Jump to content

Danne

BlåGul -3
  • Content count

    1,940
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Danne last won the day on October 5 2013

Danne had the most liked content!

Community Reputation

17 Good

About Danne

  • Rank
    propellerhead

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Kön
    Man
  • Placering
    Skogen, men nu Schlätta eller savannen

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Pansar
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Detaljer Grundutbildning
    KB, P10 Strängnäs.
  • Placering/Tjänst
    Anonymt
  • Övrig militär verksamhet
    Saker som på något sätt flyger

Recent Profile Visitors

2,024 profile views
  1. Nya robotbåtar, ja eller nej?

    Innebär det att man simulerar ändringen i flygplanets egenskaper genom robotens tyngd, aerodynamik och avfyrning programvarumässigt via flygplanets styrsystem? Nej, Gripen reducerar inte styrsystemet pga simulerad last. Några stridsflygplan har det men de flesta har det inte då det bland annat blir lite speciellt säkerhetsmässigt. Det är dock ingen viktig punkt då det viktigaste vid ett sådant anfall vad gäller piloten gäller knappologi, före och under passet.
  2. Nya robotbåtar, ja eller nej?

    Ok, ja du har nog rätt här. Attackrobot ska tydligen vara en robot som avfyras från flygplan mot markmål. Mitt inlägg var mer en fråga än ett påstående. En bättre eng. förkortning för sjömålsrobot torde dock vara 'AShM', detta för att skilja från 'air-to-surface missiles, anti-submarine missiles och anti-satellite missiles'. Ja det vore ju trevligt om det stämmer. Det motsäger det jag har läst och det kan nog ifrågasättas lite eftersom man aldrig ser bilder på Gripen med Rb 15F nuförtiden, men jag antar att mycket kan ha hänt bara de allra senaste åren vad gäller såna här saker. /Per Du behöver inte vara orolig över att du inte ser några bilder med Rb 15 hängda. Till skillnad från tex IRIS-T och Sidewinder så kan man öva full insats, med allt simulerat i flygplanet.
  3. Nya robotbåtar, ja eller nej?

    Rb 15F till Gripen kallas sjömålsrobot på svenska eller ASM (Anti Ship Missile, eller Air To Surface missile) på engelska. Aldrig sett eller hört någon kalla den attackrobot. ...och jo, det övas och taktikutvecklas på förband vad gäller sjömålsbekämpning med Gripen.
  4. A-10 Thunderbolt II och dess ersättare

    CAS är CAS med syftet beställd verkan i mål. Det är riktig CAS oavsett om det fälls en GBU från 20 000ft eller genomförs en fly by över målet i en show of force, men sedan kan man associera ,eller ofta inom den här uppdragstypen, romantisera kring dess utövande med svepande strafinganfall. Man bör ha i baktanke att "Close" i CAS inte kräver att man slåss i en telefonkiosk. Det som särskiljer det från AI är kravet på integrering och klarering med markförbanden i närheten. Det är bara i "Typ I" CAS som FAC/JTAC måste se både flygplanet och målet, medan i "Typ 3" så räcker det för FAC/JTAC att leverera en koordinat (sk BOC, bombs on coordinate) mot ett mål som han inte ser, till ett flygplan han inte heller ser. Integeringen finns dock alltid där, var är egna, förekommer indirekt eld, luftrumsbegränsningar (ingress, egress, höjd). Ser man till Syrien,Afghanistan så är nog B1 och B52 de främsta plattformarna just nu för CAS, med en bra LDP i och med Sniper, grym lastkapacitet och soppa samt slutligen en jag-vill-inte-slåss-idag inducerande profil på himlen. Som nummer två kommer nog AH Mk 1.....om vi skall ner i dammet. Höghöjds-CAS hör till lågintensitetskonflikter. Så fort hotbilden stiger lite över 0 så suddas spelplanen ut. Låghöjds-CAS mot en fiende med dugligt luftvärn kräver mycket, Sverige har istort sett släppt CAS helt och hållet utan kommer bibehålla det för eventuella internationella operationer ala insats över tex Mali. Den hotbild som tex fanns för A-10 när den kom ut, i form av medelmåttiga MANPADS och ZSU-23-4 (som inte var särskilt dugliga mot spetisgt flyg och ännu sämre mot Ahkp) om den kunde undvika SA-8 och 11 så hade den en hyfsad chans. I dagens läge med tex SA-22 och integration av multipla spanings och eldledningsradarer där medel och långräckviddiga system kan blanda sig i så är troligen tiden som A-10 kan befinna sig över horisonten kring 30 sekunder. Med DCAS (Digital CAS) så kan man få verkan på den tiden med lite tur och med nyttjande av Rover även få lite säkerhet i det hela. Så alla som skrattar åt F-35 i CAS rollen. Om målet är att slå ut en T-90 med en PGM i en miljö vi inte dominerar utan som ligger under partiellt lv-skydd av kvalificerad art som vi inte kan nedhålla med indirekt eld....skulle en A-10 överleva därinne? En turbopropkärra med GBU? Troligen inte, men skulle en F-35 göra det? Kanske och kanske även en 39E som störde så att blommorna vissnade åt höger och vänster.........men är det ett rimligt sätt att slå ut EN T-90?
  5. HKP 14 - NH90

    *asgarv* Här...ta en papperspåse att andas i. Ny Teknik har de sista åren, som flera andra tidningar till stor del försvunnit ner i tramsträsket med liten eller ingen faktakoll. De är också ofta helt okritiska till vad de matas med och blir därmed också en megafon för marknadsavdelningar och andra som vill påverka någon/något.
  6. SAAB bygger nytt skolflygplan

    T-X har inget med detta att göra, det är ett helt annat projekt. Det här är ett samarbete/motköp för Schweiz. Maskinen är inte mycket att uteckla på, det är en Pilatus PC-21 kort och gott, även om den säkert svenskifieras/Gripifieras.
  7. Allmän JAS 39 Gripen-tråd

    Det har de gjort länge, med eller utan luneburg kit (förstorar RCS). Under den Red Flag som Sverige deltog i 2013 så deltog F-22. Dock tror jag inte de mötte gripen en enda gång då de flög på samma sida........men på internet kan allting ändras till något häftigare.
  8. F-35 Lightning II - Joint Strike Fighter - JSF

    Idag föll dödsdomarna mot A-10 och U-2. Specialistkärrorna försvinner till förmån för multiroll (eller obemannat). Nu är frågan hur länge de blir kvar på death row, kommer nog sprattlas på olika nivåer.... Tror det blir klurigare att ersätta Dragon Lady med bland annat Global Hawk än att axla A-10s mantel med UCAV och F-35.
  9. Sätter en bock i en ruta, om än med blyerts. ....flyttar ned handen till nästa ruta och börjar vänta.
  10. R.I.P Tom Clancy 2013-10-01

    *tystnad* PIIIIIIIIIIIIIIIIING *tystnad* *tystnad* *tystnad* *tystnad* ...............
  11. Gripen E är en del av NG-projektet, just nu en väldigt stor del av det. Om till exempel Brasilien blir en användare så blir det ytterligare en variant osv. Även Gripen C/D kan till viss del ses som en lite buffé. En Sydafrikansk Grip är inte samma som en Thailändsk och en Tjeckisk inte samma som en Ungersk.
  12. Vad begreppet "NG" innehåller har varierat över tid men nej det är inte korrekt att begränsa det till en demonstrator. Se det mer mer som en systemgrund med tillhörande buffet av avionik. 39-7 är dock en demonstrator för NG-programmet.
  13. Allmän JAS 39 Gripen-tråd

    Idag på TV4 klockan 19:30 : "Felix stör en en ingenjör" Följ med Felix Herngren till Saabs provavdelning i Linköping. Felix får även en baksitstur med Gripen. http://www.tv4play.se/program/felix-st%C3%B6r-en-ingenj%C3%B6r?video_id=2440634
  14. Den här veckan har nog varit en av de händelserikare för Gripen på ett bra tag, även om ingen av nyheterna varit konkreta så har alla varit positiva: Världens mest demokratiska land, Schweiz, demokratiserar vidare och nu börjar besluten gå åt rätt håll. Nästa större anhalt blir Axalp med kringverksamheter. Tjeckien verkar nu behålla Gripen. De som tror att detta bara varit en förhandlingsteknik är nog rätt snett ute, men det kändes rätt tryggt när det visades ett "white paper" på att det krävdes ett supersoniskt stridsflygplan (och därmed inte gick att falla tillbaka på ALCA och en lägre ambitionsnivå). Få väl se om 211:es Gripar nu lyfts upp lite kapacitetsmässigt. En annan sak som förhoppningsvis kommer ta fart nu är Slovakien, vars flygvapen och försvarsministerie har uttalat sig minst sagt positivt om Gripen men ser i nuvarande ekonomiska läge ett samarbete med Tjeckien som den enda vägen framåt. 701:a i Thailand har fått sina senate 3 Gripar och opererar nu med 12st maskiner. Ambitionen har länge varit att ha fler maskiner så Flygvapenchefens uttalande här i veckan var inte oväntat. Även här kan man nog förvänta sig en kapacitetsbreddning på lite olika plan. Det tisslas och tasslas en del i närområdet också. Känns som den lilla flygindustrin uppe i Sverige morrade rätt rejält utanför sin viktklass den här veckan, vilket är kul men för man väsen så väcker man uppmärksamhet från större vovvar som kommer bråka ännu mer. Brasilien? Tja, ett beslut kan inte skjutas upp i all evighet, så till slut kommer nog ett beslut även om det beslutet inte omfattar det som det skulle från början.
  15. 787 Dreamliner

    /me hoppar undan för en störtbombande Boeingaktie.
×