kerran Posted September 4, 2010 Report Posted September 4, 2010 (edited) Australien, Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Italien, Nederländerna, Norge, Oman, Portugal och Spanien har också beställt NH-90. Alla dessa länder har beställt NH-90 med den "normala" kabinhöjden och Sverige har en enda landet i världen valt en special version med extra hög kabinhöjd. Varför i hela friden måste vi som enda landet i hela världen beställa en liten special serie av NH-90 med en extra hög kabinhöjd?! Det verkar ju helt genomkorkat milt uttryckt. Självklart lägger tillverkaren allt krut på att få ordning på problemen med standard modellen först som alla länder utom Sverige beställt...En liten special serie av NH-90 till en ganska obetydlig kund kan man enkelt skita i och försena i 10-12 år. Speciellt som Sverige var så enormt naiva att man beställde NH-90 utan några som helst ekonomiska kompensationskrav vid leverans förseningar...Ur ett företags perspektiv måste Sverige vara den perfekta kunden för välslipade jurister...naiv, korkad och blåögd som gärna köper "grisen i säcken" Edited September 4, 2010 by kerran Quote
106 Posted September 5, 2010 Report Posted September 5, 2010 Visst var det onödigt att köpa en specialvariant, men hur mycket av problemen beror egentligen på den extra kabinhöjden. Ifall problemen ligger i delsystemen och inte själva skrovet så kommer det ju lösa sig samtidigt som för alla andra. Quote
Båtskuffarn Posted September 5, 2010 Report Posted September 5, 2010 Visst var det onödigt att köpa en specialvariant, men hur mycket av problemen beror egentligen på den extra kabinhöjden. Ifall problemen ligger i delsystemen och inte själva skrovet så kommer det ju lösa sig samtidigt som för alla andra. För hur många länder finns det större problem? Australien har visst haft problem med motorerna, och så har vi ju den berömda tyska rapporten (som väl skrevs i samband med utprovningen av en prototyp), men i övrigt rullar väl programmet på rätt bra i nuläget? Quote
J.K Nilsson Posted September 5, 2010 Report Posted September 5, 2010 Visst var det onödigt att köpa en specialvariant, men hur mycket av problemen beror egentligen på den extra kabinhöjden. Ifall problemen ligger i delsystemen och inte själva skrovet så kommer det ju lösa sig samtidigt som för alla andra. För hur många länder finns det större problem? Australien har visst haft problem med motorerna, och så har vi ju den berömda tyska rapporten (som väl skrevs i samband med utprovningen av en prototyp), men i övrigt rullar väl programmet på rätt bra i nuläget? Min uppfattning är att det är dokumentationen som skiter sig. När andra länder åker på något snagg så ställer man operationerna till dess att representanter för tillverkaren klarat ut vad som gäller också fortsätter man att åka fram till nästa grej. Man åker med långa avvikelselistor för vad som skall anses som ett fel eller inte. Maskinen är jättefin, FBW, ett makalöst interface för teknikerna i FMS-systemet, m.m. Men eftersom tillverkaren varit usel på att sprida information går det inte att jobba med grejorna på ett bra sätt. Det innebär att FMV inte kan lämna BOA på systemet rent byråkratiskt men det finns också RML-krav som tillverkaren inte uppfyller. Skulle vi ha lika slappa regler i Sverige som man har utomlands så skulle vi också flyga trupptransport med rena skrov men skall vi också blanda in SAAB att tilverka taktiska system så lider dom också av den bristande dokumentationen. Vissa flygprov har haft sina inslag av överaskningar. Man har också som jag förståt försökt att klämma lite skadestånd men eftersom vi beställt så få flinar bara tillverkaren och menar att man snabbt nått upp till kostnaden att lämna avtalet helt och då står vi helt utan helikoptrar och deltagande i NH90. Inte bra politiskt. J.K Nilsson Quote
3924 Posted September 12, 2010 Report Posted September 12, 2010 FM/FMV ska enligt ej namngiven F-teckniker varit på frabriksbesök i Frankrike under sommaren. På både Eurocopter och licensfabrik för UH-60. Att UH-60 byggdes på licens i Frankrike var en nyhet för mig. Quote
Danne Posted September 12, 2010 Report Posted September 12, 2010 FM/FMV ska enligt ej namngiven F-teckniker varit på frabriksbesök i Frankrike under sommaren. På både Eurocopter och licensfabrik för UH-60. Att UH-60 byggdes på licens i Frankrike var en nyhet för mig. Finns ingen licenstillverkning av UH-60 i Frankrike, det vore politiskt omöjligt. I Polen däremot finns det nu en fabrik (PZL Wielek) som skruvar ihop UH-60I. Quote
3924 Posted September 12, 2010 Report Posted September 12, 2010 FM/FMV ska enligt ej namngiven F-teckniker varit på frabriksbesök i Frankrike under sommaren. På både Eurocopter och licensfabrik för UH-60. Att UH-60 byggdes på licens i Frankrike var en nyhet för mig. Finns ingen licenstillverkning av UH-60 i Frankrike, det vore politiskt omöjligt. I Polen däremot finns det nu en fabrik (PZL Wielek) som skruvar ihop UH-60I. ska höra men teknikern igen men är relativt säker på att hon/han sa Frankrike. Quote
Erik_G Posted October 1, 2010 Report Posted October 1, 2010 http://krigskonster.blogspot.com/2010/10/pressmeddelande-fran-dsca-blackhawk.html Notera att inget är påskrivet, men att någon uppenbarligen lagt grejorna i varukorgen och fått fram ett pris.. Lite division och multiplikation ger en kostnad per helikopter (inkl reservdelar mm som ingår i kontraktet) på ca 234Mkr. /E Quote
Slenke Posted October 1, 2010 Report Posted October 1, 2010 http://krigskonster.blogspot.com/2010/10/pressmeddelande-fran-dsca-blackhawk.html Notera att inget är påskrivet, men att någon uppenbarligen lagt grejorna i varukorgen och fått fram ett pris.. Lite division och multiplikation ger en kostnad per helikopter (inkl reservdelar mm som ingår i kontraktet) på ca 234Mkr. /E Det ser rätt så komplett ut. Kan vi hoppas på att de kommer vara såpass färdiga när/om de levereras att det inte kommer krävas "SAABifiering", "Svenskifiering" och annat pill? Quote
Aigore Posted October 1, 2010 Report Posted October 1, 2010 Gôtt, kanske det dyker upp lite helisar inom ett år eller så? vad tror ni? Quote
Fu Johanson Posted October 2, 2010 Report Posted October 2, 2010 Bra att det börjar röra på sig. Jag noterar dock att det inte verkar bli någon ubåtsjaktsversion som det ryktades om ett tag vilket är lite tråkigt. Quote
Perman Posted October 2, 2010 Report Posted October 2, 2010 Bra att det börjar röra på sig. Jag noterar dock att det inte verkar bli någon ubåtsjaktsversion som det ryktades om ett tag vilket är lite tråkigt. M.a.o. så har vi ingenting lärt av ubåtsjakterna på 80- och början av 90-talen. Verkligen tråkigt! Kanske det går att omförhandla NH 90 avtalet nu så att vi till slut får 50/50 % land/sjö helikoptrar, men det är väl en dröm förstås. /Per Quote
Lynx Lynx Posted October 2, 2010 Report Posted October 2, 2010 Bra att det börjar röra på sig. Jag noterar dock att det inte verkar bli någon ubåtsjaktsversion som det ryktades om ett tag vilket är lite tråkigt. M.a.o. så har vi ingenting lärt av ubåtsjakterna på 80- och början av 90-talen. Verkligen tråkigt! Kanske det går att omförhandla NH 90 avtalet nu så att vi till slut får 50/50 % land/sjö helikoptrar, men det är väl en dröm förstås. /Per 50/50 Land/Sjö..? Nog behövs förmåga till ubåtsjakt och andra sjöoperativa förmågor, men den stora poängen med helikoptrar måste ändå vara