Maverick Posted February 19, 2010 Report Posted February 19, 2010 Undrar vad frugan skulle sagt om den i sovrummet Tror inte den accepteras i köket tyvärr Quote
Meradan Posted February 22, 2010 Report Posted February 22, 2010 Brasilianska företag slår ett slag för Gripen med ett öppet brev till nationen Brasiliens industriföretag: Ja till Gripen - nej till Rafale Quote
Highlander Posted February 23, 2010 Report Posted February 23, 2010 Holland får ny styrning, troligen mindre pro JSF . Kanske några grässtrå för SAAB att greppa? Quote
Karl_P Posted February 23, 2010 Report Posted February 23, 2010 Holland får ny styrning, troligen mindre pro JSF . Kanske några grässtrå för SAAB att greppa? Det är ju snarare Kungahus, Militär och Industrin som styr i det där landet så njaeeeee. Danmark fick också en liten förändring som knappast spelar roll. Quote
kerran Posted February 25, 2010 Report Posted February 25, 2010 Jag läste på ett engelskt flygforum att Frankrike har sockrat sitt Rafale Erbjudande till Brasilien...med x-antal relativt nya Mirage 2000 i paketet. Brasilien flyger redan Mirage 2000. Brasiliens president mötte tydligen Frankrikes president och ledningen för Dassault för några veckor sedan. Borde Sverige svara med samma mynt? Erbjuda Brasilien Gripen NG + x-antal Gripen C/D till ett mycket fördelaktigt pris... Quote
Danne Posted February 25, 2010 Report Posted February 25, 2010 Jag läste på ett engelskt flygforum att Frankrike har sockrat sitt Rafale Erbjudande till Brasilien...med x-antal relativt nya Mirage 2000 i paketet. Brasilien flyger redan Mirage 2000.Brasiliens president mötte tydligen Frankrikes president och ledningen för Dassault för några veckor sedan. Borde Sverige svara med samma mynt? Erbjuda Brasilien Gripen NG + x-antal Gripen C/D till ett mycket fördelaktigt pris... Nja, det skulle inte direkt ge så mycket vinst för FAB mer än lite fler flygkroppar för mindre initialt pris, medan några till Mirage 2000 iaf ger underhållsvinster. Ser det dock som lite kontraproduktivt. Jag ser dock lite andra möjligheter då trots allt FAB opererar tex en flygburen radar som de kanske skulle vilja ha någon till..... Det är en ganska ful och skitig raksträcka nu som endera leder fram till beslut eller rollback. Quote
Aigore Posted February 25, 2010 Report Posted February 25, 2010 En sak jag funderat över... Gripen brukar ofta få kritik för att den inte tar så mycket last, men hur mycket bomber behövs för att slå ut ett mål nu för tiden, räcker det inte oftast med en eller två bomber för ett mål? Tycker inte det hänger bomber som druvklasar på något modernt attackplan längre. Vad kan anses som en rimlig mängd missiler som ett jaktplan ska få med sig? Just få missiler kan man väl avhjälpa med dubbellavetter om det är antalet vapenbalkar som tryter eller? Quote
A2Keltainen Posted February 25, 2010 Report Posted February 25, 2010 Gripen brukar ofta få kritik för att den inte tar så mycket last, men hur mycket bomber behövs för att slå ut ett mål nu för tiden, räcker det inte oftast med en eller två bomber för ett mål? Det beror på vilken typ av mål det rör sig om (en Trabant, ett rejält brofäste av betong, en i berg djupt nedsprängd ledningscentral, osv), hur säker man vill vara på att slå ut målet (fler bomber ger ökad säkerhet), och hur många mål man vill bekämpa under samma flygtur. Sedan så har du frågan om hur många fälltankar med bränsle du behöver för att nå målet, hur många och hur stora dina eventuella telekrigs-, spanings- och belysningspodar är, och hur mycket jaktrobotar och radarsökande robotar du vill ha med dig ifall du stöter på fientligt jaktflyg respektive luftvärn. Jag har säkert missat flera saker, men det här borde åtminstone visa en del saker som kan göra att man vill ha gott om balkar och bärförmåga hos dem. Quote
