Jump to content

SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform

karon

Recommended Posts

Hade du tänkt att publicera dina beräkningar eller ska vi avfärda dem som hörsägen... :rolleyes:

Hur många fordon? Styckpris? Bataljonens organisation? Fram med siffrorna!

Gjorde bara ett snabbt överslag baserat på vad andra länder betalat:

Patria XA-360 -> Styckpris 12,5 miljoner/900 = 72 st

Mowag Piranha IIIC -> Styckpris 9 miljoner/900 = 100 st

Steyr Pandur II -> Styckpris 12,5 miljoner/900 = 72 st

Beväpning 12,7 mm OHW.

Räknade på två mekskyttebataljoner med 3x3x3 org, 11 vagnar per kompani. Med de två dyrare alternativen ramlar några rollfordon utanför ramen. Med Piranha III har man nog till i stort sett alla roller.

Bara ett exempel.

Fast nu är ju 1 000 000 000-kronorsfrågan om det verkligen är så stor brådska att ersätta XA-203.

Tja, det är ju inte bara XA-203 som skall ersättas? Sedan erbjuder ju inget av de fordon du räknat upp på långa vägar den flexibilitet och prestanda SEP gör, skulle dock vara intressant att veta vad SEP kommer kosta per styck. Driftskostnaderna är inte med i din beräkning, de siffrorna lär väl dock vara svåra att få tag på. Om det så kallade "behovet" fortfarande är både band- och hjulfordon så sitter ju Hägglunds med trumf på hand iom att de två varianterna delar så pass mycket komponenter. Faktum är väl att ingen annan tillverkare kan leverera det som initialt var försvarets behov, även om vi sett exempel på hur dessa kan ändras för att passa ekonomin och politiken...

Edited by Saerdna

• Replies 360
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Triggerpuller
Tja, det är ju inte bara XA-203 som skall ersättas? Sedan erbjuder ju inget av de fordon du räknat upp på långa vägar den flexibilitet och prestanda SEP gör, skulle dock vara intressant att veta vad SEP kommer kosta per styck. Driftskostnaderna är inte med i din beräkning, de siffrorna lär väl dock vara svåra att få tag på. Om det så kallade "behovet" fortfarande är både band- och hjulfordon så sitter ju Hägglunds med trumf på hand iom att de två varianterna delar så pass mycket komponenter. Faktum är väl att ingen annan tillverkare kan leverera det som initialt var försvarets behov, även om vi sett exempel på hur dessa kan ändras för att passa ekonomin och politiken...

Det där var precis vad jag skrev att det var. Ett exempel baserat på det snack som varit om 2 eller fler lätta meksskyttebataljoner i den framtida organisationen.

Avseende SEP:s flexibilitet med olika rollmoduler så ifrågasätter jag huruvida den överhuvudtaget är relevant. Prestandan hos ovanstående plattformar är jämförbar eller bättre än SEP-H. BAE Systems har inte presenterat några driftskostnader men jag tror knappast att det är några markanta skillnader.

Faktum kvarstår dock att det går att lösa fordonsbehovet med andra plattformar än just SEP och hade statens 900 miljoner i utvecklingskostnader gått till direktköp av fordon så visar mitt exempel vad man hade fått för pengarna. Det är mycket möjligt att utbildning, reservdelar och service ingått i priset då jag baserat priserna på andra köpares kontraktssummor.

...

Avseende SEP:s flexibilitet med olika rollmoduler så ifrågasätter jag huruvida den överhuvudtaget är relevant. Prestandan hos ovanstående plattformar är jämförbar eller bättre än SEP-H. BAE Systems har inte presenterat några driftskostnader men jag tror knappast att det är några markanta skillnader.

Faktum kvarstår dock att det går att lösa fordonsbehovet med andra plattformar än just SEP och hade statens 900 miljoner i utvecklingskostnader gått till direktköp av fordon så visar mitt exempel vad man hade fått för pengarna. Det är mycket möjligt att utbildning, reservdelar och service ingått i priset då jag baserat priserna på andra köpares kontraktssummor.

