Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

"Främmande kulturer". Det kanske är nyckelorden. Folk måste alltså slå på "social patrol"-hjärnan och hala fram lite slivo/nubbe...? ;)

Skämt åsido så hör jag också till dem som inte brukar ha problem med förrådsfolk. Vare sig i Boden eller Umeå. En gång har det uppstått diskussion om en grej som jag av misstag har en dublett på (endast i Lift-världen) men det var på grund av min egen osmidighet...

Edited by LeadHead
Posted

Någon som vet hur mycket längre ett large är från medium?

Då jag själv prövade (och snabbt förkastade) ett mediumbälte för en tid sedan, passade jag på att utreda den och kunde konstatera följande

Har nu bytt till mediumbälte och kan konstatera att M-bältet har 16 hällor, dvs. två färre än L-bältets 18.

• 2 weeks later...
Posted

Jag som högerskytt ordnade till min väst på följande sätt:

-Bältet flyttades upp (spände/kortade remmarna mellan väst och bälte) så mycket som gick, så att bältet överlappade västen något i nederkant.

-Bort med alla fickor jag ej fann högst nödvändiga för att göra västen och mig själv med västen på så lätt och smidig som möjligt. Framförallt såg jag till att få bort grejer från höfterna då de är svåråtkomliga och gör en osmidig i knästående och liggande ställning.

Även få bort allt från ryggen för att ryggsäck ska sitta bättre och för att i fordon sitta bekvämare, lättare få säkerhetsbälte.

-Skulle komplettera den tilldelade flerbruksväska liten med en extra för att använda som magasinsväskor (ak4) men blev rekommenderad att istället införskaffa någon av Recon's magasinsväskor för ak4 magasin. Gjorde så och aplicerade dom ganska högt upp (mellan mag- och brösthöjd) på vänster sida. Nackdelen är att du inte får samma bekväma stöd för vänsterarmen när du håller vapnet i grundställning som när väskorna sitter lägre. Fördelen är att väskorna är relativt lättåtkomliga för vänsterhanden + kortaste möjliga väg mellan vapen och väska vid magasinbyte.

-En tilldelad magasinsväska monterades på bältet (minns ej om det var hö el vä sida) till vårdutrustning, lösskjutningsannordning och vapenlås.

-En egen-införskaffad (från Recon) mini-maglite i textilficka för stridsväst monterades framtill på vänster axel/skuldra.

-Hållaren för vattenflaskan monterades på västens vänstra sida, under armen.

Det enda jag funderat på att komplettera med är en dumpväska men är inte säker på var jag skulle ha den.

Jag har testat västen under ett par övningar och även en skarp stridsskjutning där vi bl.a. genomförde blixtlås och jag tycker den fungerar bra, gjorde magasinsbyte på språng utan större problem. Då använde jag vänster bröstficka på antingen jackan eller västen som dumpficka.

Just för stunden har jag inga foton och västen är utlånad, kan kanske fixa fram någon bild vid tillfälle.

:baskerPa::baskerHV:

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Tänkte dela med mig även på detta forum. Kanske någon som tycker att min idé verkar bra...

http://img266.imageshack.us/img266/5011/img1789qc.jpg

http://img295.imageshack.us/img295/786/img1788w.jpg

Great minds think alike verkar det som. En kamrat till mig som jobbar på minröj berättade om att han satt ihop sin väst så för ett par månader sen, förutom att han använde axelremmarna från stridsbälte 304K.

Fördelar, nackdelar?

Edited by Munken_swe
Posted

Tänkte dela med mig även på detta forum. Kanske någon som tycker att min idé verkar bra...

http://img266.imageshack.us/img266/5011/img1789qc.jpg

http://img295.imageshack.us/img295/786/img1788w.jpg

Jag har kört något liknande men använde 304-oket. Tyvärr fick jag inte med mig så mycket som jag behövde så jag bytte tillbaka till en sidoöppnad stridsväst.

Posted

Munken: Jag blir smidigare, lättare och det känns inte som om man har lika mycket i vägen. Anledningen till varför jag inte använder 304-oket är för att jag ska försöka hålla mig inom 2k-systemet.

Krook: Ja du har rätt. Nu bär jag inte så mycket saker, men när jag gör det har jag en väst för den typen av verksamhet med, med öppning på sidan även jag.

