Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har vattenblåsan i Stridssäcken sedan har jag gamla vattenflaskan (0.7 liter) i västen. Sedan taktikanpassar jag vattenmängden, om jag vet att jag ska vara borta från vagnen i mer än 6h ges det ofta förberedelse tid för denna verksamhet och jag trycker ned vattenblåsan. Annars kör jag med 0.7 liter för dessa sex timmar.

Posted

Som jag har nu (utan fodralet till blåsan) så känner man inte att man har den med sig, förutsatt att den är tom. Har man fodralet runt tar den ju alltid 3-4 cm plats efter som fodralet är fodrat och det är massa remmar och skit som tar utrymme.

Fyller man den så känner man den självklart, speciellt i fordon/sittande, men å andra sidan är det bara suga ur den snabbt om man vet att man inte kommer behöva extra vatten inom snar framtid.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Inspirerad från ett annat forum har jag nu provat att vrida bältet 90 grader till...

Saxat från det andra forumet:

Nu har jag provat Xs version. Den sitter förvånansvärt stabilt även utan remmarna under armarna. Jag har bältet direkt under västen, halva mag-fickorna sitter i västen, hälften i översta remmen på bältet. Det går lätt in en magficka till mitt fram, men 6 mag + ett löst att börja med får räcka. Det blir en handgranatsficka där tillsvidare. Så här sitter inte västen för tight framtill och det går lätt att komma åt både jack- och västfickorna. Jag får in Recons stora kartfodral lätt i jackfickan.

Mitt bälte är Large, så därför blir det fult bak, även med skyddsväst som synes. Ska prova detta under KFÖ om några veckor, om jag får göra en extra KFÖ för Hv. Känns det bra så byter jag till Medium, då kommer nog spännena längre ut på ryggen och det blir ''snyggare'' och kanske lite stabilare.

Nu så går det inte att spänna mer och är alldeles för sladdrigt utan Skyddsväst.

-Det första jag lärt mig är att ena spännet baktill skall sitta ihop, då blir det lättare att få det andra på plats utan att västen hänger helt snett. (Så, det går att göra med bara ett spänne egentligen.)

-Andra är att kronans spännen är lite bättre då det andra jag har på högersidan är lite krångligare att få in, även om det sen sitter bra.

-Tredje att lite paracord behövs för att väva ihop väst/bälte är bra då remmarna inte längre passar överallt. Dock så sitter två de fyra främre på västen faktiskt rätt över spännena på bältets (original)baksida!

Fram

http://www.ladda-upp.com/bilder/35511/min-...eliassons-setup

Back

http://www.ladda-upp.com/bilder/35512/min-...eliassons-setup

Sida

http://www.ladda-upp.com/bilder/35513/min-...eliassons-setup

Andra sidan

http://www.ladda-upp.com/bilder/35514/min-...eliassons-setup

Ska till serviceförrådet och fixa ett extra främre spänne så det är samma överallt.

*Edit: tillägg och svänska

Edited by 709
Posted

Förstår att det kan kännas funkis att ha öppningen bak men personligen tycker jag att sidoöppning är att föredra.

Om man gör den rätt så "försvagar" man inte västen överhuvudtaget och den ser ut att vara "orginal"

Att ha öppningen på vapensidan är för mig perfekt då jag ändå inte vill ha några fickor där som stör min

vapenhantering.

Om du ändå vill ha öppningen bak måste du lösa på ett smidigt sett att du kan komma i och ur den med skyddsväst

på under samt så måste du komma bort ifrån allt knyt och "tejp" lösningar, det kommer få en och annan att få ett

utbrott :rockon: och det ska alltid undvikas :baskerHV:

Posted
Förstår att det kan kännas funkis att ha öppningen bak men personligen tycker jag att sidoöppning är att föredra.

Om man gör den rätt så "försvagar" man inte västen överhuvudtaget och den ser ut att vara "orginal"

Att ha öppningen på vapensidan är för mig perfekt då jag ändå inte vill ha några fickor där som stör min

vapenhantering.

