet att NK har klargjorda platser som alla vet var de ligger. Men tänk om de inte skjuter från dessa platser då?

Och tänk om de struntar i minorna och kör ändå?

Och hur bra tror du dina manöverförband kommer nå om den bara ska skita i minorna och köra på? Hur många fordon tror du att du måste offra för att ta dig över DMZ? Och sedan för att ha nog med manöverutrymme för att få igenom 1-2 mekaniserade kårer i någorlunda hög hastighet? Har du ingenjörsfordon eller bärgningsresurser för att kunna släpa bort den utslagna vagnarna?

Det hela påminner om när Frankrikes armé ansågs som den överlägset starkaste och modernaste i världen. De hade världens modernaste utrustning och de hade dessutom världens mest ogenomträngliga vägg i form av fort som skyddade dom mot Tyskland.

Men nu förväntade sig dom inte att tyskarna skulle dunka igenom en armégrupp genom Benelux-länderna. På den koreanska halvön så har du inget manöverutrymme att kunna genomföra en sådan operation.

Mekaniserade förband av NK modell kan vi inte ta med en klackspark. För vi har ingen aning om hur det går mot dylika mekaniserade förband förutom våra erfarenheter där idioter på andra sidan använt dom helt statiskt. Och fienden har då helt utan att ens försöka annorlunda helt övergett allt initiativ till oss. Regel 1 A är, behåll initiativet. Den regeln har inte våra fiender hört talas om på sista tiden. Därför kan vi i min mening inte använda resultaten från dessa krig som någon som helst inteckning för hur det går om fienden kan denna regel. Till viss del visade Ryssland vad man kan göra med förband av NK-liknande kvalitetsnivå om man känner till detta med att ta och behålla initiativet.

Nu ska du inse att de Nordkoreanska mekaniserade förbanden är sämre utrustade än vad den Irakiska var 1991. Även om terrängen är helt annorlunda än vad den är i den Irakiska öknen så kommer förbanden fortfarande att vara ett lätt byte flygplan. Du glömmer också att Nordkorea saknar förmågan till avancerad, koordinerad mörkerstrid.

Posted
I Operation Desert Storm användes en fullt fungerande mekaniserad armé på det sämsta tänkbara sättet man kan. Den beordrades att gräva ned sig, ligga stilla, bygga värn och vänta på att fienden skulle anfalla. De grävde ned sig och väntade i vad var det, sex månader? Jag tror man lurar sig själv grovt om man tror det blir lika lätt om fienden inte är så totalt dum i huvudet.

Och du tror att utfallet hade blivit ljusare ifall de Irakiska förbanden istället hade bedrivit anfallsstrid mot koalitionens grupperingar i Saudiarabien? Speciellt utan eget LV-paraply eller luftöverlägsenhet?

Om man hade satt in ett anfall in i Saudiarabien med syfte att ta och/eller förstöra de flygfält som användes för inskeppning under ett tidigt skede av Desert Shield så hade man allvarligt försenat eller till och med omöjliggjort Desert Storm.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Nu har det ju gått ungefär 1½ vecka, visserligen så vart pratet om NK och SK tystat på grund av Ship to Gaza, men är det någon som har hört något mer sen dess?

Snabbeditering: Hittade detta nyss. Ingenting mer utöver det.

Edited by Berg
  • 3 months later...
Posted

Det att ledarbytet verkar närma sig lär väl knappast heller bidra till stabiliteten, speciellt om det inte går lika elegant och smärtfritt som senast utan enligt den mer "normala" modellen med inbördes rivalitet och slagsmål öppet/bakom kulisserna mellan olika grupperingar inom partiet och armén.

Posted

Kim Jong-un är vad jag förstår runt 30-strecket och enligt vad man kan läsa en kopia av Jong Ill.

En neurotisk alkoholist i 60-års åldern byts mot en runt 30.

Landet har kärnvapen, allt är frid.

Posted

Kim Jong-un är vad jag förstår runt 30-strecket och enligt vad man kan läsa en kopia av Jong Ill.

En neurotisk alkoholist i 60-års åldern byts mot en runt 30.

Landet har kärnvapen, allt är frid.

