Slenke Posted December 9, 2025 Report Posted December 9, 2025 44 minutes ago, Mainrr said: Jag tror inte det blir någon ersättare för Belos. De 2 nya arbetsfartygen får ju dykarförmåga och ROV. Och ubåtsräddning sker så sällan så jag tror inte det är prioriterat Krig för vår del sker väldigt sällan men ändå har vi en försvarsmakt.. Quote
Pärmtroll Posted December 9, 2025 Report Posted December 9, 2025 55 minutes ago, Mainrr said: Jag tror inte det blir någon ersättare för Belos. De 2 nya arbetsfartygen får ju dykarförmåga och ROV. Och ubåtsräddning sker så sällan så jag tror inte det är prioriterat Undervattensarbetsfartygen kan inte på något sätt ersätta Belos, hon har betydligt mer omfattande resurser och förmågor och ubåtarna kastar inte loss om det inte finns någon ubåtsräddningsresurs i beredskap. Eftersom ubåtsräddningsfartyg är en bristvara i världen och Sverige har en väl etablerad och på många sätt världsledande kapacitet inom området så är Belos och URF:en är i allra högsta grad något som är prioriterat att ersätta under 30-talet. 2 1 Quote
ATK1797 Posted December 9, 2025 Report Posted December 9, 2025 Hur tänker flottan om ersättaren för minsveparna Koster klassen är det en större modell av koster (MCMV52) eller något liknande SAABs MCMV 80 koncept? Quote
Pärmtroll Posted December 10, 2025 Report Posted December 10, 2025 14 hours ago, ATK1797 said: Hur tänker flottan om ersättaren för minsveparna Koster klassen är det en större modell av koster (MCMV52) eller något liknande SAABs MCMV 80 koncept? Det är på tok för tidigt att säga, men som diskussionerna går i nuläget så är det i.a.f. rätt sannolikt att nästa generation minjakter åtminstone blir större än KSR. Hur mycket större återstår att se, men det är inte alls omöjligt att det blir något i klass med MCMV 80. 3 Quote
Sandman Posted December 11, 2025 Report Posted December 11, 2025 On 12/9/2025 at 10:21 PM, Pärmtroll said: Undervattensarbetsfartygen kan inte på något sätt ersätta Belos, hon har betydligt mer omfattande resurser och förmågor och ubåtarna kastar inte loss om det inte finns någon ubåtsräddningsresurs i beredskap. Eftersom ubåtsräddningsfartyg är en bristvara i världen och Sverige har en väl etablerad och på många sätt världsledande kapacitet inom området så är Belos och URF:en är i allra högsta grad något som är prioriterat att ersätta under 30-talet. Jag är helt enig med Pärmtroll här, och jag tror verkligen att Belos-förmågorna är något Försvarsmakten behöver behålla. Så förhoppningsvis kommer det bli fart på den processen efter det polska ubåtsköpet. När det gäller stöd- och ledningsfunktionerna hos Trossö och Carlskrona – tror ni att Luleå-korvetterna kommer täcka de behoven och förmågorna, eller hoppas/tror ni att det kommer behövas ytterligare ett renodlat stödfartyg, som med fördel skulle kunna byggas (åtminstone skrovet) i Polen? Quote
Peo Posted December 11, 2025 Report Posted December 11, 2025 Som pärmtroll sa ubåtarna lämnar inte kaj utan ubåtsräddningsfartyget redo. Quote
K-Kokos Posted December 11, 2025 Report Posted December 11, 2025 25 minutes ago, Peo said: Som pärmtroll sa ubåtarna lämnar inte kaj utan ubåtsräddningsfartyget redo. Ettersom Sverige nå er medlemmer i Nato så bør man kanskje vurdere å bli med i NATO Submarine Rescue System (NSRS) som UK, Frankrike og Norge danner. Den er åpen for andre Nato medlemmer slik jeg forstår det. NATO Submarine Rescue System - Wikipedia Quote
Slenke Posted December 11, 2025 Report Posted December 11, 2025 4 minutes ago, K-Kokos said: Ettersom Sverige nå er medlemmer i Nato så bør man kanskje vurdere å bli med i NATO Submarine Rescue System (NSRS) som UK, Frankrike og Norge danner. Den er åpen for andre Nato medlemmer slik jeg forstår det. NATO Submarine Rescue System - Wikipedia Ser inte riktigt varför? https://mc.nato.int/media-centre/news/2024/nato-demonstrates-close-collaboration-between-allies-in-submarine-rescue-exercise-dynamic-monarch-24 Quote
madman Posted December 11, 2025 Report Posted December 11, 2025 (edited) 2 hours ago, Sandman said: Jag är helt enig med Pärmtroll här, och jag tror verkligen att Belos-förmågorna är något Försvarsmakten behöver behålla. Så förhoppningsvis kommer det bli fart på den processen efter det polska ubåtsköpet. När det gäller stöd- och ledningsfunktionerna hos Trossö och Carlskrona – tror ni att Luleå-korvetterna kommer täcka de behoven och förmågorna, eller hoppas/tror ni att det kommer behövas ytterligare ett renodlat stödfartyg, som med fördel skulle kunna byggas (åtminstone skrovet) i Polen? Eftersom de fyra LULEÅ ska åtminstone få möjlighet till extra lednings funktioner så bör ju förmågorna ha ökat. Sedan är det väl aldrig fel med ett stödfartyg/YSF med multiförmågor. Edited December 11, 2025 by madman Quote
Sandman Posted December 11, 2025 Report Posted December 11, 2025 1 hour ago, K-Kokos said: Ettersom Sverige nå er medlemmer i Nato så bør man kanskje vurdere å bli med i NATO Submarine Rescue System (NSRS) som UK, Frankrike og Norge danner. Den er åpen for andre Nato medlemmer slik jeg forstår det. NATO Submarine Rescue System - Wikipedia Det systemet är designat för att vara mobilt och kan flyttas och flygas världen runt för installation på civila fartyg – i första hand offshorefartyg som anchor handling vessels. Lite svettigt bara om det råkar befinna sig i Fjärran Östern när vi behöver det här hemma, haha. Men det är ett väldigt bra system – jag har själv varit med på en övning då det användes Quote
Pärmtroll Posted December 12, 2025 Report Posted December 12, 2025 On 12/11/2025 at 10:28 AM, K-Kokos said: Ettersom Sverige nå er medlemmer i Nato så bør man kanskje vurdere å bli med i NATO Submarine Rescue System (NSRS) som UK, Frankrike og Norge danner. Den er åpen for andre Nato medlemmer slik jeg forstår det. Sverige har sedan många år (2008) ett samarbetsavtal med NSRS (m.fl.) och deltar regelbundet i Natos ubåtsräddningsövningar. Belos är också fullt anpassat och kompatibelt med NSRS och kan utöver URF nyttja även dess ubåtsräddningsfarkoster vilket är en stor fördel då det inte ingår något dedikerat moderfartyg i NSRS samarbetet. Förmågorna kompletterar således varandra och bidrar tillsammans till att upprätthålla en kvalificerad ubåtsräddningsberedskap över tiden. 2 2 Quote
PerB Posted January 28 Report Posted January 28 Bra inslag på SVT om utbildningen av sjöofficerare. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/rekordmanga-officerare-utbildas-i-karlskrona 1 Quote
IED Posted January 28 Report Posted January 28 Noterar att den Belgiska/Nederländska Cityklasse minjaktsfartygen har bogsonar och släpsonar förutom de drönare med sonarer som de opererar. Blir lite nyfiken, kan de systemen även användas vid ubåtsjakt eller fungerar de på ett annat sätt än ubåtsjaktsonarer? Om de fungerar för det - låt vara aningen sämre - skulle de kunna vara en komplettering vid inomskärs ubåtsjakt? (Jag inbillar mig att det vid ubåtsjakt i skärgården är meningsfullt med flera sensorer.) Quote
Pärmtroll Posted January 28 Report Posted January 28 (edited) 8 hours ago, IED said: Noterar att den Belgiska/Nederländska Cityklasse minjaktsfartygen har bogsonar och släpsonar förutom de drönare med sonarer som de opererar. Det har så gott som alla moderna minjaktfartyg (inklusive våra egna) i någon form. 8 hours ago, IED said: Blir lite nyfiken, kan de systemen även användas vid ubåtsjakt eller fungerar de på ett annat sätt än ubåtsjaktsonarer? Om de fungerar för det - låt vara aningen sämre - skulle de kunna vara en komplettering vid inomskärs ubåtsjakt? (Jag inbillar mig att det vid ubåtsjakt i skärgården är meningsfullt med flera sensorer.) Det beror lite på vilken exakt typ/modell av sonarsystem fartyget i fråga har. I det här fallet är båda sonarerna fullständigt optimerade för minjakt och därmed inte speciellt bra för ubåtsjakt då de har väldigt kort räckvidd och en smalt sökfönster. Båda systemen levereras av företaget exail där den skrovfasta sonaren är av modellen FLS som är en högupplöst aktiv sonar i första hand avsedd för att hitta och undvika minor och hinder framför det egna fartyget, och släpsonaren är en syntetisk appertursonar av modellen T18-M som tittar rakt ut på var sida om bogserkroppen (side scan sonar) och skapar extremt högupplösta bilder över havsbotten och vattenvolymen däröver. Båda kan absolut användas för att söka efter ubåtar och undervattensfarkoster, och då framförallt inomskärs, men systemen är inte byggda för det ändamålet och är därmed också dåligt anpassade för uppgiften. Men som alltid så är ju viss förmåga bättre än ingen förmåga! Edited January 28 by Pärmtroll 1 1 Quote
madman Posted January 28 Report Posted January 28 (edited) Går över till något helt annat. Då det skrivs om partiernas uppfattning vad de tänkta 250 miljonerna till försvaret ska användas till. Undrar lite över Socialdemokraternas uppfattning om regemente på Gotland och en tredje amf.bat där. Att Gotland kan behöva gå upp till typ en hybridbrigad har jag ingen negativ uppfattning om. Då det i princip bara fattas en infanteribataljon och typ ett kompani med ARCHER. Så kanske ett regemente för dels värnpliktiga möjligen är motiverat. Det jag undrar över behöver Gotland en tredje amf.bat på Gotland?¨Behöver Sverige överhuvudtaget en tredje amf.bat? Då dess planer delvis ha skrinlagts i just förmågor. Med inga nya större fartyg för luftförsvar. Samt inga enkla robotbåtar. Vi väntar även på ersättare får RB17 etc. Är det där vi då ska lägga en del av marinens pengar på tre halvdana amf.bat bataljoner? Istället för att lägga detta på andra förmågor inom marinen. Istället för HV:s båt på Gotland etc. Edited January 28 by madman Quote
TKraften Posted January 28 Report Posted January 28 1 hour ago, madman said: Går över till något helt annat. Då det skrivs om partiernas uppfattning vad de tänkta 250 miljonerna till försvaret ska användas till. Undrar lite över Socialdemokraternas uppfattning om regemente på Gotland och en tredje amf.bat där. Sossarna är mycket för arbetsmarkadspolitik. Jag hade hellre byggt ut befintliga regementen med nya förmågor än att skapa helt nya regementen eftersom kriget kan komma inom 1-2 år. LV utbildning exempelvis kan inte bara finnas i Halmstad som LV6 utan måste ut på fler platser tycker jag. Likaså artilleri. Då kan jag tycka att man samlokaliserar detta vid befintliga regementen. LV6 kan hålla viss utbildning centralt men sen vill jag ha ut förmågor av LV utbildning på fler platser. Vi har 2st artilleri regementen. Vi borde ha 3st till så att varje militärregion har detta. 1 hour ago, madman said: Att Gotland kan behöva gå upp till typ en hybridbrigad har jag ingen negativ uppfattning om. Då det i princip bara fattas en infanteribataljon och typ ett kompani med ARCHER. Så kanske ett regemente för dels värnpliktiga möjligen är motiverat. Man bör ha så mycket som möjligt på Gotland för när kriget kommer blir det svårt att komma med förstärkningar. Sen så mycket Gotlänningar som det är möjligt som värnpliktiga. Så gärna ett LV och artilleri attachment på P18 Gotland. Sen högsta möjliga beredskap på F17G med flyg, LV och bassäk där 24/7. 1 hour ago, madman said: Det jag undrar över behöver Gotland en tredje amf.bat på Gotland?¨Behöver Sverige överhuvudtaget en tredje amf.bat? Då dess planer delvis ha skrinlagts i just förmågor. Med inga nya större fartyg för luftförsvar. Samt inga enkla robotbåtar. Vi väntar även på ersättare får RB17 etc. Jag hade hellre sett 1-2 st lastbilsburna RB15 batterier på Gotland. En ubåt standby i närheten av Gotland. Några få Stridsbåt 90 där med torped 47 och möjlighet att fälla minor. 1 hour ago, madman said: Är det där vi då ska lägga en del av marinens pengar på tre halvdana amf.bat bataljoner? Istället för att lägga detta på andra förmågor inom marinen. Istället för HV:s båt på Gotland etc. Jag hade ju hellre sett en tredje amfbat (Amfbat 2) vid Kungsholmen Karlskrona och sen kanske delar av Amf1, Amf2 och Amf4 kan roterar ut nån grupp stridsbåtar till Gotland. //TF Quote
Tombola Posted January 29 Report Posted January 29 2 hours ago, TKraften said: Sossarna är mycket för arbetsmarkadspolitik. Jag hade hellre byggt ut befintliga regementen med nya förmågor än att skapa helt nya regementen eftersom kriget kan komma inom 1-2 år. LV utbildning exempelvis kan inte bara finnas i Halmstad som LV6 utan måste ut på fler platser tycker jag. Likaså artilleri. Då kan jag tycka att man samlokaliserar detta vid befintliga regementen. LV6 kan hålla viss utbildning centralt men sen vill jag ha ut förmågor av LV utbildning på fler platser. Vi har 2st artilleri regementen. Vi borde ha 3st till så att varje militärregion har detta. Man bör ha så mycket som möjligt på Gotland för när kriget kommer blir det svårt att komma med förstärkningar. Sen så mycket Gotlänningar som det är möjligt som värnpliktiga. Så gärna ett LV och artilleri attachment på P18 Gotland. Sen högsta möjliga beredskap på F17G med flyg, LV och bassäk där 24/7. Jag hade hellre sett 1-2 st lastbilsburna RB15 batterier på Gotland. En ubåt standby i närheten av Gotland. Några få Stridsbåt 90 där med torped 47 och möjlighet att fälla minor. Jag hade ju hellre sett en tredje amfbat (Amfbat 2) vid Kungsholmen Karlskrona och sen kanske delar av Amf1, Amf2 och Amf4 kan roterar ut nån grupp stridsbåtar till Gotland. //TF Är inte ”regemente” militärspråk för ”utbildningsplats”? I så fall är det ju inte nödvändigt med en massa sådana överallt. Att man bara har en skola för piloter betyder ju inte att man också har alla Gripen stationerade där… Quote
TKraften Posted January 29 Report Posted January 29 20 minutes ago, Tombola said: Är inte ”regemente” militärspråk för ”utbildningsplats”? I så fall är det ju inte nödvändigt med en massa sådana överallt. Att man bara har en skola för piloter betyder ju inte att man också har alla Gripen stationerade där… Jo det sant. Utbildning kanske kan centraliseras men jag tror att det finns fördelar med att ha viss utbildning regionaliserad i varje militärområde. Minskad sårbarhet. Minskad kostnad för värnpliktsresor. Gynnar civila samhället. //TF Quote
Peo Posted January 29 Report Posted January 29 4 hours ago, Tombola said: Är inte ”regemente” militärspråk för ”utbildningsplats”? I så fall är det ju inte nödvändigt med en massa sådana överallt. Att man bara har en skola för piloter betyder ju inte att man också har alla Gripen stationerade där… ja och nej. Med enormt fokus på värnpliktiga så är det så men vissa förband borde snarare bemannas till betydligt större del av -k. Hursomhelst har antalet regementen ytterst lite med marinen/flottan att göra, det finns dock begränsningar i hur mycket man effektivt kan utbilda på en plats. Quote
