Jump to content

SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform


Recommended Posts

Att 74st Bv håller hela SEP flytande kan nog vem som helst räkna ut me den krita ch en röv att det är en omöjlighet.... Men en viss del av intäkterna från dessa 74 vagnar återinvesteras i utvecklingen av SEP. Om det är 100.000kr eller 10.000.000 låter jag vara osagt för det vet nog bara den högre ledningen av BEA Hägglunds. Men hur många vagnar tror du BEA/Hägglunds säljer varje år? hur stor del av varje vagn går då till FoU det är inte 100% och det är inte 0% utan någonstans därimellan. Sedan kan BEA som koncern skjuta in pengar för att stödja utvecklingen av SEP, Samt att FMV kan ha vissa punkter där de går in med pengar till SEP projektet. Slutligen finns det banker som lånar ut pengar och andra länders krigsmakter...

 

Cv90-konceptet har troligen också bidragit till en stor del av pengarna på SEP och generationen efter SEP något som de har börja utveckla för en tid sedan. Ett mycker intressant koncept. Men tanken är att SEP ska gå in på "linan" om 2-4år. och då produceras tillsammans med Bv och CV koncepten. Och då ge pengar till framtida FoU-projekt.

 

Ja nu diskuterar vi lite allt möjligt. Pengar finns det alltid men det är alltid någon som får stå för kostnaden för att låna dessa pengar. Hägglunds ägare har avkastningskrav på sina produkter man måste räkna på hur mycket SEP kommer att betala tillbaka på det satsade kapitalet. Och man får inte glömma att FMV/Försvaret/Regeringen har en relativt strikt budget, det här projektet får inte bli hur dyrt som helst. Man kan tycka att det finns alla pengar i världen för ett sådant här projekt men det måste ju också vara lönsamt.

 

Vilket inte alls var vad jag menade, vilket alla andra förutom just Du förstod.. Kanske för att vi andra är lite mer insatta i SEP projektet än du.. Dessutom skrev jag inte heller att USA ingått i ett avtal med BAE Hägglunds att köpa SEP...!!

I vilket fall; att holland just köper viking ökar inte chanserna för att UK eller USA ska köpa SEP, utan det är summan pengar som de har dragit in på beställningen som ser ljust ut för SEP.. Som Fk Satan skrev

 

Nu när Hägglunds kommit så långt med SEP och hotas att lägga ner projektet så tror jag att de gör allt de kan för att hålla liv i projektet, dvs använda en del av pengarna från hollands beställning till SEP.. Det är ju trots allt framtidens teknik vi pratar om..

 

Och vilka grunder anser Du att storbrittaninen har för att välja ut sina fordon?

Vi menade inte att bara för att Sverige köper SEP så köper storbrittanien det, det hoppas jag att du förstod,

men om andra länder köper systemet och det sker framgångsrikt osv. så ökar ju chanserna eftersom de var

skeptiska till det nya elektriska drvsningssystemet.. Visar det sig att det är ett bra system som fungerar så

finns ju chansen att storbrittanien ändrar sig.. De har ju erfarenheter av företaget sedan långt tillbaka..

 

Som gräddet på moset:

 

Att företaget tar en del av kakan, visst, men den absoluta majoriteten går till produktion och forskning, därav b.la. SEP..

Det är ju inte som sagt en liten summa pengar som vi pratar om.. Som Fk Satan beskrev innan..

 

Rätta mig om jag har fel men du skrev att flera länder har visat intresse för SEP och att det skulle påverka Sverige vilket i sin tur skulle kunna påverka USA och UK att kanske köpa fordonet.

Tala gärna om för mig vilka kunskaper som du sitter på om just det här projektet som gör dig mer insatt. Nej man lägger nog inte ned SEP i första taget men det är en oerhörd stor risk att satsa på ett projekt som riskerar att inte få någon beställare. Då spelare det ingen roll om det är framtidens projekt, aktieägarna kräver avkastning i både goda och dåliga tider.

