Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
1 hour ago, Slenke said:

Men tror du verkligen på det?

Nej. Kan spontant inte komma på något annat land än Danmark som potentiell köpare. Och där har man inte ens uttryckt att AH120 är ett alternativ från någon offentlig källa. Royal Navy verkar inte själva ha några planer på att introducera något liknande. Type 32 är väl det närmsta, men där passar inte riktigt AH120 uppdragsprofilen, och där har även Babcock själva föreslagit en variant av AH140.

Därav min fråga, vad som händer i det fallet att man förlorar upphandlingen av YSF2030 

Edited by Lander
Posted
43 minutes ago, Pärmtroll said:

Det har jag inte påstått heller. Men FOC uppnås först när alla fyra fartygen är leverade och operativa, och all övrig utrustning och infrastruktur som krävs för att hålla fartygen i drift är på plats. När det sker vet vi i nuläget inte, allt som sagts är ”innan 2035”.
Att få första fartyget fullt operativt efter leverans tar ett par år då det väldigt mycket som behöver övas, justeras, övas igen o.s.v. innan man har en fullt fungerande och mogen organisation där man vet hur man på bästa sätt kan nyttja fartygssystemets fulla potential. För efterföljande fartyg går det naturligtvis snabbare, men det tar ändå minst ett år eller så innan varje besättning är fullt övad och redo.

Ah Ok, missförstod dig där.

Rimligtvis tar det längre tid att nå full förmåga på första fartyget jämfört med det sista.

Posted
On 2026-05-17 at 12:51, K-Kokos said:

Island har som eneste Nato land ikke egne militære styrker, men de har sikkerhetsavtaler med USA og de nordiske landene.

Fast säkerhetsavtal med Usa känns ju inte så stabilt med agent Krasnov som Usas president. 

Sen har ju Trump via sina sociala medier hotat att annektera Island men troligtvis menade han kanske Grönland.

On 2026-05-17 at 12:51, K-Kokos said:

Det er ikke noe land i Nato som har satset så mye på forsvaret sitt de siste årene som Polen, og de baltiske landene har også økt forsvarsutgiftene ganske kraftig.

Polen hedrar sitt medlemsavtal och Balterna likaså då de lever under galgens skugga. 

Dessa länder bygger ju även en sorts modern Maginolinje light både mot den ryska enklaven och Vitryssland. Polska delen av denna nya typ av järnridå kallar man Östra skölden.

Även Finland förstärker sin gräns mot vår gemensamma fiende i öst.

//TF

Posted

Ja då håller vi tummar & tår att det blir FDI.

Idag kl 09:00 så skall Statsministern, försvarsministern och ÖB hålla presskonferans.

//TF

• Like 2
Posted (edited)

Det blev FDI tillslut!

Tillägg, jag är positiv till detta. Minimerar risk och vad jag kan bedöma ett kompetent fartyg.

Edited by Skräpmetall
  • Like 2
Posted (edited)

Försvarsministern sa också CAMM-ER som komplement till aster-30 vilket jag inte sett bekräftat tidigare

Edited by zkurt
  • Like 1
Posted (edited)

Leverans från 2030, så det låter inte som att vi får nåt av de franska fartygen som är under konstruktion.

Robot 15, Torped 47, Giraffe1X, Trackfire, Bofors 40 mm och Bofors 57 mm ingår enligt försvarsministern.

ÖB svarade också på en fråga om stridsledningssystem, och där förlitar vi oss på det franska som redan är integrerat. Självklart, men klokt likväl.

Edited by PerB
  • Like 3
Posted (edited)

Jag såg inte hela sändningen. Sas det nått om antal robotar? 16 aster i sylver är väl uppenbart men hur blir konfigurationen av camm-er?

Edited by zkurt
Posted (edited)

Okej jag ska nu försöka att inte låta som en dålig förlorare. Frankrike köpte ju Global Eye vilket ju är ett stort "motköp" det får man ju ändå ge de. UK kom inte med nåt större motköp vad jag har kunnat se iaf. Sen får man ju se hur fartygen ska utrustas också? Att CMS eller mast/radar ska bytas tror jag inte ett smack på iaf. Men kanoner och torpeder borde väl iaf kunna bytas.

Edited by Laban26
  • Like 2
Posted

Mycket bra. Det visar på rätt prioriteringar. Eftersom Giraffe 1X specifikt nämndes så kommer Naval behöva konstruera om sin kommandomodul (där stridsledningen och masten + radar är en sammanhängande enhet). Jag misstänker att det kommer bli flaskhalsen, medan skroven kan påbörjas så fort kontraktet är påskrivet.

Nöjd.

• Like 1
Posted
27 minutes ago, Lander said:

FDI! Laban, bara till att byta profilbild ;-)

Ska fundera på det, blir på en dumstrut isf haha. Regeringen vek ner sig för en skrikande pöbel, även kallat demokrati tror jag.

• Like 1
  • Haha 1
Posted
Just now, Laban26 said:

Ska fundera på det, blir på en dumstrut isf haha. Regeringen vek ner sig för en skrikande pöbel, även kallat demokrati tror jag.

äsch, är ju trots allt ett vackert fartyg! Får hoppas att Saab ror hem nästa korvett istället! 

• Like 1
Posted

Gratulerar FDI-vurmarna och hoppas att jag slipper se att vi ångrar detta val. "Underhållslösning med svenskt varv" är i alla fall positivt! Det som bekymrar är väl snarare att nu ska förhandlingar påbörjas vilket indikerar att förmågekrav nu kan  tvingas bort av ekonomiska skäl? Det blir säkert ett bra fartyg till slut även om vi släpper vissa ganska unika förmågor...

"Fair winds and following seas" HMS Luleå II !

Posted
7 minutes ago, zkurt said:

Jag såg inte hela sändningen. Sas det nått om antal robotar? 16 aster i sylver är väl uppenbart men hur blir konfigurationen av camm-er?

Det skulle svaras på under enskilda samtal av marinchefen, ÖB och Pål Jonson. Men troligtvis exakt såsom b.la. NG förklarat på tidigare intervjuer - 16st Aster 30 och i 8x2 Sylver A50 och sedan 48 CAMM/CAMM-ER i CL-variant i samma plats som 8x2 sylver.

• Thanks 1
Posted (edited)
6 hours ago, Lander said:

Det skulle svaras på under enskilda samtal av marinchefen, ÖB och Pål Jonson. Men troligtvis exakt såsom b.la. NG förklarat på tidigare intervjuer - 16st Aster 30 och i 8x2 Sylver A50 och sedan 48 CAMM/CAMM-ER i CL-variant i samma plats som 8x2 sylver.

Specifikt så nämndes just CAMM-ER av Pål Jonson. Närluftvärn verkar bli 40 mm Mk 4 akterut och Saab Trackfire (2). Hoppas att han menade 30 mm Trackfire ARES.

Detta blir första gången på mer än 30 år som vi anskaffar en fartygstyp till marinen som har mer än en artilleripjäs ombord. Ett bra val.

/Per

Edited by Perman
  • Like 2
Posted (edited)

Pressträffen om fregattköpet av franska FDI-klassen den 19 maj kan ses på regeringens hemsida som video på nedanstående länk. 
Deltog gjorde statsminister Ulf Kristersson, försvarsminister Pål Jonson och överbefälhavare Michael Claesson ombord på Visbykorvetten Härnösand på Skeppsbron i Stockholm.

https://regeringen.se/pressmeddelanden/2026/05/ulf-kristersson-och-pal-jonson-bjuder-in-till-presstraff-pa-skeppsbron/

På YouTube:

Edited by vikingman
Posted
12 minutes ago, Perman said:

Specifikt så nämndes just CAMM-ER av Pål Jonson. Närluftvärn verkar bli 40 mm Mk 4 akterut och Saab Trackfire (2). Hoppas att han menade 30 mm Trackfire ARES.