Posted

Munken: Jag blir smidigare, lättare och det känns inte som om man har lika mycket i vägen. Anledningen till varför jag inte använder 304-oket är för att jag ska försöka hålla mig inom 2k-systemet.

Krook: Ja du har rätt. Nu bär jag inte så mycket saker, men när jag gör det har jag en väst för den typen av verksamhet med, med öppning på sidan även jag.

Vad är det för band du använder som ok?

Posted

Vad är det för band du använder som ok?

Satt ihop de som går runt låret tillsammans med de som fäster plattan i bältet.

/ :baskerKav:

Posted

Det är många som har har spännet till bältet på sidan.

Hur gör ni för att ta på/av västen på ett smidigt sätt?

Man får börja med att ta bort spännet som går under armhålan. Sen är det bara att gå in i västen!

/ :baskerKav:

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Nu har det ju saknas lite bilder så jag försökte lägga uppmin väst, dock blev det lite dålig kvalité på bilderna.

Sammanfattningsvis: Jag provade sidöppnad, det sög enligt mig blev för tajt gick inte att ha skyddsvästen på för mig iaf.

Så det jag har på min är att jag har flyttat upp den över understa öglorna så som de tipsar på Snigels hemsida och sen lagt allt på bältet.

jag har försökt hålla ryggen så ren som möjligt för att enkelt kunna gå med ryggsäcken på och för att kunna åka i fordon.

Så det är väl pretty much en basic standardväst:

Framifrån:

123xutk.jpg

Under vänster arm (bilden blev spegelvänd)

2mrv5n7.jpg

Under höger arm

11lsco4.jpg

Bakifrån

2lbmj37.jpg

Posted

Jag kör en nerbantad version på min vest.

Dragit upp bältet så högt de bara går, sytt in spännen så att de inte är ett mellanrum på västens framsida, 6st speed magaxine pouch och under dom, på bältet har jag på höger sida en flerbruksficka och på vänster sida en vatten flaska samt en magdump. sidorna på västen var det öljeter av någon konstig anledning (är inte de på någan annan 2000 väst) där trädde jag igenom heli cord. Funkar väldigt bra för mig men alla är vi unika :D ska försöka fixa bild.

Posted

Dragit upp bältet så högt de bara går, sytt in spännen så att de inte är ett mellanrum på västens framsida, 6st speed magaxine pouch och under dom, på bältet har jag på höger sida en flerbruksficka och på vänster sida en vatten flaska samt en magdump. sidorna på västen var det öljeter av någon konstig anledning (är inte de på någan annan 2000 väst) där trädde jag igenom heli cord. Funkar väldigt bra för mig men alla är vi unika :D ska försöka fixa bild.

Hur får du på dig västen om du sytt fast mellanrummet på framsidan? Antar att du aldrig har på dig kroppskyddet?

• 2 weeks later...
Posted

Hur får du på dig västen om du sytt fast mellanrummet på framsidan? Antar att du aldrig har på dig kroppskyddet?

Jag har kvar spännen på framsidan, västens framsida överlappar spännena. som jag har förstått de så är kroppsskyddet en del av stridsutrustningen och är något man skall bära... så, ja självklart har jag på mig det. Helicorden är ju elastisk så storleken anpassas till de jag bär under.

• 2 months later...
Posted

Ny resa, nytt kit... behovet var uppsutten tjänst i CV90, få fotpatruller.

Så här valde jag att bära SV2K:

88042879.jpg

Något provocerande men jag är trött på fipplet och att det skall vara så förbannat svårt att få fram nyare utr. jag vet att det är många faktorer som spelar in, men fixa ffs.

Jag har tidigare varit hyfsat nöjd med SV2K, men som jag kommer in på senare så har jag nu helt förkastat den, den är rikskass.

(Om jag hade tillbringat dagarna med att smyga runt i skogen utan kroppsskydd och inte burit ett gammalt, förlegat kroppsskydd som dessutom inte är avsett för något annat än stridsvagnspersonal(?) samt vistades i trånga fordon så hade jag kanske inte varit lika missnöjd)

Nåväl..

Jag valde att testa en chestrig, Blackhawks Commando chest rig, inga konstigheter där. Jag har använt chestrig (Arktis) tidigare och har åsikten att en chestrig är för att vara "snabb och lätt", mao ett dåligt val för en ksp-skytt.

Men jag nyfiken så jag bestämde mig för att testa, hade en liggande så det var bara att köra.

Testade en 2-3 olika konfigurationer med grundtanken att jag ville ha den utr. jag anser viktig på samma plats jag brukar ha den. Egentligen bara ammunition.

Det blev såhär:

20505640.jpg

Vänster till höger:

TT's ficka för ksp90 200-pluggs kasett, flerbruksficka liten, för 100-pluggs kasett alt. hgr., ATS sjukvårdsficka med kardborre som kan tas bort från panelen, handgranatsficka av tillverkare jag inte kommer ihåg, för rök, TT's ficka för 200 kasett (notera att ena fickan håller kasetten på högkant, denna har kasetten liggande) ficka för bildförstärkare, på rigens bib har jag en EMDOM ficka för pistolmagasin samt en EMDOMficka för div. IGR'en ligger i bib'en och jag har en bit bungee på vänster axelrem för att ha snäckan till IGR'en när västen inte bärs. Sitter även en CAT där... (nås med båda händerna)

I fickan på själva magdelen av rigen hade jag boresnake samt ksp'ns universalverktyg samt en kompass.

Snigels dumpficka, comtacs fanns också på rigen, kläd/utr. saxen bars nedstucken mellan den vänstra ksp-fickan.

Gaffel samt ir-lightsticks nedstoppade mellan fickorna på bib'en och själva bib'en.

Innehållet i "kontorsfickan" och sjv.fickan:

14341510.jpg

Snask, ant. mtrl./div. minneskort/etc., multi-tool, pistolmagasin, ir-strobe, extra batterier till lampa/laser/bildförstärkare.

CAT, celox, första förband (Kungens och ett annat) svalgtub, näskantarell, tape, "andningsplugg" eller wtf det heter.

Hjälmen är den GAMLA 90 hjälmen, ESS NVG brillor, mörk och klar lins. För det mesta armen till bildförstärkaren monterad.

Förändringar/förbättringar/kommentarer:

Skall se över vilka andra fickor som kan passa bättre, ex: till bildförstärkare där jag även vill ha armen till hjälmfästet.

Sjv. kitet skall förbättras/kompletteras, skall få tummen ur och köpa en identisk ficka som skall kittas identiskt för övning, den "skarpa" fickan åker på när det är dags för insats. "måste" skaffa en likadan sax och klippa sönder allt jag kommer i närheten av i utr. väg så jag vet vad den dels klarar att klippa och hur länge den pallar.

Högst troligt kommer chest rigen att bytas ut mot en väst, i snarlik modell som SV2K men som fungerar som den borde. Det är lite för tungt med chestrig för ksp, som väntat, dock måste jag säga att trots att jag valde ett sämre system för ksp så var bärkomforten mycket högre än den hade varit med SV2K. Faktiskt mycket bättre än vad jag hade förväntat mig, jag var någorlunda ok med SV2K innan detta "fälttestet", men det blev pinsamt uppenbart hur dåligt SV2K avlastar. Även efter längre perioder utan möjlighet att lägga av chestrigen (+ 48 h)

Mitt test blev bättre än väntat mao. Chestrig dåligt val för tung last, men funkar. Jag vann smidighet och bättre bärkomfort.

Men, fixa en nyare hjälm, ok att inredningen är uppdaterad, men kom igen, en hjälm som är över 20 år gammal i modellbeteckningen? Hur i all världen kan man INTE ha fixat ut en ny hjälm? Kvalitén på hjälmen är säkert god, men den är stor som Darth Vaders hjälm och tung och klumpig, dessutom blir det resor värre med bildförstärkare monterat samt att klämma in IGR under comtac, att ha en sprängande huvudvärk efter någon timme som sedan håller i sig tills någon timme efter att du tagit av dig hjälmen är INTE ok... Jag kommer bedömt att ha en permanent buckla i skallbenet av den här uppsättningen...

Övrigt:

91695418.jpg

Måste ju ha kniv så... Emerson CQC-6 samt Strider EB-S. Sexan i fickan och EB-S på 6004 benplattan. CB's vätskesystem, "nödvatten", nyttjar fordonets/platsens vatten över tiden. Kasserade en CB blåsa då den varit med sedan 2006 och varit med på 4 missioner samt övningar hemma, den var lite sunkig tyckte jag...