 

Jag tror UK grundar sina inköp på mer än vad andra länder köper för fordon. Man gör fömodligen, precis som alla andra länder en grundlig utvärdering av fordonets egenskaper.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 360
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja nu diskuterar vi lite allt möjligt. Pengar finns det alltid men det är alltid någon som får stå för kostnaden för att låna dessa pengar. Hägglunds ägare har avkastningskrav på sina produkter man måste räkna på hur mycket SEP kommer att betala tillbaka på det satsade kapitalet. Och man får inte glömma att FMV/Försvaret/Regeringen har en relativt strikt budget, det här projektet får inte bli hur dyrt som helst. Man kan tycka att det finns alla pengar i världen för ett sådant här projekt men det måste ju också vara lönsamt.

 

 

Nej man lägger nog inte ned SEP i första taget men det är en oerhörd stor risk att satsa på ett projekt som riskerar att inte få någon beställare. Då spelare det ingen roll om det är framtidens projekt, aktieägarna kräver avkastning i både goda och dåliga tider.

 

Tja, det är väl dilemmat med marknadsekonomi. Man måste komma ut med nya produkter för att vara intressant på marknaden, men det är dyrt att utveckla nytt, så man behöver vara säker på att det finns en marknad för produkterna man utvecklar. Satsar man fel och saknar den ekonomiska uthålligheten så kommer man inte överleva som företag. Personligen, utan att ha någon inblick i det faktiska förhålandet, hoppas jag att Hägglunds har tillräckligt starka och långsiktiga ägare så att de kan fullfölja SEP, och att de till slut får möjlighet att få tillbaka pengarna som investerats i projektet. Möjligheterna till det är ju större än bara sälja fordon. Förhoppningsvis genererar utvecklingen ett antal patent och subsystem som kan vara användbart i andra sammanhang, antingen som eftermodifikation till andra stridsfordon, eller på den civila marknaden för t.ex skogsmaskiner. Men mest ROI får man väl om man får sälja hela fordon.

 

Som tur var är det ju BAE som äger Hägglunds, inte Cevian.

 

/E

Link to post
Share on other sites

FRES verkar ha problem...

 

http://www.telegraph.co.uk/money/main.jhtm...29/cnmod129.xml

 

FRES will be the MoD's largest contract, with the original plan to order about 3,000 vehicles worth £10bn over 10 years. The deal's total value, including maintenance and support, would be up to £60bn over the lifetime of the programme.

But the Treasury wants the MoD to look again at the bids, and there is talk within the Ministry that the final contract may be for only 700 to 1,500 vehicles.

 

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/poli...icle2963344.ece

 

The Army’s biggest equipment procurement programme, which is already late and costing at least £14 billion, is going back to the drawing board after disappointing field trials.

 

The Ministry of Defence had been expected to announce this week the winner of a contract to design the basic utility version of a new generation of armoured vehicles.

 

snip

 

An announcement by the MoD had been expected today, but defence sources said that more work was now needed, and the only statement would be that final decisions have had to be postponed. The in-service date for FRES is said to have slipped from 2009 to “some time in the next decade”.

 

Lär visserligen inte påverka SEP(om nu inte... osv i all oändlighet), men likväl intressant att inte Piranha/VBCI/Boxer verkat klara prövningarna tillfredsställande.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • Super Administrators
Om man vill ta upp projektet igen, hur snabbt kan då detta genomföras och vad händer med prototyperna?

 

Beror helt och hållet på hur lång tid det går innan man försöker starta igen. Beror också på vilka åtgärder som vidtas av Hägglunds nu i form av personal och eventuella neddragningar samt avslut på kontrakt med underleverantörer och vad konsekvenserna hos dessa blir. Lite mellan tummen och pekfingret så 1-2 år förlorar man nog om man inte har kvar samma team som jobbar idag när man nystartar.

Link to post
Share on other sites
Tja med tanke på vilka andra projekt som finns så är det här ett av dom bättre att lägga ned, så det här kan man ju leva med.

Jag har ganska dålig koll på vilka projekt som pågår, så jag undrar vilka som är bättre.

 

Det här var ju tänkt att vara försvarets lilla underbarn, som skulle kunna bli dugliga plutonbärarfordon. Vårt befäl talade ju om att någon variant därav skulle kunna ersätta såväl Tgb 20 som Syncro (dock vet jag inte om han visste vad han snackade om, våra befäl snackade mycket skit, och ofta).

