Vildmannen Posted December 10, 2006 Report Share Posted December 10, 2006 Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung http://expressen.se/index.jsp?a=786985 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PokerJoel Posted December 10, 2006 Report Share Posted December 10, 2006 Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung http://expressen.se/index.jsp?a=786985 Jag gissar vilt: P10, Norra fältet. Lastbilen på väg nordväst på Vansövägen, till ICA Granbecks i Fogdö kanske? CV90 kommer från Hålby? Snygg undanmanöver av lastbilschaffisen! Kan jag i all fall säga utan att gissa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted December 10, 2006 Report Share Posted December 10, 2006 Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung http://expressen.se/index.jsp?a=786985 Jag gissar vilt: P10, Norra fältet. Lastbilen på väg nordväst på Vansövägen, till ICA Granbecks i Fogdö kanske? CV90 kommer från Hålby? Snygg undanmanöver av lastbilschaffisen! Kan jag i all fall säga utan att gissa. Frågan är om CV90 föraren hade glömt att ta med sin hjärna Sett från filmarens håll verkar det vara STOPP-plikt för CV90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogfighter Posted December 10, 2006 Report Share Posted December 10, 2006 (edited) Spontan reaktion: Jösses! Mer nära stora rubriker och pressmeddelande från FM går det nog inte att komma. Sjukt lite marginal för ICA-chaffisens 2,60 m breda bil! Låter i klippet som att vagnen gasar på rätt duktigt för att sedan pallnita så någon tappade visst uppfattningen om såväl tid, rum som väglag. Nåväl, hade varit rätt intressant att höra vad som sas i vagnen direkt efter att den stannat... EDIT: Tillägg Edited December 10, 2006 by Fogfighter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarec Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Spontan reaktion: Jösses! Mer nära stora rubriker och pressmeddelande från FM går det nog inte att komma. Sjukt lite marginal för ICA-chaffisens 2,60 m breda bil! Låter i klippet som att vagnen gasar på rätt duktigt för att sedan pallnita så någon tappade visst uppfattningen om såväl tid, rum som väglag. Nåväl, hade varit rätt intressant att höra vad som sas i vagnen direkt efter att den stannat... EDIT: Tillägg Instämmer! och om det var något befäl i vagnen? Undrar nog vad som hade blivit kvar av lastbilen om det tragiska hade inträffat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Vid just den här händelsen brast vagnchefen i observation och kommenderade föraren halt för sent. Expressen Min uppfattning är att det är föraren, och inte vagnchefen, som har gjort fel. Innan passage av väg ska föraren genom kommandot "Anmäl vägen fri" begära att vagnchefen kontrollerar om vägen är fri. Det vore helt absurt om det ligger i vagnchefens ansvar att i detalj kontrollera förarens vägval. Jag agerade utifrån ovanstående under min värnplikt... Har de lagt orättvist mycket ansvar på vagnchefen eller har jag brister i mitt resonemang? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Hmm... det klonkar till lite granna... touchar CV90:n lastbilen månne? /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 (edited) Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung. Sådant är svårt att se på en så lågupplöst video... dessutom är en "touche" inte samma sak som en krock. Kan ha varit detaljer som slog ihop och böjdes utan att gunga fordonet för det. /J Edited December 11, 2006 by J-Star Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Jag skulle sätta mina slantar på att det är lastbilen som går ner i en håla i vägkanten eller liknande, och därav ljudet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
optimus Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung. Sådant är svårt att se på en så lågupplöst video... dessutom är en "touche" inte samma sak som en krock. Kan ha varit detaljer som slog ihop och böjdes utan att gunga fordonet för det. /J eldröret står du i klockan 12 och de är ju lite längre än vagnen och om nått tog i så borde de ju vara eldröret men man ser ingen färg eller nått på de efter. kan dessutom vara ljud från när vagnen går från att bromsa med låsta band på snö till asfalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Vid just den här händelsen brast vagnchefen i observation och kommenderade föraren halt för sent. Expressen Min uppfattning är att det är föraren, och inte vagnchefen, som har gjort fel. Innan passage av väg ska föraren genom kommandot "Anmäl vägen fri" begära att vagnchefen kontrollerar om vägen är fri. Det vore helt absurt om det ligger i vagnchefens ansvar att i detalj kontrollera förarens vägval. Jag agerade utifrån ovanstående under min värnplikt... Har de lagt orättvist mycket ansvar på vagnchefen eller har jag brister i mitt resonemang? Självklart är det föraren som gjort fel och inte observerat stoppskylten. Att sen inte skytten eller VC är uppluckad för att hjälpa till vid passagen av allmän väg är även det IG. Nu sitter iofs VC i paraplyläge men det är inte tillräckligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MastY Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Instämmer! och om det var något befäl i vagnen? Undrar nog vad som hade blivit kvar av lastbilen om det tragiska hade inträffat? Jag undrar även vad som hade hänt med de 6(?) gubbar som stod upprätt med luckan uppe bak på vagnen, de skulle nog ha fått sig en smäll även de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 Om det hade blivit krock hade största risken nog varit för gubbarna som stod uppluckade att bli rejält klämda av delar av lastbilen. Chaffisen hade klarat sig (om han hade bälte) eftersom hytten är högre än CV'n. Och VC, Förare, Skytt hade klarat sig helt enkelt tack vare att de befinner sig i en plåtlåda modell Hållfast. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 Jag kommer inte ihåg någonting om "Anmäl vägen fri" från när jag låg inne. DOCK så stannade man ALLTID vid passage av vägar modell (här kan det finnas civilister) och körde man längs sådana vägar då var det bara att montera på backspeglarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 (edited) Och VC, Förare, Skytt hade klarat sig helt enkelt tack vare att de befinner sig i en plåtlåda modell Hållfast. /J Fast nu snackar vi en lastbil som i stora slängar borde väga lika mycket som stridsfordonet, iaf om den är lastad. Hastigheten är lite svårbedömd men jag skulle säga minst 50 km/h i passeringsögonblicket. Till skillnad från lastbilen finns det inga deformationszoner i stridsfordonet och inredningen bör väl klassas som allt annat än mjuk... Därtill har man inga säkerhetsbälten. Jag skulle, utan egentligt stöd, vilja påstå att besättningen skulle få sig en rejält oskön resa inne i vagnen. Edit: När ska det förbaskade tangentbordet lära sig stava? Edited December 12, 2006 by Lerede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 ??????? inga säkerhersbälten? Jag skulle inte ha velat köra stridsfordon om det inte fanns sådana. Det finns definitivt bälten på samtliga stolar i fordonet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 ??????? inga säkerhersbälten? Jag skulle inte ha velat köra stridsfordon om det inte fanns sådana. Det finns definitivt bälten på samtliga stolar i fordonet. Och dom används inte alltid så flitigt i tornet. Dom är i vägen samt att dom ibland fastnar i kransen och då är det direkt oskönt om man har det på sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.