markoperationer, framförallt trupptransport och olika former av undsättning (MEDEVAC, CASEVAC, CR osv). Fördelning därefter tack. Kul att amerikanerna lyckats få fram offerten så snabbt, då ligger man väl kvar inom tidsplanen? Själv tycker jag i och för sig att man borde skynda långsamt. Som andra sagt är helikopterbehovet i Afghanistan nu mer en politisk fråga. Amerikanernas Blackhawks i RC N tryggar MEDEVAC-förmågan där uppe så länge vi lär vara kvar. EC725 är fortfarande en personlig favorit. Finns lite färska bilder på denna länk: http://www.flying-wings.com/cjprsc-2010.html Quote
Peo Posted October 2, 2010 Report Posted October 2, 2010 Nog för att vi behöver ubjhkp men det är knappast där skon klämmer just nu. Ubj är inte det som är mest kritiskt just nu. Vi har fortfarande en hyggligt stark ubåtsflotta och Ryssen har inte så många moderna ubåtar i östersjön. Förhoppningsvis får vi några ubj helikoptrar i sinom tid men först måste Armén få de sjukvårdshkp och transporthkp som är vitala för tjänst i heta zoner vilket är något flottan inte agerar i på samma sätt (förutom i adenviken men där är det inte ubj som behövs) Quote
kerran Posted October 3, 2010 Report Posted October 3, 2010 http://www.asdnews.com/news/30860/Sweden-_UH-60M_BLACKHAWK_Helicopters.htm " Washington - The Defense Security Cooperation Agency notified Congress Sept. 29 of a possible Foreign Military Sale to Sweden of 15 UH-60M BLACKHAWK Helicopters and associated parts, equipment and logistical support for a complete package worth approximately $546 million" Äntligen! EU kan ta sig i brasan om de blir sura i Brussel pga av detta. NH-90 skräpet har redan gjort att Sverige har fått dra ner byxorna och sära på skinkorna... Bra timing nu när $$$ kursen är förmånlig för oss Det är imponerande hur fort Amerikanerna kan genomföra kvalificerade vapen affärer när man vill. Det gick jättefort även när Norge och Danmark beställde C-130J Hercules... Skulle inte förvåna mig alls om berörd svensk personal åker till USA inom några månader för utbildning och träning på UH-60M. Inom ett år kan vi mycket väl redan ha begagnade UH-60 i Sverige för flygtränings ändamål...i väntan på fabriksnya kronmärkta UH-60M. Jag skulle inte alls bli förvånad om vi hinner få alla 15 UH-60M levererade och fullständigt operativa flera år innan HKP 14 är fullt operativ. Som jag förstått saken kommer UH-60M ersätta HKP 10 som ska börja fasas ut inom 5 år. Quote
Perman Posted October 3, 2010 Report Posted October 3, 2010 Jag vill inte förta glädjen på nåt sätt över att vi äntligen kanske får en ny medeltung helikopter, men jag tvivlar på att femton ev. UH-60M bara kommer att ersätta nio st HKP 10. Det blir säkert omförhandlingar och nedskärningar i NH 90 beställningen också, och kanske också tidigare utfasning av HKP 9. jag vill minnas att vi för några år sedan hade 135 helikoptrar totalt i försvarsmakten. Det var naturligtvis när vi fortfarande hade HKP 4, HKP 5 och HKP 11. Hur många kan det bli när dessa femton UH-60 levererats? 19 HKP 9 + 20 HKP 15 + 15 UH-60 = 54? /Per Quote
Danne Posted October 4, 2010 Report Posted October 4, 2010 Jag vill inte förta glädjen på nåt sätt över att vi äntligen kanske får en ny medeltung helikopter, men jag tvivlar på att femton ev. UH-60M bara kommer att ersätta nio st HKP 10. Det blir säkert omförhandlingar och nedskärningar i NH 90 beställningen också, och kanske också tidigare utfasning av HKP 9. jag vill minnas att vi för några år sedan hade 135 helikoptrar totalt i försvarsmakten. Det var naturligtvis när vi fortfarande hade HKP 4, HKP 5 och HKP 11. Hur många kan det bli när dessa femton UH-60 levererats? 19 HKP 9 + 20 HKP 15 + 15 UH-60 = 54? /Per Hkp 9 är sedan en tid ej längre i tjänst. Quote
Erik_G Posted October 4, 2010 Report Posted October 4, 2010 Hkp 9 är sedan en tid ej längre i tjänst. Nä, jag såg till min väldigt delade glädje nu i helgen att även den Hkp 9 som användes av FC nu står på Aeroseum. Dock utan sikte, dvs den detalj som gjorde den intressant när vi fick den till oss på AF2 1994-95. Siktet den hade var nämligen det enda med IR-kamera och således den enda helikoptern som kunde verka i mörker eller nedsatt sikt. Bhuääääääähhhh jag är gaaaammmaaaaal.. min ungdom står på museum.. Lite tråkigt Förbannat tråkigt att man massakrerat vår helikopterförmåga så kraftigt. Vad jag förstår så hade niorna fortfarande liv i sig, och med ett uppgraderat helitowsikte med förmåga att skjuta tow OCH hellfire (fanns utvecklat, i allafall enligt SAABS marknadsavdelning) hade vi kunnat ha den som en lätt beväpnad (kanske med en eller max två rb) spaningshelikopter i alla fall. Fyrorna hade väl också lite gångtid kvar, och om uppgifterna kring kostnaden för renovering stämmer så är det i princip kapitalförstöring att inte behålla dem, i alla fall tills dess vi får en ersättare. Eller som det sades i bilen när jag körde ett gäng knattar till Aeroseum i helgen: Liten knatte: -Jag såg en militärhelikopter! Erik_G: -Nej det gjorde du nog inte, det finns inga militära helikoptrar på Säve, den vi har står nog på Malmen. Däremot var det hemvärnsövning på Säve, och barnen gjorde stooora ögon när de fick se en riktig "bazooka" (förmodligen ett ihoprullat liggunderlag, för jag såg inget pskott eller grg) Quote
kerran Posted October 4, 2010 Report Posted October 4, 2010 NH-90 upphandlingen är en skandal från början till slut... Från kontraktskrivnings datum till full operativ förmåga...troligen +20 år! Det är ungefär lika lång tid som A32 Lansen AJ 37 Viggen och JA 37 Viggen tjänstgjorde i svenska flygvapnet... Finns det något annat större militärt flygsystem som dragits med större förseningar? Det enda jag kan komma på är Airbus A400... De personer från FMV/FM som höll i upphandligen måste ha varit oerhört naiva och korkade som inte skrev in några skadestånds/kontrakts brytnings klausuler vid enorma leverans förseningar. Jag kan föreställa mig att NH-90s slipade italienska jurister fortfarande gapskrattar och drar historier om lättlurade blåögda svenskar på after work träffen i baren. Betala dyrt och få grisen i säcken! Sverige har inte köpt något nytt amerikanskt militärt flygsystem på väldigt länge( Jag räknar inte affärsjet Gulfstream 4 hit) Har vi köpt något nytt miliärt flygsystem från USA sedan 1960-talet då Lockeheed C-130(TP 84), Bell UH-1(HKP 3), Boeing Vertol CH-46(HKP 4), Bell 206 Jet Ranger(HKP 6) & Hughes 269(HKP 5) började levereras till det svenska försvaret? Samtliga dessa Amerikanska typer kom att tjänstgöra i minst 35 år i svenska försvaret utan något större tekniskt krångel. Märkligt att FMV inte dragit några lärdommar av detta och istället tillät sig bli fullständigt grundlurade av slipade italienska NH-90s jurister. Förhoppningsvis kommer svenska kronmärkta UH-60M fortsätta tjänstgöra på samma imponerande sätt...som tidigare USA flyg system gjort i Sveriges försvar. Quote
