Jump to content

SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform

Recommended Posts

Vad tror du "Swede" blir det någon SEP eller tror du som jag att den alldrig blir av då den mest är till för vårat nationsförsvar.

Jag vet inte, det ser ju inte hoppfullt ut, speciellt inte nu när britterna hoppade av.

• Replies 360
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad tror du "Swede" blir det någon SEP eller tror du som jag att den alldrig blir av då den mest är till för vårat nationsförsvar.

Jag vet inte, det ser ju inte hoppfullt ut, speciellt inte nu när britterna hoppade av.

Annars vore väl ett system som SEP perfekt för ett modernt och superflexibelt försvar, särskillt som landet har ett starkt miljöengagemang, vilket borde göra ett dieselelektriskt hybridsystem att ersätta gamla bensindrivna och dieseldrivna fordon med perfekt.

/E

Även om SEP:en inte blir av lär väl konceptet leva kvar i en eller annan form. BAE/Hägglunds kommer nog inte sluta producera bandvagnar och stridsfordon (även om det ser lite mörkt ut) och eftersom alla verkar vara övertygade om att elektrisk transmission och rollmoduler är framtiden så ser det väl hyfsat ut inför framtiden. Hoppas att de bidar sin tid och tar fram en lite större variant som de testar ingående så att de vid nästa stora upphandling har ett lite bättre utgångsläge.

Vem vet, det kanske tom blir så att britterna ändrar sig om ett par år när de inser att de är på väg att spendera 200 miljarder på 70tals-teknik?

/Andreas

Edited by Saerdna
  • 1 month later...

De tekniska erfarenheterna från SEP kommer säkert i kontrollerade former, steg för steg att finna en väg in i andra framtida produkter. Problemet med konceptstudier är att de innehåller allt för mycket osäkerhet kring tillförlitlighet etc, som inte är bekvämt att baka in i produkter som ska rulla in i konflikthärdar inom en snar framtid.

Vi får inte glömma bort att det är säkrare att ta små men predikterbara steg in i framtiden, än att ta stora kliv där du inte ser vart foten kommer att landa. Britterna befinner rätt så ofta i konfliktsituationer där de vill känna sig trygga med den utrustning som de nyttjar, då vill de kunna falla tillbaka på tillförlitlighet och erfarenhet vad det gäller tekniken. SEP är troligtvis ett allt för stort steg och jag tror mer på att lyfta in erfarenheter och tekniken steg för steg i nuvarande operativa vagnare tills det att det finns en kritisk massa av erfarenhet kring tekniken och därefter ta fram en ny generation av fordon. Se bara på CV90 och dess stegvisa utveckling mellan de olika generationerna (läs kundbeställningarna).

Dessutom tror jag att de leveransprobelm, som har figurerat i media (Ny Teknik med mera) rörande andra Hägglundsprodukter, kan ha påverkat det Brittiska beslutet i negativ riktning.

Lite OT, trots att jag en stor del av mitt yrkesliv har varit engagerad inom försvarsindustrin, så tycker jag att vi borde sluta att dra igång kostsamma jätteprojekt om det inte finns stora chanser till exportintäkter. Vår nation har enligt mitt tycke inte råd att leda teknikutvecklingen inom samtliga försvarsgrenar, det borde vara billigare att köpa in och modifiera via motköp som i 122-fallet.

De tekniska erfarenheterna från SEP kommer säkert i kontrollerade former, steg för steg att finna en väg in i andra framtida produkter. Problemet med konceptstudier är att de innehåller allt för mycket osäkerhet kring tillförlitlighet etc, som inte är bekvämt att baka in i produkter som ska rulla in i konflikthärdar inom en snar framtid.

