Jump to content
Sign in to follow this  
Vildmannen

Stridsfordon 90 nära krocka med lastbil 2006

Recommended Posts

Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung :clap:

http://expressen.se/index.jsp?a=786985

 

Jag gissar vilt:

P10, Norra fältet. Lastbilen på väg nordväst på Vansövägen, till ICA Granbecks i Fogdö kanske? CV90 kommer från Hålby?

 

Snygg undanmanöver av lastbilschaffisen! Kan jag i all fall säga utan att gissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung :tveka:

http://expressen.se/index.jsp?a=786985

 

Jag gissar vilt:

P10, Norra fältet. Lastbilen på väg nordväst på Vansövägen, till ICA Granbecks i Fogdö kanske? CV90 kommer från Hålby?

 

Snygg undanmanöver av lastbilschaffisen! Kan jag i all fall säga utan att gissa.

Frågan är om CV90 föraren hade glömt att ta med sin hjärna :banghead::banghead:

Sett från filmarens håll verkar det vara STOPP-plikt för CV90.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spontan reaktion: Jösses! Mer nära stora rubriker och pressmeddelande från FM går det nog inte att komma. Sjukt lite marginal för ICA-chaffisens 2,60 m breda bil!

 

Låter i klippet som att vagnen gasar på rätt duktigt för att sedan pallnita så någon tappade visst uppfattningen om såväl tid, rum som väglag. Nåväl, hade varit rätt intressant att höra vad som sas i vagnen direkt efter att den stannat...

 

EDIT: Tillägg

Edited by Fogfighter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spontan reaktion: Jösses! Mer nära stora rubriker och pressmeddelande från FM går det nog inte att komma. Sjukt lite marginal för ICA-chaffisens 2,60 m breda bil!

 

Låter i klippet som att vagnen gasar på rätt duktigt för att sedan pallnita så någon tappade visst uppfattningen om såväl tid, rum som väglag. Nåväl, hade varit rätt intressant att höra vad som sas i vagnen direkt efter att den stannat...

 

EDIT: Tillägg

Instämmer! och om det var något befäl i vagnen?

Undrar nog vad som hade blivit kvar av lastbilen om det tragiska hade inträffat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vid just den här händelsen brast vagnchefen i observation och kommenderade föraren halt för sent.
Expressen

 

Min uppfattning är att det är föraren, och inte vagnchefen, som har gjort fel. Innan passage av väg ska föraren genom kommandot "Anmäl vägen fri" begära att vagnchefen kontrollerar om vägen är fri. Det vore helt absurt om det ligger i vagnchefens ansvar att i detalj kontrollera förarens vägval.

 

Jag agerade utifrån ovanstående under min värnplikt...

 

Har de lagt orättvist mycket ansvar på vagnchefen eller har jag brister i mitt resonemang?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest J-Star
Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung.

Sådant är svårt att se på en så lågupplöst video... dessutom är en "touche" inte samma sak som en krock. Kan ha varit detaljer som slog ihop och böjdes utan att gunga fordonet för det.

 

/J

Edited by J-Star

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle sätta mina slantar på att det är lastbilen som går ner i en håla i vägkanten eller liknande, och därav ljudet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung.

Sådant är svårt att se på en så lågupplöst video... dessutom är en "touche" inte samma sak som en krock. Kan ha varit detaljer som slog ihop och böjdes utan att gunga fordonet för det.

 

/J

eldröret står du i klockan 12 och de är ju lite längre än vagnen och om nått tog i så borde de ju vara eldröret men man ser ingen färg eller nått på de efter.

kan dessutom vara ljud från när vagnen går från att bromsa med låsta band på snö till asfalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vid just den här händelsen brast vagnchefen i observation och kommenderade föraren halt för sent.
Expressen

 

Min uppfattning är att det är föraren, och inte vagnchefen, som har gjort fel. Innan passage av väg ska föraren genom kommandot "Anmäl vägen fri" begära att vagnchefen kontrollerar om vägen är fri. Det vore helt absurt om det ligger i vagnchefens ansvar att i detalj kontrollera förarens vägval.

