Jump to content

..:: Att söka utlandstjänst ::..


Recommended Posts

Finns det någon speciell utsatt tid man måste vara hemma mellan 2 missioner ? Eller kan man om man skulle ha tur och kommer med på en annan mission åka direkt efter 2-3 månader??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Finns det någon speciell utsatt tid man måste vara hemma mellan 2 missioner ? Eller kan man om man skulle ha tur och kommer med på en annan mission åka direkt efter 2-3 månader??

Försvaret säger 12 månader men det är en sanning med modifikation, var hemma 1,5 månader mellan mina två senaste. Har de svårt att rekrytera vakanser kan man mycket väl komma med, dock är det mycket svårare (näst intill omöjligt) att bli rekryterad frön början av två missioner som ligger tätt intill varandra.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon speciell utsatt tid man måste vara hemma mellan 2 missioner ? Eller kan man om man skulle ha tur och kommer med på en annan mission åka direkt efter 2-3 månader??

Försvaret säger 12 månader men det är en sanning med modifikation, var hemma 1,5 månader mellan mina två senaste. Har de svårt att rekrytera vakanser kan man mycket väl komma med, dock är det mycket svårare (näst intill omöjligt) att bli rekryterad frön början av två missioner som ligger tätt intill varandra.

 

Okej tänkte mer om dom låg med cirka 4-5 månader emellan ?

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon speciell utsatt tid man måste vara hemma mellan 2 missioner ? Eller kan man om man skulle ha tur och kommer med på en annan mission åka direkt efter 2-3 månader??

Försvaret säger 12 månader men det är en sanning med modifikation, var hemma 1,5 månader mellan mina två senaste. Har de svårt att rekrytera vakanser kan man mycket väl komma med, dock är det mycket svårare (näst intill omöjligt) att bli rekryterad frön början av två missioner som ligger tätt intill varandra.

 

Okej tänkte mer om dom låg med cirka 4-5 månader emellan ?

 

Den lilla erfarenhet jag har säger att det blir svårt att komma med, dock finns det ju möjligheter, tex. med svårrekryterade tjänster etc. Finns det folk att rekrytera tror jag att de följer 12 månaders regeln ganska bra, har de problem kan de göra undantag...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
@ Fritjof

 

Enligt de utskickade blanketter från Försvarsmakten för LA05 så står det:

 

Citat:

- Synkrav med eller utan korrektion är lägst 0,8 på bästa ögat och 0,5 på sämsta.

 

Dvs som jag uppfattar det hela så ska du åtminstånde uppfylla ovanstående krav då du bär glasögen/linser.

 

/Trob

 

 

 

@ Fritjof

 

Enligt de utskickade blanketter från Försvarsmakten för LA05 så står det:

 

Citat:

- Synkrav med eller utan korrektion är lägst 0,8 på bästa ögat och 0,5 på sämsta.

 

Dvs som jag uppfattar det hela så ska du åtminstånde uppfylla ovanstående krav då du bär glasögen/linser.

 

/Trob

 

Tack för det här inlägget, jag har nämligen varit lite förbryllad över vad som gäller för

denna vändan vad gäller beredskapsstyrkan utlandstjänst.

I rekryteringsbroschyren som nu ligger på försvarsmaktens hemsida står att man precis

som du säger får ha synkorrigering bara man har 0,3 resp. 0,7 i syn. medan det på

kraven på försvarsmaktens hemsida står att man måste ha 0,5 resp. 0,8 i syn utan

korrigering och inget nämnt om korrigering. I detta fall så kan man ju uppleva att man

inte får ha korrigering alls då det är utelämnat på hemsidans info.

Jag har sökt till beredskapsstyrkorna och har 1,0 i syn med korrigering. Jag fick hoppet

åter genom ditt tillägg. Tack.

 

Värt att nämna är att jag mailade och frågade berörda på bl.a. F17 där jag fick läsbekräftelse

att man läst mitt mail, men inget svar (det har gått 3 veckor). Dåligt.

//Slow_moves

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej. Nu kommer nästa fråga i ämnet...

