Källberg Posted September 17, 2010 Report Posted September 17, 2010 Tjena allihop, som vilken möp som helst har jag surfat runt lite idag och snappat upp en sak. (finska) Sako TRG 42, som tydligen har införskaffats till fm som Psg 08, till kustjägarna, flygbasjägarna, fallskärmsjägarna och SSG. Antingen i .300 winchester magnum eller .338 lapua magnum konfig (vet ej vilken). Lapua Magnum klarar 1500m, vilket fyller gapet mellan Psg90 och Ag90, ganska logiskt Någon som hört talas om detta?? Quote
Blanco Posted September 17, 2010 Report Posted September 17, 2010 http://www.defensenews.com/story.php?i=3392624 Quote
Nordjämten Posted September 17, 2010 Report Posted September 17, 2010 Trevligt! Lätt en av de snyggaste och högpresterade gevär jag skjutit hittills iaf.. Quote
trädet Posted September 17, 2010 Report Posted September 17, 2010 Tjena allihop, som vilken möp som helst har jag surfat runt lite idag och snappat upp en sak. (finska) Sako TRG 42, som tydligen har införskaffats till fm som Psg 08, till kustjägarna, flygbasjägarna, fallskärmsjägarna och SSG. Antingen i .300 winchester magnum eller .338 lapua magnum konfig (vet ej vilken). Lapua Magnum klarar 1500m, vilket fyller gapet mellan Psg90 och Ag90, ganska logiskt Någon som hört talas om detta?? Vilket gap är det mellan psg90 och ag90? Vad jag vet så är dom ju gjorda för helt olika saker (skjuta människor eller materiel). Quote
Sgt.Nilsson Posted September 17, 2010 Report Posted September 17, 2010 PSG90 används inte lätt över 800. Svårt att se att detta vapen skulle bli träffsäkert på 1500. Quote
Källberg Posted September 18, 2010 Author Report Posted September 18, 2010 (edited) PSG90 används inte lätt över 800. Svårt att se att detta vapen skulle bli träffsäkert på 1500. Jag skrev att Lapua Magnum klarade 1500m (alltså i perfekta förhållanden med minst en 26 tums pipa) ,skrev inget om att Sako Trg skulle klara 1500m.. Edited September 18, 2010 by Källberg HVU Quote
cazorp Posted September 19, 2010 Report Posted September 19, 2010 Det eventuella inköpet har ju inte föregåtts av någon offentlig FMV-upphandling, så det hela måste ju röra sig om en begränsad och liten serie - jag tror man ska ta det som står på Wiki med viss tillförsikt i detta fallet.. Quote
519 CB Posted September 20, 2010 Report Posted September 20, 2010 Enligt de uppgifter som jag har tillgängliga så är det endast specialförbanden som har TRG i .338LM De behöver inte upphandla då det är ett fåtal vapen som köps in för speciella och hemliga ändamål. De får des utom det de pekar på. Har varit hos deras vapen tekniker och kulinerat i vintras.... Trevligt besök ska jag säga och mycket duktiga människor. /519CB Quote
Källberg Posted September 20, 2010 Author Report Posted September 20, 2010 Det eventuella inköpet har ju inte föregåtts av någon offentlig FMV-upphandling, så det hela måste ju röra sig om en begränsad och liten serie - jag tror man ska ta det som står på Wiki med viss tillförsikt i detta fallet.. http://www.defensene...y.php?i=3392624 Jag har läst att många elitförband i Nordic Battle group har gjort det exakt samma, men absolut är det bara ett mindre köp, hittade det inte heller hos fmv. Inget som någon av kommer stöta på, om du inte är med i ssg, vilket inte är så sannolikt. Quote
Båtskuffarn Posted September 22, 2010 Report Posted September 22, 2010 Vilket gap är det mellan psg90 och ag90? Vad jag vet så är dom ju gjorda för helt olika saker (skjuta människor eller materiel). Att det finns en lucka i prestanda mellan .308 och .50 är väl klart, både vad gäller kulvikt och avstånd. Det att marinkåren övar med sina Remingotn 700 ut till 1000 yard innebär ju inte att det är den perfekta kalibern på sådana avstånd. .338 är just en medelväg där, den kan användas mot mindre obepansrade mål (radioanläggningar o.dyl.), medan vid bekämpning av personmål kan man nå längre ut än med .308. Quote
wpnstech Posted September 23, 2010 Report Posted September 23, 2010 1. Artikeln i början av tråden är inte korrekt vad avser FM! Vi har inga Sako TRG... Vad specialförbanden har eller inte har bör inte diskuteras här (min personliga uppfattning)- både med hänsyn till sekretess och dessutom så är det en sluten krets med så få vapen i sammanhanget. 2. FM genomför just nu ett arbete som om allt går enligt plan kommer att innebära att ett helt nytt prickskyttesystem anskaffas före 2014. I detta ingår två nya vapen - ett repetergävär i kaliber .338 och ett halvautomatiskt vapen i kaliber 7,62x51. Syftet med att köpa två vapen är att de som kommer att bli dedikerade prickskyttar skall kunna välja vapentyp m h t uppdrag. De som sedan placeras som skarpskyttar kommer troligtvis att utrustas med det halvautomatiska vapnet. 3. Dessutom kommer en renovering/modifiering av PSG90 att påbörjas i början av 2011. Dessa vapen kommer inledningsvis att tillfalla insatsbataljonerna men då det nya prickskyttesystemet införs kommer dom troligtvis att överföras till HV Quote
