Munken_swe Posted April 27, 2010 Report Posted April 27, 2010 Finns det möjlighet för bilder kanske? Sitter själv och kliar mig i huvudet när jag skall försöka "sätta ihop" västen framtill och sätta öppning på stridsbältet på höger höft så att jag kan nyttja alla yta framtill. Det kan vara lite av en konst. (Sett framifrån:) börja med att lägga bältesdelen så att spännet hamnar på sidan. Börja sedan fästa ihop remmarna från höger till vänster. Alla remmar går inte att använda, så dessa stoppas undan. Fortsätt hela vägen runt. Vissa remfästen går att använda hjälpligt även om de inte sitter direkt under en rem. Man får prova sig fram. Men framsidan är viktigare att man fäster ihop på ett bra sätt än baksidan. Om du tycker att bältet blir i vägen på magen: Ta västdelen, och titta på remmarna. De har trätts igenom de understa, vad heter det, öglorna där man trär fast alla fickor. Lirka upp dem så att de hamnar framför den understa. Trä i bältet. Ta-da, du har höjt bältet med en bra bit. Hoppas det bringar lite klarhet. Lycka till! Quote
sup3rfly Posted April 27, 2010 Report Posted April 27, 2010 När jag kommer hem i eftermiddag skall ja ta mig en titt, tack för svaret! Quote
Grenadier Posted April 27, 2010 Report Posted April 27, 2010 (edited) Om man som jag använder sig av snabbspännet från ryggsäcken, det som sitter över bröstet, så kan man nyttja de små trebomsspännen som sitter på remmen för att fästa de överblivna remmarna från västen i bältet. edit: la till bild Edited April 27, 2010 by Fk Lundquist Quote
Grenadier Posted April 28, 2010 Report Posted April 28, 2010 Kartor, kompass och skjutbok. Balaklava, första förband och radio. Lysstavar Maskeringsfärg, vapenvårdsutr, spork, druvsockerdryck, pannlampa och påse med batterier, linnelappar, clp, mask.färg, proppar, osv. Scrimnet, lampa, skrivplatta, godistub, glasögon, kåpor, vapenrem och handskar. 1 st Mag m. magpul 1 st Mag 3 st mag (2 på bilden, ett är trasigt och skall bytas) 1 st jägarmag. (Kan förvaras hängande på västen eller i ficka.) Vattenflaska Quote
Grenadier Posted April 28, 2010 Report Posted April 28, 2010 NICE bild, tackar! Det tog lite tid att lägga ut det röda garnet och alla siffror på golvet, men det blev rätt bra. @sup3rfly: Fick du någon ordning på din väst? Quote
beaver_sthlm Posted April 28, 2010 Report Posted April 28, 2010 Bra, nu ser man varför du har två flerbruksficka stor. Men jävlar vad med grejer du släpar runt på! Quote
Grenadier Posted April 28, 2010 Report Posted April 28, 2010 Bra, nu ser man varför du har två flerbruksficka stor. Men jävlar vad med grejer du släpar runt på! Är det verkligen så mycket? Det jag ser som överflödigt är druvsockerdrycken och godistuben. De klarar jag mig utan. Kanske prylarna i plastpåsen inte är helt nödvändiga, men det mesta är sånt som är drygt att vara utan när inte övrig utrustning är i närheten samt att sporken mest är en bekvämlighetspryl. Dessutom bär jag ju det mesta i ruta fem på mig under övning. Det är ficklampan, godistuben och skrivplattan som stannar i väskan. Då får jag plats över till extra am och annat bös. Så bär jag verkligen så mycket? Quote
sup3rfly Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Nej, jag är helt lost :P Vet inte riktigt vilka delar från ryggsäcken jag skall överföra till västen. Min KSP-skytt har löst sin väst på så sätt att han har satt ihop fronten med buntband eller motsvarande samtidigt som han på enklaste sätt bara fäst bältet så öppningen är till höger. Problemet med hans lösning är att remmarna som sitter på sidan på själva västen och spänner åt över bröstet har han fått ta bort för att komma in i i västen vilket resulterar i en alldeles för slappt åtsittande väst. Det är just detta jag vill försöka slippa, vill fortfarande ha möjligheten att dra åt på sidorna. Quote
Grenadier Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Nej, jag är helt lost :P Vet inte riktigt vilka delar från ryggsäcken jag skall överföra till västen. Min KSP-skytt har löst sin väst på så sätt att han har satt ihop fronten med buntband eller motsvarande samtidigt som han på enklaste sätt bara fäst bältet så öppningen är till höger. Problemet med hans lösning är att remmarna som sitter på sidan på själva västen och spänner åt över bröstet har han fått ta bort för att komma in i i västen vilket resulterar i en alldeles för slappt åtsittande väst. Det är just detta jag vill försöka slippa, vill fortfarande ha möjligheten att dra åt på sidorna. Jag har löst problemet på följande sätt: Spännet är samma som sitter mellan axelremmarna på ryggsäcken i brösthöjd. På förrådet finns, åtminstonde hos oss, detta spänne som reservdel. Denna reservdel består av spännet, hane och hona, samt en rem i varje del. Den gula markeringen på bilden är hanen. Tag bort den rem som följer med spännet och fäst hanen i remmen som sitter fast i västen istället. Den röda markeringen bilden är honan. Dra remmen som sitter fast i honan genom trebomsspännet som sitter fast i västen. Det är lite trångt, men som du ser på bilden så går det. Tadaa. På så sätt slipper du sy eller på annat sätt ändra västen men kan ändå någorlunda enkelt justera samt öppna västen för påklädnad. Quote
beaver_sthlm Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Nej, jag är helt lost :P Vet inte riktigt vilka delar från ryggsäcken jag skall överföra till västen. Min KSP-skytt har löst sin väst på så sätt att han har satt ihop fronten med buntband eller motsvarande samtidigt som han på enklaste sätt bara fäst bältet så öppningen är till höger. Problemet med hans lösning är att remmarna som sitter på sidan på själva västen och spänner åt över bröstet har han fått ta bort för att komma in i i västen vilket resulterar i en alldeles för slappt åtsittande väst. Det är just detta jag vill försöka slippa, vill fortfarande ha möjligheten att dra åt på sidorna. Du behöver bara släppa på den som sitter på sidan från där du går in. Och den går enkelt att ersätta med ett plastspänne och alltså ha åtdragen. Så har jag löst det iaf! / Quote
sup3rfly Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Nej, jag är helt lost :P Vet inte riktigt vilka delar från ryggsäcken jag skall överföra till västen. Min KSP-skytt har löst sin väst på så sätt att han har satt ihop fronten med buntband eller motsvarande samtidigt som han på enklaste sätt bara fäst bältet så öppningen är till höger. Problemet med hans lösning är att remmarna som sitter på sidan på själva västen och spänner åt över bröstet har han fått ta bort för att komma in i i västen vilket resulterar i en alldeles för slappt åtsittande väst. Det är just detta jag vill försöka slippa, vill fortfarande ha möjligheten att dra åt på sidorna. Du behöver bara släppa på den som sitter på sidan från där du går in. Och den går enkelt att ersätta med ett plastspänne och alltså ha åtdragen. Så har jag löst det iaf! / Ok.. Sätta dit ett klickspänne istället eller??? Lycka till på Tentan idag! Quote
Zytronix Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 @ Fk Lundquist Jag hade min väst mer eller mindre likadant. Ett problem som jag upplevde och än idag inte lyckats ordna är flerbruksficka liten att den är ivägen vid knästående skjutställning. När jag går ned i knästående med alla magen i den (3st) så hindrar fickan mig för att ordentligt komma ned med armen och kroppen för den trycks mot låret och därmed får en dålig skjutställning. Flyttar man fickan till framsidan, istället för att ha den på sidan som du har, så blir det jobbigt vid liggandes skjutställning. effla meck detta Har du upplevt detta? Quote
