Jump to content

..:: Att söka utlandstjänst ::..


Recommended Posts

Hur brukar plutch'en ställa sig till att man tar kontakt med honom/henne under urvalsperioden för att visa intesse och alltmänt höra sig för ang just den tjänsten man har sökt? Ringer man bara och stör eller kan det vara till ens fördel att visa framfötterna?

Det beror nog på vilken tjänst man sökt. Har man sökt en tjänst på civila meriter tror jag man ska gå till väga på samma sätt som vilket annat jobb som helst. Söker man på militära meriter är det nog som Kimster säger, olika från person till person.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man kanske skulle ta och chansa ändå. Det är bara att hoppas att man inte ställer till det för sig och gör plutchen på dåligt humör.

Väljer denne att ha telefonen påslagen under den här perioden så får denne acceptera att sökanden ringer kanske man kan resonera?

Och om denne blir sur över att du ringer så kanske du inte skulle ha velat ha denne som chef ändå?

 

Men som sagt, det är en liten chansning.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag har en lite underlig fråga.

 

Det står att man inte kan åka om man har en kronisk sjukdom. Jag har haft astma men är nu frisk enligt mig och läkare. När jag mönstrade så sa dom för att man inte ska ha astma så måste man ha varit fri från medecin i 5 år. När jag mönstrade (för ett år sen) så låg jag på 2,5 år utan medecin så jag hamnade i hälsogrupp E. När jag frågade på när jag frågade läkare och inskrivningsförättaren så sa som båda att jag kan (och borde) sköa utlandstjänst.

 

Så nu till frågan kan/får jag söka utlandstjänst?

 

Jag har precis fullgjort utbildningen för KS15 och fått beskedet att jag inte får åka med för att jag blivit medicinskt underkänd.

För 1,5 år avslutade jag min behandling för cancer och enligt försvaret måste man tydligen vänta 5 år innan man då får åka (något jag inte visste).

Jag har inte ätit medicin eller blivit behandlad någonting under dessa 1,5 åren men ändå fick jag inte åka.

 

Det finns en dispens man kan söka om man haft vissa sjukdomar och det gjorde jag (dock tog det tre veckor innan jag ens fick reda på att jag måste söka dispensen) men sista dagen på utbildningen fick jag ändå beskedet att jag inte får åka med..

Lite surt att ha gjort hela utbildningen för att bli utsparkad sista dagen..

 

Jag rekomenderar att om man varit allvarligt sjuk eller känner på sig tveksam om vad som gäller att man kollar upp innan inryckning om man måste söka dispens så man slipper göra som jag och gå och vänta hela utbildningen på svar från generalläkaren bara för att få beskedet sista dagen att man inte får åka.

 

Näää, jag är inte bitter :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har några frågor angående utlandstjänts.Jag har läst på mil.se\int. att man inte får ha någon kronisk sjukdom. Detta har jag dock, sjukdomen gör att jag har brist på ett vist hormon och måste käka tabletter för detta varje dag resten av livet. Berättade detta vid mönstrinegn och fick hälsa B.

 

1)Finns det möjlighet att söka dispans för detta krav och vart vänder man sig då?

 

2)Har det någon betydelse om man söker en civil befattning eller en militär befattning i utlandstryrkan med tanke på kravet på ingen kronisk sjukdom?

 

3) Tror ni att det är bättre att "mörka" vid ansökningen?

 

/mvh "Sugen på att söka"

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen idé att mörka det då du redan berättat det på mönstringen. Dessa anteckningar sparas och kommer upp när din ansökan kollas. Kör med raka och öppna kort istället och kolla efter ev dispanser gällande din sjukdom.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sitter här med mina ansökningar till KS17 och FS15 nu, och har två små funderingar...

 

När man söker, kan det vara en bra idé att försöka vara lite taktisk i sitt val av befattning? Läste någonstans att man hade bäst chans på sitt förstahandsval, och därför borde man kanske undvika förstahandsval som är svårt att få? Jag ligger som MP/Säk-gruppchef på en Span-pluton, och det jag helst av allt skulle vilja åka ut som är Spaningssoldat PRT/MOT. Har dock hört att det är hög medelålder på den tjänsten, och att de ställer höga krav på livserfarenhet? Kanske bättre att söka vakt/eskort eller vanlig skyttesoldat istället?

 

I övrigt undrar jag lite hur det funkar med gruppchefstjänst i utlandsstyrkan när man är relativt grön och nymuckad. Min plutonchef och Kapten som själv tjänstgjort i Bosnien och Afghanistan tycker att jag ska söka en gruppchefsbefattning, men jag har hört från många andra håll att man inte bör åka ut som gruppchef direkt?

Link to comment
Share on other sites

I övrigt undrar jag lite hur det funkar med gruppchefstjänst i utlandsstyrkan när man är relativt grön och nymuckad. Min plutonchef och Kapten som själv tjänstgjort i Bosnien och Afghanistan tycker att jag ska söka en gruppchefsbefattning, men jag har hört från många andra håll att man inte bör åka ut som gruppchef direkt?

 

Jag kan bara tala av egen erfarenhet men jag uppskattade mycket att min gruppchef på första missionen (KS07) hade varit ute förut. Detsamma när jag själv åkte som gruppchef på KS11. Jag hade ett försteg i och med att jag visste vad som väntade och jag tror det gjorde mig till en bättre chef för min grupp. Mitt råd är att du till din första mission söker stf grpch. Om då gruppchefen är Yxa har du ypperliga tillfällen att lära och dra erfarenheter. Det gör dig till en bättre chef när du åker nästa gång...

Mina två cents. Lycka till!

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Har sökt stf grpch KS17, och förväntar mig nästa att ev grpch har varit ute tidigare...

 

Är nog en önskan som dom flesta har, så även jag. Fast under dom 2 senaste missionerna jag varit på har det inte varit så. Tex KS13 var det större delen av B-coy pinkysar, Så väl plutonchefer som soldater och det fungerade ändå så det mesta beror på inställningen hos chefen. Enligt mej iaf

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Om man med sin ansökan vill sända in kompleterande bilagor ska man göra det via e-post eller vanlig post ?

 

Efter att jag skickade iväg mina ansökningar till FS16 via FM:s hemsida så fick jag upp denna sidan: http://www.mil.se/int/article.php?id=3176

"Komplettering

Om du vill komplettera din ansökan med personligt brev, meritförteckning eller avskrifter av betyg ska du göra det per vanlig post."

 

Men på typ huvudsidan står det: http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildnin...liktig-sokande/

"Det personliga brevet, cv samt eventuella övriga bilagor ska du sända med e-post till: bilagor@hkv.mil.se. Inga bilagor tas emot via post."

 

 

Kan nämna att jag ej är officer.

 

/Vad gäller ?

 

/mvh Sven

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade följande:

Du som just nu genomför eller har genomfört militär grundutbildning

 

Du ska söka direkt på internet genom att fylla i den elektroniska ansökningsblanketten. Fyll i vilket år du genomför/de din värnplikt under rubriken "Genomförd militär grundutbildning".

 

Vill du bifoga CV och personligt brev kryssar du i rutan "Kompletterar ansökan" . Komplettering skall vara OPS J1 Ta PersE US tillhanda senast två veckor efter sista ansökningsdag. Du skall skicka dina bilagor enligt nedan.

 

Bilagor

Vill du bifoga ett personligt brev och CV ska du använda mallarna till höger. Vill du bifoga eventuella intyg, certifikat eller motsvarande ska de vara inskannade. Bilagorna ska ges ett filnamn med ditt personnummer och angivelse av vad det är, till exempel betyg, certifikat eller intyg. Har du bilagor med samma angivelse numrerar du dem.

 

Exempel

730303-1111cv.pdf

730303-1111personligtbrev.pdf

730303-1111intyg1.pdf

730303-1111intyg2.pdf

 

Det personliga brevet, cv samt eventuella övriga bilagor ska du sända med e-post till: bilagor@hkv.mil.se. Inga bilagor tas emot via post.

 

Viktigt att notera:

Ansökningshandlingar som inkommer försent till HKV OPS J1 Ta PersE US behandlas inte.

Länk

Link to comment
Share on other sites

Detta är ju bara så nice, INTE!

Går inte att e-posta till: bilagor@hkv.mil.se

 

Efter att jag mailat iväg alla bilagorna får jag 10 sekunder efter ett svar ifrån min egna mail server:

 

Från: Mail Delivery System [[email protected]]

Ämne: Undelivered Mail Returned to Sender

Tex: ...

Meddelandet som returnerades kunde inte levereras till avsedd mottagare.

...

 

När jag skcikar skriver jag ingenting i varesig rubrik fältet eller text fältet.

 

Testat 2 ggr nu, detta är för dåligt.

 

/sven

Link to comment
Share on other sites

UPDATE LÖST:

Efter att jag testat ifrån en annan mail server så fick jag ett lite tydligare felmeddelande. Det stog bla att storleken fick va max 10MB.

Mitt mail var dock bara 7,6MB.

Fick komprimera några certifikat och komm ner till 3,6MB, och då funkade det att maila till bilagor@hkv.mil.se.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet när det är den sk. ringveckan är för KS18 respektive FS16 ?

 

Har använt sökfunktionen men det är lagom kul att leta igenom en tråd som är 20 sidor lång. (kan man söka i en enskilld tråd föresten? )

 

 

Jag har sökt till "vanliga" soldat befattningar.

 

/mvh sven

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet när det är den sk. ringveckan är för KS18 respektive FS16 ?

 

Har använt sökfunktionen men det är lagom kul att leta igenom en tråd som är 20 sidor lång. (kan man söka i en enskilld tråd föresten? )

 

 

Jag har sökt till "vanliga" soldat befattningar.

 

/mvh sven

 

En snabb sökning på mil.se gav mig V10-11 för KS 18 och V8-9 för FS 16.

 

Sök alltid på ovanstående sida först, hett tips :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Medicinska krav

 

# Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat."

 

Det står inte utan korrigering, så jag antar det är EFTER korrigering? Om det stämmer, har jag gått omkring och oroat mig för mina 0,2/0,4 med 1,0/1,0 korrigerat helt i onödan... Kollade upp kraven år sedan och redan då trodde jag det var kört pga synen. Men det kanske det inte är? .. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

"Medicinska krav

 

# Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat."

 

Det står inte utan korrigering, så jag antar det är EFTER korrigering? Om det stämmer, har jag gått omkring och oroat mig för mina 0,2/0,4 med 1,0/1,0 korrigerat helt i onödan... Kollade upp kraven år sedan och redan då trodde jag det var kört pga synen. Men det kanske det inte är? .. :banghead:

Korrektion är tillåtet ja!

Link to comment
Share on other sites

"Medicinska krav

 

# Din synskärpa är lägst 0,8 på det ena och 0,5 på det andra ögat."

 

Det står inte utan korrigering, så jag antar det är EFTER korrigering? Om det stämmer, har jag gått omkring och oroat mig för mina 0,2/0,4 med 1,0/1,0 korrigerat helt i onödan... Kollade upp kraven år sedan och redan då trodde jag det var kört pga synen. Men det kanske det inte är? .. :banghead:

Korrektion är tillåtet ja!

 

Det var mig tusan. Här har man gått i nästan 2 år och trott annat :navy: Aja, detta kommer troligtvis göra mig desto mer motiverad vid inrycket om en vecka! Ska även anmäla intresse till befälen snarast. Det är inte möjligt man får ändrad tjänst eller så om man är intresserad av termin 3 och utlandstjänst? Stod det var möjligt på lumpen.nu men verkar ju knappast troligt ändå?

Link to comment
Share on other sites

Verkar inte va het OT att skriva min fråga, annars får väl Blå-gul ge mig några "böj-sträck".

 

Någon som vet var ja hittar lagtexten gällande Tjänstledighet för US-ansökningar.

Har i dag en utlänsk chef som inte är allt för sugen på att ge mig tjänstledigt inför en ev US.

 

Tack för svar

 

//CIP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...