Jump to content

SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform


karon

Recommended Posts

  • Replies 360
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ska i alla fall handlas!

FMV

Vad är det som säger att

beväpnade hjulfordon
nödvändigtvis betyder SEP eller motsvarande Patgb. Kan det inte lika gärna röra sig om en utökning av vagnparken i den nedre delen av spektrat, motsv. exempelvis Galten (inte för att du påstått motsatsen)? Splitterskydd nämns öht inte.
Link to comment
Share on other sites

Det ska i alla fall handlas!

FMV

Vad är det som säger att

beväpnade hjulfordon
nödvändigtvis betyder SEP eller motsvarande Patgb. Kan det inte lika gärna röra sig om en utökning av vagnparken i den nedre delen av spektrat, motsv. exempelvis Galten (inte för att du påstått motsatsen)? Splitterskydd nämns öht inte.

 

 

Tror du kan ha rätt då det skulle ligga rätt i tiden med den gemensamma utprovning och beställning på nytt "Light Armoured Vehicle" vi har med Norge.

 

Se länk för mer info

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=1042&st=510

Link to comment
Share on other sites

Det ska i alla fall handlas!

FMV

Vad är det som säger att

beväpnade hjulfordon
nödvändigtvis betyder SEP eller motsvarande Patgb. Kan det inte lika gärna röra sig om en utökning av vagnparken i den nedre delen av spektrat, motsv. exempelvis Galten (inte för att du påstått motsatsen)? Splitterskydd nämns öht inte.

 

Tja, inget alls förståss, men nog tusan borde det ha att göra med den RFI som skickades ut i våras...

Link to comment
Share on other sites

Det ska i alla fall handlas!

FMV

Vad är det som säger att

beväpnade hjulfordon
nödvändigtvis betyder SEP eller motsvarande Patgb. Kan det inte lika gärna röra sig om en utökning av vagnparken i den nedre delen av spektrat, motsv. exempelvis Galten (inte för att du påstått motsatsen)? Splitterskydd nämns öht inte.

 

Tja, inget alls förståss, men nog tusan borde det ha att göra med den RFI som skickades ut i våras...

 

 

Jag är inte så säker, men vi får vänta och se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

"Men efter mer än ett års förhandlingar meddelade det brittiska försvarsdepartementet häromdagen att man avbrutit upphandlingen av Piranha V. Man kommer inte överens om de kommersiella villkoren, meddelas det.

 

Bakom den avbrutna upphandlingen ligger bland annat problem med att anpassa det amerikanska fordonet till kravspecen i FRES för hanterbara kostnader.

 

Britterna säger nu att de skjuter hela upphandlingen på framtiden, men BAE Systems Hägglunds hoppas att upphandlingen i FRES ska starta om så snart som möjlig"

 

NyTeknik

 

 

Vad tror soldfs samlade expertis om detta? Har SEP en ny chans i Storbritannien? När kan en ny upphandling tänkas påbörjas?

 

Dom nämner också att FMV ska besluta om sina nya fordon i början av 2009, någon som vet mer exakt när?

Edited by Arion
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Observation:

08:12 på E18 mellan västerås och enköping.

1st finsk tradare med 1st finsk Patria AMV på flak, åkande i västlig riktning.

 

Kanske skulle till centralt testområde för markstrid nära dig. :bash:

 

ja försöken börjar ju på måndag, AMV,Piiranaha,SEP(Hjul) och så Puch någonting är med har jag för mig

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Luchs tillverkas inte sedan 30 år tillbaka så den är det knappast tal om. Jag gissar att det istället är Steyr Pandur II som åsyftas. Nån som vet vilken Piranha-version som kommer testas? IIIC eller IV?

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

Luchs tillverkas inte sedan 30 år tillbaka så den är det knappast tal om. Jag gissar att det istället är Steyr Pandur II som åsyftas. Nån som vet vilken Piranha-version som kommer testas? IIIC eller IV?

