Jump to content
Sign in to follow this  
Animal

Kul händelser under utlandstjänsterna

Recommended Posts

Jag hittade ingen tråd om detta.

Men nog finns det väl lite roliga historier från utlandstjänsterna.

Jag får bidra med en så länge:

Redan ett par dagar efter vi anlänt till Naqoura för 6 månaders tjänstgöring till L100 fick jag och ett par tre killar till våra första jobb.

Det var att köra Ghanas rotation. D.v.s. Lätta Transport åkte till Ghaneserna och lastade deras materiel på sina lastbilar och fraktade dem till ner till Israeliska gränsen där vi skulle stå och ta emot dem med våra lastbilar med påkopplade trailers och 20 fots containers.

Detta var redan på första dagen och lätta transport hade stuckit iväg för att hämta ghanesernas grejor och framåt lunch så hoppade jag och min andreförare (Linkan) in i vår lastbil och åkte till israeliska gränsen för att invänta LT (Lätta Transport).

Vi backade upp mot lastbryggan och ställde lastbilen i 90 graders vinkel mot trailern för att underlätta lastning framifrån. Lastbryggan är konstruerad på så vis att i ena ändan sluttar den ner till marknivå, för att gaffeltruckar ska kunna köra upp på lastbryggan med gods.

När allt var klart och vi började vår väntan för LT skulle dyka upp, satt vi där och filosoferade om saker och ting samtidigt som vi höll utkik norrut mot backarna innan Naqoura för att kunna se när LT var på inmarsch.

Istället för en massa lastbilar så ser vi en UN-märkt VW Passat som kommer i mycket raskt tempo över krönen, ner förbi körplanen, vidare uppför uppfarten till lastbryggan för att sen försvinna från vår åsyn. Nästan meddetsamma kände vi hur lastbilen kraftigt gungade till och vi hoppade ur bilen för att kollade vad som stod på.

När vi kommit runt och kunde titta in bak i den sista containern. Lite förbryllade kunde vi konstatera att det stod VW Passat (en kombi) parkerad inuti containern. Bakluckan svingar upp och en glad ghanes kravlar ur och menar att vi skulle vara rädda om hans bil!

När vi sen påpekar att det nog inte var hans bil utan FN:s blev ghanesen en smula irriterad på oss och menade minsann att det hade han papper på att det var hans bil. Vi bad honom visa pappret och det var inget annat än en kvittens på att han hade kvitterat ut bilen till låns.

Efter diverse protester från bägge lägren att t.o.m. israelerna visade intresse för den konflikt som var på gång mellan 3 FN-anställda, så kallades till slut MP dit som fick honom att backa ut bilen från containern.

Det finns ett helt underforum för detta...

*Flyttar till SoldInt*

//Yman, BlåGul

O.K.

Får väl klämma in med en till då...

Ett par veckor in på L100, så hade det varit en rekorderlig fest på Truckers Inn (Transportmässen).

Naturligtvis hade jag antagligen ätit nåt olämpligt den där kvällen för yallan drabbade mig nåt alldeles fantastiskt.

En stor del av kvällen befann jag mig på dass, dock serverades jag, lite då och då, med en pilsner av goda kamrater så förstod mitt behov av vätska.

Nåväl, det blev ju så småningom dags att lägga sig och nästa morgon vaknade jag av att det luktade inte för gott i min säng.

Jodå, ett läckage hade skett under natten... och naturligtvis var de flesta uppe i barren. Ny och oerfaren som man då var, låg man lugnt kvar och låtsades sova i hopp om att barren skulle tömmas på folk, så man kunde smita iväg och tvätta av sig.

Eftersom de flesta var lediga var det en och annan som bestämt sig för att fortsätta gårdagens fest lite lätt även denna dag. Och så fick nån syn på att jag var vaken och frågade om jag ville ha en pilsner.

-Nä, svarade jag. -Jag tror jag ligger kvar ett tag till...

Men så var det nån som lite för nära min säng och kände doften.

