Jump to content

Recommended Posts

Posted

Provar fråga här men jag har börjat köra med sidoöppnad variant, och har knutit ihop västdelen med paracord och en flerbruksficka liten som vissa visats i tråden, och har fått kommentarer liknande "Har du en BOA på den där paracorden?" och "Det är inte säkert att ha västen så där, vi kan inte få av dig den om du blir skadad", hur har ni upplevt det med paragrafrytteri angående moddningen av västen? Enlig mig är sidoöppnad variant överlägsen när det gäller komfort och funktion.

Jag hade aldrig problem med paragrafryttare när jag körde sidoöppnat, dock så har jag gått tillbaka till frontöppnat då jag tyckte det var för knöligt att ta på och framför allt knäppa västen med sidoöppningen.

Vad gäller att få av västen vid skada så är det ju bara att sätta kniven i paracorden.

Posted (edited)

Kör något liknande men använder duellfickan till att hålla ihop västen och behöver ingen paracord för bröstöppningen. Har ännu inte fått kommentaren men anser att om jag är skjuten i magen så får den ta fram min benchmade strapcutter eller kniv och skära upp min väst om det nu skulle behövas. Funderar dock på att montera, likt någon har gjort på forumet, bältet med två spännen i ryggen vilket skulle göra västen mycket smidigare att använda och få av.

Sverige har tänkande soldater på både gott och ont.

Edited by Fällman
  • 2 weeks later...
Posted

Fick i dagarna tillåtelse av min närmaste chef att använda Blackhawks CRCH istället för Sv2k.

Enligt honom så finns det någon form av BOA på den. Vet någon mer om det?

Posted

Fick i dagarna tillåtelse av min närmaste chef att använda Blackhawks CRCH istället för Sv2k.

Får man fråga vad du har för tjänst?

Jag har mkt svårt att tro att det finns BOA på den.

Posted

Han har fel men skit i det. Använd västen.

/K

• 2 weeks later...
Posted

Då jag inte kan komma på hur man postar bilder, så får ni använda er vilda fantasi.

Som den modemedvetna krigaren jag är, så kör jag filosofin: funkar skiten? om inte BYT till BÄTTRE.

En beskrivning av min sv2k. Bilder kommer så ASAP

På framsidan/bröstet finner vi:

1 st Duellficka med multitool, lampa och annat gott.

2 st Tactical Tailor 3xm4 magfickor, kör dock bara med ett AK4 mag med magpul i varje ficka. Blir för trångt annars.

1 st Tactical Tailor m14 open top magficka.

På bältet finner vi:

1 st Snigel Dumpficka.

2 st FM magficka, varav en fylld med vapenvårdsats, den andra med 2 st AK4 mag.

Den ena magfickan har jag hängt fast en karbinhake med kattstrypare för att fästa hjälmen med. fungerar fint.

1 st FM Flerbuksficka liten med 2 st AK4 mag.

1 st US Vattenflaskficka med 2 st AK4 mag med magpul. den har både kardborr och snabbfäste. Sitter jättebra.

1 st 304K ficka. Dessa fickor går alldeles utmärkt bra att montera på stridsbältet. NOTIS: säkra med kattstrypare.

Fylld med allt möjligt: godis, strumpor, kartor mm...

Fickor som FM Flerbriksficka Stor är enligt mig en skitdålig sak som borde kastas in ansiktet på ansvarig inköpare.

På ryggen bärs en US Assault pack

Den bästa ryggsäcken som jag haft. Såååå mycket skönare att bära än ss2k.

Man kan fästa allt på den, och du får ner all nödvändig utr.

Jag får ner skyddsmask, regnställ, mat, kläder, knäppetält hakas fast på valfritt område plus en massa annan skit.

Och den kostar inte ett skit om man hittar rätt säljare.

Tips från coachen: http://www.asmc.de/en/Travel/Back-packs/Back-packs/Back-packs/Backpack-US-Assault-Pack-oliv-p.html

Jag tycker att man ska få ha det man vill ha rent utrustningsmässigt sätt.

Att förbjuda bättre alternativ på ren jävelskap eller argumentet: tilldelat är tillräckligt, är tecken på lathet.

Posted

@Swedish_kitsune: låter som en del chefer i HV skulle spontant självantända vid åsynen av din ack så funktionella väst.

/en hv-soldat som nyligen blev beordrad att åtgärda sin sido-öppnade stridsväst då det inte ansågs i enlighet med SÄKI att ha den på det viset.

Posted (edited)

@Swedish_kitsune: låter som en del chefer i HV skulle spontant självantända vid åsynen av din ack så funktionella väst.

/en hv-soldat som nyligen blev beordrad att åtgärda sin sido-öppnade stridsväst då det inte ansågs i enlighet med SÄKI att ha den på det viset.

Om jag kunde så skulle jag bära en platecarrier med bara förbjudet godis och marcha framför Armé Inspektören.

Nu får man kompromissa och undvika nyfikna chefers blickar... Äh, jag bara skojar, jag visar mina egna prylar så

mycket att mina chefer blir assimilerade och själva blir prylmuppar.

Allt handlar om psykologi...

Jag har förresten beställt en massa häftiga kläder. bla: http://miltac.se/shop/product_info.php?manufacturers_id=91&products_id=1752&osCsid=64g1lma7tsfdo4tnv71kh9b4a2

Hmm... Jag har aldrig sett att SÄKI säger nej till HUR man bygger sin väst.

Testa min jättehemliga ninja/SAS/SEALS/Spetnaz mm teknik: "skit i vad chefen säger om utr. och kriga vidare"

Hänvisa annars till att smarta människor gärna förbättrar saker och ting...

Edited by Swedish_kitsune
Posted

Allvarligt??? Vart läste du detta?? Nu blev jag väldigt nyfiken!!!

Jag är själv utbildad instruktör inom FM och förstår hur viktigt SÄKI är. Men ibland (snarare allt för Ofta) så är SÄKI mer ivägen och jobbig än vad den gör nytta!!! Men det där var det absolut löjligaste jag någonsin har hört!

Posted

Allvarligt??? Vart läste du detta?? Nu blev jag väldigt nyfiken!!!

Jag är själv utbildad instruktör inom FM och förstår hur viktigt SÄKI är. Men ibland (snarare allt för Ofta) så är SÄKI mer ivägen och jobbig än vad den gör nytta!!! Men det där var det absolut löjligaste jag någonsin har hört!

Jag läste det inte någonstans, utan blev bara tillsagd med motivationen att om västens öppning inte var framåt med enbart de vanliga clipsen som öppning kunde det försvåra omhändertagande då västen blir för svår att avlägsna från mig för andra, något som jag blev upplyst om att det var säkerhetskrav om eventuella sidor i SÄKI efterfrågade jag inte.

Posted

Jag läste det inte någonstans, utan blev bara tillsagd med motivationen att om västens öppning inte var framåt med enbart de vanliga clipsen som öppning kunde det försvåra omhändertagande då västen blir för svår att avlägsna från mig för andra, något som jag blev upplyst om att det var säkerhetskrav om eventuella sidor i SÄKI efterfrågade jag inte.

Wunderbar argument. I ett skarpt läge kommer du även ha ett stycke 94:a med plattor. Den är ju jättelätt att ta av....

Posted

Synpunkt 1:

Sidoöppnad väst är knöligare att ta av, åtminstonde om man inte ska använda kniv. Detta gäller speciellt om sjukvårdspersonalen inte är vana att hantera en sidoöppnad väst. Då blir det ett himla fipplande och letande efter ett sätt att få av västen. Har själv blivit omhändertagen med sidoöppnad väst vid ett sjukvårdsmoment och då hade jag lyckats stressa upp sjukvårdarna rätt bra med mitt skadespel. De lyckades inte få av västen utan tips från den då medvetslöse patienten. I skarp situation är stressen ännu värre och hjärnan kommer knappast få lättare att lista ut det då. Efter en stund kommer nog kniven fram, men risken är att det tar onödigt långt tid. Jag har själv valt att gå tillbaka till frontöppnad väst pga enkelheten att ta av och på västen.

Synpunkt 2:

Att säga att man inte bryr sig om vad chefen säger vad gällande utrustning utan bär vad man vill är säkert jättehäftigt, men det finns ett problem. Eftersom Hv är en militär verksamhet så finns det något som kallas för order. Order skall följas och lagen om disciplinansvar gäller även i hemvärnet, även om vi har en lite mer avslappnad syn på order. Rätt väg att gå torde vara att följa order och sedan ta upp diskussionen med chefen på nästa kompani/plutons/grupp-möte, beroende på vilken befattning man har. I de flesta fall av order vad gällande utrustnings bärande så finns det en anledning till att ordern ges. Att den anledningen sedan inte följer med ordern hela vägen ner till soldatnivå är beklagligt, men att soldater själva väljer vilka order de skall och inte skall följa är inte en bra utveckling. Exempel: I stridsvästfallet så har jag hört ifrån obekräftad källa att IR-signaturen från västen är en anledning till att man inte skall hänga på vad som helst eller använda vilken väst som helst. Hur många funderar på det när de väljer vilken mag.ficka de skall köpa? Gillar man inte att följa order så kanske man skall börja med Air Soft istället?