Erik_G Posted October 4, 2010 Report Posted October 4, 2010 Varför räknas inte Gulfstream till de "amerikanska flygsystemen"? För att det är civilt? Vi har ju inte över huvud taget köpt många flygplan från utlandet sedan de du nämner. På helikoptersidan har vi ju köpt Hkp 9 (tyskt), Hkp 10 (franskt), Hkp 11 (amerikansk-italienskt?) förutom Hkp 14 (sameuropeiskt) och Hkp 15 (italienskt). Transportflygplan har vi ju förutom Gulfstream (amerikanskt) köpt in SAAB 340 (från början svensk-amerikanskt) och en del av tre Boeing C-17 (amerikanskt). Sen hade ju försvaret Fairchild Metro också (amerikanskt) innan 340an ersatte den. På stridsflygplanssidan har vi väl inte haft något amerikanskt stridsflygplan sedan J26 Mustang, om jag inte grovt missat något. Sedan jetålderns början har våra stridsflygplan antingen varit av inhemsk tillverkning eller engelska. På skolflygplanssidan så är väl Sk 60s föregångare Sk 28 Vampire Sk 16 Harvard (amerikanskt) och Sk 61 Safir (svenskt). Det senaste amerikanska flygplanet som beställts är ju den nya UAV'n RQ-7 Shadow. Sen har ju de två sista stridsflygplanen i flygvapnet, Fpl 37 Viggen och Fpl 39 Gripen, varit rätt så välutrustade när det gäller amerikansk teknik, med bland annat motorer och datorer av amerikansk ursprung. Så om du vill få fram någon slags ovilja att köpa amerikanska system till flygvapnet så tror jag du inte riktigt har något att komma med. Om något så är det väl så att förutom svenska tillverkare (läs SAAB), så är det USA som fått leverera flest typer, med England som god trea, om man ser till perioden 1935-2010. När det gäller flygmaskiner från andra länder än USA så finns ju där en hel del som gjort en lång och trogen tjänst i försvarsmakten. Även om det är på modet att klanka på Hkp 10 så har den faktiskt tjänstgjort under rätt hårda förhållanden i flygvapnet och vad jag förstått, så har den haft ett gott renommé, fram tills dess att man massakrerade helikoptervapnet. Helikopter 9 var bra på det den gjorde också. Den var måhända ingen attackhelikopter, och med full last var den ingen karate kid, men å andra sidan så är jag tveksam till att någon annan lika liten helikopter skulle ha gjort ett bättre jobb. Den tjänstgjorde ju i alla fall i nära 20 år. Jag har ingen anledning att tro att UH 60 inte ska göra en lång och strålande karriär i svenska försvaret, om ekonomin tillåter att man underhåller maskiner och piloter på ett tillfredställande sätt, och att man inte lägger ner systemet på grund av nedskärningar när de andra helikoptrarna väl levererats. Men skeptikern i mig säger att man så snart man fått Blackhawken integrerad med flygvapnet så kommer Hkp 14 levereras i en fantastisk takt, och så snart den är levererad bestämmer man sig för att bara ha ett system, och gissa vilket som förmodligen är hetast på andrahandsmarknaden /E Quote
106 Posted October 4, 2010 Report Posted October 4, 2010 Sverige har inte köpt något nytt amerikanskt militärt flygsystem på väldigt länge( Jag räknar inte affärsjet Gulfstream 4 hit) Har vi köpt något nytt miliärt flygsystem från USA sedan 1960-talet då Lockeheed C-130(TP 84), Bell UH-1(HKP 3), Boeing Vertol CH-46(HKP 4), Bell 206 Jet Ranger(HKP 6) & Hughes 269(HKP 5) började levereras till det svenska försvaret? HKP 5A var bara två försöksmaskiner på 60-talet. Seriemaskinerna HKP 5B levererades under 80-talet (84-87). HKP 11 var ju en amerikansk typ, som bara råkade vara tillverkad i Italien och levererades 1994. TP 86, TP 87, TP 88, TP 101 och PA-31 (både marinens typ 54B och TFHS civila) var alla amerikanska flygplanstyper som levererades under 80-talet. Under 90-talet tillkom TP 102 och Tp 103. Nu senast har vi fått C-17 genom ett samarbete. Så nog har det tillkommit amerikanska flygplanstyper efter 60-talet. Anledningen till att det inte blivit fler torde vara att vi dels tillverkat våra egna stridsflygplan, men till större del att vi kunnat hålla våra gamla maskiner i luften istället för att köpa nytt. Fast någon gång tar ju livslängden slut. Quote
simon Posted October 4, 2010 Author Report Posted October 4, 2010 Hur ser de generella underhålls-/driftskostnaderna ut för en UH60M, jämfört med andra helikoptrar av liknande storlek? Quote