Grenadier Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 @ Fk LundquistJag hade min väst mer eller mindre likadant. Ett problem som jag upplevde och än idag inte lyckats ordna är flerbruksficka liten att den är ivägen vid knästående skjutställning. När jag går ned i knästående med alla magen i den (3st) så hindrar fickan mig för att ordentligt komma ned med armen och kroppen för den trycks mot låret och därmed får en dålig skjutställning. Flyttar man fickan till framsidan, istället för att ha den på sidan som du har, så blir det jobbigt vid liggandes skjutställning. effla meck detta Har du upplevt detta? Nä, inte så att jag har tänkt på det. Jag har dock inte skjutit från den gamla knästående på länge. Jag har nog bara skjutit från den nya knästående, dvs utan armbågen mot knät, eller från robotställning. Quote
Fu Kjellberg Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 Lite bilder på hur min väst sitter på kroppen. Har den rätt så högt upp och ryggen fri. Har ingen direkt framifrån bild men detta kanske duger. Bilder på västen finns i inlägg 1303 på sidan 44. By kjellberg at 2010-04-29 By kjellberg at 2010-04-29 By kjellberg at 2010-04-29 Har inga problem i dom olika skjutställningarna. 1 Quote
sup3rfly Posted April 29, 2010 Report Posted April 29, 2010 @Fu Kjellberg : Hur har du lyckats få bältet så högt upp är min fråga då? Quote
Fu Kjellberg Posted April 30, 2010 Report Posted April 30, 2010 @Fu Kjellberg : Hur har du lyckats få bältet så högt upp är min fråga då? Med 25 mm band och 3-boms spännen. Kan fixa närbild i kväll. Observera att bältet inte är försvarets men samma princip går att göra med det. Quote
sup3rfly Posted April 30, 2010 Report Posted April 30, 2010 @Fu Kjellberg : Får du ner din camelback utan problem? På en av bilderna ser det nästan ut som att bältet sitter över ryggen Quote
Emil - HVund Posted April 30, 2010 Report Posted April 30, 2010 Detta med att ha spännet på sidan måste jag prova, jag har länge letat efter en lösning till fickor på ryggen. De fungerar nämligen som ankare när man övar TOS. Jag tackar och bockar Quote
Fk Fjellman Posted April 30, 2010 Report Posted April 30, 2010 @Fu Kjellberg : Får du ner din camelback utan problem? På en av bilderna ser det nästan ut som att bältet sitter över ryggen Man kan ju ha sourcen lös under västen också, så då kan man välja om man vill vara utan vatten (typ vid "lättare" tjänst), eller om man vill vara utan väst fast med vatten o.s.v.... vattnet väger ju trots allt några kilo. Tror jag ska ha min i fickan dock för jag har så mycket grejor på bröstet så att det blir lite konstig viktfördelning.. //.... jag har länge letat efter en lösning till fickor på ryggen....// Provat en schyst ryggsäck med snabbspännen ? /Fjellot Quote
Fu Kjellberg Posted April 30, 2010 Report Posted April 30, 2010 Jag har bältet uppe på ryggen och Sourcen i västfickan utan problem. Fickor på ryggen är big no no efter en heldags TOS utbildning och man drar varandra i skydd. Framsida. By Kjellberg at 2010-04-30 By kjellberg at 2010-04-30 Baksida. By kjellberg at 2010-04-30 Lite offtopic. Så här blev det med bältet och ett PLCE ok. Slängde ihop en rigg som skulle kunna funka till ksp. Band i båda flerbruksfickorna. By kjellberg at 2010-04-30 Quote
LV426 Posted April 30, 2010 Report Posted April 30, 2010 @ Kjellberg Tar du med den till CMM (måste kolla bältet)? Quote
Fu Kjellberg Posted April 30, 2010 Report Posted April 30, 2010 @ KjellbergTar du med den till CMM (måste kolla bältet)? Det kan jag göra. Bältet har Troels sytt. Quote
Zytronix Posted May 3, 2010 Report Posted May 3, 2010 (edited) Tillverkarna av FMs sv2k, Snigel Design, har lagt upp en guide för hur man kan korta ned västen så att den blir lik en "vanlig" stridsväst. Fördelarna är: (saxat från snigel) -Den blir smidigare -Den blir kortare och fungerar bättre i fordon -Den sitter tajtare Guide hos Snigel Design: http://www.snigeldesign.com/index.php?id=282〈=se (finns små pilar under bilderna och man kan även klicka på den nedre eller övre bilden som gör att man kan bläddra bland bilderna) Mer sånt här tycket jag!!! Edited May 3, 2010 by Zytronix Quote
Smeghead Posted May 3, 2010 Report Posted May 3, 2010 Tillverkarna av FMs sv2k, Snigel Design, har lagt upp en guide för hur man kan korta ned västen så att den blir lik en "vanlig" stridsväst. Fördelarna är: (saxat från snigel) -Den blir smidigare -Den blir kortare och fungerar bättre i fordon -Den sitter tajtare Guide hos Snigel Design: http://www.snigeldesign.com/index.php?id=282〈=se (finns små pilar under bilderna och man kan även klicka på den nedre eller övre bilden som gör att man kan bläddra bland bilderna) Mer sånt här tycket jag!!! Eller så kunde dom ju ha designat en bra produkt från början. Quote
109 Eken Posted May 3, 2010 Report Posted May 3, 2010 hmm...det är väl inte snigel som designat västen? Quote
Zytronix Posted May 3, 2010 Report Posted May 3, 2010 Tillverkarna av FMs sv2k, Snigel Design, har lagt upp en guide för hur man kan korta ned västen så att den blir lik en "vanlig" stridsväst. Fördelarna är: (saxat från snigel) -Den blir smidigare -Den blir kortare och fungerar bättre i fordon -Den sitter tajtare Guide hos Snigel Design: http://www.snigeldesign.com/index.php?id=282〈=se (finns små pilar under bilderna och man kan även klicka på den nedre eller övre bilden som gör att man kan bläddra bland bilderna) Mer sånt här tycket jag!!! Eller så kunde dom ju ha designat en bra produkt från början. Det kan jag verkligen hålla med om! Deras senare västar som bl.a. polisens insatsstyrka använder, har inte testat dom, men de ser riktigt bra ut! Sedan har de även utvecklat ett nytt kroppsskydd eller "plate-carrier"(?) som oxå ser riktigt bra ut! Men som sagt, dom är riktigt sent ute med dessa produkter jämfört med resten av marknaden. Det är ju på tal om en ny stridsväst till FM, får väl hoppas att FM har lyssnat på soldaterna och tar/väljer en som verkligen är anpassat till dagens försvar och insats. Quote
kmad1 Posted May 3, 2010 Report Posted May 3, 2010 Nu efter ett tag som VPL vågar jag ändra om lite på min stridsväst. Jag har 2 magfickor på vänstra bröstet. Direkt under magfickorna, fästa på höftbältet har jag en flerbruksficka stor, som en "dumpficka". Bakom denna har jag en flerbruksficka med allt skit som inte behövs kontinuerligt. Duellfickan är fäst strax över magfickorna, "vänd åt fel håll". Alltså öppningen uppåt. Högersidan har jag vapenrem 06 "clip-on" direkt över axeln, i höjd med magfickorna. Flerbruksficka liten för pannlampa, LED-lampa, tändmtrl samt plats för en shock, spräng- eller rökgranat. Bakom denna har jag fältflaskan. Jag har modifierat detta pågrund utav min fänrik sa att jag är ovigare än hans farmor (true) samt att jag har en ruptur i axeln sedan för tung träningsperiod. Därför var det ett helvete innan vi fick modifiera om, då jag inte nådde bak till andra magasinsfickan på höftbältet. Och svar ja, jag är helt otroligt jävla ovig. Så denna setupen funkar riktigt bra. Vid liggande stridsställning så rullar du bara över till höger med kolven under armen, så exponeras både dumpficka samt magasinsfickorna bra. Ett gott stöd ges också av magasinsfickorna. Tyvärr har jag inga bilder vid detta tillfälle. Quote
Essray Posted May 10, 2010 Report Posted May 10, 2010 Inspirerad av tidigare postare i denna tråd har även jag har fallit offer för trenden med sidöppnad väst. Jag valde att låta banden som länkar samman väst och bälte sitta kvar under de nedersta hällorna, främst p.g.a min längd. Jag lät även fästena över bröstkorgen vara oförändrade, för att ha fortsatt tillgång till västfickorna. På framsidan monterade jag på vänster bröst en magasinsficka och en stor flerbruksficka. Den sistnämnda är fäst i både väst och bälte. Då jag fått närstridsrelaterade kommentarer angående placeringen av min S1:a passade jag även på att omlokalisera denna. På höger bröst monterade jag en liten flerbruksficka, minimaglite-fodral samt en karbinhake att hänga hjälmen i (skall givetvis bytas mot en mindre glänsande vid tillfälle). Mitt på bältet, där spännet tidigare satt, monterades den andra stora flerbruksfickan. På höger sida av västen placerade jag öppningen. Återigen inspirerad av tidigare poster i denna tråd, besökte jag den lokala friluftsbutiken för att inhandla band och spännen för att fästa samman fram- och baksida av västen. Detta visade sig emellertid en smula överflödigt då västen satt åtsmitande även utan att spännet ständes, i synnerhet med fylld vätskebehållare. På vänster sida av västen placerade jag bajonetten i bandet mellan fram- och baksida. På bältet monterades den andra magsinsfickan och magdumpen. Till följd av bältets förhöjda placering förutspådde jag att det skulle bli svårt att nå magasinsfickan. Denna farhåga besannades till viss del. Placeringen är inte optimal, men när jag börjar med att ladda vapnet med ett magasin ur denna ficka med följd att endast 1 magasin förvaras i fickan under strid, fungerar det hjälpligt. Fickan kommer även en bit längre fram då jag bär stridssäcken, vilket jag till följd av min befattning oftast gör i strid. Den enda ficka jag tagit bort från västen är vattenflaskfodralet, som placerats på stridssäcken istället. Stridssäcken stabiliseringsbälte (vilket jag fick lära mig att det kallas under GU, soldf.com:s benämning till trots) spänner jag av förklarliga skäl numera under västen. Detta får till följd att västfickorna tynger ner spännet lite grann, och därav lossar spänningen i bältet. En uttrycklig målsättning vid konfigurerandet har varit att inte göra några oåterkalleliga modifieringar av västen, t.ex. att sy om fästen eller liknande. Konfigurationen har testats i fält under några dagar, och överlag är jag mycket nöjd med resultatet. Det går mycket smidigare att sätta sig och använda säkerhetsbälte i bandvagnen, åtkomsten till fickorna är förbättrad. Av- och påtagande av västen är relativt smidigt, även om det medför att man måste ta av sig hjälmen först samt begära hjälp av stridsparskamraten med att spänna bältet (med åtföljande kommentarer om att inte kunna klä på sig själv etc. ). Västen är något mer framtung än tidigare, men med kroppsskydd och stridsäck burna balanseras belastningen tillfredsställande. Quote
Reed Posted May 12, 2010 Report Posted May 12, 2010 Jag tog just ur fodralet till vattenblåsan ur västen. Västen blev mycket smidigare speciellt när man sitter i fordon, frågan är om det är någon risk att den kan gå sönder nu när den är relativt oskyddad, någon som provat? Jag drog kardborre-remmen på västen 2 varv runt handtaget på blåsan så den hänger i den nu. Quote
Recommended Posts