Anders Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Rotation brukar det dessutom vara ledigt 1-2 veckor. Inte för att vara sådan, men jag har hittils aldrig haft ledigt i mer än 3 dygn innan rotation. Har jag haft "otur" eller är det med två veckor en utopi som försvarsmakten säljer? Nej, detta beror enligt min uppfattning på vilken tjänst man har. Jag vet om folk som har fått ut 2 veckor, men som vagnspersonal som mest fått ut 3 dagar själv. Jag var inte ledig ett dygn innan rotation. FM, skämmes ta mig fan! /Anders, ännu en gång lurad Quote
os frontale Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Sker all missionsutb på livgardet? Tänkte på IntJpluton och sån krimskrams gör väl i Jauret? Quote
Tjex Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Sker all missionsutb på livgardet? Tänkte på IntJpluton och sån krimskrams gör väl i Jauret? Är inte IntJpluton en beredskapstyrka? Eller är jag ute och cyklar? Quote
os frontale Posted December 15, 2008 Report Posted December 15, 2008 Jadu, jag förstår ärligt inte ur allt sitter ihop.. AJB har en stående Skyttepluton i IntJplutons försorg i Afghanistan, men jag har ingen aning hur de jobbar men såg de springa runt i Jauret med FS16namnbrickor så nått måste det ju vara.. Quote
Kingecho1 Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 Sker all missionsutb på livgardet? Tänkte på IntJpluton och sån krimskrams gör väl i Jauret? Menar du för FS18 specifikt ellet rent generellt? Oavsett så är svaret nej. Flera enheter kommet att ha delar av sin utbildning på andra platser. Exempel på det är am/minröj som säkert lär vara i Eksjö, kockarna lär väl åka till Karlskrona osv osv...Första veckan är dock en obligatorisk inryckningsvecka på livgardet. Quote
Krook Posted December 16, 2008 Report Posted December 16, 2008 Grov indelning för ett rotationsförband (FSXX eller KSXX): GSU-US för de som ej har GU Inryckning på LG (en vecka) Befattningsutbildning på olika funktionscentrum/förband (två veckor - två månader) Missionsspecifik utbildning på LG (två veckor) Rotation Nu kommer exempelvis I19 ha ansvaret för skyttekomps utbildning för FS17, något som tidigare har varit LG:s uppgift. AJB har ansvaret för J-plut INT men LG har ansvaret för den den missionsspecifika utbildningen och huvudansvaret för rotationsutbildningen. /K Quote
Krook Posted March 27, 2009 Report Posted March 27, 2009 Nu är Kimsters inlägg i inledningen av tråden uppdaterat avseende visst innehåll och länkar, tack vare Car Dai shan. /Krook Blågul Quote
danielleinad Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 Finns det kanske någon insatt som kan svara på hur förhållandet nymuckade resp inte nymuckade ser ut bland antagna till utlandsstyrkan idag? Som jag förstått det så finns en ambition att skicka iväg så många som möjligt direkt efter genomförd värnplikt, är detta något som haft någon effekt? Quote
eeeeeeeek Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 (edited) Finns det kanske någon insatt som kan svara på hur förhållandet nymuckade resp inte nymuckade ser ut bland antagna till utlandsstyrkan idag? Som jag förstått det så finns en ambition att skicka iväg så många som möjligt direkt efter genomförd värnplikt, är detta något som haft någon effekt? Nymuckade är färska med sin utbildning men tex en 25 åring har mer livserfarenhet. Så det beror helt på vad befälet som rekryterar vill ha. Edited April 1, 2009 by eeeeeeeek Quote