kerran Posted October 5, 2010 Report Posted October 5, 2010 http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Helikopterflottiljen-Hkpflj/Nyheter/Nydopta-helikopterpiloter/ Nyheten ovan är fövisso en månad gammal nu.. Det står att de nyutbildade HKP piloterna som genomfört grundläggande flygutbildning på Tyskland nu framöver ska flyga civila Bell 206 Jet ranger helikoptrar. Innebär det att flygvapnet måste bekosta dessa HKP piloter en civil helikopter flygutbildning? Det är märkligt att FV slutade flyga HKP 6(Bell 206) innan HKP 15 var fullt operativ. Nu tvingas man istället hyra civila Bell 206 så piloterna får flygtid och kanske tvingas FV bekosta piloterna civila helikopter cert. Quote
Slenke Posted October 5, 2010 Report Posted October 5, 2010 Det är fullkomligt puckat att man gjorde sig av med sina enmotoriga helikoptrar! Perfekt som billig skolhelikopter. Quote
Erik_G Posted October 5, 2010 Report Posted October 5, 2010 Det är fullkomligt puckat att man gjorde sig av med sina enmotoriga helikoptrar! Perfekt som billig skolhelikopter. Jo, men den inledande utbildningen sker nu för tiden i Tyskland, därför behövs de inte längre. Jag ser hellre att man behållit något mer kompetent system för mängdträning och annan verksamhet, som till exempel av en händelse helikopter 9-systemet, som råkar vara en liten och smidig tvåmotorig turbinhelikopter. Perfekt för nybakade helikopterpiloter att få behövlig rutin i, samt kapabel att utföra diverse olika sysslor som inte kräver allt för hög maxlast, men som ändå tar 3-4 pax och lite packning. Dessutom fanns de ju i relativt stor mängd (16-17st har jag för mig, med avdrag för olyckor). Två av dem står numera på Aeroseum :-/ /E Quote
Maverick Posted October 7, 2010 Report Posted October 7, 2010 HEj Kompis köp av mig istället... Quote
Meteor Posted October 7, 2010 Report Posted October 7, 2010 Konstigt att det nu står att man kan leverera första EC725 under 2012, då den franska försvarsministern i somras lovade leverans av minst två under 2011. Antingen har Ny teknik fel eller också har fransmännen försämrat sitt bud. Quote
Karl_P Posted October 8, 2010 Report Posted October 8, 2010 Vi borde nu leasa Blackhawk med option på köp för att bättre underbygga ett slutgiltigt beslut när även EC725 fått lite mer skinn på näsan. Jag är inte alls positivt inställd till Sarkozy-regeringen och verkligen inte försvarsministern Hervé Morin som gjort precis allt dom kunnat för att sabotera JAS 39 på exportmarknaden (Som pga Odenberg även kostat oss ett antal miljoner kr) Så vad dom säger ger jag inte mycket för men om produkten i sig visar sig lämplig så ja då bör vi slå till. Men inte nu... Quote
martinator Posted October 8, 2010 Report Posted October 8, 2010 Frankrike gör en framstöt för att övertala sverige att köpa franskt... http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article2485913.ece lyckligtvis finns det ett samband mellan tillverkarna av NH90 och den nya Super Cougar. Bådar inte gott... /martin Quote
Slenke Posted October 8, 2010 Report Posted October 8, 2010 Frankrike gör en framstöt för att övertala sverige att köpa franskt... http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article2485913.ece lyckligtvis finns det ett samband mellan tillverkarna av NH90 och den nya Super Cougar. Bådar inte gott... /martin Fast å andra sidan, får vi skriftliga leveransgarantier från Frankrike om färdiglevererade EC-725 med utbildning, snabb leverans och allt lull-lull färdigutprövat osv, så kan vi med ett bra kontrakt få en hävstång på Eurocopter att rappa på med NH-90 skiten. Bästa hade ju naturligtvis varit att få byta dom mot EC-725, men det kommer nog aldrig att gå. Quote
Recommended Posts