Posted

Synpunkt 1:

Sidoöppnad väst är knöligare att ta av, åtminstonde om man inte ska använda kniv. Detta gäller speciellt om sjukvårdspersonalen inte är vana att hantera en sidoöppnad väst. Då blir det ett himla fipplande och letande efter ett sätt att få av västen. Har själv blivit omhändertagen med sidoöppnad väst vid ett sjukvårdsmoment och då hade jag lyckats stressa upp sjukvårdarna rätt bra med mitt skadespel. De lyckades inte få av västen utan tips från den då medvetslöse patienten. I skarp situation är stressen ännu värre och hjärnan kommer knappast få lättare att lista ut det då. Efter en stund kommer nog kniven fram, men risken är att det tar onödigt långt tid. Jag har själv valt att gå tillbaka till frontöppnad väst pga enkelheten att ta av och på västen.

Synpunkt 2:

Att säga att man inte bryr sig om vad chefen säger vad gällande utrustning utan bär vad man vill är säkert jättehäftigt, men det finns ett problem. Eftersom Hv är en militär verksamhet så finns det något som kallas för order. Order skall följas och lagen om disciplinansvar gäller även i hemvärnet, även om vi har en lite mer avslappnad syn på order. Rätt väg att gå torde vara att följa order och sedan ta upp diskussionen med chefen på nästa kompani/plutons/grupp-möte, beroende på vilken befattning man har. I de flesta fall av order vad gällande utrustnings bärande så finns det en anledning till att ordern ges. Att den anledningen sedan inte följer med ordern hela vägen ner till soldatnivå är beklagligt, men att soldater själva väljer vilka order de skall och inte skall följa är inte en bra utveckling. Exempel: I stridsvästfallet så har jag hört ifrån obekräftad källa att IR-signaturen från västen är en anledning till att man inte skall hänga på vad som helst eller använda vilken väst som helst. Hur många funderar på det när de väljer vilken mag.ficka de skall köpa? Gillar man inte att följa order så kanske man skall börja med Air Soft istället?

Håller mid dig om allt och självklart följde jag order, men det känns personligen som orderns anledning har inte bara försvunnit på väg ner till soldaten utan ändrats och att ursprungsordern har utkommit p.g.a att man vill se likformighet, för att det ser bra ut.

Posted

En sidoöppnad väst kan säkert vara av ondo när du ligger skadad men den kan vara det som gör att du inte blir skadad.

SäkI-argumentet var bland det sämsta jag har hört. Det är som att förbjuda kroppsskydd för att det är i vägen för sjukvårdspersonalen (som Hajjper skriver).

Vad var den där instruktören för jöns Emil?

Posted (edited)

Använder sjukvårdspersonal någonsin något annat än kniv/sax för att få upp kläder/västar? Att fippla med sina fingrar för att få upp spännen tror jag inte man gör oavsett om spännet sitter i front eller sida på den skadade, man skär/klipper, iaf i den civila sjukvården, har svårt att tänka mig att man gör annurlunda i det militära..

(kniv torde dock vara en nödlösning, då du har mer kontroll, mindre risk att skada patienten och får mer kraft med en riktigt sax gjord för ändamålet)

Edited by dxl
Posted (edited)

Missförstå mig rätt nu. Jag bytte till sidoöppnad just för att jag upplevde att västen gick att "möblera" bättre. Dock så blev det lite för knöligt att ta av och på, varför jag nu återgått till frontöppnad. Jag har dock lagt till ett extra spänne som fäster i de band, som går under hällorna, som man hänger bältet i. Då kan jag tighta till västen över bröstet och kan ändå smidigt komma åt nappefickorna. Dessutom är det en ickeförstörande mod som enkelt kan tas bort.

Vad gäller att klippa/skära kontra knäppa upp så tror jag att de flesta sjukvårdare som inte till vardags jobbar på akuten kommer börja knäppa upp västar i skarpt läge. Åtminstone tills de lärt sig att det går snabbare att klippa/skära. Det är ju så de övar, så att de då under stress skulle ta fram kniven direkt ser jag som osannolikt.

edit: stavning

Edited by Fk Lundquist
Posted

I TOS (GS1-->) så skär/klipper du västen hur den än sitter, å sedan dumpar skiten på plats. Allt väger, allt som sitter på kroppen på skadad är i vägen vid bedömning.