Om du ändå vill ha öppningen bak måste du lösa på ett smidigt sett att du kan komma i och ur den med skyddsväst

på under samt så måste du komma bort ifrån allt knyt och "tejp" lösningar, det kommer få en och annan att få ett

utbrott :rockon: och det ska alltid undvikas :baskerHV:

Det är SV2K, så ingen över plutonchef ser någon skillnad i mitt förband... Nu är detta på prov, så baksidan ser lite enkel ut. Kan göra det avsevärt snyggare, men inte just nu.

Ak:n ska ju inte hänga i sidan, den ska vara riktad framåt, så jag känner inte att högersida behöver vara rensad. Däremot höger (och till mindre del vänster) axel, för skytte.

Det är minst lika smidigt, om inte enklare nu än tidigare. Eftersom det inte är någon under-armen-remmar, så är det inte risk för trånghet när jag hänger den över huvudet.

Posted

Du har helt rätt smaken är som baken och man prioriterar alltid olika saker, det som är det fina med en väst som man kan bygga om.

Jag gillar att ha sidan ren när man står post, typ skyddsvakt och har vapnet slingat på sidan. Man blir lite smidigare i fordon samt överlag

tycker jag att min rörlighet blir bättre.

Och sen vet jag inte om det är jag som är sjukt osmidig men jag tycker att det är svårt att komma åt saker som är monterat på sidan av

kroppen när man har kroppsskyddet på sig, jag gillar att ha allt på bröstet där armarna kan arbeta utan att behöva jobba i mot skyddsvästen.

Skriv gärna igen när du haft chansen att testa lite mer!

Posted
En kollega bad mig posta en bild på sin väst.

Optimerad för att bäras vid mycket fordonstjänst och över Krsk94.

Varför har han pistolen där uppe?

Posted
En kollega bad mig posta en bild på sin väst.

Optimerad för att bäras vid mycket fordonstjänst och över Krsk94.

Ren gissning: Han får lättare att dra den sittandes i ett fordon gentemot att ha den i ett hölster fäst på låret.

Posted

Och en följdfråga man vill ställa i sammanhanget är hur det fungerar att verka med AK:n enligt det nya skjutreglementet, när pistolen sitter där.

Posted

Kan det vara så att han är påverkad av modeinfluenser från utländska "special forces"?

Mark Urban skriver följande i sin bok "Task Force Black - The explosive true story of the SAS and the secret war in Iraq"

"The blades had formerly worn their secondary weapon low-slung in leg holsters, but by this time the fashion was fixing a quick-release holster to the front of the body armour, just beneath the neck"... (Med "the blades" avses SAS-soldaterna och "but by this time" torde i detta fall vara från ungefär 2006)...

Tittar man på bilder på utländska "special forces-soldater" så slås man av hur populärt det numera blivit att bära pistolen på detta sätt vid insats... Förmodligen mest en modegrej. Finns fördelar och nackdelar med båda sätten att bära pistolen, så det är nog mest upp till den enskilda att komma fram till vilken konfiguration som passar en bäst. Som svensk är jag dock inne på linjen att det bästa är att bära pistolen som det lärs ut/övas, dvs hölstrad i bälte på midjan alternativt på låret.

Posted (edited)
Finns fördelar och nackdelar med båda sätten att bära pistolen, så det är nog mest upp till den enskilda att komma fram till vilken konfiguration som passar en bäst. Som svensk är jag dock inne på linjen att det bästa är att bära pistolen som det lärs ut/övas, dvs hölstrad i bälte på midjan alternativt på låret.

Motsäger du dig inte lite där? Först att det är upp till den enskilde att komma på vad som är bäst för denne och sedan säga att midja/lårmontage är bäst? Sen så vet jag väl inte om man som svensk som åker mkt fordon har några andra behov än andra som åker mkt fordon.. då jag har åkt en del bv309 så kan jag förstå varför man kan vilja ha pickadollen på bröstet....Jag vet iaf flera som har det och är relativt nöjda med det så helt fel kan det ju inte vara...

Edit: sen så är pistol på bröstet inte enbart en special forces företeelse utan den kanske startade där.. men som jag förstått det så är det inte helt ovanligt nu bland "vanliga" förband

Edited by Larsleo
Posted
Finns fördelar och nackdelar med båda sätten att bära pistolen, så det är nog mest upp till den enskilda att komma fram till vilken konfiguration som passar en bäst. Som svensk är jag dock inne på linjen att det bästa är att bära pistolen som det lärs ut/övas, dvs hölstrad i bälte på midjan alternativt på låret.

Motsäger du dig inte lite där? Först att det är upp till den enskilde att komma på vad som är bäst för denne och sedan säga att midja/lårmontage är bäst? Sen så vet jag väl inte om man som svensk som åker mkt fordon har några andra behov än andra som åker mkt fordon.. då jag har åkt en del bv309 så kan jag förstå varför man kan vilja ha pickadollen på bröstet....Jag vet iaf flera som har det och är relativt nöjda med det så helt fel kan det ju inte vara...

Sen får man ju ta det här med att bedömma när man bär stridsvästen i beaktande. I vissa fall är det bättre att ha pistolen i ett separat hölster om du måste vara beväpnad hela tiden men inte bär full stridsutrustning hela tiden.

Posted

Sen får man ju ta det här med att bedömma när man bär stridsvästen i beaktande. I vissa fall är det bättre att ha pistolen i ett separat hölster om du måste vara beväpnad hela tiden men inte bär full stridsutrustning hela tiden.

Man behöver ju inte lämna safarilandet i skåpet bara för att man har ett pistolen på västen. :unsure:

Safarilandet är ju skitbra men om man är ute och knatar i dagar kan västmontering vara att föredra.

Posted (edited)

Vidare har jag läst [källkritik OFF!] på intörnet att en bröstmonterad puffra skall vara lättare att själv nyttja/hålla under kontroll om det blir handgemäng/motsvarande.

Edited by 903Lew
Posted

Det är ingen slump att det blivit vanligt att bära pistol på bröstet, och inte heller en modegrej (i de flesta fall iaf...), utan handlar om terrängen och taktikanpassning.

1. Som [uS & UK m.fl.] strider i Afghanistan idag är det mycket "långtida" avsutten verksamhet i bergig och stenig terräng. Så det är helt enkelt inte funkis att köra benhölster då det skaver och lägger extra tyngd på ena benet, vilket är rätt obehagligt efter ett tag.

2. När det inte är längre patruller/förflyttningar i jobbig terräng åks det oftast fordon och då, som mycket riktigt påpekats, kan man knappt dra pistolen från någon annan plats än just bröstet.

Posted

Jag har provat att ha pistolhölstret på bröstet och på låret. Båda bärmetoderna har sina fördelar men mycket beror ju på vilket hölster man har. har man ett sådant bianchi(stavning) så kommer det ju bli ganska lång tid som läggs på draget i jämförelse med ett safariland på låret. Har man bianchi hölstret på det där viset kommer det behövas två händer för att dra pickan vilket är ett stooort minus i om man har massa folk omkring sig. Fördelarna med picka på bröstet är ju i fordon och om man ska gå mycket.

Peter

Posted

ang bianchi så.. visst det är inte det bästa hölstret och safariland ÄR bättre.. men så dåligt är det inte tycker jag.. jag har iofs övat en hel del med det så.. även bröstmontage och det funkar relativt bra och hyfsat snabbt att dra pickan...

Posted
stridsväst 2000 är ett svek!

För att återknyta till tråden: Hur bär du den för att känna på det viset? Personligen är det ett bra tillskott till den personliga utrustningen.

Posted

men om man nu anser att den där j*vla västen är ett svek... Använd för i helvete två ica-kassar att bära omkring din utrustning. Om du även efter detta försök anser att stridsvästen är ett svek har du något stort fel som är lokaliserat mellan och ovanför dina axlar.

Ja, stridsväst 2000 är inte det bästa som finns idag, därför kommer den att bytas ut. Men om vi jmf med vad som fanns innan så är det ett stort framsteg.

• Like 1
Posted

Körde modellen med sv2000 bälte och 304 k oket under min tid i affe. Detta funkade hyfsat men krävde att jag lämnade vissa delar till yx-skräddaren på campen. Han förstärkte sömmar mm. för att skiten skulle hålla. (kostade mig 8 dollar). Västen är suboptimal tillsammans med kroppsskydd. Vissa skador uppstod när soldater inte kunde bära sin stridsutrustning med RU mtrl. och samtidigt använda galtens 4-punktsbälte. Svek kanske var ett starkt ord. Förlåt allihop!

Posted
Körde modellen med sv2000 bälte och 304 k oket under min tid i affe. Detta funkade hyfsat men krävde att jag lämnade vissa delar till yx-skräddaren på campen. Han förstärkte sömmar mm. för att skiten skulle hålla. (kostade mig 8 dollar). Västen är suboptimal tillsammans med kroppsskydd. Vissa skador uppstod när soldater inte kunde bära sin stridsutrustning med RU mtrl. och samtidigt använda galtens 4-punktsbälte. Svek kanske var ett starkt ord. Förlåt allihop!

Är det västens fel eller är det något annat som är fel?

Vilket kroppskydd menar du? 94K? Den är inte menad att bära under en stridsväst.

Togs stridsvästen fram med användande tillsammans med Galten i åtanke?

Är det inte så att viss annan utrustning har tillkommit efter att västen togs fram och därför inte fungerar optimalt i kombination?

Stridsvästen är inte optimal i alla situationer men fullt tillräcklig i de flesta.

Fordonsförare har alltid haft problem med bärutrustning då det är ganska trångt bakom ratten/ styrspakarna och det är ju inte i första hand för fordonsförare/ fordonspersonal som västen är framtagen utan för skyttesoldaten som springer runt på marken/ står bak i grisschaktet.

Det är helt otroligt hur folk ändrar sig under bara några år.

När vi sprang runt i stridssele ville alla ha stridsbältet.

När vi haft stridsbältet ett tag ville alla ha stridsvästen.

Nu duger inte stridsvästen så nu vill alla ha nästa häftiga pryl som man anar i fjärran.

The Swede

*Inte ett dugg bitter eller sarkastisk*

Posted

"Det är helt otroligt hur folk ändrar sig under bara några år.

Nu duger inte stridsvästen så nu vill alla ha nästa häftiga pryl som man anar i fjärran."

Japp så är det, problemet vi har är att vi, och med vi menar jag eg dom på FMV och MSS som, tar fram grejjer som skall passa alla, alltid.

Om vi gav fan i att hålla så hårt på likformighet så skulle vi få förband som på soldat nivå fungerar med sin personliga utrustning. Låt vara att dom i fyrkantighetsministrarnasögon ser ut som tattarpack men längst ut i linan skall den "strategiske vicekorpralen" efter en patrullering på 10-12 timmar kunna fatta rätt beslut baserat på omständigheterna och inte på att han burit en stridsväst som inte medger att han klarar av att hålla sitt stridsvärde uppe.

Å jag har liksom The Swede då gjort GU med stridssele, arbetat i stridsbälte och bär idag stridsväst på insatser.

