TKraften Posted August 2, 2024 Report Posted August 2, 2024 2 hours ago, madman said: Det var mycket man trodde skulle få ersättas med nytt. Men så har det varit snålt med. Vi får väl se hur det blir med ersättning för det som skickas till Ukraina. Viktigast är väl det som även används idag. Som strv och CV90. Det andra skulle ju ersättas. Ja politikerna har med sitt ointresse vanstyrt försvarsmakten. Hoppas leveranserna nu inte fördröjs. År 2030 har vi troligtvis kriget mot naziryssland. //TF Quote
Pärmtroll Posted August 2, 2024 Report Posted August 2, 2024 20 hours ago, Mag70 said: Det pratas om en Ak24a med 11,5 tum pipa, och en Ak24b med 14,5 tum pipa. Ak 24 är i nuläget enbart beställd med med 11,5" pipa (M4800-514211 5.56MM AK 24A/T). Det finns däremot önskemål från flera håll, däribland Hemvärnet, om att även köpa in detta vapen med en 14,5" pipa för att användas istället för den planerade Ak 25 (i 7.62x51). Om en 14,5" version av Ak 24 köps in kan i så fall denna tänkas komma benämnas Ak 24B. Men det kan också tänkas att MOAC beslutar att riva upp sin företrädares beslut att införa den nya automatkarbinen i 7.62x51, och istället bara använda 5.56 versionen i olika piplängder, i vilket fall versionen med 14,5" pipa skulle kunna tänkas få benämningen Ak 25 istället. Men vi får se vad införandegruppen kommer fram till i sin förnyade granskning av kalibervalen och vad detta leder till. 19 hours ago, madman said: Som jag nämnt tidigare så vi kunnat fortsätta utbilda med då ca 10 tusen modifierade Ak5. Tills det nya vapen levererades i tillräckligt antal. Hade det funnits pengar över så borde FM rimligtvis börjat köpa in en ersättare till Ak5, inte skaffat fler Ak5. 19 hours ago, madman said: Istället så väljer man att lägga dem i förråd. Vi hade då kunnat levera dem till någon vapengren. För att få spara på nya vapnen. AK24 och AK25 är de permanenta långsiktiga lösningarna, de kommer köpas in i stor mängd och är till för att användas, inte för att samla damm i ett förråd. Våra soldater och sjömän ska naturligtvis vara tilldelade de bästa och modernaste automatkarbinerna vi har. Så att det därför är de mindre moderna interimsvapnen, inköpta i begränsad mängd, som förrådsställs i mobiliseringssyfte när de inte längre behövs är naturligtvis det enda rimliga. 8 hours ago, madman said: Ja de byggde väl bara om ca 40 tusen till AK5C. Och 10 tusen AK5D. Så vitt jag vet modifierades 30000 Ak5 till Ak5C standard, och alla 10000 Ak5D modifierades till Ak5D2 standard. Totalt 40000 vapen. Saab modifies Assault rifles worth MSEK 260 När det beslutet fattades 2005 (alltså drygt 20 år sedan) var det en fullt tillräcklig volym utefter de förutsättningar som rådde då. Den eviga freden hade (än en gång) infallit och FB 2004 hade nyligen klubbats. Med det följde dramatiska nedskärningar i FM budget och volym samt långtgående ominriktningar av syfte och uppgifter. KRO skulle efter FB04 bestå av totalt 31500 personer (samt Hemvärnet), och för den organisationen bedömdes 40000 Ak5 räcka gott och väl fram till att en ersättare började levereras, vilket planerades ske senast i perioden 2015-2020. Det är lätt att med facit i hand sitta och kritisera beslut fattade i en annan tid, men det var och är fortfarande omöjligt att förutspå framtiden, och där och då fattade man de beslut man gjorde baserat på de förutsättningar som rådde då. Quote
TKraften Posted August 2, 2024 Report Posted August 2, 2024 1 hour ago, Pärmtroll said: Det är lätt att med facit i hand sitta och kritisera beslut fattade i en annan tid, men det var och är fortfarande omöjligt att förutspå framtiden, och där och då fattade man de beslut man gjorde baserat på de förutsättningar som rådde då. Jag såg redan 2004 vilken inriktning diktatorn putin styrde Ryssland till. Många försvarsbloggar varnade men våra politikerna bara sov. Sen kom putlers ökända "München tal" 2007 där han beklagade sig över Sovjetunionens fall därefter kom kriget i Georgien 2008. Sen kom stölden av Krim halvön 2014 och kriget i Donbass. Med detta som underlag + varningar från försvarsbloggar så kan jag fortfarande inte förstå dessa extremt fredskadade politiker som rustade ner vårt försvar start 1992 och inte kunde ha vaknat upp åtminstone året 2014 och inte februari 2022. Nej jag kommer aldrig förstå varför våra beslutsfattare vanskötte vårt försvar under mellankrigstiden 1992-2022. //TF Quote
