nydde Posted March 13, 2010 Report Posted March 13, 2010 Västen stabiliserar upp sig något om man sätter bältet "över" västen ett snäpp upp så dom sitter lite överlott. Samt så blir det pajas med small bälte om man har det medium eller lardge funkar det bra. Man får va lite kreativ vilka remmar man fäster med. Lycka till Quote
whamou Posted March 13, 2010 Report Posted March 13, 2010 Jag har haft problem med "insteg från sidan" när jag monterat bältet på sidan.Det tycks mig som om remmarna inte sitter på riktigt rätt ställen för infästning i överdelen så den blir lite märklig i passformen. Förslag på lösning önskas. Jag har löst det på följande sätt: Med hjälp av 4st 25mm trebommsspännen har jag fäst dom remmar som inte "träffar" orginalfästena i bältet. Som du kan se på bilden nedan är det enbart 2 remmar på ryggen som träffar i orginalfästena (motsvarande på framsidan), dom övriga har jag fäst med hjälp av trebomsspännena. (På bilden ser du även ett av orginalfästena som "blivit över") För att dessutom tighta upp västen har jag i sidan monterat ett 20mm instickslås som är reglerbart, för att lättare kunna kliva ur och öka passformen. Så har jag löst det, men det finns säkert andra bra lösningar också. Quote
Knekt Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Jag har haft problem med "insteg från sidan" när jag monterat bältet på sidan.Det tycks mig som om remmarna inte sitter på riktigt rätt ställen för infästning i överdelen så den blir lite märklig i passformen. Förslag på lösning önskas. Jag sydde om mina. Quote
Serg. Backström Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Tack alla ni som tagit er tid att ge mig flera olika lösningar kommer att prova och utvärdera, än en gång tack. Quote
Fk Fjellman Posted March 28, 2010 Report Posted March 28, 2010 Så här ser min rigg ut just nu... Den är riggad för sidoöppning samt satt så att västen och bältet går omlott med en bandbredd. Den vanliga öppningen i västen är "ihopsydd" med paracord. Från bildens vänstra sida ser ni.. 2 hgr fickor - som okuperas av lite småkrafs i väntan på hgr. 1 Stabsreda med en massa mallar och grejs i. På stabsredan sitter 1 duellficka med en CAT, leathermanen - konverterad med bianchi clip, och en duellficka med GPSen. Sedan kommer två flerbruksficka liten med 2 mag i vardera. Och slutligen en maxpedition rollypolly som magdump. På bilden syns även en bajonett som sitter mellan västen och stabsredan. Den är konverterad mha. ett bianchi clip så att den sitter fast på västen. //Skäggot Quote
903Lew Posted April 3, 2010 Report Posted April 3, 2010 Efter SÖF upptäckte jag ett par brister med min väst. 1. Pga för centralt placerad flerbruksficka liten (för magasin) på vänster bälte blev det knepigt att gå ner i knästående. 2. Vid tillförsel av magasin är det inte funkis att endast ha plats för fyra-fem styck i västen. Värdelösa förbannade magg-fickor. För att råda bot på problemen har jag byggt om västen till mod 1,2. Höger: Den övre flerbruksficka stor nyttjas för 'stridsutrustning' dvs skyddsbrillor, kåpor och stridshandskar, med andra ord är den tom efter kommandot "färdiga för strid" och kan då fyllas med granater, extra band till sprutan, fler magg eller vad som nu krävs. Den undre flerbruksficka stor nyttjas för mina privata "mysprylar". Här finner vi bestick, balaklava, halsduk, zippo (i fodral) och ätbara grejer (nötmix, choklad, snus). Kan vid behov rivas ut och även den fyllas med band eller annat krigiskt. Vänster: De små flerbruksfickorna på vänster sida brukas för magasin då tre magg med magpuls går ner och kommer upp utan några som helst problem. Karbinhakarna är där för att ge hjälmen ett transportläge. Här ser man vänstersidan bättre. Bredvid flerbruks/magg-fickan sitter en magasinficka som nyttjas som