Jag har sökt diverse missioner, och igår ringde en löjtnant o frågade om jag fortfarande var intresserad... Han sa att han skulle ringa i oktober om jag fortfarande var aktuell.

Till min fråga nu, hur många personer är det normalt att dom ringer till för en enskild befattning?? Någon som har koll på det? Vill ju inte ta ut seger i förskott!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Någon som vet hur stor del av KS förbanden som brukar vara "egna" soldater. Ex när P7 håller i en mission rekryterar de då i stort sett enbart muckade soldater och befäl från det egna förbandet?

 

Funderar lite kring om mina chanser att åka ökar när det egna förbandet nu ska sätta ihop KS-styrka.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Att söka utlandstjänst!

För mig har det varit och är en fantastisk bra upplevelse. Min första mission började:

 

Låg i lumpen och fick under en kvällstjänst, Fn-information. Det var en kapten som hade varit på Cypern som höll i föredraget.Han visade bilder,uniformer,m.m Han tyckte att samtliga i lokalen skulle söka. Vi var ett antal i salen som fyllde i ansökan efter det.

 

Sen kom beskedet, strax innan man muckade. Man var antagen till utbildning i Enköping. Missionsområdet var Cypern. Men först väntade en utbildning. Vi var 4 stycken på kompaniet som blivit uttagna.

 

Kaptenen som höll föredraget samlade oss innan muck och berättade vad som var viktigt att tänka på inför utbildning. -Ni har kommit så här långt,sa han. Nu är det upp till er att visa vad ni går för. Kom ihåg tre saker,fortsatte han. Puts,Pli och Parad. Det kommer ni långt på.

 

Så här i efterhand kan jag meddela att den utbildningen inte var någon dans på rosor. Jag har den erfarenheten och kan jämföra.När man tänker tillbaka så var den utbildningen den hårdaste som jag upplevt. Kan återkomma i frågan.....

 

Trots allt. Det bästa minnen och kamrater har jag skaffat genom utlandstjänst :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sökt till NBG R10 nu, där jag valde skyttesoldat på P7 som 1:a val och ingenjörssoldat på Ing2 som 2:a val. Gör lumpen som Ing-soldat på Ing2 just nu, och vi har haft relativt mycket strid och skjutning på schemat, samt att jag även har fått utb. på GRG. Anledningen till att jag söker skyttesoldat som 1:a val är dels för att jag har mycket närmare att pendla från Revinge till Malmö, samt att jag helt enkelt finner det "roligare" med strid (självklart kan jag inte tänka mig att det är särskilt kul att hamna i en skarp stridssituation men jag hoppas ni förstår vad jag menar) än med rena Ing-uppgifter så som bygga bro, röja minor, lägga ut minor etc.

 

Jag vet att det är en omöjlighet att svara på om jag kommer komma in på mitt 1:a val eller inte, men det jag undrar är om chansen att komma in som Ing-soldat är helt rökt nu bara för man valde det som 2:a val istället för 1:a val? Jag vet att det beror helt på hur många som söker, hur pass kvalificerad jag är jämfört med de andra sökande osv., men hur tror ni det kommer funka ungefär i praktiken? Jag vill absolut göra utlandstjänst och då helst i NBG R10, så även om jag inte skulle komma in som skyttesoldat så hade jag blivit precis lika glad och nöjd med att komma in som Ing-soldat.

 

Sen har jag en till fråga: Om man skulle bli nekad till NBG öht, men ändå ha de betygen som behövs för utlandstjänst, är det då fritt fram att söka till en "vanlig" mission istället då?

Link to comment
Share on other sites

Har sökt till NBG R10 nu, där jag valde skyttesoldat på P7 som 1:a val och ingenjörssoldat på Ing2 som 2:a val. Gör lumpen som Ing-soldat på Ing2 just nu, och vi har haft relativt mycket strid och skjutning på schemat, samt att jag även har fått utb. på GRG. Anledningen till att jag söker skyttesoldat som 1:a val är dels för att jag har mycket närmare att pendla från Revinge till Malmö, samt att jag helt enkelt finner det "roligare" med strid (självklart kan jag inte tänka mig att det är särskilt kul att hamna i en skarp stridssituation men jag hoppas ni förstår vad jag menar) än med rena Ing-uppgifter så som bygga bro, röja minor, lägga ut minor etc.