 

Som sagt, vad för fordon var det britterna skulle skaffa istället?

Link to post
Share on other sites

Lite konstigt att man lägger ned det trots att FMV visat att det är 20% billigare att fullfölja projektet än att köpa från den så berömda "hyllan".

Å andra sidan så får man väl anta att BAE/Hägglunds kör vidare på SEP-spåret, de kan ju inte sälja CV90 i all evighet. Vem vet, när försvaret väl kommer till skott och har pengar att handla för så kanske de har ett färdigt SEP-fordon på sin hylla?

Link to post
Share on other sites

 

Skulle tro att detta är ÖB:s inlägg i debatten angående försvarets ekonomi.

 

Typ: Ska vi spara så hör mycket pengar så är det detta som sker...

Tror nog att sista ordet ännu inte är sagt.

 

Det hela handlar väl om att ÖB inte själv kan ta ansvar för att köpa utanför ursprungskontraktet, som bekant kräver en samarbetspartner före utgången av 2007.

 

Att FMV sedan dess visat att SEP är billigare än alternativet även om man är ensam kund tycker jag styrker min uppfattning.

 

Hur långt ifrån seriestatus kan SEP egentligen vara?

Link to post
Share on other sites
...

Tror nog att sista ordet ännu inte är sagt.

...

Hur långt ifrån seriestatus kan SEP egentligen vara?

 

 

Jo, vi får hoppas att du har rätt.

 

Angående din fråga så kan man ju läsa lite på FMVs hemsida (SEP) om SEP och där framgår det ganska tydligt att man inte riktigt bestämt sig för hur SEP kommer att se ut i praktiken. Den elektriska transmissionen med dieselmotorer verkar ju fungera men det talas ju även om bränsleceller vilket man får anta att de inte ens testat. Samma sak med gummibanden, de är testade men vissa "problemområden" är definierade och allt är inte helt utrett. Vidare så är kompositrollmoduler jättebra men alldeles för dyra etc etc..

 

Om vi nu glömmer gummiband, bränsleceller och rollmoduler i kompositmaterial så är väl tekniken klar fast det som brukar ta låååååång tid är väl att försvarmakten skall utvärdera och testa för att komma fram till vad man egentligen ville ha, så att Hägglunds kan börja leverera samtidigt som man tar emot kravspecifikationen från FMV på nästa generations stridsfordon...

 

Om BAE/Hägglund vill fortsätta själva och bestämmer sig för att ta fram någon enklare variant till hyllan så borde det väl inte ta mer än ett par år?

Link to post
Share on other sites
Jo, vi får hoppas att du har rätt.

 

Angående din fråga så kan man ju läsa lite på FMVs hemsida (SEP) om SEP och där framgår det ganska tydligt att man inte riktigt bestämt sig för hur SEP kommer att se ut i praktiken. Den elektriska transmissionen med dieselmotorer verkar ju fungera men det talas ju även om bränsleceller vilket man får anta att de inte ens testat. Samma sak med gummibanden, de är testade men vissa "problemområden" är definierade och allt är inte helt utrett. Vidare så är kompositrollmoduler jättebra men alldeles för dyra etc etc..

 

Om vi nu glömmer gummiband, bränsleceller och rollmoduler i kompositmaterial så är väl tekniken klar fast det som brukar ta låååååång tid är väl att försvarmakten skall utvärdera och testa för att komma fram till vad man egentligen ville ha, så att Hägglunds kan börja leverera samtidigt som man tar emot kravspecifikationen från FMV på nästa generations stridsfordon...

 

Om BAE/Hägglund vill fortsätta själva och bestämmer sig för att ta fram någon enklare variant till hyllan så borde det väl inte ta mer än ett par år?

 

Men dravlet om bränsleceller och kompositmoduler har väl sått på FMV:s sida sen typ -94?

Har man det som krav torde det väl bli svårt att hitta ett alternativ från "hyllan"...

 

Vilket fordon skulle det i så fall kunna tänkas vara förresen, CV90 och BV för bandrollerna antar jag, men för hjul?

