Jump to content

Recommended Posts

On 1/21/2020 at 8:27 PM, Henke71 said:

Tjenare! Ser riktigt fint ut. Lite nyfiken på hur du fäst stabsredan i oket. Jag får inte till det riktigt, utan att det "glider lite upp å ner"...

Tips mottages tacksamt.

 

Ytterligare en möjlig lösning för att fästa stabsreda på ok är att använda en typ av platta spännen som kan fästas i vanlig 25mm molle-väv. Googla "itw gt qasm" så ser du hur spännet ser ut. Jag har själv en stabsreda fastknäppt på oket med denna lösning, vilket fungerar bra då jag ibland använder stabsredan utan att ha resten av stridsutrustningen påtagen (dvs. oket är ej på plats) och omvänt, inte alltid har stabsredan med när stridsutrustningen är på. Ska försöka ordna bild. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, skånemajoren said:

 

Ytterligare en möjlig lösning för att fästa stabsreda på ok är att använda en typ av platta spännen som kan fästas i vanlig 25mm molle-väv. Googla "itw gt qasm" så ser du hur spännet ser ut. Jag har själv en stabsreda fastknäppt på oket med denna lösning, vilket fungerar bra då jag ibland använder stabsredan utan att ha resten av stridsutrustningen påtagen (dvs. oket är ej på plats) och omvänt, inte alltid har stabsredan med när stridsutrustningen är på. Ska försöka ordna bild. 

 

 

Men det låter ju kanon... möjligheten att kunna använda ok och stabsreda som enskilt material. Tar gärna emot en bild på hur du löst det hela!

Tack på förhand

 

/H

Link to comment
Share on other sites

On 1/22/2020 at 9:59 AM, 1.skalman said:

Jag trädde de bakre molleremmarna genom hällan längst ner på själva okdelen. Sen trädde jag helt enkelt remmarna från oket till bältet genom hällorna där remmarna från baksidan av stabsreda går. 
Detta ger en stabil plattform och den sitter still på remmarna. Nackdelen är att den kommer lite högre upp. 

Då jag byggt om den igen så har jag inte kvar stabsreda utan kör med en benplatta istället. 
Den lösningen är underbar. 

Toppen, testar detta, kanske rent av får skaffa mig en betplanta och försöka fästa.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Henke71 said:

Toppen, testar detta, kanske rent av får skaffa mig en betplanta och försöka fästa.


Jag hade tur och hittade en som liknar den benplattan som FM använde förut. 
Vet inte hur de andra på marknaden funkar. 
kan ordna bilder imorgon.

Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2020 at 8:23 PM, Henke71 said:

Hej!

Kommer sent in i tråden men är duktigt nyfiken på hur denna lösning ser ut? Har du kvar någon bild? Jag är inte riktigt med på hur du menar i din beskrivning, men jag har länge försökt få till en bra lösning på adminficka på bröstet ihop med oket. Varit lite inne på att skaffa ett "H".ok och eller lösa en knäppning på remmarna så att bröstplattan går att fälla ner. (ifall man vill in i jackan smidigare)

https://photos.app.goo.gl/ekE51GEAJBEiNh5i7

Fäst tilldelade kompressionsremmarna enligt bilden i okets remmar (höger sida är lösgjord av pedagogiska skäl). 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Johan Martin said:

https://photos.app.goo.gl/ekE51GEAJBEiNh5i7

Fäst tilldelade kompressionsremmarna enligt bilden i okets remmar (höger sida är lösgjord av pedagogiska skäl). 

Hade funderingar på en sådan lösning förut. 
men provade aldrig mest pga lathet, hur funkar den lösningen för dig? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Tillräckligt för att jag skulle ha så några år. Senaste två har jag dock kört med snigels lilla stabsreda istället. Ett tag hade jag t.o.m kompressionsremmar varvet runt och fickorna fästa till hälften i bältet/hälften i remmarna i syfte att bära högre men samtidigt ha höftkamsstöd för bältet. Var nöjd, men har återgått till bara bältet pga "less is more".

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Johan Martin said:

Tillräckligt för att jag skulle ha så några år. Senaste två har jag dock kört med snigels lilla stabsreda istället. Ett tag hade jag t.o.m kompressionsremmar varvet runt och fickorna fästa till hälften i bältet/hälften i remmarna i syfte att bära högre men samtidigt ha höftkamsstöd för bältet. Var nöjd, men har återgått till bara bältet pga "less is more".