Posted

Hoppar in i dískussionen om att klippa och skära upp västen med en fråga:

Hur lätt är det att klippa upp bältet till stridsvästen, speciellt när det sitter en massa fickor ivägen?

Posted

Hoppar in i dískussionen om att klippa och skära upp västen med en fråga:

Hur lätt är det att klippa upp bältet till stridsvästen, speciellt när det sitter en massa fickor ivägen?

Med den lilla erfarenhet jag har i att klippa i folks persedlar så tror jag inte det är så där jätte svårt om man inte har fickor precis överallt. Om inte annat så går det ju faktiskt att bara klippa banden som spännerna sitter i. Man måste inte klippa kläder/västar i en rak linje från hakan ner mot naveln på patienter vetu :)

Men, jag tror det är både lättare och går snabbare att klippa även om det skulle sitta fickor 360 grader runt om än om man ska börja böka med spännen. (notera -tror- jag har aldrig klippt i en sv2k)

Posted
Att säga att man inte bryr sig om vad chefen säger vad gällande utrustning utan bär vad man vill är säkert jättehäftigt, men det finns ett problem. Eftersom Hv är en militär verksamhet så finns det något som kallas för order. Order skall följas och lagen om disciplinansvar gäller även i hemvärnet, även om vi har en lite mer avslappnad syn på order.

Jag är fortfarande rätt nyfiken på hur mycket lagen om disciplinansvar är värd om man ställer den mot arbetsmiljölagen...

Posted
Att säga att man inte bryr sig om vad chefen säger vad gällande utrustning utan bär vad man vill är säkert jättehäftigt, men det finns ett problem. Eftersom Hv är en militär verksamhet så finns det något som kallas för order. Order skall följas och lagen om disciplinansvar gäller även i hemvärnet, även om vi har en lite mer avslappnad syn på order.

Jag är fortfarande rätt nyfiken på hur mycket lagen om disciplinansvar är värd om man ställer den mot arbetsmiljölagen...

På vilket sätt skulle det bryta mot arbetsmijlölagen att beordra soldaten i Hv att t.ex. bara ha m-nummermärkta fickor på stridsvästen?

Det största problemet jag ser med SV2K är inte att prylarna är dåliga, det största problemet är att soldaten inte har möjlighet att få ut fler fickor för att bättre kunna anpassa västen till befattning och tjänst.

Posted

Med en S-CUT så strimlar du västen på sekunder. Vissa förband har införskaffat och vissa inte, borde vara ett krav.

Posted

Med den lilla erfarenhet jag har i att klippa i folks persedlar så tror jag inte det är så där jätte svårt om man inte har fickor precis överallt. Om inte annat så går det ju faktiskt att bara klippa banden som spännerna sitter i. Man måste inte klippa kläder/västar i en rak linje från hakan ner mot naveln på patienter vetu :)

Men, jag tror det är både lättare och går snabbare att klippa även om det skulle sitta fickor 360 grader runt om än om man ska börja böka med spännen. (notera -tror- jag har aldrig klippt i en sv2k)

Det jag menade med frågan var om det nu hade varit sidoöppning på västen och det inte är bara att klippa remmen för att komma åt kroppen.

Ang. kittning:

Använde själv sidoöppning en snabbis men det var på tok för klumpigt att sätta på sig den fort samt att den satt skit när man hade kroppsskyddet på, så nu har jag bara kortat västen som det visas på Snigels hemsida.

6a2011125200P0500.jpg

Det jag har gjort sen den här bilden är att ha monterat en magasinficka på västens högra sida (bilden sett, där moran sitter) för att kunna ha bättre stöd vid anläggning en längre tid och att lättare komma åt ett magasin vid liggande skjutställning. Då får jag även plats för vattenflaska bakom flerbruksficka stor utan att vara ivägen vid körning.

Jag använder bara 4 magasin för närvarande så den setupen jag har nu är tillräcklig.

Posted

bild-9.jpg

Börjar få ordning på västen, ihop satt med buntband i fronten och bältet roterat.

Övre raden:

2st hgr fickor, 1st duell ficka med CAT, 2st duellfickor med magasin

Undre raden:

1st flerbruksstor med diverse saker, 2st magasinsfickot, 1st flerbruksstor med sjukvård. 1st ficka monovar, 1st dumpficka.

Kommer åt alla fickor med båda händerna och duellfickorna även när man ligger ner utan problem.

Posted

Det är mycket bättre att använda "normalbegåvade", det är mycket mer irriterande för dem som klagar.

Posted (edited)

Det är mycket bättre att använda "normalbegåvade", det är mycket mer irriterande för dem som klagar.

Solid copy

Rock solid!

Edited by LV426