Alta knäskydd samt CB/SWMS handskar (som var rikskass)

För "campbruk" valde jag att ha Glock's originalhölster, funkade helt klockrent och satt där även när jag hade full utr. på och hade pistolen i 6004.

69535697.jpg

Kanske väljer jag bort Strider kniven, men det känns bra att ha en stabil kniv av massor av anledningar. EB-S är stabil som få men ändå rätt kompakt. Sexan skall alltid vara med, odiskutabelt :D CB vätskesystem för ajg har sett för många Source spricka eller gå sönder på alla möjliga sätt. Det är ingen direkt dålig blåsa men den har ännu inte varit i närheten av CB's blåsor.

Knäskydden börjar bli slitna/trasiga, men gillar Alta's då de är aningen mjukare än ex: Hatch, de glider inte lika lätt på hårdare ytor, skall fixa dem med snabbspännen.

Handskar är ett ständigt projekt, jag anser att man alltid skall ha handskar när man är i uniform, eller så är det bara jag som är gnällig... alt. fipplig men jag vill minimera riskerna att bränna mig på pipan... Mkt. nöjd med Glock's hölster, pistolen satt stabilt, hamnade inte i toaletten och hölstret var inte i vägen när pistolen inte bars där. Dessutom billigt hölster, ser ingen anledning att byta ut eller att förändra detta.

Sprutan:

58931387.jpg

Bortmonterat korn/sikte, dels för att inte trassla in kornet i allt man kan trassla in det i, siktes för att enklare kunna montera bildförstärkaren, laserpeken är reservsikte om aimpointen dör. Dessutom riktar jag tillräckligt bra om jag inte kan rikta igenom tuben om punkten dör, dvs om jag monterar bort ett dött rps.

Knight's handskydd med skenor, Tango Down "stubby" frontgrepp, behöver inte längden, mer kompakt såhär.

Vapenlampa på vänster sida, kontakten till lampan och laserpeken som sitter på höger sida har jag tejpat fast på ovansidan av lampan. Funkar klockrent och "vådaskott" med laser/lampa var i princip omöjligt. 100-plugg kasett, för att ha möjligheten att ha ett lättare/smidigare vapen vid behov. Aimpoint 3X vid stationär verksamhet, i LaRue's swingmount. Funkar grymt bra för målobservering. PTT till IGR fasttejpad på pistolgreppet, hanteras med tummen, funkade riktigt bra. Savit justerbar kolv samt en gammal ksp90(A) rem, antingen monterad som på bilden och bars över höger axel över ryggen och fram under vänster arm, tillräckligt lång för att skjuta med vapnet och avlastade bra, eller ihopkopplad i en-punktsslinga med samma sträckning, smidigt, inte ivägen men vapnet ändå fäst i mig. Dock tyngre att bära. Har fipplat med en del andra remmar, bl.a magpuls MS2, hade den varit mindre smältbenängen samt i kraftigare utförande hade jag behållt den.

"Pipa 2" bars inte, planen är att anskaffa en lite ryggsäck (Kifaru E&E) som skall innehålla CLP/vårdkit, 2-3 kassetter samt "Pipa 2" som skall vara lätt gripbar alt. bäras direkt.

Nackdelen med Knight's handskydd är att du inte kan fälla bak stödbenen, finns nyare stödben som fälls upp längs med sidorna. Har inga sådana ännu. Har funderat på grippod, men de är för jävla långa och jag tycker de känns kackiga.. Kanske skall testa Tango Down's benstöd, lite osäker på om det är möjligt att montera dem dock. Hade helst kastat benstöden åt helvete men är inte riktigt övertygads om det är en bra idé... det skall testas under övning i framtiden. Liggande skjutställning blir ju direkt svårhanterligt utan benstöd.

Skall öva/skjuta mera med 3X, även i skymmning/gryning. Savitaxelstödet med handskyddet/greppet är helt fantastiskt, ksp90 är ju inte svårskjuten som det är, men att slippa ha vapnet lååångt ut från kroppen, ha något att hålla i ordentligt ger stor skillnad vid rekylupptagning, jag skjuter/träffar snabbare, bättre och oftare samt under längre perioder bara genom att byta axelstöd/handskydd.

