Jump to content

Recommended Posts

Posted
1 hour ago, ATK1797 said:

Kommer 40mm Akan ha ett eget radar sikte typ Ceros 200 eller används det främre till båda pjäserna?

Jag förutsätter att även 40mm pjäsen kommer ha ett eget sikte av något slag, att begränsa sig till att bara använda förliga siktet vore bortkastat på en såpass kompetent pjäs. Men vilket specifikt sikte man tänker sig (även för förliga pjäsen) har jag tyvärr ingen aning om i nuläget, det är förmodligen inte avgjort förrän efter slutförhandlingarna är avslutade.

• Thanks 2
Posted
40 minutes ago, Pärmtroll said:

Jag förutsätter att även 40mm pjäsen kommer ha ett eget sikte av något slag, att begränsa sig till att bara använda förliga siktet vore bortkastat på en såpass kompetent pjäs. Men vilket specifikt sikte man tänker sig (även för förliga pjäsen) har jag tyvärr ingen aning om i nuläget, det är förmodligen inte avgjort förrän efter slutförhandlingarna är avslutade.

Enligt bilden nedan har FDI en Thales STIR fire control radar, och jag antar att det är den som används för att rikta kanonen?! Så man skulle ju kunna tänka sig att den ersätts med en Ceros 200, men det har vi ju inte hört nåt om. Men jag funderar på Safran PASEO i bilden, vet du vad den används till? Just PASEO är ju intressant eftersom den används på Tridon Mk2: skulle man kunna tänka sig att man satte en sån direkt på 40 mm-pjäsen akterut också? (d v s som det ser ut på Tridon Mk2)

IMG_0964.thumb.jpeg.cf0bdacff4d81ca642d58c85b063dabb.jpeg

• Like 1
Posted
1 hour ago, PerB said:

Enligt bilden nedan har FDI en Thales STIR fire control radar, och jag antar att det är den som används för att rikta kanonen?! Så man skulle ju kunna tänka sig att den ersätts med en Ceros 200, men det har vi ju inte hört nåt om. Men jag funderar på Safran PASEO i bilden, vet du vad den används till? Just PASEO är ju intressant eftersom den används på Tridon Mk2: skulle man kunna tänka sig att man satte en sån direkt på 40 mm-pjäsen akterut också? (d v s som det ser ut på Tridon Mk2)

IMG_0964.thumb.jpeg.cf0bdacff4d81ca642d58c85b063dabb.jpeg

Nu har jag ingen egentlig kunskap om detta. Men googlade lite och det verkar som Thales STIR 1.2 som är radar baserad och Safran PASEO XLR EO som är elektro/optisk kompletterar varandra.

Paseo tillåter passiv målangivelse utan att man sänder radar. STIR fungerar oavsett väder.
De kompletterar varandra eftersom att STIR kan inte se vad det är för mål man låst på med sin radar. PASEO kan dock identifiera om det är en drönare, ett flygplan, en robot eller vad du vill. PASEO fungerar även bättre mot små mål när man nyttjar kanonerna.

Posted

Säkert min inbillning men bogpropellern verkar sitta väldigt högt upp i förhållande till vattenlinjen.

Gällande byte av eldledningsradar, det är ju som allt en kostnad/tid/risk fråga. Jag kan ju hålla med om att den "borde" vara relativt enkel att byta. Både STIR och Ceros200 är elektroptiska. Paseon är ett till lager, skulle inte våga säga att någon är bättre än någon annan.

Jag skulle dock tro, och det är bara magkänsla, att en eldledningsradar är "mer" integrerad med stridsledningen och därför svårare att byta än en "spaningsradar".

Posted
17 hours ago, Chessyman said:

Tror de svenska anpassningarna som görs är tydliga i FMVs pressmedelande

Samtliga saker som integreras (förutom möjligtvis camm) är standardsaker som integrats på ett flertal olika fartyg med olika typer av ledningssystem och således bör det gå förhållandevis enkelt i befintlig systemarkitektur. Att inte giraffe4 eller 9lv nämns är för att det hade inneburit ett stort om arbete och gör att det inte längre är ett katalogfartyg vi beställer. 

Men samtidigt talar FMV mot sig själv. De skriver att det ska göras så få anpassningar som möjligt för att i nästa andetag skriva att det ska göras modifieringar systemmässigt bortom själva vapensystemen.

Posted
8 hours ago, Siffertrix said:

Nu har jag ingen egentlig kunskap om detta. Men googlade lite och det verkar som Thales STIR 1.2 som är radar baserad och Safran PASEO XLR EO som är elektro/optisk kompletterar varandra.

Paseo tillåter passiv målangivelse utan att man sänder radar. STIR fungerar oavsett väder.
De kompletterar varandra eftersom att STIR kan inte se vad det är för mål man låst på med sin radar. PASEO kan dock identifiera om det är en drönare, ett flygplan, en robot eller vad du vill. PASEO fungerar även bättre mot små mål när man nyttjar kanonerna.

Nu kanske jag inte vet vad jag talar om men är inte Ceros200 EO och radar i ett?

Posted (edited)
21 hours ago, enigmatik said:

Max Wilman gjør ett poeng av store i lands kostnader. Der har han ett poeng, men han er nok mer redd for SAAB og det svenske flyvåpens fremtid med disse antiluft fregattene. Det tar mye av grunnen bort fra ett sterkt flyvåpen i Syd- Sverige, og dermed ett nytt selvutviklet kampfly. En æra som strekker seg til begynnelsen av 60 tallet kan dermed være over.

Når det gjelder kai plass er jeg mindre bekymret. Det er ikke nødvendig å bygge en kaiplass til hvert skip. Noen vil alltid være til sjøs eller vedlikehold. Dessuten kan skip ankres opp ved siden av hverandre, og kaien behøver heller ikke ha samme lengde som skipet.

Når det kommer til å integrere egne våpen og systemer på en sent tidspunkt, tror jeg bare dere kan glemme det. Kostandene vil bli skyhøye selv for det noen tror er "enkelt". Dessuten er dette høyt integrert systemer, som er basert på fransk elektronikk. Jeg sier ikke mer....

Det där är närmast en återkommande myt. Det var samma diskussion när vi skaffade Patriot och det var samma diskussioner innan dess också.

Luftförsvarsfregatter och ett flygvapen kompletterar varandra och har rätt olika roller men som ibland kan överlappa. Ett flygvapen kan exempelvis inte hantera ballistiska hot medan ett luftvärn inte kan slå offensivt. Ett luftvärn kan verka på en plats under lång tid medan ett flygvapen snabbt kan förflytta sig för att i en under kortare tid verka i ett område luftvärnet inte är i. 

Det handlar inte om det ena eller andra utan om både och.

Edited by Slenke
  • Like 3
Posted
57 minutes ago, Slenke said:

Det där är närmast en återkommande myt. Det var samma diskussion när vi skaffade Patriot och det var samma diskussioner innan dess också.

Luftförsvarsfregatter och ett flygvapen kompletterar varandra och har rätt olika roller men som ibland kan överlappa. Ett flygvapen kan exempelvis inte hantera ballistiska hot medan ett luftvärn inte kan slå offensivt. Ett luftvärn kan verka på en plats under lång tid medan ett flygvapen snabbt kan förflytta sig för att i en under kortare tid verka i ett område luftvärnet inte är i. 

Det handlar inte om det ena eller andra utan om både och.

Mitt poeng var at dette ødelegger balansen mellom forsvarsgrenene som ble etablert tidlig på 60 tallet da Flygvapnet este ut på bekostning av Marinen. Det var en politisk og strategisk beslutning basert på ett ressursspørsmål. Sverige kunne ikke bygge opp det flyvåpnet det gjorde uten å redusere Marinen til en ett rent kystforsvar basert på små enheter. Nå settes denne prosessen i revers på bekostning av antallet fremtidige "stridsflygplan" til erstatning av Gripen C og E. Antallet er allerede redusert til vel 120 og kommer sansynlig til å bli havne på 100 eller under. Alt for få til sette i gang ett eget utviklet erstatningsprogram. Tillegg kommer dronespørmålet og loyal wingman konseptet som kan redusere antallet ytterlige. Den samme utviklingen er tydelig over hele Europa, kampfly flåten blir ikke økt antalls messig, der det kan skje endringer er på kampdronesiden. Nylig bestillte Luftwaffe 400 angreps og forsvarsdroner.

Jo visst erstatter og supplerer disse fregattene Gripen i luftforsvarsoppgaven. Det hjelper ikke at noe kommer til som ballistiske missiler, som igjen er en erstatning av klassiske luftmakt. I tillegg kommer Patriot og andre systemer. Både på angripersiden og forsvarssiden skjer det store strukturelle endringer som vil forme bemannede kampflys rolle drastisk. Og klassisk luftforsvar er jo hovedoppgaven til det svenske Flygvåpnet.

Det er bare å høre på Max Villman her. Han sier jo at 40+ milliarder som FDI koster er den samme summen som Gripen i sin tid kostet og at man burde valgt andre og billigere løsninger, for igjen i en video å påstå at fregatter alikevel er det rette. Ikke noe sted sier han noe om Gripen, der går han rundt for ikke å være partisk- som tidligere stridspilot. Men det er jo konsekvensene for "Gripen" han både sier og forstår noe om. Sverige er med dette i ferd med å bli ett normalt land forsvarsmessig.

Posted
12 hours ago, PerB said:

Enligt bilden nedan har FDI en Thales STIR fire control radar, och jag antar att det är den som används för att rikta kanonen?!

Korrekt. Grundkonfigurationen av FDI har en STIR 1.2 EO Mk2 som primärt eldledningssystem till huvudpjäsen. 

12 hours ago, PerB said:

Så man skulle ju kunna tänka sig att den ersätts med en Ceros 200, men det har vi ju inte hört nåt om.

Precis som du säger så är ett skifte av FCS inte något som nämnts, men vi får se när slutförhandlingarna är klara. Omöjligt är det inte.

12 hours ago, PerB said:

Men jag funderar på Safran PASEO i bilden, vet du vad den används till?

De två PASEO XLR används i kombination med fartygets fasta stirrande optikspanare för att helt passivt detektera och identifiera hot i fartygets närområde (primärt asymmetriska hot). De stirrande lågljuskamerorna (Bertin technologies) placerade högt upp i masten används tillsammans med AR och en kognitiv algoritm (”AI”) för att detektera och larma för potentiella hot, och därefter används någon av de två PASEO XLR för att optiskt identifiera vad det är. De kontrolleras från fartygets närförsvarscentral där även övriga fasta närförsvarssystem kontrolleras, d.v.s. de två vapenstationerna och fartygens två LRAD.

12 hours ago, PerB said:

Just PASEO är ju intressant eftersom den används på Tridon Mk2: skulle man kunna tänka sig att man satte en sån direkt på 40 mm-pjäsen akterut också? (d v s som det ser ut på Tridon Mk2)

Att använda den färdiga Tridon mk2 konfigurationen (d.v.s 40mm mk4 pjäsen med integrerat EO-sikte) skulle absolut kunna vara ett tänkbart alternativ. 

11 hours ago, Siffertrix said:

STIR EO mk2 har likt CEROS 200 både radar och optroniska sensorer, så de är fullt kapabla att se vad det är för mål, och det också fullt möjligt att målfölja dessa med enbart optroniken. 

50 minutes ago, enigmatik said:

Det er bare å høre på Max Villman her. Han sier jo at 40+ milliarder som FDI koster er den samme summen som Gripen i sin tid kostet

FMS 39 har genom åren kostat betydligt mycket mer än 40 miljarder, bara utveckling och anskaffning av JAS 39E (inkl. vapen m.m.) ligger just nu på totalt ca 75 miljarder. 

• Like 2
  • Thanks 3
Posted
1 hour ago, enigmatik said:

Mitt poeng var at dette ødelegger balansen mellom forsvarsgrenene som ble etablert tidlig på 60 tallet da Flygvapnet este ut på bekostning av Marinen. Det var en politisk og strategisk beslutning basert på ett ressursspørsmål. Sverige kunne ikke bygge opp det flyvåpnet det gjorde uten å redusere Marinen til en ett rent kystforsvar basert på små enheter.

På 60-talet så ansågs Sverige inte kunna vinna ett sjökrig mot Sovjetunionen, men idag ser ju situationen i Östersjön betydligt annorlunda ut.

1 hour ago, enigmatik said:

Han sier jo at 40+ milliarder som FDI koster er den samme summen som Gripen i sin tid kostet og at man burde valgt andre og billigere løsninger, for igjen i en video å påstå at fregatter alikevel er det rette. Ikke noe sted sier han noe om Gripen, der går han rundt for ikke å være partisk- som tidligere stridspilot. Men det er jo konsekvensene for "Gripen" han både sier og forstår noe om. Sverige er med dette i ferd med å bli ett normalt land forsvarsmessig.

Uppenbarligen så har han inte alls koll på kostnader. Gripen kostade inga 40 miljarder kr utan ca 150 miljarder kr att anförskaffa, då pratar vi om de ursprungligen ca 200 st. flygplanen i de tre delserierna inflationsjusterat till dagens penningvärde. För Gripen E så tillkommer ca 75 miljarder kr. Dessa kostnader utgör dock troligen bara 15-30% av de totala kostnaderna för stridsflygsystemet.

• Like 1
Posted
3 hours ago, enigmatik said:

Mitt poeng var at dette ødelegger balansen mellom forsvarsgrenene som ble etablert tidlig på 60 tallet da Flygvapnet este ut på bekostning av Marinen.

Om du med ”este” menar växte så får man nog gå tiotalet år tillbaka för den omsvängningen. Redan på 60-talet började Flygvapnet krympa, räknat i flottiljer iallafall. Som sedan accelererade på 70/ 80-talet. Och s a s kulminerade på 90/ 00-talet.
De sista större ytstridsfartygen, då jagare, hade levererats 1959. Så när dessa som de ännu större kryssarna före dom blivit obsoleta på 70/ 80-talet blev det som du beskriver; smärre ytfartyg och ubåtar där flyget tillsammans med de sistnämnda skulle ta striden på öppna havet, typ. Fast ett krympt flygvapen då. Men där man ersatt kvantitet med kvalité, sades det. Och det stämde kanske? ;-) Men nu har vi kanske lämnat ämnet LUL…:navy:

Posted
4 hours ago, enigmatik said:

Nå settes denne prosessen i revers på bekostning av antallet fremtidige "stridsflygplan" til erstatning av Gripen C og E. Antallet er allerede redusert til vel 120 og kommer sansynlig til å bli havne på 100 eller under. Alt for få til sette i gang ett eget utviklet erstatningsprogram.

Men här har du fel. Vi hade ca 100 st (97?) Gripen C/D men som nu ska bli 60 st C/D samt 60 st E. 

Så med andra ord ökar vi från 100 till 120 st stridsflyg. 

Om jag inte missförstått dig, min norska är lite rostig :)

Posted
6 minutes ago, Slenke said:

Men här har du fel. Vi hade ca 100 st (97?) Gripen C/D men som nu ska bli 60 st C/D samt 60 st E. 

Så med andra ord ökar vi från 100 till 120 st stridsflyg. 

Om jag inte missförstått dig, min norska är lite rostig :)

Ja det stämmer. Vi går från drygt 90 39C/D till 60 C/D och 60 E från ca 2030. 

Sen är den här påhittade konkurransen mellan mark/sjöbaserat luftvärn och flygvapnet en påhittad konflikt som enbart florerar på internet, så jag tycker vi kan lämna den bakom oss. De kompletterar och förstärker varandra. 

• Like 2
Posted
18 hours ago, Granis said:

Om du med ”este” menar växte så får man nog gå tiotalet år tillbaka för den omsvängningen. Redan på 60-talet började Flygvapnet krympa, räknat i flottiljer iallafall. Som sedan accelererade på 70/ 80-talet. Och s a s kulminerade på 90/ 00-talet.
De sista större ytstridsfartygen, då jagare, hade levererats 1959. Så när dessa som de ännu större kryssarna före dom blivit obsoleta på 70/ 80-talet blev det som du beskriver; smärre ytfartyg och ubåtar där flyget tillsammans med de sistnämnda skulle ta striden på öppna havet, typ. Fast ett krympt flygvapen då. Men där man ersatt kvantitet med kvalité, sades det. Och det stämde kanske? ;-) Men nu har vi kanske lämnat ämnet LUL…
:marin:

Sedan ska antalet flygplan numera öka per division. Så enligt gamla mått blir det nu 8 divisioner mot dagens  tänkta sex divisioner. Annars är Slenkes förslag med att vi behåller 20 st JAS 39 C ytterligare en skaplig komplettering.   

Posted (edited)
För 22 timmar sedan sade Pärmtroll:

Korrekt. Grundkonfigurationen av FDI har en STIR 1.2 EO Mk2 som primärt eldledningssystem till huvudpjäsen. 

Precis som du säger så är ett skifte av FCS inte något som nämnts, men vi får se när slutförhandlingarna är klara. Omöjligt är det inte.

De två PASEO XLR används i kombination med fartygets fasta stirrande optikspanare för att helt passivt detektera och identifiera hot i fartygets närområde (primärt asymmetriska hot). De stirrande lågljuskamerorna (Bertin technologies) placerade högt upp i masten används tillsammans med AR och en kognitiv algoritm (”AI”) för att detektera och larma för potentiella hot, och därefter används någon av de två PASEO XLR för att optiskt identifiera vad det är. De kontrolleras från fartygets närförsvarscentral där även övriga fasta närförsvarssystem kontrolleras, d.v.s. de två vapenstationerna och fartygens två LRAD.

Att använda den färdiga Tridon mk2 konfigurationen (d.v.s 40mm mk4 pjäsen med integrerat EO-sikte) skulle absolut kunna vara ett tänkbart alternativ. 

STIR EO mk2 har likt CEROS 200 både radar och optroniska sensorer, så de är fullt kapabla att se vad det är för mål, och det också fullt möjligt att målfölja dessa med enbart optroniken. 

Finns det några nackdelar med att blanda den franska lösningarna med bl.a. STIR EO mk2 mot exempelvis Ceros 200 etc. Hur skulle systemen fungera mot varandra? Tänker lite på hur det gick med de danska fregatterna.

Edited by madman
Posted

Intressant att Sverige köper Franskt, Undrar när vi köpte Fransk militärmatriel senast?

Det jag kommer på är en Fransk Artelleripjäs; 15,5 cm Haubits F (Även kallad "Fransykan") som Sverige köpte på 1950-talet

Posted
23 minutes ago, Fairchild said:

Intressant att Sverige köper Franskt, Undrar när vi köpte Fransk militärmatriel senast?

Det jag kommer på är en Fransk Artelleripjäs; 15,5 cm Haubits F (Även kallad "Fransykan") som Sverige köpte på 1950-talet

Rb58?

Posted (edited)

Corpral Frisk (som även var först med nyheten om att Sverige tittade på FDI) har publicerat en lång, men mycket läsvärd artikel om varför FDI och fregatter överhuvudtaget var rätt val för Sverige.

A Frigate for Sweden.

Sammanfattar med det jag tyckte var viktigast nedan:

Mitt favoritstycke om överhypade drönare:

To sum it up, if HMS Luleå is attacked by “200 [flying] drones, two USVs, and a torpedo”, I know for sure which one would scare me the most, and it is not the buzzing drones.

Annars:

Speed of delivery has been seen as absolutely crucial throughout the programme, with a planned delivery year of the first vessel in the class set to 2030, and the whole class in service by 2035. Regardless of the claim by the other yards that they would be able to deliver a brand-new frigate-class in four years, the only one of the three which currently is being churned out at such a pace is the FDI. 

76vs 57mm:

The step-down from 76 mm to 57 mm in main calibre may seem an odd one, trading range and hitting power for a ‘Made in Sweden’-label. However, the 57 mm Bofors made by BAES also comes with significantly more rounds per kilogram of ammunition carried, and is able to throw some of the most advanced programmable rounds towards the skies at a serious rate of fire. In essence, trading anti-ship and gunfire support capability for close-range air defence performance, by virtue of having twice the rate of fire and 50% more rounds ready at the gun compared to the 76 mm OTO 76/62 SR.

Varför införa Giraffe 1x:

When it comes to sensors, the FDI already has an X-band radar as part of the Thales STIR 2, but that is more of a traditional fire-control setup than an X-band search radar. The Giraffe 1X in turn has quickly gotten reputation as being an excellent counter-drone sensor, offering both sea- and air-surveillance capability in a lightweight 3D AESA-package. Crucially, it is reportedly not just doing a good job of detecting targets with small radar signatures, but it is also able to do the classification work, to avoid shooting down a flock of seagulls with all those Bofors guns.

Varför inte köpa svenskt:

It is against this backdrop that some decry the decision as ‘killing Swedish shipbuilding when it comes to surface combatants’, as if that particular sector of the in many ways impressive Swedish defence industry hasn’t been dead for almost twenty years already. Since 8 September 2007, in fact, if you ask Finnish public service which ran exactly that as a headline that day. You can obviously regain that capability, something that Finland (with a significantly shorter gap in experience) is doing with the Pohjanmaa-class, and which Denmark is planning to do with their upcoming frigate programme. Or which Sweden is in the process of doing with their submarine building capability, in the form of a programme which is nine years late and 120% over budget.

Om den stora kostnaden:

To put that into context, the expected Swedish materiel acquisition budget for all of the Swedish Armed Forces in 2026 is set at 73.9 Bn SEK (6.8 Bn EUR), meaning if we do a quick back of the envelope calculation with a steady materiel budget (unlikely, as it has been growing year on year) and say the project runs from 2027 to final delivery in 2034 with a total programme cost of around 4 Bn EUR, the frigates will eat up just under 7.5% of the total defence materiel acquisition budget during those years. Significant yes, but it’s not exactly a huge slice of the cake that leaves the Army, Air Force, Home Guard, and the rest of the Navy to bleed dry.

Kan det bli en jumbo FDI?

As discussed earlier, there has even been a lengthened FDI on the table, which would add a 9 m long section between the mast and the smokestack. This Jumboïsation would add space for more Sylver-cells, possibly up to 48 cells in total, which would increase the span of possible missile loads from 48 Aster 30 or 192 CAMM-ER in a quad-packed configuration, or provide for a mix along the lines of 32 Aster 30 and 64 CAMM-ER or 16 Aster 30 and 128 CAMM-ER. The lengthened hull would also increase endurance and ptovide more space aboard. 

Om personal:

The real challenge is in recruiting the right people, there aren’t too many experienced naval air defence professionals currently out job-hunting on the Swedish labour market, meaning that the training of people who are to be placed in roles requiring years of experience need to be underway already (which again is why the CAMM-integration on Visby will be one of the key parts in making the Swedish Navy FDI-ready).

Om Svenska ändringar.... 

At the end of the day, it does seem like common sense and military needs have been able to score a serious win over domestic politics and industrial considerations. Yes, there will be some modifications, and you may ask if the switched out systems really add combat capability or ease logistics to the extent that they are worth it? It’s a good question, and the devil will be in the details, but I will say that if you must change something, the systems picked does make sense. 

....och stridsledningssystem:

SETIS is already handling different main guns, including the 57 mm Bofors on the Maharaja Lela-class, and there were serious studies done on swapping out the Exocet done as part of the push to sell the frigate to Norway. If some genius demands that SETIS is stripped out and replaced with the 9LV, I will take back what I said in this paragraph, but for now it seems like a sensible compromise that should allow for the delivery according to the Swedish schedule

Leveransschema:

For the Norwegian order, the stated timeline was that Naval Group could deliver the first frigate by 2029, provided down-select during the summer of 2025 and a firm order no later than the summer of 2026, which considering we now had a Swedish down-select in the spring of 2026 could mean delivery in 2030 provided the firm order is place no later than next year’s summer (all other things being equal, the fact that the Luleå-class will have more changes might call for an earlier contract date).

Edited by Chessyman
  • Like 1
  • Thanks 4
Posted (edited)
46 minutes ago, Slenke said:

Rb58?

RBS 70 (som senare vidareutvecklades av Bofors) har delvis sitt ursprung i fransk vapenteknologi. Sverige har även använt franska pansarvärnsrobotar som Robot 53 (Bantam) som utvecklades i ett svenskt-franskt samarbete. Robot 08 som fanns på Hallandsjagarna var en vidareutveckling av den franska målroboten CT20.

Vad gäller helikoptrar så var den franska helikoptern Sud Aviation Alouette II (HKP 2) en del av Försvarsmakten under många år. Totalt anskaffades 29 helikopterindivider och helikoptertypen var i tjänst i Försvarsmakten från 1959 fram till 1988.

/Per

Edited by Perman
Posted
8 minutes ago, Perman said:

Sud Aviation Alouette II (HKP 2) har varit en del av Försvarsmakten.

HKP 2, Snyggt fångat

• Like 1
Posted (edited)
3 hours ago, Chessyman said:

Corpral Frisk (som även var först med nyheten om att Sverige tittade på FDI) har publicerat en lång, men mycket läsvärd artikel om varför FDI och fregatter överhuvudtaget var rätt val för Sverige.

A Frigate for Sweden.

Sammanfattar med det jag tyckte var viktigast nedan:

Mitt favoritstycke om överhypade drönare:

Annars:

76vs 57mm:

Varför införa Giraffe 1x:

Varför inte köpa svenskt:

Om den stora kostnaden:

Kan det bli en jumbo FDI?

Om personal:

Om Svenska ändringar.... 

....och stridsledningssystem:

Leveransschema:

Brukar gilla hans reportage men tyckte han svävade ut på slutet med tyngre akan 40 mm beväpning efter sidorna. Under förutsättning att bryggvingen förlängdes. Som han nämnde att tänkta FTI skulle ha. Om det inte räcker med TracKfire ARES så borde Sea Snake räcka.

Samt att han nämner att om fartyget förlängdes 10 m som det finns alternativ för. Så skulle fartygen kunna få fler VLS och robotar. istället för att drömma in absurdum kanske det är dags att Pohjamaa klassen åtminstone  får en 8 cells VLS till. För just ett bättre lv skydd.

Edited by madman
Posted (edited)

Aftonbladet podden "Höjd Beredskap" täcker i veckan fregattköpet. De snackar allmänt om köpet men berör också, som de säger "en vinkel som bland annat någon flygare gått ut med" att vi inte behöver några fregatter utan kan lösa allt med drönare och gripen.

Samt varför så många marknadsliberala röster så som Företagarna och Timbro fäster marknadstänk på försvaret och förordar drönare framför allt med argument som att det är kostnadseffektivt och det funkar i Ukraina. De argumenterar att det är upp och nedvända världen mot för förr i tiden när vänstern ville montera ned flottan och förordade flygvapnet medan borgarna höll hårt i flottan som hade anor tillbaka till adeln.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wrRyO1/dumt-att-tro-dronare-ersatter-hela-forsvaret

Edited by Siffertrix
Posted (edited)
10 hours ago, Siffertrix said:

Aftonbladet podden "Höjd Beredskap" täcker i veckan fregattköpet. De snackar allmänt om köpet men berör också, som de säger "en vinkel som bland annat någon flygare gått ut med" att vi inte behöver några fregatter utan kan lösa allt med drönare och gripen.

Samt varför så många marknadsliberala röster så som Företagarna och Timbro fäster marknadstänk på försvaret och förordar drönare framför allt med argument som att det är kostnadseffektivt och det funkar i Ukraina. De argumenterar att det är upp och nedvända världen mot för förr i tiden när vänstern ville montera ned flottan och förordade flygvapnet medan borgarna höll hårt i flottan som hade anor tillbaka till adeln.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wrRyO1/dumt-att-tro-dronare-ersatter-hela-forsvaret

Moderaterna bidrog också till detta förfall. Anders Borg höll i pengarna. Och Fredrik Reinfeldt drog ner på bl.a, luftvärn till Visby etc.

Edited by madman
Posted (edited)
On 2026-05-25 at 13:20, Chessyman said:

Först och först. Han nämnde det som ett alternativ 14 april 2025, och diskuterade det lite senare. Redan 29 januari 2025 i ”Flottans Framtid” nämnde jag att PDF för Luleå verkade lite väl snarlik vad FDI var. ;)

Edited by Tombola
Posted
On 2026-05-24 at 13:15, Pärmtroll said:

Ny video på Naval News från Farnborough där man besöka Safrans monter. Jag länkar direkt till när presentationen av PASEO XLR börjar, man pratar om 50 km identifieringsavstånd.

Direkt efter genomgången av PASEO XLR visar man Vigy 4 som verkar vara ett mer renodlat sikte, kanske kan bli aktuellt med ett sånt direkt på Bofors 40 Mk4-pjäsen?!? Verkar enklare, och därmed billigare, jämfört med PASEO.

Den PASEO som sitter på Tridon Mk2 verkar vara anpassad för land, men det finns en PASEO NS som jag tror motsvarar den fast för marina tillämpningar. 

Vigy 4:

https://www.safran-group.com/products-services/vigy-4-observerengage-lightweight-and-stabilized-naval-daynight-observation-system

PASEO NS:

https://www.safran-group.com/products-services/paseo-ns-multi-mission-electro-optical-surveillance-and-fire-control-system-naval-application

Posted
3 hours ago, PerB said:

Ny video på Naval News från Farnborough där man besöka Safrans monter. Jag länkar direkt till när presentationen av PASEO XLR börjar, man pratar om 50 km identifieringsavstånd.

Direkt efter genomgången av PASEO XLR visar man Vigy 4 som verkar vara ett mer renodlat sikte, kanske kan bli aktuellt med ett sånt direkt på Bofors 40 Mk4-pjäsen?!? Verkar enklare, och därmed billigare, jämfört med PASEO.

Den PASEO som sitter på Tridon Mk2 verkar vara anpassad för land, men det finns en PASEO NS som jag tror motsvarar den fast för marina tillämpningar. 

Vigy 4:

https://www.safran-group.com/products-services/vigy-4-observerengage-lightweight-and-stabilized-naval-daynight-observation-system

PASEO NS:

https://www.safran-group.com/products-services/paseo-ns-multi-mission-electro-optical-surveillance-and-fire-control-system-naval-application

På ett fartyg för 10 miljarder+ känns det märkligt att snåla på egenskyddet.