bqt Posted February 26, 2010 Report Posted February 26, 2010 En sak jag funderat över... Gripen brukar ofta få kritik för att den inte tar så mycket last, men hur mycket bomber behövs för att slå ut ett mål nu för tiden, räcker det inte oftast med en eller två bomber för ett mål? Tycker inte det hänger bomber som druvklasar på något modernt attackplan längre. Vad kan anses som en rimlig mängd missiler som ett jaktplan ska få med sig? Just få missiler kan man väl avhjälpa med dubbellavetter om det är antalet vapenbalkar som tryter eller? Det är väl som vanligt... Man kan aldrig ha för mycket... Quote
Maverick Posted February 26, 2010 Report Posted February 26, 2010 Det är väl som vanligt... Man kan aldrig ha för mycket... Jo Tro danne sittr inne med mer hård info om detta,, Men enligt en Dansk FAC som jag jobbade ihop med 2000 fick NATO dumpa MYCKET bomber i specifika områden av adriaktiska havet. Detta med anledning av att man på grund av det embarmligt dåliga vädret i denna period inte kunde se målen i fråga. Detta i kombinaion med attman bara kan landa med XXXX antal kilo tvingade dem att dumpa söta trevliga laserstyrda bomber i drickat. Men som sagt om ryssen skulle komma rullande västerut så är Gripen kanske lite lätt men för dagens COIN och CAS är den väl relativt väl anpassad dock skulle det inte göra ont att kunna hänga lite annat godis under men det är en annan tråd Quote
kerran Posted February 26, 2010 Report Posted February 26, 2010 Väst orienterade Länder som söker en potent "bomb truck" med god jakt kapacitet är nog inga potentiella Gripen kandidater...snarare potentiella F-15E kunder. Kommer Gripen E/F ha lika MTOW eller blir F versionen tyngre? Quote
106 Posted February 26, 2010 Report Posted February 26, 2010 Kommer Gripen E/F ha lika MTOW eller blir F versionen tyngre? Eftersom A/B och C/D haft samma MTOW så kan man ju gissa att E/F också kommer ha det. Har man samma vingar, landställ, motor, balkar mm så ser jag inte varför F skulle få en högre max startvikt. Tomvikten är säkert högre, men jag förstår inte hur den skulle få högre max startvikt. Quote
Magnus Redin Posted February 26, 2010 Report Posted February 26, 2010 Kommer Gripen E/F ha lika MTOW eller blir F versionen tyngre? Eftersom A/B och C/D haft samma MTOW så kan man ju gissa att E/F också kommer ha det. Har man samma vingar, landställ, motor, balkar mm så ser jag inte varför F skulle få en högre max startvikt. Tomvikten är säkert högre, men jag förstår inte hur den skulle få högre max startvikt. Citat från wikipedia: The new Gripen NG (Next Generation) will have many new parts and will be powered by the General Electric F414G, a development of the F/A-18E/F Super Hornet's engine. The engine will produce 20% more thrust at 98 kN (22,000 lbf), enabling a supercruise speed of Mach 1.1 with air-to-air missiles.[17] Compared to the Gripen D, the Gripen NG's max takeoff weight has increased from 14,000 to 16,000 kg (30,900–35,300 lb) with an increase in empty weight of 200 kg (440 lb). Due to relocated main landing gear, the internal fuel capacity has increased by 40%, which will increase ferry range to 4,070 km (2,200 nmi). The new undercarriage configuration also allows for the addition of two heavy stores pylons to the fuselage. Its PS-05/A radar adds a new AESA antenna for flight testing beginning in mid-2009.[17] Quote
106 Posted February 26, 2010 Report Posted February 26, 2010 Kommer Gripen E/F ha lika MTOW eller blir F versionen tyngre? Eftersom A/B och C/D haft samma MTOW så kan man ju gissa att E/F också kommer ha det. Har man samma vingar, landställ, motor, balkar mm så ser jag inte varför F skulle få en högre max startvikt. Tomvikten är säkert högre, men jag förstår inte hur den skulle få högre max startvikt. Citat från wikipedia: ... Jag var visst otydlig. Det jag menade var att A har haft samma max startvikt som B, C samma som D och jag misstänker att (en eventuell) E kommer ha samma som F. De olika "generationerna" A/B, C/D och E/F har alla olika max startvikt. Eller enklare uttryckt ensitsaren och tvåsistsaren av samma version/generation har haft samma max startvikt och jag misstänker att det kommer vara så i framtiden också. Quote