 

stämmer bra Steyr-Daimler Puch Pandur II, sa ju att det var ett PUCH med i namnet, vad gäller Pirahna vet jag inte men Piranha IV marknadsförs ju inte längre så det borde stå mellan Pirahna III HP (knappast troligt och V)

 

Källa: Jane's

http://www.janes.com/events/exhibitions/eu...to-roll-i.shtml

MOWAG is no longer marketing Piranha IV, but to meet user requirements for higher levels of survivability, MOWAG is launching its latest Piranha III High Protection.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Observation:

08:12 på E18 mellan västerås och enköping.

1st finsk tradare med 1st finsk Patria AMV på flak, åkande i västlig riktning.

 

Kanske skulle till centralt testområde för markstrid nära dig. :lala:

 

ja försöken börjar ju på måndag, AMV,Piiranaha,SEP(Hjul) och så Puch någonting är med har jag för mig

 

/b

 

 

SEP 6X6 eller 8X8?

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Luchs tillverkas inte sedan 30 år tillbaka så den är det knappast tal om. Jag gissar att det istället är Steyr Pandur II som åsyftas. Nån som vet vilken Piranha-version som kommer testas? IIIC eller IV?

 

stämmer bra Steyr-Daimler Puch Pandur II, sa ju att det var ett PUCH med i namnet, vad gäller Pirahna vet jag inte men Piranha IV marknadsförs ju inte längre så det borde stå mellan Pirahna III HP (knappast troligt och V)

 

Källa: Jane's

http://www.janes.com/events/exhibitions/eu...to-roll-i.shtml

MOWAG is no longer marketing Piranha IV, but to meet user requirements for higher levels of survivability, MOWAG is launching its latest Piranha III High Protection.

 

/b

 

Väljer man AMV eller någon Piranha-version så kommer det ju att finnas många potentiella partners att samarbeta med om utbildning, underhåll och inköp av reservdelar. Är nog endast SEP och i synnerhet Pandur som jag ställer mej tveksam till.

Link to comment
Share on other sites

Väljer man AMV eller någon Piranha-version så kommer det ju att finnas många potentiella partners att samarbeta med om utbildning, underhåll och inköp av reservdelar. Är nog endast SEP och i synnerhet Pandur som jag ställer mej tveksam till.

Jag håller stenhårt på SEP.

Iaf om man ska tro all marknadsföring, rykten mm.

Det bästa vi kan välja, både för FM och för Sverige.

Sedan är det inte helt omöjligt att det blir lite av en CV90 eller grg48/86 framgång av den.

 

Men ska Fm banta som vanligt så är det nog lika bra att bepansra bondens traktor efter Fm har beslagtagit den för att köra soldater och kok.

För det är väldigt klart att utan mer pengar så försvinner fler och fler förmågor hos FM och snart sitter det bara några generaler och skyfflar papper på HKV.

Link to comment
Share on other sites

...

Väljer man AMV eller någon Piranha-version så kommer det ju att finnas många potentiella partners att samarbeta med om utbildning, underhåll och inköp av reservdelar. Är nog endast SEP och i synnerhet Pandur som jag ställer mej tveksam till.

 

Vad har du emot dessa?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
...

Väljer man AMV eller någon Piranha-version så kommer det ju att finnas många potentiella partners att samarbeta med om utbildning, underhåll och inköp av reservdelar. Är nog endast SEP och i synnerhet Pandur som jag ställer mej tveksam till.

 

Vad har du emot dessa?

 

Det är väl inte bara han.

Nu fattar jag inte. Jag undrade i en länk vilken typ av beväpnat hjulfordon som som fmv har upphandling på 2008-10-? Då blir jag hänvisad till sep-länken. Vad jag förstår har har väl det projekten lagts ner från försvarets sida. "Tidigare i år (2008) så bedömde svenska försvaret att de inte kunde fortsätta med SEP-projektet". Så återigen är det sep projektet vi ska mata pengar till eller är det för upphandling av annat fordon?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte bara han.

Nu fattar jag inte. Jag undrade i en länk vilken typ av beväpnat hjulfordon som som fmv har upphandling på 2008-10-? Då blir jag hänvisad till sep-länken. Vad jag förstår har har väl det projekten lagts ner från försvarets sida. "Tidigare i år (2008) så bedömde svenska försvaret att de inte kunde fortsätta med SEP-projektet". Så återigen är det sep projektet vi ska mata pengar till eller är det för upphandling av annat fordon?

FM har behov av nya fordon. SEP-projektet började för att ta fram en fordonsfamilj som skulle täcka det behovet. På grund av nya ekonomiska och politiska förutsättningar (mer COTS än egenutveckling mm) så drog sig FM ur SEP-projektet. Behovet av nya fordon kvarstår dock och det är upphandlingen av dessa som nu drar igång. Hägglunds deltar med sin SEP på samma villkor som andra leverantörer. Så det nya fordonet kan komma att levereras av Hägglunds och kommer då att baseras på det som började utvecklas inom SEP-projektet. Eller det kan bli någonting från Patria eller någon av de andra deltagarna.

 

Det handlar däremot inte om att FM återigen ska samarbeta med Hägglunds för att ta fram en fordonsfamilj anpassad för FMs krav.

Link to comment
Share on other sites

...

Väljer man AMV eller någon Piranha-version så kommer det ju att finnas många potentiella partners att samarbeta med om utbildning, underhåll och inköp av reservdelar. Är nog endast SEP och i synnerhet Pandur som jag ställer mej tveksam till.

 

Vad har du emot dessa?

 

Det är väl inte bara han.

Nu fattar jag inte.

...

 

Nu fattar inte jag. Jag undrade vad Triggerpuller har emot SEP och Pandur.

Link to comment
Share on other sites

Väljer man AMV eller någon Piranha-version så kommer det ju att finnas många potentiella partners att samarbeta med om utbildning, underhåll och inköp av reservdelar. Är nog endast SEP och i synnerhet Pandur som jag ställer mej tveksam till.

Jag håller stenhårt på SEP.

Iaf om man ska tro all marknadsföring, rykten mm.

Det bästa vi kan välja, både för FM och för Sverige.

Sedan är det inte helt omöjligt att det blir lite av en CV90 eller grg48/86 framgång av den.

 

Men ska Fm banta som vanligt så är det nog lika bra att bepansra bondens traktor efter Fm har beslagtagit den för att köra soldater och kok.

För det är väldigt klart att utan mer pengar så försvinner fler och fler förmågor hos FM och snart sitter det bara några generaler och skyfflar papper på HKV.

 

Ja eller så köper vi för traktorpengarna fem andra fordon istället för en sep från fordonsprojektet. Försvaret har fått direktiv att de inte ska bekosta "dyra" projekt utan köpa liknade färdiga varor. Sverige är inte bäst på alla produkter att framställa militärmatrial. Listan kan göras lång vad mycket pengar som har kastats bort på olika projekt och onödiga inköp. Det är bättre att köpa några bra än en som är bäst. Valet behöver inte stå mellan xc90 eller trabant. Det finns faktist saaaaab. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

...

Ja eller så köper vi för traktorpengarna fem andra fordon istället för en sep från fordonsprojektet. Försvaret har fått direktiv att de inte ska bekosta "dyra" projekt utan köpa liknade färdiga varor.

...

 

Vad vet du om styckekostnaderna för SEP, eller antar du bara att SEP kostar 5 gånger så mycket som de andra alternativen? Vad är det i SEP-projektet som är dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Ja eller så köper vi för traktorpengarna fem andra fordon istället för en sep från fordonsprojektet. Försvaret har fått direktiv att de inte ska bekosta "dyra" projekt utan köpa liknade färdiga varor. Sverige är inte bäst på alla produkter att framställa militärmatrial. Listan kan göras lång vad mycket pengar som har kastats bort på olika projekt och onödiga inköp. Det är bättre att köpa några bra än en som är bäst. Valet behöver inte stå mellan xc90 eller trabant. Det finns faktist saaaaab. :)

 

Vem säger att SEP kommer bli 5 ggr dyrare än befintliga fordon? Vad jag förstått så är man nära mål med projektet. Vi har redan investerat massvis med pengar i SEP och att avbryta nu är bara dumt. För att täcka in all funktionalitet som SEP utlovar måste vi köpa säkert tre olika sorters fordon. SEP har fördelen att man inte behöver lika många olika reservdelar, vilket i längden kommer löna sig.