 

Jag agerade utifrån ovanstående under min värnplikt...

 

Har de lagt orättvist mycket ansvar på vagnchefen eller har jag brister i mitt resonemang?

Självklart är det föraren som gjort fel och inte observerat stoppskylten.

Att sen inte skytten eller VC är uppluckad för att hjälpa till vid passagen av allmän väg är även det IG.

Nu sitter iofs VC i paraplyläge men det är inte tillräckligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Instämmer! och om det var något befäl i vagnen?

Undrar nog vad som hade blivit kvar av lastbilen om det tragiska hade inträffat?

 

 

Jag undrar även vad som hade hänt med de 6(?) gubbar som stod upprätt med luckan uppe bak på vagnen, de skulle nog ha fått sig en smäll även de.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest J-Star

Om det hade blivit krock hade största risken nog varit för gubbarna som stod uppluckade att bli rejält klämda av delar av lastbilen. Chaffisen hade klarat sig (om han hade bälte) eftersom hytten är högre än CV'n. Och VC, Förare, Skytt hade klarat sig helt enkelt tack vare att de befinner sig i en plåtlåda modell Hållfast.

 

/J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg någonting om "Anmäl vägen fri" från när jag låg inne. DOCK så stannade man ALLTID vid passage av vägar modell (här kan det finnas civilister) och körde man längs sådana vägar då var det bara att montera på backspeglarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Och VC, Förare, Skytt hade klarat sig helt enkelt tack vare att de befinner sig i en plåtlåda modell Hållfast.

 

/J

Fast nu snackar vi en lastbil som i stora slängar borde väga lika mycket som stridsfordonet, iaf om den är lastad. Hastigheten är lite svårbedömd men jag skulle säga minst 50 km/h i passeringsögonblicket. Till skillnad från lastbilen finns det inga deformationszoner i stridsfordonet och inredningen bör väl klassas som allt annat än mjuk... Därtill har man inga säkerhetsbälten.

 

Jag skulle, utan egentligt stöd, vilja påstå att besättningen skulle få sig en rejält oskön resa inne i vagnen.

 

Edit: När ska det förbaskade tangentbordet lära sig stava?

Edited by Lerede

Share this post


Link to post
Share on other sites

??????? inga säkerhersbälten?

Jag skulle inte ha velat köra stridsfordon om det inte fanns sådana.

Det finns definitivt bälten på samtliga stolar i fordonet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
??????? inga säkerhersbälten?

Jag skulle inte ha velat köra stridsfordon om det inte fanns sådana.

Det finns definitivt bälten på samtliga stolar i fordonet.

Och dom används inte alltid så flitigt i tornet. Dom är i vägen samt att dom ibland fastnar i kransen och då är det direkt oskönt om man har det på sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By henke
      Påbörjar en ny tråd för länkning av militära filmklipp som kan vara av intresse på internet


      Hittade denna på YouTube,
      Min favoritlåt från filmen Team America i ackompanjemang av Irakbilder.
      Gillar när de rabblar upp saker från America; SUSHI, Christmas,......BOOKS.
       
       
    • By komplettepost
      Någon som vet om det är möjligt att ladda telefonen i vagnen? Kan tänka mig att det behövs någon form av adapter.
    • By Darkwand
      http://www.patricksaviation.com/videos/zimolaviation/4376/
       
      Ser väldigt proffesionellt filmat ut, en kommentar säger att det är samma filmare som i Top Gun och det är lite av samma stil
    • Guest
      By Guest
      Se videofilmerna, t.ex. "Destruction of Armored Vehicles". Mysigt värre, jag vete fan varför men ryssarna verkar gilla att sitta på taket av APC:n.. och flyger således i luften när fordonet går på en mina. "Attacks of the mujahideen" .. "Operations of the mujahideen"
       
      This is the real stuff grabbar. Så här jävligt är det i krig. O jag som är krigsplacerad på en Pbv 401.. hmm, känns inte betryggande.
       
      DOMÄNEN DÖD
    • By Perman
      Vad tror ni? Är det fejkat eller inte? Hur kan man undgå att brännas av jetstrålen?
       
      /Per
×
×
  • Create New...