Tack för återkoppling kring det:-)

Link to comment
Share on other sites

On 1/24/2020 at 12:23 PM, Henke71 said:

Men det låter ju kanon... möjligheten att kunna använda ok och stabsreda som enskilt material. Tar gärna emot en bild på hur du löst det hela!

Tack på förhand

 

/H

@skånemajoren jag verkligen gillar tanken av att kunna fästa stabsredan på sådant vis att den går att knäppa loss. Om jag förstått dig rätt så monterar du oket som "vanligt" och ovanpå de främre remmarna kopplar du fast stabsredan med dessa "klick-spännen" både under- och övertill.

 

/Henke

Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2020 at 8:49 AM, Henke71 said:

@skånemajoren jag verkligen gillar tanken av att kunna fästa stabsredan på sådant vis att den går att knäppa loss. Om jag förstått dig rätt så monterar du oket som "vanligt" och ovanpå de främre remmarna kopplar du fast stabsredan med dessa "klick-spännen" både under- och övertill.

 

/Henke

 

Jag har ordnat ett par bilder som visar konstruktionen. Som du ser så knäpps stabsredan fast på oket med de gröna spännena som är markerade med röd cirkel. Eftersom stridsbältet knäpps framtill så betyder detta att åtminstone ett av dessa måste lossas om jag ska ta av mig utrustningen. Ogillar du detta, prova att vända på stridsbältet så att det knäpps baktill eller i sidan istället. 

 

Som du ser så finns även en rem som fästs på sidorna av stabsredan. Detta ordna jag med hjälp av de T-fästen som ingår i uppgraderingssatsen för stridsväst 2k. 

 

Syftet med denna är a) att stabsredan inte ska sitta för löst då den bara är fäst i överkant i övrigt, och b) att stabsredan kan bäras självständigt som typ en axelremsväska, om ej stridsbältet används. Även denna rem måste lossas när stridsselen tas av/på. 

 

Jag får erkänna att denna lösning ej prövats i fält ännu, så huruvida lösningen är fullt fältmässig återstår att testa. Men funktionen, att kunna separera stridsbältet från stabsredan uppnås med denna lösning. 

 

 

 

20200128_204720.jpg

20200128_204922.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, skånemajoren said:

 

Jag har ordnat ett par bilder som visar konstruktionen. Som du ser så knäpps stabsredan fast på oket med de gröna spännena som är markerade med röd cirkel. Eftersom stridsbältet knäpps framtill så betyder detta att åtminstone ett av dessa måste lossas om jag ska ta av mig utrustningen. Ogillar du detta, prova att vända på stridsbältet så att det knäpps baktill eller i sidan istället. 

 

Som du ser så finns även en rem som fästs på sidorna av stabsredan. Detta ordna jag med hjälp av de T-fästen som ingår i uppgraderingssatsen för stridsväst 2k. 

 

Syftet med denna är a) att stabsredan inte ska sitta för löst då den bara är fäst i överkant i övrigt, och b) att stabsredan kan bäras självständigt som typ en axelremsväska, om ej stridsbältet används. Även denna rem måste lossas när stridsselen tas av/på. 

 

Jag får erkänna att denna lösning ej prövats i fält ännu, så huruvida lösningen är fullt fältmässig återstår att testa. Men funktionen, att kunna separera stridsbältet från stabsredan uppnås med denna lösning. 

 

 

 

20200128_204720.jpg

20200128_204922.jpg

@skånemajoren ÄNTLIGEN!!!! Som jag sökt en sådan lösning och dessutom med varianten att kunna bära bara stabsredan. Jag har redan bestämt "I-bars" och så snart jag fått de ska det monteras. Ett stort tack för tålamod och hjälp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 5/3/2010 at 3:53 PM, Zytronix said:

Tillverkarna av FMs sv2k, Snigel Design, har lagt upp en guide för hur man kan korta ned västen så att den blir lik en "vanlig" stridsväst.

 

Fördelarna är: (saxat från snigel)

-Den blir smidigare

-Den blir kortare och fungerar bättre i fordon

-Den sitter tajtare

 

Guide hos Snigel Design:

http://www.snigeldesign.com/index.php?id=282〈=se

(finns små pilar under bilderna och man kan även klicka på den nedre eller övre bilden som gör att man kan bläddra bland bilderna)

 

 

Mer sånt här tycket jag!!! :baskerKav:

Eftersom länken är bruten, finns informationen sparad eller går den att söka på annan väg?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har man varit med ett tag och fått sig lite mer praktisk erfarenhet kring västen, lägger därför upp en ny bild på vad som ändrats.

