Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ny teknik skrev om indienaffären i gårdagens tidning och enligt den behövdes gripen stärkas med 400 kilo för att fixa hangarfartygsops. Bl.a. stärkning av kroppen men även landningsstället som behövde klara dubbelt så hög sjunkhastighet som vid landverksamhet.

Liten notis bara.

Indienaffären är egentligen 2 helt olika affärer där i första hand ett antal "vanliga NG/IN gripar" är i fråga för Indiska flygvapnets räkning. RFI:n angående "Sea Gripen" till Indiens flotta är fristående från den andra. Åandrasidan kan man ju se vissa synnergieffekter om man väljer samma plan till både flygvapnet och flottan, men det rör sig altså om 2 skilda affärer.

Bara för klargörandets skull så man inte blandar ihop dom och tror att den ena är körd för att den andra är det eller tvärtom.

Posted
Gripentråden på militaryphotos.net skriver att Thailand idag beslutat om inköp av ytterligare ett sexpack Gripen.

Bekräftades även av delegation från Thailändska FV på besök hos en Gripendivision.

Posted

Trevligt! Fast ingen överraskning egentligen, Thailand har ju historiskt sett(pga ekonomi antar jag) dragit ut på sina flygplans inköp över flera år...

Se F-16:

1987 - 12 st

1989 - 6 st

1995 - 18 st

2000 - 16 st

(2004 - 7 st)

http://www.f-16.net/f-16_users_article20.html

Vi kan nog vänta nåt liknande med Gripen de närmsta 10-20 åren gissar(hoppas) jag. Flygvapnet har ju också en del (uppgraderingsbara)Gripen A som man vill bli av med...

BF

Posted

Överlag så är väl de flesta köp av stridsflygplan utdragna affärer, tänker då främst på alla trancherna som EF går igenom. Med lite tur (och politisk stabilitet) ska nog Thailand kunna bli en kraftfull brukare av det lilla flygplanet från norr. Är det någon som har hört något nytt om affären med Schweiz?

Posted
Överlag så är väl de flesta köp av stridsflygplan utdragna affärer, tänker då främst på alla trancherna som EF går igenom. Med lite tur (och politisk stabilitet) ska nog Thailand kunna bli en kraftfull brukare av det lilla flygplanet från norr. Är det någon som har hört något nytt om affären med Schweiz?

Enligt denna artikel genomgår schweizarna en lite ekonomisk kris i sin försvarsmakt.

Att det kan leda till problem är ju givet, men att anonyma källor säger ett och annat (uppskjutet till 2015) är det alltid svårt att bedöma trovärdigheten hos. Till Gripens fördel bör ju vara att SAAB marknadsför sig stenhårt med priset.

Det som Danne skrev om den viktiga och kärva konkurrensen som råder kan man se minst sagt intressanta exempel på lite här och var på internet :ph34r:

Posted
Bildt ska åka till Brasilien för att pusha för Gripen!

Tyvärr så kommer inte presidentpalatset att lyssna på han.

Rafale eller ingenting... sådant är läget.

Posted

Med tanke pa hur mycket svensk arbetsmarknads- och industripolitik (vinna roster fran arbetarna och stod fran industriagarna) inverkat pa Sveriges anskaffning av militar materiel, sa bor kanske inte folk i Sverige bli forvanade om de styrande i aven andra lander tar stor hansyn till olika politiska faktorer vid anskaffning av militar materiel. Med tanke pa hur enormt komplexa moderna storre inkop av militar materiel ar, med militara onskemal fran koparlandet (exempelvis val av framtida luftstridstaktik mot en viss planerad motstandare), motkop, hjalp med lan och annan finansiering, teknikoverforing och hjalp med inhemsk utveckling, loften om kop av annan materiel (som exempelvis moderna vapen till sina flygplan), forhoppningar om stod/hjalp fran saljarlandet om man hamnar i politisk/militar knipa i framtiden, med mera, sa kan det nog aven vara valdigt svart for en utomstaende att fa en korrekt bild av affarerna. Lagg sedan till att all dokumentation inte offentliggors, av bade politiska och militara skal, och att aven den oppna mangden dokumentation kan vara overvaldigande att ga igenom (oftast tio- eller hundratusentals sidor av troglast facktext).

Posted

http://www.reuters.com/article/idUSN042359...ype=marketsNews

Den brasilianska försvarsministern verkar neka och flygvapnet påstår sig inte känna till att något val har gjorts. Vi får väl se hur situationen utvecklar sig. Tror mer på Reuters än Di.