madman Posted August 3, 2024 Report Posted August 3, 2024 (edited) 16 hours ago, Pärmtroll said: Hade det funnits pengar över så borde FM rimligtvis börjat köpa in en ersättare till Ak5, inte skaffat fler Ak5. AK24 och AK25 är de permanenta långsiktiga lösningarna, de kommer köpas in i stor mängd och är till för att användas, inte för att samla damm i ett förråd. Våra soldater och sjömän ska naturligtvis vara tilldelade de bästa och modernaste automatkarbinerna vi har. Så att det därför är de mindre moderna interimsvapnen, inköpta i begränsad mängd, som förrådsställs i mobiliseringssyfte när de inte längre behövs är naturligtvis det enda rimliga. Så vitt jag vet modifierades 30000 Ak5 till Ak5C standard, och alla 10000 Ak5D modifierades till Ak5D2 standard. Totalt 40000 vapen. Saab modifies Assault rifles worth MSEK 260 När det beslutet fattades 2005 (alltså drygt 20 år sedan) var det en fullt tillräcklig volym utefter de förutsättningar som rådde då. Det är lätt att med facit i hand sitta och kritisera beslut fattade i en annan tid, men det var och är fortfarande omöjligt att förutspå framtiden, och där och då fattade man de beslut man gjorde baserat på de förutsättningar som rådde då. HV kunde redan ha fått AK5A. Möjligen att pipan kunde kortas. Istället för att dessa skrotades. Som kunde kompletteras med AK4. Jag har ganska länge poängterar Sveriges brist på DMR vapen. Men slutligen har vi insett dess behov. AK4D var en skaplig lösning. Jag ser inte det är något fel på AK25. Men det ska inte vara ett huvudvapen. Inte heller för stort antal Ak24A. Utan fördelningen skulle vara bättre. AK24B skulle kunna vara huvudvapnet. Om nu även HV vill ha den. Bevisligen kunde fler än dig och dina kollegor inse att det behövdes en Gap filler. Så denna lösning kunde man ha tittat på tidigare för att få en bättre lösning. FM hade ju möjlighet att göra ett sådant mindre inköp tidigare. Där jag har nämnt inköp av FNC 80 och bygga om dessa till Ak5C/D. Då vi redan har tillbehören för 40 tusen vapen. Istället för att använda möjligen M4 några år. Som sedan stoppas i förråd. Men visst kostar det för mycket och tar tid. Så kanske M4 är en bättre lösning. Att sia att vi behöver fler än 24 kanoner i form av ARCHER förstår de flesta. Det andra blir bara upprepningar. Så det låter jag vara. Men visst europeiska politiker ville tro på Putin redan 2005. Edited August 3, 2024 by madman Quote
TKraften Posted August 3, 2024 Report Posted August 3, 2024 3 hours ago, madman said: HV kunde redan ha fått AK5A. Möjligen att pipan kunde kortas. Istället för att dessa skrotades. Som kunde kompletteras med AK4. Fast jag minns diskussionen. HV ville vänta in AK6. 3 hours ago, madman said: Jag har ganska länge poängterar Sveriges brist på DMR vapen. Men slutligen har vi insett dess behov. AK4D var en skaplig lösning. Ett bättre optiskt huvudssikte med ett 45° vinklat rödpunktsikte som backup sen är AK4D perfekt. 3 hours ago, madman said: Jag ser inte det är något fel på AK25. Men det ska inte vara ett huvudvapen. Inte heller för stort antal Ak24A. Utan fördelningen skulle vara bättre. AK24B skulle kunna vara huvudvapnet. Om nu även HV vill ha den. Jag ser inget behov av AK25 i HV och knappt i övriga försvaret. Det bättre att köra AK24A (11,5" pipa) till de som inte har strid som huvudsaklig uppgift. AK24B (14,5" pipa) till de som har strid som huvudsaklig uppgift. AK24C (18" pipa) till de som skall vara DMR i HV. Övriga försvaret kör AK24 och möjligtvis ngn utlandsstyrka som hamnar i öken/berg kan köra AK25 eller SSG 26 som mängd vapen. 3 hours ago, madman said: Bevisligen kunde fler än dig och dina kollegor inse att det behövdes en Gap filler. Så denna lösning kunde man ha tittat på tidigare för att få en bättre lösning. FM hade ju möjlighet att göra ett sådant mindre inköp tidigare. Där jag har nämnt inköp av FNC 80 och bygga om dessa till Ak5C/D. Då vi redan har tillbehören för 40 tusen vapen. Fredskadade inkompetenta politiker som inte kunde ge försvaret pengar. 3 hours ago, madman said: Men visst europeiska politiker ville tro på Putin redan 2005. Känns som en repris av upptakten till WW2. Många politiker som hade sina fredskadade önskedrömmar om Putins idol mr AH. Nu har man gjort samma resa igen. //TF Quote
madman Posted August 3, 2024 Report Posted August 3, 2024 (edited) 2 hours ago, TKraften said: Fast jag minns diskussionen. HV ville vänta in AK6. Ett bättre optiskt huvudssikte med ett 45° vinklat rödpunktsikte som backup sen är AK4D perfekt. Jag ser inget behov av AK25 i HV och knappt i övriga försvaret. Det bättre att köra AK24A (11,5" pipa) till de som inte har strid som huvudsaklig uppgift. AK24B (14,5" pipa) till de som har strid som huvudsaklig uppgift. AK24C (18" pipa) till de som skall vara DMR i HV. Övriga försvaret kör AK24 och möjligtvis ngn utlandsstyrka som hamnar i öken/berg kan köra AK25 eller SSG 26 som mängd vapen. Fredskadade inkompetenta politiker som inte kunde ge försvaret pengar. Känns som en repris av upptakten till WW2. Många politiker som hade sina fredskadade önskedrömmar om Putins idol mr AH. Nu har man gjort samma resa igen. //TF Fast pengar har försvaret lite då och då. De hade kvar 280 miljoner inför ett budgetavslut. Och valde då att ta RBS56 åter i bruk efte nio års vila. Sedan efter årsskiftet sköt de till 60-80 miljoner till i produktionen. Eller köper in ett sonarsystem till Visby. Som sedan tillverkaren inte kunde uppgradera. Men Ericsson fixade det för 275 miljoner. Så det har funnits pengar även tidigare. Det gäller bara att prioritera. Att få flest pontonbroar i Europa får man inga vapen för etc. Antalet ska baseras på antalet brigader som vi ännu inte har. Och då inte starta i fel ända. Begär sedan Nato detta så får man väl överväga det. Men det vet vi inte förrän i höst. Jag tycker fortfarande det finns ett behov av AK25 i mindre omfattning. Speciellt om de sedan är förberedda för annan kaliber. Det kommer även en ny lättare ksp i 7.62. Visst finns det DMR i 5.56. Men jag tror mer på 7.62. Edited August 3, 2024 by madman Quote
