Jump to content

Recommended Posts

Posted
4 hours ago, Peo said:

Återigen det är inte FMV som bestämmer ett jävla skit när det gäller något som helst i detta. De hanterar en UPPHANDLING! det är försvarsmakten som ställer vartenda litet krav. Du vet de som är ansvariga på BrigC. Du vet där det ingår de som är ANSVARIGA för alla skytteförbanden i landet.

FMV projektleder upphandlingar. Thats basically it. 

Eftersom du i vartannat svar du skriver säger att FMV är inkompetenta idioter som medvetet förstör (utan att ha en aning om att de inte är de som sätter kraven...) så kan du åtminstone visa EN! gång då de varit detta. Annars kan du väl ta och lägga av att dra in din FMV hat.

Fast jag har ju tidigare gett exempel på FMV haveri men du verkar inte kunna förstå textbaserad information.

Det mest solklara exempel är ju stridsvästen. Istället för att lyssna på användare i Afganistan som använde egeninköpta västar och bara köpa in dessa västar kanske ngn modifiering så nej man bara måste utvecklar en egen väst med unika fästband. 

Sen 8 år senare kommer SV2008 som blir grunden till SV2012 som sen fick skrotas och används nu av folk som leker painball/softairgun.

Detta haveri kunde ha undviks om man helt enkel låtit Snigel Design hantera tillverkningen istället för välja ngn oprövad tillverkare i utomlands.

//TF 

Posted
3 hours ago, Peo said:

Det enda du säger är att det är FMV som gjort fel som inte "lyssnade på användarna i afghanistan".

Fast det är ju där västar av olika slag började användas. Utan Afghanistan hade FM nog kört stridsbältet många år till. 

Mönstret går ständigt igen. Varför INTE lyssna på soldater? Se hur Usa gör med sitt PEO Soldier System där soldater har direkt tillgång samt kan påverka det de vill ha. 

3 hours ago, Peo said:

Nu är ju försvarsmakten en betydligt större firma än "affe veteraner".

Japp men det är där man börjar använda västar och vätskeblåsor för kraven på kunna bära mer utrustning ökade vid dessa missioner.

3 hours ago, Peo said:

Det är inte FMV som sätter krav, de är "ditt" påhitt att det är FMV. FMV ställer krav på tillverkaren exempelvis i den avbrutna stridsväst 18 upphandlingen där de ansåg att man behöver ha en tillverkare som har erfarenhet av att tillverka tja stridsvästar och kunna kommunicera på engelska eller svenska.

Att du har en favorit i "snigel" (vilket jag vet är en favorit bland många) så betyder inte det att man får frångå upphandlingsreglerna och det har inget med KRAVEN att göra.

Du kan komma med alla ursäkter du vill. Byråkratin som skall se till att försvaret på ngt sätt får utrustning och leverera detta vidare till våra soldater fungerar inte. 

Det finns massa exempel och det senaste jag läste var att vettig vinterutrustning köpte soldater själva uppe i Norrland för att vår försvarsmakt inte kan leverera. 

Snigel hade grejat nya västar till försvaret och jag sett en hel soldater som redan nu bär egenköpta västar från snigel medan vår kära försvarsbyråkrati ständigt misslyckas med att leverera utrustning till våra soldater.

Jag även sett några bilder på våra specialstyrkor och vad jag hört så köper deras förbamd in direkt det de behöver utan att använda FMV sk tjänster.

Är det fjärde gången gillt där officiell anskaffning av väst till FM har havererat? 

Varför inte bara köpa det som finns på hyllan eller vända sig till exempelvis Snigel?

//TF

• Like 3
Posted (edited)
3 hours ago, Zimme said:

Missioner som Afghanistan ställer till stor del andra krav än invasionsförsvaret. Och bara för att folk som var i Afghanistan föredrog en viss typ av väst så innebär det inte per automatik att det är den alla ska ha. En random hemvärnssoldat har helt andra behov än en som åker stridsfordon i Afghanistan. Tvärtom är det genomkorkat att köpa grejer till hela försvarsmakten baserat på hur det var där. Majoriteten av försvarsmakten har helt andra uppgifter och framför under helt andra förhållanden än de som var i Afghanistan. 

Sen är allt som sagt en fråga om prioriteringar, FM har inte badat i pengar och SVS 2000 har gjort jobbet, man får ha vilka åsikter man vill men den fungerar, och då har man förmodligen valt att lägga pengarna på mer prioriterade projekt.

Men oavsett är det som sagt inte FMV som avgör det så hela debatten är rätt meningslös.

Annars har väl Afghanistan och andra missioner lärt oss vad vi kan behöva. Och vad som verkligen fungerar.

Sedan är det svårt att tro att "generalmajor" MIkael Frisell och hans gelikar på FMV verkligen inte har så mycket att säga till om. När det slutligen ska köpas in saker.  

Edited by madman
Posted

3 hours ago, Adeptus Bellum said:

Stridsväst 08, som sen skulle ha blivit Stridsväst 12 och som utvecklades under vår tid i Afghanistan.

Den hade PALS (standard-fästsystem) och den designades av Snigeldesign. Då vi direktupphandlande 08:an (prototypen, förserien, kalla det vad du vill) så var det uttalat att Sniglarna inte skulle vara med och buda på tillverkningen av Stridsväst 12. Men enligt uppgift så var Sniglarna en del av stödet vid kvalitetskontrollen (som gick käpprätt åt helvete för att leverantören genade i kurvorna eller försökte blåsa FM).

Japp men jag måste skriva igen

Varför måste man uppfylla hjulet ständigt???

1. Man kunde ha köpt västar från hyllan modell black hawk gratis färdigt utprovat och klart.

2. Givetvis skulle Snigel givits ett totalansvar och då hade vi haft SV12 klart istället för köra värdelös lagen om ofantligt upphandling där ngn pengak*t utländs företag försökte blåsa FM vilket medfört att upphandlingen havererade.

Så nej, där har du fel. Däremot Stridsväst 2000, som vi haft sedan Kosovomissionerna fick en udda standard på fästsystemet, men samtidigt, runt 2000 så visste vi inte vilka mått som skulle bli norm eller standard. Det var oskrivna blad.

Det visste vi visst. PALS var standard sen en lång tid tillbaka men det är så j*vla typiskt svensk försvarsbyråkrati att man bara måste uppfinna hjulet på nytt med ett egenhittepå udda standard på SV2K istället för att bara köpa in ngt på hyllan eller ta och åtminston använda PALS.

Nej. Vi lärde oss verkligen inte "vad som verkligen fungerar". Det var många unika lösningar som togs fram av ren resurssnålhet och vi gjorde avkall på våra egna reglementen och sunda förnuft för att vi skulle kunna ställa upp i missionerna med politikernas personaltak och förbehåll.

Först får våra soldater som riskerar livet utomlands ut skitutrustning som kanske var funkis 1985 men inte nu.

Då blir lösningen att soldater på plats i missionen köper med egna pengar in det de behöver och tillskillnad från svensk värdelös förvaltningsbyråkratin så får man direkt det man behöver ha istället för behöva vänta i ngn evighet. 

Givetvis skall sen då ngt högt befäl hemma i trygga Sverige då komma med sitt vidriga regelrytteri och förbjuda att soldater köper in egen fungerande material och tvinga soldater att använda skitutrustning.

Det är är något som ständigt sker och det absolut mest övertydliga exemplet som även slår stridsvästen är ju stridsskjortan.

Varför kunde man inte fixat fram en stridsskjorta till våra svenska soldater när de strider i varma klimatzoner?

Nu hoppas jag nej jag ber att processen med att skaffa fram moderna vapen nu inte haverera för att ngn från FMV vill ha framtidens stjärnvapen utan att det tas fram ngt realistiskt vapen och detta på kort tid utan en massa politik eller onödig byråkrati.

//TF 

• Thanks 1
Posted
5 minutes ago, AR123456789 said:

Det är inte FMV som bestämmer hur vapnen ska vara. Det är FM som bestämmer det. FMV försöker sedan upphandla ett vapen som motsvarar de krav som FM ställer. Detta har upprepats för dig ett flertal gånger nu.

Som sagt var så har vi fortfarande ingen modern stridsväst och har stridsskjortan blivit levererad än?

//TF 

Posted
11 minutes ago, TKraften said:

Som sagt var så har vi fortfarande ingen modern stridsväst och har stridsskjortan blivit levererad än?

//TF 

Menar du att detta beror på att FMV självt har hittat på egna krav kring hur dessa ska vara utformade, och att detta sedan gjort att upphandlingarna misslyckats? Annars förstår jag inte ditt svar.

Posted
21 minutes ago, 32LvTropp said:

Jag tror inte du förstår, inga upphandlingar som försvaret gör görs enligt LOU, det betyder inte att man inte upphandlar, men det sker enligt andra lagar, exempelvis lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet. Eller, ja, rena civila upphandlingar görs nog enligt FOU, typ ny asfalt på körbanan eller nytt grus till skjutvallen och liknande.

Fast varför var FM tvingade att ta billigaste budet från ngn obskyrt bolag i Ukraina? som fick uppdraget att sy upp SV12?

Sen senaste upphandlingen SV18 havererade ju totalt.

Varför inte låta Snigel sköta allt?

//TF 

Posted (edited)
55 minutes ago, TKraften said:

Fast varför var FM tvingade att ta billigaste budet från ngn obskyrt bolag i Ukraina? som fick uppdraget att sy upp SV12?

//TF 

Det hade de förmodligen kunnat göra om de velat, men med en tajt budget så väljer man i första hand att låta företag konkurrera om kontraktet. Kontraktet skrivs ju med specifikationer så teoretiskt skall det kvitta vem som tillverkar. Att ett företag inte följer kravspecen kan ju inte försvaret veta i förväg. Det är sånt som upptäcks när leveranserna kommer och försvaret gör kvalitetskontroller. Och då bryts så klart kontraktet. Eller så kontaktar man företaget och kräver bättring. Om ingen bättring sker så bryts kontraktet.

Edited by 32LvTropp
  • Like 1
Posted
40 minutes ago, 32LvTropp said:

Det hade de förmodligen kunnat göra om de velat, men med en tajt budget så väljer man i första hand att låta företag konkurrera om kontraktet. Kontraktet skrivs ju med specifikationer så teoretiskt skall det kvitta vem som tillverkar. Att ett företag inte följer kravspecen kan ju inte försvaret veta i förväg. Det är sånt som upptäcks när leveranserna kommer och försvaret gör kvalitetskontroller. Och då bryts så klart kontraktet. Eller så kontaktar man företaget och kräver bättring. Om ingen bättring sker så bryts kontraktet.

Jag tycker hela historien om SV12 är tragiskt. Som nåt sorts grekiskt sifosys drama.

Sen att grejerna därefter såldes vidare till paintball/softairgun/möp affärer i vissa fall med kronmärkning intakt...

//TF 

Posted

Vidareförsäljning av obsolet mtrl till allmänheten tycker jag bara är bra, det finns många som vill ha gammal kronmtrl, jag till exempel. Mycket bättre än att skrota den, då förstör man ju bara materielen utan att få några intäkter. När jag var liten och ung vuxen så var Överskottsbolaget den firman som sålde statens obsoleta mtrl, idag heter de ÖoB och säljer samma skräp som Rusta och Dollarstore. Jag saknar gamla Överskottsbolaget något oerhört.

Posted
2 hours ago, TKraften said:

//TF 

Hade Snigel över huvud taget produktionskapacitet att hantera hela beställningen? Eller är Snigel ett utvecklingsföretag som bara gör prototypserier och sen lämnar över produktion till andra?

Det har varit ett återkommande problem i försvarsupphandlingar världen över att vinnande produkt kommer från ett företag som inte klarar av att producera allting själv utan är tvungna att kontraktera ut när de fått stor beställning, och pga bristande respekt för designen har fått massa bry med att prylarna inte blev gjorda enligt originaldesign. 

Armalite, som gjorde AR-15, fick sälja produktionslicens till Colt för att producera M16; Accuracy International kunde inte själva producera alla L96 som beställdes av Brittiska Armén, med flera. Mycket lätt hänt när företag enligt mallen "två gubbar i ett garage med en svarv och en fräs" vunnit en stor upphandling för att deras produkt var bäst. 

Och sen finns det ju som alltid den gamla sanningen om att all materiel tillverkas av lägstbjudande. 

• Thanks 2
Posted

Sen är lagarna, fullt medvetet, utformade på ett sätt som gör det möjligt för staten att göra lite som den vill. Det vimmlar av undantag som är ganska diffust skrivna.

• 2 weeks later...
Posted
On 4/10/2023 at 5:52 PM, 32LvTropp said:

Sen är lagarna, fullt medvetet, utformade på ett sätt som gör det möjligt för staten att göra lite som den vill. Det vimmlar av undantag som är ganska diffust skrivna.

Finns förmodligen sätt att kravspecificera så att man i en ofantlig upphandling filéar bort en hel del halvseriösa aktörer utan att för den skull behöva sälja Gotland till ryssen för att sy upp nästa stridsskjorta. Det ligger en del ansvar på FM som helhet att skriva bättre kravspecar. Samtidigt bör väl Lagen om Ofantlig upphandling också ses över. Minfältet med att skapa undantag för såna lagar är väl risken för nepotism och favorisering. Dock bör väl någon klausul om att "produktens kvalitet är såpass livsavgörande att man inte kan lämna det upp till slumpen" kunna införas varför man kan välja jobba med en betrodd tillverkare etc. Eller kanske bara välja miljöaspekten att pga miljövidriga transporter från Kina måste vi välja lokala tillverkare. ;-)

Ursäkta byråkratisk stickspår.

Sitter själv på ett företag som lade om produktionen av elektronikkomponenter från Kina till Slovakien. Utan egentlig förändring i kostnad. Istället med de fördelarna att affärsresorna blir kortare, man ligger på samma tidszon och ganska mycket samma mentalitet vad gäller arbetsförhållanden och personalomsorg.

• Like 1
Posted
On 4/10/2023 at 2:35 AM, TKraften said:

//TF 

Därför att sådan är lagen om offentlig upphandling. När det handlar om skattepengar är det i princip alltid den billigaste leverantören, som i övrigt uppfyller kravspecen, som vinner.

Det är ett gissel!

Posted

"Återigen det är inte FMV som bestämmer ett jävla skit när det gäller något som helst i detta. De hanterar en UPPHANDLING! det är försvarsmakten som ställer vartenda litet krav."

Oftast är det så ja.

Men jag har själv varit inblandad (som civil leverantör) i en upphandling där FMV specade felaktigt jämfört med vad FM ville ha. Vi utvecklade en utrustning enligt FMV:s kravspec men när vi levererade prototypen till slutkunden (krigsförbandet) så var det väldigt lite som stämde med deras behov tyvärr. Så visst kan det hända.

• Like 1
  • Thanks 3
Posted (edited)

Undrar varför Sverige måste ligga 10-20 år efter när det kommer till stridssele/bälte/väst?

Stridssele/S kom på 50-talet men ser ut som den som England hade under WW2.

Stridsbälte 304K kom c:a 1980 men ser ut som den som USA hade under Vietnamkriget.

SV2000, ja kanske inte så långt efter, men med egen PALS-standard.

Är det så att FMV safe:ar och bara väljer beprövad = gammal design?

Edited by Reservingenjör
  • Thanks 1
Posted
35 minutes ago, Reservingenjör said:

Undrar varför Sverige måste ligga 10-20 år efter när det kommer till stridssele/bälte/väst?

Stridssele/S kom på 50-talet men ser ut som den som England hade under WW2.

Stridsbälte 304K kom c:a 1980 men ser ut som den som USA hade under Vietnamkriget.

SV2000, ja kanske inte så långt efter, men med egen PALS-standard.

En spekulation men MOLLE-systemet verkar ha dykt upp 1997 men började väl inte användas på bred front förrän mot 2002, och då tog det nått tag att sålla bort "barnsjukdomar". Och då antar jag att man kände att det inte var värt att lägga pengar på en omdesign av sv2000 bara pga det.

Posted

4 hours ago, Reservingenjör said:

Svar nej för isåfall hade man bara köpt ngt beprövat från Usa/Storbritannien istället för komma med ngn egen misslyckad design som jag tycker SV2000 är med sin egna hittepå standard av bärband. 

SV2008/SV2012 hade ju blivit lyckad om man hade valt en beprövad tillverkare som leverantör.

Jag anser att FMV skulle ha låtit Snigel utöver designansvaret även fått ha totalansvar över SV tillverkningen och att Sverige även borde ha egen tillverkning av vissa försvarstextiler vid Boråstrakten för inte vara så beroende av utländska aktörer.

Även kängor borde Sverige ha en egen licenstillverkning samt möjlighet att laga kängor och serva kängorna inne i Sverige.

//TF 

• Thanks 1
Posted

Snigel designade ju Sv2000 så jag vet inte vari du tycker att problemet består. Sen skulle det såklart vara både dumt och förmodligen olagligt att lämpa över ansvaret på ett privat företag.

Posted
14 minutes ago, Zimme said:

Snigel designade ju Sv2000 så jag vet inte vari du tycker att problemet består. Sen skulle det såklart vara både dumt och förmodligen olagligt att lämpa över ansvaret på ett privat företag.

Skär i axlarna tycker jag vid belastning och bredden på banden är inte standard vilket medför få alternativ till fickor.

Sen hade jag velat ha en yttre ryggficka där man enklare kan trycka in vätskeblåsan.

Nu blev ju detta åtgärdat vid SV08 och SV12. 

Nu har ju Snigel ännu bättre modeller som vissa soldater köpt in med egna medel.

Jag är väl mest besviken på själva processen att ta fram utrustning till våra soldater.

Det tar för lång tid tycker jag sen otroligt märkligt hur det ibland kan haverera totalt.

Stridskjortan är väl ett ännu tydligare exempel på ett misslyckande att ta fram ngt vettigt stridsplagg i varmt väder med ngn rimlig tidsrymd.

//TF 

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Det fanns som sagt ingen standard att tala om när sv2000 togs fram så det är svårt att kräva att den ska uppfylla den. Materielbeställningar överlag är mer komplicerade än man kanske tror och du behöver inte leta länge för att hitta en uppsjö av havererade beställningar i USA som ex. Sen hänger det väldigt mycket på ekonomi. Senaste 20 åren har det mest handlat om hårda prioriteringar och inte att förglömma väldigt skiftande krav för försvarsmakten. Man har fått lösa de mest akuta behoven och det som fungerat har man fått ha kvar.

Posted
1 hour ago, Zimme said:

Det fanns som sagt ingen standard att tala om när sv2000 togs fram så det är svårt att kräva att den ska uppfylla den. Materielbeställningar överlag är mer komplicerade än man kanske tror och du behöver inte leta länge för att hitta en uppsjö av havererade beställningar i USA som ex. Sen hänger det väldigt mycket på ekonomi. Senaste 20 åren har det mest handlat om hårda prioriteringar och inte att förglömma väldigt skiftande krav för försvarsmakten. Man har fått lösa de mest akuta behoven och det som fungerat har man fått ha kvar.

Jag tycker det varit en hel del inkompetens hos byråkrater som medfört diverse haverier på materialfronten samt kostat onödig lång tid.

Jag vill ha en process som går snabbare och där soldater får bestämma mer och att man helt enkelt bara köper in saker från hyllan utan ngn LOU som bara tar tid.

När det gäller Afghanistan så såg man ju hur svårt det var för det svenska försvaret att bara skaka fram vettiga bildförstärkare och termiska kikare till våra soldater. 

Bara tur att inte fler dog då det även tog väldigt lång tid för byråkratin att skaka fram bepansrade fordon.

Sen hel del hemmasnickrade lösningar där soldater monterade 

bildförstärkare på utsidan av fordonen och sen hade dessa inkopplade till en padda eftersom det blir annars galet svårt att som fordonsförare titta i en bildförstärkare på monterat på huvudet bakom fordonets glasade vindruta pga ljusreflexer.

Då undrar man varför var inte sådana saker fixade innan missionen?

När det väl upptäcktes under missionen varför kunde inte en professionell lösning på kort tid fixats fram av försvarsbyråkratin?

Jag tycker Usas PEO Soldier system är ngt vårt försvar borde kopiera och ja det hade väl kostat att ha en snabb vettig materialprocess där soldater kan bestämma.

Hursomhelst så hoppas jag det blir bättre nu när Försvarsmakten får mer pengar samt att man kanske har lärt sig ngt av tidigare historik. 

//TF 

Posted (edited)

Det är dock svårt att ha så att folk kan välja och vraka i nån större utsträckning om du inte ska koncentrera utlämnande av materiel till ett fåtal platser. Det blir en oerhörd mängd prylar som bara ska finnas i systemet för att möjliggöra att allt finns tillgängligt överallt. 

Sen säger du ju emot dig själv lite. Du vill ha bra grejer som fungerar men du vill inte ha processen som krävs för att få det. Risken att grejerna inte håller måttet eller inte är anpassade till uppgiften ökar ju om man genar i kurvorna. Och lagar kan man inte strunta i så det är inget vi behöver diskutera. 

Ang PEO så visst är det ett bra koncept, men det är svårt att ha på samma nivå i Sverige eftersom det är så mycket mindre volymer jämfört med amerikanska krigsmakten. Dock har ju Nato en del gemensamma "upphandlingar" som vi säkert kommer att använda för inköp.

Edited by Zimme
Posted
1 hour ago, Zimme said:

Det är dock svårt att ha så att folk kan välja och vraka i nån större utsträckning om du inte ska koncentrera utlämnande av materiel till ett fåtal platser. Det blir en oerhörd mängd prylar som bara ska finnas i systemet för att möjliggöra att allt finns tillgängligt överallt. 

Sen säger du ju emot dig själv lite. Du vill ha bra grejer som fungerar men du vill inte ha processen som krävs för att få det. Risken att grejerna inte håller måttet eller inte är anpassade till uppgiften ökar ju om man genar i kurvorna. Och lagar kan man inte strunta i så det är inget vi behöver diskutera.

Finns absolut ingen vettig förklaring varför vissa saker tar år att driva igenom. Exemplet med stridsvästen där har det nu gått 23 år och ännu ingen efterträdare till SV2K medan det bara slå en signal till Snigel och så är saken biff.

Hur kan du hylla detta dysfunktionella system som inte kan fixa fram vettig utrustning till våra soldater i ngn rimlig tid???

Nåväl...Det mesta verkar röra på sig men som sagt var. Jag har gett dig flera övertydliga exempel på när försvarsbyråkratin inte ha levererar och jag vill att de helt enkelt utan att bryta mot ngn lag snabbar upp processen med att ta fram utrustning. LOU går att undvika när det gäller försvarsmaterial och detta bör även göras för LOU är roten till mycket ont både militärt och civilt.

LOU borde skrivas om men det är ju tyvärr en process som kan ta 10-20 år. Då är det helt enkelt bättre att skippa idiotin speciellt när man faktiskt får.

1 hour ago, Zimme said:

Ang PEO så visst är det ett bra koncept, men det är svårt att ha på samma nivå i Sverige eftersom det är så mycket mindre volymer jämfört med amerikanska krigsmakten. Dock har ju Nato en del gemensamma "upphandlingar" som vi säkert kommer att använda för inköp.

Nej

Jag anser att det går. Det är ett briljant system men det krävs mer resurser till FM för att kunna införa PEO.

Titta på hur specialstyrkorna eller piketen och NI gör? Tror du de behöver vänta 23 år på att få en godkänd bärväst, ngn vettig hjälm eller vända sig till ngn dysfunktionell byråkrati myndighet som skall uppfinna hjulet igen?

Svar nej eftersom de helt enkelt inte har tid. De har tidigare fått politisk mandat av våra politiker att ha en effektivare material anskaffnings process och ngt liknande PEO bör försvaret förhoppningsvis få nu när vi går med Nato.

//TF

• Thanks 1
Posted

Du får tycka att det bara är att ringa snigel, men som sagt så är det inte så enkelt.

Posted
7 hours ago, Zimme said:

Du får tycka att det bara är att ringa snigel, men som sagt så är det inte så enkelt.

Fast hur gör de andra försvarsmakterna, specialstyrkorna osv?

Hur gör exempelvis Finlands polisiära och militära Styrkor?

Hur gör Frankrike, Tyskland och Storbritannien eller Usa?

Det är bara FM mig veterligen som har strul med att leverera viss utrustning till sina soldater. 

23 år och ingen vettig stridsväst.

Ännu längre tid för att fram stridsskjortan trots att den gick och köpa privat för flera års sen.

Hur gör NI och våra specialstyrkor?

Så ja det bara ringa Snigel som ett komplement till långsam ineffektiv försvasbyråkrati för tiden att vänta in leveranser finns inte när det kan ta decennier för militärbyråkratiska komplexet att leverera.

//TF 

• 2 months later...
Posted
On 4/21/2023 at 8:59 AM, TKraften said:

Så ja det bara ringa Snigel som ett komplement till långsam ineffektiv försvasbyråkrati för tiden att vänta in leveranser finns inte när det kan ta decennier för militärbyråkratiska komplexet att leverera.

//TF 

Nej, vi har lagen om offentlig upphandling att rätta oss efter. Jag säger inte att det är bra, det visar ju upphandlingen av SV12 väldigt tydligt, men det är vad vi har att rätta oss efter.

Posted
2 hours ago, Reservingenjör said:

Nej, vi har lagen om offentlig upphandling att rätta oss efter. Jag säger inte att det är bra, det visar ju upphandlingen av SV12 väldigt tydligt, men det är vad vi har att rätta oss efter.

Jag säger att man kan skippa lagen om offantlig upphandling eftersom det är tillåtet i vår lagstiftning under vissa vilkor när man handlar med krigsmaterial. Sk Direktavtal.

Sen kunde man skippat att ta fram en ny väst överhuvudtaget och bara köpt in MOTS exempelvis Blackhawk västar och då genom direktavtal för slippa byzantisk idiotbyråkrati.

Snigel Design kunde ha getts en övergripande roll utöver designen och blivit en huvudleverantör och detta med direktavtal.

Så nej FM är inte tvingade att gå via LOU utan kan välja andra mindre byråkratiska upphandlungsmetoder.

Sen avslutningsvis så använder ju knappast piketen, NI och SOG LOU när de köper in sina vapen och utrustning för de har verkligen inte flera år på sig utan måste ha grejerna nu.

Så kan de så kan FM.

//TF

Posted
1 hour ago, TKraften said:

Sen avslutningsvis så använder ju knappast piketen, NI och SOG LOU när de köper in sina vapen och utrustning för de har verkligen inte flera år på sig utan måste ha grejerna nu.

Men så står SOGs/NIs behov utav utrustning i direkt proportion till deras uppgifter, och de krav som ställs på enheterna. Att köpa in 60st Crye JPC till en skvadron är flertalet gånger enklare i magnitud än att köpa in 40000-50000st kompletta stridsvästsystem.

Otroligt nog så kan även dessa enheter lösa sina kvalificerade uppgifter även tilldelad grundutrustning.

Posted
1 hour ago, Smeghead said:

Men så står SOGs/NIs behov utav utrustning i direkt proportion till deras uppgifter, och de krav som ställs på enheterna. Att köpa in 60st Crye JPC till en skvadron är flertalet gånger enklare i magnitud än att köpa in 40000-50000st kompletta stridsvästsystem.

Otroligt nog så kan även dessa enheter lösa sina kvalificerade uppgifter även tilldelad grundutrustning.

Egentligen inte.

Grejen är att deras utrustning är dyr men eftersom vårt försvar bara är 50 000 så kan jag tycka att det bara låta miljarder rulla för det ändå vansinne med olika typer av utrustning om man kan fokusera på färre så är det billigare i logistik och samt utbildning.

Bara köp in grejerna nu till vårt försvar nu efter en enklast möjliga inköps byråkrati så att vi slipper slösa tid.

Det f*n skandal att väst och stridskjorta tagit så lång tid.

Finns inga ursäkter för försenade material vanverket att inte göra sitt jobb bättre.

//TF