903Lew Posted October 31, 2011 Report Posted October 31, 2011 Någon som har en bra setup till västen när man kånkar ksp58 i hv? vill ha en bra setup så man blir av med problemet att man alltid har mest vikt över vänster sidan. Tanken är att eliminera vikt på västen samtidigt få med sig de som behövs.. 400bulor, vatten och lite förvarning. Någon som har några förslag eller bilder på deras ksp-västar? Förutom diverse självantändande gucci-mtrl funkar flerbruksficka stor rätt bra till både lösa band och kasetter med "lite" för mycket bulor. Två på vänster sida (ovanpå varann), en på höger och eventuellt en flerbruksficka liten till höger har några av våra ksp-skyttar kört med (innan de gick och köpte TT-prylar). Quote
hajjper Posted October 31, 2011 Report Posted October 31, 2011 Min ksp-skytt har en egeninköpt väska från Snigel(?). Riktigt fin, rymmer 4 band har jag för mig. Quote
Nestor Posted November 26, 2011 Report Posted November 26, 2011 ]Såhär ser det ut numera. Less is more. Stor flerbruksficka med skyddsbrillor, vårdkit, och lite annat bös. 4 magasin i magfickorna. Duellfickan innehåller lite allt möjligt, beroende på lite allt möjligt. Oftast åker nån form av strids-snickers eller attack-mars där. Dumpficka för att dumpa magasin i. Men också för att bära te.x band i. Vilket säger sig själv inte är något bra alls, men funkar som nödlösning de gånger de krävs. Kommer köra den här riggen under lååång tid framöver. Styrande för uppsättningen har varit behovet av att kunna medföra det viktigaste för strid, samt kunna sitta någolunda bra på förarplats i bandvagn. Fungerade över förväntan =) Jag har ingen vattenflaska på västen, då jag har sourcen buren utanpå oket. Att ha den fritt sittande, utan att vara kopplad till oket upplever jag inte som ett problem.Tvärt om så kan jag tycka att det är smidigare, eftersom jag då inte behöver meckla av mig hela alltet bara för att te.x fylla på vatten. Vattenflaskan sitter på stridssäcken istället. Quote
RiP Posted January 26, 2012 Report Posted January 26, 2012 (edited) @ Nestor Vad är det för remmar/axelband som du har som "ok"? Edit: Kom på en sak till? Vilken storlek har du på bältet? Min variant snurrar som om det inte fanns någon morgondag! mvh /R Edited January 26, 2012 by RiP Quote
trädet Posted January 26, 2012 Report Posted January 26, 2012 @ Nestor Vad är det för remmar/axelband som du har som "ok"? Edit: Kom på en sak till? Vilken storlek har du på bältet? Min variant snurrar som om det inte fanns någon morgondag! mvh /R nya oket till stridsvästen. kommer med kompressionskitet Quote
RiP Posted January 26, 2012 Report Posted January 26, 2012 @ Nestor Vad är det för remmar/axelband som du har som "ok"? Edit: Kom på en sak till? Vilken storlek har du på bältet? Min variant snurrar som om det inte fanns någon morgondag! mvh /R nya oket till stridsvästen. kommer med kompressionskitet @ Trädet! Tack! Och...Mutter morr gnäll...! Lär inte se röken av den utrustningsdetaljen det närmaste årtiondet, ringde för säg ett tag halvår sedan till "förrådet" och där hade dom aldrig hört talas om något dylikt. I samma veva utan att jag visste om det så efterlyste min dåvarande PC med M-nummer detta kit...samma svar! Vem vet kanske kan det ske mirakel i framtiden...? /R Quote
Nestor Posted January 26, 2012 Report Posted January 26, 2012 @ Nestor Vad är det för remmar/axelband som du har som "ok"? Som sagt tidigare är det oket som ingår i kompressionskittet. Hade väl såhär i efterhand önskat mig ett H-ok, men detta funkar tillräckligt bra. Edit: Kom på en sak till? Vilken storlek har du på bältet? Min variant snurrar som om det inte fanns någon morgondag! Har för mig det är ett Large-bälte.Det sitter inte helt stenhårt, men tillräckligt Quote
beaver_sthlm Posted January 26, 2012 Report Posted January 26, 2012 @ Nestor Vad är det för remmar/axelband som du har som "ok"? Edit: Kom på en sak till? Vilken storlek har du på bältet? Min variant snurrar som om det inte fanns någon morgondag! mvh /R nya oket till stridsvästen. kommer med kompressionskitet @ Trädet! Tack! Och...Mutter morr gnäll...! Lär inte se röken av den utrustningsdetaljen det närmaste årtiondet, ringde för säg ett tag halvår sedan till "förrådet" och där hade dom aldrig hört talas om något dylikt. I samma veva utan att jag visste om det så efterlyste min dåvarande PC med M-nummer detta kit...samma svar! Vem vet kanske kan det ske mirakel i framtiden...? /R 304K-hängslena funkar i princip lika bra tycker jag iaf! Använde de från kompressionskitet ett tag men bytte tillbaka till 304k-lösningen innan jag fick 08-västen. Quote
1.skalman Posted January 26, 2012 Report Posted January 26, 2012 (edited) Jag hade jättegärna använt 304 hängslena men får inte för min utb grupp då de enligt dem ej finns på m-nummer längre och utgått ur mtrllistorna. Detta är berättat av utb ansvarig på min utb grupp. Ni som får använda dem fortsätt med det och njut:-). Jag väntar glatt in kompressionskitet eller nya västsystemet. Byggde om min väst till chestrigg i våras och är toknöjd. Man kan ju röra sig ordentligt numera. Edited January 26, 2012 by 1.skalman Quote
709 Posted February 3, 2012 Report Posted February 3, 2012 Hämtade ut kompressionskitet och ok i måndags och byggde igår. Hela kittet: Avser prova oket framöver: Recon stor multificka: vattenflaska. Snigel multificka: fällkniv. (syns inte) Snigel multificka för allsköns pryttlar. / Två Snigel handgranatsfickor. Två Recon/Snigel Ak4-fickor. Två Snigel duellfickor Snigel dumpficka 2006 SV2K flerbrucksficka stor: Comtacs när ej på huvudet, vapenvårdskit. Så mestadels tom. Snigel multificka: radio (den förhatliga PMR:en) Blev lite tejp ändå eftersom jag vill ha den högt upp. Någon som har länk till instruktioner både för Sv2K och kittet? Känns avsevärt smidigare än västen. Men får återkomma efter KFÖ v 17. Quote
5020 Weiström Posted February 4, 2012 Report Posted February 4, 2012 Har ingen bild på den men den är inte helt olik de flesta västar i denna tråden. Frontöppningen är stängd med buntband och ett styck magasinficka. Då är det ute svårt att lista ut att det är sidoöppning Om man har västen på sig så är den byggd på följande sätt. På bröstet, från vänster till höger: Multitool fäst med buntband, magficka nr1 med två Ak4 mag, magficka nr2 med 2 Ak4 mag (denna håller ihop öppningen), flerbruksficka liten som är allt i allo ficka om granater ej används och sist, längst till höger duellfickan till CAT/avsnörande förband. På bältet som är så uppdraget så de funkar för mig, från vänster till höger: Snigel dumpficka, båda flerbruksficka stor efter varandra riktade framåt. Den första innehåller comtak och handskar, så den blir tom så fort västen åker på. Nr 2 innehåller vapenvårdssats extra första förband och beroende på väder, antigen palestinasjal(grön) eller hjälmunderlag. Har monterat båda ficka stor för att kunna, ifall det behövs kunna bära extra band eller annat nödvändigt för stunden. // 5020 weiström Quote