Mycket talar faktiskt för att SEP har lägre driftskostnader, inget av de fordon du räknade upp har ett elektriskt transmissionssystem. FMV skriver bla följande om detta: "Komponenterna har identifierats ha lägre vikt och volym än motsvarande komponenter ingående i mekanisk transmission. Elektriska komponenter har generellt hög verkningsgrad och lång livslängd samt kräver ett minimum av underhåll."

Oavsett vilken leverantör försvaret väljer kan man nog dessutom anta att det är billigare med ett fordonssystem än två (ett för band, ett för hjul).

Angående prestanda så kan vi tex jämföra SEPs lastförmåga med de tre vagnar du nämnde:

SEP (8 hjul) : tomvikt: 14,5 ton max last: 12,5ton 13kubik max bev. 120mm-kanon

SEP (6 hjul / band) : tomvikt: 11,5 ton max last: 6,5ton, 13kubik

Steyer Pandur (6x6): tomvikt: 12 ton max last: 3,5ton 10kubik

Piranha III: tomvikt: 11,5 ton max last: 6ton

Patria XA-360: tomvikt: 16 ton max last: 10ton 13kubik max bev. 105mm-kanon

(Siffrorna varierar lite från källa till källa, fordonen finns ju i lite olika varianter. SEP-siffrorna är från Hägglunds så de torde dock stämma exakt)

Inom vilka områden tycker du SEP är sämre?

Edited by Saerdna

Guest Triggerpuller
Mycket talar faktiskt för att SEP har lägre driftskostnader, inget av de fordon du räknade upp har ett elektriskt transmissionssystem. FMV skriver bla följande om detta: "Komponenterna har identifierats ha lägre vikt och volym än motsvarande komponenter ingående i mekanisk transmission. Elektriska komponenter har generellt hög verkningsgrad och lång livslängd samt kräver ett minimum av underhåll."

Oavsett vilken leverantör försvaret väljer kan man nog dessutom anta att det är billigare med ett fordonssystem än två (ett för band, ett för hjul).

M-16 krävde också ett minimum av underhåll enligt tillverkaren och se hur det gick inledningsvis. Det man skall komma ihåg är att FMV är legendariska när det gäller konstiga upphandlingar och när man är så himla insyltad i ett projekt förstår jag inte hur man kan förväntas vara helt opartisk. Jag kör inte med samma resonemang som vissa andra kritiska skribenter här på forumet men faktum kvarstår att det inte är tal om mogen och beprövad teknik. Dessutom är transmissionen på SEP 8x8 mekanisk.

Angående prestanda så kan vi tex jämföra SEPs lastförmåga med de tre vagnar du nämnde:

SEP (8 hjul) : tomvikt: 14,5 ton max last: 12,5ton 13kubik max bev. 120mm-kanon

SEP (6 hjul / band) : tomvikt: 11,5 ton max last: 6,5ton, 13kubik

Steyer Pandur (6x6): tomvikt: 12 ton max last: 3,5ton 10kubik

Piranha III: tomvikt: 11,5 ton max last: 6ton

Patria XA-360: tomvikt: 16 ton max last: 10ton 13kubik max bev. 105mm-kanon

(Siffrorna varierar lite från källa till källa, fordonen finns ju i lite olika varianter. SEP-siffrorna är från Hägglunds så de torde dock stämma exakt)

Inom vilka områden tycker du SEP är sämre?

Angående prestanda kan du dra bort ca 2 ton från SEP 8x8 lastkapacitet om du vill jämföra med AMV p.g.a SEP:s dåliga skyddsnivå. Lill-SEP lasta 6 ton. Steyr Pandur II som jag hade med i jämförelsen lastar 8,5 ton och har 13 kubikmeter använbart utrymme. Piranha III lastar 8,5 ton och har 12,2 kubikmeter användbart utrymme. SEP 8x8 har ett litet lastövertag även med tilläget för extrapansar dock är frågan om det skulle vara vettigt att utnyttja den potentialen eftersom tunga hjulfordon inte alltid är någon höjdare.

Angående beväpning så tror BAE Systems att de kan klämma på en 120 mm pjäs. Patria vet att de kan skjuta 105 mm kanon eftersom dom integrerat CMI:s torn på en av sina provriggar redan. Jag tror att det utan större problem skulle gå att integrera t ex OTOMelaras HITFACT torn med 120 mm pjäs på AMV m fl men eftersom Sverige har stridsvagnar så ser jag inte någon anledning till föra in en IKV på hjul i debatten.

Ett annat intressant fordon skulle kunna vara Piranha IV som matchar övriga fordon mycket bra men har en inre volym på hela 15 kubikmeter.

Jag anser att SEP inte ligger rätt i tiden och skulle hellre se att det köps in fler CV90 chassin, Patgb 203, Bv309 alt BV-S10. Till detta kan sedan fogas Galten om den nu någonsin börjar fungera, om inte krävs kanske en ny upphandling. Slutligen ett mindre antal MRAP-fordon.

BAE Systems kan återkomma med SEP, the system of systems kring 2030. :dribble:

...

Angående prestanda kan du dra bort ca 2 ton från SEP 8x8 lastkapacitet om du vill jämföra med AMV p.g.a SEP:s dåliga skyddsnivå. Lill-SEP lasta 6 ton. Steyr Pandur II som jag hade med i jämförelsen lastar 8,5 ton och har 13 kubikmeter använbart utrymme. Piranha III lastar 8,5 ton och har 12,2 kubikmeter användbart utrymme. SEP 8x8 har ett litet lastövertag även med tilläget för extrapansar dock är frågan om det skulle vara vettigt att utnyttja den potentialen eftersom tunga hjulfordon inte alltid är någon höjdare.

...

Nu pratar du om den 8-hjuliga Panduren och jag om den 6-hjuliga. Det är väl den 6-hjuliga vi skall jämföra lill-SEP med och Panduren är ju klart sämre.

2,5 ton mindre last fast den är 0,6 meter längre om jag räknat rätt.

Piranhan (det är väl IIIC du menar?) och Patrian är ju båda 8-hjulingar och det är väl egentligen med andra sexhjulingar och lättare bandfordon vi skall jämföra med eftersom det är ett mindre fordon försvaret tänkt köpa in (Piranha IV är ju också en storlek för stor).

Dock är det ju intressant att SEP 8x8 klarar att lasta mer jämfört med de andra trots att den är ca 1,5 meter kortare, detta även med ditt extrapansar på 2 ton. Sedan har du ju helt rätt i att den inte har elektrisk transmission (ingen osäker ny teknik) så antar jag att du tycker den är hur bra som helst?

Har du info/källor på SEPs dåliga skyddsnivå och att det krävs 2 ton för att det skall bli jämförbart med Patrian? Separationen av chassie och rollmodul innebär ju dessutom i sig ett förbättrat bottenskydd.

Jag kramar inte SEP av sentimentala eller patriotiska skäl, men jag har inte hittat något annat fordon på 6 meter som ens kommer i närheten av SEPs prestanda. Någon fordonsfamilj med band och hjulvarianter eller rollmoduler har jag inte heller sett några konkurrenter som har.

Till sist vill jag bara säga att jag tycker att SEP ligger rätt i tiden och sen så har jag hört om ett amerikanskt vapen för 30 år sedan som INTE hade barnsjukdomar och så vet ju alla att FMV lyckats med många projekt tidigare... :dribble:

Guest Triggerpuller
Nu pratar du om den 8-hjuliga Panduren och jag om den 6-hjuliga. Det är väl den 6-hjuliga vi skall jämföra lill-SEP med och Panduren är ju klart sämre.

2,5 ton mindre last fast den är 0,6 meter längre om jag räknat rätt.