Nöjd med laser/lampa, önskar dock att det fanns separata kablar och inte bara den "tve-kabeln" som finns nu, det hade varit klockrent att kunna välja antingen laser eller lampa, utan att behöva ha en lös kontakt. Jag hade ev. valt bort att ha lampan monterad om jag hade haft en separat laserpek kabel.

Vapenlampa:

11008632.jpg

Funkade utan anmärkning, bra ljusbild, bra kastlängd, bra "vitt" ljus. De TLR-1 jag har haft ute har alltid funkat bra, denna har en ny lucka som sitter bättre. De TLR-2 jag har fått ut har varit rikskass och gått sönder.

Laserpek:

72565474.jpg

Stryktålig enhet, behöver mer vana för att ha bättre koll på om den ändrar inskjutningen, nu är det enkelt att justera den med rps så ofta som möjligt. Jag anser att det är gott nog [för ksp] Alla lägen är ju en smula förvirrande, jag tänker förberedelse, förberedelse, förberedelse, inget man fipplar med när det smäller, man kör med den inställningen man har tills man kan/bör/måste ändra den. Skydden för laserpek och illuminator är helt kass och går sönder när du nyser. Dock behövs den inte, men jag hoppas det kommer stabilare skydd, att de skrotas eller att det ligger en hög med reservskydd i varje kit. Högeffektsläget gäller i 90 % av fallen. Regn, dimma, damm påverkar prestandan mycket.

Blir lite annorlunda att justera den eftersom den är ämnade att sitta ovanpå vapnet, den får också ta mera stryk eftersom den blir sittande på sidan. Behöver använda denna mera, men det verkar vara BRA grejor, hoppas den snabba anskaffningen/utdelningen är en trend.

K94 bar jag under smocken, detta för att jag tycker den sitter bättre samt att chestrigen sitter bättre om man inte har K94 under. Dessutom är den ju ffs fel färg, även här för ansvariga en känga för oförmåga att fixa fram en modern väst som är anpassad för verksamheten vi bedriver nu. Att man dessutom har köpt nya plattor som är lika klumpiga som de gamla borde räknas som tjänstfel i mina ögon...

Kompressionskitet till SV2K ger jag inte mycket för, tanken var säkert god men om jag var lika kass på att lev. så hade jag varit avskedad för länge sedan.

Uppenbarligen skiter jag i reglementerad utr. och liknande, därför tänker jag inte kommentera frågor eller liknande ang. detta. Andra frågor är givetvis välkommna. Är sedan en tid i Sverige och har inte fler bilder tillgängligt.

Posted (edited)

Ny resa, nytt kit... behovet var uppsutten tjänst i CV90, få fotpatruller.

Så här valde jag att bära SV2K:

88042879.jpg

Något provocerande men jag är trött på fipplet och att det skall vara så förbannat svårt att få fram nyare utr. jag vet att det är många faktorer som spelar in, men fixa ffs.

Jag har tidigare varit hyfsat nöjd med SV2K, men som jag kommer in på senare så har jag nu helt förkastat den, den är rikskass.

(Om jag hade tillbringat dagarna med att smyga runt i skogen utan kroppsskydd och inte burit ett gammalt, förlegat kroppsskydd som dessutom inte är avsett för något annat än stridsvagnspersonal(?) samt vistades i trånga fordon så hade jag kanske inte varit lika missnöjd)

....snipp...snipp..

Uppenbarligen skiter jag i reglementerad utr. och liknande, därför tänker jag inte kommentera frågor eller liknande ang. detta. Andra frågor är givetvis välkommna. Är sedan en tid i Sverige och har inte fler bilder tillgängligt.

Vill du inte vara ett vackert och likformigt lik!...;-)

Har från nära kollega hört att en TT Mav-Vest Body2 ska vara en riktigt smutt system för en ksp90skytt. Har själv valt samma öde för min SV2K och använder också numer TT. En TT Mav-Vest Body1 med X-Harness med 4st ”2magpaneler” i två lager mitt fram. Sedan en blandning av FM's, Snigel Design, Maxpedition, Tactical Tailor och Blackhawk fickor för allt annat grôffs som ska med.