Förutsatt att alla går med på bytet. Det kan ju tänkas att någon av de andra syskonen har åsikter om saken... :rolleyes:

• 5 weeks later...
Posted

Expressen

DN

Aftonbladet

FOX News

CNN

Nordkorea skjuter på Sydkorea.

Spänningarna mellan länderna ökar. Tror att det är många diplomater i många länder som behöver ta sig en energidryck och ta tag i en rejäl arbetsuppgift.

Jag tror inte Nordkorea har ekonomi för att kriga på riktigt men ett par smutsiga bomber eller något liknande kan de nog slänga iväg. Fast jag tror samtidigt att detta mer är ett spel för galleriet och ett sätt för ledningen att flytta fokus från landets inre problem.

• 4 weeks later...
Posted

Jepp, frågan är om det blir nåt svar på det här...

Om amerikansk trupp träffas bryter nog helvetet lös på riktigt. Nu ligger iofs ön i fråga ganska långt ifrån sydkoreanskt fastland, och frågan är hur sydkoreanskt det är?

Känns lite som en maktdemonstration från den ärade Kim-Jong...

Posted

Känns lite som en maktdemonstration från den ärade Kim-Jong...

Eller ännu en eskalering av den hitintills fungerande metoden att utpressa omvärlden att ge regimen bistånd i form av mat och olja.

Eller så är det ett angrepp för att testa hus snabbt Sydkorea reagerar och om USA verkligen stödjer dem.

Eller så är det en maktdemonstration av en fraktion inom regimen, de förefaller ha tävlat om att vara hårda.

Eller så är det ett "självmordsförsök" av en del av regimen som kan vara så liten som en välplacerad individ som chansar på att krig är bättre än att sakta svälta ihjäl eller bli utrensad och mördad i en pågående maktkamp.

Eller så är det en del av en plan som går ut på att vara helt oförutsägbar...

Posted

En lite fundering - NK är en isolerad och bankrutt planekonomi som lever på bistånd vad det verkar.

Alltså borde Sydkorea drabbas mycket hårdare rent ekonomiskt varje gång halvön visar sig vara lite smått labil vad gäller grannsämjan. Kan det vara den norra grannen som helt enkelt jävlas - eller är jag ute och snurrar helt?

Jag är alldeles för dåligt insatt i hur den globala ekonomin fungerar för att kunna gå in på detaljer.

Posted

Enligt DN så rasade valutan i Sydkorea i alla fall:

Den sydkoreanska valutan won rasade efter den nordkoreanska attacken' date=' vilket föranledde landets centralbank att extrainkalla ett möte klockan 10 svensk tid.[/quote']
Posted

Som du säger Magnus, nordkorea fortsätter att vara fullständigt oberäkneliga. Nu har det också framkommit att de skyller på att Sydkorea började beskjutningen, i form av artilleri.

Sydkorea hade också vad jag förstått en övning i närheten, med förekommande artilleriskjutning, kan det vara så att en trigger-happy nordkoreansk officer fick lite panik?

Posted

Historiskt sett så har det väl inte varit så ovanligt med artilleribeskjutning över gränsen mellan Nord och Syd, så frågan är om det är värre nu än då. Skalan är väl större nu, kanske...

Posted

Hur orolig behöver man vara?

Antalet "Vargen kommer" är två eller tresiffrigt beroende på hur stort det skall vara innan man räknar det men det här är en av de allra värsta hitintills. Troligtvis händer det i stort sett ingenting men det kan lika gärna vara den här gången som det smäller.

Om det skulle utbryta fullt krig blir det först gungningar på finansmarknaderna och det vore inte speciellt farligt om de flesta länder och ekonomier vore välskötta men eftersom de inte är det är det troligt att olika bubblor punkteras av den allmänna oron. För vår del kan vi drabbas av följdverkningar av en havererad euro som antingen slår på oss genom lågkonjunktur och mindre handel eller att vi känner oss tvingade att skicka mängder med lån och skattepengar till euroländerna.

Det är troligt att Nordkorea skjuter sönder diverse produktion i Sydkorea och att mobiliseringen och kriget gör att diverse civil produktion avbryts eller fastnar i trafikstockningar. Mängder med olika produktionslinjer för mobiltelefoner, datorer, bildskärmar, bilar osv kommer att sakna någon komponent eller kemikalie typ ett speciallim och stanna och t.ex. bilar, fartyg och hamnkranar som byggs i Sydkorea blir försenade. Det är extremt svårt att uppskatta effekten men om jag verkligen behöver en viss teknisk pryl skulle jag köpa den direkt när ett krig bryter ut för sedan kan det dröja månader eller mer om man har otur. Sedan kommer företag att gå i konkurs beroende på att de inte kan leverera till sina kunder.

Sedan blir det allt från tusen till någon miljon döda sydkoreaner, en del amerikaner, olika turister och arbetare från andra länder men troligtvis ganska få Svenskar.

Därefter blir det ett globalt upprop om att hjälpa till med att återuppbygga både Sydkorea och den gigantiska humanitära katastrofen Nordkorea med miljoner svultna och traumatiserade människor som har fått ett av världens sämsta öden. Det kommer i sin tur att innebära att många andra länder inte får investeringar och att massor med u-hjälp prioriteras om.

Om det skulle skita sig finns det en god chans att Kina gör en 180 graders sväng och slutar stödja Nordkorea och t.o.m. angriper för att minimera skadorna på deras ekonomi. Ett krig med dess ekonomiska följdverkningar skulle riskera att välta Kinas ekonomi och fördärva deras projekt med att köpa upp råvaror över hela världen så de kan försörja sin enorma befolkning och undvika uppror mot regimen.

Dvs, det kan bli personligt obekvämt med brist på plasma TV och jobb, globalt ekonomiskt kaos i finanskrisklass och en regional humanitär katastrof.

Posted

Det intressantaste med den här händelsen tycker jag är att Nordkorea har lobbat "minst 200" granater mot ett blandat militärt och civilt mål vilket får till följd "endast" två stupade Sydkoreanska marinsoldater.

Endera var det här lite halvhjärtat genomfört eller så är det Nordkoreanska artilleriet bra mycket mindre effektivt än vad som brukar framhållas generellt i debatten. Kanske finns det trots allt en potential för Sydkorea att ta sig igenom ett eventuellt krig utan alltför horribla förluster.

Posted

Bilder på Aktuellt idag visar sydkoreanska civila i vad som verkar vara ett kompetent skyddrum. Nu kan man iofs inte jämföra NK med Hamas men Israels erfarenheter i Ashquelon och andra städer i sydväst visar att man med varningssystem och skydd utspritt över ytan kan begränsa skadeverkningar från (lättare) IE. Bilderna visade heller inte (enligt min halvdana kompetens) flertalet eldstötar från kompetenta förband utan snarare vad som närmast kan liknas med "fylleskjutning".

Posted

Jag läste att det kan vara en "maktdemonstration" från nuvarande diktatorns son som snart väntas bli Nordkoreas nya diktator.

Han vill visa Sydkorea och USA att han inte är att leka med...

Under förra Koreakriget på 1950-talet deltog länder från västeuropa med stridande förband. Störst soldater andel från Storbritannien...

Vid ett nytt fullt krig på Koreahalvön..tror ni då flera EU länder kommer skicka trupper för att hjälpa Sydkorea och USA?

Kan EU besluta att skicka iväg flera av sina Battle groups? Hur tror ni Sverige skulle svara på förfrågan från EU/FN att bidra med militära stridande förband?

Posted

Frågan är vilka länder som har resurser och viljan att göra det idag med finanskris och pågående krig i Afghanistan. MoD är i deras egna ord "woefully overstretched" och landet (UK) är fattigt satan. Kanadensarna och vissa europeiska länder håller på att dra sig ur Afghanistan, hur sugna är dom på ett krig till (denna gång mot en motståndare som troligtvis kommer åsamka skadeutfall som får A-stan att verka lugnt)?

Vidare är frågan exakt vad en Battlegroup skulle ge för effekt. 1500 man utan tyngre utrustning torde på just den halvön vara ungefär lika nyttiga som ännu en korvprodukt med prefixet "falu-", nyttigare torde då vara att skicka flygförband samt alla brukbara vapen man har i lager.