madman Posted January 25, 2024 Report Posted January 25, 2024 7 hours ago, Tony65 said: Är detta en fråga som ska besvaras på ett öppet forum? Man kan vända på det att vi köper in ca 120.000 nya vapen. Av dem så väljer vi ca 200 st nya prickskyttevapen i 338LM. Där man försvarar sig att den orden kan öka. Det jag belyser är att det då uppstår ett vakuum. Eftersom vi har haft ca 800 PSG som nu ska läggas i förråd. Så vi behöver då ett prickskyttevapen i 7.62. Som vi då tar inom befintlig beställning. Så antalet Skarpskyttevapen minskar med några hundra till att börja med. Som i sin tur kan ersättas från AK26 som ändå blir i för stort antal enligt min mening. Nu kommer tydligen SSV24 att kompletteras med SSV24L?. Så den fördelningen blir något bättre beroende på antalet. Quote
Kilo3 Posted January 25, 2024 Report Posted January 25, 2024 5 hours ago, madman said: Man kan vända på det att vi köper in ca 120.000 nya vapen. Av dem så väljer vi ca 200 st nya prickskyttevapen i 338LM. Där man försvarar sig att den orden kan öka. Det jag belyser är att det då uppstår ett vakuum. Eftersom vi har haft ca 800 PSG som nu ska läggas i förråd. Så vi behöver då ett prickskyttevapen i 7.62. Som vi då tar inom befintlig beställning. Så antalet Skarpskyttevapen minskar med några hundra till att börja med. Som i sin tur kan ersättas från AK26 som ändå blir i för stort antal enligt min mening. Nu kommer tydligen SSV24 att kompletteras med SSV24L?. Så den fördelningen blir något bättre beroende på antalet. Vi köper alltså in ett skarpskyttevapen i 7,62 som kommer vara samma bas som automatkarbinen i 7,62 fast med längre pipa, annat sikte och tillbehör. Vi har i Sverige länge använt PSG90 i en skarpskytteroll vilket varit klart suboptimalt. Det ersattes relativt nyligen av AK4D som är ett bättre skarpskyttevapen men vi valde ett uselt sikte. Vi får nu alltså ett skarpskyttevapen som kommer vara väl skickat att lösa sin roll. Och nej, vi har inte haft 800 prickskyttar i FM på mycket länge (om ens någonsin) utifrån hur vi definierar vad en prickskytt är. Quote
AR123456789 Posted January 29, 2024 Report Posted January 29, 2024 (edited) Rykten, från en vanligtvis väl insatt källa, gör gällande att beslut alldeles nyss har fattats om att Hemvärnet kommer att köra på 5.56 på bredden. Ett mindre antal 7.62-karbiner köps in för att tjäna som skarpskyttegevär. Övriga kommer ha 5.56 med pipa på antingen 11" (icke-stridande) eller 14.5" (stridande). Detta genom att utnyttja det faktum att det i avtalet finns option på att köpa in 5.56-karbinen i flera olika piplängder om så önskas. Den här optionen kommer alltså HV utnyttja. Observera att detta INTE gäller övriga stridskrafter utan endast Hemvärnet. Armén, flottan eller flygvapnet behöver inte fatta samma beslut. Vi får förmodligen se inom några dagar ifall detta stämmer eller inte. Edited January 29, 2024 by AR123456789 2 Quote
TKraften Posted January 29, 2024 Report Posted January 29, 2024 (edited) 2 hours ago, AR123456789 said: Rykten, från en vanligtvis väl insatt källa, gör gällande att beslut alldeles nyss har fattats om att Hemvärnet kommer att köra på 5.56 på bredden. Ett mindre antal 7.62-karbiner köps in för att tjäna som skarpskyttegevär. Övriga kommer ha 5.56 med pipa på antingen 11" (icke-stridande) eller 14.5" (stridande). Detta genom att utnyttja det faktum att det i avtalet finns option på att köpa in 5.56-karbinen i flera olika piplängder om så önskas. Den här optionen kommer alltså HV utnyttja. Observera att detta INTE gäller övriga stridskrafter utan endast Hemvärnet. Armén, flottan eller flygvapnet behöver inte fatta samma beslut. Vi får förmodligen se inom några dagar ifall detta stämmer eller inte. Ja jag såg detta på twitter och hoppas att detta stämmer. Det är ju ingen som vill i onödan släpa runt på ett tungt 7.62 vapen. //TF Edited January 29, 2024 by TKraften 1 Quote
Rauta Posted January 30, 2024 Report Posted January 30, 2024 Oj! 5,56 Jag ser framför mig hur några skrivbordshärförare ser till att återinföra enkelskottsomställare, och propagerar för obligatoriska 20-skottsmagasin till hemvärnet nu.. Så att det inte blir för skojigt och oseriöst. Vi är ju lutheraner trots allt Quote
Chassi Posted January 30, 2024 Report Posted January 30, 2024 On 1/29/2024 at 10:29 PM, TKraften said: Ja jag såg detta på twitter och hoppas att detta stämmer. Det är ju ingen som vill i onödan släpa runt på ett tungt 7.62 vapen. //TF Ingen vill väl släpa runt på ett vapen i onödan, övht. Quote
TKraften Posted January 30, 2024 Report Posted January 30, 2024 24 minutes ago, Chassi said: Ingen vill väl släpa runt på ett vapen i onödan, övht. Oki jag får väl omformulerar mig. Ingen vill väl släpa runt på ett vapen i 7.62 som är till uppgiften onödigt tungt, klumpigt samt har mindre ammunition i magasinen. Kul att HV har samsyn med mig för detta var ju precis ngt jag föreslog för en tid sen i tråden. //TF 1 Quote
Pärmtroll Posted January 31, 2024 Report Posted January 31, 2024 (edited) On 1/29/2024 at 8:07 PM, AR123456789 said: Rykten, från en vanligtvis väl insatt källa, gör gällande att beslut alldeles nyss har fattats om att Hemvärnet kommer att köra på 5.56 på bredden. Ett mindre antal 7.62-karbiner köps in för att tjäna som skarpskyttegevär. Övriga kommer ha 5.56 med pipa på antingen 11" (icke-stridande) eller 14.5" (stridande). Har inte sett något faktiskt beslut i frågan, däremot informerades det under höstens vapenofficersmöte på MSS om att HVSS UtvE hade rekommenderat just detta till rikshemvärnschefen. Så det kan mycket väl stämma. On 1/29/2024 at 8:07 PM, AR123456789 said: Observera att detta INTE gäller övriga stridskrafter utan endast Hemvärnet. Armén, flottan eller flygvapnet behöver inte fatta samma beslut. Idag publicerades årets första nyhetsbrev från införandegrupp nya eldhandvapen. Den stora nyheten i detta var att arméchefen nu beslutat att man ska göra en förnyad analys angående valet av kaliber (7,62x51) på Ak25A och se om slutsatserna i de utredningar och slutsatser som låg till grund för det ursprungliga beslutet 2018 fortfarande är relevanta, eller om beslutet ska ändras till att 5,56 blir standardkaliber för samtliga automatkarbiner (undantaget SSG26A). Detta ska inte påverka val av leverantör (Sako) eller nuvarande leveransplaner utan kommer genomföras parallellt. Den andra nyheten var att man beslutat om att byta namn på SSV 24A, och fr.o.m. nyss kommer detta vapen istället benämnas Automatkarbin 24A. Edited January 31, 2024 by Pärmtroll 3 Quote
TKraften Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 10 hours ago, Pärmtroll said: Har inte sett något faktiskt beslut i frågan, däremot informerades det under höstens vapenofficersmöte på MSS om att HVSS UtvE hade rekommenderat just detta till rikshemvärnschefen. Så det kan mycket väl stämma. Idag publicerades årets första nyhetsbrev från införandegrupp nya eldhandvapen. Den stora nyheten i detta var att arméchefen nu beslutat att man ska göra en förnyad analys angående valet av kaliber (7,62x51) på Ak25A och se om slutsatserna i de utredningar och slutsatser som låg till grund för det ursprungliga beslutet 2018 fortfarande är relevanta, eller om beslutet ska ändras till att 5,56 blir standardkaliber för samtliga automatkarbiner (undantaget SSG26A). Detta ska inte påverka val av leverantör (Sako) eller nuvarande leveransplaner utan kommer genomföras parallellt. Den andra nyheten var att man beslutat om att byta namn på SSV 24A, och fr.o.m. nyss kommer detta vapen istället benämnas Automatkarbin 24A. Betyder det att HVs AK24 med 14,5" pipa kommer heta AK24B? och att en AK24 med längre pipa C eller D? Sen hade inte en 5.56 karbin med en tung 20"-22" pipa, benstöd, fast justerbar mer ergonomisk prickskyttekolv med justerbart kindstöd samt ett bra kikarsikte med variabelt 1-8 förstoring bestyckat med ngt 45° vinklat rödpunktsikte som backupsikte kunnat bli ngt som kan verka upp till 600 meter som ett skarpskyttegevär light? Sen en annan fundering? Kommer HV behålla AK4D med ny optik som skarpskyttegevär istället för köpa in SSG26? //TF Quote
Nisse_less Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 Hoppas tilldelning av magasin blir fler än 4 på skyttet. Internationellt ligger de ju på mellan 6-8 magasin per skyttesoldat. Quote
Kilo3 Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 15 hours ago, TKraften said: Sen en annan fundering? Kommer HV behålla AK4D med ny optik som skarpskyttegevär istället för köpa in SSG26? //TF Skarpskyttegevär 26 kommer bli det FM-gemensamma skarpskyttevapnet. Fram tills det är levererat är AK4D FMs skarpskyttevapen. Quote
Rauta Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 9 hours ago, Nisse_less said: Hoppas tilldelning av magasin blir fler än 4 på skyttet. Internationellt ligger de ju på mellan 6-8 magasin per skyttesoldat. Fast det känns som att i fredstid för vpl så ”duger” väl 4 mag alldeles utmärkt för de allra flesta. Quote
AR123456789 Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 52 minutes ago, Rauta said: Fast det känns som att i fredstid för vpl så ”duger” väl 4 mag alldeles utmärkt för de allra flesta. Varför duger det? Quote
Perman Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 (edited) 23 minutes ago, AR123456789 said: Varför duger det? När jag gjorde lumpen och utbildades på Ak4 så sas det att orsaken till att man bara får fyra magasin i fredstid är för att man inte kunna överhetta och förstöra pipan. Under en övning med lösplugg så var det en gotlänning som ändå lånade ihop till åtta magasin som han tömde i rask följd. Följden blev att man var tvungen att lämna in vapnet till vapensmeden som fick såga av pipan för att få bort lösskjutningsanordningen. Snacka om att han fick skäll. /Per Edited February 1, 2024 by Perman Quote
AR123456789 Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 15 minutes ago, Perman said: När jag gjorde lumpen och utbildades på Ak4 så sas det att orsaken till att man bara får fyra magasin i fredstid är för att man inte kunna överhetta och förstöra pipan. Under en övning med lösplugg så var det en gotlänning som ändå lånade ihop till åtta magasin som han tömde i rask följd. Följden blev att man var tvungen att lämna in vapnet till vapensmeden som fick såga av pipan för att få bort lösskjutningsanordningen. Snacka om att han fick skäll. /Per Jag betvivlar inte att det var så de sa till dig, men det låter som en väldigt korkad anledning om det faktiskt är sant. Dock låter det som en typisk fänrik-skröna. Quote
Perman Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 (edited) 4 minutes ago, AR123456789 said: Jag betvivlar inte att det var så de sa till dig, men det låter som en väldigt korkad anledning om det faktiskt är sant. Dock låter det som en typisk fänrik-skröna. Nej ingen skröna. Vissa detaljer kanske jag glömt eftersom det är 50 år sedan, men jag var med när han sköt. Det rök om pipan och underbeslaget när han hade skjutit, och när han la ner det så började det brinna i gräset. Dock vet jag inte om det är sant att man fick såga av pipan, men ryktet var i alla fall att vapnet var förstört. Först så sa man t o m att han kanske skule få betala vapnet som ska ha varit värt runt 4.000 tror jag. /Per Edited February 1, 2024 by Perman 1 Quote
AR123456789 Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 Just now, Perman said: Nej ingen skröna. Jag var med när han sköt. Dock vet jag inte om det är sant att man fick såga av pipan, men ryktet var i alla fall att vapnet var förstört. Först så sa man t o m att han kanske skule få betala vapnet som ska ha varit värt runt 4.000 tror jag. /Per Jag menar inte händelsen du beskrev, utan att anledningen till att man bara tilldelar 4 mag skulle vara att värnpliktiga annars skulle skjuta för mycket och överhetta vapnen. Det tror jag inte på. Quote
Perman Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 1 minute ago, AR123456789 said: Jag menar inte händelsen du beskrev, utan att anledningen till att man bara tilldelar 4 mag skulle vara att värnpliktiga annars skulle skjuta för mycket och överhetta vapnen. Det tror jag inte på. Ok då missförstod jag dig. /Per Quote
Rauta Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 (edited) 1 hour ago, AR123456789 said: Jag menar inte händelsen du beskrev, utan att anledningen till att man bara tilldelar 4 mag skulle vara att värnpliktiga annars skulle skjuta för mycket och överhetta vapnen. Det tror jag inte på. Jag tror kanske inte heller det är huvudanledningen, men det skulle väl inte vara omöjligt att det är en faktor som spelar in ändå? Edited February 1, 2024 by Rauta Quote
Rauta Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 (edited) 1 hour ago, AR123456789 said: Varför duger det? För att man av praktiska skäl antagligen behöver dra en linje i sanden när det gäller just hur många magasin en genomsnittlig värnpliktig faktiskt behöver ha ut i fredstid. Nånstans nångång har väl nån eller några fattat ett beslut. Man har väl kompromissat sig fram till fyra gissar jag? Det blir väl bara bökigt med fler? De allra flesta är inte skyttesoldater, och kommer inte någon gång under värnpliktsåret ha någon som helst nytta av fler, och var ska magasinen förvaras? Skjututbildning i alla ära (den är viktig) men försvarets förmåga i stort står antagligen inte och faller med antalet magasin en soldat har i fred. I krig däremot får man väl laga efter läge.. Då blir det väl en fråga om länge överspelad fredsformalia, men till vardags hemma i Sverige kanske nån slags ordning ändå bör få råda.. Behov av fler magasin här och var får väl bli nåt som man får ordna lokalt på förbandsnivå. Edited February 1, 2024 by Rauta Quote
TKraften Posted February 1, 2024 Report Posted February 1, 2024 (edited) 6 hours ago, Perman said: När jag gjorde lumpen och utbildades på Ak4 så sas det att orsaken till att man bara får fyra magasin i fredstid är för att man inte kunna överhetta och förstöra pipan. Under en övning med lösplugg så var det en gotlänning som ändå lånade ihop till åtta magasin som han tömde i rask följd. Följden blev att man var tvungen att lämna in vapnet till vapensmeden som fick såga av pipan för att få bort lösskjutningsanordningen. Snacka om att han fick skäll. /Per Oj 8 magasin. Jag minns när jag tömde 4 mag lösplugg i raskt takt på en övning för 30 års sen och ja vapnet blev ju varmt vill jag lova. Kpisten däremot. 12 mag i raskt takt som HV ungdom på en övning inga problem. //TF Edited February 2, 2024 by TKraften Quote
Perman Posted February 2, 2024 Report Posted February 2, 2024 (edited) 2 hours ago, TKraften said: Oj 8 magasin. Jag minns när jag tömde 4 mag lösplugg i raskt takt på en övning för 30 års sen och ja vapnet blev ju varmt vill jag lova. Kpisten däremot. 12 mag i raskt takt som HV ungdom. //TF Nu minns jag att underbeslaget på hans Ak4 var helt deformerat av värmen. De dubbla vattenkylda 8 mm (senare 7,62) kulsprutorna m/36 som vi hade på KP bilarna sas det att det gick att skjuta 1.200 skott per vapen med innan vattnet var bortkokat. Tror inte att det var nån som provade dock. Min systers man som var major i armén och senare i hemvärnet berättade att han en gång hade laddövning med ksp 58 med skarp ammunition i en korridor i kasernen, och när man satte ihop vapnet så var det en snubbe som glömde att sätta dit underbeslaget med pistolhandtaget så ksp:n började skjuta av sig självt när han slog igen luckan. Eftersom han hade ett 250 band isatt så drog han lika många skott i korridoren. Låter otroligt men jag har ingen anledning att tro att han ljög. Sorry för off topic. /Per Edited February 2, 2024 by Perman 1 Quote
AR123456789 Posted February 2, 2024 Report Posted February 2, 2024 Ifall någon inte har sett det än så har Hemvärnets kaliberval nu alltså officiellt bekräftats. Går att se t ex på Hemvärnets facebooksida. 2 Quote
AR123456789 Posted February 2, 2024 Report Posted February 2, 2024 11 hours ago, Rauta said: För att man av praktiska skäl antagligen behöver dra en linje i sanden när det gäller just hur många magasin en genomsnittlig värnpliktig faktiskt behöver ha ut i fredstid. Nånstans nångång har väl nån eller några fattat ett beslut. Man har väl kompromissat sig fram till fyra gissar jag? Det blir väl bara bökigt med fler? De allra flesta är inte skyttesoldater, och kommer inte någon gång under värnpliktsåret ha någon som helst nytta av fler, och var ska magasinen förvaras? Skjututbildning i alla ära (den är viktig) men försvarets förmåga i stort står antagligen inte och faller med antalet magasin en soldat har i fred. I krig däremot får man väl laga efter läge.. Då blir det väl en fråga om länge överspelad fredsformalia, men till vardags hemma i Sverige kanske nån slags ordning ändå bör få råda.. Behov av fler magasin här och var får väl bli nåt som man får ordna lokalt på förbandsnivå. Har du någonsin övat strid med 4x20 patroner till Ak4? Det räcker inte länge. Att man hux flux skulle få fler magasin i krig (vilket jag antar du menar när du skriver "i fredstid") tror jag inte ett ögonblick på. Den ordning som bör råda är att alla på skytteförband får ut minst 6 magasin. De ytterligare magasinen förvaras då lämpligen i ytterligare tilldelade magasinsfickor. 4 Quote
jontis Posted February 2, 2024 Report Posted February 2, 2024 2 hours ago, AR123456789 said: Har du någonsin övat strid med 4x20 patroner till Ak4? Det räcker inte länge. Att man hux flux skulle få fler magasin i krig (vilket jag antar du menar när du skriver "i fredstid") tror jag inte ett ögonblick på. Den ordning som bör råda är att alla på skytteförband får ut minst 6 magasin. De ytterligare magasinen förvaras då lämpligen i ytterligare tilldelade magasinsfickor. Öva som du krigar är något som försvarsmakten inte riktigt tror på, tyvärr. Quote
Rauta Posted February 2, 2024 Report Posted February 2, 2024 (edited) 2 hours ago, AR123456789 said: Har du någonsin övat strid med 4x20 patroner till Ak4? Det räcker inte länge. Att man hux flux skulle få fler magasin i krig (vilket jag antar du menar när du skriver "i fredstid") tror jag inte ett ögonblick på. Den ordning som bör råda är att alla på skytteförband får ut minst 6 magasin. De ytterligare magasinen förvaras då lämpligen i ytterligare tilldelade magasinsfickor. Ja det har jag, och 40-50 skott är väl vad man klarar av innan det omoderna åbäket Ak4 inte går att hålla i längre på grund av värmen. Men nu har ju i alla fall hemvärnet rundat expertisen på markstrid i Förvarsmakten och FMV och lyckats krångla sig till ett vapen med 30-skottsmagasin. Får se sen om nån eller några i organisationen kommer att se till att bara 20-skottsmag kommer att tilldelas för att bevara traditionen. Jag tror dock inte det.. Vad gäller magasin i övrigt så påstod jag inte att fyra magasin räcker för alla, eller att det räcker för krig. Eller att var enda värnpliktig endast måste ha fyra mag. (Jag skrev att det kunde lösas på förbandsnivå.) Det vara mera att jag förstod att man nånstans fattat ett kompromissbeslut. Edited February 2, 2024 by Rauta Quote
Pärmtroll Posted February 2, 2024 Report Posted February 2, 2024 On 2/1/2024 at 4:41 AM, TKraften said: Betyder det att HVs AK24 med 14,5" pipa kommer heta AK24B? och att en AK24 med längre pipa C eller D? Ja, Ak24 med 14,5" pipa kommer med stor sannolikhet att benämnas Ak24B. On 2/1/2024 at 4:41 AM, TKraften said: Sen en annan fundering? Kommer HV behålla AK4D med ny optik som skarpskyttegevär istället för köpa in SSG26? Nej. Hemvärnets skarpskyttar kommer likt i övriga FM tilldelas SSG26. On 2/1/2024 at 11:19 AM, Nisse_less said: Hoppas tilldelning av magasin blir fler än 4 på skyttet. Internationellt ligger de ju på mellan 6-8 magasin per skyttesoldat. Grundtilldelningen av magasin till Ak24 kommer som det ser ut just nu bli ett 20 skotts PMAG och tre 30 skotts PMAG. Sedan är det upp till vart förband att behovssätta ytterligare magasin om det finns ett behov av det. 1 Quote
Slenke Posted February 2, 2024 Report Posted February 2, 2024 59 minutes ago, Pärmtroll said: Ja, Ak24 med 14,5" pipa kommer med stor sannolikhet att benämnas Ak24B. Nej. Hemvärnets skarpskyttar kommer likt i övriga FM tilldelas SSG26. Grundtilldelningen av magasin till Ak24 kommer som det ser ut just nu bli ett 20 skotts PMAG och tre 30 skotts PMAG. Sedan är det upp till vart förband att behovssätta ytterligare magasin om det finns ett behov av det. Varför krångla till det och inte bara dela ut 4st 30 skotts? 1 Quote
Pärmtroll Posted February 2, 2024 Report Posted February 2, 2024 1 hour ago, Slenke said: Varför krångla till det och inte bara dela ut 4st 30 skotts? 20 skottsmagasinet är avsett att användas i vapnet när detta förvaras i t.ex. fordon, tält eller byggnader. Eftersom det rymmer färre patroner så tar det mindre plats och gör vapnet behändigare att hantera i trånga utrymmen. Detta gäller alltså för självskyddsvapnet (nu Ak24A) som är avsett för personal som inte har skyttestrid som huvuduppgift, om det kommer bli samma grundtilldelning för den personal som får Ak24 med längre pipa återstår att se. Quote
polman1 Posted February 2, 2024 Report Posted February 2, 2024 17 hours ago, Perman said: Nu minns jag att underbeslaget på hans Ak4 var helt deformerat av värmen. De dubbla vattenkylda 8 mm (senare 7,62) kulsprutorna m/36 som vi hade på KP bilarna sas det att det gick att skjuta 1.200 skott per vapen med innan vattnet var bortkokat. Tror inte att det var nån som provade dock. Min systers man som var major i armén och senare i hemvärnet berättade att han en gång hade laddövning med ksp 58 med skarp ammunition i en korridor i kasernen, och när man satte ihop vapnet så var det en snubbe som glömde att sätta dit underbeslaget med pistolhandtaget så ksp:n började skjuta av sig självt när han slog igen luckan. Eftersom han hade ett 250 band isatt så drog han lika många skott i korridoren. Låter otroligt men jag har ingen anledning att tro att han ljög. Sorry för off topic. /Per Precis därför är vital del på KSP58 nu handtag OCH framföringsfjäder. Som jag hörde historien var det lösplugg (kan minnas fel, ganska vanligt) i en korridor på regementet i Falun. Quote
Recommended Posts