AR123456789 Posted August 3, 2024 Report Posted August 3, 2024 (edited) 45 minutes ago, madman said: Fast pengar har försvaret lite då och då. De hade kvar 280 miljoner inför ett budgetavslut. Och valde då att ta RBS56 åter i bruk efte nio års vila. Sedan efter årsskiftet sköt de till 60-80 miljoner till i produktionen. Eller köper in ett sonarsystem till Visby. Som sedan tillverkaren inte kunde uppgradera. Men Ericsson fixade det för 275 miljoner. Så det har funnits pengar även tidigare. Det gäller bara att prioritera. Att få flest pontonbroar i Europa får man inga vapen för etc. Antalet ska baseras på antalet brigader som vi ännu inte har. Och då inte starta i fel ända. Begär sedan Nato detta så får man väl överväga det. Men det vet vi inte förrän i höst. Jag tycker fortfarande det finns ett behov av AK25 i mindre omfattning. Speciellt om de sedan är förberedda för annan kaliber. Det kommer även en ny lättare ksp i 7.62. Visst finns det DMR i 5.56. Men jag tror mer på 7.62. Vem är det som skulle ha prioriterat annorlunda menar du? Tänker du dig att ÖB sitter på sitt kontor och flyttar beloppen mellan kolumner i ett Exceldokument och så blir det så? Eller är det kanske någon annan i organisationen som borde ha fattat ett beslut att inte köpa broar och istället flyttat de pengarna till budgeten för eldhandvapen? Vem då i så fall? (läste du ens de argument som framlades i diskussionen om broar för övrigt? Det verkar som att du helt struntar i alla motargument rent generellt) På vilken nivå tror du själv att dessa projekt styrs? Får Försvarsmakten en pengapåse från regeringen och sedan carte blanche att göra vad de vill med de pengarna, tror du? Är det kanske också så att vid brist på tillförda medel så är det rimligt att nedprioritera inköp av nya eldhandvapen till förmån för mer kritiska inköp, som är mer komplexa, har längre ledtid, är föremål för större leveransosäkerheter osv osv? Fler eldhandvapen är inte i sig svåra att köpa in om det kniper - framför allt inte om det handlar om en gapfiller där långsiktighet inte är en prioritet, vilket vi ju ser nu - och det är heller högst troligen ingen krigsavgörande skillnad på t ex Ak5 och Ak4. Vilket det däremot mycket väl kan vara mellan att inte ha krigsbroar och att ha krigsbroar. Edited August 3, 2024 by AR123456789 1 Quote
madman Posted August 3, 2024 Report Posted August 3, 2024 (edited) 14 hours ago, AR123456789 said: Vem är det som skulle ha prioriterat annorlunda menar du? Tänker du dig att ÖB sitter på sitt kontor och flyttar beloppen mellan kolumner i ett Exceldokument och så blir det så? Eller är det kanske någon annan i organisationen som borde ha fattat ett beslut att inte köpa broar och istället flyttat de pengarna till budgeten för eldhandvapen? Vem då i så fall? (läste du ens de argument som framlades i diskussionen om broar för övrigt? Det verkar som att du helt struntar i alla motargument rent generellt) På vilken nivå tror du själv att dessa projekt styrs? Får Försvarsmakten en pengapåse från regeringen och sedan carte blanche att göra vad de vill med de pengarna, tror du? Är det kanske också så att vid brist på tillförda medel så är det rimligt att nedprioritera inköp av nya eldhandvapen till förmån för mer kritiska inköp, som är mer komplexa, har längre ledtid, är föremål för större leveransosäkerheter osv osv? Fler eldhandvapen är inte i sig svåra att köpa in om det kniper - framför allt inte om det handlar om en gapfiller där långsiktighet inte är en prioritet, vilket vi ju ser nu - och det är heller högst troligen ingen krigsavgörande skillnad på t ex Ak5 och Ak4. Vilket det däremot mycket väl kan vara mellan att inte ha krigsbroar och att ha krigsbroar. Jag har visat några exempel där försvaret har haft pengar. Där pontonbroar är ett av exemplen. Försvaret har nu fått höjd summa för inköp utan Regeringens medgivande. Är den nu 350 miljoner? Så ja lösningen med Gap filler kunde ha löst tidigare. Med ombyggda Ak5 eller som nu ev M4. Oavsett vilken pengapåse man har så bör man prioritera. Att börja bygga upp för brigaderna anser jag är mer prioriterat. Än att börja med att köpa 25 st pontonbroar för brigader som inte ens finns. Inte heller drömmen om flest pontonbroar i Europa är något att eftersträva. Då vi nu har utlöst optionen för 400 mkr. Så ja några har valt att utlösa denna option. Men visst generellt har jag andra åsikter. Då jag anser att man bör lära sig av sina tidigare beslut. För armen anser jag att raketartilleri skulle vara