cazorp Posted September 23, 2010 Report Posted September 23, 2010 Låter nyktert, och väldigt likt vad våra syskon i norden precis har genomfört. Dock att det tar ända till 2014 att få fram lite .338:or är mystiskt, bara beställa COTS från AI som alla andra gör och klura på vilken Schmidt & Bender PM2-glugg som uppfyller kraven bäst som jag ser det.. Fördelen med att vänta lite är ju att man då även får möjlighet att utvärdera nya AX338, som bla. har 10-skottskapacitet; Quote
weekendwarrior Posted September 24, 2010 Report Posted September 24, 2010 1. Artikeln i början av tråden är inte korrekt vad avser FM! Vi har inga Sako TRG... Vad specialförbanden har eller inte har bör inte diskuteras här... Jag håller med helt och hållet! Dessutom finns inte riktigt begreppen "har" och "inte har" i specialförband som SSG. De skaffar vad de anser sig behöva, i ett eller x antal exemplar. Den utrustning som finns i publikationer från FM är det som finns i FM PUNKT. Quote
Båtskuffarn Posted September 24, 2010 Report Posted September 24, 2010 1. Artikeln i början av tråden är inte korrekt vad avser FM! Vi har inga Sako TRG... Vad specialförbanden har eller inte har bör inte diskuteras här (min personliga uppfattning)- både med hänsyn till sekretess och dessutom så är det en sluten krets med så få vapen i sammanhanget. Jag håller helt med om att man ska fundera på vad man diskuterar med tanke på sekretessen, plus det faktum att det blir så invecklat med källkritik om det börjar skrivas om vad flygbasjägarna har med hänvisning till "en kamrat som körde förbi F"nånting" och såg ett gäng som övade i terrängen med en TRG". Saker som står skrivna i seriösa artiklar brukar däremot inte vara hemligstämplade, så jag ser inget fel i att diskutera frågan utgående från artikeln ifråga. Okej att SSG är ett specialfall som säkert kan "ha" nånting ena dagen för att "inte ha" det andra, men om en artikel av det här slaget säger att flygbas-, kust och fallskärmsjägarna har vapnet till förfogande så låter det lite udda att helt vifta bort det hela. Att påstå att vapnet inte finns i FM för att de är för få förstår jag inte riktigt heller. Säg då istället att det finns i "mycket begränsad omfattning" och att det är svårt att diskutera saken närmare då det finns så lite info om det. Med tanke på de planerade anskaffningarna av ett system i .338LM senare så är det intressant att vissa förband redan verkar ha TRG. Det, och det faktum att Estland, Finland, Danmark och Norge också har vapnet i åtminstone begränsad användning talar ju knappast till förmån för AI när den "stora affären" börjar diskuteras. Quote
Rokare Posted September 24, 2010 Report Posted September 24, 2010 Då bryter vi samtalet om vad ev. SF-enheter, namngivna eller ej, kan tänkas ha, eller kunna få, för utrustning samt på vilket sätt de må beställa. Rokare BG Quote
wpnstech Posted September 24, 2010 Report Posted September 24, 2010 Dock att det tar ända till 2014 att få fram lite .338:or är mystiskt, bara beställa COTS... Känns lite trist att alltid få höra att det tar så lång tid att skaffa materiel... Att köpa in ett komplett prickskyttesystem med två nya vapen plus all kringutrustning i ett antal hundra exemplar är faktiskt inte lika enkelt som att handla på ICA. Ni skall veta att detta är en extremt forcerad anskaffning och som jag ser det början på en mycket snabbare materielprocess. Systemet skall enligt plan vara infört senast 2014 - det betyder att materielen måste vara på plats 2013. Det är tre år. På den tiden skall alla försök och utvärderingar göras. HKV skall fatta beslut. FMV skall beställa och materielen tillverkas och levereras... Och ni skall veta att Sverige inte är någon "stor" kund i sammanhanget utan får vänta på vår tur i tillverkningslinen... Och det här med COTS har blivit ett modeord! Ja - FMV skall så långt det är möjligt sträva efter att köpa "färdiga" produkter. Men det räcker med att FM ställer ett enda krav som inte uppfylls utan att det måste göras förändringar i någon konstruktion, så ÄR det inte COTS längre! Och då tar det tid och kostar pengar... Quote