Piranhan (det är väl IIIC du menar?) och Patrian är ju båda 8-hjulingar och det är väl egentligen med andra sexhjulingar och lättare bandfordon vi skall jämföra med eftersom det är ett mindre fordon försvaret tänkt köpa in (Piranha IV är ju också en storlek för stor).

Dock är det ju intressant att SEP 8x8 klarar att lasta mer jämfört med de andra trots att den är ca 1,5 meter kortare, detta även med ditt extrapansar på 2 ton. Sedan har du ju helt rätt i att den inte har elektrisk transmission (ingen osäker ny teknik) så antar jag att du tycker den är hur bra som helst?

Har du info/källor på SEPs dåliga skyddsnivå och att det krävs 2 ton för att det skall bli jämförbart med Patrian? Separationen av chassie och rollmodul innebär ju dessutom i sig ett förbättrat bottenskydd.

Jag kramar inte SEP av sentimentala eller patriotiska skäl, men jag har inte hittat något annat fordon på 6 meter som ens kommer i närheten av SEPs prestanda. Någon fordonsfamilj med band och hjulvarianter eller rollmoduler har jag inte heller sett några konkurrenter som har.

Till sist vill jag bara säga att jag tycker att SEP ligger rätt i tiden och sen så har jag hört om ett amerikanskt vapen för 30 år sedan som INTE hade barnsjukdomar och så vet ju alla att FMV lyckats med många projekt tidigare... :surprise:

Fast nu har ju faktiskt staten dragit sig ur SEP-programmet med eventuella bindningar till 6x6-hjuliga fordon som fanns i det. Det låter för övrigt intressant, jag har aldrig hört annat än att dom 6x6-hjuliga körriggar som tillverkades var just det och att serieversionen skulle ha 8x8.

Därutöver kommer det kanske att göras en helt ny upphandling av fordon i en nära framtid och då ser jag inte varför man skulle låsa sig till 6x6. Egentligen ser jag ju som jag nämnt tidigare inte någon anledning till att dra igång ett nytt jätteprojekt och införa ett helt nytt fordonssystem med alla omkostnader det medför när man faktiskt kan klara sig med fler av vad man redan har. SEP 8x8 är i stort sett samma sak som sina konkurrenter. Billigast bör vinna enligt mig.

Åsikterna om SEP:s skyddsnivå bottnar i det faktum att BAE Systems själva hävdar att det krävs ett 1,5 tons kit för att komma upp skydd mot 14,5 mm pansarprojektil i front och på sidorna men jag tycker att 2 ton låter mer realistiskt, plåten är grymt tunn på dom SEP jag sett. Slutsatsen om AMV:s skyddsnivå har jag dragit av det faktum att polackerna valde en lättare variant med lägre skyddsnivå för sitt Rosomak-program då man monterat ett HITFIST-torn från OTOMelara men ändå ville ha kvar förmågan till att simma. När man så uppgraderade pansaret så sades det att nu skulle man uppnå samma skyddsklass som den vanliga APC-versionen utan torn. Det visade sig att de tester man gjorde var med 14,5 som referensram.

Utan tvekan så är det här det enda projektet förutom amerikanska FCS som skall använda elektrisk drift och samma komponenter i en band resp en hjulmodell. Men då är som sagt tidigare den stora pengfrågan: Är det här rätt lösning? Är det här den mest kostnadseffektiva lösningen? Finns det några alternativa lösningar? Köps det för att behovet är så stort eller köps det för att gynna försvarsindustrin.

På många låter det ju som att får man inte köpa nu, NU!, NUU! Ja, då kommer hela armén att tvärdö av slaganfall.

FMV har skött en del projekt bra. Stridsfordon 90-familjen och Leopard-familjen är ju bevis på det. Däremot så blir jag ju lite mörkrädd när jag tänker på vissa sydafrikanska jeepar, turkiska containrar, tyska minibussar samt en helikopteraffär som avgjordes med mutor. Vilket resulterade i ett antal dyra franska helikoptrar som för samma peng hade genererat en massa amerikanska diton varav några med två rotorer och som man kan stoppa in en normalstor svensk villa i. Betydligt snabbare in i tjänst än dom franska också samt med nöjdare brukare.

