Jump to content

..:: Att söka utlandstjänst ::..


Recommended Posts

Korrektion är tillåtet ja!

 

VA?

 

Gått i tre år nu och varit sugen, var till och med på en ögonklink och skulle operera ögonen, men hade för stora pupiler var risk att jag skulle få "halos"**

 

 

**Snitt ytan är mindre en pupilen => ärr bildning innanför pupilen när den är fullt utvigdad vid mörker. => Ljus källor i mörker ger upphov till "halos" ljus ringar

 

Nu jäklar skall här sökas.

Frågan är vad bara? Jag är 35år med utbildning som stabstropschef (annat ord för kaffekokare) med inriktning på ABC-stridsmedel som gick ut med 10-8-7 eller om det var 10-7-8 minns inte.

Varit aktiv i HV-IP sedan 3år tillbaka.

Några tips vad man lättast kan slinka in?. Har körkort och jobbar civilt som programmerare. Högeskoleutbildad inom data, 4årig eltele på gymnasiet.

Är väl allmänt haj på datorer så kanske någon form av nätverkstekniker? För mig spelar det ingen större roll vad jag får göra.

 

Någon som har några tips om missioner/tjänster som skulle vara lämpliga. Man kan ju inte söka allt, skulle vara smutt bara skicka in det här är jag, och vad jag kan. Placera mig vart ni vill.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Korrektion är tillåtet ja!

 

Frågan är vad bara? Jag är 35år med utbildning som stabstropschef (annat ord för kaffekokare) med inriktning på ABC-stridsmedel som gick ut med 10-8-7 eller om det var 10-7-8 minns inte.

Varit aktiv i HV-IP sedan 3år tillbaka.

Några tips vad man lättast kan slinka in?. Har körkort och jobbar civilt som programmerare. Högeskoleutbildad inom data, 4årig eltele på gymnasiet.

Är väl allmänt haj på datorer så kanske någon form av nätverkstekniker? För mig spelar det ingen större roll vad jag får göra.

 

Någon som har några tips om missioner/tjänster som skulle vara lämpliga. Man kan ju inte söka allt, skulle vara smutt bara skicka in det här är jag, och vad jag kan. Placera mig vart ni vill.

 

Tjänsten som IS Supporttekniker skulle väll kunna passa, med din bakgrund. Den brukar finnas på de flesta missioner.

Även om den kräver lite mer än "allmänt haj på datorer", det som behövs är en bred IT kompetens, men tonvikt på det tekniska.

 

Men jag misstänker att det var en underdrift :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter en snabb söknig på Lumpen.nu så fick jag fram följande svar på vad en televapensoldat gör. Självklart är det ju inte 100% exakt med att tillhöra en televapentropp i Afghanistan men lite känsla ger det nog dig.

 

Som televapensoldat ingår du i en grupp om cirka sex soldater. Förbandets huvuduppgift är att signalspana och att störa motståndarens radiokommunikation.

 

Du och dina kamrater har som främsta uppgift att montera upp och sköta kompaniets televapencentral, pejlgrupper och störgrupper samt att arbeta som signalspanare,

det vill säga att söka information om en motståndares radiokommunikation .Du utför även störningsarbete, vilket innebär att man försöker störa en motståndares radiokommunikation. Ni ska också skydda er arbetsplats mot angripare.

 

Du får lära dig använda avancerad teknisk utrustning och övrig utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Vad innebär denna vakans egentligen?

 

http://www.mil.se/int/article.php?id=15054...;VacancyID=2592

 

Om du inte vet, kan du inte söka den ungefär.

Vem påstod att jag tänkte söka den?

Blev nyfiken då den saknade befbeskrivning.

 

att du kommer jobba åt EW. goggle på EW om du inte vet.. för här lär det inte sägas mycke! :)

Ska det vara nått i stil med Electronic Warfare eller nått?

 

@Kingecho1

Tack för svar.

Link to comment
Share on other sites

Vad innebär denna vakans egentligen?

 

http://www.mil.se/int/article.php?id=15054...;VacancyID=2592

 

Om du inte vet, kan du inte söka den ungefär.

Vem påstod att jag tänkte söka den?

Blev nyfiken då den saknade befbeskrivning.

 

att du kommer jobba åt EW. goggle på EW om du inte vet.. för här lär det inte sägas mycke! :wub:

Ska det vara nått i stil med Electronic Warfare eller nått?

 

@Kingecho1

Tack för svar.

 

Jajjemen, det är precis vad det är!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag som bara hade 10-6-7 i vitsord från lumpen har hittills haft drömmen att kunna åka iväg som sjuksköterska i framtiden, men en kompis säger att det inte spelar någon roll hur kompetent ssk jag är, för de militära meriterna är avgörande. Är det verkligen så, att en ssk som inte gjort lumpen får företräde framför mig?

Link to comment
Share on other sites

Jag som bara hade 10-6-7 i vitsord från lumpen har hittills haft drömmen att kunna åka iväg som sjuksköterska i framtiden, men en kompis säger att det inte spelar någon roll hur kompetent ssk jag är, för de militära meriterna är avgörande. Är det verkligen så, att en ssk som inte gjort lumpen får företräde framför mig?

Med tanke på det som står i tråden Fn-tjänst trots X66? så skulle jag spontant säga att du visst har en chans att få åka.

Link to comment
Share on other sites

Jag som bara hade 10-6-7 i vitsord från lumpen har hittills haft drömmen att kunna åka iväg som sjuksköterska i framtiden, men en kompis säger att det inte spelar någon roll hur kompetent ssk jag är, för de militära meriterna är avgörande. Är det verkligen så, att en ssk som inte gjort lumpen får företräde framför mig?

 

Nej, det militära är inte avgörande om du skall åka i på en ssk tjänst. Arbetslivserfarenhet och kunskap inom yrket ärviktigare. Sjuksköterska är en tjänst man kan söka som civil dvs. du behöver inte gjort lumpen över huvudtaget utan får gå GSU US.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Länkarna från Kimster inledning är ej funkis pga mil.se omläggning. Nya länkar är.

 

Att söka utlandstjänst kan alla göra som uppfyller de krav dom finns här

http://www.mil.se/int/article.php?id=847

 

Ny: Krav för anställning i utlandsstyrkan

http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...or-anstallning/

 

 

 

 

 

FM har också en FAQ om anställning i utlandsstyrkan här

http://www.mil.se/int/attachments/frames.h...chments/faq.htm

 

Ny: Frågor och svar om internationell tjänst

http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...tionell-tjanst/

 

 

 

 

När kan man söka ?

FM har ansökningsperioder då man kan skicka in sina ansökningar. De normala ansökningsperioderna är 2 gånger om året: Vecka 16--19 samt vecka 43--46.

För mer information läs här: http://www.mil.se/int/article.php?id=247

 

Ny: Aktuella tider för ansökan och tjänstgöring i utlandsstyrkan

http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...ansokningstider

 

 

 

 

När får jag svar och/eller när börjar dom ringa?

Det har vart lite olika de tidigare missionerna men numera finns det ett något sånär schema för hur rekryteringspersonalen jobbar.

Läs här för information om uppskattade tider: http://www.mil.se/int/article.php?id=12583

 

Ny: Besked om uttagning

http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...d-om-uttagning/

 

 

 

 

 

Hur söker jag en vakans?

Vakanser som uppstår fylls vanligen med personal som är uttagen som reserv. Om inte reserverna räcker till lyses den vakanta befattningen ut på hemsidan. Här finns information om vakanser: http://www.mil.se/int/article.php?id=3552

 

Ny:Sök utlandstjänst

Här presenteras alla lediga befattningar i Försvarsmaktens utlandsstyrka, både i pågående och kommande insatser.

För att hitta det du är intresserad av kan du sortera på din bakgrund, önskat insatsområde och befattningskategori.

http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...-utlandstjanst/

 

 

 

 

Vad är NBG för något och vilka delar finns med där?

NBG är Nordic Battle Group och är en sammansatt insatsstyrka som sätts upp av EU-länder, där bl.a Sverige bidrar med svenska soldater. Styrkan ska bidra som en del av de instrument EU har i sin krishanteringsförmåga.

Mer information finns här: http://www.mil.se/article.php?id=12793

Information om de olika enheterna: http://www.mil.se/article.php?id=15983

Information om anställning i NBG: http://www.mil.se/article.php?id=15975

 

Ny: Nordic Battlegroup

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Forband-i-b...ic-Battlegroup/

 

 

 

 

 

Jag har inte gjort någon värnplikt eller grundutbildning, kan jag åka till utlandstjänst då?

Ja, det är möjligt att åka som "civil", alltså att man inte har någon militär bakgrund med militära vitsord. Då handlar det främst om icke stridande befattningar man söker, och man tas ut med sina civila kunskaper och meriter som "betyg". Alltså är man t.ex. en bra sjuksköterska eller kanske en erfaren kylmekaniker eller ni pratar det språk som gäller i det land där utlandsstyrkan tjänstgör i ..etc så kan man söka och blir man antagen då får man gå en "GSU US" utbildning, som normalt är 4v och är en grundläggande utbildning för folk som inte har gjort någon svensk värnplikt.

Mer information om den finns här: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=10525

 

Ny: Grundläggande soldatutbildning för Utlandsstyrkan

http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...Utlandsstyrkan/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har man rätt till tjänstledigt från nuvarande arbetsgivare, eller kan de säga nej. Hur långt innan måste man meddela dem?

 

Exempel: En vakans med 7 dagar kvar till utbildning. Vad kommer arbetsgivaren att säga med stöd av lagar och regler?

 

Jag är fast anställd sedan över ett år tillbaka och har en anställning som reservofficer i bakgrunden.

Link to comment
Share on other sites

Har man rätt till tjänstledigt från nuvarande arbetsgivare, eller kan de säga nej. Hur långt innan måste man meddela dem?

 

Exempel: En vakans med 7 dagar kvar till utbildning. Vad kommer arbetsgivaren att säga med stöd av lagar och regler?

 

Jag är fast anställd sedan över ett år tillbaka och har en anställning som reservofficer i bakgrunden.

 

Vad han/hon kommer säga kan man ju omöjligt veta. Vad han/hon än säger ska du säga att det går under pliktlagen och att de inte kan ge dig sparken ifall du får tjänsten. Det bästa man kan göra är att informera arbetsgivaren så fort man sökt en tjänst/vakans.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjenare. har en fråga om ansökning till US, av ren nyfikenhet. Jag fattar det som att man får söka 3 tjänster under ett ansökningstillfälle. Alltså 3 tjänster totalt både till Kosovo och Afghanistan. Har jag fattat det rätt eller kan man säka 3 tjänster till Kosovo och 3 till Afghanistan?

 

/Nyllet

Link to comment
Share on other sites

Tjenare. har en fråga om ansökning till US, av ren nyfikenhet. Jag fattar det som att man får söka 3 tjänster under ett ansökningstillfälle. Alltså 3 tjänster totalt både till Kosovo och Afghanistan. Har jag fattat det rätt eller kan man säka 3 tjänster till Kosovo och 3 till Afghanistan?

 

/Nyllet

Du skickar en separat ansökan om varje missionsområde, med tre möjliga alternativ i varje ansökan.

Två missionsområden => 6 möjliga tjänster att söka.

Link to comment
Share on other sites

Dags att söka. I ansökningsformuläret ska man fylla i "Militär utbildning (Program/kurs) Examenstyp, Utbildningsperiod, Lärosäte". Vad innebär det? AKAN-utb? System Operatör-utb? Sjv-utb? Mörkerkörning med pansarfordon? Lite otydligt måste jag säga. Samma fråga gäller civila utbildningar, ska gymnasieutbildning fyllas i t ex.?

 

Vill få allting rätt från början för att öka mina chanser till antagning, därav frågorna.

Link to comment
Share on other sites

Dags att söka. I ansökningsformuläret ska man fylla i "Militär utbildning (Program/kurs) Examenstyp, Utbildningsperiod, Lärosäte". Vad innebär det? AKAN-utb? System Operatör-utb? Sjv-utb? Mörkerkörning med pansarfordon? Lite otydligt måste jag säga. Samma fråga gäller civila utbildningar, ska gymnasieutbildning fyllas i t ex.?

 

Vill få allting rätt från början för att öka mina chanser till antagning, därav frågorna.

Militär utbildning innebär exempelvis ett program eller kurs på försvarshögskolan. Eller motsvarande nivå på utbildning. INTE knivbeviset eller så!!

 

På civila utbildningar så kan man utan problem fylla i sin gymnasieutbildning om man vill. Det beror ju lite på vad man har hunnit med i livet.

Link to comment
Share on other sites

Dags att söka. I ansökningsformuläret ska man fylla i "Militär utbildning (Program/kurs) Examenstyp, Utbildningsperiod, Lärosäte". Vad innebär det? AKAN-utb? System Operatör-utb? Sjv-utb? Mörkerkörning med pansarfordon? Lite otydligt måste jag säga. Samma fråga gäller civila utbildningar, ska gymnasieutbildning fyllas i t ex.?

 

Vill få allting rätt från början för att öka mina chanser till antagning, därav frågorna.

Militär utbildning innebär exempelvis ett program eller kurs på försvarshögskolan. Eller motsvarande nivå på utbildning. INTE knivbeviset eller så!!

 

På civila utbildningar så kan man utan problem fylla i sin gymnasieutbildning om man vill. Det beror ju lite på vad man har hunnit med i livet.

 

Gott, det förenklar saker och ting. Förväntar de sig att man har standard utbildningar, som jag nämnde, eller ska det fyllas i någonstans? Typ under "Övrigt"? Vad ska man skriva annars under Övrigt?

Link to comment
Share on other sites

Dags att söka. I ansökningsformuläret ska man fylla i "Militär utbildning (Program/kurs) Examenstyp, Utbildningsperiod, Lärosäte". Vad innebär det? AKAN-utb? System Operatör-utb? Sjv-utb? Mörkerkörning med pansarfordon? Lite otydligt måste jag säga. Samma fråga gäller civila utbildningar, ska gymnasieutbildning fyllas i t ex.?

 

Vill få allting rätt från början för att öka mina chanser till antagning, därav frågorna.

Militär utbildning innebär exempelvis ett program eller kurs på försvarshögskolan. Eller motsvarande nivå på utbildning. INTE knivbeviset eller så!!

 

På civila utbildningar så kan man utan problem fylla i sin gymnasieutbildning om man vill. Det beror ju lite på vad man har hunnit med i livet.

 

Gott, det förenklar saker och ting. Förväntar de sig att man har standard utbildningar, som jag nämnde, eller ska det fyllas i någonstans? Typ under "Övrigt"? Vad ska man skriva annars under Övrigt?

Generellt så ingår mycket av det du säger i andra frågor, vissa är självklarheter och vissa är relativt ointressant. Exempelvis så vet de ju vad vissa moment på vissa värnpliktsutbildningar är. Har man förarbevis på pansarterrängbil 203 så förutsätts nog också att man kan framrycka med det i mörker och verka med dess vapen. Sjv-utb har ju de flesta nån grad av iaf. Mycket av saker kommer ändå att genomföras under missionsutbildning. Vissa grundläggande som brandutbildning och sjukvårdsutbildning. Andra är kopplade till just den tjänsten man har. Mycket repetitioner blir det.

 

Det du kan fylla i är om du upplever att du har övriga kunskaper av värde. Som du inte upplever att du har fått berätta om tidigare men gärna vill att rekryteraren ska upptäcka när de läser din ansökan. Exempel kanske kan vara att om man söker som stabsassistent att skriva att man har datakunskaper på officepaketet? Är sunt förnuft som gäller. Är du osäker på en sak så visst skriv dit den då, det dör man inte av. Är du osäker på 5-10 saker så kan du lista dem här, eller via PM om det känns bättre, så kan vi/jag ge lite mera detaljerat svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då frågor om nivåer tidigare varit uppe i denna tråd, finner jag för gott att ställa mina här:

 

1.Är de nivåer som anges för befattningar med krav på genomförd svensk värnplikt, skrivna i sten eller kan undantag medges i enskilda fall?

(Jag tänker då främst på nivåerna 7-9)

 

2. Är en E-soldat nivå 8 eller 9?

Link to comment
Share on other sites

Då frågor om nivåer tidigare varit uppe i denna tråd, finner jag för gott att ställa mina här:

 

1.Är de nivåer som anges för befattningar med krav på genomförd svensk värnplikt, skrivna i sten eller kan undantag medges i enskilda fall?

(Jag tänker då främst på nivåerna 7-9)

Nivån som presenteras är nivån som befattningen har. Inte den nivån som de sökande måste ha. Även om chansen rimligtvis ökar ju mera kvalificerad man är. Jag är Vpl Fu och har sökt och blivit antagen på tjänster med nivå 6-9.

Link to comment
Share on other sites

Då frågor om nivåer tidigare varit uppe i denna tråd, finner jag för gott att ställa mina här:

 

1.Är de nivåer som anges för befattningar med krav på genomförd svensk värnplikt, skrivna i sten eller kan undantag medges i enskilda fall?

(Jag tänker då främst på nivåerna 7-9)

Nej, de är inte skrivna i sten.

Du söker en tjänst som du vill ha. Den som rekryterar värderar din utbildning/kompetens och antar dig till tjänsten eller ej. Får du tjänsten så får du graden som står angiven. Så är det i normalfallet men undantag sker.

 

2. Är en E-soldat nivå 8 eller 9?

En E-soldat är Nivå 9

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
GSU US v 33

2009

 

----

 

Rotation till insatsområdet v 48-49

2009

 

Innebär detta att man har lite glapp tidsmässigt mellan GSU US och rotationen ner? Tänkte på FS18...

Jag hade tänkt att presentera lite fakta men FM skickade ju massor med olika motsägande fakta från sina sidor (verkar som de är i behov av uppdatering). Så jag höftar o ger dig lite hum istället. Det borde vara ca 1 månads tid mellan GSU US och inryckning FS18 missionsutbildning. beror ju lite på tjänst. Innan rotation brukar det dessutom vara ledigt 1-2 veckor.

Link to comment
Share on other sites

Rotation brukar det dessutom vara ledigt 1-2 veckor.

 

Inte för att vara sådan, men jag har hittils aldrig haft ledigt i mer än 3 dygn innan rotation.

 

Har jag haft "otur" eller är det med två veckor en utopi som försvarsmakten säljer?

Link to comment
Share on other sites

Rotation brukar det dessutom vara ledigt 1-2 veckor.

 

Inte för att vara sådan, men jag har hittils aldrig haft ledigt i mer än 3 dygn innan rotation.

 

Har jag haft "otur" eller är det med två veckor en utopi som försvarsmakten säljer?

 

Nej, detta beror enligt min uppfattning på vilken tjänst man har. Jag vet om folk som har fått ut 2 veckor, men som vagnspersonal som mest fått ut 3 dagar själv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...