 

Jag vet att det är en omöjlighet att svara på om jag kommer komma in på mitt 1:a val eller inte, men det jag undrar är om chansen att komma in som Ing-soldat är helt rökt nu bara för man valde det som 2:a val istället för 1:a val? Jag vet att det beror helt på hur många som söker, hur pass kvalificerad jag är jämfört med de andra sökande osv., men hur tror ni det kommer funka ungefär i praktiken? Jag vill absolut göra utlandstjänst och då helst i NBG R10, så även om jag inte skulle komma in som skyttesoldat så hade jag blivit precis lika glad och nöjd med att komma in som Ing-soldat.

 

Sen har jag en till fråga: Om man skulle bli nekad till NBG öht, men ändå ha de betygen som behövs för utlandstjänst, är det då fritt fram att söka till en "vanlig" mission istället då?

 

Du kommer inte vara "rökt" bara för att Ing sold är ditt andrahands val. Det är bara att söka vanliga missioner även om du skulle få ett negativt svar från NBG:n

Link to comment
Share on other sites

Man ska ha tur om man kommer iväg på sitt andrahandsval.

Anledningen till det är att man kollar igenom förstahandsvalen när man söker efter en viss kompetens för en befattning. Så går man igenom hela högen av ansökningar som har den aktuella befattningen som förstahandsval. Om man inte hittar någon i högen så börjar man om och kollar på de som har den aktuella befattningen som andrahandsval.

 

Så går det ofta till och det innebär att man måste ha tur för att komma iväg på sitt andra- eller tredjehandsval.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Sen har jag en till fråga: Om man skulle bli nekad till NBG öht, men ändå ha de betygen som behövs för utlandstjänst, är det då fritt fram att söka till en "vanlig" mission istället då?

Blir du nekad så kan det bli svårt efter som det då antagligen är något som är fel. Ex säkerhetskontroll eller så. Om du däremot bara menar att din ansökan inte föranlett till uttagning (som det så fint kan kallas) så är det ju bara att söka på. Det är ju som att söka olika jobb hos samma arbetsgivare. Bara för att man inte fick truckjobbet på lagret så kan man ju söka som truckförare på produktionsavdelningen.

 

:tveka:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tänkte först starta en ny tråd ang. detta men av rädsla för att bli halshuggen av Blågul provar jag här först. :D

 

Vad det gäller är val av befattning inom gruppen för att optimera chanserna till utlandstjänst.

 

Jag kommer att rycka in som MP/Säk GB på 2. skvadron på Livgardet nu den 15:e januari, och jag är mycket intresserad av internationell tjänstgöring. En bit in i utbildningen kommer vi som bekant att välja (eller i vart fall få uttrycka önskemål om att bli placerade på) en viss befattning inom gruppen, och det är här ett litet dilemma uppstår. Vad ska man välja för att göra sig själv så attraktiv som möjligt för de som väljer personal till utlandsstyrkan?

 

Just nu lutar det en del åt sjukvårdare (Jägarsjukvårdarutbildning på K3 med 10p ASF och praktik). Problemet här är dock; jag har ingen tidigare sjukvårdsutbildning i form av USK el. liknande, vilket tycks vara någon form av minimikrav för att få åka som sjukvårdare i US? Är det då bortkastat att satsa på sjukvårdsutbildningen, eller är det som jag tror att man blir mer attraktiv även som "vanlig" skyttesoldat om man bär den med sig? Kan det på något sätt vara så att man blir mindre attraktiv som vanlig skytte/-spaningssoldat för att man har mindre stridsutbildning?

 

Den här befattningen exvis, skulle kanske kunna vara ett lämpligt alternativ med ovanstående utbildning tillryggalagd, eller?

 

Att poängtera här kan vara att sjukvårdarna troligen inte får någon MP-utbildning, med tanke på utbildningens längd, vilket känns lite surt. Eventuellt kommer MP-utbildningen att kunna läsas in vid sidan av ifall man prompt vill ha den, men det var inte helt säkert tydligen...