Tombola Posted January 29 Report Posted January 29 1 hour ago, Peo said: ja och nej. Med enormt fokus på värnpliktiga så är det så men vissa förband borde snarare bemannas till betydligt större del av -k. Hursomhelst har antalet regementen ytterst lite med marinen/flottan att göra, det finns dock begränsningar i hur mycket man effektivt kan utbilda på en plats. Absolut. Jag är också för en utökad utbildningsförmåga med åtminstone basal redundans för att minska sårbarheter. Jag tycker ju för övrigt att man enkelt kunde skruva upp utbildningstempot genom att införa förutsättningar (kanske legalt), att tvinga åtminstone delar av förra årets värnpliktiga att stanna inom militären en ”säsong” till, och hjälpa till att utbilda nästa års kull. Då får man tillgång till en enormt mycket större ”lärarkår” inom försvaret, och kan öka antalet värnpliktiga som utbildas massivt. En fördubbling eller tripplering vore inte alls utom räckhåll, så länge vi har fysisk utrymme och lokaler för det, vilket jag också tror skulle vara möjligt om man bara vill. Quote
madman Posted January 29 Report Posted January 29 Visst behövs det utbildas mer. Om vi då använder befintliga möjligheter så är det en fördel. Sjöofficers utbildningen är ett bra exempel med 650 st som nu ökas till 900 st. Så varje utbildningsplats bör kunna utöka en del förmåga. Sedan blir ju frågan hur mycket halvdana förband vi ska ha. Medans vi samtidigt bygger upp vårt försvar. Det är en viss fördel att ha något än inget alls. Då ingen av våra fyra brigader är komplett. Men Fm satsning på att amf.bat inte får som planerat med sina båtar gör ju att förmågan blir sämre. Om vi nu ska ha tre amf.bat så är jag tveksam till att de ska hamna på Gotland. Snarare då ett bättre fartyg än den som HV har fått. Quote
Pärmtroll Posted January 29 Report Posted January 29 4 hours ago, madman said: Visst behövs det utbildas mer. FM utbildar så mycket personal som krävs för att bemanna krigsorganisationen, mer än så är helt bortkastat. 4 hours ago, madman said: Men Fm satsning på att amf.bat inte får som planerat med sina båtar gör ju att förmågan blir sämre. Vad tusan har du nu fått för dig? Vad ”får inte AmfBat som planerat med sina båtar”? 4 hours ago, madman said: Om vi nu ska ha tre amf.bat så är jag tveksam till att de ska hamna på Gotland. Det finns i nuläget inga konkreta planer på en tredje amfibiebataljon, men skulle det mot förmodan bli aktuellt så är Gotland den minst lämpliga platsen att förlägga denna på. I första hand bör denna i så fall placeras vid AMF 1 på Berga eller på Muskö, i andra hand i Karlskrona och i tredje hand i t.ex. Härnösand. Quote
Slenke Posted January 29 Report Posted January 29 En tredje amfibiebataljon hade kunnat vara på Gotland ifall den skulle fokusera på att blåsa över Östersjön på kort tid och landstiga på stränder i Baltikum, annars ser iaf inte jag nån vits med vare sig Gotland eller en tredje bataljon. 1 Quote
TKraften Posted January 29 Report Posted January 29 (edited) 19 minutes ago, Pärmtroll said: FM utbildar så mycket personal som krävs för att bemanna krigsorganisationen, mer än så är helt bortkastat. Vad tusan har du nu fått för dig? Vad ”får inte AmfBat som planerat med sina båtar”? Det finns i nuläget inga konkreta planer på en tredje amfibiebataljon, men skulle det mot förmodan bli aktuellt så är Gotland den minst lämpliga platsen att förlägga denna på. I första hand bör denna i så fall placeras vid AMF 1 på Berga eller på Muskö, i andra hand i Karlskrona och i tredje hand i t.ex. Härnösand. Fast Berga har ju redan AMF 1. AMF 4 har du i Göteborg. Jag tror mer på Karlskrona ifall en tredje bataljon skall byggas. Dvs AMF 2 som då kan baseras på ön Kungsholmen. //TF Edited January 29 by TKraften Quote
