Preed Posted June 18, 2011 Report Posted June 18, 2011 (edited) Vad skiljer mellan Snigels Utrustningsväst 2008 och 2010 om någon vet? Det enda jag har lyckats se är att framsidan har extra spännen och inte enbart dragkedja.. Edited June 18, 2011 by Preed Quote
709 Posted June 25, 2011 Report Posted June 25, 2011 Har haft det så här ett år nu. Tillägg till Strid till fots-kurs förra helgen med en Snigel-duellficka, samt ytterligare ett inför detta foto. Så här kommer jag att ha det framöver om jag inte får ha 304K-ok för cheferna. Inriktningen är Hv. Från vänster: Recon flerbruksficka - ficklampa, ljusstavar, 3x sikte till Ak4B, utrymme för lite mer skit Snigel handgranatsfickor, 2 st - inte ofta vi får ut hgr, men då kommer dessa väl till hands Recons Sv2K-magfickor - 6 mag Snigel duellfickor - 2 mag Snigel magdump 04 I bröstficka, 1 mag Sv2K duellficka - PMR... Sv2K flerbruksficka stor - vapenvårdsutrustning, trasa, (comtacs när dessa ej brukas) Recon stor ficka - kronans vattenflaska Jag saknar den sjukvårdsutrustning jag förstår att nyutbildade soldater, NBG och US får ut. Men jag har ingen utbildning i TOS än i Hv. Tyvärr. Men det kommer väl. Kommer nog att fimpa ett/bägge mag i högraste magfickan. Det blir för tungt och jag är GC i grg-gruppen, så så mycket 7,62 behöver jag inte asa runt på. Duellfickorna är guld. Hade jag varit rik, hade jag haft sex st. Remmarna på ryggen börjar släppa. Har funderat på att sy ihop ett ordentligt fäste för de bägge honorna till de stora spännena. Och egentligen behövs inte det högra spännet, för jag har bara använt det vänstra än sålänge :? . Quote
Nestor Posted July 1, 2011 Report Posted July 1, 2011 Såhär har jag valt att rigga min väst för tillfället; Framifrån: 4 magasin i magfickorna. Lite allt möjligt i lilla flerbruk. Halsduk/hjälmunderlag, rulle eltejp, spork. Duellficka som jobbar som pennfack/taktisk kexchokladhållare. Jag valde att lämna bröstöppninen kvar, då jag gillar napoleon-fickorna. Brukar åka lite kompass, anteckningsmtrl och öronproppar där. Vänster sida: Knäpper ihop västen på sidan. Har satt ett extra 20mm-spänne för att få bättre ihoptightning av den. Den tomma stora flerbruksfickan förvarar jag knäskydd i. När det inte är knäskydd i den så använder jag den som en nödlösning för dumpficka. Knäskydden åker ju på när det görs färdiga till strid, och då blir det en dump =) Höger sida: Har dragit ihop sidan med elastisk lina för att den ska sitta tigthare. Givetvis kommer det inte finnas det överskottet av snöre som ses nu ;) Stora flerbruksfickan har inget egentligt bestämt innehåll. Just nu ligger där vapenvårdskittet, ett extra första förband och handskar På dessa bilder har jag inte monterat på vätskeblåsan. Den har jag normalt monterad utanpå ryggdelen. Vattenflaskan har jag valt att sätta på stridssäcken. Därtill har jag efter att jag tog bilderna satt ihop framsidan "bakom napoleonfickorna". Satt betydligt stadigare. 1 Quote
tusse13 Posted July 26, 2011 Report Posted July 26, 2011 Har kittat länge och hittat en variant på chestrigg som passar mig. Enda nackdelen med den är att det blir bökigt att dra på sig den. På västen har jag: 4 duellfickor, en flerbruksficka stor, dumpficka, en mag-ficka för två mag och en magficka för ev hgr och annat onödigt För att spänna västen på sidan så satte jag lite helikopterlina i en karbinkrok och knäppte i den i knappen som finns på sidan, under armen. http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img641/2457/bild1gc.jpg&via=mupload&newlp=1 Dock har jag fått ut uppgraderingskittet och håller på att kitta och pröva en ny variant, har bara positiva saker om nya kittet iaf! Quote
Zytronix Posted August 4, 2011 Report Posted August 4, 2011 Hmmmm........ jag har Googlat, letat på SoldF och tittat på en MASSA bilder men fortfarande vet jag inte vad man ska göra av med de ordinarie spännerna när man använder Uppgraderingskitet till Sv2000. Vissa har tejpat, vissa låter dem sitta kvar å skramla och vara ivägen när vissa har skurit bort dem. Vad ska man göra??? Powerpoint pressentetationen längre upp om hur man monterar ihop kitet tar inte upp vad man ska göra med de gamla spännen. Inte ens våra egna befäl vet vad man ska göra :S Quote
SISU Posted August 5, 2011 Report Posted August 5, 2011 Jag hade tolkat det som att de ska klippas väck men det är bara min chansning ...... Quote
2Sharp Posted August 5, 2011 Report Posted August 5, 2011 Jag minns inte om jag fått info eller om jag hittar på, men min uppfattning är att komprimeringskittet är ett komplement och inte något som monteras och sedan följer med västen, mao skall inget klippas utan bara låtsa sitta kvar Quote
