Jump to content
Sign in to follow this  
2Sharp

RPS/ Rödpunktsikte EHV

Recommended Posts

Sporrad av annan tråd..

Behövs det egentligen reservriktmedel på Ak4B/Ak5C/Ksp90B etc. ?? Eller är det mer ett behov av att ge en mysigare känsla?

Tror väl att de flesta som sysslat hyfsat mycket med FM där aimpoint är inblandat har sett ett eller annat trasigt rps, men hur många har sett ett som har gått sönder under bruk? Från fall, stötar eller vad-som-helst?

Jag har nog sett/hållt i 2-3 st. som varit trasiga från förrådet, har ev. minne av 1 som lagt av under bruk(oklar orsak).

Min erfarenhet är att de tål fett med stryk utan att vara sig krångla eller tappa inskjutning i någon vidare omfattning.

Jag har sett/hållt betydligt fler skjutvapen som lagt av såpass mycket att de ej gått att laga utan vapentekniker.

Mao, med min personliga, och därför rätt begränsade erfarenhet av trasiga rps så är det inget problem att sakna reservriktmedel. Även om det är mysigt att ha dem...

Vad säger övriga? Vad är era erfarenheter av trasiga rps under "fältmässiga omständigheter".

OBS att "jag känner en som, jag har hört, någon sa till mig" inte gills, vilka trasiga rps har DU sett/hållt i din hand?

vårat kompani har fått byta ca 7st RPS i år majoriteten har varit att batteri har tagit slut men vi har även haft RPS som har drabbats av att rpset ändrat träffpunkt så pass mycket att det varit omöjligt skruva in träffpunkten. jag har personligen sett 5 av de trasiga/batteridöda

En lösning är lösavtagbara reservsikten som fästs på railsen

Edited by joppe

Jag har hört ganska mycket från HV om RPS som av outgrundlig orsak slutat fungera.

Bara för att andra saker går sönder innebär inte att man ska man inte tänka på att det inte gör något ifall det skulle skita sig. Det är ungefär som tankesättet vissa biltillverkare hade ett tag: glödlampor håller så länge att bilen borde vara på skroten då det väl är dags att byta, därav kan man bygga bilarna så att det är OMÖJLIGT att komma åt och byta.

Lite ringar och pinnar som sitter i linje kostar knappt någonting, och är praktiskt taget oförstörbart (kanske om man kör över vapnet med militärt fordon). Det finns i min mening ingen vettig orsak att låta bli.

Jag har hört ganska mycket från HV om RPS som av outgrundlig orsak slutat fungera.

Bara för att andra saker går sönder innebär inte att man ska man inte tänka på att det inte gör något ifall det skulle skita sig. Det är ungefär som tankesättet vissa biltillverkare hade ett tag: glödlampor håller så länge att bilen borde vara på skroten då det väl är dags att byta, därav kan man bygga bilarna så att det är OMÖJLIGT att komma åt och byta.

Lite ringar och pinnar som sitter i linje kostar knappt någonting, och är praktiskt taget oförstörbart (kanske om man kör över vapnet med militärt fordon). Det finns i min mening ingen vettig orsak att låta bli.

Det var lite det som var min poäng, jag har också "hört" saker, men ÄR det verkligen så...

Som joppe's inlägg, där personen uppger sig ha sett personligen rps som är trasiga. Hur många har DU sett som varit trasiga? Mao inte vad du har "hört".

Ger reservriktmedel monterat på den korta skenan betydligt bättre träffresultat än reservriktmedlet som sitter ovanpå rps? Lite längre visirlinje får du ju, men, som sagt, ger det markant bättre träffbild?

Min tanke är lite om ansträngningen är värd det som den skall ge, dvs är kostnaden för inskaffning, anpassning, inskjutning, handhavande, reservdelsanskaffning etc. etc. i proportion till rps som slutar fungera och reservriktmedel är relevant?

Håller reservriktmedel bättre än rps? Vid fysisk påfrestning? Givetvis dör inte batterierna på ev. reservriktmedel... men...

Vet inte om det är relevant men på mitt RPS (AK4B) så har reservsiktet gått sönder, kornet är kvar, men bakre siktet är i princip ut/bortslitet.