Fler 203? - Knappast, var ju ett nödköp i väntan på SEP..

AMV?

Link to post
Share on other sites
...

Men dravlet om bränsleceller och kompositmoduler har väl sått på FMV:s sida sen typ -94?

Har man det som krav torde det väl bli svårt att hitta ett alternativ från "hyllan"...

 

Vilket fordon skulle det i så fall kunna tänkas vara förresen, CV90 och BV för bandrollerna antar jag, men för hjul?

Fler 203? - Knappast, var ju ett nödköp i väntan på SEP..

AMV?

 

Bränsleceller och kompositmaterial har nog aldrig specifierats i detalj och är inte grundstenarna i SEP-projektet. Men du har rätt i att det blir svårt att hitta alternativ. Det som FMV kom fram till förutom att SEP var billigare var att det inte finns något annat fordon som uppfyller de specifikationer som SEP är ett resultat av.

Den här gången hoppas jag verkligen att politikerna tar sitt förnuft till fånga, synd om projektet stupar för att Hägglunds ligger tio år före sin tid...

Link to post
Share on other sites

Personligen tycker jag synd om mina gamla kollegor som har lagt ned mycket tid och energi i detta projekt, jag är dock övertygad om att deras tekniska erfarenheter kommer att gagna både FM och vår försvarsindustri på ett eller annat sätt.

 

Det är lätt att missa att SEP frå börja var ett koncept som är under pågående förädling till att bli en produkt och den typen av resa kan ibland stöta på förhinder som leder till avveckling. Åk till pansarmuseet och kolla in gamla prototyper, ett av de "roligare" kulturyttringarna som jag har bevistat. FM och FMV kommer säkert i en eller annan form att gå vidare med konceptet, dock kanske inte med den produkt som Hägglunds för stunden arbetar med. När detta sker så tror jag att Hägglunds kommer att vara med på ett hörn, inte nödvändigtvis som producent av hela fordonet utan kanske som delsystemsleverantör (drivlina, omvärlddsuppfattning, ...) eller systemintegratör.

 

Det har i denna tråd varit lite debatt kring FoU och aktieägares intresse för återbäring i investeringar. Att som företag i den här specifika branchen (hmmm, gäller nog de flesta bracher utom i Nordkorea och på Cuba), ägna sig åt FoU som inte kan generera affärer innebär kvävningsdöden. Om det inte går att omsätta ett FoU spår i en produkt som kan ge återbäring, så flyttas inversteringarn till andra mer ekonomiskt gynsamma spår, och den teknik och de erfarenheter som är återanvändbara lyfts över i det nya spåret. Detta är nog ett troligt scenario i detta fall.

 

Lite OT, tar inte Marco Smedberg upp problematiken med att lösa flera uppgifter med "samma" farkoster? Jag vill minnas (Rätta mig gärna om jag har fel) att han nämner att det historiskt sätt oftast är bättre att producera specialiserade farkoster (Flyg, båt eller bil) istället för att lösa allt med en typ av farkoster. Det finns kanske en risk med SEP att kompromisser och "Enhetligheten" ger bra ILS men sämre operabilitet. I USA kanske det fungerar bättre med THOR, eftersom de har musklerna till att ha flera "enhets koncept" rullande i sina legioner medan vi kanske inte kan unna oss den lyxen.

Link to post
Share on other sites
Den här gången hoppas jag verkligen att politikerna tar sitt förnuft till fånga, synd om projektet stupar för att Hägglunds ligger tio år före sin tid...

 

Problemet är nog att vi måste ha råd med soldater innan vi kan köpa världens bästa "mellantunga" stridsfordon.

 

Men mycket i teknologin verkar vettig så jag hoppas den kommer att återfinnas i skogsmaskiner, stridsfordonsuppgraderingar, lastbilar och nya internationella stridsfordonsprojekt.

Link to post
Share on other sites

Jag vet inte hur mycket muskler Hägglunds har, men frågan är om de har råd att lägga ner utvecklingen av SEP.