 

Annars känns det som att man borde satsa på Gruppchef (Jo, vissa av oss GB-soldater kommer tydligen att bli Gruppchefer) eller Stf Gruppchef och försöka visa framfötterna den vägen...?

 

Vad tror ni, ni som har köll? :-(

Edited by Wigsten
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Men utlandstjänsten är bara 6mån eller nått, varför tittar du inte längre bort, vad du vill göra efter utlandstjänst? Ska du in som MP så hade jag iaf sett till att få MP examen, dels för att kunna tjänstgöra som MP utomlands, och även som skyttesoldat, det är 2 olika att välja mellan, och sen kanske få en uns om yrket polis är nått man vill satsa på... att ha vart gruppchef är ju ingen nackdel heller direkt.

mina 5

Link to comment
Share on other sites

Tänkte först starta en ny tråd ang. detta men av rädsla för att bli halshuggen av Blågul provar jag här först. :)

 

Vad det gäller är val av befattning inom gruppen för att optimera chanserna till utlandstjänst.

 

Jag kommer att rycka in som MP/Säk GB på 2. skvadron på Livgardet nu den 15:e januari, och jag är mycket intresserad av internationell tjänstgöring. En bit in i utbildningen kommer vi som bekant att välja (eller i vart fall få uttrycka önskemål om att bli placerade på) en viss befattning inom gruppen, och det är här ett litet dilemma uppstår. Vad ska man välja för att göra sig själv så attraktiv som möjligt för de som väljer personal till utlandsstyrkan?

 

Just nu lutar det en del åt sjukvårdare (Jägarsjukvårdarutbildning på K3 med 10p ASF och praktik). Problemet här är dock; jag har ingen tidigare sjukvårdsutbildning i form av USK el. liknande, vilket tycks vara någon form av minimikrav för att få åka som sjukvårdare i US? Är det då bortkastat att satsa på sjukvårdsutbildningen, eller är det som jag tror att man blir mer attraktiv även som "vanlig" skyttesoldat om man bär den med sig? Kan det på något sätt vara så att man blir mindre attraktiv som vanlig skytte/-spaningssoldat för att man har mindre stridsutbildning?

 

Den här befattningen exvis, skulle kanske kunna vara ett lämpligt alternativ med ovanstående utbildning tillryggalagd, eller?

 

Att poängtera här kan vara att sjukvårdarna troligen inte får någon MP-utbildning, med tanke på utbildningens längd, vilket känns lite surt. Eventuellt kommer MP-utbildningen att kunna läsas in vid sidan av ifall man prompt vill ha den, men det var inte helt säkert tydligen...

 

Annars känns det som att man borde satsa på Gruppchef (Jo, vissa av oss GB-soldater kommer tydligen att bli Gruppchefer) eller Stf Gruppchef och försöka visa framfötterna den vägen...?

 

Vad tror ni, ni som har köll? ,O

 

Jag håller med kimster, ta en titt bort mot horisonten istället och fundera till på vad vill jag jobba med efter lumpen, finns det någon utbildning som kan hjälpa dig på traven?

 

Vill man bli polis är ju MP fördelaktigt, vill man jobba inom vården hade jag satsat på en sjukvårdande utbildning.

 

Vad det gäller utlandstjänst för sjukvårdare har det funnits lite olika vägar att gå:

Sjukvårdsman på pluton har det krävts minst uska med en hel del erfarenhet, för gruppsjukvårdaren har egentligen ingen speciell kunskap krävts. Om man ser på sjukvårdsgrupperna finns det 2 sjukvårdande tjänster, sjuksyrra och medic, för medicen gällde samma som för plutsjukvårdaren.

 

Nu vet jag inte hur framtiden ser för just sjukvårdare, på sjuktransporterna på IA06 är det t.ex. inga krav på medicen med några tidigare civila erfarenheter, hur NBG kommer göra vet jag inte.

 

Som utbildad MP finns det många dörrar att knacka på, PHS, mission som mp, mission som skyttesold...