 

Att avbryta SEP är väl nästan som kommunisternas idiotiska förslag att skrota bort alla Gripar och köpa in utländskt. Vi har redan betalat utvecklingskostnaden och fått fram ett plan både med lågt styckespris och som är billigt i drift. SEP ska vad jag förstått vara ett system som kommer kunna brukas i många år framöver och som gissningsvis kommer vara billigt i drift.

Link to comment
Share on other sites

Vem säger att SEP kommer bli 5 ggr dyrare än befintliga fordon? Vad jag förstått så är man nära mål med projektet. Vi har redan investerat massvis med pengar i SEP och att avbryta nu är bara dumt. För att täcka in all funktionalitet som SEP utlovar måste vi köpa säkert tre olika sorters fordon. SEP har fördelen att man inte behöver lika många olika reservdelar, vilket i längden kommer löna sig.

 

Att avbryta SEP är väl nästan som kommunisternas idiotiska förslag att skrota bort alla Gripar och köpa in utländskt. Vi har redan betalat utvecklingskostnaden och fått fram ett plan både med lågt styckespris och som är billigt i drift. SEP ska vad jag förstått vara ett system som kommer kunna brukas i många år framöver och som gissningsvis kommer vara billigt i drift.

Vi står inför liknande dilemma som norrmän, danskar, nederländare mfl.. Då dom ska göra flygplansinköp.

Antingen ett system vi har varit med själva att ta fram... Eller ett system som är ungefär vad vi behöver..men inte riktigt.

Link to comment
Share on other sites

Vilka av AMV, Piranha, SEP och Pandur kan göra en "pivot turn", att svänga genom att backa med ena hjulsidan och köra framåt med andra. SEP ska kunna detta och det ska vara en mycket uppskattad egenskap i SIB men kan någon av de andra tävlande fordonen detta?

Link to comment
Share on other sites

AMV kan iallafall låsa hjulen på ena sidan och på så sätt göra en centrumsväng.

Tror inte att den kan reversera dock.

Kan SEP med konvetionell drivlina (8x8) göra pivåsväng?

 

The Swede :)

 

Japp enligt denna pdf så ska den kunna detta.

Steering system

Type axle 1,2 and 4

Turning diameter 18 m

Turning diameter pivot turn 7 m

 

Vet du vilken modell (6X6/8X8) av SEP är det som provas?

Link to comment
Share on other sites

Ja eller så köper vi för traktorpengarna fem andra fordon istället för en sep från fordonsprojektet. Försvaret har fått direktiv att de inte ska bekosta "dyra" projekt utan köpa liknade färdiga varor. Sverige är inte bäst på alla produkter att framställa militärmatrial. Listan kan göras lång vad mycket pengar som har kastats bort på olika projekt och onödiga inköp. Det är bättre att köpa några bra än en som är bäst. Valet behöver inte stå mellan xc90 eller trabant. Det finns faktist saaaaab. :rolleyes:

 

Vem säger att SEP kommer bli 5 ggr dyrare än befintliga fordon? Vad jag förstått så är man nära mål med projektet. Vi har redan investerat massvis med pengar i SEP och att avbryta nu är bara dumt. För att täcka in all funktionalitet som SEP utlovar måste vi köpa säkert tre olika sorters fordon. SEP har fördelen att man inte behöver lika många olika reservdelar, vilket i längden kommer löna sig.

