Jump to content

"Kalashnikov" ADS för eldgivning under vattnet

Grenadier

Recommended Posts

"Ryska Kalashnikovgruppen visar på vapenmässan Idex-2015 automatkarbinen ADS, som kan skjuta både på land och under vatten."

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3881597.ece

Varför skulle man vilja skjuta AK under vattnet? Jag kommer bara att tänka på följande filmsekvens när jag hör detta...

Varför skulle man vilja skjuta AK under vattnet?

Det går att skjuta upp från vattnet mot nån som står på land. Dessutom har ju specialvapen bättre räckvidd under vatten än de som "bara fungerar". Och så kan det vara praktiskt med samma vapen under hela uppdraget.

Men jo, jag tror det var just Thunderball som startade den utvecklingen.

Intressant är ju att det står i artikeln att man har en ammunition för under vatten och en för landbacken. Gäller att man gissar rätt om var man får sammanstöt då.

Man "gissar" inte om man är eller planerar vara under eller över vatten, och attackdykare har väl normalt sett inga enorma mängder ammunition med sig ändå, så det här förbättrar situationen rätt mycket jämfört med att ha två vapen.

Men förra generationens undervattens-5,45x39 hade 120 mm projektiler, de här är bara 53,5 mm, vilket både är praktiskt och nåt jag tror gör att de fungerar bättre vatten->luft, luft->vatten och luft->luft. (Norska motsvarigheten har väldigt lång angiven räckvidd i luft, så lång att det inte finns nån anledning annat än kostnad att ha med sig två sorters ammunition.)

En sak jag är nyfiken på: Räckvidden anges som längre på större djup. Superkaviterande hydrodynamik eller drivmedlets brinnförlopp under olika tryck?