 

Utlandstjänst är roligt, spännande, intressant och lärorikt, men det är absolut inte något man ska satsa allt på, får man möjlighet att göra det, visst kör men planera inte hela din verksamhet med inriktning på det!

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med kimster, ta en titt bort mot horisonten istället och fundera till på vad vill jag jobba med efter lumpen, finns det någon utbildning som kan hjälpa dig på traven?

 

Vill man bli polis är ju MP fördelaktigt, vill man jobba inom vården hade jag satsat på en sjukvårdande utbildning.

Jag har en ganska tydlig bild av vad jag vill göra efter lumpen faktiskt. Som det ser ut nu tänkte jag försöka komma iväg på en mission så snart som möjligt efter muck, och därefter jobba som dykinstruktör utomlands X antal år innan jag söker PHS. :)

 

Visst vore MP-utbildning bra, men vad jag vet är det svårt att komma iväg som MP i US om man är ung? Att ha genomfört sin vpl som MP tror jag är av underordnad betydelse när man söker PHS, då det egentligen inte säger ett skvatt om hur man är som person. Möjligtvis kan det peka på intresse för yrket, men i stort sett vem som helst kan ju bli MP, och det finns annat som väger tyngre vid ansökan till polisen. Som kuriosa här kan jag ju nämna att jag, född -87, var på polisens sluttester på Pliktverket i september i år. Jag kom dock inte in den här gången som ni kanske anar, men vi kan säga som såhär att MP-"meriten" troligen inte gör varken till eller från när jag söker igen om ett par år. Tanken är att att jag ska lägga polisgrejen på hyllan ett tag nu, sen söka igen när jag är runt 23-24. Hur som haver, nu glider vi lite OT...

 

Jag tänker som såhär att sjukvårdsutbildningen kan ge bättre förutsättningar att initialt komma iväg på en mission, och att den merit som sjukvårdsutbildningen i sig innebär med högskolepoäng, praktik på akutmottagning och hela köret kanske inte heller är att förakta när man söker PHS. På ett sätt lär Akutsjukvårdsutbildning då snarare vara mera unik och efterfrågad kompetens än MP-utbildning, då allt man lärt sig som MP ändå gås igenom under polisutbildningen, och således är det ingenting du har nytta av när du väl är färdig polis. En omfattande akutsjukvårdsutbildning däremot, kommer att tjäna en även efter polisexamen och många år framöver - i yrket såväl som civilt. Som sjukvårdare kan man även marknadsföra en lite mjukare sida av sig själv när man söker PHS än om man varit t.ex. KSP-skytt... ,O

 

Men visst tåls det att fundera lite på. Alla dessa val i livet... Det optimala vore ju att ta sjukvårdsutbildningen och sen läsa in juridiken vid sidan av. På infodagen i slutet av oktober sa StfC för 2. skvadron att de inte alls var omöjliga när det kom till individuella lösningar, och ville man som prickskytt eller sjukvårdare prompt läsa MP-utbildningen i alla fall så skulle det troligen gå att lösa...

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare: välj inte tjänst i lumpen efter hur enkelt eller vad du vill göra OM du kommer med på utlandstjänst, utan sök en tjänst du tycker är spännande och som lockar dig och OM du får betyg att söka utlandstjänst och fortfarande vill, ja men sök då och hoppas på att du kommer med!

 

Vad du vill göra är en sak, vad den som rekryterar tycker är en annan, UT är inte givet att man blir antagen till, än så länge är det en minoritet som lyckas så bra under värnplikten att man kan söka, sen ska man bli antagen också...

 

Om du nu gör lumpen som mp, vad säger att du måste komma iväg på UT som mp? har de en intressant uppgift i US tycker du? Kan man kanske till och med tjäna lite på som mp att mogna innan man åker på mission, kanske göra några år som "civil polis" i sverige innan man åker?

Absolut inte min mening att verka dryg på något sätt här nu, då hade det låtit annorlunda, det enda jag vill är att lyfta din blick lite och hoppas att du inte mål låser dig redan nu att du vill göra UT som si eller så om du inte ens gjort lumpen än... Fundera till, tänk efter, väg det ena mot det andra men vad du än gör, välj inte tjänst efter hur enkelt eller vad man får göra i utlandstjänst!

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare: välj inte tjänst i lumpen efter hur enkelt eller vad du vill göra OM du kommer med på utlandstjänst, utan sök en tjänst du tycker är spännande och som lockar dig och OM du får betyg att söka utlandstjänst och fortfarande vill, ja men sök då och hoppas på att du kommer med!

 

Vad du vill göra är en sak, vad den som rekryterar tycker är en annan, UT är inte givet att man blir antagen till, än så länge är det en minoritet som lyckas så bra under värnplikten att man kan söka, sen ska man bli antagen också...

 

Om du nu gör lumpen som mp, vad säger att du måste komma iväg på UT som mp? har de en intressant uppgift i US tycker du? Kan man kanske till och med tjäna lite på som mp att mogna innan man åker på mission, kanske göra några år som "civil polis" i sverige innan man åker?

Absolut inte min mening att verka dryg på något sätt här nu, då hade det låtit annorlunda, det enda jag vill är att lyfta din blick lite och hoppas att du inte mål låser dig redan nu att du vill göra UT som si eller så om du inte ens gjort lumpen än... Fundera till, tänk efter, väg det ena mot det andra men vad du än gör, välj inte tjänst efter hur enkelt eller vad man får göra i utlandstjänst!

Hmm.. Visst kan man se det som att man har "smalt synfält" om man planerar en massa saker i förväg, men det tycker inte jag alla gånger. Jag har alltid planerat långsiktigt. Vissa har frågat om det inte känns trist att ha allt planerat, men det tankesättet förstår jag inte alls. Jag tycker att det känns tryggt att ha en preliminär plan som man har ägnat mer än 5 minuter åt.

 

Ang. det här med val av befatting så kommer jag inte att välja någon jag skulle vara missnöjd med, enbart för att ha bättre chans att komma med i US. Det inser även jag att det vore värdelöst. Men jag har ett relativt likvärdigt intresse av de olika befattningar som finns i säk-gruppen, och finns det då en som kan ge fördel när man söker US (vilket jag är och länge har varit väldigt motiverad att göra) skulle det väl vara rätt korkat att inte ta med det i bedömningen när man sen anger sitt önskemål?

Edited by Wigsten
Link to comment
Share on other sites

Postar den här frågan i en egen tråd eftersom att det lätt blir rörigt med olika frågor i den nålade tråden om att söka utlandstjänst...

 

Låt säga att man bosätter sig utomlands (Thailand exvis) under en längre period efter värnplikten. Kan man fortfarande söka missioner då under tiden man befinner sig utanför rikets gränser? Tänker att PC normalt vill ringa upp en för intervju om man blir aktuell för antagning, och då kanske denne inte vill slå ett 20-siffrigt nummer som det kostar 45 kr / min att ringa till. I värsta fall kanske man inte finns tillgänglig via telefon alls, utan bara kan ringa upp vid en viss tid, eller svara via e-post. Funkar det ändå? Någon som har erfarenhet av ett sådant scenario? :)

 

-----------------------------------------------

Nädu, det räcker allt med en tråd om detta.

 

The Swede

BG

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det finns inga tekniska hinder för att söka nej, så visst kan du söka även om du bor utomlands, har nån bekant som bort i thailand tror jag och sökt och kommit med. Men visst kanske en plutonchef tvekar ang. numret och det kanske blir svårare att komma fram och på det sättet kanske man få en mindre chans. Men det är ju upp till en själv hur tillgänglig man vill vara osv. Men går går det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hur brukar plutch'en ställa sig till att man tar kontakt med honom/henne under urvalsperioden för att visa intesse och alltmänt höra sig för ang just den tjänsten man har sökt? Ringer man bara och stör eller kan det vara till ens fördel att visa framfötterna?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det där är ytterst individuellt skulle jag tro. Den ena tycker kanske det är bra, för han anser kanske att det underlättar arbetet mtosv. medan det säkerligen finns de som inte vill sitta och prata med personer han själv inte valt att kontakta...

Så frågan är mer eller mindre omöjlig att svara på, även att generalisera i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...