mer prioriterat och en gap filler för vårt svaga artilleri. Även FM anser ju det. Då räcker det inte med två demon. Även brigadernas luftvärn är mer prioriterat. För annars har vi knappt något som kan åka på dessa broar. Oavsett hur många vi har. Det är mer kritiska inköp anser jag än ha flest pontonbroar. Visst finns behov av pontonbroar. Men inte i sådan mängd som 25 st till 2027. Vi hade redan beställt 12 st plus 9 st. Och avslutar nu med de sista fyra. Så att säga att det är kritiskt läge. Eller stort behov håller jag inte med om. Då annat får vänta till 2030-2035. Därför anser jag att vi inte heller ska skaffa 20 st JAS39E till. Denna stor pott pengar behövs till annat. Varför inte bara pistol istället för SSV. Det har ju gått bra tidigare. För att sedan köpa vad som finns vid krigstillstånd som du nämner. Det har ju varit lyckat tidigare med brister och sämre produkter. Edited August 4, 2024 by madman Quote
Pärmtroll Posted August 4, 2024 Report Posted August 4, 2024 (edited) 22 hours ago, madman said: Fast pengar har försvaret lite då och då. De hade kvar 280 miljoner inför ett budgetavslut. Och valde då att ta RBS56 åter i bruk efte nio års vila. Sedan efter årsskiftet sköt de till 60-80 miljoner till i produktionen. Det var inte en nyanskaffning utan vidmakthållande av ett befintligt system. Således fel budgetpost och därmed inte relevant i sammanhanget. 22 hours ago, madman said: Eller köper in ett sonarsystem till Visby. Som sedan tillverkaren inte kunde uppgradera. Men Ericsson fixade det för 275 miljoner. Sonarsystem 135 beställdes av General Dynamics Canada i september 1997, alltså många år innan man ens börjat titta på att modifiera Ak5 till C-standard och drygt 15 år innan man ens började planera för en ersättare. Därmed irrelevant i sammanhanget. 2011 beställdes en större uppgradering av både sonarsystem 135 (VBY) och 137 (GLE) från SAAB. Också detta således innan det var planerat att börja ersätta Ak5 systemet. Vad gäller Ericsson så utvecklar och tillverkar de civila telekomsystem och är inte, och har aldrig varit involverade i sonarsystem 135/137. 22 hours ago, madman said: Så det har funnits pengar även tidigare. Det gäller bara att prioritera. Att få flest pontonbroar i Europa får man inga vapen för etc. Antalet ska baseras på antalet brigader som vi ännu inte har. Och då inte starta i fel ända. Begär sedan Nato detta så får man väl överväga det. Men det vet vi inte förrän i höst. FM har inte på något sätt som mål att köpa flest amfibiebroar i Europa, bara lägg ner det tramset. De 25 system som är beställda i nuläget är precis tillräckligt för de två brigader som Armén har idag (MekB 4 och NMekB 19). För de tillkommande två brigaderna (IB 1 och MekB 7) samt eventuella behov vid stridsgruppen på Gotland och för 1.divisionen kommer FM behöva beställa ytterligare system. Första beställningen av Amfibiebro 400 lades förövrigt i juli 2022 och beställningen av nya automatkarbiner lades i mars 2023. Den hade således ingen som helst påverkan på omsättningen av Ak5 och är därför också irrelevant i sammanhanget. 21 hours ago, madman said: Jag har visat några exempel där försvaret har haft pengar. Vad du har visat är att du bevisligen inte har en susning om hur försvarsbudgeten och materielanskaffningsprocessen fungerar. 21 hours ago, madman said: Försvaret har nu fått höjd summa för inköp utan Regeringens medgivande. Är den nu 350 miljoner? Nja, inte riktigt. FM får fr.o.m. i år besluta om investeringar upp t.o.m. 700 miljoner utan att först lämna in en regeringsframställan och invänta regeringens godkännande. Alla investeringar över 200 miljoner måste dock fortfarande meddelas regeringen och måste fortfarande planeras in i materielplanen. Alla nyinvesteringar måste naturligtvis också fortfarande rymmas inom budgetpost 1:3 (Anskaffning av materiel och anläggningar) och däri allokerad totalsumma för nyanskaffningar (i år 48,6 miljarder). 21 hours ago, madman said: Oavsett vilken pengapåse man har så bör man prioritera. Vilket är exakt vad FM gjort. 21 hours ago, madman said: För armen anser jag att raketartilleri skulle vara mer prioriterat och en gap filler för vårt svaga artilleri. Även FM anser ju det. Då räcker det inte med två demon. Anskaffning av raketartilleri ligger med i FM förnyade budgetförslag till regeringen (BU 24N) och är inplanerat i materielplanen. Och det rör sig inte längre om något demoförband. 21 hours ago, madman said: Även brigadernas luftvärn är mer prioriterat. Anskaffning av brigadluftvärn pågår för fullt. 21 hours ago, madman said: Därför anser jag att vi inte heller ska skaffa 20 st JAS39E till Det finns inga som helst planer på fler JAS 39E i nuläget. Edited August 4, 2024 by Pärmtroll 1 2 Quote
Perman Posted August 4, 2024 Report Posted August 4, 2024 1 hour ago, Pärmtroll said: Det finns inga som helst planer på fler JAS 39E i nuläget. Det finns alltså inga planer på att stationera någon/några divisioner vid F 16 Ärna? Hänger detta möjligen på hur många 39 C/D som kommer att behållas? /Per Quote