(Och det var Piranha IIIC jag syftade på i tidigare inlägg)

...

Fast nu har ju faktiskt staten dragit sig ur SEP-programmet med eventuella bindningar till 6x6-hjuliga fordon som fanns i det. Det låter för övrigt intressant, jag har aldrig hört annat än att dom 6x6-hjuliga körriggar som tillverkades var just det och att serieversionen skulle ha 8x8.

...

8x8-versionen togs fram i elfte timmen när man ändrade FRES-specarna mot tyngre fordon. De tyckte även att den elektriska trransmissionen var för obeprövad. Det svenska behovet gällde just ett lättare enhetsfordon, bla så kan man läsa på FMVs hemsida att det från början gällde "ersättare till i första hand de 6700 bandvagnar (bv 202 och bv 206) som krävde omsättning i perioden 2000-2005 (6700 SEP... :surprise: ) ".

Att köpa fler stridsfordon 90 eller stora 8-hjulingar är alltså inget verkligt alternativ (om nu "behovet" ligger kvar).

...

Därutöver kommer det kanske att göras en helt ny upphandling av fordon i en nära framtid

...

Finns det några alternativa lösningar? Köps det för att behovet är så stort eller köps det för att gynna försvarsindustrin.

På många låter det ju som att får man inte köpa nu, NU!, NUU! Ja, då kommer hela armén att tvärdö av slaganfall.

...

Ja, vi skall ju inte köpa fordon för att det gynnar försvarsindustrin. Men visst är det bråttom för dem som försöker rädda SEP, försvarets materielproduktionschef har ju sagt att det kommer ske en upphandling i år eller nästa år. Nu vet väl ingen vad "behovet" är eller hur mycket pengar det skall handlas för men om resultatet blir att vi köper in ett stort antal fordon från hyllan så blir det väl inga mer fordonsinköp de närmsta 20 åren och då ser det väl mörkt ut för SEP även om Hägglunds kan vara med i upphandligen på samma sätt som sina konkurrenter.

Jag tycker fortfarande det ser ljust ut för SEP, trots miljardrullningarna i försvaret den senaste tiden så har ingen skugga fallit på SEP. När SEP nu framhävs som en miljardsparare och tom kassako (försvaret äger konceptet och det pratas om royaltypengar från Hägglunds) så får man väl hoppas att man tänker till ordentligt innan man dödar SEP helt och hållet. Tror dock att det krävs ett beslut på högsta politiska nivå (extra anslag, avsteg från budget etc.).

...

SEP 8x8 är i stort sett samma sak som sina konkurrenter. Billigast bör vinna enligt mig.

...

Fast 1,5-1,7 meter kortare. Ganska avgörande när man fraktar fordon medelst fartyg tex.

Guest Triggerpuller
8x8-versionen togs fram i elfte timmen när man ändrade FRES-specarna mot tyngre fordon. De tyckte även att den elektriska trransmissionen var för obeprövad. Det svenska behovet gällde just ett lättare enhetsfordon, bla så kan man läsa på FMVs hemsida att det från början gällde "ersättare till i första hand de 6700 bandvagnar (bv 202 och bv 206) som krävde omsättning i perioden 2000-2005 (6700 SEP... :mellow: ) ".

Att köpa fler stridsfordon 90 eller stora 8-hjulingar är alltså inget verkligt alternativ (om nu "behovet" ligger kvar).

Det första visste jag men efter att ha hört vissa på BAE Systems orera och sedan jämfört med vilka krav eventuella roller skulle ställa på chassit utgår jag från att 8x8 är det enda vettiga alternativet när det kommer till hjulversionen. Avseende själva behovet eller specifikationer som krävs så finns det ju ingen anledning till att låsa sig vid vad som gällde i början av 90-talet. Men det tror jag att du redan påpekat.