Utan nya produkter måste du förr eller senare lägga ner, eftersom ingen vill köpa gårdagens nyheter. Så man kan ju hoppas att utvecklingsarbetet resulterat i några användbara patent, att kompetensen och erfarenheterna kan användas till uppgraderingspaket till de befintliga fordonen och slutligen att Hägglunds har möjlighet att utveckla konceptet vidare själva, för att kunna erbjuda FM en COTS-lösning när FM är redo. För att finansiera SEP och få tekniken genomtestad får de väl "lura på" FMV lite uppgraderingar till Strf 90, som gummiband, videokamerasystemet och varför inte en högbyggd lastversion baserad på gamla övertaliga Strf 9040A, att användas i NBG eller liknande.

Hägglunds måste ju ta fram en efterträdare till CV90 familjen snart antar jag, den plattformen fyller ju 20 snart.

 

/E

Link to post
Share on other sites
...

Problemet är nog att vi måste ha råd med soldater innan vi kan köpa världens bästa "mellantunga" stridsfordon.

...

 

Jo visst måste vi det, men om vi nu skall köpa från hyllan så verkar det ju bli ännu mindre pengar över till sådant än om vi köper SEP. Visst, det är någon miljard till som behövs för att slutföra utvecklingen och på kort sikt anser sig inte försvarsmakten ha råd. Om FMVs långsiktiga prognos är sanningsenlig så blir det ju dock mycket billigare i slutändan. Det kanske går att dra ut på projektet och införa SEPen senare än vad som var tänkt, eller går vi mot en akut fordonsbrist inom försvaret?

 

 

...

Hägglunds måste ju ta fram en efterträdare till CV90 familjen snart antar jag, den plattformen fyller ju 20 snart.

...

 

Kan det bli något annat än det som kallas SEP idag?

Edited by Saerdna
Link to post
Share on other sites
...

Hägglunds måste ju ta fram en efterträdare till CV90 familjen snart antar jag, den plattformen fyller ju 20 snart.

...

 

Kan det bli något annat än det som kallas SEP idag?

 

Ja, det kan man ju undra. Men det som fram till nu har varit SEP har väl varit ett lättare fordon, i alla fall sett till de tänkta användningsområdena inom FM. En ersättare till CV90-familjen borde väl rimligtvis vara ett tyngre fordon, både sett till skyddsnivå och eldkraft. Men å andra sidan kan man ju, förutsatt att man designar drivlinan utifrån det, lösa skyddsnivån med moduluppbyggt pansar, vilket ju är på modet just nu. Så visst, SEP kan ju säkert vara en tänkbar framtida ersättare till CV90.

 

Ska man se det långsiktigt har ju Hägglunds, med sina försäljningsframgångar, ändå säkrat upp en viss inkomstkälla för några år framöver. Kan de som sagt, utnyttja erfarenhterna och använda dessa till uppgraderingar av CV90-konceptet fins det väl alla möjligheter att tjäna en hacka.

 

/E

Link to post
Share on other sites

Man kan ju tycka att det inte borde vara någon alltför svår operation att "skala upp" SEP:en; göra den större och kraftigare. Då har man väl i princip grunden för nästa generations tunga pansarskyttefordon...?

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • Guest Holger3D
      By Guest Holger3D
      Finns det garage i Sverige där vi har typ stridsfordon uppställda i reserv eller har vi bara de fordon som används under utbildningen
    • By Vildmannen
      Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung
      http://expressen.se/index.jsp?a=786985
       
       
    • By Minimi
      Nu har jag sett en bild på Försvarsmaktens nya jeep. Det är ett Sydafrikanskt monsterfordon som heter Galten... (Har tyvärr igen direkt info om den, men den ser i alla fall tuff ut! )
       
      Något som vet något mer?
       
       
      Tidigare namn på tråden "Humwee my ass! - Här diskuteras Galten" /Henke
    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By Darkwand
      Jag har sett flera olika typer av tillägspansar på Cv90 i lumpen hade en verkanspaketvagn rent tillägspansar sedan finns ju Cv90c som har stand off pansar som gör vagnen lite bulligare?
      Är det någon som vet vem som tillverkar pansaret ?
×
×
  • Create New...