Pärmtroll Posted January 29 Report Posted January 29 12 minutes ago, Slenke said: En tredje amfibiebataljon hade kunnat vara på Gotland ifall den skulle fokusera på att blåsa över Östersjön på kort tid och landstiga på stränder i Baltikum, annars ser iaf inte jag nån vits med vare sig Gotland eller en tredje bataljon. En AmfBat är ju till sin natur extremt mobil och det går naturligtvis utmärkt att flytta dessa dit de behövs för stunden, det är ju lite tanken med förbandets design. Om det behövs en AmfBat på Gotland så kan man därför snabbt och enkelt flytta en sådan dit, men någon permanent närvaro på Gotland i form av ett nytt Amfibieregemente ser jag inte som nödvändigt eller kostnadseffektivt. 1 Quote
Pärmtroll Posted January 29 Report Posted January 29 Just now, TKraften said: Fast Berga har ju redan AMF 1. Exakt. Och därmed finns all nödvändig infrastruktur och stödorganisation redan. 1 minute ago, TKraften said: Dvs AMF 2 som då kan baseras på ön Kungsholmen. Kungsholmen är redan upptagen och är oavsett på tok för liten och dåligt placerad för en amfibiebataljon. Quote
TKraften Posted January 29 Report Posted January 29 Just now, Pärmtroll said: Exakt. Och därmed finns all nödvändig infrastruktur och stödorganisation redan. Kungsholmen är redan upptagen och är oavsett på tok för liten och dåligt placerad för en amfibiebataljon. Ok men då har du ju Marinbasen, Varvet eller Udden vid Rosenholm. Sen delar jag inte din uppfattning att Kungsholmen är liten. Det gott om plats och går även att byggas ut. //TF Quote
madman Posted January 29 Report Posted January 29 (edited) 26 minutes ago, Pärmtroll said: FM utbildar så mycket personal som krävs för att bemanna krigsorganisationen, mer än så är helt bortkastat. Vad tusan har du nu fått för dig? Vad ”får inte AmfBat som planerat med sina båtar”? Det finns i nuläget inga konkreta planer på en tredje amfibiebataljon, men skulle det mot förmodan bli aktuellt så är Gotland den minst lämpliga platsen att förlägga denna på. I första hand bör denna i så fall placeras vid AMF 1 på Berga eller på Muskö, i andra hand i Karlskrona och i tredje hand i t.ex. Härnösand. Önskemålet var väl ursprungligen 12+12 båtar för luftvärn och robotbåtar. Som sedan blev 8+8 st båtar. För att sedan blev det väl en Stridbåt 90 variant som dels skulle få det ena uppdraget. Eller har jag missuppfattat detta? Bra så om det nu ska bli en tredje Amf.bat så delar jag uppfattning att den skulle passa bättre någon annanstans. Om det nu behövs. Men det tyckte tydligen inte socialdemokraterna som tyckte de skulle placeras på Gotland. Edited January 29 by madman Quote
Pärmtroll Posted January 29 Report Posted January 29 3 minutes ago, madman said: Önskemålet var väl ursprungligen 12+12 båtar för luftvärn och robotbåtar. Som sedan blev 8+8 st båtar. Inte vad jag vet. Man ville ha 12 ArtP AMF (sex/bataljon) men då de blev dyrare än ursprungligen beräknat så fick man nöja sig med åtta (+ två utbildningssystem). För luftvärnskanonbåtarna, sensorbåtarna och robotbåtarna har så vitt jag vet planen aldrig varit 12 av någon av dem. 8 minutes ago, madman said: För att sedan blev det väl en Stridbåt 90 variant som dels skulle få uppdraget. Eller har jag missuppfattat detta? Något annat än en stridsbåt 90 eller motsvarande har aldrig varit aktuellt. 10 minutes ago, madman said: Men det tyckte tydligen inte socialdemokraterna som tyckte de skulle placeras på Gotland. Vad Socialdemokraterna vill har väldigt sällan någonting överhuvudtaget att göra med vad FM behöver för att lösa sin uppgift, det är vanligtvis regionalpolitik eller industristöd som dikterar deras utspel. Men i nuläget är det som tur är inte Socialdemokraterna som bestämmer så det spelar rätt lite roll vad de tycker. Quote
Recommended Posts