verktygficka. Under sitter en snigel dump. Ryggen är helt fri och vattenflaskan sitter på strispackningen (nyttjas främst för att fylla source eller som 'sovflaska'). Problem som kommer fortsätta finnas: - Västdelen sitter inte tight, men detta är väl ett SV2K-gemensamt problem om man inte vill fixa sidoingång. - Min späda lekamen gör att inget bälte större än S sitter tight runt midjan om jag skulle stövla runt utan kroppsskydd (något som ofta händer). Detta begränsar självklart mängden fickor som kan läggas till härligheten. Det gör även att saker som inte sitter 'rakt fram' på bältet sitter 'rakt åt sidan', något som i fordon gör mig bredare än jag är. Ber om ursäkt för bildkvaliteten, min kamera är på utlandsmission (läs: glömd i Skottland). Quote
RiP Posted April 5, 2010 Report Posted April 5, 2010 @ Knekt fixar bilder i helgen . Nyfiken...! Verkar som om helgen blev lång! Quote
jed Posted April 6, 2010 Report Posted April 6, 2010 text borttagen Hur funkar dina flerbruksficka stor som dom sitter nu? Är dom inte ivägen när du går och ska skjuta? Quote
Axly Posted April 6, 2010 Report Posted April 6, 2010 Får man slänga upp bilder på stridsväst M/annatänstridsväst2000? Quote
ShyGuy Posted April 6, 2010 Report Posted April 6, 2010 Får man slänga upp bilder på stridsväst M/annatänstridsväst2000? Finns nog en hel del trådar om diverse andra lösningar än just Stridsväst 2000. Kanske använda dom istället, eller skapa ny? Här är några: Stridsgördel, Snigel design Snigel designs utrustningsväst 2008, Nu även till allmänheten. Stridsvästar, Vad använder ni, vad har ni. Quote
Grenadier Posted April 6, 2010 Report Posted April 6, 2010 @ jed: Jag har en liknande placering av mina stora fickor som Lew, mina verkar dock sitta något lägre, och jag upplever inga problem med att de är i vägen. Snarare så använder jag dem som ett avlastande stöd ibland. Det enda problemet som jag har anat är att det går att snedlasta västen om man får mycket extra am eller annat tungt. Jag kör ju med denna uppsättning: Quote
jed Posted April 6, 2010 Report Posted April 6, 2010 @ jed: Jag har en liknande placering av mina stora fickor som Lew, mina verkar dock sitta något lägre, och jag upplever inga problem med att de är i vägen. Snarare så använder jag dem som ett avlastande stöd ibland. Det enda problemet som jag har anat är att det går att snedlasta västen om man får mycket extra am eller annat tungt. Jag kör ju med denna uppsättning: Jo, det var det att den såg ut att sitta lite högt upp som jag funderade över... Quote
903Lew Posted April 6, 2010 Report Posted April 6, 2010 Jed: Inga konstigheter med att fickorna skulle vara ivägen när jag skjuter. AK4'ans generösa längd gör att jag vid skytte får ut armarna lågt nog. När jag skjuter 'nytt' med armbågarna närmare kroppen fungerar fickorna som tidigare nämnts som avlastning. Dessutom sitter den övre fickan ('stridsfickan') i perfekt höjd för att snabbt få upp hgr eller vad det nu kan vara. Anledningen till att jag satt den övre fickan så högt är tudelat. Jag vill dels inte att fickan ska slänga så mycket när den har tunga men små saker i sig (hgr) och dels vill jag kunna ha dem fyllda med bylsiga saker utan att det ska bli klumpigt att böja sig fram. Jag tycker helt enkelt om att surra fast fickorna så tight som möjligt. Quote
Grenadier Posted April 18, 2010 Report Posted April 18, 2010 Någon som vet hur mycket som skiljer ett bälte i medium och ett i large? Har något minne av att detta varit uppe tidigare, men nu är det tid att sova, inte gräva. Quote
Foxtrotcharliegrg Posted April 18, 2010 Report Posted April 18, 2010 Någon som vet hur mycket som skiljer ett bälte i medium och ett i large? Har något minne av att detta varit uppe tidigare, men nu är det tid att sova, inte gräva. Enligt Broschyren Fold Striväst 2000 (M7780-004921): Small: >86 cm Medium:>96 cm Large: >106 cm Extra Large: >116 cm (måtten är inklusive spännen) Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote
SISU Posted April 19, 2010 Report Posted April 19, 2010 Bättre sent än ännu senare . 1 Knäppning av bälte med en hand spänner framåt [/img] 2 Bungee cord fäst i västens framsida [/img] 3 Bungee cord runt väst bältes infästningen på ryggen [/img] 4 som slutligen spänns runt knappen på västens framsida ..... [/img] Då viker sej inte fickorna framåt o allt blir tight .... tar inte många sec att ta på sej o fixa . Har även bungee på andra sidan mellan fram o baksida ... Quote
Grenadier Posted April 26, 2010 Report Posted April 26, 2010 (edited) Då har jag än en gång "byggt om" västen. Denna gången med insteg från sidan för att kunna placera magfickorna mer mitt på magen. Använde mig av reservdelar till ryggsäcken, närmare bestämt spännet som sitter över bröstet. Fick två uppsättningar av spännet med tillhörande nylonremmar på förrådet. Det är de små spännena som sitter på sidorna. På så sätt kan jag öppna upp hela sidan och komma på plats. Har även knutit ihop västen framtill istället för spännena för att göra den tightare. Har inte behövt göra några förstörande ändringar för att få till denna uppsättning utan västen kan enkelt återställas till originalutförande. Jag har valt att hålla ryggen fri för att underlätta vid fordonsfärd och ryggsäcksbärande. Till de som tycker att västen ser sladdrig ut så är den anpassad för att bäras med kroppsskydd under. Edited April 26, 2010 by Fk Lundquist Quote
2Sharp Posted April 26, 2010 Report Posted April 26, 2010 Alltid svårt att bedöma från bilder, men det ser magiskt klumpigt/skrymmande ut med de 2 stora flerbruksfickorna. Framförallt med tanke på att sitta i fordon. Vad har du i dem? Quote
Grenadier Posted April 26, 2010 Report Posted April 26, 2010 Alltid svårt att bedöma från bilder, men det ser magiskt klumpigt/skrymmande ut med de 2 stora flerbruksfickorna. Framförallt med tanke på att sitta i fordon. Vad har du i dem? Jag har inte upplevt dem som klumpiga tidigare, även om de då satt lite längre bak. Nästa övning ger svar på den frågan. Rakt till höger sitter ju spännet i bältet, varför vapnet kan hänga fritt på sidan när det är läge att ha det där. Ryggen blir fri så att man sitter bekvämt och kan bära ryggan bra. Fördelen med att ha fickorna på varandra framtill är att det går enkelt att komma åt innehållet. Undre fickan innehåller vapenvårdskit, kamofärger och lite annat smått och gott så som proppar, batterier, mm. Övre fickan innehåller kåpor, handskar, skyddsglasögon, scrimnet, ficklampa och skrivplatta. Detta gör att fickan är tillgänglig för extrautrustning eftersom det mesta i den bäres normalt. Quote
2Sharp Posted April 26, 2010 Report Posted April 26, 2010 Alltid svårt att bedöma från bilder, men det ser magiskt klumpigt/skrymmande ut med de 2 stora flerbruksfickorna. Framförallt med tanke på att sitta i fordon. Vad har du i dem? Jag har inte upplevt dem som klumpiga tidigare, även om de då satt lite längre bak. Nästa övning ger svar på den frågan. Rakt till höger sitter ju spännet i bältet, varför vapnet kan hänga fritt på sidan när det är läge att ha det där. Ryggen blir fri så att man sitter bekvämt och kan bära ryggan bra. Fördelen med att ha fickorna på varandra framtill är att det går enkelt att komma åt innehållet. Undre fickan innehåller vapenvårdskit, kamofärger och lite annat smått och gott så som proppar, batterier, mm. Övre fickan innehåller kåpor, handskar, skyddsglasögon, scrimnet, ficklampa och skrivplatta. Detta gör att fickan är tillgänglig för extrautrustning eftersom det mesta i den bäres normalt. Mmm, min erfarenhet har visat att jag blir knäpp på saker som ligger an mot låren vid knästående/sittande i fordon under längre perioder, jag försöker därför hissa upp eller flytta ut så gott det går. Ryggen fri tycker jag är sådär viktigt, hade inte fäst något på själva ryggen, men rätt långt ut mot sidorna har funkat för mig, bär oftast vätskeblåsa på ryggen så det blir inte "optimalt" i fordon oavsett, f.