Jump to content

SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform

Recommended Posts

hursomhelst har nu "hägglunds" fått en order värd 65mille på ngr fordon som skall till storbritanien för teknologistudier inför en jätteorder. Så allt för värdelös kan inte detta fordon vara....

http://www.oea.se/lokalt/7772

Det är troligtvis hela syftet med att driva SEP vidare, glöm svenska försvarets inköp.

Om britterna väljer SEP kan det handla om 4000 fordon till FRES programet.

http://www.defense-update.com/products/f/fres.htm

Både ja och nej. Huvudsyftet med att driva projektet vidare just nu är att FMV skall gå in i det hela och lägga en beställning för FM, (vilket ligger i politikernas händer just nu). Men ifall SEP köps av britterna så minskar kostnaden för FM att införskaffa SEP. Vilket är positivt. Men ett bakslag från britterna är inte allt för farligt, då finns fortfarande chansen att FMV säger ja. Ett dubbel nej är det värsta, övriga tre utfall är bara olika bra ;)

Att sedan "hägglunds" tagit alla ordrar på stridsfordon de senaste åren med CV90 familjen minskar inte chansen att de även tar FRES-ordern oxå. De ny utvecklingar som sker inom 90-familjen är även de intressanta, tyvärr så kommer inte FM att köpa in nästa generation av 90-familjen :=o Men ännu nästa generation av 90-familjen där SEP-teknologi kombineras med 90-familjen kan bli nästa stora stridsfordonstyp inom FM... 0:)

• Replies 360
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Måste säga att denna debbat har tagit en något vriden riktning.

Om försvaret ska köpa SEP eller inte handlar inte om vad man behöver i dag för minsta möjliga pengar (minns att kriget är minst tio år bort...), så som Israel som befinner sig i en konflikt, utan vad försvaret behöver i framtiden.

Att sedan Hägglunds var så pass framsynta att de började forskning på en ersättare/komplement till Stfr90 innan försvaret hade börjat tänka i de banorna är väl bara bra, annars hade vi hafte en debatt liknande den om Neuron och Jas-projektet nu.

I stället kann vi utvärdera ett relativt genomarbetat koncept mot våra behov.

Stämmer de behoven med Storbrittaniens så är det väl bara att tacka och ta emot och dela på utvecklingskostnaderna...

Måste säga att denna debbat har tagit en något vriden riktning.

Om försvaret ska köpa SEP eller inte handlar inte om vad man behöver i dag för minsta möjliga pengar (minns att kriget är minst tio år bort...), så som Israel som befinner sig i en konflikt, utan vad försvaret behöver i framtiden.

Att sedan Hägglunds var så pass framsynta att de började forskning på en ersättare/komplement till Stfr90 innan försvaret hade börjat tänka i de banorna är väl bara bra, annars hade vi hafte en debatt liknande den om Neuron och Jas-projektet nu.

I stället kann vi utvärdera ett relativt genomarbetat koncept mot våra behov.

Stämmer de behoven med Storbrittaniens så är det väl bara att tacka och ta emot och dela på utvecklingskostnaderna...

SEP är inte tänkt att vara en ersättning till cv9040, dock så har de börjat bygga på en ersättare till cv9040. går under namnet TD2 som är mer ett exprimentfordon där utvecklingen inte kommit särskilt långt. utan är mer ett demonstrationsfordon i dagsläget.

Förhoppningsvis kommer utvecklingsavdelningen att börja titta mer och mer på detta fordon nu när de minskar utvecklingen av cv90 samt av SEP.

@Fk Satan

Hahm.

Men tyngsta tilläggspansaret torde väl SEP komma upp i samma skydd som Strf9040?

Vilken beväpning som är aktuell är ju fortfarande osett...

Men det är väl sant, någon riktig ersättare av 90:ian är det inte.

...Vilket gör dessa, för mig tidigare ohörda, rykten om ett nytt experiemntfordon MYCKET intressanta.

Du råkar inte bubbla vad du egentligen inte får berätta nu?

Var på en presentation av företaget där de raggade ex-jobbare nyligen och där snackade de bara SEP, t.ex. att de tittar på konventionell transmission och åtta hjul, nånting om ersättning av 90:ian hörde jag inte.

:unsure::lol: ...Får bara hoppas att min ansökan går igenom, torde finnas mycket att göra på företaget om de förutom alla nybeställningar börjar titta på ÄNNU ett fordon... :):dribble:

TD2? Alltså Teknik Demonstrator version 2 om jag minns Haggves nomenklatur. Är det stealth vagnen eller är den TD1?

Det är stealth vagnen, i dagsläget en ful vagn som inte fungerar så bra, men ge utvecklingsavdelningen ngr år + att de för in en hel del kunskap från cv90 samt från SEP så kan det bli ngt grymt :)

• 3 weeks later...

SEP ska tydligen, kanske inte helt överaskande, bli ett försvarsmaktsgemensam. Det blir intressant hur Marinen ska använda fordonet. Kan kanske Amfibiekåren snart bli mekaniserad? Kustjägare i SEP trupptransporter mer eller mindre? SEP är väl inte amfibisk eller har jag missat något? Nån som hört några rykten om användningsområden i Amfbat för SEP?