Posted

Hmm, det verkar som om Jobim av en eller annan anledning är väldigt pro-Frankrike. Alla nyheter som kommit från Brasilien sen lång tid tillbaka och pekat åt fransk riktning verkar involvera hans namn på ett eller annat sätt med övriga dementerandes. Frågan är hur kompis han är med Lula och Lulas integritet. Trots ivrigt klappande på axeln från Frankrike så kvarstår kalla fakta: Flygvapnet vill ha Gripen, industrin vill ha Gripen och det är det klart billigast alternativet. Boeing är sen länge sen iskalla pga sitt teknikkomplex. Är det avgjort redan eller kan de sista dagarnas detaljer få vågen att tippa åt nåt håll? Är det månne oset från nygräddade baguetter som slår det från de nystekta köttbullarna?

Posted
Undrar hur mycket det kan spela roll att Frankrike ar mindre restriktiva an Sverige angaende till vem, och nar, de exporterar vapen? Vilka garantier kan egentligen SAAB lamna om tillgang pa reservdelar och service i handelse av att Brasilien inleder nagon militar operation som inte gillas av den svenska regeringen, eller de nu styrande dar gor sig skyldiga till nagon inrikespolitisk incident som inte gillas av den svenska regeringen?

Min uppfattning är att vi har varit synnerligen pålitliga med att uppfylla avtal och river dem först när kundstater upphör att existera, typ Jugoslavien.

Den policyn blir lättare när vi säljer till demokratier och Brasilien är inget dåligt land även om den nuvarande presidenten förefaller gilla eifeltorn.

Posted
Vilka garantier kan egentligen SAAB lamna ...
Väldigt bra: Det är officiell svensk politik att har man väl fått köpa, då fortsätter allt så länge det system man köpt lever -- med undantag för om FN-sanktioner införs. Spelar ingen roll om man hamnar i krig eller byter regering eller så. Och följdleveranser går bra det med, om man t ex köper ett fartyg till och vill ha samma slags kanoner på det också.
Posted
Fast ritningarna stals ju inte från Dasault i Frankrike, utan från den Schweiziska licenstillverkaren Sulzer AG.

Ritningarna på SNECMA Atar 9C alltså. Ritningarna på Nesher hade man ju redan köpt när embargot trädde i kraft. Den varianten av Mirage 5 var ju utvecklad åt/för just Israel.

Jaha, ok.. schweiz, schweden.. vem bryr sig, typ ba..

:)

Men legenden är väl den att det var ritningarna till hela flygplanet som israelerna snodde. Jag hade för mig att de, på grund av embargot, inte heller kunde använda den franska motorn, och därför köpte motorer från USA. Men jag är långt ifrån expert på israeliska flygplan. Jag tycker deras stridsvagnar är ballare :D

Dessutom är vi långt från ämnet.. för att återgå till ämnet noterade jag, när jag läste om alla trubbel som den stackars F-35an har, att det äntligen kommit ut i media att Thailändarna beställt ytterligare 6 Gripen. Det nämndes ju tidigare i tråden (tor jag), men nu är det som sagt lite mer bekräftat.

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defen...mentId=blogDest

/E

Posted
Vilka garantier kan egentligen SAAB lamna ...
Väldigt bra: Det är officiell svensk politik att har man väl fått köpa, då fortsätter allt så länge det system man köpt lever -- med undantag för om FN-sanktioner införs. Spelar ingen roll om man hamnar i krig eller byter regering eller så. Och följdleveranser går bra det med, om man t ex köper ett fartyg till och vill ha samma slags kanoner på det också.

Det här är ju rätt så OT men övergav inte SAAB Venezuela bara för ett par år sedan när dom ville ha nya reservdelar till sitt RBS 70-system? Venezuela hade inget FN-embargo över sig, bara USA´s rekommendationer att inte sälja krigsmateriel till landet, och när dom ville ha nya prylar till sitt RBS 70 så vägrade SAAB sälja det till dom. (Nu ska vi komma ihåg att det var SAAB som beslutade om detta, inte den Svenska regeringen). Kommer även ihåg att i samma veva skulle Spanien sälja Casa-transportplan till dem, men USA protesterade vilt. Kommer dock inte ihåg vilka som utgick som "segrare".

Vet även att Indierna inte är så glada över det faktum att de behövde ammo och reservdelar till Fälthaubits 77 under Kashmir-kriget. Det var väl iofs ung. samtidigt som Indien testade kärnvapen och jag vet inte om det fanns ett FN-embargo att sälja vapen dit, jag vet iallafall att USA svartlistade Indien för många år. Å andra sidan har Indien och Bofors ett väldigt speciellt förhållande, det kan helt enkelt varit så att de Indiska politikerna inte ville kontakta Sverige och be om ammo och reservdelar.....

Posted

bg_band2.jpg

Topic Topic Topic

Vill någon ha en tråd om Mirage,Cheetah osv och deras turer så pm:a mig så skapas en sådan med osvanstående som grund...men det sker INTE här.

Danne, Blågul, luftdelen

EDIT: Ny tråd skapad: "Franska och Israeliska/Sydafrikanska förvecklingar kring Mirage ". Några inlägg innehöll både Gripen och Mirage och där gjorde jag en bedömning och la sedan inlägget i den tråd där det kunde göra mest nytta.

--------------------

REGLER

Posted

Även om nu Sverige inte får vara med och spela så kommer iaf svensk personal och materiel vara aktiv.

Sydafrika tar säkerheten kring spelen på allvar och kommer nyttja de system man har för att upprätthålla en trevlig himmel över fotbollsplanerna. Det är Gripen och Hawk som kommer få dra "CAP-lasset" (CAP är egentligen lite för brutal term). Oftast kommer det vara blandrotar med en Hawk och en Grip där Gripen med radar och LDP finner och VID:ar (Visual ID) målet och har Hawken som hammare.

Det är dock brist på personal så det är nog inte otrligt att det kommer finnas både svenska tekniker och piloter på lite olika flygplatser under sommaren.

Posted

"Sveriges utrikesminister Carl Bildt argumenterade på torsdagen för "strategiska fördelar" om Brasilien väljer att köpa stridsplanet Gripen NG. Enligt Bildt kan ett val av Gripen komma att medföra att brasilianarna blir delaktiga i produktionen. Till skillnad från de konkurrerande stridsflygplanen, franska Dassault Rafale och amerikanska Boeing F/A-18 Super Hornet, har inte Gripen NG börjat att tillverkas. Det betyder, enligt Bildt, stora möjligheter för Brasiliens näringsliv att kunna bidra."

DI

2010-02-12

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...heter%26o%3Dsp4

Aha, sa det ar det som det betyder att man inte borjat producera an, eller atminstone nar det ar ens egna flygplan det galler. Lilla cyniska jag som trodde att det betydde risker for oforutsedda problem, kostnadsokningar, och forseningar, men det kanske bara galler nar det handlar om konkurrenternas flygplan. Men jag ar a andra sidan inte politiker pa saljuppdrag, sa vad vet val jag om sadant. :)

Jag undrar vad ett aktivt samarbete mellan Saab och Embraer skulle kunna leda till pa langre sikt? Det later som en klart intressant konstellation rent allmant, och vad galler eventuell utveckling av framtida stridsflygplan i synnerhet.

Nar det galler export av Gripen, har man bara forsokt exportera sjalva flygplanet, eller har man aven forsokt slanga in, antingen for pengar eller som det-har-far-ni-pa-kopet, andra delar av det svenska koncept som det togs fram for att verka inom, med stridsledning, baseringsystem, med mera?

Posted
Oftast kommer det vara blandrotar med en Hawk och en Grip där Gripen med radar och LDP finner och VID:ar (Visual ID) målet och har Hawken som hammare.

Varfor denna losning? Ar det for att fa en storre total produktion av funktionsdugliga rotar?

Posted
Oftast kommer det vara blandrotar med en Hawk och en Grip där Gripen med radar och LDP finner och VID:ar (Visual ID) målet och har Hawken som hammare.

Varfor denna losning? Ar det for att fa en storre total produktion av funktionsdugliga rotar?

Det är en anledning (skrov och piloter finns i betydligt större mängd på 85 CFS med sina Hawk än på 2 Sqn med sina Gripen) av flera.

De kommer maximalt ha 4 C-maskiner (med akan) vid tidpunkten och bara för att man får akanmaskiner betyder inte det att man sätter sig i och leker med Mauser. Det krävs både det ena och andra.

Hotbilden är inte Fulcrums och Flankers utan Talitubbies (motsv) i Pipers och Cessnor med värsta scenario airliner. De två första klubbas bäst med Hawk, vars besättningar har bra träning på akan.

Nackdelen är Hawkens väderprestanda, har någon sett någon bild på de 9 Hawk som flyga på 90 års jubileet?

Posted
IRST för Gripen NG officiellt vald: Notis på italienska (utan bild) som berättar att det är Selex Galileos Skyward-G, som i alla fall delvis är en utveckling av Pirate.

För den som inte är så up to date med sin italienska finns pressrealeasen på ingliiis här: http://www.selexgalileo.com/EN/Common/file..._Gripen_ENG.pdf (PDF-fil)

/E

Posted

http://www.business-standard.com/india/new...ortlist/386053/

Handlar mestadels om Eurofighter som anlänt med två Typhoons till Indien, vilket betyder att det bara är JAS Gripen kvar.

Av allmänt intresse är att det påstås att snart kommer det bara vara 3-4 kandidater kvar och att av de fyra som hittills testats i Indien, F-18, F-16, Rafale och Mig 35, har två underpresterat.