Jump to content

Varför Stridsväst 2000 som HV-sjukvårdare?


Recommended Posts

Hej! 

Har en fråga när det gäller stridssväst 2000. 

Har varit med i hv snart 25 år, och när jag började så var det bara sjukvårdväska 8 och skyddsmaskväsks. 

Sedan kom ju stridsbälte som vi sjukvårdare fick ta ut. Och samtidigt så skulle sjukvårdaren ha hemma patientäcke, bårmatta och sjukvårdväska hemma. Sedan kom ju sv2000 och då skulle de tre saker tillbaka till gruppförådet. 

Är ju inte heller beväpnad så jag undrar vad har jag för användning av stridsvästen i dagsläge?

Link to comment
Share on other sites

Nej det har du ju inte. Men som sjukvårdare så tillhör du antagligen kompaniets sjukvårdsgrupp. Den utrustning du lämnat in till gruppförrådet är knutet till grupperna. Som nu ska ha en stridssjukvårdare. Så svaret på din fråga är nej du har ingen användning av sv 2000

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Varför Stridsväst 2000 som HV-sjukvårdare?
20 minutes ago, wolfie666 said:

Nej det har du ju inte. Men som sjukvårdare så tillhör du antagligen kompaniets sjukvårdsgrupp. Den utrustning du lämnat in till gruppförrådet är knutet till grupperna. Som nu ska ha en stridssjukvårdare. Så svaret på din fråga är nej du har ingen användning av sv 2000

Precis min tanke 

Link to comment
Share on other sites

Klart du har användning av sv2k.

du kan förvara ditt egna sjvkit där istället för att belamra uniformen med all pers sjvutr. 

Den har bra fickor att förvara snacks i under tid.

Som sjv så är det kanske bäst att använda sig av bälte och ok så slipper man västdelen.

de som tillhör sjvgrp på mitt kompani är beväpnade med pistol m/88 och har då magasin fast på västen.

en del har krigsat till det med att ha bälte och ok som en chestrigg för att kunna arbeta smidigare. 

 

Så det handlar mer om inställning till utr än om man kan/ ska/ behöver ha utr. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som före detta hvsjv föredrog jag själv sv2k framför storryggan eller gruppväskan i de fallen man verkade i fält. Den gjorde det lättare att ha lätt tillgängligt det material som krävdes för första åtgärder, istället för att börja rota i väskor och jack-/byxfickor. Sedan underlättar den att ha med alla småsaker som är bra att ha i det "personliga kitet" (såsom bestick, kåsa och liknande).

 

Sedan ska man inte glömma att mycket annat utrustnings utgår från sv2k för att kunna bäras effektivt, inte minst skyddsutrustning 90, som inte är så rolig av lubba med om man har den i "handväskläge". Samma gäller med vätskeblåsan, ev. IGR med mera.

Link to comment
Share on other sites

Stridsvästen är i första hand ett bärsystem och kan därför konfigureras för att passa bärarens behov. Som sjukvårdare kan du organisera din sjv-mtrl i västens olika fickor så att det passar din tjänst bäst. Och vattenflaska, handskar, bytesstrumpor, ficklampa, myggstift, comtacs mm behöver ju även du.

 

Tittar man på sjukvårdare i exempelvis Afghanistan så bär de också stridsväst - kittad för sjukvård.

 

 

(och för övrigt lär du plocka på dig ett vapen djävligt kvickt när det smäller på riktigt...)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/3/2019 at 1:56 PM, Reservingenjör said:

Stridsvästen är i första hand ett bärsystem och kan därför konfigureras för att passa bärarens behov. Som sjukvårdare kan du organisera din sjv-mtrl i västens olika fickor så att det passar din tjänst bäst. Och vattenflaska, handskar, bytesstrumpor, ficklampa, myggstift, comtacs mm behöver ju även du.

 

Tittar man på sjukvårdare i exempelvis Afghanistan så bär de också stridsväst - kittad för sjukvård.

 

 

(och för övrigt lär du plocka på dig ett vapen djävligt kvickt när det smäller på riktigt...)

Har dom original fickorna eller är det egenköpta? 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skulle med min begränsade erfarenhet av sjukvård dra följande 

1 låt stridsvästen vara just en stridsväst men ha ssjv fickan monterad på västen om man har den utdelad. 

2 jobba ur din sjukvårdsväska ( akutväskan eller ssjvväskan.) 

3 se till att få vapenutbildning och hämta ut ett vapen. 

Edited by SISU
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...