@Jända

AMF använder ju ett antal Piranha i dagsläget som radar- och ledningsvagnar. Det är ju roller som man redan identifierat som SEP'en skall lösa.

Flygvapnet arbetar ju även dem med att ge sina närskyddsgrupper splitterksydd.

Ahhh... som ett kinderägg, fast utan choklad!

Visst ser Ak5'orna ut som Ak5C -skissen som cirkulerar. Men frågan är var siktet är och om den skall vara svart...

Nu du käre släkting får du nog sluta tjuvstarta med påskspriten här :P

Förstår inte riktigt vad du menar med siktet. Det jag ser på bilden är två automatkarbiner.

Ett stycke Ak5C med rps, laserpek och vapenlampa monterat.

Ett stycke helt vanlig Ak5D (alltså kort ak5 med skena och utan fasta riktmedel) med ett rps monterat. Eller missförstod jag dej...?

/Edit: Oops - my bad. Om det var bakre riktmedlet (alltså siktet) på Ak5C du menar så har jag inte en aning. Låter inlägget vara oförändrat - som påminnelse för mig själv :blink:

Ser även lite andra småskillnader mellan fotografiet och skissen som cirkulerar. Kornskyddsringen och lite annat smått och gott.

Edited by Toll
Lyfter tråden med en länk: På rull med SEP..., Bilder och lite info om både SEP och Ak5C...... :rodna:

- För oss är det viktigt att sätta soldaten mer i centrum under utvecklingen. Tidigare användes ett fordon kanske under värnpliktstiden och under några repövningar. I dag är det en arbetsplats för många sju dagar i veckan, säger Roger Bostedt som är försäljningsansvarig för SEP på Land Systems Hägglunds i Örnsköldsvik.

Jag undrar vad han tror att de värnpliktiga sysslade med "tidigare", eftersom fordonet då tydligen inte var en arbetsplats sju dagar i veckan...

Ahhh... som ett kinderägg, fast utan choklad!

Visst ser Ak5'orna ut som Ak5C -skissen som cirkulerar. Men frågan är var siktet är och om den skall vara svart...

Nu du käre släkting får du nog sluta tjuvstarta med påskspriten här :P

Förstår inte riktigt vad du menar med siktet. Det jag ser på bilden är två automatkarbiner.

Ett stycke Ak5C med rps, laserpek och vapenlampa monterat.

Ett stycke helt vanlig Ak5D (alltså kort ak5 med skena och utan fasta riktmedel) med ett rps monterat. Eller missförstod jag dej...?

/Edit: Oops - my bad. Om det var bakre riktmedlet (alltså siktet) på Ak5C du menar så har jag inte en aning. Låter inlägget vara oförändrat - som påminnelse för mig själv :rodna:

Ser även lite andra småskillnader mellan fotografiet och skissen som cirkulerar. Kornskyddsringen och lite annat smått och gott.

Kan det inte vara så att man helt enkelt moddat en CF ytterligare genom att korta pipan, byta handskydd, montera rails på sidan av gasblocket, sätta tillbaka kornskyddsringen och målat den grön (fläckvis), eller är det vekligen den slutgiltiga versionen av Ak5C? Vad är den svarta långsmala saken på höger sida av lådan, precis ovanför skarven till underbeslaget?

Vilka glasögon och knäskydd är det de använder? Ser iaf att de har Comtac II. Vad är det mannen med Ak5C har på axeln ovanför radion, monofon eller kanske GPS-antenn?

Vilka av prototyperna (1-3) är det som syns på bilderna?

Edited by 106

Undrade också över den skumma svarta randen på lådan, men vid en närmare titt så konstaterade jag att dom tydligen har målat över den ursprungliga gröna färgen med ny svart färg, som sedan har slitits bort så att det bildats bl.a en svart rand....

Hoppas att dom inte gör på samma sätt med produktions-exemplaren bara :rodna:

Guest Triggerpuller
Vad är det mannen med Ak5C har på axeln ovanför radion, monofon eller kanske GPS-antenn?

Tycker det ser ut som en PRR. Men jag kan ha fel.

Nån som känner till någon återförsäljare av Comtac II i Sverige alt övriga EU? Någon som känner till prestandaskillnader mellan Comtac I resp II?

Edited by Triggerpuller
  • 4 weeks later...

Trevligt!

Sep´en börjar alltså få luft under vingarna.. :) , ja menar, medvind, styrfart... typ.

Men hur skall man byta modul?

T2:an har ju ett helt chassie, utan skarvar.

Är det tänkt att det skall bli nån form av snabblåshistoria eller lastväxlarkrok nånting, eller blir det 200 st M16 bult med nylocmuttrar?

Är det nån som vet mer om cv90 med aktivt pansar, hur det går?

" Den nya varianten av SEP har ett konventionellt mekaniskt drivsystem och mer än fördubblad lastförmåga. Det åstadkommer Hägglunds genom att bygga in en axel till och öka antalet hjul från sex till åtta.

Hägglunds tar ett också ett steg tillbaka till tryggare teknik, när man går ifrån elhybriddriften i den nya varianten av SEP.

- Vi vill visa upp en mer mogen teknik, säger presschefen Peter Larsson. "

Är det bara för att man i all hast har varit tvungen slänga på ett extra hjulpar eller för att man har problem med eldriften? Som jag ser det är väl själva grejen med SEP just den elektriska driften som man kört x antal mil med, det trodde jag grabbarna på SEP hade bemästrat och ett försprång på. Modulära pansarfordon är ju inte direkt något dom är ensamma på...

" Den nya varianten av SEP har ett konventionellt mekaniskt drivsystem och mer än fördubblad lastförmåga. Det åstadkommer Hägglunds genom att bygga in en axel till och öka antalet hjul från sex till åtta.

Hägglunds tar ett också ett steg tillbaka till tryggare teknik, när man går ifrån elhybriddriften i den nya varianten av SEP.

- Vi vill visa upp en mer mogen teknik, säger presschefen Peter Larsson. "

Är det bara för att man i all hast har varit tvungen slänga på ett extra hjulpar eller för att man har problem med eldriften? Som jag ser det är väl själva grejen med SEP just den elektriska driften som man kört x antal mil med, det trodde jag grabbarna på SEP hade bemästrat och ett försprång på. Modulära pansarfordon är ju inte direkt något dom är ensamma på...

Skulle kunna vara så att man för britterna vill kunna visa upp att man kan få den med konventionell framdrivning också om dem hellre vill ha det.

Därför skulle idealet för utbildning av slagkraftiga enheter varit tex att P7 och I16 - P4 och I15 - P19 och I5 skulle utbildat förband i samarbete.

Tyvärr hade ju det krävt avsaknad av revirpinkeri och politik samt sunt förnuft och intelligens hos de beslutande.

Hur har jag kunnat missa den här tråden?

Det 111 beskriver fanns ju i 50-talets pansarbrigader, när :banana var vadderad...

Tre regementen (I 1, I 15 och I 7, om jag minns rätt) körde pansarskyttedelen och tre (P 1, P 4 och P 2, med samma reservation) stridsvagnsdelen till totalt sex pansarbrigader. Fast det kanske gick åt skogen med samverkan?

Och jag är rädd att det dröjer innan vi har tre fullfjongade brigader på rull igen.

• 2 weeks later...
Trevligt!

Sep´en börjar alltså få luft under vingarna.. :D , ja menar, medvind, styrfart... typ.

Men hur skall man byta modul?

T2:an har ju ett helt chassie, utan skarvar.

Är det tänkt att det skall bli nån form av snabblåshistoria eller lastväxlarkrok nånting, eller blir det 200 st M16 bult med nylocmuttrar?

Är det nån som vet mer om cv90 med aktivt pansar, hur det går?

Fick en presentation av företaget för nån månad sen, ställde frågan om utbytbarheten då.

Visserligen var de inte allt för sugna att svara, med det verkade luta åt det senare alternativet, ett verkstadsjobb på nån haltimme-timme.

Jag tycker man missar nånga av fördelarna med utbytbara roller om det inte går att göra i fält, men man får väl anta att de förskt lösa det men inte kunnat hålla sig under viktkraven eller liknande...

• 3 months later...
Efter många om och men blev det i dag klart:

BAE Systems Hägglunds och Försvarets Materielverk har kommit överens om ett utvecklingskontrakt på det nya fordonet SEP, för Hägglunds värt en halv miljard kronor.

– Vi har jobbat med SEP i 12 år. Det här är den viktigaste milstolpen i projektet, menar Hägglunds vd Sven Kågevall

Det nya kontraktet omfattar fyra fordon - två sexhjulingar och två banddrivna. Svenska Försvarsmakten planerar för att serietillverkningen av SEP-systemet ska vara operativt 2014 och ett eventuellt kontrakt kan skrivas 2009.

:clap::wub::baskerHV::D:clap::clap:

Instämmer till fullo med lilla hjärtebubblet. Fast jag tycker utvecklingen ska forceras...

Håller med, år 2014 kommer modulsystemet vara ganska gammalt och vi kommer då kunna köpa tyska, amerikanska, franska system som är testade, utvärderade och som vi vet fungerar, till ett billigare pris än när vi envisas med att utveckla allt själva.

SEPen är modern idag, 2014 kommer tekniken vara gammal, något som man tyvärr får slåss mot i all stridsfordonstillverkning men idetta fallet kommer det vara så otroligt märkbart.

Håller med, år 2014 kommer modulsystemet vara ganska gammalt och vi kommer då kunna köpa tyska, amerikanska, franska system som är testade, utvärderade och som vi vet fungerar, till ett billigare pris än när vi envisas med att utveckla allt själva.

Vilka tyska, amerikanska och franska modulsystem är under utveckling idag?

Vilka tyska, amerikanska och franska modulsystem är under utveckling idag?

Boxer, FRES, VBCI (som säkert kommer vara klart och operativt innan 2014), amerikanerna kommer påbörja sin utvärdering av det moduluppbyggada stridsfordonet i FCS senast 2011.

• henke changed the title to SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform