Jump to content

SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform

karon

Recommended Posts

...

Men ska vi vara allvarliga så kanske vi inte jämnt ska betala en massa utvecklingskostnader på olika projekt utan köpa färdiga utvecklade produkter.

Men du kan väl knappast vara "allvarlig" när du påstår att man inte är med och betalar utvecklingskostnader om man köper en färdigutvecklad produkt? Du tror inte att man bakar in de kostnaderna i priset vid försäljning? Vad är det som säger att ett företag har en massa prylar liggandes som passar våra behov?

Försvaret har satsat pengar på SEP och får därför roaylties vid försäljning till andra länder, Sverige kommer alltså betala mindre än Hägglunds övriga kunder. Dessutom är försvarsindustrin alltid beroende av en första referenskund (så att andra länder vågar köpa) och då kan man få ett bra pris.

SEP har kostat skattebetalarna ca en miljard att utveckla. Vad tror du Pentagon hade budgeterat för ett liknande projekt? Att byta ut SEK mot $ är nog inte helt orimligt, lägg till en fördyring på 25% också, det är väl genomsnittet för jänkarna...

De sista 30 Griparna som nyss levererades till FV fick vi till en 10% lägre kostnad än beräknat. Det täta samarbetet med SAAB har alltså gjort det möjligt för försvaret att ta del av de kostnadsminskningar som SAAB lyckats få till. Tror du att LM gett oss den rabatten vid köp av F-16?

Att vi har 100 Gripar för mycket har ju inget att göra med att vi utvecklade planet själva. Hade vi köpt 200 F-16 så hade det också varit för mycket efter Sovjetunionens sammanbrott. Och på vilket sätt är den nya Gripen anpassat för andra än Sverige?

Hade vi beställt ett annat vapen än NLAW hade vi förmodligen också skrivit kontrakt på ett visst antal system så där hade det inte heller blivit någon skillnad.

Att vi kastat pengar i sjön på BAMSE och AMOS har ju att göra med neddragningar och det är sådant som händer. Hade vi tecknat kontrakt på ett LV-system från hyllan hade vi stått där med straffavgifter pga avbeställningen alternativ en massa LV-robotar vi inte vill ha.

Om den portabla flygplatsen är onödig för att den aldrig kommer användas så har ju hela vårt invasionsförsvar varit onödigt under kalla kriget eftersom vi aldrig mobiliserade? Jag tycker ditt resonemang är väldigt förvirrande. Det kan väl knappast vara rimligt att kräva att beslutsfattarna kan se 10-20 år in i framtiden?

Edited by Saerdna

• Replies 360
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ madman: menar du att eftersom du anser att sverige INTE ska utvekla egna saker så ska vi inte heller köpa SEP som vi själva var med att ta fram kraven för.. som vi förmodligen får rabatterat pris på och som är byggd efter våra egna specifikationer?

Huruvida sverige som nation är stort nog för att utveckla egen försvarsmatteriel eller inte ger jag mig inte in på, men ingen ska försöka inbilla mig att inte SEP har ett kraftigt övertag mot övriga vid en upphandling (den är ju trotts allt byggd med just den kravspecen som målbild). att i dagsläget inte köpa SEP vore i mina ögon verkligen pengaförstöring!!

...

Men ska vi vara allvarliga så kanske vi inte jämnt ska betala en massa utvecklingskostnader på olika projekt utan köpa färdiga utvecklade produkter.

Men du kan väl knappast vara "allvarlig" när du påstår att man inte är med och betalar utvecklingskostnader om man köper en färdigutvecklad produkt? Du tror inte att man bakar in de kostnaderna i priset vid försäljning? Vad är det som säger att ett företag har en massa prylar liggandes som passar våra behov?

Försvaret har satsat pengar på SEP och får därför roaylties vid försäljning till andra länder, Sverige kommer alltså betala mindre än Hägglunds övriga kunder. Dessutom är försvarsindustrin alltid beroende av en första referenskund (så att andra länder vågar köpa) och då kan man få ett bra pris.

SEP har kostat skattebetalarna ca en miljard att utveckla. Vad tror du Pentagon hade budgeterat för ett liknande projekt? Att byta ut SEK mot $ är nog inte helt orimligt, lägg till en fördyring på 25% också, det är väl genomsnittet för jänkarna...

De sista 30 Griparna som nyss levererades till FV fick vi till en 10% lägre kostnad än beräknat. Det täta samarbetet med SAAB har alltså gjort det möjligt för försvaret att ta del av de kostnadsminskningar som SAAB lyckats få till. Tror du att LM gett oss den rabatten vid köp av F-16?

Att vi har 100 Gripar för mycket har ju inget att göra med att vi utvecklade planet själva. Hade vi köpt 200 F-16 så hade det också varit för mycket efter Sovjetunionens sammanbrott. Och på vilket sätt är den nya Gripen anpassat för andra än Sverige?

Hade vi beställt ett annat vapen än NLAW hade vi förmodligen också skrivit kontrakt på ett visst antal system så där hade det inte heller blivit någon skillnad.

Att vi kastat pengar i sjön på BAMSE och AMOS har ju att göra med neddragningar och det är sådant som händer. Hade vi tecknat kontrakt på ett LV-system från hyllan hade vi stått där med straffavgifter pga avbeställningen alternativ en massa LV-robotar vi inte vill ha.

Om den portabla flygplatsen är onödig för att den aldrig kommer användas så har ju hela vårt invasionsförsvar varit onödigt under kalla kriget eftersom vi aldrig mobiliserade? Jag tycker ditt resonemang är väldigt förvirrande. Det kan väl knappast vara rimligt att kräva att beslutsfattarna kan se 10-20 år in i framtiden?

OM du går till handlaren och köper en volvo så förhandlar ni om hans pris på bilen. Jag förstår att i priset ingår volvos utvecklingskostnad. Det trodde jag inte behövde skrivas. Jag skrev bl.a, En fördel är att nu med nya versionen av jas är den utvecklad så att den kanske passar andra länders behov av hur de vill ha sina flygplan. Jas projektet har breddats med dubbelsittsigt, starkare motor, kan bära mer vapen etc vilket gör att fler länder kanske blir mer intresserade av jas. Om vi förbinder oss att köpa en viss mängd vara så vet jag också att det blir straffavgift om vi inte köper det vi förbinder oss genom kontrakt. Skillnaden är om vi samtidigt är med i utvecklingskostnaden så bör det bli dyrare. Om du inte la en massa pengar på utvecklingskostnader på bamse och Amos hur mycket annan vara hade du kunnat köpa för dessa pengar. Du vinklar mina svar beroende på vad som passar dig. Köp din sep och bli nöjd.

@ madman: menar du att eftersom du anser att sverige INTE ska utvekla egna saker så ska vi inte heller köpa SEP som vi själva var med att ta fram kraven för.. som vi förmodligen får rabatterat pris på och som är byggd efter våra egna specifikationer?

Huruvida sverige som nation är stort nog för att utveckla egen försvarsmatteriel eller inte ger jag mig inte in på, men ingen ska försöka inbilla mig att inte SEP har ett kraftigt övertag mot övriga vid en upphandling (den är ju trotts allt byggd med just den kravspecen som målbild). att i dagsläget inte köpa SEP vore i mina ögon verkligen pengaförstöring!!

Jag menar inte att sverige ska sluta utveckla egna saker. Sverige föresten, Hägglunds ingår i BAE konsernen. Det är mycket möjligt att sep är det fordon vi behöver. Det är inte det jag har diskuterat. Men våra politiker tycker inte Sverige ska fortsätta att vara med i utvecklingen av sep. Vi ska stå som åskådare och köpa ev sep om det är det fordon vi bestämmer oss för. Det är kanske fel i just sep eftersom vi redan har kommit så långt. Men andra länder har köpt stridsfordon 90 från Hägglunds och vi ska inte jämt utveckla egna produkter utan köpa den färdiga vara från där det passar oss. Det är det jag har försökt få fram.

...

Skillnaden är om vi samtidigt är med i utvecklingskostnaden så bör det bli dyrare. Om du inte la en massa pengar på utvecklingskostnader på bamse och Amos hur mycket annan vara hade du kunnat köpa för dessa pengar.

Fast bör det bli dyrare? SEP är ju ett projekt som svenska staten har varit med och finansierat och det var ju bevisligen inga problem att lägga ned den satsningen. Jag har iallafall inte hört om några straffavgifter eller att vi förbundit oss att köpa ett visst antal vagnar? Är man med och finansierar och driver projektet har man kontroll och handlingsfrihet som man kanske inte har annars.

Det finns ju en poäng med att man lägger ned utvecklingskostnader på försvarsmateriel. Kritiker menar att det endast handlar om onödigt statsstöd och konstgjord andning till industrin, men det handlar väl också om att få den materiel man har behov anpassad för svenska förhållanden med den prestanda som önskas? Om Sverige vill skjuta AMOS från stridsbåt och CV90 så är det väl logiskt att vi själva tar hand om test och utveckling av den biten och jag tror knappast att det blivit billigare att skicka över en Stridsbåt90 och en 90-vagn till Finland och sagt "Varsågod, fixa det här!".

Sedan behöver ju inte utvecklingsprojekt drivas ihop med svenska företag, kan ju likagärna vara ett utländskt.

Angående AMOS och BAMSE, tänk vad man hade kunnat köpa för pengarna om vi inte köpt de 500 BMP-vagnarna (från hyllan) som skrotades förra året och som nästan aldrig använts. Oavsett om vi köper från hyllan eller utvecklar själva så kommer vi ibland köpa in grejer som efter ett försvarsbeslut anses vara onödiga och som kommer skrotas trots att man investerat en massa pengar.

Lite ontopic: Är det någon som vet var man kan hitta bilder på SEPs rollmodul, alltså den simpla trupptransportmodul som sitter på prototypvagnarna nu? Typ ett foto bakifrån med öppnad dörr eller nåt?

Angående AMOS och BAMSE, tänk vad man hade kunnat köpa för pengarna om vi inte köpt de 500 BMP-vagnarna (från hyllan) som skrotades förra året och som nästan aldrig använts. Oavsett om vi köper från hyllan eller utvecklar själva så kommer vi ibland köpa in grejer som efter ett försvarsbeslut anses vara onödiga och som kommer skrotas trots att man investerat en massa pengar.

Nu blev jag bara nyfiken, vad menar du att man skulle ha köpt ist för dessa 350 BMP vagnar som man inte skrotat men ska sälja inom snar framtid? :navy:

Dessa vagnar var ju just vid stunden för inköp ett eftertraktat och billigt köp för att fylla våra behov av ökad rörlighet och eldkraft.

Helt rätt tycker jag.

:)

...

Nu blev jag bara nyfiken, vad menar du att man skulle ha köpt ist för dessa 350 BMP vagnar som man inte skrotat men ska sälja inom snar framtid? :wacko:

Dessa vagnar var ju just vid stunden för inköp ett eftertraktat och billigt köp för att fylla våra behov av ökad rörlighet och eldkraft.

Helt rätt tycker jag.

:)

Tycker jag med. AMOS på CV90 var också för stunden ett bra projekt för att öka rörlighet och eldkraft.

Min poäng var att överbliven och "onödig" försvarsmateriel kommer vi stå med ibland oavsett om det är materiel vi varit med och utvecklat själva eller om det är något vi bara köpt in från "hyllan".

Har en del bilder på SEP 6x6, hjul och band här:

http://www.primeportal.net/apc/thord_wedman/sep/

The Swede :wacko:

Perfekt!

Hur stort upplevde du att utrymmet var i dessa moduler jämfört med tex en CV90?

Tänkte mest på höjden och bredden (längre lär de väl vara då de inte har torn).

Nu var dom ju inte inredda med annat än lite stolar men jag uppfattade dom som större än strf 90, både på bredden och höjden.

Det är väl inte bara han.

Nu fattar jag inte. Jag undrade i en länk vilken typ av beväpnat hjulfordon som som fmv har upphandling på 2008-10-? Då blir jag hänvisad till sep-länken. Vad jag förstår har har väl det projekten lagts ner från försvarets sida. "Tidigare i år (2008) så bedömde svenska försvaret att de inte kunde fortsätta med SEP-projektet". Så återigen är det sep projektet vi ska mata pengar till eller är det för upphandling av annat fordon?