Posted

Intressant,

Finska stridsvästen 2005

34000_1.jpg

34000_2.jpg

och olika tillbehör

3405_1.jpgBälte

3412_1.jpgFicka, stor

3410_1.jpgFicka, mini

3411_1.jpgFicka, liten

3409_1.jpgFicka, gasmask

3413_1.jpg Ficka, pistolmagasin

3414_1.jpg Ficka, tomma magasin

Posted

ännu tillbehör

3408_1.jpg Ficka, SA fältspade (Fiskars spade)

3407_1.jpg Ficka, två RK magasin (RK-62 el. RK-95)

3406_1.jpg Ficka, flaska

och

3415_1.jpg Lårdocka (reisitelakka), dvs för att fästa fickor på låret.

Det ser ut som om man tagit ideér från bl.a. svenska västen från 2000, men utvecklat västen med mera möjligheter till olika kombinationer.

Posted

Är det västens fel eller är det något annat som är fel?

Vilket kroppskydd menar du? 94K? Den är inte menad att bära under en stridsväst.

Togs stridsvästen fram med användande tillsammans med Galten i åtanke?

Är det inte så att viss annan utrustning har tillkommit efter att västen togs fram och därför inte fungerar optimalt i kombination?

Stridsvästen är inte optimal i alla situationer men fullt tillräcklig i de flesta.

Fordonsförare har alltid haft problem med bärutrustning då det är ganska trångt bakom ratten/ styrspakarna och det är ju inte i första hand för fordonsförare/ fordonspersonal som västen är framtagen utan för skyttesoldaten som springer runt på marken/ står bak i grisschaktet.

Det är helt otroligt hur folk ändrar sig under bara några år.

Nu duger inte stridsvästen så nu vill alla ha nästa häftiga pryl som man anar i fjärran.

The Swede

*Inte ett dugg bitter eller sarkastisk*

Nej det är inte västens fel.

Det enda kroppskydd som fick användas var 94K (skyddsklassen i p100 ansågs för låg) och ja, man förstår ganska snabbt att stridsvästen inte är avsedd att bäras över 94k, men vi kan ju inte gärna bära stridsvästen i handen. :banana

Det finns inget grisschakt att stå i i galten (inte i TLC/ GW heller men dom används förhoppningsvis inte längre)

Ja Sv2000 är bättre än stridsbältet och stridsselen men jag blir så trött på att vi måste uppfinna halvbra saker själva i den här firman hela tiden.

Jag vill inte ha någon häftig pryl nästa gång. Jag är nöjd om jag får något som håller i krig.

Ska inte spy mer galla nu

Posted

Det enda kroppskydd som fick användas var 94K (skyddsklassen i p100 ansågs för låg) och ja, man förstår ganska snabbt att stridsvästen inte är avsedd att bäras över 94k, men vi kan ju inte gärna bära stridsvästen i handen. :banana

Det finns inget grisschakt att stå i i galten (inte i TLC/ GW heller men dom används förhoppningsvis inte längre)

Ja Sv2000 är bättre än stridsbältet och stridsselen men jag blir så trött på att vi måste uppfinna halvbra saker själva i den här firman hela tiden.

Jag vill inte ha någon häftig pryl nästa gång. Jag är nöjd om jag får något som håller i krig.

Vilket var det jag ville få fram.

Västen används i konfigurationer och situationer den inte är avsedd för.

Att det enda kroppskydd som fick användas var 94K är ju inte västens fel, återigen används den på ett sätt den inte är avsedd för.

Att det inte finns något grisschakt i Galten är jag mycket väl medveten om, vilket var min poäng, SV2K är inte avsedd att användas i sådana fordon.

Felet här är alltså inte stridsvästen utan sättet den används på.

Posted

Vilket var det jag ville få fram.

Västen används i konfigurationer och situationer den inte är avsedd för.

Att det enda kroppskydd som fick användas var 94K är ju inte västens fel, återigen används den på ett sätt den inte är avsedd för.

Att det inte finns något grisschakt i Galten är jag mycket väl medveten om, vilket var min poäng, SV2K är inte avsedd att användas i sådana fordon.

Felet här är alltså inte stridsvästen utan sättet den används på.

Jag tror vi är överens där.