employed Posted February 5, 2012 Report Posted February 5, 2012 Hämtade ut kompressionskitet och ok i måndags och byggde igår. Hela kittet: Avser prova oket framöver: Tycker oket är mycket bättre än västen som är bökig som fan att få på sig när man drar på sig kroppsskyddet. Det ända minuset som finns med oket är att man förlorar mycket plats för fickor. Hur många kör med oket lågt respektive högt. Jag tycker det är riktigt fint att ha den nästan i brösthöjd. Quote
Signalist Posted February 7, 2012 Report Posted February 7, 2012 (edited) Men herregud, vad är det för OK och skall alla ha det - anställda, som HV eller bara vissa med särskilda befattningar? Sett flera nya bilder från olika övningar osv där många soldater har det nya oket. Ersätter den stridsvästen? Eller vad är det frågan om? Blir lite fundersam då jag aldrig hört talas om detta tillägg. Edited February 7, 2012 by Signalist Quote
2Sharp Posted February 7, 2012 Report Posted February 7, 2012 Min uppfattning är att komprimeringskittet, där oket ingår. Skall tilldelas alla som har SV2000. Det ger brukaren större möjlighet att konfigurera sin stridsutrustning på fler sätt än SV2000. Behöver du inte bära med dig så mycket i västen är det ju onödigt med en väst. Själv har jag för tillfället bara behov av 4 magasin, sjv. prylar samt div./vatten. Därför använder jag bältet till västen och oket. Räcker gott och väl. Men herregud, vad är det för OK och skall alla ha det - anställda, som HV eller bara vissa med särskilda befattningar? Sett flera nya bilder från olika övningar osv där många soldater har det nya oket. Ersätter den stridsvästen? Eller vad är det frågan om? Blir lite fundersam då jag aldrig hört talas om detta tillägg. Quote
dxl Posted February 7, 2012 Report Posted February 7, 2012 (edited) Är det bara jag och mitt obildade huvud som spökar eller är sv2k med ok något som till förväxling verkar bygga på samma princip som det gammla 304k? Edited February 7, 2012 by dxl Quote
pappa6116 Posted February 8, 2012 Report Posted February 8, 2012 Är det bara jag och mitt obildade huvud som spökar eller är sv2k med ok något som till förväxling verkar bygga på samma princip som det gammla 304k? Nejdå! Men utan förmågan att plocka med sig halva bilstolsklädseln vid "våldsam urlastning" Pappa6116 som fortfarande håller 304K med öppen FU90 jacka som ett kärt och ömmande minne... Quote
2Sharp Posted February 8, 2012 Report Posted February 8, 2012 Är det bara jag och mitt obildade huvud som spökar eller Är sv2k med ok något som till förvÄxling verkar bygga på samma princip som det gammla 304k? Nej, det är bara du 304K bars midjehögt, SV2K med ok bärs högre, dvs mer chestrig än stridsbälte. Quote
Peo Posted February 8, 2012 Report Posted February 8, 2012 Är det bara jag och mitt obildade huvud som spökar eller Är sv2k med ok något som till förvÄxling verkar bygga på samma princip som det gammla 304k? Nej, det är bara du 304K bars midjehögt, SV2K med ok bärs högre, dvs mer chestrig än stridsbälte. Beror väl på hur du ställer in det. Quote
2Sharp Posted February 8, 2012 Report Posted February 8, 2012 Är det bara jag och mitt obildade huvud som spökar eller Är sv2k med ok något som till förvÄxling verkar bygga på samma princip som det gammla 304k? Nej, det är bara du 304K bars midjehögt, SV2K med ok bärs högre, dvs mer chestrig än stridsbälte. Beror väl på hur du ställer in det. Jag upplever att remmarna på oket till 302K är längre vilket ger att stridsbältet bärs längre ner än vad motsvarande konfiguration med SV2K bälte och ok som jag uppfattar som kortare och passformen blir på mig ganska tveksam om jag bär den på höfterna. Jag är 180 cm lång. Jag tycker det är stor skillnad om jag jämför, YMMV... Quote
Nestor Posted February 8, 2012 Report Posted February 8, 2012 En sak som kan vara värt att vara uppmärksam på är att om man är i 180+ snåret, är att om man vill ha bältet under fältjackans bröstfickor, så kan det vara såpass lite rem kvar i trebom-spännet på bältet att remmen från oket riskerar att dras ur om man inte är lite uppmärksam på detta. Jag har löst det som så att jag trätt tillbaka stumpen, som blir över, tillbaka över spännet igen. Då låser den en gång till, och hela alltet sitter lite stadigare. Quote
1.skalman Posted February 15, 2012 Report Posted February 15, 2012 Sådär ja. Lämnat in 87'an efter 1,5 år i garderoben:-(. Ja den var uttagen till kronprinsessans bröllop. Men man kom från förrådet med kompressionskit:-). Trodde det skulle ta längre tid att få ut det. Nu ska det byggas rigg och min fru kommer inte gilla det..... Återkommer med bild när den är klar. Quote
1.skalman Posted February 15, 2012 Report Posted February 15, 2012 Någon som har instruktionerna till kompressionskitet? Prövade länken som fanns för någon sida sedan men den länken är dödad av FBI. ( inte blågul utan byrån från USA). Quote
5020 Weiström Posted February 16, 2012 Report Posted February 16, 2012 Ame!!! Ja vill också ha ut kompressionskitet :( Var på förrådet i tisdags, å där hade dom inte hört nånting om att HV/insats skulle få ut de. Men men! De e bara att le och vinka Quote
903Lew Posted February 16, 2012 Report Posted February 16, 2012 Känns som att förrådet LG kommer få påhälsning. "Polyester mot polyester, eller hur? Här får ni min snyggiform, vars är mitt ultimate combat-ninja kit?!" Quote
1.skalman Posted February 16, 2012 Report Posted February 16, 2012 (edited) Har fått tag på instruktionerna till detta... Det var de som sa att jag skulle ha det så jag "litar" på att de vet vad de gör.... Man ska väl aldrig vara säker. Min kära kompch blev lite sur idag när jag meddelade honom detta då LGG ej meddelat neråt att det finns prylar att hämta för oss. Men delar de ut så får jag använda:-) De borde döpa om kitet till ultimate combat-ninja kit:-) Som 903Lew skrev:-). Edited February 16, 2012 by 1.skalman Quote
709 Posted February 16, 2012 Report Posted February 16, 2012 Jag har kompressionskitet som PDF, bara PM:a mig epost så kommer den. Och om någon har Sv2k digitalt, så är jag intresserad. Quote
FkN Posted February 18, 2012 Report Posted February 18, 2012 Har det kommit tjänstevägen till ditt kompani? (null) Quote
709 Posted February 18, 2012 Report Posted February 18, 2012 Nope, frågat här och annat forum. Visst följer/följde det med ett infoblad till Sv2K? Iallafall 2006 när jag hämtade ut mitt nya. Quote
FkN Posted February 18, 2012 Report Posted February 18, 2012 Frågan var riktad till 1.Skalman. LG-grp är ju inte så jätte imponerade av att folk tjatar sig till prylar på förrådet. Quote
1.skalman Posted February 19, 2012 Report Posted February 19, 2012 (edited) FkN fick ut den av dem på förrådet utan att fråga. (som jag skrev i mitt inlägg tidigare) Liksom andra i mitt kompani när de lämnade in m/87. Fast jag kanske skulle ha sagt att jag ej fått order av min chef att hämta ut detta, alternativt ringt chefen (blir säkert jätteglad av dumma samtal på kvällen) och fråga. Nej du FkN, i detta läget är det sfd personalen som ska ha en "bassning". Har aldrig tjatat till mig något på förrådet men tanken kanske har funnits. I sinom tid får man iaf ut det man ska få ut. Dock kan man tycka det tar längre tid än det bör. Men det är fmlog vi har att göra med här så....... (ja jag blev bitter).................... Edited February 19, 2012 by 1.skalman Quote
Recommended Posts