Det reella behovet i dagsläget skulle bäst lösas med mer av samma. Ett enkelt Strf-90 chassi, några fler Patgb 202/203 och nån enstaka Bv 309. Folk glömmer att en REMO för Strf 90-familjen borde komma upp på tapeten om några år och då blir det lätt jobbigt om man bränt alla slantarna på SEP, sagda REMO skulle ev kunna samordnas med Finland och Norge och därigenom uppnå stora samordningsvinster. Skulle Sverige köpa SEP tror jag tyvärr att man blir ett unikum eftersom det i övrigt inte finns nån marknad i dagsläget. USMC:s MPC-program är undantaget.

Men tittar man på exv banddelen av FRES så tror jag mer på CV90 än SEP-B.

Ja, vi skall ju inte köpa fordon för att det gynnar försvarsindustrin. Men visst är det bråttom för dem som försöker rädda SEP, försvarets materielproduktionschef har ju sagt att det kommer ske en upphandling i år eller nästa år. Nu vet väl ingen vad "behovet" är eller hur mycket pengar det skall handlas för men om resultatet blir att vi köper in ett stort antal fordon från hyllan så blir det väl inga mer fordonsinköp de närmsta 20 åren och då ser det väl mörkt ut för SEP även om Hägglunds kan vara med i upphandligen på samma sätt som sina konkurrenter.

Dock tror jag att det är just det som kommer att ske om jag känner svensk upphandlingspolitik rätt. Om man tittar på den organisation som finns går det rätt enkelt att bena ut vad själva behovet är genom att jämföra med nuvarande fordonspark. Anledningen till att jag sa 2030 halvt på skämt, halvt på allvar tidigare är just att det kanske är det som är realiteten för BAE Systems Hägglunds. På grund av en ändrad försvarspolitik med där tillhörande minskad budget finns det helt enkelt inget ekonomiskt utrymme för en stor SEP-order i Sverige och då får man fokusera på att den nya teknik som fanns SEP-projektet får lov att leva vidare i form av mindre lösningar som kanske integreras i den befintliga fordonsparken vid en eventuell renovering som Erik G sa tidigare i tråden. Nästa stora fordonsskifte borde enligt mej komma kring om nu Sverige och FM finns kvar. Därmed får Hägglunds lov att suga på ramarna och vidareutveckla konceptet, göra det mer robust och kanske lite större samtidigt som man fortsätter leva på sina bandvagnar(UK, NL), CV90 (DK, NL, UK, PL?) och om man har tur Thor-ordern till USMC.

Jag tycker fortfarande det ser ljust ut för SEP, trots miljardrullningarna i försvaret den senaste tiden så har ingen skugga fallit på SEP. När SEP nu framhävs som en miljardsparare och tom kassako (försvaret äger konceptet och det pratas om royaltypengar från Hägglunds) så får man väl hoppas att man tänker till ordentligt innan man dödar SEP helt och hållet. Tror dock att det krävs ett beslut på högsta politiska nivå (extra anslag, avsteg från budget etc.).

Förhoppningsvis ligger bollen inte mer hos politikerna utan hos tillverkaren. Blir det royalties eller överlämnande av äganderätten till BAE Systems? Ja, vi får väl se.

Fast 1,5-1,7 meter kortare. Ganska avgörande när man fraktar fordon medelst fartyg tex.

Fast är jag uppköpare är några miljoner hit eller dit viktigare än nån meter hit eller dit. Nu kan jag ju inte med säkerhet säga att SEP är så fantastiskt mycket dyrare, men skulle någon bli förvånad? Svensk krigsmateriel tenderar att vara snordyr, i alla fall för Sverige.

Svensk krigsmateriel tenderar att vara snordyr, i alla fall för Sverige.