(kan fixa bilder efter ledigheten om ”folk” är nyfikna)

Så jag får nog också dö ej likformig och som en skam för Sverige (som jag fick höra på P-Fälttävlan), om jag nu inte självantänder av min snugpak eller egeninköpta strumpor :wacko:

/vh

3924

Edited by 3924
Posted

Men, fixa en nyare hjälm, ok att inredningen är uppdaterad, men kom igen, en hjälm som är över 20 år gammal i modellbeteckningen? Hur i all världen kan man INTE ha fixat ut en ny hjälm? Kvalitén på hjälmen är säkert god, men den är stor som Darth Vaders hjälm och tung och klumpig, dessutom blir det resor värre med bildförstärkare monterat samt att klämma in IGR under comtac, att ha en sprängande huvudvärk efter någon timme som sedan håller i sig tills någon timme efter att du tagit av dig hjälmen är INTE ok... Jag kommer bedömt att ha en permanent buckla i skallbenet av den här uppsättningen...

Allltid intressant att se hur folk som är ute i "verkligheten" reflekterar och tänker kring personligt materiel. Jag hoppas att även folk från högre upp i organisationen tar vara på erfarenheterna från personalen som faktiskt har behövt förlita sig på grejerna i verkligheten. Sådan erfarenhet är guld och platina värt när nytt materiel skall tas fram, och jag hoppas den tas tillvara på. Man kan ju drömma att det är så det fungerar iaf.

Också kul att höra att jag inte är den ende som lider av 90-hjälmens storlek, hade misstänkt att det helt enkelt är mitt huvud som är för stort, men att höra att andra lider av den är också ger mig hopp om att det kanske inte bara är mitt huvudsstorlek som är problemet. Ibland så har jag funderat om den gamla inredningen skulle ge bättre plats än den nya, men jag har bara sett den, inte provat den så jag har ingen erfarenhet av den. Man tycker att det borde kunna ordnas en hjälmmodell/lösning som fungerar för oss som behöver XL-storlek, om nu FM kunde kosta på sig att införskaffa en speciell S-hjälm.

Posted

2Sharp, det gläder ett gammalt ksp-pannben att se en riktig yxa anpassa mtrl efter verksamhet (och inte tvärtom). Du har inte funderat på att ta över UtvE på MSS? Jag tror du skulle behövas där..

Posted

2Sharp, det gläder ett gammalt ksp-pannben att se en riktig yxa anpassa mtrl efter verksamhet (och inte tvärtom). Du har inte funderat på att ta över UtvE på MSS? Jag tror du skulle behövas där..

Med fler erfarna soldater rika på kompetens, pondus och sunt förnuft kommer vi i den sköna närhet slippa missfoster som Sv2K ovanpå Krsk94 eller för den delen Sv2Ks fästsystem. Även jag vill se dig som förvaltare i den delen av firman (kanske man skulle få ut mtrl som fungerar).

I övrigt har jag nu i juletider pratat med kamrater gällande Sv2K. Konsensus är att den fortfarande är suboptimal för det mesta och rikskass för mycket. Har själv stagat upp med ett par TT-shingles på bröstet. Efter att försökt montera dem på varandra (värdelöst pga sladder) har jag samgrupperat dem (en delad hälla). Funderar på att köpa en till och nyttja för att sammanfläta de tu 'utifrån'. Någon som försökt sig på detta? Hur blev resultaten?

Posted

..tror jag hade blivit steglad som en otrogen hund om jag hade satt min fot på MSS...

Men tack och bock för de vänliga orden :)

• 3 weeks later...
Posted

Men, fixa en nyare hjälm, ok att inredningen är uppdaterad, men kom igen, en hjälm som är över 20 år gammal i modellbeteckningen?

Lämpligt nog så visades denna upp på SHOT:

Ops-Core-Sentry.jpg

Ops-Core-Sentry-Coverage-Info.jpg

Snart i butiker nära (intarwebs) dig...

• 3 weeks later...
Posted

Provar fråga här men jag har börjat köra med sidoöppnad variant, och har knutit ihop västdelen med paracord och en flerbruksficka liten som vissa visats i tråden, och har fått kommentarer liknande "Har du en BOA på den där paracorden?" och "Det är inte säkert att ha västen så där, vi kan inte få av dig den om du blir skadad", hur har ni upplevt det med paragrafrytteri angående moddningen av västen? Enlig mig är sidoöppnad variant överlägsen när det gäller komfort och funktion.