A2Keltainen Posted February 26, 2010 Report Posted February 26, 2010 Men enligt en Dansk FAC som jag jobbade ihop med 2000 fick NATO dumpa MYCKET bomber i specifika områden av adriaktiska havet.Detta med anledning av att man på grund av det embarmligt dåliga vädret i denna period inte kunde se målen i fråga. Detta i kombinaion med attman bara kan landa med XXXX antal kilo tvingade dem att dumpa söta trevliga laserstyrda bomber i drickat. Jag vet att exempelvis USN har begränsningar för hur mycket olika flygplanstyper får landa med på hangarfartygen, men finns det även sådana begränsningar för landningar på vanliga landbaserade fält? Situationen med hangarfartyg är trots allt något annorlunda, då man kommer ned med ungefär dubbla farten, och det till en liten bana som är tätt omgiven av andra tankade och beväpnade flygplan. De hårda landningarna på hangarfartyg är även skadliga mot de känsligare delarna i moderna precisionvapen, där jag gissar att även jaktrobotar ingår, av vilka vissa typer efter ett, åtminstone för mig, förvånansvärt litet antal landningar börjar få klart märkbara problem med pålitligheten. Quote
Bosse Fors Posted February 26, 2010 Report Posted February 26, 2010 Angående vikten på en framtida E/F så bör väl en modifikation som denna(om det genomförs?) ha en positiv inverkan? Om man menar att tillverka hela mittkroppen i komposit bör det väl bli några kilo mindre..? Examensarbetet består i att utreda infästningsmöjligheterna för en ny inre luftkanal i komposit till 39 Gripen samt att ta fram ett konstruktionsförslag. Idag är luftkanalen, liksom den större delen av flygplanskroppen, konstruerad i aluminium. För att utveckla flygplanet mot framtida krav samt minska vikten utreds möjligheterna till att ha en lastbärande luftkanal i komposit. Anledningen till att luftkanalen idag är konstruerad i aluminium är bland annat att den löper längs en stor del av flygplanskroppen och det är då fördelaktigt om de båda komponenterna har likartad värmeutvidgning. http://vakanser.se/jobb/exjobb+luftkanal+till+jas+39+gripen/ BF Quote
J.K Nilsson Posted February 27, 2010 Report Posted February 27, 2010 Eftersom A/B och C/D haft samma MTOW så kan man ju gissa att E/F också kommer ha det. Har man samma vingar, landställ, motor, balkar mm så ser jag inte varför F skulle få en högre max startvikt. Tomvikten är säkert högre, men jag förstår inte hur den skulle få högre max startvikt. Vad svammlar du i? J.K Nilsson Quote
vikingman Posted February 27, 2010 Report Posted February 27, 2010 Thailands kabinett fattar principbeslut om beställning av 6 Gripen till Länk Quote
106 Posted February 28, 2010 Report Posted February 28, 2010 Eftersom A/B och C/D haft samma MTOW så kan man ju gissa att E/F också kommer ha det. Har man samma vingar, landställ, motor, balkar mm så ser jag inte varför F skulle få en högre max startvikt. Tomvikten är säkert högre, men jag förstår inte hur den skulle få högre max startvikt. Vad svammlar du i? J.K Nilsson Jag vet inte riktigt. Måste varit full eller något. Quote
J.K Nilsson Posted February 28, 2010 Report Posted February 28, 2010 Eftersom A/B och C/D haft samma MTOW så kan man ju gissa att E/F också kommer ha det. Har man samma vingar, landställ, motor, balkar mm så ser jag inte varför F skulle få en högre max startvikt. Tomvikten är säkert högre, men jag förstår inte hur den skulle få högre max startvikt. Vad svammlar du i? J.K Nilsson Jag vet inte riktigt. Måste varit full eller något. Ja skål då. J.K Nilsson Quote