ö rå tycker jag att militär utr. och åka i de gröna familjebilar FM håller oss med, så är det bara att slå sig på plats så formar sig sätet efter dig elt. formas kroppen efter sätet och utr. ;) Kan du inte plocka ut allt du har i västen och fota så man ser vad du har med dig? Quote
Grenadier Posted April 26, 2010 Report Posted April 26, 2010 Eftersom fickorna sitter på höger sida så är det sällan de kommer i vägen vid knästående eftersom det oftast är högerknät som är i backen. Ryggen fri är ju en smaksak, men jag är en lat soldat och vill sitta någorlunda bekvämt när jag vilar. Fotar innehållet när jag får tid över och frugan inte ser, packade precis undan grejorna efter en vecka i vardagsrummet. Quote
Fk Fjellman Posted April 26, 2010 Report Posted April 26, 2010 @ Fk Lundquist: Du har fortfarande napoleonfickorna i drift eller? Tog och "sydde" ihop min väst framtill med paracord. Blev rätt tight men får ju pensionera napoleonfickorna då... //Fjellot. Quote
Berg Posted April 26, 2010 Report Posted April 26, 2010 @ Fk Lundquist: Du upplever inte att flerbruksficka stor är ivägen vid magasinbyten? Jag testade något liknande själv men vart tossig på kolven. Quote
Grenadier Posted April 27, 2010 Report Posted April 27, 2010 Napoleonfickorna är i drift. Snabbspännena som man knäpper ihop västen sitter ju i nylonremmar. Där dessa nylonremmar är fästa i västen finns det öglor som jag dragit tråd igenom och knutit ihop dem. Då blir västen rätt taight men jag kan fortfarande nyttja nappefickorna. Det blir ännu tightare om man kan "sy" ihop västen framtill, men än så länge prioriterar jag fickorna eftersom de är bra för kartor och annat platt. Flerbruksfickorna har inte känts i vägen än så länge. Vid magasinsbyte håller jag vapnet i skjutriktningen med kolven i armhålan eller uppåt med kolven i armvecket. Jag är inte helt hundra på vart alla delar hamnar men jag ska fundera på det på nästa övning. Eftersom fickorna sitter relativt lågt så jobbar jag hela tiden över dem eller så kan jag ta stöd mot dem. Quote
sup3rfly Posted April 27, 2010 Report Posted April 27, 2010 Finns det möjlighet för bilder kanske? Sitter själv och kliar mig i huvudet när jag skall försöka "sätta ihop" västen framtill och sätta öppning på stridsbältet på höger höft så att jag kan nyttja alla yta framtill. Quote
Grenadier Posted April 27, 2010 Report Posted April 27, 2010 Då har jag än en gång "byggt om" västen. Denna gången med insteg från sidan för att kunna placera magfickorna mer mitt på magen. Använde mig av reservdelar till ryggsäcken, närmare bestämt spännet som sitter över bröstet. Fick två uppsättningar av spännet med tillhörande nylonremmar på förrådet. Det är de små spännena som sitter på sidorna. På så sätt kan jag öppna upp hela sidan och komma på plats. Har även knutit ihop västen framtill istället för spännena för att göra den tightare. Har inte behövt göra några förstörande ändringar för att få till denna uppsättning utan västen kan enkelt återställas till originalutförande. Jag har valt att hålla ryggen fri för att underlätta vid fordonsfärd och ryggsäcksbärande. Till de som tycker att västen ser sladdrig ut så är den anpassad för att bäras med kroppsskydd under. Duger inte dessa bilder? Quote
sup3rfly Posted April 27, 2010 Report Posted April 27, 2010 Nackdelen med att surfa på jobbet... Bilderna laddas i FUBAR-fart.. Missade dom i tidigare inlägg. Tack. Quote
Recommended Posts