-Ha-ha!!! Har du skitet ner dig? :huh:

-Mmmm, fick man fram..

Då hörs det ett glatt rop från andra ändan av barren:

-De é lugnt! Det har jag oxå!

Balkanesisk tråd, "Balkanrävar", för den intresserade av roliga historier och minnen.

Kan dela med mig av en rolig historia från KS06:

Det var sista möjligheten att gå DANCON-marschen och vi tänkte sticka ut lite från mängden genom att gå hela sträckan iklädd full stridsutrustning (skyddsvästen lämnades hemma och hjälmen var i ryggan). Utöver AK5 och SV2K hade alla sin stridspackning (SS2K), Ra 180 bars av grpsign, grg + några bumpor samt 2 st Kulspruta 90 fanns också med. Plutonssignalist ville också vara med och gå så han tog med sig sitt sitt prickskyttegevär 90. Danskarna vid invägningskontrollen tog en titt på mig när jag kom med hela kittet och grg på ryggen och beslöt att jag inte behövde ta av mig ryggsäcken för att kontrollväga :huh:

Vi fick många blickar under marschen då vi stod i stark kontrast till t ex de utländska soldater som endast gick med sin ak nedstoppad i ryggsäcken. Kändes verkligen lite overkill men vafan, man måste prova och ha lite skoj! Roligast var nog en bit efter sista vätskekontrollen när det var några kilometer kvar till målet och gruppen satsade på att småjogga förbi en ensam fransman B)

Ja, en grupp med stabsmänniskor från swebat kom i mål efter oss :P

Dagen efter var det dock inte lika roligt för kroppen men det var det värt!

Jag får väl dra en "Yalla-historia" från Libanon-tiden:

På en uppställning på Swedencoy så stod menige signalisten B-son tillsammans med den övriga plutonen. Efter en stund så anmäler B-son på brett blekingemål:

"Kapten, jag måste gå på toaletten"

"Om en stund B-son, jag är strax klar", svarade kaptenen och fortsatte med sin briefing.

Det gick en liten stund varpå B-son kved:

"Kapten, jag måste gå på toaletten"

"Jag sa om en stund B-son, jag är strax klar", svarade kaptenen återigen och fortsatte med sin briefing.

En liten stund senare så kände sig kaptenen klar och sa:

"B-son. Du kan kila iväg nu", varpå B-son svarade:

"Det är för sent, kapten".

Där stod denne menige signalist iförd kortbyxor av modell indiska och hela plutonen kunde se att yallan hade färgat benen ljusbruna.

Det är hårt i missionen. :dong:

/Krook

Verkar som om OB eller Tena skulle kunna säljas till rätt höga priser på PX:et under den missionen. :ph34r: Alla andra metoder såsom hemmakurer med att svälja hela pepparkorn och dricka flytande kol, etc måste väl ha testats innan.

Ska se om jag kan erinnra mig några lustiga stories att bidraga med.

En natt i vakten på Swed Eng Coy efter 2 timmars tystnad så kommer en sån otrolig kommentar från min ovanligt tysta skånska kollega, tänk er riktigt bred skånsk dialekt.

Kollegan: Jävla småfåglar!

Jag: Uuuhhh, Va?

Kollegan: Jo, dom gör ju inte sitt jobb.

Jag: ???????

Kollegan: Det är ju myggor överallt.

:-(:lol:

Sen så finns det ju också en hel del Yalla historier men dom kan jag ta senare :P

Jag har hört ett par roliga sändingar på BatL -

1. -Hallå, Hallå... Hörs jag? :)

2. -Ehh.. vilket nät sänder jag på nu? (stabass i stri-vagnen) :-(

3. -Signal signal... (PL, QL, RL, SL & VL svarade, sedan var det tyst på nätet i ca 10 minuter, därefter hör man samma röst.. QL QL...) :lol:

Sånt gav lite extra roliga timmar i vakten på C2

En kort, för de insatta:

"India Lima skall inte ha några fasta uppgifter"

:P

Jag står där jag står, som den vägkon jag är...

:P

Edited by SFC

Minns en kul grej från 110:an, ska inte nämna stackarn´s namn men han lyckades med konsstycket att backa över sin splitternya Nikon med tillhörande objektiv när han skulle ut i op:t med lastbilen. :)

Samma kille försökte även gå på grönt i tullen på hemrotationen med 2 st gallon whisky packade ytterst i sjösäcken. :)0:)

Det gick inget bra! :)

Edited by Bappelsinmannen

3. -Signal signal... (PL, QL, RL, SL & VL svarade, sedan var det tyst på nätet i ca 10 minuter, därefter hör man samma röst.. QL QL...)  :lol:

"Signalångest" är humor. Tänk er in den stackars satens situation... :)

Edited by paananen

När man tillbringar en hel mission i ett signal/ops-room kan man få höra rätt många roliga prylar över de olika näten...

När franska EOD lånade EOD-banan på Kisnica, och enligt våra direktiv skulle göra förbindelseprov på TETRA en gång i timmen lät det ofta så här:

-B9, this is Kisnica, over

-Kisnica, this is B9. Send, over.

-Bravo Niner, this is Kisnica, check your radio, over.

-Kisnica this is B9, our radio is fine, over.

*Tyst i tio sekunder*

-B9 out...

"Förbindelsen provas" heter "Radiocheck", det hade inte fransmännen riktigt koll på...

När dom skulle spränga lät det ofta så här:

-B9, this is Kisnica, asking permission to explode, over.

-Kisnica, this is B9, you may explode, over

-Kisnica roger that

B9 = VL

Ett kort anrop på motorolanätet kunde få till följd att högljudda skratt i mängder hördes från hela flyktinglägret på CV (IL tältstad...) under IA01.

Anledningen?

Lill-QM (kvinnlig officer) sökte samband med GD2, vars callsign var "Ugly naked guy"...

:)

Radio kan ofta leda till en hel del skojigheter.

Under KS06 fick man för sig att gruppera en 60-70% av bataljonen och en hel del till enheter ur andra brigader i fält en vecka för att söka i vad som på satelitbilder för vissa föreföll "intressanta" områden.

Marschen dit kantades av en del strul såsom att bilen som ledde hela konvojen körde fel upp på ett berg så 30 fordon, bl.a tunga lastbilar med släp fick börja förska vända på vägen.

En hel del saker strulade såklart i övrigt och inga fynd hittades heller. Man hade ju tom lång tid i förväg kommit överens med bonden om att hyra marken på vilken vi var grupperad, så om nån hade något gömt var det garanterat inte kvar. (men allt var givetvis Hysch hysch för oss tills nån timma innan avmarsch)

Hur som helst via radio hörde jag en del skoj. Bl.a sista dagen om ett VL-ekipage som verkade lite vilse.

Kommer inte ihåg den exakta anropssignalen. Eftersom flera utomstående enheter ingick i operationen talades engelska över radio vilket strular till det lite extra för vissa ovana. Varför man gör så vet jag inte, då allt var kryptat på Ra180 och så andra enheter kan ändå inte ratta in det, så gör man tydligen iaf. Fråga inte, Gilla läget.

VL BLUE ropar upp ett annat VL fordon[XX].

- XX What is your position? Over

- VL BLUE from XX; öhhhh we don't really know where we are right now...... but öhhhh we're right next to a big field...  Over.

- XX, what is your exact position, were are you? Over.

- We´re in the middle of the american convoy, Over.

Vädigt upplysande!

Samma operation sändes även en hel del underliga DART. Då min grupp hade väldigt lite att göra (såg till att gömma oss från alla flygande bajsmackor) kan man ju alltid mata in * som sin anropssignal i dart och få allas meddelanden så man kan orientera sig.

En hel del DART behandlade huruvida någon glömt sin basker kvar nånstans.

Okey, en yalla historia jag nog berättat för alla jag känner + några till. Men den är värd höra igen....

I en VCP sitter en soldat X i lugnan ro på toifor:en och uträttar behov. Toiforen är belägen vid ingången till den minicamp som hör till VCP:n.

En hund innästlar Campen! Lyckligtsvis finns det ett hagelgevär på platsen för sådana situationer och person Y, som är jaktkunnig, påbörjar jakten. Bästa postplatsen för sin jakt finner han vid toifor:en, vid den sida som vetter ut mot VCP:n. Person X är helt ovetande om detta utan sitter i lugnan ro.

Person Y nedkämpar hunden. Person X som just hört ett vapen avlossas från c:a 0.5-1 meters avstånd, tror det är skottlossning i VCP:n. Han störtar ut i VCP:n. I ena handen har han sitt vapen, med den andra försöker han dra upp byxor och kalsonger som han har vid knäna, samtidigt som han söker eldställing....

Det gjorde ONT...

Tänkte bjuda på mig själv samt samtidigt vältra mig lite i min egen olycka och berätta för er om en okrispig episod som drabbade mig när jag skulle åka hem på min efterlängtade 2 veckorsleave...

Lämnade CV i ett dimmigt Kosovo tidigt på morgonen en januarimorgon för några år sedan för att upptäcka under bussresans gång ner mot Skopje att dimman INTE blev lättare. Spekulationerna drog igång bland samtliga leaveresenärer om huruvida Hercan (Flight Syd) överhuvudtaget skulle kunna landa i Skopje för att släppa av de som varit hemma, samt kunna flyga hem oss i Flight Nord.

Väl framme på flygplatsen i Skopje så fick vi det fruktade beskedet av Travel: att Hercan ej kunnat landa i den rådande tjocka dimman, och att den fortsatt ner till Thessaloniki i Grekland, dit vi skulle få fortsätta färden i bussen efter en snabblunch uppe på NSE. Lyckan var total...

Alla som flygit Herca vet ju av egen erfarenhet att man helst undviker att svampa i sig mängder med vätska innan det är dax att flyga eftersom "toaletten" ombord är allt annat än marmor och guld, så jag började planera min flygresa redan dagen innan genom att dricka lite. Men eftersom vi nu blev flera timmar försenade så drack jag och många andra en hel del på lunchen samt på den sega bussresan ner mot Thess för att slippa vätskebrist & huvudvärk. Väl framme i Thess framåt 17.00-tiden (då vi typ skulle ha landat på Arlanda...) så blev vi beordrade uppställning direkt av flightchefen eftersom det var bråttom & tiden började bli knapp för Hercapiloterna när det gällde deras flygtid. Det fanns alltså ingen tid för att få springa in på terminalen och besöka toaletterna, så en av lastmästarna vrålade till oss att " Pissa bakom planet eller missa flyget - vi ska vara i luften inom 10 minuter!!!" Så alla iprincip bara släppte sitt handbagage och sprang iväg intill landningsbanan för att snabbt lätta på trycket innan take off.

Vi var 3 tjejer som skulle hem, och som ni killar vet så vill vi ju helst ha en liten buske att kissa bakom, annars går det inte!!! ;) Så där stod man bland en massa kissande pojkar överallt utan en buske så långt ögat nådde! Men till min stora lycka (som senare blev min olycka...) råkade jag zooma in några oljefat som stod en bit bort och tänkte PERFEKT ställe! och rusade dit i 190 för att snabbt uträtta mina behov bakom dem. Men när jag var färdig och skulle resa mig upp så vet jag inte riktigt vad som hände, för det bara snurrade till och jag trillade baklänges med uniformsbyxorna fortfarande nere, rätt i ett fett näste av CONCERTINA!!! Att jag inte dog på fläcken när jag kände alla dessa elaka små hullingar tränga in överallt i rumpan... Fick nästan panik och intalade mig i ett svagt ögonblick att det måste vara en baggis att föda barn efter detta traumat!!! Den smärtan var ingen lek, jag lovar... Av någon jäkla anledning så klarade jag händerna från att fastna i concertinan till en början, så jag lyckades börja trassla mig upp för att då upptäcka att jag såg ut som en klädd julgran helt insnurrad i "glitter" runt röven samt i ryggen på uniformsjackan. Sen började operation concertina... dvs att snabbt som faaan försöka få bort skiten innan jag missade planet. Det var ju lättare sagt än gjort, för de satt gjutna som ett spjut utan överdrifter. Den sista ville INTE släppa så jag var tvungen att ta i utav bara helv... för att få loss den. Blodet rann i de öppna såren och tårarna brände innanför ögonlocken. Snabbt upp med brallorna och rusa tillbaka till flygplanet. Racade fram till en av läkarna och förklarade dilemmat och han asgarvade samt mumlade ur sig nåt i stil med att "ja... du skulle ju behöva rengöra det, men du har ju stelkrampssprutan så det är lugnt" Några minuter senare så var vi i luften och äntligen på väg hemåt. Efter ca 30 minuter så började det pulsera i häcken som aldrig förr, har aldrig varit med om nåt liknande... Det gjorde så j-la ONT att jag valde att stå upp iprincip hela flygresan hem. Fick värsta infektionen i såren som höll i sig i flera veckor och kunde knappt sova de 2 första nätterna hemma, samt att det inte heller var någon drömläge att sitta den närmsta veckan efter heller... Tack & lov så klarade jag den allra vitalaste kroppsdelen i de främre regionerna, vågar inte ens tänka tanken vad som hänt om fler kroppsdelar än arslet fått sig en redig rivare...

Väl framme på Arlanda så var olyckan återigen framme när personal från Swedint mötte upp för att dela ut våra inrikesbiljetter för vidare transport hem till våra hemorter. Då visade det sig att jag samt 4 pers till ej fanns med på den flightlista som faxats till Swedint, utan vi stod bara med på den lista som var med ombord på planet hem. Så där stod man utan hembiljett med en svidande rumpa, men det är en annan historia... Idag har jag några ärr på rumpan som påminner mig om leaveresan jag helst vill glömma...

// Armywoman

Fy sjutton!

Lider verkligen med dig!

Ibland har det sina fördelar att vara man........ B)

Fy sjutton!

Lider verkligen med dig!

Ibland har det sina fördelar att vara man........ B)

Jo-jo... gylf med dragkedja är ju fint. :lol:

Been there-Done that.... 2 ggr !!!! :lol:

Blodvite uppstod.....

en lite tragikomisk incident.

massor av koncertina runt kampen, för dom som aldrig har upplevt precis hur djävulsk den är kan ju läsa armywoman inslag övanför...

Så hur som helst på högtalarsystemt på campen så går det ut ett meddelande att Lt X ska skjuta en hund som fastnat i taggtråden.

Sagt o gjort borta i vår del av kampen hör man ett glock PANG! följt av ännu ett PANG! och sedan igen PANG! PANG! YYYLLLL!!! PANG! ... PANG! kort paus därefter PANG! PANG! o nu börjar vi såklart undra vad det är för best egentligen som satt där... detta fortsatte ett kort tag till

Den gode Lt var väl smått nervös redan innan, ingen jägare direkt och hundvän men som VB så var det ju bara att göra sin plikt,

Missade helt med första skottet men fick sedan träff och ingen vidare träff heller, hunden blev som man kan förstå lite upprörd och ville efter det inte vara en still och bli bekämpad.

en spänd tystnad la sig över hela kampen men när det i högtalarsystemet gick ut typ..

"Faran över, nu har mästerskytten Lt X avlivat hunden till slut"

häcklad? tja vad tror ni ;)

Kom att minnas en annan historia:

En bit in på L100:an skulle det göras en minnesfilm.

I en scen var tanken att de skulle filma ett par bilar som saktar in och stannar och förarna hoppar ut och öppnar bakdörrarna... och så ska resten av Tunga Transport kompaniet hoppa ut.

Jag blev utsedd att köra en Cheva CT.