FM har behov av nya fordon. SEP-projektet började för att ta fram en fordonsfamilj som skulle täcka det behovet. På grund av nya ekonomiska och politiska förutsättningar (mer COTS än egenutveckling mm) så drog sig FM ur SEP-projektet. Behovet av nya fordon kvarstår dock och det är upphandlingen av dessa som nu drar igång. Hägglunds deltar med sin SEP på samma villkor som andra leverantörer. Så det nya fordonet kan komma att levereras av Hägglunds och kommer då att baseras på det som började utvecklas inom SEP-projektet. Eller det kan bli någonting från Patria eller någon av de andra deltagarna.

Det handlar däremot inte om att FM återigen ska samarbeta med Hägglunds för att ta fram en fordonsfamilj anpassad för FMs krav.

Är det bara en ersättare till Patgb 203A (202) man letar efter? Har FM helt gett upp planerna på ett fordon som täcker en rad olika roller? Ursprungligen fanns det ju SEP-varianter som skulle utrustas med lastväxlare och en rad andra varianter. Såvitt jag vet så är det väl ingen annan av de ovan nämnda tillverkarna som exempelvis kan erbjuda modeller med lastväxlare.

/logsqd

Är det bara en ersättare till Patgb 203A (202) man letar efter? Har FM helt gett upp planerna på ett fordon som täcker en rad olika roller? Ursprungligen fanns det ju SEP-varianter som skulle utrustas med lastväxlare och en rad andra varianter. Såvitt jag vet så är det väl ingen annan av de ovan nämnda tillverkarna som exempelvis kan erbjuda modeller med lastväxlare.

/logsqd

06/07 hoppades ju våra officerer att man skulle ersätta våra Volkswagen med just SEP. Hurvida det var önsketänkande eller om det faktiskt var planerat att det skulle bli så vet jag inte.

Men SEP står ju som sagt för Splitterskyddad Enhets Platform, alltså skulle den uppfylla olika funktioner.

Så blir blir det med bandversionen då? Är hela projektet att köpa in nya bandfordon helt dött nu när FM har dragit sig ut ur SEP-projektet?

Sen med tanke på hur pass modulär SEP var planerad att vara, hur blir det med alla moduler? Vilken tillverkare ska ta fram dessa?

• 2 weeks later...
...

Skillnaden är om vi samtidigt är med i utvecklingskostnaden så bör det bli dyrare. Om du inte la en massa pengar på utvecklingskostnader på bamse och Amos hur mycket annan vara hade du kunnat köpa för dessa pengar.

Fast bör det bli dyrare? SEP är ju ett projekt som svenska staten har varit med och finansierat och det var ju bevisligen inga problem att lägga ned den satsningen. Jag har iallafall inte hört om några straffavgifter eller att vi förbundit oss att köpa ett visst antal vagnar? Är man med och finansierar och driver projektet har man kontroll och handlingsfrihet som man kanske inte har annars.

Det finns ju en poäng med att man lägger ned utvecklingskostnader på försvarsmateriel. Kritiker menar att det endast handlar om onödigt statsstöd och konstgjord andning till industrin, men det handlar väl också om att få den materiel man har behov anpassad för svenska förhållanden med den prestanda som önskas? Om Sverige vill skjuta AMOS från stridsbåt och CV90 så är det väl logiskt att vi själva tar hand om test och utveckling av den biten och jag tror knappast att det blivit billigare att skicka över en Stridsbåt90 och en 90-vagn till Finland och sagt "Varsågod, fixa det här!".

Sedan behöver ju inte utvecklingsprojekt drivas ihop med svenska företag, kan ju likagärna vara ett utländskt.

Lite ontopic: Är det någon som vet var man kan hitta bilder på SEPs rollmodul, alltså den simpla trupptransportmodul som sitter på prototypvagnarna nu? Typ ett foto bakifrån med öppnad dörr eller nåt?

Så blir blir det med bandversionen då? Är hela projektet att köpa in nya bandfordon helt dött nu när FM har dragit sig ut ur SEP-projektet?
Knappast dött men inte speciellt aktivt för tillfället. Mitt tips och min förhoppning är att vi landa in på ett fordon i stil med BvS10 eller bronco/warthog. Klart är i vilket fall att försvarsmakten behöver ett medeltungt bandgående terrängfordon med goda möjligheter till transport av personal och mtrl. Systemet skall även kunna agera bärare åt andra system, så som sensorer, sjukvård eller underhållsmtrl.

Det finns ett ganska smalt system som är i behov av ny bärare relativt snart då den nuvarande inte kommer kunna bära systemet efter remo. Jag hoppas att man här inte stressar fram den nya bäraren utan gör en ordentlig översyn så att bäraren utgör ett lämpligt fordon enligt ovan när anskaffning på bredd blir aktuell.

Sen med tanke på hur pass modulär SEP var planerad att vara, hur blir det med alla moduler? Vilken tillverkare ska ta fram dessa?

Förbandsutvecklingen

...................Antalet stridsvagnar och stridsfordon 90 ska reduceras till det antal som motsvaras av manöverbataljonernas och förbandsreservens behov och utformning. Äldre pansarbandvagnar bör också avvecklas. Reduktionen ska ske i takt med utvecklingen av manöverbataljonerna. Tillförsel av ytterligare splitterskyddade hjulfordon och bandvagnar genomförs för att göra manöverbataljonerna kompletta i den takt som ekonomin medger........

Källa: Regeringens proposition 2008/09:140 Ett användbart försvar

Skrev lite om detta i tråden om Försvarsbeslut 2009, men skriver lite här med. Just nu pågår upphandling av nya splitterskyddat hjulfordon (AWV). Enligt proppen så verkar ju tankarna på ny splitterskyddad bandvagn med på spåret. Med detta åtanke så finner jag det inte otroligt att en RFI-ATV (Armoured Tracked Vehicle) kommer att dyka upp på FMV,s hemsida inom de närmsta åren. Sedan kan man bara spekulera om hur fördelningen av en framtida ATV kommer att vara inom FM. Min personliga känsla är att de 3 tyngre mekaniserade manöverbataljonerna i den nya organisationen kommer att se sin del av en ny ATV. Detta leder mig att tro att en övervägande andel (2/3 bat alt 2/3 komp/bat) av de fordon som kommer att finnas i de 3 lätt mekaniserade manöverbataljonerna kommer att vara AWV.

Edited by 3924

Vilket smala system?
Arthur, av rent elektrofysikaliska orsaker blir antennen något större på removarianten och det kommer inte vara möjligt att behålla 208 som bärare. Av samma orsak är inte heller 309 ett alternativ, 309 ser jag dessutom framför mig att den avvecklas (och byts mot ett större motsvarande fordon) när de nyaste vagnarna är uttjänta, detta då systemet dras med en del brister framför allt vad gäller transportkapacitet.

• 2 months later...
Någonting händer ute i världen: Länk

Trevliga bilder på SEP i länken ovan, bilder åtmindstone jag inte sett tidigare. Bara att hålla tummarna för ett fördjupat spanskt intresse i SEP. Om Spanjorerna slår till, ja då blir det väl en bra ursäkt för FM att också köpa SEP (förutsatt att den verkligen är bäst, men det utgår jag liksom automatiskt ifrån :Malaj: )?

/E

Guest Triggerpuller

Efter att ha lyssnat på folk i det spanska försvaret så verkar loppet rätt kört för SEP då man inte vill vara pilotprojekt och launch-customer.

Angående ATV så undrar jag om det inte övervägs ombyggnad av 90-vagnar och eventuella nybeställningar av Mk III-chassin? Norge kommer att bygga om ett stort antal av sina 9030-vagnar till funktionsfordon samt genomföra REMO på hela vagnsparken. Dessutom kommer man troligtvis att köpa nya vagnar baserade på Mk III. Danmark överväger samtidigt att ersätta PMV M113G3 med ett Mk III-chassi utan torn att användas som trupptransportfordon och i olika funktionsroller. Detta i tillägg till köp av ytterligare 9035.

Tre manöverbataljoner med hjulfordon? Ungefär lika smart som att kastrera sig själv genom att använda 8 cm grk som bataljonsartilleri. Efter en liten sejour hos "Light N'Wheeled"-maffian är jag fast och fullt övertygad om att hjulburna förband är ett slöseri med resurser. Band kommer alltid att vara kung i Europa i allmänhet och Norden i synnerhet. Myr, snö, lera och allmänt jävlig terräng gör att hjulfordon på sin höjd funkar i Intops men inte i det högintensiva kriget som efter 15 års time-out åter är en möjlighet.

Edited by Triggerpuller

• 2 weeks later...
Efter att ha lyssnat på folk i det spanska försvaret så verkar loppet rätt kört för SEP då man inte vill vara pilotprojekt och launch-customer.

Men vad är det som säger att Spanien i så fall blir Launch customer?

Sverige ska ju snart köpa... (får vi hoppas).

Efter det så är SEP off the shelf!

(---)

Tre manöverbataljoner med hjulfordon? Ungefär lika smart som att kastrera sig själv genom att använda 8 cm grk som bataljonsartilleri. Efter en liten sejour hos "Light N'Wheeled"-maffian är jag fast och fullt övertygad om att hjulburna förband är ett slöseri med resurser. Band kommer alltid att vara kung i Europa i allmänhet och Norden i synnerhet. Myr, snö, lera och allmänt jävlig terräng gör att hjulfordon på sin höjd funkar i Intops men inte i det högintensiva kriget som efter 15 års time-out åter är en möjlighet.

Möjligen är jag way out of line (orkar inte plöja hela tråden), men SEP finns även i bandversion. I övrigt är jag böjd att hålla med.

Lite mer info: enligt Ny Teknik är SEP-affären "make or break" för Hägglunds: Nu fälls domen över Hägglunds framtid

I upphandlingen konkurrerar SEP med bla. Patria AMV och Piranha. Spontant känns det som spännande men oprövad teknik mot traditionella fordon. Vilken linje ska FMV gå på?

FMV lär gå på det som lovar en lägsta livscykelkostnad för hela systemet om samtliga fordon möter övriga brukskrav. SEP erbjuds i en förenklad variant med en större andel beprövad teknik också. Många fördelar och nackdelar med samtliga produkter som erbjuds och eftersom vi inte har ett omedelbart behov av fordonen så finns det större chans för SEP än om annat hade varit fallet, därmed icke sagt att den ligger i någon ledning för det vet jag inte.

(---)SEP erbjuds i en förenklad variant med en större andel beprövad teknik också. (---)

Jag noterade precis att SEP tydligen går att få med enklare, mekanisk drivlina också. Är det någon som vet vilken version som är aktuell för FMV/Försvarsmakten?

Man hade det liksom lite på känn, spekulerade lite själv mellan Patria AMV och SEP 8X8 (Thor). Nja nu blir det nog segt för SEP i framtiden men jag tror ändå Hägglunds kan sitta något stadigt i båten då jag hört vinden viska att Norge planerar REMO på sina CV9030 till MKIII/9035 standard. Samt att en Stundande REMO för Sverige till samma nivå torde inte vara så långt borta i framtiden. Min personliga uppfattning är att Hägglunds bör fixa fram demostratorer för funktionsfordon på 90-chassit (rep/tross, ambulans mm). För att vara bra med när planerade ATV,n ska inköpas. Om de då kan visa på hur våra stående 90-chassin kan byggas om till billig peng är de mycket bra med i matchen.

Edited by The Swede

Frågan är om SEP inte kommer beställas i något annat syfte.

Kanske man ska ha SEP som lätt artillerivagn, eller kanske det blir som vissa förutser, nämligen att Hv blir till en form av lätt infanteri för att dryga ut det vanliga försvarets bristande numerär?

Jag anser dock att det här valet var riktigt kasst. Det är lågkonjunktur, och då borde det vara bra att stödja sina egna industrier genom att köpa faktiskt bra grejer som man faktiskt har ett behov av. Chanserna nu är stora att Hägglunds kommer dö en långsam svältdöd när strf 90 så småning om tas ur bruk (oavsett om detta blir år 2030 eller år 2090). Utan nya produkter kan inget företag överleva.

Och nej, militära uppköp är sällan rättvisa. Hade det varit rättvist så hade Norrmännen, Danskarna och Polackerna flugit Gripen och Danskarna hade även kört strf 90. Och så skulle i och för sig flygvapnet haft en liten flotta med Cobra-helikoptrar.

Edited by darkjak

• henke changed the title to SEP - Splitterskyddad EnhetsPlattform