Pärmtroll Posted August 4, 2024 Report Posted August 4, 2024 29 minutes ago, Perman said: Det finns alltså inga planer på att stationera någon/några divisioner vid F 16 Ärna? Hänger detta möjligen på hur många 39 C/D som kommer att behållas? Nej. FM ska fortsatt ha sex stridsflygdivisioner baserade på samma flottiljer som nu. Varje division kommer dock bli något större än de är idag Det enda flygförband som i dagsläget är planerat att baseras på F16 är 74:e specialflygskvadron med S-106 Globaleye. 1 1 Quote
Guest Posted August 4, 2024 Report Posted August 4, 2024 Och beställa =|= belasta budgeten, sånt som beställs kan belasta budgeten först om flera år, eller spridas ut på flera år beroende på vad som beställs. så att broarna beställdes 2022 betyder såklart inte att de tas från 2022 års budget. Quote
Mag70 Posted August 4, 2024 Report Posted August 4, 2024 3 hours ago, Pärmtroll said: Vad gäller Ericsson så utvecklar och tillverkar de civila telekomsystem och är inte, och har aldrig varit involverade i sonarsystem 135/137. Militärt är väl Ericsson mest kända för Erieye, Arthur, Giraffe och JAS-radar. Sålde av radardelarna 2006. Att bara kalla de civil telekomtillverkare är lite taskigt. Quote
Pärmtroll Posted August 4, 2024 Report Posted August 4, 2024 1 hour ago, Zimme said: Och beställa =|= belasta budgeten, sånt som beställs kan belasta budgeten först om flera år, eller spridas ut på flera år beroende på vad som beställs. så att broarna beställdes 2022 betyder såklart inte att de tas från 2022 års budget. Mycket riktigt! Staten betalar inte i förskott. 1 hour ago, Mag70 said: Militärt är väl Ericsson mest kända för Erieye, Arthur, Giraffe och JAS-radar. Sålde av radardelarna 2006. Att bara kalla de civil telekomtillverkare är lite taskigt. Ja, en gång i tiden pysslade Ericsson även med militära system och tillverkade t.ex. radarsystem, radioapparater och kryptoapparater. Det var dock snart 20 år sedan de sålde den delen av verksamheten (Microwave systems) till SAAB och sedan dess sysslar de ”bara” med civila telekomsystem. Quote
madman Posted August 11, 2024 Report Posted August 11, 2024 (edited) On 8/4/2024 at 4:21 PM, Pärmtroll said: Det var inte en nyanskaffning utan vidmakthållande av ett befintligt system. Således fel budgetpost och därmed inte relevant i sammanhanget. Sonarsystem 135 beställdes av General Dynamics Canada i september 1997, alltså många år innan man ens börjat titta på att modifiera Ak5 till C-standard och drygt 15 år innan man ens började planera för en ersättare. Därmed irrelevant i sammanhanget. 2011 beställdes en större uppgradering av både sonarsystem 135 (VBY) och 137 (GLE) från SAAB. Också detta således innan det var planerat att börja ersätta Ak5 systemet. Vad gäller Ericsson så utvecklar och tillverkar de civila telekomsystem och är inte, och har aldrig varit involverade i sonarsystem 135/137. FM har inte på något sätt som mål att köpa flest amfibiebroar i Europa, bara lägg ner det tramset. De 25 system som är beställda i nuläget är precis tillräckligt för de två brigader som Armén har idag (MekB 4 och NMekB 19). För de tillkommande två brigaderna (IB 1 och MekB 7) samt eventuella behov vid stridsgruppen på Gotland och för 1.divisionen kommer FM behöva beställa ytterligare system. Första beställningen av Amfibiebro 400 lades förövrigt i juli 2022 och beställningen av nya automatkarbiner lades i mars 2023. Den hade således ingen som helst påverkan på omsättningen av Ak5 och är därför också irrelevant i sammanhanget. Vad du har visat är att du bevisligen inte har en susning om hur försvarsbudgeten och materielanskaffningsprocessen fungerar. Nja, inte riktigt. FM får fr.o.m. i år besluta om investeringar upp t.o.m. 700 miljoner utan att först lämna in en regeringsframställan och invänta regeringens godkännande. Alla investeringar över 200 miljoner måste dock fortfarande meddelas regeringen och måste fortfarande planeras in i materielplanen. Alla nyinvesteringar måste naturligtvis också fortfarande rymmas inom budgetpost 1:3 (Anskaffning av materiel och anläggningar) och däri allokerad totalsumma för nyanskaffningar (i år 48,6 miljarder). Anskaffning av raketartilleri ligger med i FM förnyade budgetförslag till regeringen (BU 24N) och är inplanerat i materielplanen. Och det rör sig inte längre om något demoförband. En kort fråga. Hur många år har man diskuterat att Ak5C/D börjar bli utslitna? Därför borde man ha tagit tag i problemen tidigare. Då man redan börjat svetsa sprickor i stockar etc. Så det handlar slutligen om prioriteringar. Nu gick det så långt att vi även behövde en gap filler. Jag har tidigare framfört att en del av våra Ak5 C/D delar kunde anpassas mot ett mindre antal beg FNC 80 eller SSV1-2. Som då hade varit en tidigare gap filler i väntan på ny AK. Eller som nu köpa några billiga AK. Nu ska vi skaffa handböcker etc och utbilda lärare som även behöver lära sig det nya vapnet etc. Så flera mantimmar blir förlorade med detta förfarande. För att sedan lägga dem i förråd. Tramset med flest broar i Europa var det någon annan som drömde om på denna sida. Då vi gjorde vår beställning och att vi skulle få det om vi fullföljde optionen. Som vi nu gjorde genom att lägga 400 miljoner kr till detta. Så det är bara något jag belyser vad vissa drömmar kan vara. Vad är egentligen tillräckligt antalet broar? Att skaffa två demo rakart för att sedan ändra sig till befintligt förband är inget som är tillräckligt och inte imponerande. Men förhoppningsvis början på något. Edited August 11, 2024 by madman Quote