Mästockamannen Posted August 5, 2011 Report Posted August 5, 2011 Det är tänkt att stridsbältet och oket ska bli en stridssele, där man kan ha några essentiella fickor fästa på. Detta kan man ha på sig hela tiden i fält, t.ex. runt tältet osv. Samtidigt är västen hopsatt med de nya kardborrespännena och främre spännena, vilket gör den stabilare och de främre spännena ser till så att västhalvorna inte glider isär efter ett par timmars strid. Så det är egentligen två västar. En smidigare men mindre fickor, och en för fullt ös combat Quote
Serg. Backström Posted August 13, 2011 Report Posted August 13, 2011 Så här ser min rigg ut numera, avsedd för HV. Den består av 4 snigel single pouches och en 3 rads blackhawks M4 framför (jag vet dom är alla självantändande men funktionella). Vidare två SV2K magfickor och vattenflaska + flerbruksficka stor och sist men absolut inte minst en dumpficka snigel. När det gäller de självantändande fickorna kommer jag givetvis att byta om högre chef skulle visa sig ha en annan åsikt. Samt att så länge vi inte får ut kompressionskit med ok får 304K oket duga, och det gör det alldeles utmäakt!! Uploaded with ImageShack.us Quote
Renown Posted September 11, 2011 Report Posted September 11, 2011 Håller på att banta min väst, har två snigel mag-fickor med 4 mag, vätskesystem 2k, två original mag-fickor med kikare o vårdkit, en fällkniven F1 två snigel pistolmag fickor med victorinox multitool och fenix tk12, en flerbruksficka liten med snus och energybars, en flerbruksficka stor med skyddsglasögon, extra strumpor, plastask med personligt apotek (compeed skavsårsplåster, leukoplast, elastisk linda, ipren och imodium, koffein tabletter samt vanliga plåster och en liten sax) camofärg, extra handskar, en original duellficka med kompass och karta, snigel dumpficka, är Gruppchef i HV insats, då till frågan, ska jag ha nått mer, har jag glömt något... Kan pilla dit en snigel magficka som nu sitter på ss2k... Tankar, funderingar och kritik är välkommet // Renown Quote
Krook Posted September 11, 2011 Report Posted September 11, 2011 @Renown En radioficka kan vara bra att ha. Om du någon gång får en radio, tex vid samarbete med andra myndigheter. Quote
Renown Posted September 11, 2011 Report Posted September 11, 2011 @Krook jag tänkte vänta med ra-ficka tills det börjar bli aktuellt med civila myndigheter, vi har nyligen fått ra135, och jag har en original magficka över, funkar den till den tilltänkta radion? Quote
2Sharp Posted September 11, 2011 Report Posted September 11, 2011 Håller på att banta min väst, har två snigel mag-fickor med 4 mag, vätskesystem 2k, två original mag-fickor med kikare o vårdkit, en fällkniven F1 två snigel pistolmag fickor med victorinox multitool och fenix tk12, en flerbruksficka liten med snus och energybars, en flerbruksficka stor med skyddsglasögon, extra strumpor, plastask med personligt apotek (compeed skavsårsplåster, leukoplast, elastisk linda, ipren och imodium, koffein tabletter samt vanliga plåster och en liten sax) camofärg, extra handskar, en original duellficka med kompass och karta, snigel dumpficka, är Gruppchef i HV insats, då till frågan, ska jag ha nått mer, har jag glömt något... Kan pilla dit en snigel magficka som nu sitter på ss2k... Tankar, funderingar och kritik är välkommet // Renown Fimpa detta: "en flerbruksficka stor med skyddsglasögon, extra strumpor, plastask med personligt apotek (compeed skavsårsplåster, leukoplast, elastisk linda, ipren och imodium, koffein tabletter samt vanliga plåster och en liten sax) camofärg, extra handskar" från stridsvästen, bär skyddsglasögonen i ansiktet hela tiden eller på hjälmen övrigt placeras i stridssäcken. Ha endast sjv. för trauma i västen, dvs avsnörande och första förband, helst de nyare. Allt annat behövs inte "akut". Stoppa energybarsen i västfickan och snuset i byxfickan. Minimera vårdkitet, skruva på läskänden på läsklinan och ha den med applicerad läsklapp och ev. en liten flaska clp i fodralet för läsklinan (eller köp en boresnake) resten av vårdkitet stoppar du i stridssäcken. Quote
Renown Posted September 11, 2011 Report Posted September 11, 2011 Har boresnake, verktygen, clp, en 10 x 10 cm trasa, två dussin linnelappar och läsklina i vårdkitet glasögonen kan bo på hjälmen, men jag vill ha smärtstillande o magpiller samt compeed kvar, Ang. 1:a förband så har jag två från 70-talet i benfickan, allt vi får ut, snuset är reserv, att ses som järnranson, bare essentials är ammo, vatten o snus;-) Quote
dxl Posted September 11, 2011 Report Posted September 11, 2011 (edited) Vill bara flika in: Jag föredrar att ha vapenvårdskit med reservdelar i västen. Jag har en gång (på lös sibövning och med AK4) fått ett eldavbrott där åtgärden som behövdes var att byta utdragarfjädern(aldrig gjort isär/ihop på en AK4 så fort). Så efter det så har jag alltid delar till vapnet lätt tillgängligt. Edited September 11, 2011 by dxl Quote
SISU Posted September 12, 2011 Report Posted September 12, 2011 Så här har jag min väst nu .... Uploaded with ImageShack.us Quote
Fu Kjellberg Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 Stridsbälte 2000 med det nya oket. från vänster: flerbruksficka stor (tom) Recon förbandsficka med sjvmtrl (NARP klädsax bakom) Flerbruksficka liten 3 st öppna magfickor 7.62 med ett Recon combifodral ovanpå. Magficka 2 st Recon hgr fickor 1 Recon dumpficka Bakom magficka sitter en CRKT stiff kiss. Sen lite karbinhakar här och där för att hänga av hjälm. comtacs mm Quote
SISU Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 Nice setup Kjellberg =) hoppas du blir lika nöjd med oket som mej Quote
Nestor Posted September 23, 2011 Report Posted September 23, 2011 /me tittar på oken och är inte alls avis Fast här torde det ramla in lite trevliga tillbehöv inom snar framtid ändå Quote
709 Posted September 24, 2011 Report Posted September 24, 2011 KOmmer de där oken ut på bred front så väntar jag med att bygga om med 304K-oket. Ser helt ok ut. Quote
Auroraswe Posted September 25, 2011 Report Posted September 25, 2011 Stridsbälte 2000 med det nya oket. från vänster: flerbruksficka stor (tom) Recon förbandsficka med sjvmtrl (NARP klädsax bakom) Flerbruksficka liten 3 st öppna magfickor 7.62 med ett Recon combifodral ovanpå. Magficka 2 st Recon hgr fickor 1 Recon dumpficka Bakom magficka sitter en CRKT stiff kiss. Sen lite karbinhakar här och där för att hänga av hjälm. comtacs mm Är det magasinsfickor från UKtactical? Har provat dom men AK4 magasinen tycker jag fastnar på ett ytterst otrevligt sätt... Quote
Fu Kjellberg Posted September 25, 2011 Report Posted September 25, 2011 En singelficka från Tactical Tailor. och en dubbel ficka från Condor. Condor fickorna Tactical Tailor fickan sitter med Maliceclips så den är bättre. Angående insidan så kan du göra en fältlösning med att klippa ut tunn plast. Typ ett glasslock och vika inuti fickan. Då finns det inga sömmar för magasinet att fastna. Quote
hajjper Posted September 25, 2011 Report Posted September 25, 2011 (edited) En singelficka från Tactical Tailor. och en dubbel ficka från Condor. Condor fickorna Tactical Tailor fickan sitter med Maliceclips så den är bättre. Angående insidan så kan du göra en fältlösning med att klippa ut tunn plast. Typ ett glasslock och vika inuti fickan. Då finns det inga sömmar för magasinet att fastna. Mitt antivirusprogram får tokspel när jag klickar på din sista länk... Edited September 25, 2011 by Fu Kjellberg tog bort länk Quote
Fu Kjellberg Posted September 25, 2011 Report Posted September 25, 2011 Ok. Vad knas. När jag klickar kommer jag till sidan med fickan. Quote
Reed Posted September 25, 2011 Report Posted September 25, 2011 Mitt antivirus skrek också som en stucken gris där! Quote
Fu Kjellberg Posted September 25, 2011 Report Posted September 25, 2011 Tog bort sista länken. På samma sida som jag länkade till om Condor fickorna så finns det fickor med inbyggd plast. Har inte testat dom. Quote
Splashdmg Posted October 24, 2011 Report Posted October 24, 2011 Någon som har en bra setup till västen när man kånkar ksp58 i hv? vill ha en bra setup så man blir av med problemet att man alltid har mest vikt över vänster sidan. Tanken är att eliminera vikt på västen samtidigt få med sig de som behövs.. 400bulor, vatten och lite förvarning. Någon som har några förslag eller bilder på deras ksp-västar? Quote
Charlie Spartan Posted October 25, 2011 Report Posted October 25, 2011 Tog bort sista länken. På samma sida som jag länkade till om Condor fickorna så finns det fickor med inbyggd plast. Har inte testat dom. Bra jag fick tillbringa gårkväll med att rensa min dator från skiten jag fick från din länk. F-Secure var inte tillräckligt bra. Fu Kjellberg Charlie Spartan...... Quote
hajjper Posted October 25, 2011 Report Posted October 25, 2011 OT: Kasta ut F-secure skräpet och installera Avast Home Edition. Det är gratis. Slut OT. Quote
Charlie Spartan Posted October 26, 2011 Report Posted October 26, 2011 OT: Kasta ut F-secure skräpet och installera Avast Home Edition. Det är gratis. Slut OT. Uppfattat slut OT Quote
Recommended Posts