Vi får inte glömma bort att det är säkrare att ta små men predikterbara steg in i framtiden, än att ta stora kliv där du inte ser vart foten kommer att landa. Britterna befinner rätt så ofta i konfliktsituationer där de vill känna sig trygga med den utrustning som de nyttjar, då vill de kunna falla tillbaka på tillförlitlighet och erfarenhet vad det gäller tekniken. SEP är troligtvis ett allt för stort steg och jag tror mer på att lyfta in erfarenheter och tekniken steg för steg i nuvarande operativa vagnare tills det att det finns en kritisk massa av erfarenhet kring tekniken och därefter ta fram en ny generation av fordon. Se bara på CV90 och dess stegvisa utveckling mellan de olika generationerna (läs kundbeställningarna).

....

Det är sant att SEP:en har en hel del ny och oprövad teknik men jag ser inte hur man skall kunna ta till sig denna teknik "steg för steg".

Med SEP tycker jag att utvecklingen av pansarskyttefordon tar ett jättekliv med tex rollmoduler och elektrisk transmission och det blir nog väldigt svårt (och dyrt) att köpa ett fordon ur den äldre generationen för att efter 10 år uppgradera med elektrisk transmission och avvibrerade rollmoduler eftersom man då måste bygga ett helt nytt fordon.

Jag tror britterna gör bort sig rejält om de byter ut hela sin flotta till något av de fordon som är kvar i tävlingen. När dessa fordon är färdiglevererade så är elektrisk transmission med bränsleceller samt rollmoduler något självklart när man upphandlar stridsfordon medan de själva måste dras med sina gamla skorvar ytterligare 25 år...

/Andreas

• 2 weeks later...
Nu är 8x8 versionen med det nya namnet Thor i USA på test enligt artikeln i Ny Teknik.

Personligen tror jag att Sep kommer att förlora mot AMV, detta pga:

1. Patria har vunnit flera kontrakt med AMV, BAE har inte sålt en enda Sep....

2. AMV har blivit klassad för den högsta skyddsklassen mot minor av Sydafrika

3. Patria har gått ihop med Lockheed Martin

Marinkåren har ju lite av tradition att satsa stora pengar i framtidens teknik med varierande resultat (v-22, AAAV) så från den synvinkel borde SEP passa som hand i handsken.

Risken finns väl dock att nämnda projekt avskräcker för att ge sig in i ytterligare ett med oprövad framtids teknik..

All teknik är alltid oprövad någon gång. Skulle vi enbart sattsa pengar på beprövad teknik är jag osäker om vi skulle ha lämnat grottorna, eller skulle vi ens ha flyttat in i grottor?

Någon som vet vad marinkåren har tänkt att använda vagnarna till eller vilka fordon som skall ersättas? SEP är ju ett ganska litet fordon och frågan är om det är bra eller dåligt vid upphandlingen. Å ena sidan tar det lite plats vid transport, men å andra sidan är lastvolymen kanske inte så stor som hos andra vagnar och jänkarna brukar ju gilla stora grejer. Kanske dags för BAE/Hägglunds att ta fram en större åttahjuling, för visst har den här samma mått som den 6-hjuliga och bandvarianten?

Fjärde bilden från vänster på översta raden kanske kan vara intressant för dom som läser denna tråd;

Bil på lastväxlar-SEP

Råkade snubbla över den tänkte den kanske var intressant

Din länk/bild funkar inte så bra tyvärr.

http://www.heggestrucking.se/v43_07/v43_07.htm

• 3 weeks later...

Jag har läst någonstans (i Metro tror jag) att Holland ska ha beställt ett stort antal VIKING (Bv 309) bandvagnar.. (upp emot 100 stycken)

Det skulle medföra att de skulle återuppta forskningen och utveckligen med SEP..

Har kollat på deras hemsida och sökt en hittar inget men är fortfarande bombsäker på att det är sant..

Någon som kanske skulle kunna styrka uppgiften?

Vad skulle detta innebära?

Ökar chanserna att andra länder (t.ex. UK) köper SEP om något land köper före, t.ex. Sverige?

@Schmutte:

"In June 2005, the Netherlands Defence Materiel Organisation placed a contract with Land Systems Hagglunds, for 74 BvS10 all terrain vehicles for the Royal Netherlands Marines. The vehicle is being procured in four variants; troop carrier (46 vehicles), command (20), repair and recovery (four) and ambulance (four). They will supplement the Bv206 vehicles in service with the Marines since the early 1990s. Deliveries began in January 2006 and are planned to conclude in late 2007." (Källa)

Varför ökar chanserna för SEP om Holland köper BvS10?