Bosse Fors Posted March 12, 2010 Report Posted March 12, 2010 Verkar som om beslutet(Att definitivt välja Rafale?) dröjer ett tag till: Brazil To Unveil Fighter Jet Preference In April BRASILIA -(Dow Jones)- Brazil's defense ministry will issue an official report during the week of April 5 detailing its preferences in the procurement of 36 jet fighters to renew the country's Air Force fleet, Defense Minister Nelson Jobim said Thursday according to the Estado news agency. http://www.nasdaq.com/aspx/stock-market-ne...-in-aprilestado BF Quote
Danne Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Verkar som om beslutet(Att definitivt välja Rafale?) dröjer ett tag till: Brazil To Unveil Fighter Jet Preference In April BRASILIA -(Dow Jones)- Brazil's defense ministry will issue an official report during the week of April 5 detailing its preferences in the procurement of 36 jet fighters to renew the country's Air Force fleet, Defense Minister Nelson Jobim said Thursday according to the Estado news agency. http://www.nasdaq.com/aspx/stock-market-ne...-in-aprilestado BF Förhoppningsvis, men rätt långt bort från några garantier, kan vi få två beslut inom två månader. Schweiz har mumlat om mars/april ett tag (när de inte pratat om att slänga allt i sopen) och Brasilien har inte så mycket val, kommer inte ett beslut rätt snart så är risken för en F-X 3 rätt stor ( eller iaf ett kraftfullt försenat F-X 2). Personligen tror jag Rafale ligger bra till i båda, i Schweizfallet pga utvärderingsfolket och i andra pga politiken. Vidare så är en stor delegation på plats i Bangalore för på-plats evalueringen av Gripen. Möjligen kan det bli så att några maskiner faller bort efter detta moment, det beror på vem man tar upp det med. Militaryphotos.net tråden som är överjävligt snabb med nyheter och besitter mycket kunskap men kommentaren om att "vi har vetat jättelänge att Demon inte skulle indien" tyder på en Saidaliknande kunskap som inte ens Saab Flygprov besitter, det beslutet hängde och slängde länge. Är det ett avbräck att den inte är där? Utan minsta lilla tvekan ja. Indien har under hela utvärderingsperioden haft policyn att "det som inte kan petas på finns inte", de är inte ppt-folk. De är nu erbjudna mer spaktid på plats hos Saab och det är självklart bra, men ändå har en viss skada nu åsamkats projektet. Jag själv anser det vara ett korrekt beslut, det finns bara en Demo och kommer så göra en påtaglig tid till. Det är en provmaskin och bör hanteras därefter, det har skickats testmaskiner på uppvisningar tidigare med dåligt resultat. På grund av istidsvintern har det annars rätt bra flytande provprogrammet fått stå tillbaka, så om någon undrar över det frekventa 414-mullret som nu hörs så är det en 39-7 med vårkänslor. Thailand rullar på bra. MS 19 Block 1 är på väg ut till svenska FV. Sydafrikanska Gripen och därmed 2 Sqn står inför ett stålbad, med ett FV som går på knäna. Quote
A2Keltainen Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Sydafrikanska Gripen och därmed 2 Sqn står inför ett stålbad, med ett FV som går på knäna. Kan du sammanfatta de allvarliga problem som det sydafrikanska flygvapnet verkar ha? Quote
Danne Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Sydafrikanska Gripen och därmed 2 Sqn står inför ett stålbad, med ett FV som går på knäna. Kan du sammanfatta de allvarliga problem som det sydafrikanska flygvapnet verkar ha? Japp. Quote
A2Keltainen Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Sydafrikanska Gripen och därmed 2 Sqn står inför ett stålbad, med ett FV som går på knäna. Kan du sammanfatta de allvarliga problem som det sydafrikanska flygvapnet verkar ha? Japp. Mina fördomar och farhågor om vad folk som bär slips ställer till med besannas ytterligare en gång. Quote
Slenke Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Verkar som om beslutet(Att definitivt välja Rafale?) dröjer ett tag till: Brazil To Unveil Fighter Jet Preference In April BRASILIA -(Dow Jones)- Brazil's defense ministry will issue an official report during the week of April 5 detailing its preferences in the procurement of 36 jet fighters to renew the country's Air Force fleet, Defense Minister Nelson Jobim said Thursday according to the Estado news agency. http://www.nasdaq.com/aspx/stock-market-ne...-in-aprilestado BF Förhoppningsvis, men rätt långt bort från några garantier, kan vi få två beslut inom två månader. Schweiz har mumlat om mars/april ett tag (när de inte pratat om att slänga allt i sopen) och Brasilien har inte så mycket val, kommer inte ett beslut rätt snart så är risken för en F-X 3 rätt stor ( eller iaf ett kraftfullt försenat F-X 2). Personligen tror jag Rafale ligger bra till i båda, i Schweizfallet pga utvärderingsfolket och i andra pga politiken. Vidare så är en stor delegation på plats i Bangalore för på-plats evalueringen av Gripen. Möjligen kan det bli så att några maskiner faller bort efter detta moment, det beror på vem man tar upp det med. Militaryphotos.net tråden som är överjävligt snabb med nyheter och besitter mycket kunskap men kommentaren om att "vi har vetat jättelänge att Demon inte skulle indien" tyder på en Saidaliknande kunskap som inte ens Saab Flygprov besitter, det beslutet hängde och slängde länge. Är det ett avbräck att den inte är där? Utan minsta lilla tvekan ja. Indien har under hela utvärderingsperioden haft policyn att "det som inte kan petas på finns inte", de är inte ppt-folk. De är nu erbjudna mer spaktid på plats hos Saab och det är självklart bra, men ändå har en viss skada nu åsamkats projektet. Jag själv anser det vara ett korrekt beslut, det finns bara en Demo och kommer så göra en påtaglig tid till. Det är en provmaskin och bör hanteras därefter, det har skickats testmaskiner på uppvisningar tidigare med dåligt resultat. På grund av istidsvintern har det annars rätt bra flytande provprogrammet fått stå tillbaka, så om någon undrar över det frekventa 414-mullret som nu hörs så är det en 39-7 med vårkänslor. Thailand rullar på bra. MS 19 Block 1 är på väg ut till svenska FV. Sydafrikanska Gripen och därmed 2 Sqn står inför ett stålbad, med ett FV som går på knäna. Tror du verkligen Schweiz kommer att välja Rafale? Om dom knappt anser sig ha råd med nya flygplan överhuvud taget kommer de knappast välja det dyraste. Eurofighter är ju helt ute efter det att man bestämde sig för att köpa stulna uppgifter om schweiziska bankkonton. Vill minnas att Frankrike gjort något liknande. Sen att Sverige inte är med i Nato ses nog som en fördel. Nä, blir det några tror jag att det blir Gripen... Blir lite svårt för politikerna att försvara Rafales kostnader.. Quote
Karl_P Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 (edited) Förhoppningsvis, men rätt långt bort från några garantier, kan vi få två beslut inom två månader. Schweiz har mumlat om mars/april ett tag (när de inte pratat om att slänga allt i sopen) och Brasilien har inte så mycket val, kommer inte ett beslut rätt snart så är risken för en F-X 3 rätt stor ( eller iaf ett kraftfullt försenat F-X 2). Personligen tror jag Rafale ligger bra till i båda, i Schweizfallet pga utvärderingsfolket och i andra pga politiken. Vidare så är en stor delegation på plats i Bangalore för på-plats evalueringen av Gripen. Möjligen kan det bli så att några maskiner faller bort efter detta moment, det beror på vem man tar upp det med. Militaryphotos.net tråden som är överjävligt snabb med nyheter och besitter mycket kunskap men kommentaren om att "vi har vetat jättelänge att Demon inte skulle indien" tyder på en Saidaliknande kunskap som inte ens Saab Flygprov besitter, det beslutet hängde och slängde länge. Är det ett avbräck att den inte är där? Utan minsta lilla tvekan ja. Indien har under hela utvärderingsperioden haft policyn att "det som inte kan petas på finns inte", de är inte ppt-folk. De är nu erbjudna mer spaktid på plats hos Saab och det är självklart bra, men ändå har en viss skada nu åsamkats projektet. Jag själv anser det vara ett korrekt beslut, det finns bara en Demo och kommer så göra en påtaglig tid till. Det är en provmaskin och bör hanteras därefter, det har skickats testmaskiner på uppvisningar tidigare med dåligt resultat. På grund av istidsvintern har det annars rätt bra flytande provprogrammet fått stå tillbaka, så om någon undrar över det frekventa 414-mullret som nu hörs så är det en 39-7 med vårkänslor. Thailand rullar på bra. MS 19 Block 1 är på väg ut till svenska FV. Sydafrikanska Gripen och därmed 2 Sqn står inför ett stålbad, med ett FV som går på knäna. Rullar Thailand på lika bra rent inrikespolitiskt undrar jag... verkar det gå lite sådär och man behöver väl få ett exporttillstånd för att föra ut produkterna också ? Om Demon så tippar jag på att det varit lite dragkamp mellan säljare, tekniker och myndigheter som kanske påmint om det som föranledde långholmenskraschen... men vad vet jag. Googlade lite och såg att för ett bra tag sedan sa Saab (och det sa väl någon här också tror jag) att man skulle skicka ett antal Flygvapen (dvs äldre) JAS 39 till Indien men sen har ju planerna kastat om hela tiden och tydligen skulle MIG-35 testas i denna månad egentligen. Fast det är svårt att få grepp om nyheter från Indien och i Jane's så verkar Saab ha sagt att det inte spelar någon roll. Mp.net tråden verkar överlag korrekt ha kommenterat på att indisk media förväntande sig Gripen NG och något sådant finns ju inte alls (Vilket gärna påpekas av Fransmän angående F-X2) så någon madame Saida behövdes nog inte. Håller med dig annars... det här blir ett bra test för att se om Indien verkligen är intresserade om inte annat Saab submits older Gripen for Indian MMRCA evaluationSaab has said that its chances of winning the Indian Medium Multirole Combat Aircraft (MMRCA) contest will not be affected by its decision to submit... 11-Mar-2010 http://jdw.janes.com/public/jdw/asiapacific.shtml Schweiz verkar ju mer och mer se ett nytt flyginköp som steg ett till en framtida ensad flotta istället för att ersätta F-5... Edited March 14, 2010 by Karl_P Quote
Danne Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Tror du verkligen Schweiz kommer att välja Rafale? Om dom knappt anser sig ha råd med nya flygplan överhuvud taget kommer de knappast välja det dyraste. Eurofighter är ju helt ute efter det att man bestämde sig för att köpa stulna uppgifter om schweiziska bankkonton. Vill minnas att Frankrike gjort något liknande. Sen att Sverige inte är med i Nato ses nog som en fördel. Nä, blir det några tror jag att det blir Gripen... Blir lite svårt för politikerna att försvara Rafales kostnader.. Samtliga scenarion som Schweiz har velat ha beräkningar på eller liknande har varit upplagt för tunga högprestandamaskiner. Det har förts samtal mellan Österike och Schweiz om gemensamt FV enligt ytterst pålitliga källor, men detta har inte drivits hårdare än att de nu har gemensamma skarpa CAP vid speciella evenemang. Österrike, som även de funderade på Gripen, gick mot samma prestandaåsikt där tid till höjd och time on station sades ha vägt tungt (men här kom detta efter eval och selektion). Nu erbjuds Schweiz i stort sett allt som göras med en Grip och lite till, vilket iaf verkar ha tänt lampan. Jag är liiiite mer positiv än för ett år sedan, det främst för Schweiz ekonomiska läge och dels för det större paketet som nu erbjuds dem. Mp.net tråden verkar överlag korrekt ha kommenterat på att indisk media förväntande sig Gripen NG och något sådant finns ju inte alls (Vilket gärna påpekas av Fransmän angående F-X2). Det som glatt studsade runt lite i mailboxar var den här kommentaren: We've known for a loooooong time that Gripen NG Demonstrator wouldnt be in India for the FET's and has written so here a couple of times Det är dock ett steg framåt då den annars brukar användas som exempel på vad som händer när folk inte kan hålla koll på dokument/ppter som är stämplade Company Confidential. Quote
Karl_P Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Samtliga scenarion som Schweiz har velat ha beräkningar på eller liknande har varit upplagt för tunga högprestandamaskiner. Det har förts samtal mellan Österike och Schweiz om gemensamt FV enligt ytterst pålitliga källor, men detta har inte drivits hårdare än att de nu har gemensamma skarpa CAP vid speciella evenemang. Det tillsammans med (mer) språkligt samkör, industrirelationer, och eventuellt ett överskott på maskiner borde inte det tala starkare för Eurofighter än för Rafale? Jag är liiiite mer positiv än för ett år sedan, det främst för Schweiz ekonomiska läge och dels för det större paketet som nu erbjuds dem. Intressant. Jag är nog liiiite mindre positiv då man hellre verkar vilja skjuta upp köpet än köpa ett billigare alternativ nu. Hört något om Danmark då? Någon islossning? Annars tycker jag det går trögt för alla försäljare just nu. Och det som säljs är ofta 2nd hand/refurb... Det som glatt studsade runt lite i mailboxar var den här kommentaren:Det är dock ett steg framåt då den annars brukar användas som exempel på vad som händer när folk inte kan hålla koll på dokument/ppter som är stämplade Company Confidential. Okej jag fattar inte riktigt. Låter internt eller som sarkasm eller något men nåväl. Kanske finns en ny Saida då... Men på tal om det så borde Saab kanske rycka upp sig i sin online-marknadsföring en bit så inte alla dessa bloggar och forum sätter agendan om det nu ses som ett problem. Den på mp.net verkar ju välvilligt inställd (fanboyism) och vad jag kan se överlag bra gratisreklam åt Saab men det finns ju 1000 till som går ut på att såga deras produkt... har tex läst nu i veckan på diverse utlands-siter hur Sverige inte kommer satsa på Gripen NG för att vi beställde uppgradering till C/D. Sådant smyger sig in till parlamentariker och journalister lättare än man kan tro. Lite roligt egentligen då man dagar innan också hänvisar till att Indien inte får testa Gripen NG för att Sverige vill ha den... Quote
Bosse Fors Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 (edited) Samtliga scenarion som Schweiz har velat ha beräkningar på eller liknande har varit upplagt för tunga högprestandamaskiner. Varför bjöd man då in SAAB? Gripen hör ju inte till den kategorin, den riktigt tunga alltså(Även om NG klarar lite mer last.)? Har kraven ändrats sen den ursprungliga RFP'n skickades ut? Som sagts kan man (lite elakt)hoppas på att Schweiz får det lite svårare ekonomiskt men inte för mycket så att affären skjuts upp helt och hållet, den österrikiske? Grevén är väl ute ur leken nu också sen BAe fick betala sina miljarder i "bribe"-skadestånd... ........................ Brasilien tror jag är kört... Jobim verkar vara överkänslig mot allt amerikanskt plus att man vill knyta band till fransmännen. (Det första till viss del med rätta kanske eftersom Brasilien under åren förvägrats en del försvarsmateriel från USA). Fast F414 m.m. innehåller väl inte så mycket "känslig" högteknologi som USA vill hålla för sig själva? Enda chansen, gissar jag, är nog att det blir en tredje omgång, om inte Drottning Silvia kan få vågskålen att tippa över(Kungaparet, med affärsdelegation, är i Brasilien nu.)... ........................ Hur många av MMRCA-deltagarna har skickat "kompletta" maskiner till Indien? Superhornet är inte det den enda, som i princip, är klar? Alla övriga måste väl modifieras mer eller mindre, AESA-radar, diverse avionik m.m.(Fast de Gripar som flögs dit är väl de enda som inte har samma prestanda som de maskiner som slutändan erbjuds?). Kanske SAAB flyger dit Demon senare? ........................ Hur är det förresten med Kroatien, Bulgarien (även Serbien vill skaffa stridsflyg nu på sistone fast där kanske ryssarna ligger bäst till?)? BF Edit: Lite förtydliganden och stavning Edited March 14, 2010 by Bosse Fors Quote
Recommended Posts