Detta blir första gången på nästan 30 år som vi anskaffar en fartygstyp till marinen som har mer än en artilleripjäs ombord. Ett bra val.

/Per

Jag misstänker att de vill ha 40mm för att det är Bofors. Men här är ett krav jag tror kan komma att förändras i förhandlingarna. Jag tror mer på 2st 30mm (Seasnake?) på var sida om hangaren, än en singel 40mm ovanpå. (Vilket jag gissar är vad de tänkt sig initialt).

57mm är självklart, Torped 47 och RBS15 likaså. Aster 30 var väntat, men intressant att de specifikt nämner CAMM-ER. Är det samma kastare för CAMM och CAMM-ER? Men quad-pack vs double-pack? För i så fall kan man ju använda samma CAMM som Visby fått i Luleå också, vilket jag tycker vore smart.

• Like 1
Posted
28 minutes ago, Lander said:

Ja hoppas att det blir så för det sparar ju in en del pengar. Även 16 Aster och 48 Camm är ju brutalt stor eldkraft för en liten fregatt.

• Like 1
Posted

Blir säkert ett bra fartyg. Ska bli spännande att följa. Jag tror att oavsett val av leverantör så kommer vi inte se 4 st fartyg i flottan, det tenderar att justeras nedåt ju längre tiden går. Men jag hoppas såklart jag har fel.

Posted
8 minutes ago, Tengis said:

Blir säkert ett bra fartyg. Ska bli spännande att följa. Jag tror att oavsett val av leverantör så kommer vi inte se 4 st fartyg i flottan, det tenderar att justeras nedåt ju längre tiden går. Men jag hoppas såklart jag har fel.

Minst 4st får vi verkligen hoppas.

Det kommer inte bli evig fred denna gång heller.

Posted
52 minutes ago, Tombola said:

Jag misstänker att de vill ha 40mm för att det är Bofors. Men här är ett krav jag tror kan komma att förändras i förhandlingarna. Jag tror mer på 2st 30mm (Seasnake?) på var sida om hangaren, än en singel 40mm ovanpå. (Vilket jag gissar är vad de tänkt sig initialt).

57mm är självklart, Torped 47 och RBS15 likaså. Aster 30 var väntat, men intressant att de specifikt nämner CAMM-ER. Är det samma kastare för CAMM och CAMM-ER? Men quad-pack vs double-pack? För i så fall kan man ju använda samma CAMM som Visby fått i Luleå också, vilket jag tycker vore smart.

Naval har själva visat en konceptbild på detta där de nämnt att CAMM-ER var specefikt efterfrågat av Svenska marinen och skulle då integreras. De har även gått ut med sedan tidigare att de kommer skapa en "cold launcher" variant av Sylver som kommer trippel packa CAMM-ER i Sylver. Således blir det 24 CAMM-ER i en 8 cells Sylver. 

Här beskriver NAVAL under besöket i Göteborg hur en Svensk FDI skulle kunna se ut och nämner även CAMM-ER. (11:09)

https://youtu.be/NFAVjxANBHk

Posted
1 hour ago, Tombola said:

Jag hoppas de håller fast vid Bofors 40 Mk4. Men jag hoppas också att man inte snålar med Trackfire utan monterar 4 st av Ares-varianten (gärna förberedda för Nimbrix).

• Like 1
Posted

Bra val. Säkert det bästa. Och som nån redan skrivit; SAAB m fl får nog sitt när de nya korvetterna (säkert Visby G2-isch -eller?) ska beställas. Plus att dessa också kommer att bli inblandade i LUL genom diverse system. Som förhoppningsvis inte strular till det och försenar då… ;-)

Jag vågar väl säga det nu, men jag fick mina aningar när jag läste nedan länkad artikel för nån dag sedan. Den slutliga (?) bekräftelsen på (räv?)spelet blir väl om Frankrike nu ”råkar” komma in med en tilläggsbeställning på fler GlobalEye… :)

https://www.aerotime.aero/articles/france-orders-17-saab-giraffe-1x-radars-to-bolster-air-defense-and-counter-drone-capability