Kingecho1 Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 Finns det kanske någon insatt som kan svara på hur förhållandet nymuckade resp inte nymuckade ser ut bland antagna till utlandsstyrkan idag? Som jag förstått det så finns en ambition att skicka iväg så många som möjligt direkt efter genomförd värnplikt, är detta något som haft någon effekt? Nymuckade är färska med sin utbildning men tex en 25 åring har mer livserfarenhet. Så det beror helt på vad befälet som rekryterar vill ha. Det var väl inget svar på frågan direkt. Är det flera nymuckade som åker på mission idag än tidigare? Hur ser fördelningen ut? Det var ju ett väldigt lågt antal nymuckade för bara några år sedan men nu...?? Som sagt det var frågan som skulle besvaras.l Quote
Bevakning Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Hej allihop! Jag har precis kommit igång med utbildningen till hvsjv och slutfört min TFU-G. Befälen pratade lite om utlandstjänst men fick inget direkt svar från dem på min fråga och har öven sökt på Utlandstyrkans hemsida och Röda Korsets men utan resultat. Jag skulle vilja genomföra utlandstjänst i gröna kläder alltså militärt, men som sjukvårdare. Kan man göra detta när man är färdig hvsjv eller måste man genomföra GSU-US som annan personal? Om man går GSU-US så har jag ju chans att söka stridande befattning men jag vill helst gå som sjukvårdare och få jobba ''skarpt'' så att säga. Alltså, rekryterad av Röda Korset, utbildad av FM och Röda Korset, placerad i ett Hv-komp och utlånad av Hv till Utlandstyrkan? Nått liknande? Räknas GSU-Hv som tillräcklig bakgrund för att direkt söka till Utlansstyrkan? Quote
241 Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Alla tjänster bär "gröna kläder" Kravet är ju svensk militär grundutbildning om minst 3mån (om det inte ändrats) Om man inte har det och ändå tas ut pga sin civila kompetens (till t.ex. en civil-komptens-krävande befattning) så måste man genomför GSU-US med godkänt resultat. Quote
Bevakning Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Okej, men finns det ett överflöd av sjukvårdspersonal inom Utlandsstyrkan kanske? Jag är varken uska, ssk eller läkare men har fastnat för sjukvårdsinsatserna inom FM och därför tycker jag att det skulle kännas värdefullt att ''åka ner'' och agera skarpt, ge vård till lokalbefolkningen m.m. Är sjukvårdare i Utlandsstyrkan samma bild som sjukvårdare i Hemvärnet vad gäller kompetens, arbetsuppgifter, obeväpnat m,m? Tänkte ju att man med den sjukvårdskompetensen kan ta en kortare väg och få plats i Utlandsstyrkan på det viset men jag antar att man ändå måste ha genomfört GSU-US? Känns ju lite krångligt om man vill jobba med en sak som man vidare inte får någon mer utbildning i under GSU-US än vad man redan har, hänger ni med? Quote
losec Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Okej, men finns det ett överflöd av sjukvårdspersonal inom Utlandsstyrkan kanske? Jag är varken uska, ssk eller läkare men har fastnat för sjukvårdsinsatserna inom FM och därför tycker jag att det skulle kännas värdefullt att ''åka ner'' och agera skarpt, ge vård till lokalbefolkningen m.m. Är sjukvårdare i Utlandsstyrkan samma bild som sjukvårdare i Hemvärnet vad gäller kompetens, arbetsuppgifter, obeväpnat m,m? Tänkte ju att man med den sjukvårdskompetensen kan ta en kortare väg och få plats i Utlandsstyrkan på det viset men jag antar att man ändå måste ha genomfört GSU-US? Känns ju lite krångligt om man vill jobba med en sak som man vidare inte får någon mer utbildning i under GSU-US än vad man redan har, hänger ni med? För att vara ärlig tror jag du får svårt. Om man rekryterar grp sjv och liknande så räcker oftast militär sjv utb, men man behöver då mera militär utb än HV. Om man ska jobba som sjukvårdare på ST så är uska med erfarenhet nästan ett minum, de flesta är ssk och ofta med erfarenhet. Kortfattat, du har för lite militär utb för de mer militära tjänsterna och för lite sjv utb för sjv tjänster. Detta grundar jag på att jag aldrig stött på någon med din bakrund i dessa tjänster. Tipset är att det är bra med C-körkort. Då skulle det kanske finns någon förartjänst på ST för någon med din bakrund. Men jag skulle inte lägga ner pengar på det om jag vore du, då chanserna fortfarande är små. Quote
241 Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Okej, men finns det ett överflöd av sjukvårdspersonal inom Utlandsstyrkan kanske? Jag är varken uska, ssk eller läkare men har fastnat för sjukvårdsinsatserna inom FM och därför tycker jag att det skulle kännas värdefullt att ''åka ner'' och agera skarpt, ge vård till lokalbefolkningen m.m. Är sjukvårdare i Utlandsstyrkan samma bild som sjukvårdare i Hemvärnet vad gäller kompetens, arbetsuppgifter, obeväpnat m,m? Tänkte ju att man med den sjukvårdskompetensen kan ta en kortare väg och få plats i Utlandsstyrkan på det viset men jag antar att man ändå måste ha genomfört GSU-US? Känns ju lite krångligt om man vill jobba med en sak som man vidare inte får någon mer utbildning i under GSU-US än vad man redan har, hänger ni med? Alla i US är beväpnade. För vissa tjänster så krävs certifierad utbildning, framförallt de mer kvalificerade sjuvårdstjänsterna vid ambulans och räddning. Skyttegrupperna har sjukvårdare med, men där har jag svårt och tro att man väljer en utan full militär GSU bakom sig. Sjukvårdare i US är normalt en soldat med militär GSU och har gjort lumpen som sjukvårdare eller jobbar som usk eller ssk civilt. Tillhör man ambulansen eller motsv. så är man oftast ssk. Förarna brukar dock vara sjukvårdare. Sen måste du förstå att det är många som söker och som du konkurrerar med. De som väljer ut plockar ju givetvis dem med bäst/mest kompetens. Och någon snabbfil in i US är det ganska ont om. Det finns normalt två: Kontaktnät och Välutbildad militärt och civilt med höga betyg Quote
Bevakning Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Men då borde det gå lika bra med GSU-HV som GSU-US, eller? Quote
Ing Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Men då borde det gå lika bra med GSU-HV som GSU-US, eller? Är den tillräckligt lång? Tror du att den är konkurrenskraftig jämfört med fullgjord värnplikt? Quote
losec Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Men då borde det gå lika bra med GSU-HV som GSU-US, eller? Är den tillräckligt lång? Tror du att den är konkurrenskraftig jämfört med fullgjord värnplikt? Det stora problemet där är att folk som åker med US har och sådana GSU, inte åker på sina militära meriter. De som åker med GSU-US är folk som har efterfrågad civil utb, t ex skulle det kunna vara ssk. Befattningsmässigt ligger dessa oftast på stab/tross med lite ovanligare tjänster. Quote
Fk Satan Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Men då borde det gå lika bra med GSU-HV som GSU-US, eller? Är den tillräckligt lång? Tror du att den är konkurrenskraftig jämfört med fullgjord värnplikt? Det stora problemet där är att folk som åker med US har och sådana GSU, inte åker på sina militära meriter. De som åker med GSU-US är folk som har efterfrågad civil utb, t ex skulle det kunna vara ssk. Befattningsmässigt ligger dessa oftast på stab/tross med lite ovanligare tjänster. I detta fall en civil utbildning motsvarande Sjuksyrra, akutsjukvård alt Narkos.... Att åka på RK Sjv utb + TFU-G + GSU-US känns lite tunt i mina ögon Quote
Bevakning Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Men då borde det gå lika bra med GSU-HV som GSU-US, eller? Är den tillräckligt lång? Tror du att den är konkurrenskraftig jämfört med fullgjord värnplikt? GSU-US = 3 veckor GSU-HV = 3 månader Innehållet är ju detsamma eftersom en GSU är en GSU oavsett om man gör den under sin värnplikt, inför utlandstjänst eller inom Hemvärnet. Som jag uppfattat det hela. Quote
Kingecho1 Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 Hej allihop! Jag har precis kommit igång med utbildningen till hvsjv och slutfört min TFU-G. Befälen pratade lite om utlandstjänst men fick inget direkt svar från dem på min fråga och har öven sökt på Utlandstyrkans hemsida och Röda Korsets men utan resultat. Jag skulle vilja genomföra utlandstjänst i gröna kläder alltså militärt, men som sjukvårdare. Kan man göra detta när man är färdig hvsjv eller måste man genomföra GSU-US som annan personal? Om man går GSU-US så har jag ju chans att söka stridande befattning men jag vill helst gå som sjukvårdare och få jobba ''skarpt'' så att säga. Alltså, rekryterad av Röda Korset, utbildad av FM och Röda Korset, placerad i ett Hv-komp och utlånad av Hv till Utlandstyrkan? Nått liknande? Räknas GSU-Hv som tillräcklig bakgrund för att direkt söka till Utlansstyrkan? Vad är GSU-HV? (Jag förstår då att det är en grundläggande soldatutbildning för hemvärnet men tänkte mera på omfattning och innehåll och tid o så). Även om det nu är hyggligt likt GSU-US så är det ju den ändå ett krav för civila befattningar och kommer säkerligen ändå genomföras innan rotation till insatsområdet. En GSU är väl för övrigt ingen kompetens utan snarare ett minimumkrav vilket alla måste ha. Svårt att konkurrera om platser på det tror jag. Vill du jobba med sjukvård i US så kommer jag på följande befattningar: Läkare, Sjuksyrra, Sjuktransportförare och Sjuktransportchef. Detta är tjänster där man mera direkt jobbar med sjukvård och som jag ser det. De första två kräver dock akademiska utbildningar vilket kanske inte är aktuellt, möjligt eller intressant för dig? Dock är de civila tjänster och således sökbara för folk utan genomförd värnplikt. Sjuktransportförare kräver oftast civilt C-kort och militärt förarbevis på Lastbil och/eller Patria. Sjuktransportchef är en chefsbefattning med allt vad det innebär. Jag tror att de två senare kräver genomförd värnplikt men vet faktiskt inte? Om du nu hade civilt kört ambulans i en massa år och en himla massa andra tunga fordon exempelvis så anser jag att det säkert är möjligt att komma åt en sjuktransportförartjänst ändå. Jag har svårt att se att de skulle rekrytera en sjuktransportchef utan militär utbildning? Finns säkert flera tjänster men jag kommer då inte på dem just nu om man inte ska prata sjukgymnast, apotekare och andra liknande befattningar. När det gäller sjukvårdsman så är min uppfattning att detta är en sekundär uppgift och man främst söker på befattningens huvuduppgift, ex. skyttesoldat, kock, förrådsman, mekaniker osv osv... Detta eftersom det främst är det jobbet man ska göra. Så jag ser 4 utvägar för dig. Då jag inte vet din ålder eller andra förutsättningar så skriver jag mera generellt men istort så ser jag det så här: * Sök på det du har nu. Jag tror inte att det kommer gå så bra men söka kan man ju alltid. Sen kan du ju alltid visa lång näsa om 1-10 sökperioder vid framgång eller tänka att de hade nog rätt de där besserwissarna * Kolla upp vilka civila kompetenser du har/kan skaffa och uppgradera dem. Dvs plugga till läkare eller syrra eller kock eller welfareofficer och sök på det. Kanske inte kan bli sjukvårdsmässigt till 100% men jag tror det kan öka dina chanser att få åka. * Uppgradera din militära kompetens. Sök och genomgå aspirantutbildning för att på så sätt öppna upp antalet sökbara befattningar och ge dig själv en bättre chans. Eller vad som nu är möjligt? SOP kanske? Annat land? * Hitta alternativ. Kanske du kan åka med läkare utan gränser? Röda korset? Räddningsverket? Det finns en massa civila organisationer som åker till kris- och krigsområden för att hjälpa till. Kan ju vara en möjlighet om du inte nu promt måste gå i en M90 utan drivs mera av andra faktorer som att få arbeta med sjukvård i sådana miljöer exempelvis. Lycka till!! Quote
Gelly Posted April 20, 2009 Report Posted April 20, 2009 Tjenare. har en fråga om ansökning till US, av ren nyfikenhet. Jag fattar det som att man får söka 3 tjänster under ett ansökningstillfälle. Alltså 3 tjänster totalt både till Kosovo och Afghanistan. Har jag fattat det rätt eller kan man säka 3 tjänster till Kosovo och 3 till Afghanistan? /Nyllet Du skickar en separat ansökan om varje missionsområde, med tre möjliga alternativ i varje ansökan. Två missionsområden => 6 möjliga tjänster att söka. Gäller 3 ansökningar per missionsområde fortfarande? Blir förvirrad med tanke den blå boxen som säger max 3 ansökningar samtidigt som jag inte hittar någon info om att det skulle vara per missionsområde. //Gelly Quote
Jimbo Posted March 14, 2010 Report Posted March 14, 2010 Fråga kolon ( Vad för "specialutrustning" får man ut inför FS-missionerna? Tänker på kängor, solglasögon, multitool och annat som kan vara bra att veta om. - Så att man inte springer och köper massa civilt om kronan bjussar på en del bra-att-ha saker. Ni får gärna fylla i sådant som man Bör/kan införskaffa inför en FS-mission, lite som "bra saker utlandstjänst - Kosovo" http://www.soldf.com/saker_utl.htmlsom finns på soldf.com. Eller vad som är bättre att köpa på plats, i det lilla px:et. Quote
Arty Posted May 28, 2010 Report Posted May 28, 2010 Tjenare. har en fråga om ansökning till US, av ren nyfikenhet. Jag fattar det som att man får söka 3 tjänster under ett ansökningstillfälle. Alltså 3 tjänster totalt både till Kosovo och Afghanistan. Har jag fattat det rätt eller kan man säka 3 tjänster till Kosovo och 3 till Afghanistan? /Nyllet Du skickar en separat ansökan om varje missionsområde, med tre möjliga alternativ i varje ansökan. Två missionsområden => 6 möjliga tjänster att söka. Gäller 3 ansökningar per missionsområde fortfarande? Blir förvirrad med tanke den blå boxen som säger max 3 ansökningar samtidigt som jag inte hittar någon info om att det skulle vara per missionsområde. //Gelly Ja du kan söka 3 tjänster per missionsområde! Quote
Blanco Posted September 27, 2010 Report Posted September 27, 2010 Är det någon som kan förklara hur det kommer att fungera med ansökning till Utlandsstyrkan i framtiden? Kommer jag som fördetta VPL fortfarande kunna söka tjänster på liknande sätt som det fungerar idag, eller kommer avslutandet av värnplikt, och övergång till anställda soldater att göra detta omöjligt? Kort sagt, kommer övergången till det nya systemet med anställda soldater, att förändra rekryteringsprocessen för Utlandsstyrkan/missioner? Vilka kommer i framtiden kunna söka tjänster i Utlandsstyrkan? Quote
EKPJ Posted September 30, 2010 Report Posted September 30, 2010 en gissning är att du bara kommer kunna söka vakanser eller tjänster där man inte lyckas hitta någon som passar Quote
Blanco Posted April 5, 2011 Report Posted April 5, 2011 (edited) Jag sitter och tittar på de fysiska kraven för anställning i Utlandsstyrkan och blev lite fundersam när jag tittar på de olika testen som ingår i multitest (styrka). - Upphopp; Kravet är minst 30 upphopp (utan krav på höjd?), och sedan ytterligare poäng för varje hopp efter 30 som dessutom är över 30 cm högt? - Armhäng; Innebär detta i praktiken att kravet är en pullup och sedan att hänga kvar i minst 15 sekunder? Eller är det bara hängandet, utan pullup? Är det någon som kan förtydliga? Edited April 5, 2011 by Blanco Quote
Emil Posted April 5, 2011 Report Posted April 5, 2011 Jag sitter och tittar på de fysiska kraven för anställning i Utlandsstyrkan och blev lite fundersam när jag tittar på de olika testen som ingår i multitest (styrka). - Upphopp; Kravet är minst 30 upphopp (utan krav på höjd?), och sedan ytterligare poäng för varje hopp efter 30 som dessutom är över 30 cm högt? - Armhäng; Innebär detta i praktiken att kravet är en pullup och sedan att hänga kvar i minst 15 sekunder? Eller är det bara hängandet, utan pullup? Är det någon som kan förtydliga? Om det är samma som i multitestet är det: -Upphopp: Kravet är 30 cm sedan är det 5 poäng för varje cm utöver upp till 50 cm -Armhäng: Du får hjälp upp om du kräver det, det som ska mätas är hur länge du klarar att hänga, 15 sekunder sen är det två poäng per sekund upp till 65 sekunder. Quote
Blanco Posted April 5, 2011 Report Posted April 5, 2011 Jag sitter och tittar på de fysiska kraven för anställning i Utlandsstyrkan och blev lite fundersam när jag tittar på de olika testen som ingår i multitest (styrka). - Upphopp; Kravet är minst 30 upphopp (utan krav på höjd?), och sedan ytterligare poäng för varje hopp efter 30 som dessutom är över 30 cm högt? - Armhäng; Innebär detta i praktiken att kravet är en pullup och sedan att hänga kvar i minst 15 sekunder? Eller är det bara hängandet, utan pullup? Är det någon som kan förtydliga? Om det är samma som i multitestet är det: -Upphopp: Kravet är 30 cm sedan är det 5 poäng för varje cm utöver upp till 50 cm -Armhäng: Du får hjälp upp om du kräver det, det som ska mätas är hur länge du klarar att hänga, 15 sekunder sen är det två poäng per sekund upp till 65 sekunder. Upphopps-delen är alltså inte minst 30 upphopp, utan ett(1) upphopp som måste vara minst 30 cm högt, och sedan ytterligare poäng för varje centimeter över 30cm det upphoppet var? Quote
Emil Posted April 5, 2011 Report Posted April 5, 2011 Jag sitter och tittar på de fysiska kraven för anställning i Utlandsstyrkan och blev lite fundersam när jag tittar på de olika testen som ingår i multitest (styrka). - Upphopp; Kravet är minst 30 upphopp (utan krav på höjd?), och sedan ytterligare poäng för varje hopp efter 30 som dessutom är över 30 cm högt? - Armhäng; Innebär detta i praktiken att kravet är en pullup och sedan att hänga kvar i minst 15 sekunder? Eller är det bara hängandet, utan pullup? Är det någon som kan förtydliga? Om det är samma som i multitestet är det: -Upphopp: Kravet är 30 cm sedan är det 5 poäng för varje cm utöver upp till 50 cm -Armhäng: Du får hjälp upp om du kräver det, det som ska mätas är hur länge du klarar att hänga, 15 sekunder sen är det två poäng per sekund upp till 65 sekunder. Upphopps-delen är alltså inte minst 30 upphopp, utan ett(1) upphopp som måste vara minst 30 cm högt, och sedan ytterligare poäng för varje centimeter över 30cm det upphoppet var? Svar:Ja dock max till 50 cm då jag gjorde det testet fick man även tre försök då man måste hoppa rakt upp och landa på samma ställe man får inte hoppa och landa lite framför där man hoppade. Min uppfattning är att upphoppet är det absolut lättaste av alla saker i multitestet, nästan alla klarar maxresultat. Quote
Recommended Posts