Jag tror för övrigt att forskningen kring SEP fortlöper, vilket inte minst DN-artikeln Vildmannen länkar till tyder på.

Generellt ökar säkert möjligheten att sälja fordon, ju mer beprövade och spridda de är. Men det handlar även i väldigt stor utsträckning om politiska överväganden (man bekräftar en allians genom ett stort köp - vem vill man helst vara allierad med), samt om industri-/regionalstöd (för Sverige och för andra länder).

Jag tror för övrigt att forskningen kring SEP fortlöper, vilket inte minst DN-artikeln Vildmannen länkar till tyder på.

Generellt ökar säkert möjligheten att sälja fordon, ju mer beprövade och spridda de är. Men det handlar även i väldigt stor utsträckning om politiska överväganden (man bekräftar en allians genom ett stort köp - vem vill man helst vara allierad med), samt om industri-/regionalstöd (för Sverige och för andra länder).

Tack för källan :baskerPa:

Chanserna ökar ju inte med att holland köper viking, utan jag menade att när leveransen är klar

har BAE Hägglunds tillräckligt med pengar för att fortfarande ha SEP koncpetet i liv.. Nu när fler länder

verkar intresserade kanske Sverige vågar köpa sina SEP, och då anske UK tar steget.. Kanske

även USA

Tack för källan :winner:

Chanserna ökar ju inte med att holland köper viking, utan jag menade att när leveransen är klar

har BAE Hägglunds tillräckligt med pengar för att fortfarande ha SEP koncpetet i liv.. Nu när fler länder

verkar intresserade kanske Sverige vågar köpa sina SEP, och då anske UK tar steget.. Kanske

även USA

men snälla, vilka länder har visat intresse för SEP? Och bara för att Hägglunds drar in några miljoner från bv309 så kommer inte det användas till utveckling av ett nytt fordon. Dessutom tvivlar jag starkt på att materielinköpen i länder som Usa, Storbritanien men även Sverige styrs av hur andra länder agerar.

men snälla, vilka länder har visat intresse för SEP? Och bara för att Hägglunds drar in några miljoner från bv309 så kommer inte det användas till utveckling av ett nytt fordon.

såbra att du vet vad de använder pengarna till... Jag är mycket övertygad om att delar av pengarna som kommer in från försäljningen av olika fordon omsätts till FoU hur mycket det är per fordon vet nog bara de själva men jag gissar på att deras FoU avdelning är ganska omfattande...

Och bara för att Hägglunds drar in några miljoner från bv309 så kommer inte det användas till utveckling av ett nytt fordon.
Vart skulle pengarna annars stoppas? Man lägger hemskt ogärna pengarna på hög och Hägglunds är ett företag med omfattande utvecklingsverksamhet så jag är mer eller mindre övertygad om att det är där största delen av företagets vinsten hamnar.

Dessutom tvivlar jag starkt på att materielinköpen i länder som Usa, Storbritanien men även Sverige styrs av hur andra länder agerar.
Om du tvivlar så beror det antingen på att du är ignorant eller helt enkelt inte förstår dig på internationella relationer och materielanskaffning överhuvudtaget. Sverige är ett praktexempel på ett land som numer alltid tar i beaktande andra länders agerande när materielsystem skall införskaffas. Det framgår till och med uttryckligen i styrningar till försvarsmakten att man vid materielanskaffning skall söka samarbete med andra stater.

Vill man dessutom förlänga och abstrahera resonemanget så kan man hävda att all försvarsmateriel anskaffas på grund av andra staters nuvarande eller förmodade kommande agerande.

men snälla, vilka länder har visat intresse för SEP? Och bara för att Hägglunds drar in några miljoner från bv309 så kommer inte det användas till utveckling av ett nytt fordon. Dessutom tvivlar jag starkt på att materielinköpen i länder som Usa, Storbritanien men även Sverige styrs av hur andra länder agerar.