In därbak hoppar delar av Transportkompaniet och bakdörren dras ner och låses och jag hoppar in på förarstolen.

Kollar i backspegeln och får klartecken från regissören att köra fram.

Det är nu jag upptäcker att koppling inte verkar ha dragläge precis utan bilen tar ett rejält skutt framåt och samtidigt hör man ljud från folk som dråsar omkull och därefter svordomar.

Hoppar ur bilen för att springa bak för att öppna, men blir stoppat av filmteamet som menar att scenen måste tas om, så in i bilen igen, backa tillbaka en bit, en koll i backspegeln, klartecken och... -Jävla koppling! Ett rejält skutt till, folk som ramlar därbak och så återigen vilda svordomar.

Ut och öppna upp därbak. Ut hoppar det folk med minst sagt nåt alldeles vilt i blicken och försöker lokalisera föraren.

Som tur var för mig, var att det aldrig uppdagades vem som kört... och jag höll tyst. Jo, det syntes sen på filmen, men då var det hela preskiberat.

Edited by Animal

@Blackadder

Tack för det vådaskottet... Ja det var fanemig det ultimata straffet!!! Det var nästan så att jag bestämde mig för att alla mina ihoptjänade missionspengar skulle gå till ett könsbyte när jag låg där och sprattlade i det otäcka, OTÄCKA taggtrådsträsket...

När jag ändå är på G igen på forumet, så kan jag ju passa på att dra en annan skön happening som hände mig under min första utlandstjänst i Bosnien när jag även denna gången blottade mig, dock inte för en hel flygplats...

Jag & några plut.kamrater for till "Guldkusten" utanför Tuzla för att käka lite inhemsk mat på en 3-vlig restaurang (Nu tänker ni säkert Japp, ännu en YALLA-Story, men icke!!!) för att prova på det Bosniska köket en gång innan det var dax att rotera hem. Maten var kanongod, och när vi käkat färdigt och klätt på oss all utrustning (skyddsväst & hela kitet) för att börja rulla tillbaka mot Camp Oden, så behövde en av grabbarna gå på toaletten. Jag tänkte att det är lika bra att även jag passar på när det finns chans, så man inte blir superkissnödig på vägen hem och tvingas pinka på vägen (pga minrisken). Så sagt & gjort: jag knallade in på den extremt lilla damtoan (fick backa in) och upptäcker där att det inte var en vanlig toalettstol utan endast ett hål i golvet som stank allt annat än hallontårta. :clap:

Orkade inte börja kränga av mig all utrustning i det där lilla utrymmet, så jag låste dörren med regeln, lutade min AK5:a mot väggen och satte mig på huk så gott det gick med allt grejs på mig samt höll för näsan pga den sunkiga lukten där inne. Niema problema... tills det var dags att resa sig upp... Då sladdar jag till med ena kängan på en våt fläck eller nåt på golvet och POFF! så sitter jag med hela härligheten i hålet... Det var ett mindre helvete att komma upp med all den tyngden eftersom man är smidig som ett kylskåp med plattorna i västen (trodde nästan ett tag att det blivit baksug i Juggedasset...) och jag var tvungen att greppa AK:n och använda den som stöttning för att överhuvudtaget ha någon chans att komma upp ur toagropen! Ja gissa om jag kände mig färdig för nödslakt efter den brutala rumpkyssen???... Fast jag slog nog alla personliga rekord när jag tog svart bälte i concertinakarate... Det får nog bli ett könsbyte för min del ändå inför kommande missioner in case of...

// Armywoman (alias Miss Concertina...)

@BJK

Min taggtrådsbroder!!! :clap: Verkar som vi har något riktigt vasst gemensamt... :huh: Hur lyckades du hamna i onåd med concertinan??? Har du sagt A får du säga B!!! ;) Kan inte annat än säga att jag lider med dig och fick en ruggig flashback av fantomsmärtor i min ärrade butt...

Finns det kanske fler där ute som gjort en barbwire battlefield???

// Armywoman