Guest Holger3D Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Finns det garage i Sverige där vi har typ stridsfordon uppställda i reserv eller har vi bara de fordon som används under utbildningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Vad jag har hört. Så roterar fordonen mellan regementet och mob-förrådet. Detta för att fordonen skall slitas lika mycket. Jag hoppas att det är svar nog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Dessutom blir ju vagnarna servade med jämna mellanrum. Hur användbar är en stridsvagn som har stått 20 år i ett förråd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 En stor del av utrustningen i MOB förråden "roterar" ut bland utbildnings regementena och sedan in i förråden igen. Men en del Mtrl "Fastnar" i förråden och blir helt oanvänd...tex vissa KSP 58 och AK4 som skänkts till baltikum,och som var fabriksnya fast de legat ca 30 år i förråd. Men oftast när ett förband utbildats och det är dags för muck så skickas utrustningen till förbandets MOB förråd. När sedan nästa förband ska utbildas så hämtas deras mtrl från förbandets egna MOB förråd osv. Men med detta systemet kan man "lura" sig själv. Man kan utbilda mer soldater än man har mtrl...detta hände ofta under 70-80 talet (detta är samma sak med nya kroppsskydd 94 och stridsväst 2000 - man kan utbildas på ett system, men det är inte säkert att det ingår i förbandets krigsorganision=MOB förrådet). Hade Sverige gjort en moblisering i mitten av 80-talet...hade flera hundratusen soldater blivit utrustade med Mausergevär. Samma sak med ammo till bla GRG och ART...Armén "lånade" granater av sig själv till utbildning mm, och använde det som en ekonomisk buffert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 jonte.. tror försvarsmakten hade underrättelse rappoter från "framtiden" och visste hur stort "återanvänding" skulle komma på 90 talet och räknade helt enkelt att man kunde använda samma sak två gånger..samtidigt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted August 24, 2002 Report Share Posted August 24, 2002 Det tror inte jag...FM hade ett stort svart hål att fylla...Gripen var en av anledningarna till den dåliga ekonomin +otillräckliga inflations ökningar varje år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 "En stor del av utrustningen i MOB förråden "roterar" ut bland utbildnings regementena och sedan in i förråden igen." Detta var vad jag sa typ... eller??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts