grisbasse Posted June 19, 2010 Report Posted June 19, 2010 Att det enda kroppskydd som fick användas var 94K är ju inte västens fel, återigen används den på ett sätt den inte är avsedd för. Att det inte finns något grisschakt i Galten är jag mycket väl medveten om, vilket var min poäng, SV2K är inte avsedd att användas i sådana fordon. Felet här är alltså inte stridsvästen utan sättet den används på. Jag tycker ditt resonemang är felaktigt. Jag anser även, med civil erfarenhet av utvecklingsarbete, att det är farligt att tänka som du gör. If it ain't broken, don't fix it finns det ett uttryck som lyder. Och om man resonerar att det inte är västen det är fel på, utan alla omgivande faktorer, så kommer knappast det skynda på en ny väst. Det ÄR västen det är fel på. Den stämmer inte överens med verkligheten i insatsområdet, och det är just denna verklighet som MÅSTE fungera som rikt för vilken utrustning vi använder och hur vi använder denna. Det är samma sak som med bilbälten som inte används i missionen. De hade fungerat jättebra i en volvo v70 här hemma, men i affe med utrustade soldater.. njaa.. Det är alltså itne rätt sak på fel plats, utan snarare fel sak på rätt plats. Quote
The Swede Posted June 19, 2010 Report Posted June 19, 2010 Felet här är alltså inte stridsvästen utan sättet den används på. Återigen, västen fungerar till det den är avsedd för. Nu använder FM den på ett sätt den inte är avsedd och därför fungerar den inte optimalt. Vad innebär då det? Jo, man måste hitta nya lösningar som fungerar i den miljö man ska agera i. Jag har aldrig sagt att det inte behövs något annat i dessa fall, även om du tycks tolka det jag skriver så. Om man använder rätt utrustning på rätt sätt fungerar det, om man däremot börjar ändra på annan utrustning så att västen i detta fallet inte fungerar optimalt, är det då västen det är fel på eller är det sättet utrustningen används tillsammans det är fel på? Materielfel eller systemfel? The Swede Quote
trisse Posted June 20, 2010 Report Posted June 20, 2010 Diskussionen här är ju närmast filosofisk. Hörde härom dagen att ny väst köps in av LBB för att lösa problemet. En platecarrier som även använts av SF en tid. Detta får väl dock ses som ett rykte än så länge. Jag tycker personligen att det är positivt om förbanden själva tillåts avgöra vad vad som funkar och inte (inom rimliga gränser.) Quote
1314 Posted June 20, 2010 Report Posted June 20, 2010 @Trisse: En Svensk Tiger... Visst är det en filosofisk fråga om man lägger det på den nivån, men rent krasst är SV2000 fel sak på fel plats. Den fungerar ju utmärkt som "stridsbälte" (tänk Stridsvästens lilla broschyr) med de flesta fickor på bältet och några småfickor på västdelen! Men då hade det ju varit lämpligt med flera storlekar på västdelen, med tanke på att längden på soldaterna varierar c:a 50 cm. Och apropå ämnet, hur bär jag stridsväst 2000? Inte alls. Jag lämnade in den på förrådet för snart ett år sedan och använder bättre alternativ för min tjänst. OT Det är snudd på tjänstefel att inte lyckats få fram ett nytt stridsmässigt kroppsskydd på 16 år. SLUT OT Quote
Rickard N Posted June 20, 2010 Report Posted June 20, 2010 Är det ingen som hängt fickor på krsk94? Quote
2Sharp Posted June 20, 2010 Report Posted June 20, 2010 Och apropå ämnet, hur bär jag stridsväst 2000? Inte alls. Jag lämnade in den på förrådet för snart ett år sedan och använder bättre alternativ för min tjänst. ...pics or it didn't happen! Quote
mordor Posted June 22, 2010 Report Posted June 22, 2010 Är det ingen som hängt fickor på krsk94? funkar fint om man är vagnsbesättning och inte behöver ha så mycket grejer med sig Quote
Esskil Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 (edited) Är det ingen som hängt fickor på krsk94? Under min värnplikt (som slutade för 7 dagar sedan ) så använde vi kroppskydd 94, och eftersom man knappt får på några fickor överhuvudtaget så modifierade jag den lite igenom att sy på Band att fästa fickor på sidorna. Funkade perfekt och påminde lite av en ordentlig "Plate Carrier". Nu när jag fått anställning inom FM så kommer jag definitivt inhandla ett eget kroppskydd, eller modifiera krpsk 94 igen beroende på vad cheferna säger. Skall försöka hitta lämpliga bilder på modifikationen. Edited June 23, 2010 by Esskil Quote
kexet Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 det där ser ju jävligt smutt ut! se till att skaka fram bilder på hela förvandlingen Quote
Esskil Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 (edited) det där ser ju jävligt smutt ut! se till att skaka fram bilder på hela förvandlingen Har tyvärr inga bilder, vilket är jävligt korkat. Förvandlingen var egentligen sjukt simpel. på sidorna sydde jag bara fast ungefar samma fästninganrodning som på framsidan fast med ett något sämre material (Från början en gammal rem från en idrottsväska) Fickorna där fram är av typen: http://www.warriorassaultsystems.com/acatalog/Warrior_DM4_5.56mm_Pouch.html och under dem: http://www.warriorassaultsystems.com/acatalog/Molle_Single_Open_Mag_Pouch.html Utöver det hade jag Snigels Dumpficka, x2 försvarets lilla flerbruksfika, x1 stor flerbruksficka samt snigels handgranatficka som tyvärr inte syns i bild. På Benet hade jag dessutom Snigels Benplatta med plats för fyra magasin med hjälp av W.A.S. Fickor. I det stora hela fick jag plats med 16 plåt-magasin och det utan att använda de mindre flerbruksfickorna samt den andra benplattan jag faktiskt hade Edit: Kan tillägas att Fänriken fick ärva den efter MUCK då han kände att det var onödigt att låta ett sådant tillfälle gå till spillo :P Edited June 23, 2010 by Esskil Quote
Zytronix Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 det där ser ju jävligt smutt ut! se till att skaka fram bilder på hela förvandlingen Har tyvärr inga bilder, vilket är jävligt korkat. Förvandlingen var egentligen sjukt simpel. på sidorna sydde jag bara fast ungefar samma fästninganrodning som på framsidan fast med ett något sämre material (Från början en gammal rem från en idrottsväska) Fickorna där fram är av typen: http://www.warriorassaultsystems.com/acatalog/Warrior_DM4_5.56mm_Pouch.html och under dem: http://www.warriorassaultsystems.com/acatalog/Molle_Single_Open_Mag_Pouch.html Utöver det hade jag Snigels Dumpficka, x2 försvarets lilla flerbruksfika, x1 stor flerbruksficka samt snigels handgranatficka som tyvärr inte syns i bild. På Benet hade jag dessutom Snigels Benplatta med plats för fyra magasin med hjälp av W.A.S. Fickor. I det stora hela fick jag plats med 16 plåt-magasin och det utan att använda de mindre flerbruksfickorna samt den andra benplattan jag faktiskt hade Edit: Kan tillägas att Fänriken fick ärva den efter MUCK då han kände att det var onödigt att låta ett sådant tillfälle gå till spillo :P Verkligen bra gjort och tänkt!! Fast jag måste bara säga att jag Verkligen är FÖRVÅNAD att FM verkligen lät dig göra dessa ändringar och att du fick använda dom fickorna under tjänst!?!?!? Det är sånhär mtrl som vi bör använda. Om du kunde enkelt sy om krpsk94 till sånt här borde det vara enkelt för FM att göra något minst likadant! Me Like! Quote
Esskil Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 Verkligen bra gjort och tänkt!! Fast jag måste bara säga att jag Verkligen är FÖRVÅNAD att FM verkligen lät dig göra dessa ändringar och att du fick använda dom fickorna under tjänst!?!?!? Det är sånhär mtrl som vi bör använda. Om du kunde enkelt sy om krpsk94 till sånt här borde det vara enkelt för FM att göra något minst likadant! Me Like! Det är det jag också tycker, eftersom jag kunde göra det på 30 min med en symaskin tycker man att de kan anstränga sig. Jag har haft turen att tjänstgöra på ett ganska "Liberalt" förband, Fick massa uppmuntran av befälen och jag skulle kunna gissa att de tänker som alla andra tänker att de mesta FM gett oss i personlig-utrustning tyvärr är skit. Måste säga att det var grymt skönt att använda "Kittet" och fungerade hur bra som helst, det jag blev mest förvånad över var dock hur bra snigels dumpficka faktistk funkar (smygreklam) så jäkla skönt att slippa tänka på vart man kastar magasinen. Sprang omkring med 9 magasin i fickan efter en fet eldstrid. Quote
mordor Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 blir tårögd, snyggaste och mest funktionella jag sett på länge! Quote
Preed Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 Det här börjar bli en lång tråd, och jag har försökt med att söka och skumma igenom så gott det går, men hittar ingen beskrivning på hur man ändrar sv2k till att vara sidoöppnad.. Jag gjorde ett försök idag med mindre bra resultat, remmarna i bältet stämmer inte överens med dom i västen när jag placerar bältet med öppningen på högra sidan.. Går det alls att göra detta utan att göra åverkan på västen eller vara sykunnig? Problemet jag hade på KFÖn i våras var att framsidan av västen var relativt obrukbar då den var öppen såpass i mitten(>10cm) att det inte går att ha någon utrustning i mitten av västen.. Så nu hade jag tänkt prova på att ha västen sidoöppnad på SFÖn i augusti och se hur det funkar.. Det hade inte varit något problem om det gick att släppa västen i sidorna istället och dra ihop den framtill men pga att bältet inte går att justera i sidorna så blir det omöjligt. Kan tillägga att jag kör med bältet uppdraget över nedersta molle öglorna i västen. En liten fråga också, vad har man metallknapparna i sidorna till? Upptäckte att den på vänstra sidan har ramlat loss på min väst men iom att jag inte ens vet vad dom ska vara till så är det kanske oviktigt.. Quote
709 Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 (edited) Går det alls att göra detta utan att göra åverkan på västen eller vara sykunnig? Tejp. Så här satt den på min. Den lilla remmen satte jag ett litet spänne på, och vävde in det andra spännet i främre delen av västen. Sen tejp. Inget klippande eller syende behövs. Edited August 1, 2010 by 709 Quote
Fk Zak Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 En liten fråga också, vad har man metallknapparna i sidorna till? Upptäckte att den på vänstra sidan har ramlat loss på min väst men iom att jag inte ens vet vad dom ska vara till så är det kanske oviktigt.. Går att hänga din knivslida där. /Z Quote
Preed Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 Går det alls att göra detta utan att göra åverkan på västen eller vara sykunnig? Tejp. Så här satt den på min. Den lilla remmen satte jag ett litet spänne på, och vävde in det andra spännet i främre delen av västen. Sen tejp. Inget klippande eller syende behövs. <knipsad bild> Ok, men var fick du det lilla spännet från? Quote
kexet Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 prova att gå ner på intersport eller andra liknande affärer. Jag köpte mitt på naturkompaniet Quote
Preed Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 (edited) prova att gå ner på intersport eller andra liknande affärer. Jag köpte mitt på naturkompaniet Nu har jag gjort ett nytt försök, men jag får det inte att fungera.. Min väst och bälte är stl Medium, men bältet räcker helt enkelt inte till hela vägen runt(se bilder), det tar liksom slut efter bara 7cm till höger om mitten på framsidan, med resultat att jag omöjligt kan hänga en mtrlpåse på högra sidan.. :( Sen ser det ju inte direkt bekvämt ut på högra sidan baktill då remmarna inte stämmer överens mellan bälte/väst. Det är alltså ca 17cm som saknas på höger framsida för att få bältet att sluta i kant med västen Måste jag gå och byta in till ett bälte stl large eller?? Edited August 1, 2010 by Preed Quote
Fk Fjellman Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 Du sa att du hade problem med att "få igen" mellanrummet i front på västdelen? Tog mig friheten att kapa din bild för att illustrera lite. Jag löste det så att jag "zick-zackade" ihop västöppningen framtill med paracord (se röd markering). Det kan vara lite trångt ibland att få igenom corden och jag fick övertyga materialet med mindre våld minns jag. Sen tog jag bort dom två spännena (grön markering). Här har man ett val. Endera ta bort bara den ena delen av spännena och behålla det andra och på så sätt ha en väst som man kan enkelt återställa. Eller så skär man bort det andra också, men det får man ju inte så jag valde den andra lösningen. Quote
709 Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 Ok. De nedre spännena på framsidan som Fk Fjellman ritat in är bara att låta sitta där, precis som han skriver. Jag bytte till Large på bältet, så det skulle räcka runt med skyddsväst samt magen jag hade då. Utan skyddsväst så blir det då väldigt sladdrigt, så bedöm själv om du ALLTID kommer att ha skyddsväst. Det är ju en del meckel med att få denna variant bra, om du t.ex. väver in maggfickorna i både väst och bälte. Jag vill ha mina högt upp och skulle väl eg. helst ha Snigels senaste väst med inbyggt bälte, men den är ju inte ok... Quote
Preed Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 (edited) Ok. De nedre spännena på framsidan som Fk Fjellman ritat in är bara att låta sitta där, precis som han skriver. Jag bytte till Large på bältet, så det skulle räcka runt med skyddsväst samt magen jag hade då. Utan skyddsväst så blir det då väldigt sladdrigt, så bedöm själv om du ALLTID kommer att ha skyddsväst. Det är ju en del meckel med att få denna variant bra, om du t.ex. väver in maggfickorna i både väst och bälte. Jag vill ha mina högt upp och skulle väl eg. helst ha Snigels senaste väst med inbyggt bälte, men den är ju inte ok... Jag tror jag har "kroppsskydd 90"(heter det så?) liggandes i något förråd, men använder den aldrig.. Ska den alls användas längre? Dom tunna kevlar-inläggen i skiten stoppar ju knappt en morakniv som faller fritt från 1m... Tjae, får fundera lite hur jag ska ha västen, isåfall måste jag väl byta bälte.. Någon som vet hur mycket längre ett large är från medium? Jag kanske ändå borde byta, för när jag drar ihop bältet med bara en t-shirt på så är det ändå 10cm mellan ändarna(iofs bara ca 2-3cm på vardera sida kvar att spänna).. Antar att med t-shirt, fältskjorta, värmetröja, M90 och kroppsskyddet så skulle väl bältet inte räcka halva vägen runt kroppen.. Jag vill inte ha magfickorna för högt, men dom får inte vara så långt ner heller då får man problem att komma åt dom när man ligger på mage. På bilderna har jag inte hunnit flytta dom ännu, iom att dom satt helt och hållet i bältet från tidigare konfiguration så brydde jag mig inte om att ta loss dom när jag flyttade bältet. Vi har ju AK4an i HV och standardmagasinfickorna funkar ju inte så bra med 2 magasin, helst hade jag velat ha http://www.recon.se/product_info.php?cPath=113_136&products_id=80 men jag har inte direkt råd med 2-3st såna just nu, investerade precis i en kukrimachete, som jag även ska tillverka en kydexslida till. Men till nästa års KFÖ har jag nog införskaffat åtminstone 2st av recons magasinfickor. Får jag nu bara ordning på västhelskotat så.. :p Edited August 1, 2010 by Preed Quote
Nifelhel Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 @Preed Kroppsskydd 90 är ett splitterskydd och inget annat. Det finns inget knivskydd i den kommer mycket riktigt inte att stoppa en morakniv. Skydd mot kulor/splitter och knivar är olika. Försvaret såg väl ingen större anledning till att köpa in västar med knivsskydd då det inte är ett primärt hot likt splitter de facto är. Den skall bäras(om än motvilligt) i väntan på nya bättre grejer. Härifrån till evigheten, ungefärlig tidsrymd. Ang Recons fickor. Köp! Jag har inte ångrat mig en sekund. Får jag nu bara ordning på västhelskotat så.. :p Jag säger bara, Lycka till!! Verkligen, jag menar det. För jag har f*n aldrig lyckats få till den bra. Det blir mest hejkonbejkon-nästan av skiten, så helst av allt vill jag bara elda upp skiten. Quote
Fk Fjellman Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 En kompis till mig som legat på HF inom utlandsstyrkan påtalade en intressant sak. Att försvarsmakten när dom köpte in SV2000K inte köpte den om set med x antal lite ficka, x antal stor o.s.v. Altså att antalet inköpta västar inte har någon direkt koppling till antalet inköpta fickor. Det fick mig att fundera att det borde vara på sin plats att kunna begära ut flerbruksficka liten istället för magasinficka när det gäller tilldelning till hemvärnsförbanden då magasinen till deras eldhandvapen(AK4) passar i dom små fickorna endast efter en del våld. Och även då att förband med 5,56 magasin kan tilldelas fler än 2 magasinficka som standard. Vad tror ni? //Fjellot Quote
Munken_swe Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 @Preed Kroppsskydd 90 är ett splitterskydd och inget annat. Det finns inget knivskydd i den kommer mycket riktigt inte att stoppa en morakniv. Skydd mot kulor/splitter och knivar är olika. Försvaret såg väl ingen större anledning till att köpa in västar med knivsskydd då det inte är ett primärt hot likt splitter de facto är. Den skall bäras(om än motvilligt) i väntan på nya bättre grejer. Härifrån till evigheten, ungefärlig tidsrymd. Ang Recons fickor. Köp! Jag har inte ångrat mig en sekund. Får jag nu bara ordning på västhelskotat så.. :p Jag säger bara, Lycka till!! Verkligen, jag menar det. För jag har f*n aldrig lyckats få till den bra. Det blir mest hejkonbejkon-nästan av skiten, så helst av allt vill jag bara elda upp skiten. Är det bara kudden i botten som gör reconfickan bättre än originalfickan eller vad är så bra med den? Quote
Preed Posted August 1, 2010 Report Posted August 1, 2010 (edited) Är det bara kudden i botten som gör reconfickan bättre än originalfickan eller vad är så bra med den? Den är något vidare, det RYMS 2st AK4 magg i den.. Kudden i botten är bara där för att AK4 maggen är kortare än AK5ans.. Få se bara hur jag kommer placera macheten.. 56cm Hmm.. En lösning där slidan enkelt går att lossa från baksidan av stridsvästen, med alternativ plats på sidan av stridssäck 2k, och kanske även blir hängandes i bältet ibland.. Hmms.. Blir roligt Tror iaf jag kommer tillverka en Kydex-slida till den.. Edited August 1, 2010 by Preed Quote
903Lew Posted August 2, 2010 Report Posted August 2, 2010 (edited) En kompis till mig som legat på HF inom utlandsstyrkan påtalade en intressant sak. Att försvarsmakten när dom köpte in SV2000K inte köpte den om set med x antal lite ficka, x antal stor o.s.v. Altså att antalet inköpta västar inte har någon direkt koppling till antalet inköpta fickor. Det fick mig att fundera att det borde vara på sin plats att kunna begära ut flerbruksficka liten istället för magasinficka när det gäller tilldelning till hemvärnsförbanden då magasinen till deras eldhandvapen(AK4) passar i dom små fickorna endast efter en del våld. Och även då att förband med 5,56 magasin kan tilldelas fler än 2 magasinficka som standard. Vad tror ni? //Fjellot Jag gjorde just detta när jag fick ut 2k, frågade snällt och förklarade varför jag ville ha det så. Förrådskillen bytte ut dem på plats utan att skorra, morra eller äta upp mig. Detta hände på LG-förrådet en folktom tisdag lunch i Januari 2010. PS: jag bytte bara en mag-ficka mot flerbruks-liten, den andra magfickan nyttjar jag som flerbruksficka (CLP, vård-kitt, läsklina osv). Edited August 2, 2010 by 903Lew Quote
Bamse Posted August 2, 2010 Report Posted August 2, 2010 Förrådskillen bytte ut dem på plats utan att skorra, morra eller äta upp mig. Detta hände på LG-förrådet en folktom tisdag lunch i Januari 2010. Öhhh .... Mirakel kan hända!!! Och på LG-s förråd till råga på allt. Känns nästan lite X-Files...... Alt måste det varit en riktigt kall dag i helvetet.... Har du sett honom senare eller "försvann" han bara när hans kollegor fick reda på detta???..... /Bamse med extremt dåliga erfarenheter från ovannämnda förråd Quote
903Lew Posted August 2, 2010 Report Posted August 2, 2010 Överlag verkar jag ha bättre erfarenheter än de flesta av LG-förrådet. tips: Ta't lugnt, de jobbar i sin egna takt. Snacka lite skit, fråga hur de har det, tyck synd om dem och beklaga kaoset du förorsakar i deras kungadöme. Fråga snällt, se lite ledsen ut, visa att de gör dig en jättestor tjänst (speciellt om de faktiskt gör det). Spela den stereotypa bonddrängen (dra på släpig dialekt om du klarar av det). Visa på ett snällt och trevligt sätt att du inte kommer gå utan att få det du vill ha. I korthet: Kräla ihop till en liten boll, visa vem som är boss i just det här läget och ha extrema mängder tid till förfogande (om du släpper förbi en eller två stamanställda befäl/vpl blir ditt bemötande desto bättre "Ursäkta att du fick vänta" "Nä, det är lugnt, måste vara körigt nu..." "Å fy fan, hela KSXX/FSXX ska ha sina grejer och de har inte rätt papper...." "...och så blev det väl fel i Arboga kan man tänka sig?" "Hela tiden, varenda gång. Nå! Vad kan jag hjälpa till med?"). Quote
Jända Posted August 5, 2010 Report Posted August 5, 2010 Överlag verkar jag ha bättre erfarenheter än de flesta av LG-förrådet. tips: Ta't lugnt, de jobbar i sin egna takt. Snacka lite skit, fråga hur de har det, tyck synd om dem och beklaga kaoset du förorsakar i deras kungadöme. Fråga snällt, se lite ledsen ut, visa att de gör dig en jättestor tjänst (speciellt om de faktiskt gör det). Spela den stereotypa bonddrängen (dra på släpig dialekt om du klarar av det). Visa på ett snällt och trevligt sätt att du inte kommer gå utan att få det du vill ha. I korthet: Kräla ihop till en liten boll, visa vem som är boss i just det här läget och ha extrema mängder tid till förfogande (om du släpper förbi en eller två stamanställda befäl/vpl blir ditt bemötande desto bättre "Ursäkta att du fick vänta" "Nä, det är lugnt, måste vara körigt nu..." "Å fy fan, hela KSXX/FSXX ska ha sina grejer och de har inte rätt papper...." "...och så blev det väl fel i Arboga kan man tänka sig?" "Hela tiden, varenda gång. Nå! Vad kan jag hjälpa till med?"). Har precis samma erfarenhet. Är man bara lite trevlig mot dem så fixar dem nästan allt. Nu när jag är där lite oftare så kan jag mer eller mindre gå in och hämta det jag vill ha själv och sedan be dem skriva in det i deras pärmar och allt går finfint.. SÅ LÄNGE man kommer ihåg att prata och lyssna lite på dem medan de fixar med sina pärmar och kvittenser. Jag är faktiskt lite överraskad att så många US och HV har problem med förrådet på LG när det e just dessa människor som ska vara så bra på att samverka med civila människor från ibland främamnde kulturer? Quote
Recommended Posts