Rödpunktsdelen av siktet funkar dock som det ska. Även om gummit börjat lossna, men det stör ju inte funktionen.

Jag har haft ett RPS som har gått sönder. Rödpunkten bara slocknade mitt under baskravskjutningen förra året. :banghead:

Jag har nog sett ett tiotal genom åren som har havererat.

Det vanligaste är punkt som slocknar i rekylen och en punkt som slocknar totalt efter några skott. Jag har även sett oerhört svaga rödpunkter och en som tappade konturen och såg "krossad" ut.

Jag har dock aldrig sett riktpunktsförflyttning.

Min uppfattning är att RPS EHV är EXTREMT hållbara, slår man på en AK med järnspett så går AK:n sönder långt innan siktet. Däremot så har en lödning i strömkretsen visat sig vara lite svag, och det är den som orsakar kontaktfelen ovan.

Siktet är bra som fanken, förutom att någon har valt att sätta batteripacket på höger sida. Det funkar ju på AK4 men sämre på AK5.

Såg något annat land förutom Sverige som har ett vapen där man har tagit bort de fasta riktmedlen på sin AK? Där har du svaret. Om man inte

tror det så är det bara att kolla på de nya vapensystemen. Nästintill alla har "reservriktmedel". Norrmännen skaffade hk416 och är sällan man

ser en 416 utan reservriktmedel på bild. Tom som kom rätt så nyligen TAR21 har reservriktmedel trots att det kommer med rödpunktsikte som standard.

Om inte fasta eller reservriktmedel finns på vapnet så borde det ändå finnas möjlighet att fästa sådana. 2sharp det är som du säger, en säkerhet.

Vilket många verkar anse är bra.

För övrigt så är reservriktmedlen på rödpunktsiktet ett skämt. Gummi? Va fan?!

Jag har sett ett sikte där punkten "lossnat", troligen berodde det på nån form av våldsamt handhavandefel. Punkten låg mao och "skramlade" i botten. Sen har jag sett ett eller två som dött under skjutning.

som jämförelse så har jag sett 3 sikten där ratten för ljusstyrkan på punkten lossnat, troligen pga en dåligt dragen låsskruv

Edited by rhdf

Jag tillhör samma kompani som Joppe och mitt RPS la av lagom till en inskjutningskontroll för ett par månader sedan.

Som skjutledare på HvSS hade jag två RPS som inte gick att justera in. Siktena lossades, återmonterades, kontrollerades genom att rigga AK:n och titta genom pipan och se var punkten låg. Sköts in igen. Två serier senare träffade vapnet ett antal meter vid sidan om målet.

Jag har i plutonen haft ytterligare två RPS där punkten dött, av tekniker förklarat som lödfel - samma slutsats som JTS enligt ovan.

Utöver dessa fel är det hyfsat vanligt att ratten till intensiteten trillar bort, att linsskydden går sönder eller flippar upp av sig självt och i ett fall har rastret vid okularet förtrasigat sig.

För en liten summa extra kunde ett väldigt bra sikte blivit oerhört bra. Tänker på konstruktion/kvalitet på linsskydd, inställningsrattar, reservriktmedel mm som till viss del är för vekt eller dumt designat.

Edited by cf112

Jag har varit med om ett sikte som tappade skottställning hela tiden. Till siktets försvar kanske jag ska säga att jag råkat ut för samma sak med SUSAT, men det har väl de flesta.

När det gäller Ak4B och Ak5C tycker jag det var fruktansvärt korkat att ta bort fungerande öppna riktmedel. De hade inte varit i vägen på något sätt, men man hade haft vettiga reservriktmedel till noll extra kostnad. Hur stort behovet av reservriktmedel faktiskt är tycker jag i just de fallen spelar mindre roll, jag tycker bara inte om när man förstör saker som fungerar bra. Om man på framtida vapen ska ha uppfällbara reservriktmedel så ska de vara av en typ som stannar uppe också, typ kornet på Ksp58 och inte som på Ak5C.

Hämtade ut ett lånevapen för några år sedan på en övning. Kontrolelrade så siktet funkade (så att det lyste) under förflyttnig till fots ca 1-2km med vapnet på ryggen ville inte rödpunkten lysa när det var dags att skjuta. Orsak till detta är okänt. Vi pratar om HV-utrustning.

Reservriktmedel på 200m funkar inte alls men det var inget jag hade räknat med.

Även jag har haft ett trasigt RPS, funkade när jag låste in AK5C'n i kassun, pgr av lite tid över så plockade jag fram den en dag innan rotation och då lös inte punkten.

Av vapenteknikern på LG som bytte mitt sikte så var det inte ovanligt och hans råd var att "stänga av" siktet när det var möjligt. Inget våld mot vapnet utan det var fullt fungerande när det låstes in och paj när jag låste ut det en vecka senare.

/b

Sen finns det självfallet klåpare som spänner sönder fästskruvarna också.......i ett fall rakt framför näsan på förrådspersonalen........nog för att man ska kontrollera att siktet sitter fast men inte ta i alldeles för mycket när man spänner. Slöseri med MINA skattepengar!

Alternativt för klent gods i skruvarna.

Sen finns det självfallet klåpare som spänner sönder fästskruvarna också.......i ett fall rakt framför näsan på förrådspersonalen........nog för att man ska kontrollera att siktet sitter fast men inte ta i alldeles för mycket när man spänner. Slöseri med MINA skattepengar!

Det är en jäkla underlig konstruktion på de där skruvarna. De är ju ihåliga! (gängade rör). Nästan så man skulle kunna tro att de är gjorda för att gå sönder...

Det är en jäkla underlig konstruktion på de där skruvarna. De är ju ihåliga! (gängade rör). Nästan så man skulle kunna tro att de är gjorda för att gå sönder...

Off T:

Troligtvis för att spara vikt och klara kravspecifikationen. Annars finns det ingen större fördel med ovannämnda konstruktion.

On T:

Annars funkar rps:en mycket bra enda problemet var att skottställningen fick göras om lite då och då på 90 sprutorna. Men med tanke på hur misshandlade de vapnen och siktena blev så är det mycket rimligt.

Har på kompaniet lite drygt 10 st sikten som gått sönder. Allt ifrån batterier till att rödpunkten vandrar fram och tillbaka när bössan hålls still.

På drygt 130 bössor (varav ca 30 stab o tross eller liknande som nästan alldrig har sina bössor ute) så har ca 10% gått sönder efter några års annvändande. inte så farligt mycket tycker jag. Dock har ingen på mitt kompani lyckats ha sönder 2 ex av siktet.

Siktesfästet är en idiotkonstruktion! Klena skruvar som skall dras till på "känn".. Är bäddat för att man drar sönder dem när de är så klena. Här borde någon form av gänglåsning användas och skruvarna/muttrarna dras fast med moment. Å andra sidan, griskarlsson kan kanske inte alltid hantera en momentnyckel heller..

Joda, vapenskenan och fästesklackarna skall rengöras ordentligt innan montering och efterdragning av muttrarna bör ske efter lite användande, men ändå.. Det känns lite osäkert.

Detta är kanske OT nu, eller klassar detta in under "anledning till reservriktmedel" på annan plats än ovanpå rps? Om inte ber jag om ursäkt och slutar här.

Detta är ett mer soldatsäkert fäste. Ratten går inte att skruva för hårt då den fjädrar och "släpper" när man dragit tillräckligt. Vet att en enheter i USA har köpt in liknande till sina Aimpoint.

http://us.st12.yimg.com/us.st.yimg.com/I/b...h_2052_99208647

Har man mer pengar så föreslår jag ett throw lever mount

http://www.opticsplanet.net/picture-1-aimp...-m68-10950.html

Reservriktmedel är i mitt tycke ett måste och dessa bör ha så lång visirlinje som möjligt(den på RPS EHV är ett skämt). På korta avstånd kan man använda själva röret som grovt riktmedel.

Jag har varit med om att ett par Comp M2 uppfört sig konstigt. Punkten har kommit å gått under skjutning med tex Mp5. Oftast har det gått att härleda till en vek fjäder i batterifacket. Enstaka sikte har bara dött helt o hållet, dock har ålder spelat in i de fallen.

NU får trådskaparen ursäkta mig att jag vandrat något utanför hans önskemål med tråden. :banghead:

Sett till ursprungsfrågan:

Behövs det egentligen reservriktmedel på Ak4B/Ak5C/Ksp90B etc. ?? Eller är det mer ett behov av att ge en mysigare känsla?

Jag anser att reservriktmedel behövs med anledning av "Deus Ex Machina"-prejudikatet.

reservriktmedel01.jpg

Jag kommer inte ihåg varifrån den här bilden kommer och hur det gick till, men skadan på siktet är uppenbar och det är ursprungsanvändaren som håller i vapnet. Enligt uppgift så var siktet fortfarande användbart.

reservriktmedel02.jpg

Den här bilden föreställer ett Aimpoint T1 som fått en träff med en Simunitions-kula. Det siktet var inte användbart efter träff, och det är väl tveksamt om användaren varit i stridbart skick om det varit en stålkärneprojektil.

Vad är då sannolikheten att detta händer? Hur många är det som någon gång drabbas av detta när det finns flera tusen sikten i drift?

Jag tycker att det är oväsentligt. Det kan fortfarande vara så att användaren kommer undan med blotta förskräckelsen och fortfarande behöver använda sitt vapen, eller så behöver en kamrat använda vapnet därför att deras egna är räddningslöst förlorat.

Gummibitarna ovanpå rödpunktssiktet är i min mening ett mycket grymt skämt. Jag hade hellre sett att vi haft ett reservriktmedel som vi kunnat fälla upp och använt genom siktet. Lösningen till Ak 5C/D där användaren måste slita loss siktet från vapnet för att kunna använda de öppna riktmedlen är inte heller optimalt, men det är en förståndigare lösning om uttrycket tillåts. Men på korta håll så är det fortfarande möjligt att träffa när du tittar genom eller över siktet.

När det gäller erfarenheter av sikten så hör jag mer än vad jag sett. Jag har bara använt två RPS EHV i mina dar kontinuerligt och dom har fungerat bra. Däremot så har jag i egenskap av skjutledare försökt skottställa ett sikte där höjdjusteringen suttit fast. Det funkade inte alls och jag vet inte varför, men det är inte ett fel som kommer att hemsöka soldaten mitt i en eldstrid. Konsekvensen av ett sådant fel är att siktet byts på förråd och vapnet får skjutas in vid ett senare tillfälle.

@2Sharp

såg i en annan tråd att du använt KSP 90B med rödpunktsikte och övertalat en tekniker att lossa kornet. Testade du någonsin att skjuta genom siktet utan rödpunkt men med kornet monterat? I så fall så får du gärna bjuda på lite know-how och erfarenheter.

Edited by Adeptus Bellum

Jag TROR inte att jag varit med om något trasigt sikte alls. Men jag undrar hur många av de som går sönder som beror på onödigt våldande mot siktet/vapnet och hur många där batteriet tagit slut. Batteri som skulle hålla strax under en halv evighet..

Anser att det är ganska märkligt att lägga ner pengar på att ta bort de fungerande sikten som redan finns på ett vapen när man monterar på någonting relativt ömtåligt som ersättare.

Den här bilden föreställer ett Aimpoint T1 som fått en träff med en Simunitions-kula. Det siktet var inte användbart efter träff, och det är väl tveksamt om användaren varit i stridbart skick om det varit en stålkärneprojektil.

Bör även noteras att siktets ägare inte insåg att siktet var paj förrän övningen var över, detta då han siktade med båda ögonen och inte behövde klar sikt genom siktet för att se och träffa sina mål.

Att man la pengar på att ta bort de öppna riktmedlen på AK4:orna, samt inte uttnyttjat modulariteten i att ha skena (dvs en bra skena) och därför förse rödpunktssiktet med snabbfäste kommer alltid vara en gåta för jag tror knappast någon kommer ta på sig skulden för den dundertabben.

40702298ds7.jpg

10ox8.jpg11xt2.jpg

Personligen tycker jag det ser nice ut......bara synd man inte är norrman! Det vet hur man ska sminka en gris.......

Edited by CP2

@2Sharp

såg i en annan tråd att du använt KSP 90B med rödpunktsikte och övertalat en tekniker att lossa kornet.

0:):unsure:

@2Sharp

såg i en annan tråd att du använt KSP 90B med rödpunktsikte och övertalat en tekniker att lossa kornet.

0:):baskerKav:

jo även den bäste kan ju slinta med vinkelslipen! :banghead: eller vad tror du?

Sporrad av annan tråd..

Behövs det egentligen reservriktmedel på Ak4B/Ak5C/Ksp90B etc. ??

Med bakgrund av tidigare frågeställning så, för egen del, anser jag frågan besvarad med ja, det behövs reservriktmedel :)

Såg något annat land förutom Sverige som har ett vapen där man har tagit bort de fasta riktmedlen på sin AK? Där har du svaret.

Vilket iofs inte behöver vara ett tecken på att det behövs, utan kanske ett tecken på smarta försäljare? F.ö bra poäng!

Sett till ursprungsfrågan:

Jag anser att reservriktmedel behövs med anledning av "Deus Ex Machina"-prejudikatet.

@2Sharp

såg i en annan tråd att du använt KSP 90B med rödpunktsikte och övertalat en tekniker att lossa kornet. Testade du någonsin att skjuta genom siktet utan rödpunkt men med kornet monterat? I så fall så får du gärna bjuda på lite know-how och erfarenheter.

"Deus Ex Machina" är noterat :)

Jag testade inte att skjuta med endast korn/rps, satt det i minnet och skall utan tvekan testa. Med 3% tillförlitlighet tror jag rps sitter på tok för högt för att det skall bli något bra. Jag tycker mig minnas att det hade behövts betydligt högre korn alt. mycket lägre montage av rps för att få någon bra "co-witness" effekt.

Vidare tycker jag, det lilla jag testa, att det blir lite "rörigt" i rps om man har fasta riktmedel i dem över tiden, framförallt i "o-ljus" miljö. Kan ju troligen justeras till viss mån med mer vana...

@2Sharp

0:):lala:

jo även den bäste kan ju slinta med vinkelslipen! ;-) eller vad tror du?

8-/

Uhm ja, kanske skall säga "i samverkan med"... Oavsett så är det en enormt enkel operation att få bort både korn och sikte på ksp90. Kornet lossas enklat genom att rörsprinten pressas/knackas ut med lämpligt verktyg (tappa inte bort de små delarna)

Siktet lossas enkelt genom att man skruvar ut de 2 skruvarna som håller fast det i locket, de är loc-tit'ade så försiktigt... Städa ur gängorna och sätt en tape över de gängade hålen så det inte kommer onödigt mycket skräp i dem och se till att de återsäkras med loc-tite när du monterar tillbaka dem.

(matararmen måste lossas)

Alt. se till att en vapenmekaniker fixar av dem och på dem...

Nåväl, bra info, bra inlägg och som noterat; reservriktmedel behövs :)

Jag testade inte att skjuta med endast korn/rps, satt det i minnet och skall utan tvekan testa. Med 3% tillförlitlighet tror jag rps sitter på tok för högt för att det skall bli något bra. Jag tycker mig minnas att det hade behövts betydligt högre korn alt. mycket lägre montage av rps för att få någon bra "co-witness" effekt.

Jag håller med du. Om jag minns rätt så ser man bara den övre delen av kornskyddsringen när man tittar använder RPS, så för att se kornet måste man ju elevera för mycket för att det ska vara praktiskt användbart. Då går det antagligen lättare att skjuta på känn och observera nedslagen/spårljusen. Dessutom tar det bara ett par sekunder att slita bort sitt trasiga RPS så man kan använda de öppna riktmedlen som det var tänkt.

Jag sitter just nu men en Ak4B i knät som varit utanför förrådet i en timme.

Jag kan tända och släcka rödpunkten genom att knacka mycket lätt med fingret mot baksidan av ljusreglageratten. Förutom m-nummret är siktet graverat med "03" samt "#CS001772".

Jag sitter just nu men en Ak4B i knät som varit utanför förrådet i en timme.

Jag kan tända och släcka rödpunkten genom att knacka mycket lätt med fingret mot baksidan av ljusreglageratten. Förutom m-nummret är siktet graverat med "03" samt "#CS001772".

Ny typ av snabbreglage? Eller kanske inte :rolleyes:

Apropå RPS, vårda linserna?

Sen har mitt RPS en fruktansvärt irriterande tendens att öppna bakre locket under eldgivning. Sprintarna i locken har lust att fanflykta också......

Edited by CP2