Om du ser i ett försvarsbudgetperspektiv så kanske.. fast försvarsmateriel upphandlas ju via offerter där priset är en viktig faktor, så jag är inte så säker på att svensk utrustning är dyrare än jämförbar utländsk. Uppenbarligen är den konkurrenskraftigt prissatt vid export, eftersom vi trots allt exporterar rätt mycket krigsmateriel.

I ett nationalekonomiskt perspektiv så går ju pengarna runt och kommer till stor del tillbaka till staten genom skatter om man köper svenskt. Men det betyder ju inte att ett kontrakt med en utländsk firma behöver vara negativt heller, då man kan ha motköpsavtal etc.

Det gäller att se "den stora bilden" helt enkelt, och av den kunna avgöra vad som blir bäst.

/E

Fast är jag uppköpare är några miljoner hit eller dit viktigare än nån meter hit eller dit. Nu kan jag ju inte med säkerhet säga att SEP är så fantastiskt mycket dyrare, men skulle någon bli förvånad? Svensk krigsmateriel tenderar att vara snordyr, i alla fall för Sverige.

Icke sa nicke. Läs på om hur upphandlingar genomförs och tänk om. Heter för övrigt upphandlare, och inte uppköpare (däremot finns inköpare).

Guest Triggerpuller
Icke sa nicke. Läs på om hur upphandlingar genomförs och tänk om. Heter för övrigt upphandlare, och inte uppköpare (däremot finns inköpare).

Eftersom SEP-programmet i dess tidigare form inte hade sin upprinnelse i en upphandling känns det smått irrelevant att diskutera hur upphandlingar går till.

Storsvenskeri tas bäst via pm.

Eftersom SEP-programmet i dess tidigare form inte hade sin upprinnelse i en upphandling känns det smått irrelevant att diskutera hur upphandlingar går till.

Storsvenskeri tas bäst via pm.

Om du väljer att använda fel ord (och felaktigt beskriva processen) så är det lämpligt att ta det offentligt, så att ingen annan luras. SEP (precis som alla vapensystem) blev till i en process där i princip varje del genomfördes som en upphandling enligt LOU (undantaget är projektspecifikationer som skapas i samråd med saksida, i det här fallet FM). Även projektspecifikationsprocessen kan innehålla upphandlingar (om särskild kompetens utifrån erfordras).

Avseende att svensk militärutrustning blir dyrare än utländsk COTS så är även detta felaktigt. Jag hänvisar bland annat till "Alis volat propriis : a study of military aircraft procurement" av Andreas Rosboch som finns att låna på Handelshögskolan i Stockholms bibliotek.

Om du väljer att hävda att priset är viktigare än kravspecifikationen vid en upphandling utförd av en "uppköpare" så har du mycket dåligt grepp över hur anskaffningar går till.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Detta kan vara av visst relaterat intresse.

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=4265

/ Karon

Ja nu får de allt börja räkna inne på BAE Systems/Hägglunds, hoppas att FM vågar sätta hårda ramar nu bara.

Ett fast pris för fordon+industiunderhåll+utvekling/byggnation utslaget på fordonets livslängd. Sedan ett bra val som passar oss men där faktist priser sperlar en viktig roll. Sedan om detta visar sig vara SEP så kan vi alla sitta här och jubla.

OT....ska man ta bort alla Bv309 (Bv206S) eller är det jag som läser detta textrad för oradagrant.

The new vehicles will replace a number of of vehicle families in use; among these are PBV302, MT-LB, BV206(S) and PASI AX-180/202/203
Det vore synt att gå misste om ett fordon som är så mångsafiterat och användbart som Bv309....OT

OT....ska man ta bort alla Bv309 (Bv206S) eller är det jag som läser detta textrad för oradagrant.
The new vehicles will replace a number of of vehicle families in use; among these are PBV302, MT-LB, BV206(S) and PASI AX-180/202/203
Det vore synt att gå misste om ett fordon som är så mångsafiterat och användbart som Bv309....OT

Läs: "Splitterskyddad EnhetsPlattform.

Då ekonomerna räknar på det så kommer nog 309 gå i graven rätt fort eftersom ett av målen är att man inte skall använda flera olika typer av fordon i Försvarsmaktens fordonspark. Bland annat samma reservdelar till merparten av fordonen..etc...

Läs: "Splitterskyddad EnhetsPlattform.

Då ekonomerna räknar på det så kommer nog 309 gå i graven rätt fort eftersom ett av målen är att man inte skall använda flera olika typer av fordon i Försvarsmaktens fordonspark. Bland annat samma reservdelar till merparten av fordonen..etc...

Jobbit att just Amf tagit in fodonet i sin bataljon och ser en lång framtid med detta fodon, Inte kommer vi att skaffa ett ny Splitterskyddad EnhetsPlattform som får platts på en trossfärja som BV309:a gör! Jag kan räkna upp fler områden där en Bv309 är ett bärre val frodon än en tyngre variant. Jag trodde vi skulle köpa fordon som passa till vårt försvar inte ändra vårt försvar för att passa våra fordon.

Sedan tror jag nog att jag tolkar texten lite snävt då jag tror att just Bv309 kommer att försvinna inom de lätta mek och den tyngre stridstrossen men inte helt ur FM. (men det är bara de vibar jag har fått)

Edited by 3924

Så man ska då alltså ta bort BV309 men inte 308 ???

Känns som fel ände isf :rolleyes:

Eftersom ingenting är klart än så vet nog ingen helt klart vad SEP (eller vad det nu blir) ska ersätta i detalj. Vissa förband kommer nog att använda Bv309 och andra Bv-varianter ett bra tag till. Se bara på Pbv302 asom fortfarande används av vissa förband trots att va har haft Strf90 ett ganska bra tag nu.

Vad jag förstår är det först och främst de lätta mekaniserade bataljonerna som ska använda SEPen. Alltså är det just Pbv302 som trupptransport och funktionsfordon som ska ersättas. Även andra funktionsfordon av Pbv401, Patgb203 och Bv-varianter är väl tänkt att ersättas med SEP.

Edited by Jända

• 1 month later...

En fråga, om försvarsmakten nu köper SEP, skulle de då vara möjligt att placera RBS 15 mk III där bak. Har kollar vikt o längde o lite så o de verka inte vara nått problem. Då har man ju en MLRS funktion som även skulle fungera utmärkt som KA. Är det möjligt och tror ni det är något som försvarsmakten kommer titta närmare på? Funderade också att priset på en RBS 15 mk 3 kanske är så pass mycke högre än en ATACMS långdistans missil som används utav M270 med en räckvidd på ca 300km?

• 4 weeks later...
Sep Får en ny chans

Hägglunds får en ny chans till miljardordern på runt 300 stridsfordon till det svenska försvaret.Men spelreglerna har ändrats. För att vinna nu måste Sep besegra sina konkurrenter på världsmarknaden.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_moto...ticle370820.ece

Se där ja!

bae_cimg_sep_demo_home_latestReleased_bae_cimg_sep_demo_home_WideHero.jpg

Lite nya färger så ser den finare ut!

Aktivt pansar sitter på som klarade 2st rpg-7 lätt som en plätt.

Det blir nog en sep i alla fall, ganska snart till och med!

• 2 weeks later...

Ibland undrar jag om allt för välgjorda teknikdemonstratorer stjälper mer en de hjälper... "Många" tror att det är en färdig produkt på bilden, men det är väl en prototyp, som inte ens är byggd efter modulkonceptet... Nåja, det gäller att trigga igång allmänheten och inköpare på FMV så att de ropar efter en seriebeställning, och då brukar man av tradition "börja om från början" eftersom prototyper inte lämpar sig för serietillverkning.

Dock måste jag erkänna att "kollegorna" har tagit fram demonstratorer och prototyper som ser bra ut.

• 1 month later...
  • henke changed the title to SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform