Jump to content

SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform

karon

Recommended Posts

SEP:s mått är så vitt jag vet grundade på att den skulle kunna transporteras av våra Tp84:or.

Att sedan SEP skulle på sikt ska avläsa våra CV9040 tror jag inte är det som i första hand är tanken. Det jag tror den är mest avsedd att ersätta är våra PBV302A och dels fylla tomrummet som försvann/försvinner när vi skrotade/skrotar PBV 401 av olika modeller.

Har inte CV90 ersatt PBV302? Finns det något som är bättre med ett 17-tonsfordon än ett 25-tonsfordon mer än att man kan få in det i en Hercules (priset kanske) ? Tycker ändå att SEP är lite klen. En CV90 är ju inte ohanterbart stor och tung men det går ju att få till rätt slagkraftiga varianter ändå (120mm-kanon). Någon som vågar sig på att gissa hur tung beväpning en SEP (lätta varianten) kan utrustas med?

SEP är inte tänkt som stridsfordon (IFV) utan som pansrat transportfordon (APC) och som bas för diverse understödsfordon. Det vill säga som pebborna och MT-LB har använts de senaste åren.

• Replies 360
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eftersom britterna därtill är de som verkar driva "electic armour" hårdast,

just för fordon i den aktuella storleksklassen, så ter sig diesel-el drift som ännu mera lämpligt.

Vad är "electic armour" egentligen?

/Andreas

I princip så bygger det på att det i vagnens pansar ingår två stycket metallskickt som isolerade från varandra.

Över dessa två isolerade skikt lägger man sedan en kraftig laddning m.h.a. kondensatorer.

När pansaret träffas av RSV, så kommer (el)laddningen att kortslutas av RSV-strålen, varvid RSV-strålen helst förångas.

New Age Electric Armour

Vad är "electic armour" egentligen?

/Andreas

Som det ser ut nu innebär det att man har en plåt bakom den yttre pansarplåten skilda åt med isolering, den yttre plåten är jordad medan den inre är kopplad till en kondensator modell fet. När en penetrator går igenom den yttre plåten och isoleringen sluts kretsen och tillräckligt med ström går genom penetratorn för att förånga den. Rätt elegant faktiskt...
SEP är inte tänkt som stridsfordon (IFV) utan som pansrat transportfordon (APC) och som bas för diverse understödsfordon. Det vill säga som pebborna och MT-LB har använts de senaste åren.
Även en del av varianterna av Bv206 är tänkta att ersättas med SEP, och i det fallet tycker jag inte att SEP är "klen"...

*argh puck-tvåa...

Edited by syte johansson

• 1 month later...

Det vi fick veta när vi låg inne av en PBV Kapten var det att SEPen skulle ersätta 302 som vi använde. Som så vitt vi förstod skulle de användas på samma sätt ungefär. Så som vi använde dem då. Så som framryckning till inbrytningspunkt (SIB) i städer t ex. Allt så ha en stridande roll.

Nu var det ju inte säkert att Kaptenen hade full koll på det där utan kankse inte visste mer än vad ryktet sagt. Men så har jag fått uppfattningen om att de skulle användas. Och också att de var så mångsidiga, man kunde förvandla en Trupptransporterande SEP till t ex en E-SEP rätt snabbt och till en massa andra funktioner.

Rätta mig om jag har fel :)

Det vi fick veta när vi låg inne av en PBV Kapten var det att SEPen skulle ersätta 302 som vi använde. Som så vitt vi förstod skulle de användas på samma sätt ungefär. Så som vi använde dem då. Så som framryckning till inbrytningspunkt (SIB) i städer t ex. Allt så ha en stridande roll.

Det är en av rollerna som SEP är tänkt att fylla. Det finns fler, vilket är själva tanken bakom "E" i SEP. :rolleyes:

Det är en av rollerna som SEP är tänkt att fylla. Det finns fler, vilket är själva tanken bakom "E" i SEP. :)

Jojo så mycket har jag också förstått men efter att ha läst så mycket snack om "Lastbils funktioner" var jag lite frågande. Har ju gått ett år sen jag hörde om det sist. :)

• 4 weeks later...
http://investing.reuters.co.uk/news/articl...TEMS-URGENT.XML

Hur beroende är FM's inköpsplaner(?) på storbritanniens inblandning i en anskaffning?

/Bengt

Synd att inte SEP:en fick vara med, den innehåller ju bra mycket mer nydanande teknik än de som fick gå vidare, fast SEP:en var nog för liten och klen. Hoppas konceptet lever vidare i en eller annan form iallafall.

/Andreas

det är inte bara synd att SEP åkte ur upphandlingen, det är i det närmaste tragiskt. Dagens moderna teknik är fortfarande kvar i upphandlingen medans morgondagens teknik åkte ur. Men jag tror inte att sista kortet är utspelat för BEA System Hägglunds i england ännu... Personligen gissar jag på att Piranha kommer att plocka hem kontraktet och pga vissa politiska styrningar...

Åkte SEPen i ons och tors. Mycket trevlig kärra.... Dock så är det ju lång tid kvar innan den är i drift. Bollhavet var kliniskt rent från allehanda prylar. Förarplatsen så ut som ett ormbo, kablage och tillfälliga lösningar samt displayer till höger o vänster.

Åkte SEPen i ons och tors. Mycket trevlig kärra.... Dock så är det ju lång tid kvar innan den är i drift. Bollhavet var kliniskt rent från allehanda prylar. Förarplatsen så ut som ett ormbo, kablage och tillfälliga lösningar samt displayer till höger o vänster.

Är det inte ganska riskabelt att vara beroende av så mycket skärmar och får man verkligen en bra uppfattning om omvärlden när man sitter i den. Hur reagerar folk på den när de ser den tror de att det är en robot utan människor i? Ja menar om den är tänkt att åka på missioner så borde civila veta att det faktiskt är någon som kontrollerar besten.

Kan ju bero på att det var en prototyp ni fick prova.

Är det inte ganska riskabelt att vara beroende av så mycket skärmar och får man verkligen en bra uppfattning om omvärlden när man sitter i den. Hur reagerar folk på den när de ser den tror de att det är en robot utan människor i? Ja menar om den är tänkt att åka på missioner så borde civila veta att det faktiskt är någon som kontrollerar besten.

Det finns vanliga prismor samt öppningsbara luckor.

Utifrån tänker man inte så mycket på kamerorna.

SEP Hjul:

P1010078a.jpg

SEP Band:

P1010082a.jpg

The Swede :rockon:

Kan ju bero på att det var en prototyp ni fick prova.

Det finns vanliga prismor samt öppningsbara luckor.

Utifrån tänker man inte så mycket på kamerorna.

SEP Hjul:

http://w1.392.telia.com/~u39202915/Forevisning/P1010078a.jpg

SEP Band:

http://w1.392.telia.com/~u39202915/Forevisning/P1010082a.jpg

The Swede :rockon:

Snygga bilder. ja kan man ha öppet sådär så äre ju kanon i alla fall. Hur mår man om man är 2 meter lång och ska åka en bra bit har man nåt stridsvärde kvar efter den färden eller har man fått huvudet indunkat? :worthy:

Edited by slemh

• 4 weeks later...

Klart att alla "vapenköp" styrs av både pengar och politik. Men jag tror inte att Englands "nej tack till SEP" berodde på politiken utan på att SEP är för liten för de och för lätt bepansrad. Skulle de ha SEP med max pansar på så finns det förmodligen bättre alternativ utväcklade som "tyngre" redan från starten. Sedan alla förseningar... Dessutom verkar hela snacket om att vara "modulär" lite si och så. Boxer har ju tex en fast bas med förarplatser och front samt moduler där bak som lätt kan bytas ut förmodligen i fält med hjälp av en mindre kran. Vill verkligen gilla SEP men den känns för liten samt lär hamna efter tekniskt/skyddsmässigt med tanke på att den kanske börjar tjänstgöring först 2020.

I Protec 2/2007 som damp ner i brevlådan idag så står det en del om SEP och Storbritannien. Enligt artikeln så åkte SEP ur främst på grund av att den bedömdes som för tekniskt omogen. På vägen dit så hade Storbritannien satt kravspecen till att fordonet skulle ha en konventionell drivlina och fyra axlar varpå BAe Hägglunds tog fram en sådan version.

De nuvarande direktiven från regeringen säger att det ska finnas minst en utländsk samarbetspartner innan årets utgång, annars ska projektet läggas ner. Någon sådan partner bedömer FMV inte kommer att finnas innan årsskiftet så om inte regeringen ändrar sig så kommer SEP inte att bli mer än fyra prototyper.

Protec kan man läsa här, senaste numret har dock ännu inte lagts upp där.

Dessutom verkar hela snacket om att vara "modulär" lite si och så.

Vad baserar du detta på? Du kan ju knappast jämföra körriggarna här ovan med förseriefordonen som utvecklas nu i U1a. Dessutom är kraven inte att de ska gå att växla roll som t.ex en lastväxlare gör, utan i en verkstad eller motsvarande.

Vill verkligen gilla SEP men den känns för liten samt lär hamna efter tekniskt/skyddsmässigt med tanke på att den kanske börjar tjänstgöring först 2020.

Det är ju inte yttermåtten som är det viktiga, det är ju innervolymen som räknas = det blir rätt väl stuvat i vagnen.

Utveckla gärna ditt resonemang om varför SEP skulle ligga efter i teknik & skydd? Angående tjänstgöringen så ska den finnas hos FMV med utbildade besättningar 2014 till NBG (om en seriebeställning görs förstås...).

Dessutom verkar hela snacket om att vara "modulär" lite si och så.

Vad baserar du detta på? Du kan ju knappast jämföra körriggarna här ovan med förseriefordonen som utvecklas nu i U1a. Dessutom är kraven inte att de ska gå att växla roll som t.ex en lastväxlare gör, utan i en verkstad eller motsvarande.

Vill verkligen gilla SEP men den känns för liten samt lär hamna efter tekniskt/skyddsmässigt med tanke på att den kanske börjar tjänstgöring först 2020.

Det är ju inte yttermåtten som är det viktiga, det är ju innervolymen som räknas = det blir rätt väl stuvat i vagnen.

Utveckla gärna ditt resonemang om varför SEP skulle ligga efter i teknik & skydd? Angående tjänstgöringen så ska den finnas hos FMV med utbildade besättningar 2014 till NBG (om en seriebeställning görs förstås...).

Angående hur modulär den kommer vara basserar jag på informationen här i tråden bland annat och bilder man sett. Det verkar som att man kommer ha fasta moduler och inte kommer kunna ändra de ute i fält. Iaf så har jag förstått det. Hur kraven ser ut vet jag inte. Det jag säger är ju inte direkt negativt. Ville bara poängtera det. För det är alltid bra med en grundplattform som man sedan tillverkar olika fordon på. Samma delar, service osv..men folk ska inte få för sig att fordonet är modulär när den är ute i fältet.

Angånde tekniken och skyddet. Bandversionen ser liten ut och för dåligt skyddad för att klara av även mindre minor eller sprängladdningar utplacerade vid vägkanter tex. Tycker man ska ställa krav på bättre skydd för sånt för fordon som kommer ut först 2014 (om det inte uppstår förseningar). Det handlar om en del pengar trotts allt. Hjulversionen är ju väldig liten. Vi ska väll bara få 6-hjulingar. Tycker då att den trotts bättre skydd mot minor/sprängladdningar kommer istället sakna tillräckligt med pansar mot tex 20mm eller liknande. Lägger man mer pansar så lär kanske motorn bli lite klen tex och man lär bli tvungen att ersätta den emd större som i sin tur gör att lastförmågan minskar ytterliggare. Lägg sedan på nån form av lättare beväpning styrd via skär inne i fordonet. Sånt tar också plats. Så nej jag tycker det är för liten konstruktion redan från början för att ge tillräckligt med skydd eller motivera den lilla lastförmågan prismässigt. Hade man sattsat på 8-hjul från början samt lite större utformning för att få plats med bättre skydd utan att prestandan tatt stryck så hade jag varit bra mer positivt till det hela. Tekniskt sett så ligger tex Boxer förre SEP med några år. De har större fordon med bättre skydd mer anpassad för dagens och framtidens hotbild så jag hade kört på såna fordon istället för att utväckla egna. Billigare och bättre. SEP verkar bli som JAS. Enorma utväcklingskostnader som inte är befogade. Däremot är det riktigt bra att man tänker sattsa på en grundplattform. Det reducerar kostnader samt förbättrar logistiken mm...

Så det är regeringen som bestämmer SEP:ens framtid? Och jag i min enfalld trodde det var styrelsen för BEA som tog dessa beslut....

Hur ser det ut med utländska samarbetspartners nu när england dumpade SEP? finns det några andra?

Guest Triggerpuller

Menar du potentiella utländska samarbetspartners så kanske amerikanska FCS. Men även det fordonsprojektet är på väg att skrotas så det ser nog rätt mörkt ut för SEP.

Vad blir det istället?

Nya versioner av Strf 90 samt fler BV 309 och ev köp av Patria AMV. Gissar jag.

Så det är regeringen som bestämmer SEP:ens framtid? Och jag i min enfalld trodde det var styrelsen för BEA som tog dessa beslut....

Hur ser det ut med utländska samarbetspartners nu när england dumpade SEP? finns det några andra?

Att gå in och tolka är inte alltid vare sig lyckat och roligt, men jag tolkar det som att regeringens direktiv egentligen betyder "utländsk försvarsmakt", dels för att sprida kostnaderna, men också risker och know-how.

@Triggerpuller

Jag vet inte om SEP ursprungligen är ett industri-projekt eller något som sprungit ur en specefikation från FM, men är det det senare så finns det tydligen ett reelt och definierat behov av en multi-talangterad enhetsplattform som kan skyfflas in i en Herka och lastas av på lämplig plats. Är det det förra, tja, då lär vi inte se så mycket mera, om inte någon skapar ett behov någonstans.

En bit på vägen skulle vara att göra inredningen i 9040 modulär så att FM kan skicka in en vagn inredd för skytte till en Markverkstad och få en stabsvagn åter. En annan framtida möjlighet är att FM goes commando och gör som Royal Marines som byggt mycket av sin stabs- och underhållsfunktion på BVS-10 vagnarna (bepansrade banvagnar, (308 eller 309????), och nej, jag antyder inte att FM skall gå utan underbyxor...). Dem är amfibiska och transportabla med Hercules. De skall tydligen vara förhållandevis lätta att bygga om också.

När det sen gäller nya versioner av Patrior, 90or och 309or. Vi har ju idag en version för alla möjliga olika sysslor, bärgning men inte alla funktioner inom varje plattform. T.ex. ingen SJVBV90, ingen 3094 (radiolänk AP-F) osv. osv.

Jag tror och hoppas att FM kommer att titta på vad som finns idag istället för att dubblera precis allting, utan det som finns färdigt hos de olika versionerna, det spar man. (exempelvis så använder man Skalman som SJVTp istället för att bygga om 90or till SJVBV.... )

Regeringen bestämmer huruvida FMV ska delta i utvecklingen och delfinansiera projektet. BAe Hägglunds kan givetvis gå vidare på egen hand, men är det så troligt om man inte har en enda kund?

Just nu så finns det inga utländska samarbetspartners och FMVs bedömning är att man inte hinner finna någon i år.

@ArtMan

Du ska inte stirra dig blind på yttre dimensioner. SEPs konstruktion utan mekanisk drivlina gör att man sparar både vikt och volym vilket gör att det fordon som må se större ut mycket väl kan ha mindre lastförmåga än SEP.

Tekniskt sett så ser jag inte hur SEP skulle kunna bli ifrånsprungen av konstruktioner som redan idag är äldre...

Tyvärr verkar man ju ha gått ifrån grundprincipen med anskaffningen redan (eftersom man idag baara talar om 100 stycken till NBG 2.0 (som förresten borde heta SBG).

Originaltanken var ju att ersätta samtliga Bv och Tgb 11/13/21 med SEP, vilket motsvarade närmre 2000 vagnar (även i dagens underdimensionerade FM). Att även Skyddstyrkorna skulle åka splitterskyddat var ju på tapeten ett tag, vilket skulle innebärt 1000 vagnar till (om man enbart skyddade insatskompanierna).

Och med finansministerns krav på minskade mtrl. kostnader så är jag rädd att dessa prototyper är allt vi kommer att se från SEP.

Tyvärr verkar man ju ha gått ifrån grundprincipen med anskaffningen redan (eftersom man idag baara talar om 100 stycken till NBG 2.0 (som förresten borde heta SBG).

Nu läste du nog lite för fort. ;-) Ja, NBG 2014 ska ha 100 SEP det är riktigt. Men totalt så pratar man ca 500 SEP för hela FM. Vilket i och för sig är mindre än 2000, men ändå tillräckligt många för att det kan bli ekonomi i det även utan samarbetspartner.

Utan att kunna några specifika siffror på inköpskostnader så tror jag att vid 500 totalt att införskaffa så kan det nog bli billigare att köpa Piranha IV/V och inreda specifika vagnar (därmed släpper man i och för sig modulariteten, men vad gör man).

Tja, kanske det. Men FMV anser alltså att vid 500 fordon så kan det bli ekonomi i att gå vidare på egen hand.

• 4 weeks later...

Skattesänkningarna kan få följder för försvaret

Ett utdrag ur ekot om Fredrik Reinfeldt sommar taf från Vaxholm.

"– Om det är möjligt att minska en del av materielanslagen när det gäller sådant som handlar om materiel som mer var tänkt till det tidigare försvaret, då tror jag att det kan hämtas utgiftsminskningar där, säger Fredrik Reinfeldt."

Jag är rädd att SEP ligger ganska illa till nu, då den är tänkt som en plattform som ska ersätta våra gamla PBV 401 mf. Jag tror att det kommer att få bli 122or, CV4090or, 203Aor, bv309or och Galten för hela slanten framöver och PBV 401 kommer att få ersättas med fler 203Aor och bv309 som blir ett billigare alternativ (tror jag).

Edited by 3924

Utan att kunna några specifika siffror på inköpskostnader så tror jag att vid 500 totalt att införskaffa så kan det nog bli billigare att köpa Piranha IV/V och inreda specifika vagnar (därmed släpper man i och för sig modulariteten, men vad gör man).

Tja, kanske det. Men FMV anser alltså att vid 500 fordon så kan det bli ekonomi i att gå vidare på egen hand.

Ja men då vill det till att vi bestämmer oss snabbt som attan för att köpa 500 NYA pansarfordon.

En lite knepig politisk nöt, vad är det för fel på de nya fordon vi har idag?

203an anses ny även om det är en 70-80talsbuss med en vapenhuv från 50talet och en kanon från andra världskriget, 122an är en av världens bästa stridsvagnar och cv90 är också i senaste uppgraderingen top of thje line.

Hur många dagis stänger du för att få 500 exprimentfordon för att ersätta de funkisfordon vi har idag?

Ja men då vill det till att vi bestämmer oss snabbt som attan för att köpa 500 NYA pansarfordon.

203an anses ny även om det är en 70-80talsbuss med en vapenhuv från 50talet och en kanon från andra världskriget, 122an är en av världens bästa stridsvagnar och cv90 är också i senaste uppgraderingen top of thje line.

Hur många dagis stänger du för att få 500 exprimentfordon för att ersätta de funkisfordon vi har idag?

SEP ska inte ersätta vare sig Patgb 203A (som har en vapenhuv från 60-talet), Strv 122 eller Strf 90.

Den ska ersätta pbv 302, pbv 401, tgb 20, tgb 30 etc. etc. etc.

Prata inte om äpplen när du ska köpa päron.

The Swede :banghead:

SEP ska inte ersätta vare sig Patgb 203A (som har en vapenhuv från 60-talet), Strv 122 eller Strf 90.

Den ska ersätta pbv 302, pbv 401, tgb 20, tgb 30 etc. etc. etc.

Prata inte om äpplen när du ska köpa päron.

The Swede :banghead:

Vad tror du "Swede" blir det någon SEP eller tror du som jag att den alldrig blir av då den mest är till för vårat nationsförsvar.

• henke changed the title to SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform