kexet Posted February 2, 2010 Report Posted February 2, 2010 så här ser min väst ut. det enda som inte sitter på just nu är vattenblåsan. magasin finns i flerbruksficka liten, två fickor med 3 magasin i varje. i magasinsfickan finns en styck PMR och duellfickan innehåller ficklampa samt multitool. flerbruksficka stor innehåller lite gott och blandat Quote
Essray Posted February 14, 2010 Report Posted February 14, 2010 Jag var givetvis ute och cyklade angående västtorleken. Har nu bytt till mediumbälte och kan konstatera att M-bältet har 16 hällor, dvs. två färre än L-bältets 18. Detta medför vissa problem med min tidigare konfiguration, då allt hamnar längre bakåt, och därmed blir mer svåråtkomligt samt riskerar att hamna i vägen för stridssäcken. För att kompensera detta något, har jag flyttat på bajonetten och satt den i det band som spänner ihop fram och bakdel på västen, men magasinsfickan på vänster sida hamnar oundvikligen i vad jag mittstänker är en sämre vinkel. I övrigt tycker jag att M-bältet verkar lite för litet för överdelen. Den sistnämnda känns mer sladdrig än vanligt. Har dock inte testat med full utrustning påtagen ännu. Ett sådant test kommer att genomföras i närtid. Återkommer med ytterligare synpunkter därefter. Närtid visade sig i detta fall bli något senare än planerat. I helgen har jag testat ovanstående konfiguration under några olika stridsmoment. Det visade sig snabbt att min farhåga om magasinsfcikans placering kom att besannas. Det var rätt osmidigt att gräva fram magasinen ur fickan på dess nuvarande position då västen bars utan kroppskydd, med kroppsskydd blev det nästintill omöjligt. Jag kommer således att byta tillbaka till largebältet, alternativt helt byta konfiguration. Quote
Westesson Posted February 17, 2010 Report Posted February 17, 2010 Har pillat lite på västen och gått igenom vad som fanns i (plus dammsugning av fickor, mycket skräpp i dom. :P ) Så tyckte det kunde vara lämpligt att lägga upp bilderplus info. Alla fickor förutom vattenflaskfodralet är från recon/snigel design. Bältet sitter så högt upp det bara går, fickorna sitter i översta hällan på bältet och understa hällan på västen. Large bälte som är maximalt åtdraget. Petzl caritool, en till mellan vattenflaska och flerbruksficka. Prima att hänga bla hjälmen i med. Är för max 5kg, så borde gå sönder om man fastnar i något absolut olämpligt. Är det mesta som är med. Sprok, lös ammunition och extra batterier saknas. Vänster flerbruksficka: Arbetshandskar Extra första förband Vapenvårdsväska (Är riktigt bra att ha, allt i samma väska. Rekomenderas) Comtacs Extra ammunition Extra batterier Höger flerbruksficka: Buntband Mat Toarulle i platspåse salt,peppar, tabasco, vattenreningstabletter, torklappar i samma påse Godis Lysstavar Paracord Kikare Tändstickor Myggmedel Liten Ficklampa. Surefire ficklampan i en ficka brevid höger magasinsficka. Quote
Björn- Posted February 18, 2010 Report Posted February 18, 2010 Varifrån kommer vapenvårdsväskan? Quote
nydde Posted February 19, 2010 Report Posted February 19, 2010 (edited) Westesson: Hur är västen att bära ser tungt ut och hur går det att komma åt dom stora fickorna som sitter bak nästan mot ryggen? Skyddsvästen har en tendens att iaf för mig låsa rörligheten ganska väsentligt. Har hållit på ganska mycket dom senaste månaderna och testat en massa men temat är att göra västen så smidig som möjligt samt att försöka motarbeta skyddsvästen så lite som möjligt så det inte går en massa energi i onödan Det som inte syns på bilden är 2l source vatten system i ryggen och skyddsglasögon och comtac's samt mag mvh nydde Edited February 19, 2010 by nydde Quote
Westesson Posted February 19, 2010 Report Posted February 19, 2010 nydde: Har inte haft några problem med vikten. Men får se hur det går på dom kommande fyradagars SFÖ och KFÖ. Vet inte heller något som man kan ta bort. Och ang. flerbruksfickorna så hamnar höger ficka nästan helt framför armen om man har den rakt ner. Så inga problem och kan titta ner i fickan eller ta upp saker. Vänster är dock lite krångligare. Därav att det ligger stora saker där. Quote
nydde Posted February 19, 2010 Report Posted February 19, 2010 Okey nice din karbinhakar såg riktigt fin ut måste nog införskaffa något liknande Du kan få ner vikten 1k om du flyttar över vattenflaskan till ryggan har min på vänster axelrem det går att fästa den där lite svårt att förklara du ser om du kollar, så dricker man ur flaskan om man truckar runt med väskan. Sen om det ska stridas så har man vatten på ryggen. Men det är ju det som är det fina, men kan bygga västen så den passar en själv jag gillar att försöka hålla det så minimalistiskt som möjligt ammunition och vatten kompass och eld sen klarar man sig ganska långt Less is more Quote
Westesson Posted February 20, 2010 Report Posted February 20, 2010 nydde: Jag tror jag förstår vad du menar. Men får man inte vattenflaska ungefär där man har kolven då? Quote
nydde Posted February 20, 2010 Report Posted February 20, 2010 (edited) Inte om man tar den på vänster axel (om man är höger skytt) Edited February 20, 2010 by nydde Quote
skyttesoldat78 Posted February 24, 2010 Report Posted February 24, 2010 fråga vilken storlek på bälte L eller XL ska man ha om man väger ca 85-87 kg? Quote
Reed Posted February 24, 2010 Report Posted February 24, 2010 Beror ju lite på din längd också ;) Jag är 190 och väger strax över 90 kg och använder Large, och då finns det utrymme under västen om kropsskydd 90 ska användas också. Quote
2Sharp Posted February 24, 2010 Report Posted February 24, 2010 fråga vilken storlek på bälte L eller XL ska man ha om man väger ca 85-87 kg? Lite beroende på om du nyttjar kroppsskydd så kan det också variera, kan vara läge att testa när du har komplett utr. på och se hur fickor och annat hamnar. Jag har riggat min väst så den är klockren utan kroppsskydd, för att sedan inse att vissa fickor blir för svåra att nå när kroppsskyddet kommer på, nu prioriterar jag så det är som bäst när kroppsskydd är på, så får det hänga lite på tvären när jag inte har kroppsskydd. Quote
SISU Posted February 24, 2010 Report Posted February 24, 2010 Jag har L o väger ca 98 kg funkar både med o utan kroppskydd . Quote
Knekt Posted February 24, 2010 Report Posted February 24, 2010 Jag har L o väger ca 98 kg funkar både med o utan kroppskydd . Det beror väl kanske lite på var de där 98 pannorna sitter på kroppen. Här skulle FM kunna vara smidiga; komplettera storlekslappen med en omkretsrekommendation, på samma sätt som längd/vikt-förklaringen på Fu90. Quote
2Sharp Posted February 24, 2010 Report Posted February 24, 2010 Jag har L o väger ca 98 kg funkar både med o utan kroppskydd . Jag har XL, väger 100 kg, 181 lång midjemått på ca: 91 cm. Kroppskydd = K94 m. plattor. Ev. har ens förmåga till smidighet en viss inverkan också Quote
whamou Posted February 24, 2010 Report Posted February 24, 2010 Jag har L o väger ca 98 kg funkar både med o utan kroppskydd . Det beror väl kanske lite på var de där 98 pannorna sitter på kroppen. Här skulle FM kunna vara smidiga; komplettera storlekslappen med en omkretsrekommendation, på samma sätt som längd/vikt-förklaringen på Fu90. Men det HAR dom... Läser man i SoldR MtrlP 2003 står det att: S>86cm M>96cm L>106cm XL>116cm Måttet är bältet inklusive spännen. Quote
SISU Posted February 26, 2010 Report Posted February 26, 2010 Min väst , meckade lite innan idag . Även jag kör med sido öppning . Quote
nydde Posted March 11, 2010 Report Posted March 11, 2010 Liten uppdatering och ytligare förenkling Quote
Knekt Posted March 11, 2010 Report Posted March 11, 2010 @SISU Hur upplever du att magfickorna sitter med den monteringen? (För jag ser väl rätt; övre delen av fickan sitter i västen och inte bara i bältet?!) Jag tycker de "tippar" utåt/framåt lite väl mycket när jag har de så. Quote
SISU Posted March 11, 2010 Report Posted March 11, 2010 @ Knekt . Jag tycker den sitter tight som f-n ... hade det problemet tidigare . men åtgärdade det med bunge cord för att tighta ihop fram o bakdel på västen . Quote
jed Posted March 11, 2010 Report Posted March 11, 2010 @ Knekt fixar bilder i helgen . Kan du ta bilder hur den sitter på dig när du ändå håller på? Tycker det säger mer än en bild på en galge... Hur tycker du att du når dom olika fickorna i olika ställningar? T.ex. stående, knästående, liggande. Kan du köra bil med den på? Vad har du i ryggfickan? Quote
Zytronix Posted March 11, 2010 Report Posted March 11, 2010 @ SISU Jag undrar mest hur du lyckas stänga skiten??? Jag kör själv så men ja behöver hjälp av en kamrat Quote
SISU Posted March 12, 2010 Report Posted March 12, 2010 @ jed ska fixa det också @Zytrinox bara en fråga om vilja nej men jag ska fotografera o visa . Quote
SISU Posted March 12, 2010 Report Posted March 12, 2010 Fotografen jobbar i morrn får bli på söndag . Quote
whamou Posted March 12, 2010 Report Posted March 12, 2010 Ännu en variant på sidoöppnad väst. Har kompleterat med 4st 25mm 3-bommsspännen och ett 20mm instickslås för att "sy ihop" den ordentligt. Använder instickslåset på den smala remmen under höger arm (där jag har bältets spänne) för att tighta upp västens övre del. Vad jag bär, från höger (när jag står i västen). Försvarets flerbruksficka stor - Handskar, snyltkåsa, spork och extra strumpor. Snigels flerbruksficka small - Glo-toob, vapenvårds mtrl, buntband, SOG paratool, förbandssax. Försvarets flerbruksficka liten - Tom i väntan på Hgr. (Fällkniven S1 monterad bakom/över) Försvarets mag-ficka - 2st magasin. Försvarets mag-ficka - 2st magasin. Recons mag-ficka - 2st magasin. Fick-/vapenlampa. Mag-dump Försvarets flerbruksficka stor - Tom i väntan på mtrlG (typ ksp-band, signalpistol motsv.). Quote
Serg. Backström Posted March 13, 2010 Report Posted March 13, 2010 Jag har haft problem med "insteg från sidan" när jag monterat bältet på sidan. Det tycks mig som om remmarna inte sitter på riktigt rätt ställen för infästning i överdelen så den blir lite märklig i passformen. Förslag på lösning önskas. Quote
SISU Posted March 13, 2010 Report Posted March 13, 2010 (edited) Serg. Backström .... Jag tightar ihop väst bälte med fickorna .... men ja på ryggen fäster jag med 2 remmar . Edited March 13, 2010 by SISU Quote
Recommended Posts