Jump to content

Recommended Posts

Posted
3 hours ago, Tombola said:

Fast vad jag sett så ska både Aster 15 och 30 gå att skjuta från Sylver A-70? Menar du att det inte är korrekt? Det finns en hel del data, info och bilder strött över internet som iaf pekar på att det ska vara så.

För i så fall bör man fundera på att istället välja MK41 Strike length som då faktiskt kan skjuta mindre robotar. Verkar ju helt puckat att Sylver inte skulle ha samma modulära uppbyggnad som MK41? 

Ingen har betalat för integrationen. Det är inte bara att stoppa in pil a i koger b även om det fysiskt ryms. Det är samma med camm och sylver där ingen verkar ha betalat för detta.

Det är exakt samma förutsättningar i mk41.

Posted
2 hours ago, Peo said:

Ingen har betalat för integrationen. Det är inte bara att stoppa in pil a i koger b även om det fysiskt ryms. Det är samma med camm och sylver där ingen verkar ha betalat för detta.

Det är exakt samma förutsättningar i mk41.

Helt rimligt. Jag är mer inne på att Sverige och Saab inte ska ha några hinder att göra integrationer om vi nu har robotar vi vill skjuta med VLS. Det måste absolut inte vara RBS15, även om den på pappret ser ut som en lämplig kandidat. 

Det finns ju också möjligheten att när vi väl har VLS i vår arsenal så tas nästa version av RBS fram för att passa i dessa. Den dagen ska vi ha friheten att göra detta. (Vilket kan väga tillbaka till Sylver, med tanke på ITAR och dess historik)

Posted (edited)
1 hour ago, Tombola said:

Helt rimligt. Jag är mer inne på att Sverige och Saab inte ska ha några hinder att göra integrationer om vi nu har robotar vi vill skjuta med VLS. Det måste absolut inte vara RBS15, även om den på pappret ser ut som en lämplig kandidat. 

Det finns ju också möjligheten att när vi väl har VLS i vår arsenal så tas nästa version av RBS fram för att passa i dessa. Den dagen ska vi ha friheten att göra detta. (Vilket kan väga tillbaka till Sylver, med tanke på ITAR och dess historik)

Vill SAAB vara med i konkurrensen. Så kan de behöva skaffa en robot som kan skjutas via VLS.

Sedan är det frågan om de kan konkurrera  med andra kommande lösningar. Då räcker det inte för ett fåtal Svenska fartyg. Men Euro Puls har påstått att deras lösning skulle klara av både NSM och RBS 15. Så där bör SAAB kunna göra en förändring på nyare variant mot RBS 15 för att mer passa Euro Puls. För att sedan även ta steget mot VLS. 

Edited by madman
Posted (edited)
18 hours ago, Slenke said:

Jag ser inga motsättningar alls mellan Luleå med luftförsvarsfokus och FDI med ubåtsjaktsfokus (med grekisk konfiguration kan vi även trycka ner kommande ELSA-baserade kyssningsroboten).

Inte jag heller.

Längre räckvidd och högre uthållighet samt förmåga att kunna växa i framtiden är något FM efterfrågar på sina fartyg och vill man ha det samt organisk helikopter hamnar man i dessa storlekar.

image.thumb.png.997b4def06e76d9580dc5c6fac739612.png.webp

Edited by Parabellum
Posted
On 5/10/2025 at 4:59 PM, Pärmtroll said:

Än en gång vet du inte vad du pratar om!

Uthållighet för ett örlogsfartyg innebär dels hur länge fartyget kan vara till sjöss i sträck innan besättningens stridsvärde försämras för mycket att vara stridseffektiva. Det handlar om faktorer som boendestandard, förutsättningarna för personalen att vila mellan vakterna, hur mycket proviant och färskvatten fartyget kan medföra, möjligheten att kunna tvätta sina kläder ombord, hur mycket avfall fartyget kan hantera m.m. Vidare handlar det om förutsättningarna för besättningen att kunna underhålla fartygets tekniska system till sjöss utan att detta har negativ påverkan på uppgiften. Alltså nivån av redundans på vitala system samt tillgången till teknisk personal och utrymmen/verktyg för att bedriva förebyggande och avhjälpande underhåll parallellt med ordinarie drift av fartyget. Normal uthållighet för en majoritet av ytstridsfartygen (korvetter/fregatter/jagare) inom Nato är 14-21 dygn.

Hur ofta fartyget behöver bunkra ingår därmed INTE i begreppet uthållighet eftersom detta är tämligen dynamiskt och styrs helt av vilken verksamhet som bedrivs. Låga farter innebär låg bränsleförbrukning och därmed lång tid mellan att fartyget behöver bunkra, medan högre farter innebär väsentligt högre bränsleförbrukning och därmed ett behov av att bunkra oftare.

Men i vilket fall som helst så kommer CTG ändå alltid vilja tillse att alla fartyg i sin styrka alltid är så fullbunkrade som möjligt i syfte att säkerställa maximal handlingsfrihet. Man bunkrar därför regelbundet varesig det faktiskt behövs eller inte, och det är väldigt vanligt att fartygen RAS:ar vart annat eller vart tredje dygn enligt ett rullande schema.

Du missförstår vad jag menar.

I kontexten av korvetter och fregatter avser högre uthållighet fartygets förmåga att operera under längre perioder utan att behöva återvända till bas för påfyllning av bränsle, förnödenheter eller underhåll.

Detta är inget problem i fredstid, eftersom i fredstid kan du anlöpa till hamn när du vill, det kan bli problematiskt i krigstid.

När jag ändå har dig på tråden, hur många sjödygn har du gjort på ett Örlogsfartyg?

• Confused 3
Posted
14 hours ago, Pärmtroll said:

Ja, och CAMM är fullt tillräcklig för det även om en kombination av CAMM och CAMM ER såklart är bättre.

Slenke nämnde A 70, och jag svarade på hans inlägg. Jag ser inget behov alls av varesig Sylver A 70 eller motsvarande mk41.

Ja, av det lilla som framkommit så här långt så är ELSA enbart tänkt att vara landbaserad. Åtminstone initialt.

Efterföljaren till Scalp i franska marinen är den brittisk-franska Future Cruise/Anti-Ship Weapon med IOC runt 2030.

Jag tror ELSA kommer mynna ut i både ballistisk samt kryssningsrobot båda med räckvidd uppemot 200 mil. Det fransk-brittiska projektet syftar till en robot med drygt halva den räckvidden så det är därför jag tror att en kryssningsrobot-ELSA mer blir som en Tomahawk och därmed kommer vilja sättas i fartyg och vara landbaserat.

Posted

Parabellum, det räcker nu. Alla vet att du inte håller med Pärmatroll, du har upprepat dig själv typ 35 gånger nu. 

Att du även nu försöker få det att framstå som att Pärmatroll inte vet vad han pratar om är bara idiotiskt.

Han har gång på gång visat att han besitter kunskaper ingen annan på forumet har. 

• Like 4
  • Thanks 3
Posted (edited)
7 hours ago, Parabellum said:

Du missförstår vad jag menar.

I kontexten av korvetter och fregatter avser högre uthållighet fartygets förmåga att operera under längre perioder utan att behöva återvända till bas för påfyllning av bränsle, förnödenheter eller underhåll.

Detta är inget problem i fredstid, eftersom i fredstid kan du anlöpa till hamn när du vill, det kan bli problematiskt i krigstid.

Det må vara din egna definition, men det är inte den vedertagna definitionen bland västerländska flottor och fartygsdesigners. Uthållighet är ett mått på länge fartyget kontinuerligt kan vara till sjöss utan att tillföras något externt stöd FÖRUTOM bränsle.

Våra korvetter (och vissa av våra övriga fartyg) behöver heller inte återvända till någon bas för förnödenhetsförsörjning, det går nämligen utmärkt att göra till sjöss under gång (s.k. RAS). Utöver detta så använder sig svenska marinen fortfarande av ett rörligt baskoncept och kan därmed flytta det landbaserade underhållet dit det är lämpligt för stunden och upprätta en eller flera tillfälliga logistikbaser (s.k. T-baser).  

7 hours ago, Parabellum said:

När jag ändå har dig på tråden, hur många sjödygn har du gjort på ett Örlogsfartyg?

Tja, jag håller inte direkt räkning. Men en bra bit över 1000 dygn till sjöss på olika svenska och utländska fartyg, huvudsakligen på patrullfartyg, korvetter, fregatter och jagare.

Edited by Pärmtroll
  • Like 5
  • Thanks 3
Posted
8 hours ago, Slenke said:

Jag tror ELSA kommer mynna ut i både ballistisk samt kryssningsrobot båda med räckvidd uppemot 200 mil. Det fransk-brittiska projektet syftar till en robot med drygt halva den räckvidden så det är därför jag tror att en kryssningsrobot-ELSA mer blir som en Tomahawk och därmed kommer vilja sättas i fartyg och vara landbaserat.

Sedan uppstår frågan om Sverige har ett behov av ELSA på fartyg? 

• Like 1
Posted (edited)
16 hours ago, Pärmtroll said:

Det må vara din egna definition, men det är inte den vedertagna definitionen bland västerländska flottor och fartygsdesigners. Uthållighet är ett mått på länge fartyget kontinuerligt kan vara till sjöss utan att tillföras något externt stöd FÖRUTOM bränsle.

Våra korvetter (och vissa av våra övriga fartyg) behöver heller inte återvända till någon bas för förnödenhetsförsörjning, det går nämligen utmärkt att göra till sjöss under gång (s.k. RAS). Utöver detta så använder sig svenska marinen fortfarande av ett rörligt baskoncept och kan därmed flytta det landbaserade underhållet dit det är lämpligt för stunden och upprätta en eller flera tillfälliga logistikbaser (s.k. T-baser).  

Tja, jag håller inte direkt räkning. Men en bra bit över 1000 dygn till sjöss på olika svenska och utländska fartyg, huvudsakligen på patrullfartyg, korvetter, fregatter och jagare.

Då är du ju en gammal räv, bra det.

Du vet var du pratar om, jag trodde du var en skrivbordsprodukt, fast ändå kunnig och kompetent.

Ifall du inte låg på HMS Halland eller HMS Småland kan jag upplysa dig att jag har pratat med en gammal Chief som gillade sina Jagare bäst, dom ovan nämnda, för dom gick som en varm kniv i smör i hård sjögång men dom "mindre" Jagarna rullade för mycket och fick dra sig längre in mot kusten, Östersjön kan vara lynnig och oberäknelig. Kanske du nu förstår varför jag vurmar för fartyg modell större. 

När jag har dig på tråden, när i tiden kan Svenska folket förvänta sig en officiell presentation av hur Luleå klassen kommer se ut? vad återstår? 

Edited by Parabellum
  • Confused 2
Posted
3 hours ago, Parabellum said:

Ifall du inte låg på HMS Halland eller HMS Småland kan jag upplysa dig att jag har pratat med en gammal Chief som gillade sina Jagare bäst, dom ovan nämnda, för dom gick som en varm kniv i smör i hård sjögång men dom "mindre" Jagarna rullade för mycket och fick dra sig längre in mot kusten, Östersjön kan vara lynnig och oberäknelig. Kanske du nu förstår varför jag vurmar för fartyg modell större

Det var kanske för att de något mindre landskapsjagarna helt enkelt hade sämre sjöegenskaper? De var ju alla byggda på det gamla Ölandsskrovet från slutet av 40-talet.

Ja vi har nog alla förstått vid det här laget att du vurmar för större fartyg. Däremot så verkar du inte ha någon plan för vad som ska hända med de 13 patrullfartygen, bevakningbåtarna och spaningsbåtarna när dessa utgår på 2030-talet.

/Per

• Like 1
Posted (edited)
3 hours ago, Parabellum said:

Ifall du inte låg på HMS Halland eller HMS Småland kan jag upplysa dig att jag har pratat med en gammal Chief som gillade sina Jagare bäst, dom ovan nämnda, för dom gick som en varm kniv i smör i hård sjögång men dom "mindre" Jagarna rullade för mycket och fick dra sig längre in mot kusten, Östersjön kan vara lynnig och oberäknelig. Kanske du nu förstår varför jag vurmar för fartyg modell större. 

När jag har dig på tråden, när i tiden kan Svenska folket förvänta sig en officiell presentation av hur Luleå klassen kommer se ut? vad återstår? 

Vad har detta med Visby och göra? 

För det krävs finansiering som är problematiskt ifrågasatt i dagsläget…

Edited by Oscar(BOB)
  • Confused 1
Posted (edited)
3 hours ago, Perman said:

Det var kanske för att de något mindre landskapsjagarna helt enkelt hade sämre sjöegenskaper? De var ju alla byggda på det gamla Ölandsskrovet från slutet av 40-talet.

Ja vi har nog alla förstått vid det här laget att du vurmar för större fartyg. Däremot så verkar du inte ha någon plan för vad som ska hända med de 13 patrullfartygen, bevakningbåtarna och spaningsbåtarna när dessa utgår på 2030-talet.

/Per

Nej jag har ingen plan för det, men jag är helt övertyga om att du har. Det som intresserar mig mest är ytstridsfartyg som Korvett, Fregatt, Jagare, Kryssare.

Som inspiration hade jag nog börjat titta på våra grannländer som har en flotta att vara stolt över, t.ex. Danmark.

Edited by Parabellum
Posted
14 minutes ago, Oscar(BOB) said:

Vad har detta med Visby och göra? 

För det krävs finansiering som är problematiskt i dagsläget…

På riktigt!! förstår du inte ens det?

• Confused 1
Posted (edited)
4 hours ago, Parabellum said:

På riktigt!! förstår du inte ens det?

Dynamisk stabilitet/hydrostatik…

Objekt i vätska kan bete sig helt annorlunda beroende på vikt, tyngdpunkt, formgivning, placering av tillägg för ökad flytkraft, samt längd- och breddförhållanden.

Till detta tillkommer aktiva system som ex. stabiliserande fenor, gyron och reglerande ballast-tankar som kan förbättra egenskaper.

Du kan inte säga ett fartygs sjöegenskaper genom att kolla på en bild.

Edited by Oscar(BOB)
  • Like 1
  • Confused 1
Posted
23 hours ago, madman said:

Who knows, att möjligheten finns är väl knappast negativt?

För 10 år sedan hade man blivit kallad galen om man trodde att flottan skulle få 4 fartyg av fregattstorlek (även om de envist kallas korvetter).

Posted (edited)
4 hours ago, Slenke said:

Who knows, att möjligheten finns är väl knappast negativt?

För 10 år sedan hade man blivit kallad galen om man trodde att flottan skulle få 4 fartyg av fregattstorlek (även om de envist kallas korvetter).

Tycker det räcker att ha Elsa på landbacken. Med sådan räckvidd. Sedan kan man trakta efter vissa förmågor på fartyg. Men det är inget Sverige kommer att skaffa i närtid. Däremot att de skaffar bättre VLS just för framtiden. 

Edited by madman
Posted
On 5/12/2025 at 8:00 PM, madman said:

Svaret på den frågan är nej. Det finns inget behov av att sätta den typen av vapensystem på svenska örlogsfartyg.

On 5/13/2025 at 8:57 AM, Parabellum said:

Då är du ju en gammal räv, bra det.

Du vet var du pratar om, jag trodde du var en skrivbordsprodukt, fast ändå kunnig och kompetent.

Så gammal är jag verkligen inte, den sista svenska jagaren (Halland) avrustades innan jag föddes. Jag har däremot seglat på ett antal utländska jagare, fregatter och korvetter utöver våra egna ytfartyg.

Sedan är gamla anekdoter från farbröder som var med på jagartiden inte på något sätt relevant när det gäller vilken typ och storlek på fartyg våra framtida flotta bör bestå av. Och jag är fullt medveten om att Östersjön (likt alla hav) stundtals kan vara rätt skrynkligt eftersom det råkar vara min arbetsplats sedan många år, och jag har därmed en tämligen bra uppfattning om hur vädret påverkar olika fartyg. Så än en gång, det må vara sant att större fartyg generellt inte påverkas lika mycket som mindre fartyg av en viss sjöhävning, men det är innebär inte att mindre fartyg är oanvändbara och det innebär inte att vi enbart har nytta av större fartyg. 

On 5/13/2025 at 12:13 PM, Parabellum said:

Som inspiration hade jag nog börjat titta på våra grannländer som har en flotta att vara stolt över, t.ex. Danmark.

Danmarks flotta är definitivt inte något att vara speciellt avundsjuk på. Den har likt våran egen varit kroniskt underfinansierad under decennier och är till stor del en kullis.

Till att börja med har de inga ubåtar, ingen ubåtsjaktförmåga (att tala om) och ytterst begränsad minröjningsförmåga. Deras fem fregatter må vara stora och imponerande på pappret men har dragits med betydande tekniska problem som ett resultat av upprepade budgetlösningar i form av återanvändning av många äldre begagnade vapensystem samt bristande systemintegration och utprovning. Av den anledningen anser danska regeringen nu att det inte är kostnadseffektivt att uppgradera fregatterna i Iver Huitfeldt klassen utan man avser istället bygga nya.

Dansk fregat kunne ikke affyre missil under angreb

Danmark trækker fregat fra Nato-mission efter problemer med luftforsvar

Forsvarsminister Troels Lund Poulsen fremlægger Iver Huitfeldt-redegørelse

Harpoon Missile Malfunction On Danish Frigate Closes Part Of Baltic Strait

Vidare är deras ytterst lätt beväpnade fregatter (egentligen OPV:er) i Thetis klassen gamla och slitna, har tveksam stridskapacitet och dras med ständiga haverier, och deras tre OPV:er i Knud Rasmussen klassen har ända sedan första fartyget levererades 2008 åkt runt med ett huvudvapen (76mm kanon) som i praktiken inte går att använda eftersom fartygen saknar eldledningssystem till den. 

Till sist är de fartyg som danska flottan i huvudsak använder i den dagliga skarpa verksamheten till sjöss i hemmafarvatten de fem enheterna i Diana klassen som är små, saknar riktiga militära sensorer och är praktiskt taget helt obeväpnade. Något som i dagens säkerhetspolitiska läge får en hel del kritik (med all rätt).

On 5/13/2025 at 8:26 PM, madman said:

Däremot att de skaffar bättre VLS just för framtiden. 

Det finns inget kastarsystem på marknaden som är "bättre för framtiden". LUL kommer förses med det kastarsystem som krävs för det tunga lv-robotsystem som väljs eftersom det är vad som är prioriterat.

• Like 3
  • Thanks 3
Posted
31 minutes ago, Pärmtroll said:

Sedan är gamla anekdoter från farbröder som var med på jagartiden inte på något sätt relevant när det gäller vilken typ och storlek på fartyg våra framtida flotta bör bestå av.

Kan ju vara värt att minnas att Halland klassen började sin design precis efter andra världskriget. Så anekdoter och erfarenheter från dessa (och övriga svenska jagare) är i det stora hela meningslösa idag. Finns absolut ingen, förutom de fåtal udda fåglar i USA som till och från försöker få igång Mustangen som stridsflygplan igen, som skulle anse att stridsteknik och teknik från innan Koreakriget skulle vara relevant på flygsidan idag. 

• Confused 1
Posted
13 minutes ago, Peo said:

Kan ju vara värt att minnas att Halland klassen började sin design precis efter andra världskriget. Så anekdoter och erfarenheter från dessa (och övriga svenska jagare) är i det stora hela meningslösa idag. Finns absolut ingen, förutom de fåtal udda fåglar i USA som till och från försöker få igång Mustangen som stridsflygplan igen, som skulle anse att stridsteknik och teknik från innan Koreakriget skulle vara relevant på flygsidan idag

Precis så är det. Det var en annan tid och en annan teknik och taktik.

• 5 weeks later...
Posted
13 hours ago, Sandman said:

Något nytt om de tänka bunkerbåtarna som skulle komplettera de redan beställa logisktfartyg ? 

Är det fortfarande ”ren” tank/bunkerfartyg som är planen?

Nope, inget nytt vad jag vet. Arbetet med att ta fram och fastställa systemmålsättningen pågår.

• Thanks 1
Posted

Alla Riksdagspartier har beslutat om att Sverige ska upp i 3,5% av BNP till Försvarsutgifter.

Jag är dock oroad över att Marinen verkar få väldigt liten del av de extra pengarna.

Följande är från pressmeddelandet. 

"Särskilda prioriteringar på kort och medellång sikt

För områden som är särskilt prioriterade i försvarsbeslutet 2024 och som även bidrar till uppfyllandet av Natos förmågemål ska åtgärder tidigareläggas och kompletteras, däribland förstärkning av olika slags luftvärn, ökad operativ tillgänglighet i stridsflygssystemet, stärkt markstridsförmåga samt förmåga till långräckviddig bekämpning. För alla försvarsgrenar och funktioner måste anskaffning av reservdelar och ammunition öka kraftigt, likaså verkstadskapacitet, lagerhållning och tillgång till krigsnödvändiga logistiktjänster."

Det ryktas ju om att det bara blir 3 Luleå fartyg, vilket vore helt bisarrt med tanke på de extra pengar som skjuts till FM.  

• Sad 1
Posted

Tre fartyg? Till och med i all kommunikation kring FDI uttalas 4 fartyg.

Tycker mycket som sagts hittills är självklarheter såsom tillgänglighet och volym.

Posted
2 hours ago, Mainrr said:

Alla Riksdagspartier har beslutat om att Sverige ska upp i 3,5% av BNP till Försvarsutgifter.

Jag är dock oroad över att Marinen verkar få väldigt liten del av de extra pengarna.

Följande är från pressmeddelandet. 

"Särskilda prioriteringar på kort och medellång sikt

För områden som är särskilt prioriterade i försvarsbeslutet 2024 och som även bidrar till uppfyllandet av Natos förmågemål ska åtgärder tidigareläggas och kompletteras, däribland förstärkning av olika slags luftvärn, ökad operativ tillgänglighet i stridsflygssystemet, stärkt markstridsförmåga samt förmåga till långräckviddig bekämpning. För alla försvarsgrenar och funktioner måste anskaffning av reservdelar och ammunition öka kraftigt, likaså verkstadskapacitet, lagerhållning och tillgång till krigsnödvändiga logistiktjänster."

Det ryktas ju om att det bara blir 3 Luleå fartyg, vilket vore helt bisarrt med tanke på de extra pengar som skjuts till FM.  

”Förmåga till långräckviddig bekämpning” är nog de ord du letar efter. Luleås syfte är ju det och luftvärn. Samtidigt är de ju en enorm post i budgeten som går till Marinen.

Posted

Det är ju det som redan är bestämt. 

Vi pratar om T.e.x ersättarna till Gävle och Stockholms klass. Som försvarsberedningen tidigare sagt borde börja jobbas med snarast så de kan vara leverade till 2025. 

Posted

3,5% av BNP är strax över 200 miljarder. I runda slängar borde det tillåta materialköp för åtminstone 70 miljarder per år. Troligen lite mer med tanke på att materialinköp borde ha lite extra prio.

Det är väldigt mycket pengar. Per år. Så nog borde det utan problem räcka för 4 Luleå och lite till.

Posted

Se det som att 3-4 brigader är rätt överspelat, det kommer inte räcka på långa vägar.

3,5 % kommer behöva täcka mer än bara materialinköp, löner kommer behöva höjas ordentligt övningarna kommer bli större och fler mm mm mm.