Väst anno 2018:

Spoiler

fUkBoLW.jpg

 

Västen idag:

Spoiler

jRI31Ls.jpg

 

Från vänster (höger i bild)
- Dumpficka 12 (Snigeldesign)
- Magasinficka
- Magasinficka
- Flerbruksficka liten
- Flerbruksficka stor
- Verktygsficka 12 (Snigeldesign)

Vänster axel har tourniquet i duellfickan.
Höger axel fäste för vapenrem 10
Lilla FBF i mitten är tom i händelse av extra magasin eller tilldelning av granat. [EDIT: Får inte, SäkR Ehv sid 125]
Verktygsfickan har fått ta alla lösa vapentillbehör

Det ökända spännet till bältet har fått förstärkning i form av kardborre från uppgraderingskitet, fungerat bra hittills. Hade även nog med rem för att kunna fästa oket i 'V'-form på båda sidor fram, hjälper stabiliteten en aning. Går fortfarande bra att använda i Bv206 utan att hindra förar- eller passagerarbältet.

Edited by 27Kilo
Link to comment
Share on other sites

Från SäkR Ehv:

”En (1) apterad handgranat oavsett typ får förvaras i magasinsficka eller i handgranatsficka. I ficka där handgranat bärs får inte någon annan ammunition eller materiel förvaras.”

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, depsy said:

Från SäkR Ehv:

"/.../"

Hepp! Hade felaktigt fått för mig att bestämmelserna även gällde flerbruksficka liten eftersom att den har samma typ av lock och stängning. Tack för infon ,O
Antar att jag får flytta om lite så att jag istället har en magasinficka tom och förvarar magasin i flerbruksfickan till vardags.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
On 1/17/2020 at 7:42 PM, depsy said:

Från vänster bakre raden:

12x19, sjukvård

Enkelmagasinsficka

Tourniquet, Multificka 3 long

Enkelmagasinsficka

Enkelmagasinsficka

Enkelmagasinsficka

Enkelmagasinsficka

8x19-ficka

 

Från vänster främre raden:

Granatficka

Elastisk ficka

Elastisk ficka

Multificka 2 för multitool

Multificka 2 long för lightsticks

IGR-ficka, vapenvård mm

 

Dangler/känguruficka, Tactical Tailor Accessory pouch 1H, energy bars mm

 

Allt ovan förutom IGR-ficka och dangler pouch är från Snigeldesign.

3 SoldF.jpg

Hej. Gillar verkligen hur genomtänkt dina val är och är inne på något liknande. Hur fäste du fickorna på bältet och vilken storlek på bälte är det? Får varje rem på fickorna ett eget ”fack” i bältet eller delar fickornas remmar fack med andra? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 1/29/2020 at 10:12 AM, skånemajoren said:

 

Jag har ordnat ett par bilder som visar konstruktionen. Som du ser så knäpps stabsredan fast på oket med de gröna spännena som är markerade med röd cirkel. Eftersom stridsbältet knäpps framtill så betyder detta att åtminstone ett av dessa måste lossas om jag ska ta av mig utrustningen. Ogillar du detta, prova att vända på stridsbältet så att det knäpps baktill eller i sidan istället. 

 

Som du ser så finns även en rem som fästs på sidorna av stabsredan. Detta ordna jag med hjälp av de T-fästen som ingår i uppgraderingssatsen för stridsväst 2k. 

 

Syftet med denna är a) att stabsredan inte ska sitta för löst då den bara är fäst i överkant i övrigt, och b) att stabsredan kan bäras självständigt som typ en axelremsväska, om ej stridsbältet används. Även denna rem måste lossas när stridsselen tas av/på. 

 

Jag får erkänna att denna lösning ej prövats i fält ännu, så huruvida lösningen är fullt fältmässig återstår att testa. Men funktionen, att kunna separera stridsbältet från stabsredan uppnås med denna lösning. 

 

 

 

20200128_204720.jpg

20200128_204922.jpg


Fråga: hur fäste du hanorna av klickfästena i överkanten på stabsredan? 
Trädde du spännena igenom insticksbanden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...