Pärmtroll Posted August 11, 2024 Report Posted August 11, 2024 (edited) 7 hours ago, madman said: En kort fråga. Hur många år har man diskuterat att Ak5C/D börjar bli utslitna? Därför borde man ha tagit tag i problemen tidigare. I den bästa av världar borde FM givetvis beställt nya eldhandvapen tidigare, därom är alla väldigt överens. Men som jag har förklarat upprepade gånger redan så fanns det inte utrymme i budgeten tidigare eftersom andra materielprojekt var högre prioriterade än nya eldhandvapen, och därmed användes det tillgängliga budgetutrymmet till dessa projekten i stället. Huruvida det var rätt eller fel prioritering är omöjligt för oss att bedöma, men det var likväl den prioritering som gjordes baserat på de ingångsvärden som gällde där och då. 7 hours ago, madman said: Då man redan börjat svetsa sprickor i stockar etc. Jag vet inte vad du menar med "stockar"? Det finns ingenting på en Ak5:a som heter så. Problemen med sprickbildning är kopplade till svetsfogarna mellan lådan och pipans infästningsblock, och detta repareras genom att vapnet monteras i en speciell gigg och svetsas om. 7 hours ago, madman said: Eller som nu köpa några billiga AK. Nu ska vi skaffa handböcker etc och utbilda lärare som även behöver lära sig det nya vapnet etc. Så flera mantimmar blir förlorade med detta förfarande. För att sedan lägga dem i förråd. Förutsatt att ryktet stämmer och interimsvapnen de facto utgörs av M4 så innebär det att alla handgrepp för dessa i stort sett är identiska med både Ak 24 och Ak 25, eftersom alla tre i grunden bygger på AR 15. Även vårdutrustning samt huvuddelen av alla tillbehör bör vara direkt utbytbara mellan vapnen. Manual/IBOK för AR 15 finns dessutom redan i FM eftersom vissa förband tidigare använt Diamaco C7/C8, det ingår sedan länge M16/M4 i de utländska vapensatserna, och det finns en mindre mängd HK 416/HK 417 i bruk sedan ett par år tillbaka. Det är således ett tämligen litet problem i sammanhanget. 7 hours ago, madman said: Tramset med flest broar i Europa var det någon annan som drömde om på denna sida. Då vi gjorde vår beställning och att vi skulle få det om vi fullföljde optionen. Som vi nu gjorde genom att lägga 400 miljoner kr till detta. Så det är bara något jag belyser vad vissa drömmar kan vara. Vad en privatperson utrycker för personliga åsikter på detta forumet är helt irrelevant i sammanhanget, ingen forumsmedlem skriver mig veterligen här som officiell talesperson för FM och vad de framför för åsikter får således stå för dem. Så än en gång. Försvarsmakten har inte, och har heller aldrig haft som sitt mål att skaffa flest amfibiebroar i Europa. Försvarsmakten har som mål att skaffa så många amfibiebroar som man anser sig behöva för att kunna lösa sina uppgifter i krig. Varesig mer eller mindre. 7 hours ago, madman said: Vad är egentligen tillräckligt antalet broar? Det beror naturligtvis på en mängd faktorer. Hur breda vattendrag behöver man kunna korsa? Hur många fordon behöver man kunna transportera över sagda vattendrag per given tidsenhet? Behöver man kunna korsa flera vattendrag samtidigt, alternativt samma vattendrag på flera ställen samtidigt? Hur stor redundans vill man ha för eventuella stridsskador och förluster? Ska det vara en bataljonsresurs, en brigadresurs, en divisionsresurs eller en arméresurs? Hur många system anser man sig ha råd med? Hur många system anser man sig kunna bemanna? O.s.v... Jag vet inte hur många amfibiebro 400 FM anser sig behöva totalt, men FMV anger i sitt pressmeddelande att de 25 system FM så här långt beställt kommer räcka till "mer än en brigad". Edited August 11, 2024 by Pärmtroll 3 1 Quote
Mainrr Posted August 11, 2024 Report Posted August 11, 2024 Madman, du borde vara mer upprörd över politikerna som satt budgeten tidigare. Inte på FM/FMV. Det har funnits så mycket som varit eftersatt så, FM har gjort det de kan. Quote
Nestor Posted August 11, 2024 Report Posted August 11, 2024 4 hours ago, Pärmtroll said: I den bästa av världar borde FM givetvis beställt nya eldhandvapen tidigare, därom är alla väldigt överens. Men som jag har förklarat upprepade gånger redan så fanns det inte utrymme i budgeten tidigare eftersom andra materielprojekt var högre prioriterade än nya eldhandvapen, och därmed användes det tillgängliga budgetutrymmet till dessa projekten i stället. Huruvida det var rätt eller fel prioritering är omöjligt för oss att bedöma, men det var likväl den prioritering som gjordes baserat på de ingångsvärden som gällde där och då. Det är en tuff uppgift att ta på sig att argumentera för att automatkarbiner är viktigare än projekt och system som te.x Ubåt, Gripen E, Meteor och Visby. Quote
madman Posted August 12, 2024 Report Posted August 12, 2024 On 8/11/2024 at 7:02 PM, Pärmtroll said: I den bästa av världar borde FM givetvis beställt nya eldhandvapen tidigare, därom är alla väldigt överens. Men som jag har förklarat upprepade gånger redan så fanns det inte utrymme i budgeten tidigare eftersom andra materielprojekt var högre prioriterade än nya eldhandvapen, och därmed användes det tillgängliga budgetutrymmet till dessa projekten i stället. Huruvida det var rätt eller fel prioritering är omöjligt för oss att bedöma, men det var likväl den prioritering som gjordes baserat på de ingångsvärden som gällde där och då. Jag vet inte vad du menar med "stockar"? Det finns ingenting på en Ak5:a som heter så. Problemen med sprickbildning är kopplade till svetsfogarna mellan lådan och pipans infästningsblock, och detta repareras genom att vapnet monteras i en speciell gigg och svetsas om. Förutsatt att ryktet stämmer och interimsvapnen de facto utgörs av M4 så innebär det att alla handgrepp för dessa i stort sett är identiska med både Ak 24 och Ak 25, eftersom alla tre i grunden bygger på AR 15. Även vårdutrustning samt huvuddelen av alla tillbehör bör vara direkt utbytbara mellan vapnen. Manual/IBOK för AR 15 finns dessutom redan i FM eftersom vissa förband tidigare använt Diamaco C7/C8, det ingår sedan länge M16/M4 i de utländska vapensatserna, och det finns en mindre mängd HK 416/HK 417 i bruk sedan ett par år tillbaka. Det är således ett tämligen litet problem i sammanhanget. Vad en privatperson utrycker för personliga åsikter på detta forumet är helt irrelevant i sammanhanget, ingen forumsmedlem skriver mig veterligen här som officiell talesperson för FM och vad de framför för åsikter får således stå för dem. Så än en gång. Försvarsmakten har inte, och har heller aldrig haft som sitt mål att skaffa flest amfibiebroar i Europa. Försvarsmakten har som mål att skaffa så många amfibiebroar som man anser sig behöva för att kunna lösa sina uppgifter i krig. Varesig mer eller mindre. Det beror naturligtvis på en mängd faktorer. Hur breda vattendrag behöver man kunna korsa? Hur många fordon behöver man kunna transportera över sagda vattendrag per given tidsenhet? Behöver man kunna korsa flera vattendrag samtidigt, alternativt samma vattendrag på flera ställen samtidigt? Hur stor redundans vill man ha för eventuella stridsskador och förluster? Ska det vara en bataljonsresurs, en brigadresurs, en divisionsresurs eller en arméresurs? Hur många system anser man sig ha råd med? Hur många system anser man sig kunna bemanna? O.s.v... Jag vet inte hur många amfibiebro 400 FM anser sig behöva totalt, men FMV anger i sitt pressmeddelande att de 25 system FM så här långt beställt kommer räcka till "mer än en brigad". Tack än en gång för dina sakliga svar. Quote
madman Posted August 12, 2024 Report Posted August 12, 2024 (edited) 23 hours ago, Mainrr said: Madman, du borde vara mer upprörd över politikerna som satt budgeten tidigare. Inte på FM/FMV. Det har funnits så mycket som varit eftersatt så, FM har gjort det de kan. Ingen vill väl ha tillbaka cykelskytteförband med tolkning efter traktor etc. Som dels gjorde att vi hade gott om brigader med undermålig utrustning. Som jag skrivit tidigare så kan vi inte bara skylla på politiker. Försvaret har även ett visst ansvar. Med sina prioriteringar av inköp och inte inköp. Eller skrotning av utrustning. Edited August 12, 2024 by madman Quote
madman Posted August 12, 2024 Report Posted August 12, 2024 (edited) 22 hours ago, Nestor said: Det är en tuff uppgift att ta på sig att argumentera för att automatkarbiner är viktigare än projekt och system som te.x Ubåt, Gripen E, Meteor och Visby. Nu har jag inte påstått att nya utvecklade AK är viktigare än andra militära saker. Speciellt som vi siktar på 60% ska vara SSV vapen. Så att skaffa en uppsättning billigare och enklare AK är väl egentligen inte problemet. Det är väl just den delen som du belyser som är våra problem. Vad tillför en till A26. Eller fler gripen etc. När annan utrustning tryter. Så vad har vi för nytta av ett fåtal avancerade saker. När en större massa tryter. Så då handlar det återigen om prioriteringar. METEOR kompletteras väl med de 250 nya RB99 vi köper. Edited August 12, 2024 by madman Quote
