Tony65 Posted March 12, 2022 Report Share Posted March 12, 2022 Hej! Det finns ju en låååång tråd om SV2k men många äldre bilder har tyvärr försvunnit. Jag fungerar på att vrida stridsbältet 90 grader och ”kliva in” i västen från sidan. Typ med spännet vid höger höft. Bl.a. för att kunna ha fler av fickorna fram. Någon som gjort detta? Fördelar? Nackdelar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted March 14, 2022 Author Report Share Posted March 14, 2022 Ingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted March 14, 2022 Report Share Posted March 14, 2022 Blir inte det väldigt konstigt att få på sig västen, om västen knäpper fram och bältet vid sidan? Har inte testat den varianten, men att ha bältet knäppt bak med ok, det tyckte jag fungerade bra. Men bytte tillbaka till den vanliga lösningen mest beroende på att oket kändes lite för stort, fick inte till det kortare så bältet satt högre upp för god rörelse när man sitter ned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted March 14, 2022 Report Share Posted March 14, 2022 On 3/12/2022 at 8:48 PM, Tony65 said: Hej! Det finns ju en låååång tråd om SV2k men många äldre bilder har tyvärr försvunnit. Jag fungerar på att vrida stridsbältet 90 grader och ”kliva in” i västen från sidan. Typ med spännet vid höger höft. Bl.a. för att kunna ha fler av fickorna fram. Någon som gjort detta? Fördelar? Nackdelar? Laborerade ett tag med den idén med men lade ner den. Vet pga av en del historienörderi att vissa japanska 1600-talsrustningar öpnnades så, såtillvida ingen öppnade dem medelst pil/spjut/svärd på andra ställen. Vad jag personligen ansåg var att jag tappar utrymme för fickor och dessutom känns det avigt. Bör poängteras att jag numera kör selen med bältet bakofram som en sk. Chest Rig. Funkar över förväntan med knäppningen bak, hamnar typ mitt på halva ryggen så en aning vighet i armar har behövts tränas upp. Pga bältets kassa plastspännen har jag kört brittisk Scapa tejp (ja den är IR-dämpad om man hittar det militära originalet) och semipermanent fixerat remmarna. Bandlängd går numera inte att justera men så ska jag inte bli tjockare heller. Rätta mej om OT men med senaste tidens händelser i närområde, drönare över våra kärnkraftverk och Ukrainakriget funderar jag på om FMV snabbar upp vissa processer. På väst-fronten intet nytt? Jo! Det skall enligt uppgift se ut som att ny väst och hjälm skall vara upphandling inom kommande 1-3 år (kanske går det mer undan nu för till och med ett jävligt fastkört ryskt stridsvagnsförband kan omgruppera till svenska gränsen under den tidsramen, om Putin så beordrar). Detta enligt Taktisk.se som skrivit en ganska informativ artikel på sin sida. Om HV inte bara till namnet är en del av FM och materielen skall bli mer enhetlig kan kanske det finns hopp. Det nya uniformssystemet är förmodligen en bra kompass för om så är fallet. I övrigt på väst-fronten intet nytt. Kan om önskas posta bild/er på mina lösningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted March 16, 2022 Author Report Share Posted March 16, 2022 On 3/14/2022 at 9:44 PM, Frippe said: Blir inte det väldigt konstigt att få på sig västen, om västen knäpper fram och bältet vid sidan? Har inte testat den varianten, men att ha bältet knäppt bak med ok, det tyckte jag fungerade bra. Men bytte tillbaka till den vanliga lösningen mest beroende på att oket kändes lite för stort, fick inte till det kortare så bältet satt högre upp för god rörelse när man sitter ned. Nja, jag tänkte att tighta till västen där fram med de nya spännena man får i uppgraderingskitet och få en jämnare yta på bröstet, kanske för en admin-ficka. Dvs stänga västen helt och aldrig öppna den. Tappar ju då dock innerfickorna… Och så kliver man in ifrån sidan och stänger med de ”nya” kardborrespännena från uppgraderings-kitet. Samma för att vid behov tighta till västen. Men det kanske bara funkar i teorin…. Det är ju ett ganska omfattande arbete (tidsmässigt) att göra så ville gärna ha lite erfarenheter innan… Ja, jag har även funderat på att använda oket med stängning av bältet bak. Och en admin-väska mellan bröstremmarna fram. Eller på en diskret platta. Tror jag sett någon bild på användning med en Snigel benplatta där. Är lite osäker på att höja bältet; visst hade det varit skönt att få upp det så det inte hindrar benrörelser och när man sitter ner. Samtidigt går det ju på tvärs med vad man lärt sig att bära (ryggsäckars tyngd) med höfterna och inte med axlarna. Idag bär jag med höfterna, lyfter jag upp det så kommer ju hela tyngden på axlarna…. Och bältets fickor bak krockar då med stridsssäcken också. Alla dessa val…. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted March 16, 2022 Author Report Share Posted March 16, 2022 On 3/15/2022 at 12:24 AM, Storm said: Laborerade ett tag med den idén med men lade ner den. Vet pga av en del historienörderi att vissa japanska 1600-talsrustningar öpnnades så, såtillvida ingen öppnade dem medelst pil/spjut/svärd på andra ställen. Vad jag personligen ansåg var att jag tappar utrymme för fickor och dessutom känns det avigt. Bör poängteras att jag numera kör selen med bältet bakofram som en sk. Chest Rig. Funkar över förväntan med knäppningen bak, hamnar typ mitt på halva ryggen så en aning vighet i armar har behövts tränas upp. Pga bältets kassa plastspännen har jag kört brittisk Scapa tejp (ja den är IR-dämpad om man hittar det militära originalet) och semipermanent fixerat remmarna. Bandlängd går numera inte att justera men så ska jag inte bli tjockare heller. Rätta mej om OT men med senaste tidens händelser i närområde, drönare över våra kärnkraftverk och Ukrainakriget funderar jag på om FMV snabbar upp vissa processer. På väst-fronten intet nytt? Jo! Det skall enligt uppgift se ut som att ny väst och hjälm skall vara upphandling inom kommande 1-3 år (kanske går det mer undan nu för till och med ett jävligt fastkört ryskt stridsvagnsförband kan omgruppera till svenska gränsen under den tidsramen, om Putin så beordrar). Detta enligt Taktisk.se som skrivit en ganska informativ artikel på sin sida. Om HV inte bara till namnet är en del av FM och materielen skall bli mer enhetlig kan kanske det finns hopp. Det nya uniformssystemet är förmodligen en bra kompass för om så är fallet. I övrigt på väst-fronten intet nytt. Kan om önskas posta bild/er på mina lösningar. Ja en ny skyddsväst med tillhörande stridsväst/chestrigg hade ju varit grymt Ja tack, lite bilder på din setup hade varit enormt uppskattat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted March 19, 2022 Report Share Posted March 19, 2022 On 3/16/2022 at 7:19 AM, Tony65 said: Ja en ny skyddsväst med tillhörande stridsväst/chestrigg hade ju varit grymt Ja tack, lite bilder på din setup hade varit enormt uppskattat Oh ja! Håller med. Absolut, fick äntligen lite tid att ta bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted March 19, 2022 Report Share Posted March 19, 2022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted March 19, 2022 Report Share Posted March 19, 2022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted March 19, 2022 Report Share Posted March 19, 2022 Som du ser har jag satt en Snigel Medium Admin Pouch mitt på. Den stabiliserar remmarna något och ger lite stadga åt allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted April 3, 2022 Author Report Share Posted April 3, 2022 On 3/19/2022 at 3:32 PM, Storm said: Som du ser har jag satt en Snigel Medium Admin Pouch mitt på. Den stabiliserar remmarna något och ger lite stadga åt allt. Snyggt! Snigel Stabsreda Medium beställd. Fråga: sitter inte duellfickan med CAT ivägen för ryggsäckens axelremmar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted April 21, 2022 Report Share Posted April 21, 2022 On 4/3/2022 at 11:36 AM, Tony65 said: Snyggt! Snigel Stabsreda Medium beställd. Fråga: sitter inte duellfickan med CAT ivägen för ryggsäckens axelremmar? Inte vad jag märkt, inget jag reagerat på i alla fall. Får kolla nästa gång man har på allt om det är pga man har hyffsat breda axlar så remmarna från båda får plats sida vid sida eller om det bara är så att allt packas samman ovanpå varandra och hålls på plats av satans egen jävlighet. Typ som så mycket annat i grön verksamhet. Det är 50/50 chans skulle jag gubbgissa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted April 28, 2022 Report Share Posted April 28, 2022 Jag hade en sidoöppnad väst ett tag, dvs Västen, innan oket kom ut. Det går. Är man engagerad kan man sy fast en dragkedja framtill och stänga helt där, inte bara de två spännen. Kör enkelt ok nu stängt i ryggen, upphasat till bröstet. Duger. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted May 4, 2022 Report Share Posted May 4, 2022 On 4/28/2022 at 7:08 PM, 709 said: Jag hade en sidoöppnad väst ett tag, dvs Västen, innan oket kom ut. Det går. Är man engagerad kan man sy fast en dragkedja framtill och stänga helt där, inte bara de två spännen. Kör enkelt ok nu stängt i ryggen, upphasat till bröstet. Duger. Hade gärna sett dragkedja på Sv2k istället för de där spännena som är härliga att landa på när man ska ner i stridsställning som i 90% av fallen blir framstupa combat-läge. Förmodligen skönare att ha krsk90 under men som tidigare bilder visar så är det bakofram-moddat bälte plus ok som funkar för mig. Varusteleka har en "Särmä Cummerbund" och en "Särmä 4x6 Pals PC18", båda i olivgrönt, som jag skaffat hem för att leka lite med i sommar och se om man kan dölja hyffsat så inte Fanjunkare Kwastskafvt får komplett reglementsenligt frispel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted May 4, 2022 Author Report Share Posted May 4, 2022 (edited) Har nu bytt från stridsvästen till oket. Öppning bak och en Snigel Stabsreda fram (högt placerad). Har även hissat upp stridsbältet för att inte hindra vid knästående etc. Känns mycket smidigare vid rörelser. Har dock ej testat skarpt ännu. Edited May 4, 2022 by Tony65 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted May 5, 2022 Report Share Posted May 5, 2022 On 3/12/2022 at 8:48 PM, Tony65 said: Hej! Det finns ju en låååång tråd om SV2k men många äldre bilder har tyvärr försvunnit. Jag fungerar på att vrida stridsbältet 90 grader och ”kliva in” i västen från sidan. Typ med spännet vid höger höft. Bl.a. för att kunna ha fler av fickorna fram. Någon som gjort detta? Fördelar? Nackdelar? Jag känner en anställd som gjort så. Han tog även bort bältet och körde bara på västen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HV Kristoffer Posted December 19, 2022 Report Share Posted December 19, 2022 On 3/19/2022 at 3:21 PM, Storm said: Oh ja! Håller med. Absolut, fick äntligen lite tid att ta bilder. Hej. Får jag fråga hur du satte fast snigels väskan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted April 18, 2023 Report Share Posted April 18, 2023 On 12/19/2022 at 8:02 AM, HV Kristoffer said: Hej. Får jag fråga hur du satte fast snigels väskan? Lägger upp något/några kort innan helgen, ska ändå ha upp allt och börja gå igenom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted April 19, 2023 Report Share Posted April 19, 2023 On 12/19/2022 at 8:02 AM, HV Kristoffer said: Hej. Får jag fråga hur du satte fast snigels väskan? Sitter på bältet med hjälp av molle-banden på baksidan, sen är remmarna från oket fästa på bältet och lite stabiliserade mot adminfickan med buntband. Hoppas det ger svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SulansBula Posted April 24, 2023 Report Share Posted April 24, 2023 On 4/19/2023 at 10:11 PM, Storm said: Sitter på bältet med hjälp av molle-banden på baksidan, sen är remmarna från oket fästa på bältet och lite stabiliserade mot adminfickan med buntband. Hoppas det ger svar. Skulle vara djupt tacksam för en beskrivning av hur du fått fast vätskeblåsan på ryggdelen också, sitter och grejar härhemma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted May 2, 2023 Report Share Posted May 2, 2023 On 4/24/2023 at 8:43 PM, SulansBula said: Skulle vara djupt tacksam för en beskrivning av hur du fått fast vätskeblåsan på ryggdelen också, sitter och grejar härhemma Vad gör man om det inte går med buntband? Använder fler buntband. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts