Jump to content

Recommended Posts

Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung :clap:

http://expressen.se/index.jsp?a=786985

 

Jag gissar vilt:

P10, Norra fältet. Lastbilen på väg nordväst på Vansövägen, till ICA Granbecks i Fogdö kanske? CV90 kommer från Hålby?

 

Snygg undanmanöver av lastbilschaffisen! Kan jag i all fall säga utan att gissa.

Link to post
Share on other sites

Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung :tveka:

http://expressen.se/index.jsp?a=786985

 

Jag gissar vilt:

P10, Norra fältet. Lastbilen på väg nordväst på Vansövägen, till ICA Granbecks i Fogdö kanske? CV90 kommer från Hålby?

 

Snygg undanmanöver av lastbilschaffisen! Kan jag i all fall säga utan att gissa.

Frågan är om CV90 föraren hade glömt att ta med sin hjärna :banghead::banghead:

Sett från filmarens håll verkar det vara STOPP-plikt för CV90.

Link to post
Share on other sites

Spontan reaktion: Jösses! Mer nära stora rubriker och pressmeddelande från FM går det nog inte att komma. Sjukt lite marginal för ICA-chaffisens 2,60 m breda bil!

 

Låter i klippet som att vagnen gasar på rätt duktigt för att sedan pallnita så någon tappade visst uppfattningen om såväl tid, rum som väglag. Nåväl, hade varit rätt intressant att höra vad som sas i vagnen direkt efter att den stannat...

 

EDIT: Tillägg

Edited by Fogfighter
Link to post
Share on other sites
Spontan reaktion: Jösses! Mer nära stora rubriker och pressmeddelande från FM går det nog inte att komma. Sjukt lite marginal för ICA-chaffisens 2,60 m breda bil!

 

Låter i klippet som att vagnen gasar på rätt duktigt för att sedan pallnita så någon tappade visst uppfattningen om såväl tid, rum som väglag. Nåväl, hade varit rätt intressant att höra vad som sas i vagnen direkt efter att den stannat...

 

EDIT: Tillägg

Instämmer! och om det var något befäl i vagnen?

Undrar nog vad som hade blivit kvar av lastbilen om det tragiska hade inträffat?

Link to post
Share on other sites
Vid just den här händelsen brast vagnchefen i observation och kommenderade föraren halt för sent.
Expressen

 

Min uppfattning är att det är föraren, och inte vagnchefen, som har gjort fel. Innan passage av väg ska föraren genom kommandot "Anmäl vägen fri" begära att vagnchefen kontrollerar om vägen är fri. Det vore helt absurt om det ligger i vagnchefens ansvar att i detalj kontrollera förarens vägval.

 

Jag agerade utifrån ovanstående under min värnplikt...

 

Har de lagt orättvist mycket ansvar på vagnchefen eller har jag brister i mitt resonemang?

Link to post
Share on other sites
Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung.

Sådant är svårt att se på en så lågupplöst video... dessutom är en "touche" inte samma sak som en krock. Kan ha varit detaljer som slog ihop och böjdes utan att gunga fordonet för det.

 

/J

Edited by J-Star
Link to post
Share on other sites

Det tror jag inte då lastbilen fortsätter stadigt utan minsta vingel eller gung.

Sådant är svårt att se på en så lågupplöst video... dessutom är en "touche" inte samma sak som en krock. Kan ha varit detaljer som slog ihop och böjdes utan att gunga fordonet för det.

 

/J

eldröret står du i klockan 12 och de är ju lite längre än vagnen och om nått tog i så borde de ju vara eldröret men man ser ingen färg eller nått på de efter.

kan dessutom vara ljud från när vagnen går från att bromsa med låsta band på snö till asfalt.

Link to post
Share on other sites
Vid just den här händelsen brast vagnchefen i observation och kommenderade föraren halt för sent.
Expressen

 

Min uppfattning är att det är föraren, och inte vagnchefen, som har gjort fel. Innan passage av väg ska föraren genom kommandot "Anmäl vägen fri" begära att vagnchefen kontrollerar om vägen är fri. Det vore helt absurt om det ligger i vagnchefens ansvar att i detalj kontrollera förarens vägval.

 

Jag agerade utifrån ovanstående under min värnplikt...