cazorp Posted September 24, 2010 Report Posted September 24, 2010 Mjo, men världen går ju mer och mer åt COTS, eller åtminstonde att utrustningen skall fungera i en STANAG-värld. Att LOU ibland har sina fel närä det gäller avsteg från skall-krav är ju en annan femma, så man får ju vara lite försiktig så man inte ställer en massa korkade krav som kräver att man utvecklar ett helt nytt system i en liknande upphandling, för det blir ju normalt en kostsam historia för de som ska betala i slutändan, vilket i sin tur gör att man måste dra in på annan verksamhet. Nu är det ju exempelvis inte inte ett litet multirole-flygplan som skall kunna fungera i ett Bas 90-system, eller en ubåt skräddarsydd för Östersjön som behövs denna gången utan ett system som ska fungera bra i internationell verksamhet som första prio. Jag har rätt svårt att se att FM skulle hamna utanför ramarna för att köpa COTS denna gången, det lär bli COTS från tillverkare som vi redan sitter och gissar på, tex AI AWSM eller TRG-42 338 och HK417 eller något liknande tror jag - och hoppas på, för min plånboks skull.. Quote
Yxa Posted September 24, 2010 Report Posted September 24, 2010 (edited) Sen har FMV en tendens att skriva skall-krav (och bör-krav) som inte har att göra med vad de egentligen är ute efter. Jag har dessutom sett upphandlingar där de sagt att produkten skall vara COTS, men när de väl är klara så finns ingen COTS-produkt som motsvarar alla andra skall-krav. Skjuta sig i foten? Edited September 24, 2010 by Yxa Quote
2Sharp Posted September 24, 2010 Report Posted September 24, 2010 Känns lite trist att alltid få höra att det tar så lång tid att skaffa materiel... Förmodligen lika trist som att alla försök till kritik mot långsamma, ineffektiva lev. samt att det vi behöver nu troligen kommer att levereras när vi inte längre har behov av det... det möts med "det är på gång", "ligger i röret" etc. jag vidhåller att röret är koniskt och fullt med skit.. Det måste gå att ha en effektivare mtrl. omsättning när dagens FM är såpass liten som den är. Quote
cazorp Posted September 24, 2010 Report Posted September 24, 2010 Nu har vi ju inte samma politiska ansvar att köpa från "rätt" sida i och med att kalla kriget är över, jag tror vi kommer se betydligt mer COTS framöver och jag tror det är bra - se bara på Visbykorvetten där vi köpte "en för mycket" och inte fick råd med luftvärnsmissiler, samtidigt som finnarna byggde en 20 meter kortare Haminaklass - där tycker jag att ett samarbete hade vart på sin plats med delade RnD-kostnader.. Quote
Källberg Posted September 25, 2010 Author Report Posted September 25, 2010 Inte för att byta samtalsämne, men har någon koll på moderna halv-automatiska gevär av typ 7,62x51mm? Det finns ju den amerikanska M110:an, och lite äldre m21, men annars har jag ingen koll på modernare bössor.. någon? Quote
cazorp Posted September 25, 2010 Report Posted September 25, 2010 HK417 används av både Norge och Danmark med högförstorande kikarsikten som "skarpskyttebössa"; Britterna valde att köpa in en jänkarbössa som de nu kallar L112A1; En till bössa som brukar komma på tapeten i .308-tider är FN SCAR-H, som bla. US SOCOM har köpt in, dock tror jag inte de används för skarp/prickskytte där, utan mest för att de tycker det är macho att brassa .308 och .45:or när andra skjuter .223 och 9 mm ;) Quote
trädet Posted September 26, 2010 Report Posted September 26, 2010 HK417 används av både Norge och Danmark med högförstorande kikarsikten som "skarpskyttebössa"; "Pungen" som sitter på HKn, är den vanlig, eller är den gjord enbart för norrmännen? Har inte sett den på deras 416 eller ag3 nämligen. Och har dom haft något sådant innan? Quote
Ormtunga Posted September 26, 2010 Report Posted September 26, 2010 Oavsett om hylsfångaren är vanlig eller inte verkar det ju vara bra tänkt, om man vill slippa flygande hylsor som kan röja skytten. Kanske litet overkill för en skarpskytt, men better safe than sorry... //Ormtunga Quote
Nisse_less Posted September 26, 2010 Report Posted September 26, 2010 SCAR -H Long e ju tänkt att vara lite mer skarpskyttebössa.. sen är de tydligen på väg ut med en back-up bössa för prickskytten, också i 7,62.. Finns med i senaste nr av Combat and survival.. inte orkat läsa klart hela artikeln ännu men de verkar lovande.. Quote
519 CB Posted September 26, 2010 Report Posted September 26, 2010 Nu har vi ju inte samma politiska ansvar att köpa från "rätt" sida i och med att kalla kriget är över, jag tror vi kommer se betydligt mer COTS framöver och jag tror det är bra - se bara på Visbykorvetten där vi köpte "en för mycket" och inte fick råd med luftvärnsmissiler, samtidigt som finnarna byggde en 20 meter kortare Haminaklass - där tycker jag att ett samarbete hade vart på sin plats med delade RnD-kostnader.. Inte för att det hör till ämnet men Visby är redan under modifiering för att få in den från start planerade LV missilerna och mycket mer... Lite typiskt för vad som händer när politik får styra över den redan fastställda behovsanalysen som gjordes engång. Det är helt okej i mina ögon att man genomför en ordentlig utvärdering och tester av olika alternativ till nytt prickskyttegevär i FM. Det är oerhört viktigt att det blir rätt system för vårt behov. Vi har ju en försvarsmakt i Sverige och låt oss inte glömma att vårt behov är i första hand att freda vårat land. Utlandsmissioner är något som vi gör ut över den uppgiften men blir i bland fokus på ett negativt sätt. /519 CB Quote
cazorp Posted September 26, 2010 Report Posted September 26, 2010 (edited) Mjo, men rent krasst så kommer den REMOV;ade PSG90:an med ny optik vara kanon för vårt invasionsförsvar.. Att man nu behöver .338:or är ju något man har upptäckt i A-stan, där stridsavstånden kan vara enorma.. Edited September 26, 2010 by cazorp Quote
Knekt Posted September 26, 2010 Report Posted September 26, 2010 Vi har ju en försvarsmakt i Sverige och låt oss inte glömma att vårt behov är i första hand att freda vårat land.Utlandsmissioner är något som vi gör ut över den uppgiften men blir i bland fokus på ett negativt sätt. Den internationella verksamheten har varit en av kärnverksamheterna rätt länge. Den är inget "ut över". http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/uppdrag/ Ändrad världsbild, nya uppgifterUnder det kalla kriget var skyddet av Sveriges gränser och beredskap för att möta ett väpnat angrepp Försvarsmaktens viktigaste uppgift. I dag ser världen annorlunda ut och våra uppgifter och förmågor förändras för att möta de nya hot som uppstått. Försvarsmakten är inne i en omställningsprocess där vi utvecklar ett insatsförsvar, berett att lösa uppgifter varhelst de uppstår. Konflikter uppstår och sprids snabbt och de soldater och sjömän vi utbildar på hemmaplan gör ofta störst nytta utomlands. Försvarsmaktens personal jobbar i dag världen över med att upprätthålla fredsavtal, se till att etniska konflikter inte blossar upp och för att trygga civilbefolkningen i krigsdrabbade länder. Insatsförsvaret finns inte bara utomlands. Flera förband finns i beredskap för att lösa uppgifter i Sverige. Insatsförsvaret handlar inte om att antingen arbeta utomlands eller i Sverige, utan både och. /OT Quote
519 CB Posted September 27, 2010 Report Posted September 27, 2010 Den internationella verksamheten har varit en av kärnverksamheterna rätt länge. Den är inget "ut över". Nej tyvärr är inte den internationella verksamheten det och det påverkar oss alla som är verksamma inom FM. Jag ska bara förtydliga att jag värdesätter alla Svenska soldaters insatser som görs runt om i värden och det är en mycket fin verksamhet att kunna ställa upp på det sätt Sverige alltid gjort. Dock är det mycket fel att det ligger innom ramen för Försvarsverksamheten rent ekonomiskt och att det på det sättet det nu är till och med får många att ha uppfattningen om att inköpen som görs eller ska göras, görs för att vi har ett behov i A-stan... Detta är fel, behoven där är inte styrande för vilket Prickskyttesystem vi i Sverige kommer skaffa. Det har bidragande faktorer till utvärderingen men inte avgörande för processen. Vi har samma avstånd här hemma i flera delar av landet Norrland och Skåne är två av dessa. De behov som finns här hemma när man väljer vapensystem är kopplade till vårt klimat och särskilt det norrländska. Min förhoppning är att man vid all utprovning och inköp utgår från våra förhållanden på hemma plan men att man för att kunna lösa specifika uppblossande konflikter kan komma att upphandla insatts beroende materiel. Våra politiker måste förstå att den intrenationella verksamheten kan utarma försvaret vad gäller kostnader och inte kan ingå i den normala budgeten. Det är ett Politiskt missfoster på hög nivå och en mardröm för vår ÖB att få ihop ekonomin i detta. /519CB Quote
Recommended Posts