 

Att avbryta SEP är väl nästan som kommunisternas idiotiska förslag att skrota bort alla Gripar och köpa in utländskt. Vi har redan betalat utvecklingskostnaden och fått fram ett plan både med lågt styckespris och som är billigt i drift. SEP ska vad jag förstått vara ett system som kommer kunna brukas i många år framöver och som gissningsvis kommer vara billigt i drift.

 

Jag försökte göra mig rolig eftersom det jämnfördes sep med det andra alternativet bepansrad traktor.

Likaså meningen: Valet behöver inte stå mellan xc90 eller trabant. Det finns faktist saaaaab. Men ska vi vara allvarliga så kanske vi inte jämnt ska betala en massa utvecklingskostnader på olika projekt utan köpa färdiga utvecklade produkter. Så resonerar politikerna i ledande ställning och de är inte kommunister. Det finns för och nackdelar med det vilket du bl.a. belyser med reservdelar. Att jag drog till en sep kontra fem andra överdrog jag extra för att belysa. Den bör i alla fall inte bli lika billig som en bepansrad traktor.

 

Att vi förbinder oss att köpa en massa jas för utvecklingskostnadens skull gör det inte bättre. En fördel är att nu med nya versionen av jas är den utvecklad så att den kanske passar andra länders behov av hur de vill ha sina flygplan. Men kommer försvarsmakten att tjäna på det? Vi försöker däremot hyra ut våra övertaliga jas medan vi har brist på annat som ex. tunga kulsprutor. Hur har det bl.a gott med projekten S103 en flopp eller en bland de bättre stridsvagnarna, det beror på vem man lyssnar på? Hur är det med bamse,nlaw och amos. Vi har i varje fall bidragit med utvecklingskostnader men slutprodukter har vi inte sett så mycket av. Vi måste köpa nlaw till viss mängd eftersom vi har förbundit oss till det. Vi har hitills köpt ett torn till Amos som vi vill utvecka mer. "Kommunisterna" utveckla ett sådant redan på 80-talet 2S23. De har även en dubbelpippig version som jag inte kommer ihåg betäckningen på. Vi gör reklam för att vi har tillverkat en portalbel flygbas. Räcker det inte med dem vi har nedlagda och efter våra vägar? Vilken sabla otur att vi inte fick skicka ner jas till Afganistan så nu står vår portabla flygbas och skrotar. Men vi kan hyra in oss på cv90 med besättning och allt från grannlandet. Vi kanske ska göra det med helikoptrar också för de har redan sådana som de har skickat ner. Tänk vad många sep eller liknande vi har kunnat köpa med bortkastade utvecklingskostnader eller onödiga inköp. Vi är beroende av politikerna eftersom de styr vårt lands pengar.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • Guest Holger3D
      By Guest Holger3D
      Finns det garage i Sverige där vi har typ stridsfordon uppställda i reserv eller har vi bara de fordon som används under utbildningen
    • By Vildmannen
      Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung
      http://expressen.se/index.jsp?a=786985
       
       
    • By Minimi
      Nu har jag sett en bild på Försvarsmaktens nya jeep. Det är ett Sydafrikanskt monsterfordon som heter Galten... (Har tyvärr igen direkt info om den, men den ser i alla fall tuff ut! )
       
      Något som vet något mer?
       
       
      Tidigare namn på tråden "Humwee my ass! - Här diskuteras Galten" /Henke
    • By Perman
      http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3465
       
      Fantastiskt att man nu kan ta fram målsökande granater i 57 mm kaliber. Det borde vara intressant även för den svenska marinen. Dock så tror jag inte man kan skjuta dessa med en eldhastighet av 220 sk/min, utan det är nog frågan om enstaka skott (single shots). Intressant att använda ORKA på långa avstånd och på så sätt spara den vanliga 3P ammunitionen för kortare avstånd.
       
      /Per
    • By Darkwand
      Jag har sett flera olika typer av tillägspansar på Cv90 i lumpen hade en verkanspaketvagn rent tillägspansar sedan finns ju Cv90c som har stand off pansar som gör vagnen lite bulligare?
      Är det någon som vet vem som tillverkar pansaret ?
×
×
  • Create New...