Jump to content

Recommended Posts

Snubblade över en ganska intressant artikel;

SA to fly Erieye?

 

Bättre reklam än så här kan väl knappast SAAB få

Erieye was developed as a military system, but is increasingly being used for civil applications such as airspace surveillance, maritime and border surveillance and for countering smuggling.

 

Brazil seized 84 aircraft used for illegal purposes such as drug running in the first month it operated Erieye and closed 30 illegal airfields.

 

Blev förresten förvånad att detta fina system saknade en egen tråd.

 

Erieye på Wiki

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
  • 1 year later...

Saab 340 Erieye till Förenade Arabemiratet! Enligt den här artikeln har UAE meddelat att de har bestämt sig för att köpa 2 st 340 Erieye för $220 M.

http://defensenews.com/blogs/dubai-air-sho...-erieye-orders/

 

Lite förvånande, förut talades det om 2000 Erieye och det ska handla om två begagnade 340 från Flygvapnet. Det sägs nu vara för träning av personal och utvärdering inför det slutgiltiga valet mellan Saab 2000 Erieye, Boeing Wedgetail och NG Hawkeye E-2D. Lite märkligt tycker jag, men det kan bero på att Wedgetail är kraftigt försenat och E-2D är ny samt att Pakistan som UAE ska ha mycket smarbete med ännu inte kunnat använda sina Erieye. Dessutom köper man 25 Pilatus PC-21 för $515 M.

 

Om detta stämmer, vad ska Flygvapnet göra om ASC 890 säljs, kommer man att beställa nya på Saab 2000 istället?

 

Tillägg: Det verkar vara en dålig formulering i artikeln som lurat mig, det är troligtvis nybyggda eller rättare nyombyggda plan direkt från SAAB. Märklig affär ändå.

Edited by Ytter
Link to post
Share on other sites
Saab 340 Erieye till Förenade Arabemiratet! Enligt den här artikeln har UAE meddelat att de har bestämt sig för att köpa 2 st 340 Erieye för $220 M.

http://defensenews.com/blogs/dubai-air-sho...-erieye-orders/

 

Lite förvånande, förut talades det om 2000 Erieye och det ska handla om två begagnade 340 från Flygvapnet. Det sägs nu vara för träning av personal och utvärdering inför det slutgiltiga valet mellan Saab 2000 Erieye, Boeing Wedgetail och NG Hawkeye E-2D. Lite märkligt tycker jag, men det kan bero på att Wedgetail är kraftigt försenat och E-2D är ny samt att Pakistan som UAE ska ha mycket smarbete med ännu inte kunnat använda sina Erieye. Dessutom köper man 25 Pilatus PC-21 för $515 M.

 

Om detta stämmer, vad ska Flygvapnet göra om ASC 890 säljs, kommer man att beställa nya på Saab 2000 istället?

 

Tillägg: Det verkar vara en dålig formulering i artikeln som lurat mig, det är troligtvis nybyggda eller rättare nyombyggda plan direkt från SAAB. Märklig affär ändå.

Mnja, det märkliga är nog artikelns utformning och inte affären som sådan.

Link to post
Share on other sites

SAAB 340 tillverkas ju uppenbarligen inte längre så flygplanen tas ur flygvapnets park.

 

Av deras 6 st ERIEYE-förberedda flygplan så hade 4 st radar varav 2 st blev ASC-890 och 2 st överförs till Thailand.

 

De resterande 2 st går till UAE. Om det nu pga tidskrävande scheman kastas om lite mellan Thailand och UAE individer får vi väl se Thailand har ju inte bekräftat ordern på den andra ännu... det kan dock komma relativt snart.

 

Av priset att bedöma så finns det nog en del marginal på kontraktet och man har fortsatt chans att sälja AEW i framtiden...

 

Najs.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Fast det var visst två av de svenska Erieye som såldes här, sade en fågel i mitt öra.

/Haz

 

 

Jag har ingen aning. Man har inte hört ett ord om UAE-affären sedan den första artikeln. Ingen som vet ngt mer?

Jo. Ja, det är 2 svenska "S-kärror" som moddas till "UAE-standard"

Link to post
Share on other sites
  • 3 years later...

http://www.gp.se/dela/1.1529953-svenskbetalda-plan-sonderskjutna

Tre Saab-flygplan utrustade med det avancerade radarsystemet Erieye förstördes i höstas i en talibanattack

i Pakistan, uppger källor till Dagens Industri.

Planen ägs av pakistanska flygvapnet men köpet finansierades via lån från Svensk Exportkredit, med garantier

från Exportkreditnämnden. Det gör att svenska skattepengar går förlorade om Pakistan ställer in amorteringarna.

Men attacken kan också leda till nya miljardordrar för Saab för reparationer och nya plan, enligt tidningen.

/ TT

Om man skriver kontrakt så att det att kan tolkas som Svenska skattebetalare skall betala talibanernas skador på planen så

undrar jag om man överhuvudtaget skall ägna sig att sådan här exportkredit. Det är väl Pakistan som skall försvara materielen,

klarar de inte det. så får de ta kostnaden borde vara självklar.

Link to post
Share on other sites

Jag tror att nyckeln här är "om Pakistan ställer in amorteringarna".

Pakistan måste givetvis fortfarande amortera av kostnaden på samma sätt du måste göra om du köper en bil med lån och kvaddar den utan försäkring. Dock är Pakistan relativt fattigt och kan gå i "konkurs", så att man ställer in betalningarna. Men denna risk hade man även innan planen blev kvaddade..

Link to post
Share on other sites

http://www.di.se/artiklar/2013/4/11/saab-gav-vapenagent-halv-miljard/

 

"Saab har betalat uppemot en halv miljard kronor till den pakistanska
agenten Majjid Bashir Ahmed för ordern på radarsystem för 7 miljarder
kronor i Pakistan. Det uppger initierade källor för Di.
Saabs chefsjurist ifrågasatte avtalet – men utbetalningarna genomfördes ändå."

Link to post
Share on other sites

http://www.di.se/artiklar/2013/4/11/saab-gav-vapenagent-halv-miljard/

 

"Saab har betalat uppemot en halv miljard kronor till den pakistanska

agenten Majjid Bashir Ahmed för ordern på radarsystem för 7 miljarder

kronor i Pakistan. Det uppger initierade källor för Di.

Saabs chefsjurist ifrågasatte avtalet – men utbetalningarna genomfördes ändå."

Härliga källor.

Men inte förvånande eller anmärkningsvärt. En bra affär för sverige och Saab.

Link to post
Share on other sites

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/4/11/aklagare-synar-pakistanaffaren/

 

Åklagare synar Pakistanaffären

Riksenheten mot korruption överväger att inleda en förundersökning efter Di:s avslöjanden om Saabs miljardaffär i Pakistan.
"Det finns anledning att ta den här informationen på allvar", säger överåklagare Gunnar Stetler.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Pal_oldpc
      I denna tråd behandlas allmänna Gripen-teman, skiljt från försäljningskampanjer.

      Tråden kommer fyllas på med lämpliga inlägg och trådar från förr. Detta kommer dock ske över tiden.

      / Danne , BLÅGUL forumsdel LUFT

      REGLER











      Den fälltank som Gripen alltid har under kroppen hur stor är den egentligen?

      Jag vet att det finns två olika storlekar 530 liters och 1275 liters, men vilken är det man ser i vanliga fall, den stora eller den lilla? Jag kan inte skilja dem åt.
    • By madman
      SAAB har fått beställning angående radar etc. till två OPV 90 som LURSSEN ska bygga åt Bulgarien, med leverans 2025-2026. 
      De erbjuder redan olika lösningar på beväpning som även skulle passa Sverige med dess olika alternativ.
      Den verkar vara en skaplig lösning för ett multiroll fartyg.
      OPV 90 - Lürssen Defence | Lürssen Shipyard - german quality-shipbuilding (luerssen-defence.com)
       
       
    • By Eyeless_Camper
      Jag har en liten fråga här om Saab 21Rs vapenkapsel. Jag har läst på många olika källor både att den skall vara 8x 13.2mm M/39 akan och att det skulle vara 8x 7.9mm ksp m/22F.
      Vad hade den eller hade den 2 olika kapslar en med 13.2mm och en med 7.9mm eller?
       
    • By Sebastian C
      Idag tweetade Fortifikation väst en gif från när sista J35J lämnade F10 år 2002. Det fick mig att tänka på hur gammalt det planet var.
       
      J35A togs i tjänst år 1960. 15 år efter andra världskrigets slut! Och typen användes operativt av flygvapnet fram tills 1998, Finland använde typen tills år 2000, Danmark fram till 1993 och Österrike använde draken fram tills 2005!
       
      Då undrar jag hur bra flygplanet faktiskt var. De danska drakarna räknar vi inte då deras användes för attack och spaning, och jag endast undrar över jaktversionerna. Sverige använde den ultimala versionen - J35J när typen togs ur tjänst. Men Finland använde J35XS vilken - så vitt jag vet - är samma som J35D och Österrike använde J35Ö vilken var andrahands J35D vilka hade uppgraderats och modifierats för Österrikiskt bruk. Dessa typer lämnade aktiv tjänst 2 respektive 7 år efter att den bästa drakenversionen lämnade svensk tjänst. Varför?
       
      Vad var det som gjorde att draken fanns kvar till gripenepoken när jaktviggen egentligen skulle ersätta den? Vilka fördelar fanns det hos typen? När man jämför radar, vapen och avionik är J35J klart underlägsen jaktviggen.
    • By vikingman
      Han har skrivit en bok som heter En fältflygare från Mjölby. Finns på Svensk Flyghistorisk Förenings webshop. Verkar slutsåld på andra ställen.
       
       
×
×
  • Create New...