TKraften Posted August 12, 2024 Report Posted August 12, 2024 (edited) 2 hours ago, madman said: Ingen vill väl ha tillbaka cykelskytteförband med tolkning efter traktor etc. Som dels gjorde att vi hade gott om brigader med undermålig utrustning. Som jag skrivit tidigare så kan vi inte bara skylla på politiker. Försvaret har även ett visst ansvar. Med sina prioriteringar av inköp och inte inköp. Eller skrotning av utrustning. Försvaret kunde tex ha struntat i försöka genomföra projektet GLC (Gemensam Läges Central) eller ngn annan NBF saga trots att politiker sa nej flera gånger men jag antar att diverse generaler var för korrumperade av det militärindustriella komplexet då. Tror bara att redan från början skippat GLC hade räckt till nya AK start 2010. //TF Edited August 12, 2024 by TKraften Quote
Nestor Posted August 12, 2024 Report Posted August 12, 2024 2 hours ago, madman said: Nu har jag inte påstått att nya utvecklade AK är viktigare än andra militära saker. Speciellt som vi siktar på 60% ska vara SSV vapen. Så att skaffa en uppsättning billigare och enklare AK är väl egentligen inte problemet. Det är väl just den delen som du belyser som är våra problem. Vad tillför en till A26. Eller fler gripen etc. När annan utrustning tryter. Så vad har vi för nytta av ett fåtal avancerade saker. När en större massa tryter. Så då handlar det återigen om prioriteringar. METEOR kompletteras väl med de 250 nya RB99 vi köper. En enskild A26 tillför förmågan förmåga att knäcka kölar på överskeppnings- och landstigningstonnage, och dränka hela bataljoner, tillsammans med en avsevärd del av ryska östersjöflottans offensiva kapacitet, i östersjöns mörka, kalla vatten. Torpeder och robotar, samt deras bärare, har förmågan att vinna kriget innan första ryss-vagnen sätta iland på rikets territorium. De är krigsvinnande vapensystem. Automatkarbiner är inte det. 1 Quote
Guest Posted August 12, 2024 Report Posted August 12, 2024 Fast givet läget och hotbild så var det nog fullt rimligt att man satsade på meteorrobotar mm istället. för håller man östersjön behövs inga Ak. Och Ak4/5 har ju gjort jobbet oavsett så vår förmåga hade inte höjts nämnvärt av att vi köpt nått nytt för 10 år sen. Quote
Guest Posted August 12, 2024 Report Posted August 12, 2024 Just now, Nestor said: En enskild A26 tillför förmågan förmåga att knäcka kölar på överskeppnings- och landstigningstonnage, och dränka hela bataljoner, tillsammans med en avsevärd del av ryska östersjöflottans offensiva kapacitet, i östersjöns mörka, kalla vatten. Torpeder och robotar, samt deras bärare, har förmågan att vinna kriget innan första ryss-vagnen sätta iland på rikets territorium. De är krigsvinnande vapensystem. Automatkarbiner är inte det. Du slog mig med en sekund Quote
Slenke Posted August 13, 2024 Report Posted August 13, 2024 9 hours ago, Nestor said: En enskild A26 tillför förmågan förmåga att knäcka kölar på överskeppnings- och landstigningstonnage, och dränka hela bataljoner, tillsammans med en avsevärd del av ryska östersjöflottans offensiva kapacitet, i östersjöns mörka, kalla vatten. Torpeder och robotar, samt deras bärare, har förmågan att vinna kriget innan första ryss-vagnen sätta iland på rikets territorium. De är krigsvinnande vapensystem. Automatkarbiner är inte det. En invasion från havet är i praktiken omöjlig under överskådlig framtid och särskilt som vi nu är natomedlemmar är det inget vi ska dimensionera vårt försvar för. Quote
Nestor Posted August 13, 2024 Report Posted August 13, 2024 19 minutes ago, Slenke said: En invasion från havet är i praktiken omöjlig under överskådlig framtid och särskilt som vi nu är natomedlemmar är det inget vi ska dimensionera vårt försvar för. Nu ja. Nu och ca två år tillbaka. Fram tills dess var det ett annat läge med annan hotmatris. Quote
madman Posted August 13, 2024 Report Posted August 13, 2024 (edited) Jag vet att inriktningen är att avstyra angrepp från luften och vatten. Så vad ska då antalet vara? Du kommer redan att få fem-sex ubåtar under några år. Sedan är frågan hur mycket av de avancerade system som behövs. Där du nämner A 26 Gripen, Visby och METEOR. Observera att jag inte har något emot YSF2030. Utan snarare utformningen. Men om skiten träffar fläkten så behövs alla vapenslag. Men visst AK är då inte den prioriterade biten. Kanske vi skulle ha begränsat behovet från Sako. För att istället hitta andra billigare lösningar baserat på AR15. Då huvudtanken är SSV. Edited August 13, 2024 by madman Quote
madman Posted August 13, 2024 Report Posted August 13, 2024 (edited) 11 hours ago, Zimme said: Fast givet läget och hotbild så var det nog fullt rimligt att man satsade på meteorrobotar mm istället. för håller man östersjön behövs inga Ak. Och Ak4/5 har ju gjort jobbet oavsett så vår förmåga hade inte höjts nämnvärt av att vi köpt nått nytt för 10 år sen. Det är inte det jag säger heller. Utan problemet med utslitna Ak skulle man ha tagit hand om för minst fem år sedan. På ett eller annat sätt. Det är ganska klart att våra vapenbärare behöver även vapen för att kunna agera. Vi vet att vi har haft för få METEOR en tid. Men den delen är väl delvis löst. Speciellt om vi nu även får 250 st nya RB99. Edited August 13, 2024 by madman Quote
FurirJönsson Posted August 13, 2024 Report Posted August 13, 2024 Är väl inte lämpligt att nämna antal som köps in. Quote
Recommended Posts