 

Har de lagt orättvist mycket ansvar på vagnchefen eller har jag brister i mitt resonemang?

Självklart är det föraren som gjort fel och inte observerat stoppskylten.

Att sen inte skytten eller VC är uppluckad för att hjälpa till vid passagen av allmän väg är även det IG.

Nu sitter iofs VC i paraplyläge men det är inte tillräckligt.

Link to post
Share on other sites
Instämmer! och om det var något befäl i vagnen?

Undrar nog vad som hade blivit kvar av lastbilen om det tragiska hade inträffat?

 

 

Jag undrar även vad som hade hänt med de 6(?) gubbar som stod upprätt med luckan uppe bak på vagnen, de skulle nog ha fått sig en smäll även de.

Link to post
Share on other sites

Om det hade blivit krock hade största risken nog varit för gubbarna som stod uppluckade att bli rejält klämda av delar av lastbilen. Chaffisen hade klarat sig (om han hade bälte) eftersom hytten är högre än CV'n. Och VC, Förare, Skytt hade klarat sig helt enkelt tack vare att de befinner sig i en plåtlåda modell Hållfast.

 

/J

Link to post
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg någonting om "Anmäl vägen fri" från när jag låg inne. DOCK så stannade man ALLTID vid passage av vägar modell (här kan det finnas civilister) och körde man längs sådana vägar då var det bara att montera på backspeglarna.

Link to post
Share on other sites
Och VC, Förare, Skytt hade klarat sig helt enkelt tack vare att de befinner sig i en plåtlåda modell Hållfast.

 

/J

Fast nu snackar vi en lastbil som i stora slängar borde väga lika mycket som stridsfordonet, iaf om den är lastad. Hastigheten är lite svårbedömd men jag skulle säga minst 50 km/h i passeringsögonblicket. Till skillnad från lastbilen finns det inga deformationszoner i stridsfordonet och inredningen bör väl klassas som allt annat än mjuk... Därtill har man inga säkerhetsbälten.

 

Jag skulle, utan egentligt stöd, vilja påstå att besättningen skulle få sig en rejält oskön resa inne i vagnen.

 

Edit: När ska det förbaskade tangentbordet lära sig stava?

Edited by Lerede
Link to post
Share on other sites
??????? inga säkerhersbälten?

Jag skulle inte ha velat köra stridsfordon om det inte fanns sådana.

Det finns definitivt bälten på samtliga stolar i fordonet.

Och dom används inte alltid så flitigt i tornet. Dom är i vägen samt att dom ibland fastnar i kransen och då är det direkt oskönt om man har det på sig.
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Kimster
      Utbruten tråd från Militära filklippstråden/Henke
       
      Eftersom jag personligen känner de som gjort filmen, även vart där och utbildat dem, så vet jag att, de har en annan filosofi rent generellt kring vad för "typ" av videoklipp man kan göra. Men ambitionen mellan svenska CC och finska CC är, mer eller mindre, på samma nivå, även om de inte når upp till samma nivå pga. tidsbrist i deras utbildningssytem. Sen råkar det vara så att finnarna har blivit extremt duktiga på visuella effekter. Allt 3D och sånt där, är de mycket bättre på än svenska CC, idag. Vet lite också hur det gick till att filma delar av materialet i deras reel ovan. Och det gör att man blir mer imponerad över deras förmåga. Mycket improvisation
       
      Men, för att ta upp värnplikts-perspektivet så är det faktiskt ett problem för dem. De har inte tillräckligt med bra tid för att göra dem till bra soldater OCH bra fotografer motsv. Fördelen de har idag är att de får välja och vraka bland inkommande, för utbildning hos CC. Vilket gör att de kan plocka talangerna inom media/foto/grafik etc. Men värnplikten är för kort för att de ska få möjlighet att använda dem när de är som bäst. De kommer t.ex. inte kunna skicka CC-team till insatsområden utomlands pga. värnpliktssystemet. Att ta in "reservare" är inte helt optimalt heller.
      Både där och här är ambitionen att CC-soldaten ska vara duktig och välutbildad soldat inom många områden. Men det kräver tid, vilket de då inte har så mycket av.
       