Tja, USA och Storbrittanien har väl visat intresse för SEP. Dessutom är det väl så att om Hägglunds går bra och säljer CV90:s och bandvagnar så har de råd

att satsa på utveckling och tester av SEP så de har något att visa upp när de tävlar mot mer beprövade koncept. Det är ju dessutom så att ett villkor för att man skulle införskaffa SEP till det svenska försvaret var att man kan kunde göra det tillsammans med ytterligare ett land för att minska kostnaderna, så där har du fel. Generellt sett är det ju också så att man ogärna köper in något som ingen annan kund/land har satsat på eftersom reservdelar, simulatorer etc. blir dyrare vid små serier samt att man även vill se att någon annan kund använt systemet i några år så man kan bedöma hur bra det funkar ute i verkligheten.

Jag såg en videolänk på denna sida för ett tag sedan på en SEP som vände på sin egen axel (snurrade runt), men jag hittar den inte nu. Kan ngn länka den igen?

Klippet fanns på nyteknik.se men jag hittar det inte nu, verkar som de har tagit bort det...

men snälla, vilka länder har visat intresse för SEP? Och bara för att Hägglunds drar in några miljoner från bv309 så kommer inte det användas till utveckling av ett nytt fordon.

såbra att du vet vad de använder pengarna till... Jag är mycket övertygad om att delar av pengarna som kommer in från försäljningen av olika fordon omsätts till FoU hur mycket det är per fordon vet nog bara de själva men jag gissar på att deras FoU avdelning är ganska omfattande...

Jag ställer mig väldigt kritisk till att ett projekt som SEP skulle hållas flytande bara för att Nederländerna köper 74 st Bv309. Försvarsindustrin har det tillräckligt tufft, samtidigt som de ska investera stora summor i FoU så ska de även leverera vinst till sina ägare.

Och bara för att Hägglunds drar in några miljoner från bv309 så kommer inte det användas till utveckling av ett nytt fordon.
Vart skulle pengarna annars stoppas? Man lägger hemskt ogärna pengarna på hög och Hägglunds är ett företag med omfattande utvecklingsverksamhet så jag är mer eller mindre övertygad om att det är där största delen av företagets vinsten hamnar.

Vi vill nog gärna tro det men som sagt, företagets ägare skall även ha en del av kakan

Dessutom tvivlar jag starkt på att materielinköpen i länder som Usa, Storbritanien men även Sverige styrs av hur andra länder agerar.
Om du tvivlar så beror det antingen på att du är ignorant eller helt enkelt inte förstår dig på internationella relationer och materielanskaffning överhuvudtaget. Sverige är ett praktexempel på ett land som numer alltid tar i beaktande andra länders agerande när materielsystem skall införskaffas. Det framgår till och med uttryckligen i styrningar till försvarsmakten att man vid materielanskaffning skall söka samarbete med andra stater.

Vill man dessutom förlänga och abstrahera resonemanget så kan man hävda att all försvarsmateriel anskaffas på grund av andra staters nuvarande eller förmodade kommande agerande.

Igen, Jag tvivlar starkt på att USA och Storbritanien skulle köpa SEP bara för att Sverige gör det. Deras val av fordon görs på "lite" andra grunder än så.

Tja, USA och Storbrittanien har väl visat intresse för SEP. Dessutom är det väl så att om Hägglunds går bra och säljer CV90:s och bandvagnar så har de råd

att satsa på utveckling och tester av SEP så de har något att visa upp när de tävlar mot mer beprövade koncept. Det är ju dessutom så att ett villkor för att man skulle införskaffa SEP till det svenska försvaret var att man kan kunde göra det tillsammans med ytterligare ett land för att minska kostnaderna, så där har du fel. Generellt sett är det ju också så att man ogärna köper in något som ingen annan kund/land har satsat på eftersom reservdelar, simulatorer etc. blir dyrare vid små serier samt att man även vill se att någon annan kund använt systemet i några år så man kan bedöma hur bra det funkar ute i verkligheten.

Schmutte får det till att det skulle finnas en massa länder som var intresserade av SEP, vilket jag anser är fel. Storbritanien har som sagt dragit sig ur och att USA testar SEP är väldigt långt ifrån ett ingått avtal (jag tror snarare att de vill sno tekniken och bygga eget)

Jag ställer mig väldigt kritisk till att ett projekt som SEP skulle hållas flytande bara för att Nederländerna köper 74 st Bv309. Försvarsindustrin har det tillräckligt tufft, samtidigt som de ska investera stora summor i FoU så ska de även leverera vinst till sina ägare.

Att 74st Bv håller hela SEP flytande kan nog vem som helst räkna ut me den krita ch en röv att det är en omöjlighet.... Men en viss del av intäkterna från dessa 74 vagnar återinvesteras i utvecklingen av SEP. Om det är 100.000kr eller 10.000.000 låter jag vara osagt för det vet nog bara den högre ledningen av BEA Hägglunds. Men hur många vagnar tror du BEA/Hägglunds säljer varje år? hur stor del av varje vagn går då till FoU det är inte 100% och det är inte 0% utan någonstans därimellan. Sedan kan BEA som koncern skjuta in pengar för att stödja utvecklingen av SEP, Samt att FMV kan ha vissa punkter där de går in med pengar till SEP projektet. Slutligen finns det banker som lånar ut pengar och andra länders krigsmakter...

Cv90-konceptet har troligen också bidragit till en stor del av pengarna på SEP och generationen efter SEP något som de har börja utveckla för en tid sedan. Ett mycker intressant koncept. Men tanken är att SEP ska gå in på "linan" om 2-4år. och då produceras tillsammans med Bv och CV koncepten. Och då ge pengar till framtida FoU-projekt.

Schmutte får det till att det skulle finnas en massa länder som var intresserade av SEP, vilket jag anser är fel. Storbritanien har som sagt dragit sig ur och att USA testar SEP är väldigt långt ifrån ett ingått avtal (jag tror snarare att de vill sno tekniken och bygga eget)

Vilket inte alls var vad jag menade, vilket alla andra förutom just Du förstod.. Kanske för att vi andra är lite mer insatta i SEP projektet än du.. Dessutom skrev jag inte heller att USA ingått i ett avtal med BAE Hägglunds att köpa SEP...!!

I vilket fall; att holland just köper viking ökar inte chanserna för att UK eller USA ska köpa SEP, utan det är summan pengar som de har dragit in på beställningen som ser ljust ut för SEP.. Som Fk Satan skrev

Nu när Hägglunds kommit så långt med SEP och hotas att lägga ner projektet så tror jag att de gör allt de kan för att hålla liv i projektet, dvs använda en del av pengarna från hollands beställning till SEP.. Det är ju trots allt framtidens teknik vi pratar om..

Och vilka grunder anser Du att storbrittaninen har för att välja ut sina fordon?

Vi menade inte att bara för att Sverige köper SEP så köper storbrittanien det, det hoppas jag att du förstod,

men om andra länder köper systemet och det sker framgångsrikt osv. så ökar ju chanserna eftersom de var

skeptiska till det nya elektriska drvsningssystemet.. Visar det sig att det är ett bra system som fungerar så

finns ju chansen att storbrittanien ändrar sig.. De har ju erfarenheter av företaget sedan långt tillbaka..

Som gräddet på moset:

Att företaget tar en del av kakan, visst, men den absoluta majoriteten går till produktion och forskning, därav b.la. SEP..

Det är ju inte som sagt en liten summa pengar som vi pratar om.. Som Fk Satan beskrev innan..

EDiT: Puck tvåa (glömde uppdatera sidan innan jag postade :D)

Edited by Schmutte
Vi vill nog gärna tro det men som sagt, företagets ägare skall även ha en del av kakan

Vi får väl hoppas att Hägglunds ägare inte är så kortsiktiga att de lägger all vinst på sig själva. Ett företag som inte satsar på R&D är nämligen dömt att misslyckas.

/E

• henke changed the title to SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform