Jump to content

Nya eldhandvapen till FM 2023 - upphandling, leverans och erfarenheter.

Anders G.

Recommended Posts

Tycker det kan vara på sin plats med en tråd om de Sako eldhandvapen som upphandlats 2023 för att ersätta AK5, AK4 och pistolerna. Här kan vi ägna oss åt deras mått, vikt, funktion, när de dyker upp, rykten om stopp i upphandlingen, erfarenheter av att klämma&känna på dem, etc etc.
Dessa bössor alltså:
https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-tecknar-avtal-om-eldhandvapen/

Jag tror det blir ett bra vapen. Sako har ju en historia av kvalitet. Jag har haft ett par av deras jaktgevär. Men jag förstår inte riktigt hur upphandlingen gått till.

Jag minns inte datumen men först gjorde man en längre utvärdering av olika alternativ. Det är kanske här jag minns fel men nog höll man väl på nått år i alla fall? Sen valde man Sako.

Och nu gör man alltså en till ”utvärdering” eller vad man ska kalla det. För att hitta och fixa barnsjukdomar etc. Men var det inte det man gjorde första varvet? Behöver man göra det igen?

2 hours ago, Verner said:

Synd att dom bara har valt en AR klon. Kunde lika gärna köpa billiga m4 från usa.

Inte alls, M4 och våra nya är inte jämförbara även om de till det yttre ser likadana ut. Men invändigt fungerar de på olika sätt.

6 hours ago, zkurt said:

Jag tror det blir ett bra vapen. Sako har ju en historia av kvalitet. Jag har haft ett par av deras jaktgevär. Men jag förstår inte riktigt hur upphandlingen gått till.

Jag minns inte datumen men först gjorde man en längre utvärdering av olika alternativ. Det är kanske här jag minns fel men nog höll man väl på nått år i alla fall? Sen valde man Sako.

Och nu gör man alltså en till ”utvärdering” eller vad man ska kalla det. För att hitta och fixa barnsjukdomar etc. Men var det inte det man gjorde första varvet? Behöver man göra det igen?

Man vill även se till att kvaliteten bibehålls när massproduktionen kommer igång.

• Thanks 1

25 minutes ago, Wolfpack said:

Det här med valet av kaliber verkar vara en het potatis som ingen riktigt vill kännas vid. Fortfarande oklart vem/vilka som fattat det beslutet.

2 hours ago, Slenke said:

Det här med valet av kaliber verkar vara en het potatis som ingen riktigt vill kännas vid. Fortfarande oklart vem/vilka som fattat det beslutet.

Kalibervalet må vara en het potatis, men det är inte på något sätt oklart vem som är ansvarig. Formellt beslut fattades i förlängningen av arméchefen i dennes roll som ansvarig för försvarsmaktens finkalibersystem, och det beslutet baserades på underlag från MSS.

• Thanks 2

27 minutes ago, Pärmtroll said:

Kalibervalet må vara en het potatis, men det är inte på något sätt oklart vem som är ansvarig. Formellt beslut fattades i förlängningen av arméchefen i dennes roll som ansvarig för försvarsmaktens finkalibersystem, och det beslutet baserades på underlag från MSS.

Bra nyheter men jag kan ju tycka att det borde gått fortare med tanke att projektet startade 2012.

Bra att man nu har tre eller om det var fyra parallella spår.

1. Förlängning av livstid för befintliga vapen.

2. Anskaffning av interimsvapen.

3. Sako projektet.

Sen att man har utökat kommunikationen och kanske transparansen till puplik som vill veta ngt om hur det går med vapenprojektet.

//TF 

55 minutes ago, Pärmtroll said:

Underlaget är ju i stora drag känt och valet är ju inte direkt draget ur röven, sen kan man argumentera för att FM:s uppgift och behov ändrats sen studien genomfördes, och jag är rätt säker på att det kommer att få genomslag i slutändan när det gäller vem som får vilken kaliber.

11 minutes ago, Zimme said:

Underlaget är ju i stora drag känt och valet är ju inte direkt draget ur röven, sen kan man argumentera för att FM:s uppgift och behov ändrats sen studien genomfördes, och jag är rätt säker på att det kommer att få genomslag i slutändan när det gäller vem som får vilken kaliber.

Fast det värsta är ju idiotin med att ha ett 7.62 vapen för de som skall ha strid som huvudsaklig syssla.

Jag är av åsikten att man kör 5.56 i alla roller.

Självskyddsvapen med kort 11.5" pipa.

Standard vapen för strid 14,5"-16" pipa. 

Skarpskytt kan ju köra 20" pipa.

7.62 till strid där långa avstånd är en vanligt miljö eller som ett alternativ till skarpskytten.

//TF 

5 hours ago, Pärmtroll said:

Det underlaget hade jag velat se. Vi går helt emot erfarenheterna från Ukraina och det är bara Sverige som går upp till 7.62. Det betyder sannolikt att Sverige har fel.

Vi kommer ångra oss och gå tillbaks till 5.56 när vi inser att 7.62 är svårare att skjuta med i rörelse och i snabb följd för de flesta samt att vi inte kommer kunna bära med lika mycket ammunition.

• Thanks 1

1 hour ago, Slenke said:

Det underlaget hade jag velat se. Vi går helt emot erfarenheterna från Ukraina och det är bara Sverige som går upp till 7.62. Det betyder sannolikt att Sverige har fel.

Svenska militärbyråkrater har fel.

1 hour ago, Slenke said:

Vi kommer ångra oss och gå tillbaks till 5.56 när vi inser att 7.62 är svårare att skjuta med i rörelse och i snabb följd för de flesta samt att vi inte kommer kunna bära med lika mycket ammunition.

Håller helt med. Det är obegripligt.

7.62 är tungt & klumpigt.

5.56 är tillräckligt bra för våra strider i skogen 0-200 meter.

Är 5.56 otillräckligt så kan man med väldigt små modifieringar på en AR-15 plattform samt dess magasin gå upp till 6mm ammunition. 

Då har man fortfarande samma lätta AR-15 plattform med möjlighet till 30-40 skott magasin.

Pipan bör nog vara minst 14,5" men kör man bull-pup så kan man få ut 20" pipa men fortfarande ett smidigt vapen. Dock blir kolven fast.

Öka dödligheten mot de som bär kroppskydd kan göras med kulor med en tungstenspil som kärna i kulans kopparhölje för när kulan bromsas upp av skyddet går tungstenspilen vidare in i kroppskyddet samt igenom och levererar sin kinetiska energi in i motståndarens kroppsorgan. 

Vill man få ner vikten på ammunition så kan man tillverka hybridhylsor där hylsans botten är av metall och resten ngn slags kompositplast eftersom varken hylslös ammunition eller renodlade plasthylsor är mogna för automatvapen än.

//TF 

4 hours ago, Slenke said:

usa är på väg mot grövre kaliber också.

Sen har man ju kvalificerat vad man menade till att det är soldater som saknar andra understödsvapen (fordon) som ska ha det. Alltså blir det typ kvar jägarförband.

Vi får se helt enkelt även om jag tror det är idiotiskt att ha ”fullstor” kaliber då stridsavstånd nästan aldrig är sådana att du har behov av det.

• Like 1

24 minutes ago, Peo said:

Sen har man ju kvalificerat vad man menade till att det är soldater som saknar andra understödsvapen (fordon) som ska ha det. Alltså blir det typ kvar jägarförband.

Vi får se helt enkelt även om jag tror det är idiotiskt att ha ”fullstor” kaliber då stridsavstånd nästan aldrig är sådana att du har behov av det.

Jag har aldrig förstått US Army fixerade ide om att ha maximal kinetisk kraft på långa avstånd med ett handburet finkalibrigt vapen?

På långa avstånd mer än 200 meter så kan man ju använda gevär eller understödsvapen med eller utan kvalificerade sikten. 

På mindre avstånd än 200 meter så är väl 5.56 karbin med rödpunkt mer optimalt.

//TF 

• Like 1

4 hours ago, Peo said:

Men USMC vägrar väl?

13 hours ago, TKraften said:

Öka dödligheten mot de som bär kroppskydd kan göras med kulor med en tungstenspil som kärna i kulans kopparhölje för när kulan bromsas upp av skyddet går tungstenspilen vidare in i kroppskyddet samt igenom och levererar sin kinetiska energi in i motståndarens kroppsorgan.

Men vi har redan kommit runt det här problemet genom att i vår skjututbildning utbilda soldaten att i första hand skjuta mot buk/bäcken alternativt mot huvudet. Vi vinner därmed mer på lättskjutna vapen än genomslagsförmåga.

Edited by Kilo3
  • Like 1

7 hours ago, Kilo3 said:

Men vi har redan kommit runt det här problemet genom att i vår skjututbildning utbilda soldaten att i första hand skjuta mot buk/bäcken alternativt mot huvudet. Vi vinner därmed mer på lättskjutna vapen än genomslagsförmåga.

Fast problemet är bara att tekniken funkar vid närstrid 10-100m och inte på långa avstånd sen börjar även buk och bäcken bli bättre skyddade med moderna 2 delade kroppskydd och huvudet är i många fall en för liten målyta på långa avstånd samt svårt mål överhuvudtaget vid rörlig & rörig strid.

Däremot håller jag med om att ett ergonomiskt lättskjutet vapen med rödpunkt som inte stegrar sig samt har en låg rekyl är bättre än ett klumpigt 7.62 vapen.

//TF 

7 hours ago, Slenke said:

Dessutom så stoppar väl ett skydd gjort för 5.56 troligen även också en 7.62?

5.56 är en svårare kula att stoppa än 7.62 för kroppskyddet.

Däremot ger 7.62 mer trauma vid träff då kulan levererar ca 3ggr kinetisk effekt.

Troligtvis för dyr lösning men gå upp till hårdmåls ammunition, pansarbrytande ammunition eller skjut med subammo där kulan är en fenstyrd pil med drivspeglar.

Ammunition där ytan på kulan är härdad samt teflonbelaggd är också jobbit för kroppskyddet.

//TF 

Uppdatering om projektet.

”Införandet i Försvarsmakten av nytt självskyddsvapen i kaliber 5,56 påbörjas 2024, vilket därmed innebär att det tidigareläggs med ett år. För prickskyttesystemet är införandet beräknat till 2025 och för automatkarbin i kaliber 7,62 är planen 2026.”

• Like 1
  • Thanks 1

15 hours ago, Pärmtroll said:

Uppdatering om projektet.

”Införandet i Försvarsmakten av nytt självskyddsvapen i kaliber 5,56 påbörjas 2024, vilket därmed innebär att det tidigareläggs med ett år. För prickskyttesystemet är införandet beräknat till 2025 och för automatkarbin i kaliber 7,62 är planen 2026.”

7500 vapen per år borde väl innebära att det torde gå på ett par att kunna ombeväpna för årliga tilldelningsbehovet, så att säga, för typ värnpliktiga, K/T-personal, officerare och HV?

Det är ju inga enorma 100k+ individer som behöver nya vapen.

2 hours ago, Nestor said:

7500 vapen per år borde väl innebära att det torde gå på ett par att kunna ombeväpna för årliga tilldelningsbehovet, så att säga, för typ värnpliktiga, K/T-personal, officerare och HV?

Det är ju inga enorma 100k+ individer som behöver nya vapen.

Hamnar vi i en sits där vi behöver göra en allmän mobilisering kommer det krävas mer än 100k vapen.

2 hours ago, Peo said:

Man kommer ju inte skrota de gamla när det börjar levereras nya.

Det förstår jag, men däremot utgår jag ifrån att man skriver av de vapen som är uttjänta så vi kommer fortfarande behöva fler än vad vi har manskap för idag.

1 hour ago, Slenke said:

Det förstår jag, men däremot utgår jag ifrån att man skriver av de vapen som är uttjänta så vi kommer fortfarande behöva fler än vad vi har manskap för idag.

Jag har för mig att Pärmtroll nämnde att planen var att förrådställa de som inte är totalt slut.

2 minutes ago, Slenke said:

Vad pratade du om då?

Vad jag skrev i mitt inlägg;

Att med en leveranstakt på 7500 vapen per år, så är mitt påstående/fundering att det borde gå rätt snabbt att kunna ombeväpna årskullen värnpliktiga, K/T-soldater och HV-personal.