      Tyvärr ska deras chef och producent gå vidare uppåt i kedjan, och han är mycket av orsaken till deras kvalité. Så förhoppningsvis kommer de bibehålla förmågan och ambitionen.
      Men men, bra killar har dem.
       
      Kan tillägga också att svenska CC skulle aldrig göra något motsvarande. Det skulle bli ett reklamföretags uppgift. Möjligen att de sen använder dokumentärt CC-material till produktionen.
    • Guest Holger3D
      By Guest Holger3D
      Finns det garage i Sverige där vi har typ stridsfordon uppställda i reserv eller har vi bara de fordon som används under utbildningen
    • By lebos
      Vad tror ni om en sådan här tråd?
       
      Själv efterlyser jag en bild på strf9040B/C. Bakifrån, sett från sidan.
      Mer eller mindre exakt som denna bild, fast en riktig då:
      (med fokus på övre delen av "baken" och skraven/hörnen mot ett av "hyllorna"/luftschakt eller vad de heter)

       
      Själv har jag en massa närbilder på strf9040C ifall nån letar efter något specifikt, ska bara rota fram dem först....
    • By henke
      Påbörjar en ny tråd för länkning av militära filmklipp som kan vara av intresse på internet


      Hittade denna på YouTube,
      Min favoritlåt från filmen Team America i ackompanjemang av Irakbilder.
      Gillar när de rabblar upp saker från America; SUSHI, Christmas,......BOOKS.
       
       
    • By henke
      I morgon är det exakt ett år sedan dödsolyckan 2019-03-25 då ett Stridsfordon 90 körde över ett tält med en spaningspatrull från Hemvärnet under övningen Northern Wind i Överkalix och en kvinnlig soldat dödades. I  går kom haverikommissionens rapport.
       
      Länk till rapporten [PDF]: https://www.havkom.se/assets/reports/RM2020_01-Slutrapport.pdf
       
      Bidragande orsaker till att regeln med minst 50 m avstånd till stridsfordon inte kunde hållas praktiskt enligt rapporten:
      • Att terrängen i området för observationsplatsen inte erbjöd skydd mot stridsfordon
      • Att den tidvis omfattande trafiken som förekom på vägen utom synhåll för patrullen minskade möjligheten för posten att kunna särskilja motorljuden
      • Att spaningspatrullen inte hade full förståelse för Stridsfordon 90:s uppträdande i den aktuella terrängen.
       
      SVT - Dödsolyckan under Northern Wind – säkerhetsregler följdes inte
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dodsolyckan-under-northern-wind-sakerhetsregler-foljdes-inte
       
      Mer om olyckan:
       
      Haverikommisionen  Olycka under militärövningen Northern Wind  M-10/19
      Händelsedatum: 2019-03-25
      En underrättelsegrupp hade upprättat en observationspost och strax intill placerat ett förläggningstält. Under natten förflyttade sig en spaningspluton med stridsfordon 90 i området. Stridsfordonet kom att passera över förläggningstältet, varvid en person omkom.
      https://www.havkom.se/utredningar/militaer/olycka-under-militaeroevningen-northern-wind
       
      FÖRSVARSMAKTEN - Dödsolycka under övning Northern Wind
      Klockan 00.55 natten mot måndagen den 25 mars inträffade en allvarlig olycka under övning Northern Wind i östra Norrbotten. En person har bekräftats avliden efter att ha blivit påkörd av ett stridsfordon 90. Inga andra personskador.
      https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/03/dodsolycka-under-ovning-northern-wind/
       
      SVT - Kvinnan låg i tält när hon blev överkörd – så gick olyckan till
      Den kvinna i 40-årsåldern som omkom efter att ha blivit påkörd av ett stridfordon 90 under övningen Northern Wind tillhörde en spaningsgrupp från fältjägargruppen i Östersund.
      Olyckan skedde när en annan spaningspluton ovetandes körde över det tält där kvinnans grupp låg och spanade.
      – Spaningsbasen var mycket väl dold, säger Stefan Smedman, övningsledare Northern Wind.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kvinnan-lag-i-talt-nar-hon-blev-overkord-sa-gick-olyckan-till
       
      Aftonbladet - Försvarsmakten om dödsolyckan
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3Mnmo/forsvarsmakten-om-dodsolyckan
×
×
  • Create New...